مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا

مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند

رسول خردمندی
۲۰:۰۵ ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا

با سورپرایزی دیگر از سوی گیمفا در این پست همراه هستید. در راستای پیشرفت فرهنگ بازی  و بازیسازی ایرانی به سراغ مصاحبه با بازی سازان ایرانی روی آوردیم.  در اولین مصاحبه به سراغ آقای فرهود فرمند رفتیم و یک گزارش اختصاصی تهیه نمودیم. آقای فرمند سازنده بازی کوهنورد و دردسرهای همستر در آینده هستند. در ادامه مطلب می توانید گزارش را بخوانید.

بسمه تعالی

  1. آقای فرمند همه شما رو می شناسند ولی لطفا خودتون رو برای مخاطبان سایت گیمفا معرفی کنید

با سلام به مخاطبین محترم سایت گیمفا و با سپاس از شما بخاطر فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید.

اینجانب فرهود فرمند متولد اردیبهشت ۵۸ و فارغ التحصیل رشته کارشناسی گرافیک از دانشگاه آزاد هستم.

بیشتر دوستان، بنده را بخاطر آخرین کارم یعنی بازی ” کوهنورد” می شناسند ، پیش از شروع پروژه کوهنورد درسال ۸۷ در زمینه گرافیک ، تصویرسازی ، انیمیشن ، طراحی کاراکتر ، استوری بورد  و طراحی بازی مشغول به فعالیت بوده ام که زمان آغاز فعالیتم با مجموعه های مختلف و نشریات به سال ۷۶ بر می گردد. پیش از آن در دوران ابتدایی  وقتی حدوداٌ  ده سال داشتم برای پیک های مدرسه ی محل تحصیلم داستان های کمیک استریپی تصویر می کردم که در نشریات مدرسه چاپ می شد. در واقع در کنار دبیران مدرسه کوچکترین عضو تحریریه نشریات مدرسه بودم.

  1. چطور شد که به فکر بازیسازی افتادید؟ دوست نداشتید  به جای بازیسازی ، دکتر یا وکیل بشید؟

(می خندد) … نه اگر بازیسازی نکنم به سینمای انیمیشن و تصویرسازی کمیک برمیگردم . صرف نظر از این دو زمینه زیرمجموعه های رشته گرافیک بسیار است و خوشبختانه در زمینه های مرتبط سابقه کارداشته و تجربه کسب نموده ام، در کنار سایر علایقم نمی توانم به چیز دیگری بعنوان حرفه فکر کنم.

وقتی اولین بازی کامپیوتری را بازی کردم ( که اگر اشتباه نکنم به دوران کنسول آتاری برمیگردد) برای بهتر شدن بازی که در حال انجامش بودم ایده داشتم و در بیداری و رویا برای آنها مراحل جدید و داستانهای جدید می پروراندم.

ذهن من چه در بیداری و چه رویا درگیر بهتر کردن و گسترش بازی ها بود و حتی در مورد توانستن ، شدن و یا نشدن آنهاهیچ نگرانی در پشت افکارم وجود نداشت بنابراین یک دغدغه تمام عیار برای طراحی بازی داشته و دارم.

  1. بازی کوهنورد شما خیلی جالب بود. چرا تصمیم نگرفتید ادامه رو بسازید؟ مثلا کوهنورد ۲ ، ۳ و..

تصمیم داریم ولی تا شروع کار و نسخه بعدی نیاز به زمان ، کار بیشتر و حمایتهای لازم داریم ، داستان کوهنورد در ادامه نسخه قبل و حتی شاید مستقل از آن ادامه خواهد یافت ، داستان نسخه های بعدی بصورت کلی آورده شده ولی نیاز به بازنویسی و جمع بندی دارد، این قول را می دهم که دنیای کوهنورد مخاطبین را به وجد بیاورد. در حال حاضر نمی توانم زمان دقیقی را اعلام کنم ولی این اطمینان را دارم که گذشت زمان به نفع ما و پروژه و در واقع نسخه های آتی خواهد بود.

  1. به نظرتون تقلید چند درصد می تونه تو موفقیت بازی کمک کند؟

تقلید در تولید بی معنی است زیرا تولید زمان موعود برای امتحان پس دادن است نه تقلید که ابتدای راه یادگیری است. اصلی ترین سیستم یادگیری بشر تقلید است ، دقت کنید یادگیری . وقتی می خواهید با شخصی جدید ارتباط برقرار کنید هر آنچه را که در زمینه ارتباطات اجتماعی و گفتگو( از زمانی که زبان باز کرده اید) با تقلید یادگرفته اید به کار می بندید تا با شخص جدید ارتباط برقرار کنید نه اینکه مثل تارزان که به عمر آدم ندیده همانجا حرکات او را تقلید کنید و تازه سعی کنید مثل او باشید، تا به خود بیایید مخاطب فرار کرده است.

روشهای تقلید،آموزشهای لازم ومرتبط با ژانر و نیازمندیهای تکنیکی و محتوایی بازی باید قبل از زمان تولید به علاقمندان و کسانی که می خواهند در این حرفه فعالیت کنند ارائه شود تا در زمان تولید و پس از آن، نمره قبولی خود را از منتقدین و مخاطبین دریافت کنند این روش ضامن موفقیت در همه رشته ها ست و بازیسازی هم از این قاعده مستثنا نیست. کلا بعنوان کسی که بدنبال ایده های جدید است با کپی کردن و تقلید موافق نیستم.

  1. به نظرتون چرا بازیسازی ما سیر پیشرفتش خیلی کند می باشد؟

عدم شناخت دست اندکاران از وظایف و سلسله مراتب کاری در تیم  و کار تیمی ،عدم مشارکت تمام بازیسازان در برنامه های آموزشی مرتبط با حرفه شان  ، عدم وجود بازار مستقل برای بازی ها، عدم آشنایی تولید کنندگان به نیازاین بازار چه در داخل و چه در خارج ، یادگیری کار در زمان تولید و نه قبل از آن، نوسانات مالی مرگ آور در بخش سرمایه گذاری برای تولید کنندگان، تولید زیره (کارهای مشابه) توسط بازیسازان و صدور آن به کرمان (کشورهای خارجی).

  1. فکر می کنید که بازی جدیدتون یعنی “دردسرهای همستر” مثل کوهنورد یک بازی برجسته بشود؟

بازینامه بازی در سال ۸۳ نوشته شده است وباید بگویم بازی “دردسر همستر” بازی متفاوت نسبت به کوهنورد است ، در همه ابعاد ، مخاطبین بیشتری را هم هدف خود قرار می دهد. گستردگی داستان و فضا سازی ها ، تعدد شخصیتهای قابل بازی ، قابلیت چند نفره در بازی در برخی مراحل ، گیم پلی ها متفاوت…همه و همه عنوانی جدید و متفاوتی را نسبت به ” کوهنورد” عرضه می کند که در نوع خود خبر از بازی بزرگتری را در بخش تولید نسبت به “کوهنورد”  می دهد که امیدوارم بتواند مثل “کوهنورد” و حتی بیشتر از آن بدرخشد.

  1. متاسفانه در ایران فرهنگ صحیح بازی کردن آنچه که باید باشد نیست. به نظرتون برای ارتقا سطح فرهنگ در ایران باید چکار کرد؟

متأسفانه در ایران فرهنگ بسیاری از چیزها نیست ، حتی فرهنگ شهروندی و راننده خوبی بودن.

تلویزیون بهترین جایگاه برای فرهنگ سازی و آموزش در کشور است، برای همه سطوح و ابعاد زندگی و برای همه هموطنان با هر کیش و آیینی.

  1. فیدبک هایی که خانوادتون به شما می دهند چطوره؟ مثبت ، منفی ، خنثی؟!!

مثبت ، خانواده مهمترین و اصلی ترین مشوق بنده بوده اند ،حتی پیش از بازیسازی در زمینه هنر و انیمیشن.

  1. یه توصیه به بازیباز های ایران؟

توصیه خاصی ندارم و جا دارد از تمام مخاطبین بازی “کوهنورد” که این بازی را به اتمام رسوندند و آنرا همانطور که بود شناختند ، نه با فرضیات و حواشی آن ، و ماجراجویانه پا به دنیای جدید کوهنورد گذاشتند تشکر و قدردانی کنم.

  1. یه توصیه به بازی سازهای ایران؟ کسایی که تازه قصد ساخت بازی را دارند

درحال حاضر ارتباطات و تکنولوژی های مرتبط نسبت به گذشته بسیار رشد کرده ، در تمامی دانش های مرتبط با بازیسازی به روز باشید و اگر دغدغه طراحی بازی و یا بازینامه نویسی دارید به فکر ارتقاء ورشد فکری خود درزندگیتان، سطوح اجتماعی مرتبط و جهانی شدن باشید ، زبان های خارجی را فرا بگیرید ودنیا را بشناسید و در آن سیر کنید. بازیسازی فرا تر از سرگرم کردن و لذت بخش کردن بازی برای مخاطب است و شما برای آینده باید کوله بارتان را از توشه هایی متعدد و چند وجهی پر کنید. اگر می خواهید خلاق باشید و بدرخشید ، بیشتر تنها باشید و با حواشی کار ، صحبتها و زر و برقهای فریبنده آن خداحافظی کنید و  مستقیم به سمت هدف بروید. بازی ها چه قدیم و چه جدید را بررسی کنید. در کلاسهای آموزشی مرتبط ثبت نام کنید.

  1.  بازی محبوب خارجی شما ؟

شاهزاده پارسی

  1.  این سوال رو میدونم که سر راست جواب نمی دهید. ولی باز می پرسم. فیفا بهتره یا PES ؟

هنوز سر حرفم هستم و اضافه می کنم این دو دو انتخاب متفاوت هستند. ببینید چه می خواهید بر همین اساس درست انتخاب کنید و آن انتخاب درست برای شما بهتراست.

  1.  به این جمله اعتقاد دارید: بازیهای ژانر اکشن باعث افزایش قدرت هجومی کودک می شود؟

رده بندی سنی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که در مسیر رشد کودکان باید بصورت جدی لحاظ شود ،

هیچ چیز بی تأثیر نیست و درگیری فکری که بازی های سنگین و نه صرفا اکشن میتواند برای کودکان ایجاد کند آنها را از تمرکز بر اتفاقات اطراف غافل و درارتباط با سایرین دچار دشواری میکند. این موضوع بدلیل  بار ذهنی مازادی است که با نشستن بیش از حد کودکان پای بازی ها بوجود می آید که امری طبیعی است ونباید به این مرز برسد. در واقع ذهن بدنبال راه تنفس و سبک کردن محاسبات و پردازش هایش است و نمی تواند بار بیشتری بدوش کشد لذا با پرخاشگری از ورود هر اطلاعات اضافی ممانعت می کند و چه بد اگر به سبب علاقه بخواهد آنها را تا مدتها در ذهن نگهدارد.

روانشناسی در ساخت و طراحی بازی ها موضوعی است که باید در صنعت بازیسازی در ایران هر چه زودتر نهادینه شود ، زیرا حتی برخی از تولیدکنندگان از آثار سوءیی که بازیشان می تواند بر نسل آینده بگذارد غافلند.

  1.  تا حالا اتفاق افتاده که احساس پشیمانی به شما دست دهد که یک بازیساز هستید؟

تا امروز خیر

  1.  از شما به اندازه کافی در صنعت بازیسازی حمایت می شود؟

بعد از کوهنورد بسراغ جذب سرمایه و حمایت خاصی نرفته ام.

شاید اولین حمایتی که بخواهم سخت ، پر هزینه برای مردم ، ولی عام المنفعه و سازنده در دراز مدت برای کشور و نیز ترقی دهنده سطح زندگی برای مهندسین و پدیدآورندگان و در واقع سازندگان مملکت باشد و آن جهانی شدن ایران در ارتباط با قانون کپی رایت و بازارهای عرضه و تقاضای مرتبط با آن است.

  1.  حرف آخرتون برای بچه های سایت گیمفا.

خوشحال و سپاس گزارم که این مصاحبه را تا اینجا دنبال کردید ، براتون اوقات خوش ، هیجان انگیز و پرباری را آرزو دارم.

  1. متشکرم از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید.

من هم از شما سپاسگزارم.

رسول خردمندی

گزارشگر خبری گیمفا

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه اختصاصی گیمفا با آقای فرهود فرمند | گیمفا