۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا

۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم)

مهرداد خیاط محمدی
۱۷:۴۵ ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا

بازی‌های رایانه‌ای ساخته می‌شوند تا ما را دقایقی از این دنیا فارغ سازند. ما بازی می‌کنیم برای لذت بردن، برای شاد بودن، برای یادگرفتن؛ اما، برخی‌ها بازی می‌کنند برای مردن. در ادامه همراه ما باشید.

صنعت بازی‌های رایانه‌ای از بزرگترین صنایع جهان است. صنعتی که شاید روزانه صدها خبر از آن در گوشه و کنار این جهان منتشر می‌شود. اخباری که پشت همه آن‌ها منافعی وجود دارد و طبیعی است که هرجا صنعت باشد، منفعت هم حضور خواهد داشت؛ اما، این صنعت پر زرق و برق وقایع تلخ و تاریکی را هم پشت سر گذاشته است. شاید کمتر کسی باور کند که یک بازی رایانه‌ای سبب مرگ یک انسان شود.

در قسمت دوم از این بخش به معرفی باقی افرادی که در هنگام بازی کردن جان خود را از دست داده‌اند، خواهیم پرداخت.

۷ . تلاش برای رسیدن به لیگ حرفه‌ای ها تا حد مرگ

1176064 league of legends tchajwan videohry chen rong yu

بازی «لیگ آو لجندز» (League of Legends) از جمله بازی‌های پرطرف‌دار و اعتیاد آور است. یک شخص تایوانی به نام Chen Rong-Yu برای این که لول (level) خود را در بازی «لیگ آو لجندز» بالا برده و به لیگ حرفه‌ای ها بپیوندد به یک گیم‌نت مراجعه می‌کند. Chen پس از انجام ۲۳ ساعت بازی بدون وقفه، جان خود را از دست داده و روی صندلی می‌افتد. بعدها مشخص شد که این شخص از یک بیماری قلبی رنج می‌برده و به هنگام بازی، بیماریش عود کرده و سبب مرگ او شده است.

۸ . مرگ به هنگام استفاده از دستگاه بازی آرکید

arcade

حوادث تلخ مربوط به صنعت بازی فقط به قرن ۲۱ محدود نمی‌شود. در سال ۱۹۸۱ جوانی ۱۹ ساله به نام Jeff Dailey با تلاشی خستگی ناپذیر قصد داشت تا رکوردی بی‌نظیر از خود در بازی «برزرک» (Berzerk) در دستگاه بازی آرکید (Arcade) به جا بگذارد. Jeff پس از یک ربع وررفتن با دستگاه بالاخره بازی را راه‌اندازی کرد و در همین لحظه در کمال تعجب روی زمین افتاد و فوت کرد. علت مرگ او حمله قلبی اعلام شد.

یک سال پس از این اتفاق Peter Burkowski ،دوست صمیمی Jeff، به شکل کاملا مشابهی فوت کرد. پیتر یک روز همراه با یکی از دوستانش برای بازی کردن وارد اتاق بازی می‌شوند. وی پس از اینکه دو بار در بازی «برزرک» رکورد می‌زند و جزو ده نفر اول قرار می‌گیرد، هنگامی برای انجام بازی دیگری سراغ دستگاهی دیگر می‌رود، ناگهان به زمین می‌افتد و فوت می‌کند. علت مرگ باز هم حمله قلبی بود.

۹ . خودکشی به خاطر مرگ یکی از شخصیت‌های بازی

9

وقتی بازی Evequest منتشر شد، شاید برای بسیاری از بازی‌بازان حکم مواد مخدر را داشت. یک بازی فوق‌العاده اعتیادآور برای دیوانه‌های بازی. Sean Woolley از جمله کسانی بود که این بازی را بیش از حد جدی گرفته بود.

مادر Sean Woolley توضیح می‌دهد:

همه چیز از زمانی شروع شد که او یک آپارتمان برای خود اجاره کرد. از آن زمان بود که اعتیاد شدیدی به کامپیوتر و بازی Everquest پیدا کرد. هیچ چیز نمی‌توانست اورا از این بازی جدا کند. این بازی حقیقتا بخشی از وجود او بود.

یکبار که به دیدن او رفتم، بسیار مضطرب و نگران بود. انگار چیزی خیلی بدی اتفاق افتاده است. با وجود اینکه سعی داشتم اورا آرام کنم و به او بفهمانم که هیچ یک از این‌ها واقعی نیستند؛ اما، ذره‌ای از اضطراب او کاسته نمی‌شد.

سرانجام روزی Sean Woolley با اسلحه به خودش شلیک می‌کند. مادرش علت خودکشی اورا مرگ یا از بین رفتن یکی از شخصیت‌های داخل بازی می‌داند.

بعد از این حادثه آقای John Smedley ،مدیر ارشد بخش بازی‌های آنلاین کمپانی سونی، مرگ این شخص را کاملا بی‌ارتباط با بازی‌ Everquest دانست و هیچ مسئولیتی را در قبال نقش داشتن بازی Everques در مرگ این جوان ۲۱ ساله قبول نکرد؛ درحالی که مادر Sean این بازی را یک بازی خطرناک قلمداد کرده بود.

۱۰ . مرد تایوانی پس از ۳ روز بازی مداوم در یک گیم‌نت درگذشت

game addiction 69518

چند هفته از شروع سال ۲۰۱۵ میلادی نگذشته بود که مرد ۳۲ ساله تایوانی به نام Hsieh به یک گیم‌نت مراجعه می‌کند. او پس از سه روز بازی کردن به‌طور مداوم سرانجام درگذشت. موضوع جالب این بود که با اینکه ساعت‌ها از مرگ او گذشته بود؛ اما، افراد حاضر در آنجا به قدری در بازی خود غرق شده بودند که هنوز متوجه مرگ وی نشده بودند. ماموران پلیس اذعان می‌کردند که هیچکدام از بازی‌بازان واکنش خاصی نشان نمی‌دادند. گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

۱۱ . جوان انگلیسی پس از ۱۲ ساعت پرداختن به بازی Halo: Reach فوت کرد

11

پس از انتشار بازی «هیلو : ریچ» (Halo: Reach) تعداد زیادی از بازی‌بازان برای تجربه این عنوان لحظه شماری می‌کردند. Chris Staniforth انگلیسی هم یکی از این افراد بود. وی پس از اینکه به مدت ۱۲ ساعت بدون وقفه به بازی کردن می‌پردازد، سرانجام فوت می‌کند. علت مرگ لخته خونی بود که به خاطر نشستن طولانی مدت از پای او به قلبش رسیده بود و سبب مرگ وی شده بود.

۱۲ . مرگ مرد چینی در کریسمس

5

کریسمس همواره زمانی برای استراحت، گذراندن اوقات فراغت در کنار خانواده، مسافرت و البته برای بازی‌بازان زمانی مناسب برای گذراندن وقت مقابل مانیتورهاست. اقای Zhang یک هته از کریسمس را به طور کلی به انجام بازی‌های آنلاین پرداخت و سرانجام زمانی از بازی کردن دست کشید که دیگر جانش را از دست داده بود. خانواده این جوان ۲۳ ساله در مراسم سوگواری وی اشاره کردند که متاسفانه برای اغلب جوانان در هنگام تعطیلات هیچ تفریحی به جز بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد.

۱۳ . بازی‌بازان تا زمانی که بمیرند، در گیم‌نت ها زندگی می‌کنند

alchina0402e 2x

در طول این بخش بارها اشاره شد که افرادی پس از گذراندن چندین روز در گیم‌نت‌ها درگذشتند. قطعا سوالی که در ذهن شما ایجاد شده است این است که اصلا چطور یک گیم‌نت می‌تواند تمام طول شبانه روز را باز باشد. در پاسخ باید بگوییم که در کشورهای آسیای شرقی گیم‌نت‌ها همچون مکان‌های عمومی هستند و شما می‌توانید هر زمانی و به هر مدتی که خواستید به آنجا بروید.

شخصی به نام Wang Gang برای زندگی مردن در یک گیم‌نت شغل خود را رها کرده و از دانشگاه نیز انصراف می‌دهد. نزدیکان وی اظهار داشتندکه او تا پایان عمرش در گیم‌نت زندگی کرد. Wang زمانی از گیم نت خارج شد که دیگر جان در بدن نداشت.

همه مواردی که در این بخش برای شما بازگو شد نشان دهنده بعد تاریکی از صنعت بازی‌ها رایانه‌ای است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. البته که در مرگ همه‌ی این ۱۳ فرد نمی‌توان همه تقصیرها را برگردن بازی‌ها و سازندگانش انداخت؛ بلکه، این نحوه رفتار بازی‌بازان بود که علت اصلی مرگشان بود.

در هرحال به نظر می‌رسد که باید علاوه بر درجه بندی سنی، موارد دیگری هم در بازی‌ها اعمال شود که دیگر شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.

هدف از ارائه چنین مقاله‌ای این نیست که همدیگر را به بازی نکردن یا کمتر بازی کردن سوق دهیم؛ بلکه، هدف این است که یکدیگر را به درست بازی کردن تشویق کنیم.

 

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا
۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۳ نفر که هم بازی را باختند، هم جانشان را! (قسمت دوم) - گیمفا