آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا
آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا
آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا
آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا

آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟

مجید محمدی
۱۸:۰۹ ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا

آیا آینده متعلق به بازی های ابری ( Cloud Gaming ) است ؟ سونی قطعا این چنین فکر میکند که با مبلغ ۳۸۰ میلیون دلار Gaikai را خریداری کرده است.

 

سونی برای اطمینان از آینده PlayStation سرویس بازی ابری Gaikai را با مبلغ ۳۸۰ میلیون دلار که متعلق به David Perry بود را خریداری کرد. انتظار میرود این سرویس قسمتی از کنسول بعدی سونی PS4 بوده و با آن ارائه شود و حتی کنسول بعدی مایکروسافت و احتمالا هر چیزی غیر مرتبط بازی نیز شامل شود.

و داده ها نیز آنها را نشان میدهد. این یک موضوع مخفی نیست که فروش کنسول و بازی توسط خرده فروشان در طول چند سال گذشته با کاهش فروش مواجه شده و اوج آن را در سال ۲۰۰۸ شاهد هستیم. به خاطر همین ناشران بازی های ویدئویی بزرگ به شدت در تلاش هستند سرمایه های خود را از طریق فروش دیجیتالی بازیها افزایش دهند که برای مثال رییس EA گفته است ” این یک امر اجتناب ناپذیر است که در آینده ۱۰۰% بازی ها به صورت دیجیتالی عرضه خواهند شد.”

اما دیگران چه فکر میکنند ؟ آیا این تجربه بازی های ابری کیفیت لازم برای کنار زدن رسانه های فیزیکی را دارد؟ آیا بازی های ابری قادر خواهند بود جایگزین DVD ها شوند ؟ در اینجا مصاحبه را با Peter Molyneux, Valve, David Perry و دیگران انجام داده ایم تا به جواب این سوال برسیم.

Peter Molyneux
 
اگر به ۱۰ سال قبل برمیگشتیم من به شما میگفتم که یکی از آخرین رسانه های مورد استفاده برای بازیهای کامپیوتری همین دیسک ها هستند …

من حدس میزنم اگر مشتریان در این دنیای دیجیتال امروزی حق انتخاب داشتند بسیازی از آنها راه سریع و اتصال دیجیتالی را انتخاب میکردند. این واقعیتی است که در جهان میگذرد. آیا این بدین معنی است که فروش دیجیتالی همه بازیها جایگزین خرده فروشی و عرضه به صورت فیزیکی شود ؟ نه، اما به آرامی در طی ۳ سال آینده این انتقال صورت خواهد گرفت.

این جالب است که نسل بعدی کنسولها، آخرین نسل معرفی شده باشد. شاید باشد و یا نباشد که بستگی به تفکرات آنها دارد. اگر آنها یک تغییر بزرگ انجام ندهند اگر آن را کنار بگذارند من میتوانم ببینم خرده فروش کمی بیشتر همچنان وجود دارند.

 1

اما هم اکنون کالاهای فیزیکی خوب است و من نمیدانم تا چه مدت دیگر آن را خریداری خواهم کرد. دستگاه های موبایل در حال افزایش کاربرانی هستند که به خرید و فروش بازیهای سرگرم کننده به صورت دیجیتالی روی اورده اند.

مصرف کنندگان پس از خرید به سراغ سیستم سخت افزاری خود میروند و دیسک Blue-Ray را درون دستگاه میگذارند و منتظر میمانند تا بازی نصب شود، این همان احساس قدیمی است اما مصرف کنندگان اگر از آنها خواسته شود چیز جدید را به صورت دیجیتالی تهیه کنند احساس خوبی نخواهند داشت.

شما نمیتوانید برای چیزی صبرکنید. چرا باید برای چیزی صبر کنید ؟ شما دیگر سوار ماشین نمیشوید و به سمت فروشگاه رانندگی نمکنید تا چیزهایی که میخواهید بخرید. که این اتفاق خیلی خیلی سریع خواهد افتاد.

میتوانم بفهمم که دیسک فیزیکی، انگیزه ای برای تولید کنندگان سخت افزار است. خرده فروشان یک شریک عالی برای ناشران هستند. خرده فروشان مقدار زیادی پول از طریق راه های قابل پیش بینی بدست می آورند و این راه بزرگی برای کسب درآمد است و این خیلی سخت امکان پذیر است که دست از کار بکشد. بسیاری شرکتهای تجاری در این صنعت هستند که میزان فروش خود را از این طریق پیش بینی میکنند. این درباره پیش بینی کردن است. که آنها تصمیم میگیرند چه میزان بزرگ برای ساخت محصول بعدی خود باشد.

فروش از طریق خرده فروشان راهی است که به مدت ۱۰ سال با آن کار کرده ایم و مثل کار کردن با بدن است. من تا زمانی که بتوانم از خرده فروشان خرید میکنم.

من فقط در تعجبم، صرفاً به عنوان یک مصرف کننده، فکر نکنم خرده فروشی یک راه حل مناسب برای آنها باشد و عرضه دیجیتالی راه حل بهتری است. در حال حاضر جایی که ما در حال صحبت کردن در مورد دستگاه های متفاوت هستیم، تعامل با تجربه ما در مکانهای مختلف متفاوت است و نمیدانم کدام محصول فیزیکی متناسب با آن منطقه است. این کاملا با سیستم ابری تناسب ندارد. این با دستگاه های چند رسانه ای و سیستم فعلی پایدار نیست و تناسبی ندارد. این کار به عناون راه دیگر با به عنوان سرگرمی جدید مردم تناسب ندارد. در کل اصلا هیچ تناسبی ندارد !

من مطمئن هستم که این سرویس خواهد آمد اما مطمئن نیستم همانند نسخه فیزیکی مردم از آن استقبال کنند.

Jason Holtman از Valve

 ممکن است. ممکن است مردم بازی های ابری را بخواهند.این جالب است که به تماشا بشینیم و ببینیم که این تکنولوژی چگونه تکامل می یابد. من از Valve هستم. و پیش بینی واقعا سخت است. ما حتی نمیتوانیم در مورد آینده خودمان پیش بینی کنیم چه برسد برای سایر صنایع چنین کاری انجام دهیم. این بسیار سخت است که بگویم این آینده است یا نه ؟ آنها قطعا افرادی با استعداد هستند و یقینا بسیاری از مردم به آن علاقه دارند. این تکنولوژی جالبیست و باید صبر کرد و دید .

 3

آیا ما اشتباه میکنیم ؟ ما فکر میکنیم ایده ابری، خدماتی است که در سرورها قرار دارد و داده ها میتوانند به راحتی بین مشتریان و سرور بالا و پایین بروند و داده ها را منتقل کنند که این بسیار جالب است. ما چیزی شبیه به آن استفاده میکنیم و کارگاه اصلی ما بر روی ابر قرار دارد. اگر از ما بپرسید که بازی ابری ما کار میکند ؟ ما میگوییم بله کاملا فعال است.

 Portal 2 از بازی هایی است که سرور بازی ابری برای آن فعال است چون سازندگان معماها برای این بازی در سراسر جهان آن را از این طریق به اشتراک میگذارند. بازی ابری برای Skyrim فعال است چون گیمرها میتوانند Mod های مختلف را غیرفعال کنند. ما فکر میکنیم این یک نرم افزار فوق العاده جالب از بازی ابری است. فضایی مورد استفاده در شبکه ها و توابع آن متفاوت است برای همین من گفتم پیش بینی برای من سخت است چون همه از این فضای ازاد به شیوه های متفاوت استفاده میکنند.

Andrew Oliver از Blitz Games Studios

این آیندست. این قطعا قسمتی از آیندست. این بسیار پراکنده تر خواهد بود. هر بازی که شما میسازید، شما آن را به همه با وسایل مختلف میدهید که این کار مشکلی است. یکی از راه هایی که ممکن است شما بخواهید ببینید TV و خدمات ابری است.

مردمی که از آن بد میگویند مشکل Lag , Latency با چیز دیگری دارند. بسیاری از این مشکلات میتواند کاهش یابد. مردم از Lag انتقاد میکنند اما قانون مور میگوید که این نصف و نصف و نصف خواهد شد زیرا این نهایت سرعتی است که میتوانیم پردازش کنیم. ۱۵ سال قبل مردم میگفتند اینترنت واقعا عالی است اما نمیتواند پایه بازی ها باشد. شما نمیتوانستید یک بازی شوتر انجام دهید و این دیوانگی بود ! اما در حال حاضر همه بازی میکنند.

Ian Livingstone از Eidos

تاریخ را نمیتوان انکار کرد ما در حال جا به جا شدن از کنسولها به سمت کاملا دیجیتالی شدن هستیم. این تنها راهی است که در جهان جریان دارد. هر رسانه سرگرم کننده دارد به این مسیر تغییر میکند و شما نمیتوانید جلوی پیشرفت را بگیرید. شما باید با آن منطبق شوید و همه این اتفاق ها را قبول کنید در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن باشید. ما باید آن را در آغوش بگیریم و آن را بپذیریم.

رسانه های فیزیکی هنوز هم در کوتاه مدت حضور خواهند داشت اما کنسولها فردا ممکن است تکنولوژی بیشتر از داخل یک تلویزیون هوشمند نباشند. پشی بینی اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد بسیار ساخت است اما شما هم نمیدانید دنیا به چه سمتی پیش خواهد رفت.

David Perry رییس Gaikai که هم اکنون متعلق به سونی است.

من در لس انجلس ثابت کردم که تفکرات من خوب است و به سمت درستی پیش میرود. یک ناشر در سانتا مونیکا وجود دارد و من در دفتر آنها بازیشان را اجرا کردم. در حالی که سرور مرکزی داده های ما در لس انجلس قرار دارد و فاصله بین لس انجلس تا سانتا مونیکا دو و نیم میلیون ثانیه است. پس همه چیزی که نیاز داشتم شبکه بود که بتوانید این فاصله را طی کند و این کار را کردم. دو و نیم میلیون ثانیه برای سرویس ابری چیز بزرگی نیست. شما میتوانید ببینید که ما شهر های جدید و مراکز داده های جدید اضافه کردیم.

BioWare در Edmonton کانادا قرار دارد و من میخواهم BioWare تجربه بزرگی را کسب کند. و ما برخی از سرورهایمان را در Edmonton قرار دادیم. نتیجه کار مشخص شد و هزینه میزبانی Edmonton تنها یک دهم سان فرانسیسکو شد. ما رفتیم، خدای من ! آیا شما هم متوجه شدید که چند میلی ثانیه نتیجه کار بهبود بخشید و همچنین هزینه های ما کاهش یافت ؟ پس تجربه آنها بالا رفت و همچنین هزینه های ما کاهش یافت. بنابراین خدمات ارزان تر میشود و کیفیت بیشتر میشود.

2

شما میتوانید ببینید چرا بازی های ابری احمقانه نیست. و سپس وقتی شما فکر کنید که چه مسیری در جریان است متوجه میشود چیزی قدرتمند تر از ابر است. اگر شما میتوانید چیزی قوی تر از ابر داشته باشید که محلی است شما نتوانسته اید تجربه آن را کسب کنید چون سخت افزار مورد نیاز را نداشته اید یا ۹۹% دنیا تمایلی به خرید سخت افزار جدید ندارند. وقتی شما آن را ببینید میخواهید با آن بازی کنید چون ما گیمر هستیم و ما که به سمتش رفتیم !

این باور نکردنی است چون به صورت محلی اجرا نیست و به صورت ابری اجرا شده و همه میتوانند از آن استفاده کنند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا
آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا
آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا
آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا
آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا
آیا آینده متعلق به بازی های ابری است ؟ - گیمفا