سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا
سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا
سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا
سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا

سینما+ | قسمت دوازدهم

محمد رضا صحرایی
۱۱:۱۳ ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا

سینما+ این هفته را به هیچ عنوان از دست ندهید! با تحلیل کامل فیلم محمد رسول الله در خدمتتان هستیم به هیچ عنوان نگاه ویژه ما به Emmy 2015 را از دست ندهید. بخش خبری این هفته نیز به شدت جنجالی است از حضور Cristiano Ronaldo در فیلم جدید Martin Scorsese تا انتشار تصویر و اخبار جدید از فصل ششم سریال The Walking Dead، نمرات دو فیلم The Martian و Steve Jobs منتشر شده است و این‌طور که به نظر می‌رسد با دو شاهکار تکرار نشدنی طرف هستیم. بخش موسیقی ماندگار نیز مانند همیشه حضور دارد، پس منتظر چه هستید با ما در ادامه همراه باشید.

تحلیل و بررسی کامل فیلم محمد رسول الله

محمد رضا صحرایی

در طی هفته گذشته، طبق درخواست بالای کاربران سایت مبنی بر ارائه تحلیل و نقدی کامل از فیلم محمد رسول الله بر آن شدم تا با ارائه نقدی کامل شما را بیشتر با ارزش های این فیلم آشنا کنم. در ادامه با ما همراه باشید.

11506352 5236 l

پوستر رسمی فیلم محمد رسول الله

نام فیلم : محمد رسول الله ( ص )  

کارگردان : مجید مجیدی

مدیر فیلمبرداری: ویتوریو استورارو

فیلمنامه : مجید مجیدی ، کامبوزیا پرتوی

تهیه کننده : شرکت نور تابان

بازیگران : علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، ساره بیات، رعنا آزادی ور، مینا ساداتی، محسن تنابنده و…

مجیدمجیدی کارگردانی است که بسیاری از ما او را با فیلم های بچه های آسمان، رنگ خدا، آواز گنجشک ها و باران می‌شناسیم. حال این کارگردان مطرح ایرانی، دست بر روی پروژه ای بزرگ و بسیار مهم به اسم “محمد رسول الله” دست گذاشته است.

مطمئنا ساخت فیلمی براساس زندگی خاتم انبیا و نشان دادن چهره حقیقی از ایشان در روزگاری که همه نوع اثری  علیه ایشان ساخته می‌شود، امری ضروری و غیرقابل انکار است. مجید مجیدی با آگاهی از این موضوع، دست به ساخت اثری بسیار پرخرج یا اصطلاحا Big Production تا بتواند در مقابل آماری از این اثرات ایستادگی کند اما متاسفانه محصول نهایی چندان شایسته نبوده و حتی از لحاظ کیفی از فیلم “رسالت” به کارگردانی مصطفی عقاد ضعیفتر است.

درست است که فیلم محمد رسول الله چندین تن از بهترین سینماگران دنیا را در پشت صحنه دارد ولی مشکل اصلی این است که هنوز سینمای ایران مفهوم یک محصول Big Production را درک نکرده است که بتواند در حد سینمای جهانی حرف های خود را بزند. فیلم محمد رسول الله در نگاه اول فیلم بسیار خوش رنگ و لعاب با داشتن گنجینه از بهترین ها به نظر می‌رسد ولی وقتی شروع به دیدن فیلم می‌کنید متوجه می‌شوید که فیلم از مشکلات بسیار بزرگ و بدون بخششی رنج می‌برد که با توجه به این که این فیلم یک اثر Big Production این موارد بیشتر نمود پیدا می‌کنند.

muhammad messenger of god

مطمئنا بزرگترین مشکل این فیلم فیلمنامه نگارش شده آن توسط مجید مجیدی و کامبوزیا پرتوی است. فیلم نامه این فیلم به هیچ عنوان نمی تواند ارادتی در مورد دوران کودکی زندگی پیامبر را نشان دهد به طور کلی داستان فیلم از دوران شعب‌ابی‌طالب شروع شده و سپس با یک بازگشت به گذشته شروع به روایت زندگی پیامبر از دوران کودکی تا نوجوانی می‌کند و از این نقطه به بعد است که صف طویلی از مشکلات بر سر راه فیلمنامه این اثر و نحوه روایت آن قرار می‌گیرد.

b4e64dab cecc 4600 b882 ee40f8566643 620x372

اولین مشکل روایت فیلم مجیدی شلخته بودن و چندپارگی در روایت داستان آن است. فیلم تنها سعی دارد آن چیزی که در روایت شنیده ایم را به تصویر بکشد و به هیچ عنوان سعی بر پیوند دادن آن‌ها به یک دیگر نمی‌کند. مطمئنا یکی از نکات قدرتمند فیلم “رسالت” روایت بسیار جذاب و گیرای آن از یکی از مهم ترین دوران های زندگی پیامبر است ولی فیلم محمد رسول الله تنها از چندین قسمت تشکیل شده که حتی نمی توان برای آن ترتیب مشخصی را تعریف کرد؛ در حالی که دورانی که این فیلم از زندگی پیامبر (دوران کودکی و نوجوانی)  به تصویر می‌کشد، توانایی بسیار بالایی بر روایت یک داستان حقیقی و گیرا را دارد که متاسفانه مجیدی از این موقعیت به خوبی استفاده نکرده است.

متاسفانه ضعف بعدی این فیلم عدم پرداخت به شخصیت های داستان است. اکثر شخصیت های داستان که مجیدی و پرتوی نوشته اند از شخصیت پردازی خاصی بهره نمی‌برند و اکثرا شخصیت های تک بعدی را در داستان شاهد  هستیم، این مورد را خیلی راحت می‌گویم در داستان شخصیتی وجود ندارد که بتوان آن را “شخصیت” خواند. برای مثال به مادر پیامبر گرامی اشاره می‌کنم در داستان مجیدی این بانو شخصیتی متصور شده که در همه حال در حال لبخند می‌باشد حتی در شرایط خطرناک که مربوط به گرسنگی پیامبر گرامی در گهواره می‌باشد، بازهم ایشان در این شرایط بحرانی لبخند به لب دارد!

از آنجایی که در اکثر فیلم ها مذهبی شاهد یک شخصیت منفی می‌باشیم، مجیدی در این فیلم شخصیتی به اسم ساموئل (شخصیتی یهودی با بازی محسن تنابنده) را در خط داستانی خود راه داده است. ساموئل به عنوان شخصیتی یهودی حیله گری معرفی می‌شود که همه جوره حاظر است خود را به پیامبر رسانده و ایشان را به قتل برسانند. متاسفانه این شخصیت که بار تعلیق داستان را به دوش می‌کشد، چنان بی‌پرداخت و خنثی می‌باشد که فرد تعجب می‌کند که این شخصیت توسط دو فیلمنامه نویس حرفه ای خلق شده است.

1683260

شخصیتی ساموئل با بازی محسن تنابنده

ساموئل بیش از ده سال از زندگی خود را صرف پیدا کردن پیامبر و کشتن ایشان کرده است ولی درست در دقایق انتهایی فیلم به یکباره متحول شده و تماما از این مورد صرف نظر می‌کند و تنها تماشاگر این فیلم را در این فکر فرو می‌برد که در طی سه ساعت گذشته این شخصیت قرار بوده نقطه تعلیق این فیلم باشد، حال چگونه و به یکباره از تصمیم خود منصرف شده است.

حتی مجیدی در نشان دادن دوران کودکی پیامبر گرامی هم چندان عملکرد درخشانی نداشته تا جایی که بعضی از اشکالات آن در فرم سینمایی نیز جای نمی‌گیرند. برای مثال به صحنه ای اشاره می‌کنم که پیامبر به شفای داعه خود حلیمه می‌پردازد که در وضعیت بد بیماری به سر می‌برد ولی وقتی مادر گرامیشان در بستر بیماری است توانایی انجام این کار ندارند. حال سوالی که مطمئنا در ذهن تک‌تک‌تان پیش می‌آید این است که چرا پیامبر نتوانست مادر گرامیشان را شفا دهد در حالی که هردو شرایطی یکسان داشتند!

فیلم در بخش دیگری صحنه ای نشان می‌دهد که با معجزه پیامبر گرامی دریا خروشان شده و ماهی را به ساحل می‌آورد تا فقرای آن ناحیه بتوانند خود را سیر کنند. ولی مجیدی به این فکر نبوده که با این کار تنها در ادامه سوالات بیشتری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که مهم ترین آن این است که چرا پیامبر در زمان شعب ابیطالب باز هم به همین شکل معجزه دیگری را انجام نمی‌دهد؟ این مورد زمانی بحرانی‌تر می‌شود که بدانید این فیلم برای مخاطب خارجی نشان داده می‌شود که آشنایی چندانی با پیامبر گرامی ندارد و تنها معجزه ایشان را قران کریم می‌داند در حالی که مجیدی به جای آن که به مهم ترین معجزه پیامبر بپردازد، سعی در نشان دادن سایر معجزات ایشان دارد.

ce082785 f5d1 4c02 89dc 1b44ed09c7ee 540x324

استفاده از محیط هایی حقیقی در ساخت فیلم یکی از نکات مثبت آن محسوب می‌شود.

حتی جلوه ای که از پیامبر در این فیلم نشان داده می‌شود نیز بسیار به آثار مذهبی کلاسیک هالیوودی شباهت دارد، برای مثال مجیدی در یک نما پیامبر گرامی را بر روی تخته سنگی نشان می‌دهد که بادی در حال وزیدن به جامه و لباس های ایشان می‌باشد که این مورد را بارها در فیلم های مذهبی هالیوودی دیده ایم.

متاسفانه مجید مجیدی و کامبوزیا پرتوی، زبان شیرین و فاخر فارسی را از یاد برده اند و با استفاده از ادبیات‌عربی در نگارش دیالوگ ها بیشتر بر این موضوع دامن می‌زنند. در طی یک دهه گذشته آثار فاخر تلوزیونی از جمله “امام علی (ع) ” در نوشتن دیالوگ های خود به ریزترین نکات ادبی و نگارشی دقت کرده اند. در حالی که این موضوع در فیلمنامه نگارش شده توسط مجیدی و پرتوی جای ندارد و گاهی اوقات شخصیت های داستان از کلماتی استفاده می‌کنند که تنها مخاطب را در تعجب فرو می‌برد برای مثال “قیمت کالایت را بگو”. متاسفانه این موضوع نیز باعث ناراحتی من شد که چرا این دو شخص در نگارش این فیلمنامه از ادبیات کهن و فاخر فارسی استفاده نکرده اند.

مطمئنا پرداخت به موعظات در یک فیلم مذهبی جزو مهم ترین نکات می‌یاشد در حالی که موعظات جاودان، آموزنده و شیرین پیامبر به خودی خود می‌تواند یک سر گردن یک فیلم را به بالا بکشاند ولی مجیدی به شکل بسیار عجیب و ناشیانه به این موضوع می‌پردازد تا جایی که کاربر فرض می‌کند که تنها در حال دیدن یک سری کلیپ تبلیغاتی می‌باشد. برای مثال به صحنه زنده به گور شدن بک دختر توسط یک جاهل اشاره می‌کنم که به قدری موعظه پیامبر در این صحنه ضعیف پرداخته شده که تنها تاسف من را به دنبال داشت در حالی که این صحنه می‌توانست خیلی راحت یک شخص غیرمسلمان را تفکر عمیقی در مورد عظمت پیامبر ببرد. ضعف بعدی این فیلم این است که مجیدی سعی داشته تا تمام صفات پیامبر را در این فیلم جای دهد ولی متاسفانه آن قدر به این موضوع بد پرداخته شده است که حتی سعی بر ذکر آن نیز نمی‌کنم تنها برای مثال به سکانس بازار برده فروشان اشاره می‌کنم که قرار است صفت “امین” بودن پیامبر را نشان دهد ولی نتیجه نهایی چیز دیگریست!

به بخش فنی می‌رسیم، از آنجایی که فیلم بودجه عظیمی (۳۵ میلیون دلار!) را در اختیار داشته توانسته در بخش فنی از تمامی فیلم های ایرانی بهتر باشد و از استانداردهای آن فراتر برود ولی باز هم در این بخش مشکلات به نسبت زیادی وجود دارد که تمامی آن ها به آشنا نبودن سینمای ایران به ساخت یک اثر Big Production و از همه مهم تر نبود اثری فاخر در کارنامه کارگردان آن می‌باشد. مجیدی با بودجه فراوانی که در دست خود داشته است، نتوانسته فیلمی را بسازد که بتواند او را به مانند فیلم ساز بزرگی به اسم “اصغر فرهادی” بین المللی بکند. فیلم در حالی که می‌توانست از جلوه های ویژه به نفع خود استفاده کند ولی متاسفانه این موضوع را محدود به دو صحنه حمله ابرهه به مکه و سکانس دریا محدود کرده است. خیلی راحت می‌گویم که جلوه های ویژه استفاده شده در این دو صحنه از بسیاری از فیلم های هالیوودی روز دنیا بهتر است ولی باز هم عدم کارگردانی مناسب ضربه شدیدی به این صحنه ها وارد کرده است.

muhammed featured1 825x500

سکانس هایی که جلوه های ویژه عظیمی در آن به کار می‌رود، می‌تواند فرصتی خوبی برای نشان دادن قدرت و وسواس یک فیلم ساز باشد که مجیدی هیچ کدام یک از این دو را به خرج نداده و این صحنه ها را به بطالت گذرانده است. برای مثال به صحنه حمله ابرهه به مکه اشاره می‌کنم به جای آن که در این صحنه یک نمای حماسی و بی نظیر را داشته باشیم، تنها به یکسری سیاه لشگر بر می‌خوریم که دائما در حال فریاد زدن و چرخیدن به دور خودشان می‌باشند. این مورد را واضح می‌گویم این صحنه به جای آن که  بتواند من را در عظمت این واقعه غرق در خود کند، تنها موجب خنده من شده بود.

البته فیلم عاری از نکات مثبت نیست از نکات مثبت این فیلم که برای من هم قابل تحسین بود، موسیقی بسیار زیبای آن با این که در اکثر اوقات به موسیقی عربی شباهت ندارد و فیلم برداری خارق العاده آن که این موضوع هم به لطف حضور ویتوریو استورارو کاملا قابل قبول می‌باشد.

به دیدن فیلم محمد رسول الله بپردازید ولی انتظارات خود را تنها به سینمای ایران و دیدی که از آن دارید محدود کنید، محمد رسول الله فیلمی است که وقتی به نقد آن بپردازیم باید آن را از لحاظ Big Production و با استاندارد های سینمای جهانی بررسی کنیم. زیرا بازار اصلی این فیلم سینمای جهانی می‌باشد نه سینمای ایران!

85876069510061030201305091200

نمایی از پشت صحنه فیلم محمد رسول الله

در نهایت تاسف، محمد رسول الله فیلمی بود که از آن انتظارات فراوانی می‌رفت ولی محصول نهایی به هیچ عنوان به آن چیزی که از آن انتظار داشتم نزدیک نبود. فیلم کاملا فراتر از استاندارد های سینمای خاک خورده کشورمان می‌باشد ولی زمانی که مجیدی این فیلم را بین المللی و زبان آن را سینمای جهانی می‌داند باید این فیلم را از ابعادی که خود ادعای آن را می‌کند نقد کرد. مطمئنا زندگی پرفراز و نشیب پیامبر نکات بسیاری را برای پرداخت دارد ولی مجیدی نتوانسته از این فرصت ناب به خوبی استفاده کند، فیلم محمد رسول الله بیشتر شبیه به چند تکه مذهبی می‌باشد که قرار گیری آن ها در کنار یک دیگر تشکیل اثری به نام محمد رسول الله را داده اند. شاید اگر محمد رسول الله فیلمنامه نویس و کارگردانی که به زبان بین المللی فیلم سازی آشنا بودند را بر مسند خود می‌‎نشاند به هیچ عنوان تا این حد ضعیف و دور از انتظار عمل نمی‌کرد.

همین چند ساعت پیش متوجه شدم که این فیلم از سوی فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی به عنوان نماینده سینمای کشور برای جشنواره اسکار انتخاب شد. آیا به نظر شما با تفاسیر بالا باز هم این فیلم می‌تواند نماینده درخشانی برای سینما کشورمان در این جشنواره مهم باشد!


نگاهی ویژه به Emmy 2015

محمد رضا صحرایی

2158359

نگاه ویژه گیمفا به Emmy 2015

از آن به عنوان اسکار تلوزیونی یاد می‌شود! ۶۷ مراسم Emmy یکشنبه هفته گذشته با مجموعه از بهترین های صفحه کوچک (تلویزیون) برگزار شد بالاخره با هزاران حدس و گمان در مورد برندگان بخش‌های مختلف در نهایت مراسم Emmy 2015 شروع‌ می‌شود تا همگان به جواب های خود برسند پس بر روی صندلی های خود نشسته و با آرامش ما را دنبال کنید

مجری این مراسم andy samberg

مجری این مراسم Andy Samberg

مجری این مراسم Andy Samberg، کمدین و ستاره سریال Brooklyn Nine-Nine، مراسم را با یکسری جوک و گرفتن ایراد به قوانین ایالات متحده شروع می‌کند با این حال ایشان به خوبی توانست از عهده این مراسم دربیاید.

بیش از این در مورد این مراسم صحبتی نمی‌کنیم زیرا بعد از بخش ابتدایی مراسم تمرکز بر روی اهدای جوایز به سریال های مختلف می‌رود. در بخش ابتدایی به یک جمع بندی کلی از برندگان اصلی و سپس پرداخت به تک تک بخش های مهم به همراه کاندید‌ها و برندگان اصلی می‌پردازیم.

سریال Game of Thrones، توانست ۴ امی اصلی از جمله : بهترین سریال درام، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای پیتر دینکلیج، بهترین کارگردانی برای فینالی فصل پنجم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند. این سریال پیش از این در مراسم کلاس هنری امی نیز ۸ جایزه‌ی امی کسب کرده بود تا مجموع جوایزش را به تعداد ۱۲ رسانده و رکورد شکنی کند.پیش از این، سریال West Wing در سال ۲۰۰۰ توانسته بود مجموعا ۱۰ جایزه ی امی را مختص خود کند و حالا بازی تاج و تخت رکورد این سریال را با فصل پنجم خود شکست و بار دیگر نشان داد که به نگاه بسیاری، بهترین سریال نسل فعلی تلوزیون محسوب میشود.

همچنین مینی سریال الیو کیتریج که محصول شبکه‌ی HBO می باشد هم توانست ۶ جایزه‌ی امی اصلی را در بخش های مختلف از آن خود کند و به درخشان ترین اثر تلوزیونی ۶۷امین جشنواره‌ی امی تبدیل شود.

به این ترتیب، شبکه‌ی HBO توانست با کسب ۴۳ جایزه‌ی امی، برای بار دیگر رتبه‌ی اول جوایز را از آن خود کند. در رتبه‌ی دوم هم شبکه‌ی NBC با ۱۲ جایزه‌ی امی قرار گرفت. از نکات جالب توجه دیگر هم میتوان به اعطای جایزه‌ی بهترین بازیگر زن سریال درام به وایولا دیویس اشاره کرد. دیویس که برای سریال How to Get Away with Murder این جایزه را کسب کرده، تبدیل به اولین بازیگر سیاهپوست زنی شد که این امی را به خانه میبرد.

لیست کاندید‌ها به همراه برندگان هر بخش

  • در هر بخش برنده اصلی با رنگ سبز و به صورت پررنگ مشخص شده است.

بهترین مجموعه تلویزیونی درام

Better Call Saul
Downton Abbey
Game of Thrones
Homeland
House of Cards
Mad Men
Orange Is The New Black

بهترین مجموعه‌ تلوزیونی کمدی

Louie
Modern Family
Parks & Recreation
Silicon Valley
Transparent
Unbreakable Kimmy Schmidt
Veep

بهترین مجموعه تلوزیونی کوتاه

American Crime
American Horror Story: Freak Show
Olive Kitteridge
Honorable Woman
Wolf Hall

بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در مجموعه درام

Kyle Chandler, Bloodline
Jeff Daniels, Newsroom
Jon Hamm, Mad Men
Bob Odenkirk, Better Call Saul
Liev Schreiber, Ray Donovan
Kevin Spacey, House of Cards

بهترین بازیگر نقش اصلی زن در مجموعه درام

Claire Danes, Homeland
Viola Davis, How to Get Away With Murder
Taraji P. Henson, Empire
Tatania Maslany, Orphan Black
Elisabeth Moss, Mad Men
Robin Wright, House of Cards

بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در مجموعه کوتاه تلوزیونی یا فیلم

Adrien Brody, Houdini
Ricky Gervais, Derek
Timothy Hutton, American Crime Story
Richard Jenkins, Olive Kitteridge
David Oyelowo, Nightingale
Mark Rylance, Wolf Hall

بهترین بازیگر نقش اصلی زن در مجموعه کوتاه تلوزیونی یا فیلم

Maggie Gyllenhaal, The Honourable Woman
Felicity Huffman, American Crime
Jessica Lange, American Horror Story
Queen Latifah, Bessie
Frances McDormand, Olive Kitteridge
Emma Thompson, Sweeney Todd

بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در مجموعه کمدی

Anthony Anderson, Black-ish
Louis C.K., Louie
Don Cheadle, House of Lies
Will Forte, The Last Man on Earth
Matt LeBlanc, Episodes
William H. Macy, Shameless
Jeffrey Tambor, Transparent

بهترین بازیگر نقش اصلی زن در مجموعه کمدی

Edie Falco, Nurse Jackie
Lisa Kudrow, The Comeback
Julia Louis Dreyfus, Veep
Amy Poehler, Parks & Recreation
Amy Schumer, Inside Amy Schumer
Lily Tomlin, Grace and Frankie

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در مجموعه درام

Jonathan Banks, Better Call Saul
Ben Mendelsohn, Bloodline
Jim Carter, Downton Abbey
Peter Dinklage, Game Of Thrones
Alan Cumming, The Good Wife
Michael Kelly, House of Cards

بهترین بازیگر نقش مکمل زن در مجموعه درام

Joanne Froggatt, Downton Abbey
Lena Headey, Game Of Thrones
Emilia Clarke, Game of Thrones
Christine Baranski, The Good Wife
Christina Hendricks, Mad Men
Uzo Aduba, Orange Is The New Black

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در مجموعه کمدی

Andre Braugher, Brooklyn Nine-Nine
Adam Driver, Girls
Keegan-Michael Key, Key & Peele
Ty Burrell, Modern Family
Tituss Burgess, Unbreakable Kimmy Schmidt
Tony Hale, Veep

بهترین بازیگر نقش مکمل زن در مجموعه کمدی

Mayim Bialik, The Big Bang Theory
Niecy Nash, Getting On
Julie Bowen, Modern Family
Allison Janney, Mom
Kate McKinnon, Saturday Night Live
Gaby Hoffmann, Transparent
Jane Krakowski, Unbreakable Kimmy Schmidt
Anna Chlumsky, Veep

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در مجموعه کوتاه یا فیلم تلوزیونی

Richard Cabral, American Crime
Denis O’Hare, American Horror Story: Freak Show
Finn Wittrock, American Horror Story: Freak Show
Michael Kenneth, Bessie
Bill Murray, Olive Kitteridge
Damian Lewis, Wolf Hall

بهترین بازیگر نقش مکمل زن در مجموعه کوتاه یا فیلم تلوزیونی

Regina King, American Crime
Sarah Paulson, American Horror Story: Freak Show
Angela Bassett, American Horror Story: Freak Show
Kathy Bates, American Horror Story: Freak Show
Mo’Nique, Bessie
Zoe Kazan, Olive Kitteridge

بهترین فیلم تلوزیونی

Agatha Christie’s Poirot: Curtain, Poirot’s Last Case
Bessie
Grace Of Monaco
Hello Ladies: The Movie
Killing Jesus
Nightingale

 

 

 مراسم Emmy امسال نیز با تمام حدس و گمان ها به پایان رسید و در نهایت برندگان نهایی هر بخش مشخص شدند. امیدوارم از پوشش گیمفا از این مراسم مهم نهایت لذت را برده باشید.

2134950

سریال Game of Thrones توانست با مجموع ۱۲ جایزه لقب بهترین سریال نسل فعلی را بگیرد.


اخبار سینما

الوند فایقی

(با تشکر از معین کلهری)

Minion ها عنوان دومین انیمیشن پرفروش تاریخ را ازآن خود کردند!

minions stuart kevin bob movie wallpapers hd desktop movie 590007143

Minions

سال ۲۰۱۵، سال کمپانی یونیورسال بود؛ از موفقیت‌های انکار نشدنی “Jurassic World” گرفته تا محبوبیت شگفت‌انگیز “Minion ها”. اکنون به‌نظر می‌رسد که این موفقیت‌های شیرین برای یونیورسال تمامی ندارد و کوچولوهای زرد رنگ پس از اینکه که ۹۹.۹ درصد تمام انیمیشن ها اکران شده در تاریخ سینما را از لحاظ آمار فروش پشت سر نهادند، با اکران در سینماهای کشور چین، “داستان اسباب بازی ها ۲” را نیز از جایگاه خود پایین کشانده و لقب دومین انیمیشن پرفروش تاریخ را ازآن خود کرده است! هفته گذشته که پویانمایی Minions برای اولین بار در چین به روی پرده سینما ها رفت، در همان روز اول بیش از ۲۰ میلیون دلار فروش کرد و با فروش ۲۶ میلیون دلاری در ۵۷ کشور، هفته گذشته را نیز سپری کرد. Minion ها در مجموع با فروش جهانی ۱.۰۸ میلیارد دلاری (که ۲ میلیون دلار بیش‌تر از فروش کلی “داستان اسباب بازی های ۲” می‌باشد) یک پله پایین‌تر از پویانمایی Frozen (با فروش کلی ۱.۲۸) قرار گرفته است. پشت سر نهادن Frozen و تجربه فروش ۲۰۰ میلیون دلار دیگر، آن هم که فقط در یونان اکران نشده است، کمی به دور از واقعیت است. اما بهرحال رکوردفروش افسانه‌ای Frozen به این زودی‌ ها شکسته نخواهد شد و آنطور که دیدیم، Minionها نیز نتوانستند از سد ساخته موزیکال کمپانی Walt Disney گذر کنند.

انتظار می‌رود که در فصل جوایز نیز، این پویانمایی بیش‌تر جایزه ها را درو کند!

کریستیانو رونالدو، ستاره فیلم بعدی مارتین اسکورسیزی!

1831999

کریستیانو رونالدو در برابر دوربین مارتین اسکورسیزی!

بله تیتر خبر را درست خوانده‌اید! به نقل از روزنامه های ورزشی اسپانیا، “کریستیانو رونالدو” اسطوره مسابقات فوتبال، بزودی شانس خود را در مقابل دوربین سینما، آن هم دوربین “مارتین اسکورسیزی” خواهد آزمود!

مارتین اسکورسیزی که کارنامه‌ای درخشان در ساخت فیلم های تکرارنشدنی تاریخ سینما دارد، قرار است که اینبار توپ کریستیانو رونالدو را به صحنه سینما بیاورد! گفته می‌شود که رونالدو در این فیلم که با نام “متقلب” شناخته می‌شود در نقش شخصیتی عجیب در مقابل Channing Tatum به ایفای نقش خواهد پرداخت. متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی از تیم بازیگری، داستان فیلم و تاریخ انتشار یا معرفی آن در دسترس نیست اما به احتمال زیاد، مکان فیلکبرداری پروژه شهر نیویورک خواهد بود.

این اولین باری نیست که ستاره های میادین فوتبال به ایفای نقش در فیلم های سنمایی می‌پردازند. چندی پیش بود که خبر اولین ایفای نقش “دیوید بکهام” در فیلمی به کارگردانی “گای ریچی” در صدر اخبار قرار گرفت؛ همچنین اسطوره فوتبال فرانسوی، “اریک کانتونا” نیز مدت مدیدی است که پا به عرصه سینما گذاشته است و او را چندین بار در فیلم های خوش‌ساختی دیده‌ایم . اما اینکه صرفا یک بازیکن فوتبال معروف می‌تواند به یک بازیگر موفق نیز تبدیل شود، فرضیه‌ای کاملا اشتباه است و اینگونه خبر ها نیز همیشه باعث ایجاد بحث و جدل در فضای رسانه‌ای شده‌اند. شاید اسکورسیزی اینبار به سکوی پرتاب رونالدو به دنیای پر زرق و برق هالیوود تبدیل شود!

Jurassic World، موفق‌ترین فیلم یا پر اشتبا‌ه‌ترین فیلم سال؟

650 1200

Jurassic World امسال با قروش شگفت‌انگیز خود، سود فراوانی را برای Universal Studios کسب کرد

شاید بتوان فیلم Jurassic World را بهترین فیلم سل ۲۰۱۵ در گیشه‎ دانست؛ اما این فیلم به همان اندازه که موفق عمل کرد، پر اشتباه ظاهر شد!. به‏‎تازگی سایتی با مضمون “Movie Mistake” فیلم “دنیای ژوراسیک” را که یک دنباله رسمی از فیلم‌های Jurassic Park به کارگردانی Colin Trevorrow به حساب می‎آید، با ۱۹ اشتباه عمده و جزئی به عنوان پراشتباه‌ترین فیلم سال معرفی کرد.
بر طبق گفته‎های این وبسایت، اشتباهات این فیلم شامل مشکلاتی در داستان و ایرادهای حقیقی می‎شود. از جمله این اشتباهات می‎توان به تلفنی اشاره کرد که خود به خود تعمیر می‎شود، “Chris Pratt” بدون تکان خوردن لب‌هایش با بازیگر دیگر صحبت می‌کند و همچنینی جیپی که پس از ۲۰ سال دوباره به کار می‎افتد، اشاره کرد. البته این فیلم در مقایسه با فیلم Jurassic Park ساخته Steven Spielberg با ۱۰ اشتباه در مقابل ۱۵۶ اشتباه، عملکرد بسیار خوبی به جای گذاشته است.

رکورد پراشتباه‌ترین فیلم تاریخ سینما را می‎توان به فیلم معروف “Apocalypse Now” (اینک آخرالزمان) ساخته Francis Ford Coppola، محصول سال ۱۹۷۹ میلادی تعلق داد که در مجموع ۵۶۱ اشتباه داشت.

نقش‌آفرینی Penélope Cruz در فیلم بعدی اصغر فرهادی

penelope cruz

Penélope Cruz

“Penélope Cruz” (پنه‌لوپه کروز) بازیگر مطرح اسپانیایی که برای بازی در فیلم تحسین شده “Vicky Cristina Barcelona” جایزه‌ی اسکار را از آن خود کرده بود، در فیلم بعدی اصغر فرهادی به ایفای نقش خواهد پرداخت.

فیلمبرداری این فیلم که هنوز نام مشخصی ندارد، پاییز امسال در اسپانیا و با تهیه‌کنندگی Pedro Almodóvar، از مشهورترین کارگردانان اسپانیا آغاز خواهد شد. اصغر فرهادی، کارگردان نامدار ایرای که با خلق فیلم معروف  “جدایی نادر از سیمین” و کسب جایزه‌ی اسکار و گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان، اکنون می‌خواهد که با بهره‌گیری از استعداد Penélope Cruz باری دیگر شانس خود را برای ساخت فیلمی موفق آزمایش کند.

هنوز تاریخ اکران، داستان و لیست کامل بازیگران فیلم اعلام نشده است.

Rachel McAdams برای ایفای نقش در فیلم Doctor Strange به Marvel پیوست

rachel mcadams 3

Rachel McAdams

“Rachel McAdams”، ستاره مشهور سریال معروف True Detective که در این اواخر نیز وی را با درخشش در فیلم Southpaw مشاهده نمودیم، اکنون به جمع بازیگران فیلم Doctor Strange پیوسته است. در این فیلم تخیلی، وی قرار است که نقش مقابل بازیگر اصلی؛ یعنی “Benedict Cumberbatch” (در نقش Doctor Strange) را ایفا کند. از جمله افراد حاضر در تیم بازیگری؛ می‌توان به “Tilda Swinton” و “Chiwetel Ejiofor” اشاره کرد. فیلمنامه این فیلم توسط Thomas Dean Donnelly و Joshua Oppenheimer با اقتباس از داستان مصوری از Steve Ditko تدوین شده است. همچنین وظیفه کارگردانی Doctor Strange نیز بر عهده کارگردان معروف ژانر وحشت، Scott Derrickson، می‌باشد و فیلمبرداری پروژه در شهر نیویورک آغاز شده است.

فیلم سینمایی Doctor Strange که در واقع دومین قسمت از فاز سوم پرونده سینمایی Marvel می‌باشد، در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۴ آبان ۱۳۹۵) به روی پرده های سینما خواهد رفت. Stephen Vincent Strange که با نام مستعار Doctor Strange شناخته می‌شود، از شخصیت های جهان کتاب های کامیک Marvel است که برای اولین بار در سال ۱۹۶۳ ظاهر شد.

اولین جزئیات از داستان Prometheus 2 توسط Ridley Scott فاش شد

ew prometheus cast

Prometheus Cast

درست است که “Ridley Scott” در حال نهایی سازی و اتمام کار های فیلم فیلم مورد انتظار “The Martian” می‌باشد، اما این امر وی را از فاش نکردن جزئیات فیلم بعدی خود باز نداشته است! “Prometheus 2” دنباله قسمت اول فیلم بسیار موفق Prometheus که بزودی جزئیات بیش‌تری از آن منتشر خواهد شد، نام پروژه بعدی Ridley Scott است. در هنگام مصاحبه‌ای در جریان برگزاری جشنواره “Toronto Film Festival” کارگردان Scott در کمال تعجب و ناباوری، خود شخصا اولین جزئیات داستانی Prometheus 2 را فاش کرد! طبق صحبت های ایشان، قسمت دوم به کشف راز و رمز های مربوط به “سازندگان مرموز” و انگیزه های آن ها در پشت کارهایشان در قسمت اول خواهد پرداخت. وی در این باره گفته است:

همه چیز با یک ایده بزرگ شروع می‌شود؛ یا در واقع با یک سوال بزرگ! آن ها (سازندگان) چه کسانی هستند و چرا این چرخه زیستی و میکروبی شیطانی را بوجود آورده‌اند؟ خود را در برابر چه چیزی محافظت می‌کنند؟ این سوالات در آنجا پاسخ داده شده‌اند، یا شاید ترجیحا در Prometheus 2 جواب داده شوند!

prometheus engineer awakens 13

سازندگان (Engineers) که در قسمت اول Prometheus از آن ها به عنوان خالق انسان ها یاد می‌شد!

در طی هفته های گذشته شایعاتی مبنی‌بر احتمال ساخت قسمت دوم Prometheus وجود آمده بودند و فضای رسانه ای نیز مملوء از این شایعات شده بود تا اینکه Ridley Scott در نهایت ساخت دنباله فیلم را تایید کرد و اکنون پس از اشاره وی به جزئیات داستانی قسمت دوم، باید منتظر انتشار خبرهای بیش‌تر و اولین تصاویر از Prometheus 2 باشیم.

قسمت اول فیلم که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد با سکانس قرار دادن سر انسان ربات‌نما (با بازیگری که Michael Fassbender) به درون یک کیف ساده توسط آخرین انسان بازمانده از سفینه Prometheus (با ایفای نقش Noomi Rapace) و سپس گریز از مهلکه بوسیله سفینه “سازندگان” پایان یافت. طبق وعده های Ridley Scott، این دو بازیگر در قسمت دوم فیلم نیز حضور خواهند یافت و باید دید که انتهای ماجراجویی آن ها به چه چیزی ختم خواهد شد؟

نوشتن فیلمنامه بر عهده نویسنده معروف، Michael Green، است. عملیات ساخت و آغاز فیلمبرداری دنباله Prometheus به محض پایان یافتن امور مربوط به فیلم مورد انتظار The Martian، آغاز خواهد شد. Prometheus 2 قرار است که در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۱۷ (۹ خرداد ۹۶) بر روی پرده سینما های آمریکا قرار گیرد.

Ridley Scott را همیشه با اشتیاق سیری ناپذیرش به ساخت آثار علمی-تخیلی شناخته‌ایم؛ هرچند که گاهی هم سرکی به ژانر تاریخی-حماسی زده می‌شکد و تاکنون اثری جاودانه به نام “Gladiator” را خلق کرده است. “Alien” و Prometheus از بهترین آثار علمی-تخیلی این کارگردان به شما می‌روند و جدیدترین ماجراجویی Scott، اکنون پا به مریخ گذاشته است! The Martian (مریخ) با بازیگری Matt Damon و Jessica Chastain در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۵ (۱۰ مهر) منتشر خواهد شد.

تصاویر بسیار زیبایی از فصل ششم سریال The Walking Dead منتشر شد

the walking dead 1

The Walking Dead Season 6

تا شروع فصل ششم سریال The Walking Dead نمانده است و از همین رو به‎تازگی تصاویری جدید از این سریال جذاب و پرطرفدار منتشر شده که نشانگر این است زامبی ‎ها، زمان خوبی را برای آزار و اذیت ریک و گروهش انتخاب کرده‎اند! فصل ششم “مردگان متحرک” قرار است در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۵ (۱۹ مهر) از شبکه AMC در آمریکا و از شبکه FOX انگلستان پخش شود. شایان به ذکر است آقای “Xander Berkeley” که سابقه حضور در سریال‎ های ۲۴ و Nikita را نیز دارد، چندی پیش به‎صورت رسمی به جمع بازیگران این سریال پیوست. در ادامه شما را به دیدن این تصاویر زیبا دعوت می‎نماییم:

30c256a996dfdc4c8d291e7703d37b7f04c6b290jpg 620x465 q85 crop upscale

تصویر شماره ۱

971ef56aa97794a419ab795fc86f1069eaab4fc1jpg 620x465 q85 crop upscale

تصویر شماره ۲

5bb9d778d096b11844575b216ec9689e7b2337d2jpg 620x465 q85 crop subject location 304153 upscale

تصویر شماره ۳

0766d039e720ec138d4ddb11fb8eb4ff8dac0e32jpg 620x465 q85 crop upscale

تصویر شماره ۴

c60847e4af609d40d7b4285f5dc20ce6bfae11e5jpg 620x465 q85 crop upscale

تصویر شماره ۵

260a0e6dc7073089477758a98db40ff95b51a1c3jpg 620x465 q85 crop upscale

تصویر شماره ۶

d3307a2b3b7fbac50b4c7d5df3670d4f476520abjpg 620x465 q85 crop upscale

تصویر شماره ۷

9e05752079c97e8e2cb85e685a8c91b7548963a2jpg 620x465 q85 crop upscale

تصویر شماره ۸

f648b52117f3382cda66065df182290470bb92e5jpg 620x465 q85 crop upscale

تصویر شماره ۹

اولین پوستر ها از فیلم جدید Michael Fassbender با عنوان Macbeth منتشر شد

c3ffb0236f4a50f31de70f3637887cb95c2c3060jpg 940x420 q85 crop smart subject location 905356 upscale

Michael Fassbender در فیلم Macbeth بر اساس نمایشنامه معروف ویلیام شکسپیر

به‌تازگی پوستر های زیبایی از فیلم جدید “Macbeth” منتشر شده که در آن شاهد حضور “Michael Fassbender” به عنوان ژنرال مکبث؛ نقش اصلی فیلم، هستیم.

فیلم Macbeth که در واقع اقتباسی است از نمایشنامه اسکاتلندی “ویلیام شکسپیر” با همین عنوان، با کارگردانی “Justin Kurzel” (ایشان ساخت فیلم Assassin’s Creed را نیز که سال آینده منتشر خواهد شد، بر عهده دارند)  و هنرنمایی “Michael Fassbender” و “Marion Cotillard” در دست ساخت است. این فیلم روایتگر بلند پروازی های یک ژنرال اسکاتلندی است که درنهایت به سرنوشت شوم خود دچار شده و وارد بیراهه سیاهی ها می‌شود. داستان آز آنجا شروع می‌شود که ژنرال مکبث با تکیه بر پیش‌گویی ۳ جادوگر که در او آینده پادشاه اسکاتلند خواهد شد، پیش‌دستی کرده و پادشاه را با تشویق همسرش (Marion Cotillard) به قتل می‌رساند. پس از آن به تدریج مکبث به پرانویا دچار شده و عقلانیت و انسانیت وی دچار لغزش می‌شود.

درست است که Justin Kurzel کارگردان تازه‌کاری محسوب می‌شود اما فیلم Macbeth را متفاوت با تمام آن چیز هایی که در صحنه تئاتر دیده‌اید، ساخته است. در فیلم شاهد صحنه های خشونت آمیز، خونین و احساسی فراوانی خواهیم بود که وجه تشابه های فراوانی با سریال محبوب “Game Of Thrones” دارد. Kurzel در رابطه با شخصیت مکبث گفته است:

به نظر من مکبث شخصیت جالبی دارد. با وجود تمام امیال وی به نابودی و جنگ طلبی، وقار و کرامت یک ژنرال بلندمرتبه را نیز دارا می‌باشد که به لطف Michael این امر محقق شد. او همان بازیگری است که هر وقت اراده کند، شما را در پای نمایشگر میخکوب خواهد کرد!

Macbeth در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۵ (۱۰ مهر) در انگلستان و ۴ دسامبر (۱۳ آذر) در آمریکا اکران خواهد شد. اکنون شما را به دیدن این پوستر های زیبا که در آن ها تم تراژدی کاملا محسوس است، دعوت می‌کنیم:

cf463ae1726c7db08a9716dece0fc65f172cc5abjpg 620x918 q85 crop upscale

پوستر شماره اول

deca50f060b24640b427cfaf30753d4e291376b3jpg 620x918 q85 crop upscale

پوستر شماره دوم

اولین تریلر از فیلم The Jungle Book منتشر شد

the jungle book 2016 movie

The Jungle Book 2016 movie

چند روز پیش کمپانی Walt Disney بالاخره اولین تریلر از فیلم مورد انتظار The Jungle Book را منتشر کرد. فیلم The Jungle Book ترکیبی است از تکنیک های فناوری CGI و اکشن زنده که به کارگردانی آقای Jon Favreau (سازنده سری فیلم های ابر قهرمانی Iron Man) در دست ساخت است.

اگر شما نسخه کلاسیک سال ۱۹۶۷ فیلم را با همین نام دیده باشید، پس باید با داستان “کتاب جنگل” آشنایی داشته باشید؛ چراکه این فیلم جدید نیز اقتباسی است از همان داستان که به قلم آقای “Rudyard Kipling” خلق شده بود. داستان فیلم روایتگر ماجرای احساسی پسربچه کوچکی به نام “Mowgli” (با هنرمندی Neel Sethi) است که از کودکی در جنگل توسط خانواده‌ای از گرگ ها پرورش یافته است. اکنون باید برای حفظ جان خود و فرار از تهدید های Shere Khan همان ببر شرور جنگل، تمام خاطرات و علایق خود را ترک گوید و کتاب جنگل را ببندد!

تیم صداگزاری The Jungle Book متشکل از صداپیشگان و بازیگران نام‌آشنای هالیوودی است. از آن ها می‌توان به “Christopher Walken” در نقش King Louie، هنرپیشه معروف “Idris Elba” در نقش Shere Khan و “Scarlett Johansson” در نقش Kaa اشاره کرد. اکنون شما را به دیدن تریلر فیلم دعوت می‌نماییم:

[jwplayer mediaid=”268689″]

دانلود تریلر با کیفیت ۷۲۰p

دانلود تریلر با کیفیت ۴۸۰P

در تمام طول تریلر بالا، واقعی به‌نظر رسیدن همه آن مناظر پرپشت و شخصیت های متنوع است که بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند! البته جای تعجب ندارد که بپندارید سکانس های تریلر واقعی هستند؛ چراکه در The Jungle Book برای نمایش حرکت تمام حیوانات حاضر در فیلمه از جمله شخصیت مار،”Kaa”، از تکنولوژی Motion-Capture استفاده شده است!

فیلم The Jungle Book در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۱۶ (۲۷ فروردین ۹۵) به صورت جهانی بر روی پرده سینما ها برود.

اولین تصاویر از پشت‌صحنه عنوان عنوان فرعی Star Wars: Rogue One منتشر شد

فیلم‎برداری قسمت فرعی سری Star Wars تحت عنوان Rogue One چندی پیش در لندن آغاز شد. همان‎طور که از تصاویر زیر قابل مشاهده است، انفجاری مهیب سربازان امپراتوری را به خاک و خون کشیده است. Star Wars: Rogue One اولین قسمت فرعی از سری Star Wars به‎حساب می‎آید که وقایع شخصیت ‎های ناشناخته این سری بسیار زیبا را در داستانی متفاوت با شش قسمت اصلی روایت می‎کند؛ ماجرای به‌چنگ آوردن نقشه “ستاره مرگ” در اپیزود چهارم سری توسط شورشیان که بعد ها “Luke Skywalker” آن را نابود کرد. این فیلم موردانتظار در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ (۲۶ آذر ۱۳۹۵) اکران خواهد شد. در ادامه می‎توانید این تصاویر جالب از پشت‌صحنه فیلم را مشاهده کنید:

exclusive a downed ship and dead storm troopers and rebels litter a near by lake as filming for star wars rogue one gets underway felicity jones donnie yen jonathan aris diego luna can be seen in costume photos taken on september 9th 2015 ref spl1119655 150915 exclusive picture by james jenkins splash news splash news and pictures los angeles310 821 2666 new york212 619 2666 london870 934 2666 photodesksplashnewscom

تصویر ۱

exclusive a downed ship and dead storm troopers and rebels litter a near by lake as filming for star wars rogue one gets underway felicity jones donnie yen jonathan aris diego luna can be seen in costume photos taken on september 9th 2015 ref spl1119655 150915 exclusive picture by james jenkins splash news splash news and pictures los angeles310 821 2666 new york212 619 2666 london870 934 2666 photodesksplashnewscom

تصویر ۲

exclusive a downed ship and dead storm troopers and rebels litter a near by lake as filming for star wars rogue one gets underway felicity jones donnie yen jonathan aris diego luna can be seen in costume photos taken on september 9th 2015 ref spl1119655 150915 exclusive picture by james jenkins splash news splash news and pictures los angeles310 821 2666 new york212 619 2666 london870 934 2666 photodesksplashnewscom

تصویر ۳

 


باکس آفیس

میثم علی حسنی

هفته پر ستاره

box office 2

جدول فروش این هفته

در این هفته باکس آفیس میزبان عناوین بزرگی بود هرچند آن‌طور که باید شاید فروش در این هفته افزایش محسوسی نسبت به هفته گذشته نداشته است. دومین قسمت از سری Maze Runner با نام The Scorch Trail توانست با فروشی ۳۰ میلیون دلاری جایگاه اول را به دست آورد این فیلم در نسخه اول خود هم توانسته بود با فروشی ۱۰۲ میلیون دلاری سوددهی خوبی برای سازندگان خود داشته باشد. در ادامه فیلم تحسین‌شده Black Mass با بازی زیبای Johnny depp که در مورد یک خلاف‌کار معروف و بر اساس داستان واقعی فیلم‌نامه آن نوشته‌شده است بافاصله‌ای ۷ میلیونی در مکان دوم قرار گرفت. هرچند این فیلم امتیازات بالایی از منتقدان دریافت کرد اما انگار تقریباً به سرنوشت عنوان MAD MAX دچار شد و در فروش نتوانسته خوب عمل کند. هفته پیش فیلم The Visit در رده دوم و The Perfect Guy مکان را کسب کرده بودند اما این هفته به ترتیب جایگاه‌های سوم و چهارم را از آن خود کردند. مکان پنجم باکس آفیس به فیلم Everest ساخته Baltasar Komakur که اکرانی محدود در ۵۴۵ سینما داشته است رسید.

در این هفته مبلغ ۱۰۹,۸۳۴,۳۶۳ میلیون دلاری تمام فیلم‌های در حال اکران فروش داشته‌اند که نسبت به هفته پیش ۷% افزایش داشته است
اما در هفته بعد شاهد اکران قسمت دوم انیمیشن زیبا Hotel Transilvania خواهیم و با توجه به فروش ۱۴۸ میلیون دلاری نسخه اول این پویانمایی زیبا احتمال جای‌گیری آن در مکان اول باکس آفیس زیاد خواهد بود. دیگر فیلم در نوبت اکران هفته بعد The Intern با نقش‌آفرینی Robert DeNiro و Anne Hathaway است که باید دید این دو بازیگر می‌توانند مردم را به سمت سینماها بکشانند یا خیر.


 

نمرات فیلم ها

معین کلهری

با نمرات سه فیلم The Martian ،Steve Jobs ،Everest و انیمیشن Hotel Transylvania 2 همراه ما باشید

 

martian2015

پوستر رسمی فیلم The Martian

کمتر از ۱۳ روز به اکران جدیدترین اثر کارگردان محبوب Ridley Scott یعنی «The Martian» مانده است. از همین رو منتقدین ذره بین‎های خود را بر روی این فیلم برده‎اند و به بررسی کامل این فیلم پرداخته‎اند. به‎نظر می‎رسد این فیلم توانسته همچنان انتظارات خوش بدرخشد و از ۱۱ نقد منتشر شده در سایت Metacritic متای ۷۶ را از آن خود کرده است. البته باید خاطر نشان کرد که تا اکران این فیلم ۱۳ روز مانده و می‎توان انتظار داشت که شاهد افزایش و یا کاهش نمرات این فیلم باشیم. همچنین The Martian توانسته با ۹۷۱ رای از سوی سایت IMDb نمره ۸٫۷ از ۱۰ را به خود اختصاص دهد که بسیار عالی است. میانگین نمرات این فیلم در وبسایت Rotten Tomatoes نیز نشان از محبوبیت این اثر دارد. این فیلم توسط Ridley Scott کارگردانی شده و نکته قابل توجه این است که آهنگساز فیلم مذکور Harry Gregson-Williams می‎باشد که همگی ما او را از Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots می‎شناسیم.

1111111111

—————————————————————————————-

stevejobsposternewfullsizeimagesv8

حضور مایکل فسبندر در نقش Steve Jobs

در وهله دوم، ما به بررسی فیلم بسیار تحسین شده Steve Jobs با حضور مایکل فسبندر می‎پردازیم.

dsasadsa

این فیلم نیز توانسته با دریافت ۷ نقد به متای ۸۴ دست یابد که عالی به‎نظر می‎رسد. شایان به ذکر است که بازی بسیار خوب مایکل فسبندر چشم منتقدان را گرفته است به طوری که بعضی از آن‎ها او را یکی از اصلی ترین شانس‎های دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد، خطاب می‎کنند. از سوی دیگر به‎نظر می‎رسد این فیلم طوری که توانسته نظر منتقدین را جلب کند در جلب نظرات مردم، ناکام مانده است. نمره ۷ از ۱۰ در وبسایت IMDB که همین را می‎گوید! این اثر در وبسایت Rotten Tomatoes نیز بسیار موفق بوده است. فیلم Steve Jobs توسط Danny Boyle کاگردانی شده و نوشتن فیلنامه فیلم مذکور برعهده Aaron Sorkin که در کارنامه خود فیلم The Social Network را دارد، بوده است.

—————————————————————————————-

hotel transylvania two ver4 xlg

پوستر رسمی انیمیشن Hotel Transylvania 2

هتل ترانسیلوانیا را که به یاد دارید؟ دراکولای دوست‎داشتنیمان را چطور؟ مهمانی  بسیار بزرگ هیولاهای عجیب که بییننده بیشتر از  حرف‌ها و حرکت‎هایشان خنده‌اش می‌گیرد تا اینکه از «هیولا» بودن آن‎ها بترسد! حال، این انیمشین کمدی امروز اکران شده است و از همین رو نمرات آن نیز منتشر شده است که نوید یک انیمیشین رده متوسط را به ما می‎دهد. «هتل ترانسیلوانیا۲» نتوانسته همچون انتظار بدرخشد و از ۱۴ نقد منتشر شده، متای ۴۵ را به‎خود اختصاص داده است که واقعاً ناامید کننده به‎نظر می‎رسد. همچنین کسب نمره ۷.۷ از ۱۰ در وبسایت imdb نیز چندان جالب نیست؛ اما قضیه در جایی بدتر می‎شود که در وبسایت Rotten Tomatoes نیز این انیمشین توانسته از ۱۰۰ درصد آرا، تنها ۴۰ درصد را از آن خود کند.

hotel

از صداپیشگان «هُتل ترانسیلوانیا۲» می‎توان به، آدام سندلر، سلنا گومز، اندی سمبرگ، کوین جیمز، فران دریچر، جان لوویتز، سی لو گرین، استیو بوسکمی، مدلی شائون و مل بروکس وکیگان-مایکل کیو دیوید اسپید اشاره کرد. شماره اول «هتل ترانسیلوانیا» در گیشه‎ها بسیار خوب ظاهر شد و با فروش  ۳۵۸/۴ سازندگان را بسیار به‎آینده ای انیمشین امیدوار کرد. باید دید که آیا «هُتل ترانسیلوانیا۲» نیز همانند نسخه اولش در گیشه‎ها خوب ظاهر خواهد شد، یا خیر.

—————————————————————————————-

everest movie poster 1

پوستر رسمی فیلم Everest

جدیدترین فیلم بالتاسار کوماکور با نقش آفرینی جیک جلینهال، Everest در نگاه اول بسیار خوب به‎نظر می‎رسد؛ اما آیا این فیلم در جلب نظر منتقدین نیز موفق بوده است؟  فیلم مذکور که می‎توان آن‎را جزو دسته‎های مهیج و ماجرایی، حساب کرد، در وبسایت متاکریتیک موفق شده است که از ۳۹ نقد منتشر شده متای ۶۴ را دریافت کند. از طرفی دیگر Everest توانست در وبسایت Rotten Tomatoes هفتاد و سه درصد از ۱۰۰ درصد معیار را به دست بیاورد. این فیلم در وبسایت imdb نیز کاملاً موفق بوده است؛ نمره ۷.۵ از ۱۰ نیز گواه از این دارد. شاید بتوان گفت که بالتاسار کوماکور، کماکان موفق شده است تا شبیه ساز خوبی از Everest را به‎نمایش در بیاورد.

ever


 

موسیقی ماندگار

محمد رضا صحرایی

the grand budapest hotel uk quad poster

پوستر رسمی فیلم The Grand Budapest Hotel

این هفته در  بخش موسیقی ماندگار به بررسی موسیقی یکی از بهترین فیلم های سال گذشته The Grand Budapest Hotel می‌پردازیم. این فیلم به کارگردانی Wes Anderson و با بازی Ralph Fiennes، Edward Norton و Adrien Brody یکی از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۴ می‌باشد که توانست در مجموع برنده ۴ جایزه اسکار شود.

در مورد داستان این فیلم نیز بگویم که داستان در سال ۱۹۳۰ در یکی از محبوب ترین تفریگاه اروپایی که توسط فردی به نام Gustave H مدیریت می‌شود، اتفاق می‌افتد. حال فردی به اسم Zero به عنوان یکی از پیش‌خدمتان این هتل می‌تواند نظر Gustave H را به خود جلب کند و از این لحظه به بعداتفاقات بسیار جالب و زیبایی می‌افتد که فهمیدن آن را به خودتان واگذار می‌کنم.

موسیقی این فیلم توسط Alexandre Desplat تهیه شده است که بیش از این کار های بسیار زیبای او را در فیلم هایی نظیر Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1، The Tree of Life و Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 شنیده بودیم، بیش از این شما را به انتظار نمی‌گذارم و به شنیدن این موسیقی زیبا دعوت می‌کنم.

 

[jwplayer mediaid=”268710″]

لینک دانلود موسیقی

—————————————————————————————-

tv true detective02

پوستر رسمی سریال True Detective

True Detective نام یک مجموعه تلویزیونی بسیار طرفدار آمریکایی در ژانر جنایی، درام و رمزگونه است که بر پایه‎ مجله‌ای با همین نام که در بین سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۹۵ منتشر می‌شده، نوشته شده است. «کارآگاهان حقیقی» ساخته نیک پیزولاتو بوده و کری فوکونوگا نیز کارگردانی این سریال را عهده دار بوده است. در فصل اول این سریال شاهد ایفای نقش بازیگرانی چون متیو مک‌کانهی، وودی هارلسون، میشل موناگان، مایکل پاتس و… هستیم. کارآگاهان واقعی، در چند خط و بازه زمانی اتفاق می‌افتد و داستان تحقیقات دو پلیس جنایی لوئیزیانا برای یافتن قاتلی سریالی طی مدت ۱۷ سال را روایت می‎کند.
موسیقی آغازین، این سریال توسط گروه بسیار معروف The Handsome Family تهیه شده است. این گروه موسیقی در سال ۱۹۹۳ توسط یک زن و شوهر به نام‌های Brett Sparks و Rennie Sparks تأسیس شد. RHFG قابل اشاره است که Rennie Sparks، ترانه‌سرا است و Brett Sparks نیز کارهای آهنگسازی را انجام می‌دهد.

 

[jwplayer mediaid=”270700″]

لینک دانلود موسیقی


 جمع بندی

پیش از جمع بندی این شماره لازم است که از دوستان عزیزم الوندفایقی، میثم علی‌حسنی و معین کلهری نهایت تشکر را می‌کنم که در نگارش این شماره کمک شایانی به من نمودند.

هفته گذشته بسیاری از کاربران خواستار تحلیل فیلم محمد رسول الله بودند و خود شخصا وظیفه تحریر این بخش را بر دوش برداشتم. مانند همیشه نظرات سازنده خود را از ما دریغ نکنید شما از طریق این لینک در انجمن می‌توانید با من در ارتباط باشید.

در شماره آینده منتظر بخش جدید به نام سینما کلاسیک باشید که ماهیت آن را در هفته آینده متوجه خواهید شد. همچنین نقد انیمیشن Inside Out به قلم ابراهیم ثمرصفا را به هیچ عنوان از دست ندهید.    

هفته خوب و خوشی داشته باشید.

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا
سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا
سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا
سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا
سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • B گفت:

    ممنون از مقاله .
    الان برم بخونم .

    • Amin گفت:

      باز هم بعد از هفته انتظار سینما+ دیگه به قلم فوق العاده آقای صحرایی دیدیم ( دست سایر بچه های تیم درد نکنه )
      فقط می خوام یاد آوری کنم. اون روزی که همه کاربران یادشون بود که این بخش دیگه به یک بخش مرده تبدیل شده بود ولی آقای صحرایی با نهایت قدرت به سایت برش گردوندن
      خسته نباشید میگم به شما و تیمتون
      فقط آقای صحرایی اگه میشه یک راه تو شبکه های اجتماعی به ما بدید ممنون میشم

    • a.b.n گفت:

      بی صبرانه منتظر فصل شش walking dead هستم …… اصن ارتباط عجیبی با کارکتر های این سریال و به خصوص با ریک پیداکردم :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :evilgrin:

  • Dr. Freeman گفت:

    محمدرضا جان، واقعا دست مریزاد، یه تشکر جانانه بابت این همه زحمتی که در تهیه این بخش میکشی
    ممنون که فیلم محمد (ص) رو معرفی و نقد کردی…این فیلم رو به نظرم (البته نظر شما احتمالا متفاوته) میشه افتخار هر ایر.انی و هر مسلمو.نی دونست که در نزدیک یک ماه اکران با فروش ۷ میلیاردی و ثبت رکورد ثابت کرد مردم ما فرق سینمای فاخر و مبتذ.ل رو خوب میدونن و این گله کردن مسئولان سینمایی و کارگردانان از استقبال کم مردم و سینما دوستان دلیل منطقی نداره ، فیلم با کیفیت و فاخر صد در صد سالن های سینما رو کیپ تا کیپ پر میکنه…در زمانی که این دین آسمانی و سرشار از عشق و معرفت و معنا داره مورد هجمه قرار میگیره آقای مجیدی با ساخت این اثر نفیس و برجسته یکبار دیگه ثابت کرد که عظمت خداوند و فرستاده ش رو نمیشه لکه دار کرد
    ————————-
    البته از اونجایی که هنوز فیلم رو ندیدم نمیتونم نقدت رو نقد کنم ولی به زودی حتما میبینم و حتما دیده هام رو با نوشته هات مقایسه میکنم…با این همه با توجه به ایستادن این اثر در جایگاهی بسیار فراتر از ظرفیت های حال حاضر سینمای ایران و پرداختش به موضوعی که محل اختلاف گسترده در دنیای غربه و استقبال بی نظیر مردم از این فیلم حتما ارزش تماشا کردن رو داره…امیدوارم دو فصل بعدی هم موفق باشن
    ———————-
    هنوز وقت نکردم کامل بخونم اما میدونم مثل همیشه کارت حرف نداره و قلمت نافذه…دمت گرم :yes: 😉
    از آقای فایقی، علی‌حسنی و کلهری هم ممنونم

  • عالی بود بابت نقد و مقاله بسیار زیباتون ممنون

  • Arash گفت:

    واقعا مقاله خوب و کاملی بود خسته نباشید
    این انیمیشن Minions چرا کیفیت خوبش نمیاد

  • T.M گفت:

    فیلم محمد رسول الله برعکس انتظاری که ازش داشتم زیاد جالب نبود!
    صدا گذاری : عالی
    طراحی محیط :عالی
    جلوه های ویژه; خیلی خوب
    ولی…..
    فیلم بسیار حوصله سربر به خصوص در اواسط و اواخر فیلم…
    به طوری که مضمون فیلم کلا نیم ساعت بود که در سه ساعت کش داده بودنش و در اواخر فیلم بسیار غیر قابل تحمل میشه و حوصله ادم رو سر میبره!
    داستان: به هیچ عنوان در حد و اندازه خرجی که کردن نبود و خیلی پیاز داغش رو زیاد کردن!
    به طوری که یک بیننده خارجی رو اصلا جذب نمیکنه!
    و فیلم اصلا در حد و اندازه جوایز بین المللی نیست!
    خلاصه من دیدن این فیلم رو به کسی توصیه نمیکنم و به نظر من از دیدنش پشیمون میشید!

  • Reza Heydari گفت:

    ممنون خیلی زحمت کشیدین
    فیلم محمد رسول الله ( ص ) خیلی زحمت کشیدن و باید برای اسکار بفرستنش البته فیلم سه گانه هست
    این فیلم The Jungle Book فکر کنم والت دیزنی برای رو کم کنی زندگی پای زده

  • PROUDWOLF گفت:

    خیلی عالی بود واقعا از سری قبلی ها هم تکمیل تر بود. ما که منتظر the walking dead هستیم بد جور

  • sadeghrezayat گفت:

    ممنون ازتیمگیمفا بابت زحمت برای نقد فیلم

  • فیلم کریس رونالدو همراه بازیگر سبک اکشن (مقداری کمدی) یعنی چنینگ تاتوم عالیه ببینیم چی میشه

  • aghulampor گفت:

    اقای صحرایی ممنون بابت زحمتی که کشیدی و اینکه مقالت چیدمان زیبایی داشت.(شلخته نبود).در مورد فیلمی که اقای مجیدی ساخت واقعا نمیخوام چیزی بگم ندیدم و نمیخوام هم ببینم. فقط اینکه بیشتر از ۱۱۰ میلیارد تومن پولی که باهاش کلی کار میشد کرد سوخت رفت هوا

    • Dr. Freeman گفت:

      چندین هزار میلیارد رفت تو شکم بعضیا و خیلیاشون الان دارن لب ساحل به ریش من و شما میخندن، اونوقت به قول شما ۱۱۰ میلیارد که صرف ساخت یه فیلمی شده که لااقل سعی خودشو کرده مفید باشه (ممکنه نتیجه ش اونطوری که باید باب میل نباشه) شده سوزوندن پول!
      ———————————
      ببخشید، من یه سوال دارم، بدون تعصب لطفا جواب بدین: فیلم “جدایی” آقای فرهادی چرا اسکار گرفت؟ جز اینکه یه تصویر سیاه تکراری از بدبختی و فلاکت و فقر فرهنگی از مردم ما نشون داد و دست آخر خانم حاتمی به عنوان نمودی از روشنفکران و نو اندیشان روانه آمریکا شد (یا قرار بود بشه)؟ قسمت آخر نقد آقای صحرایی به همین اشاره داشت که آیا فیلم محمد (ص) نماینده شایسته ای برای سینمای ایران در مراسم اسکار هست یا نه ؟ آقای صحرایی، من از شما و دوستان می پرسم: آیا “جدایی” نماینده شایسته ای بود؟ اگر این فیلم شایسته نیست مطمئنا ساخته آقای فرهادی هم شایسته نبود…اسکار یه جایزه تشریفاتی و سیا.سیه (نه الزاماهمیشه، اما وقتی بین دو انتخاب گیر کنن اونی رو برنده اعلام میکنن که جهت گیری خاصی داشته باشه – یه مثال کوچیک میزنم: سال ۲۰۱۳ آرگو اسکار برترین فیلم رو گرفت، سالیکه نامزدهاش جانگو، بینوایان، زندگی پی، لینکلن، سیلور لینینگز پلی بوک و دو سه فیلم دیگه بودن…آرگو چه برتری داشت جز ایدئولوژیک بودن؟)…انقد بزرگش نکنین…حتی مارلون براندوی فقید هم از گرفتنش سر باز زد، دقیقا به خاطر همین ویژگی و تصویر سیاهی که از سرخ پوستان در فیلم های دهه ۷۰ به نمایش در اومده بود (ایشون برنده اسکار نقش اول مرد برای فیلم “پدر خوانده” شدن در سال ۷۳ ولی به جاشون خانم ساشین لیتل فدر به روی صحنه اومدن و نامه ای رو خوندن که آقای براندو نوشته بود و اعلام تاسف خودش رو به گوش جمع رسوند و جایزه رو رد کرد)

      • SMAUG گفت:

        دوست عزیز، هر کسی که سر سوزن علاقه ای به سینما داشته باشه می دونه اسکار یه افتخار تصنعیه! نمونه بارز و فا.حش فیلم فوق العاده معمولی و پاپ کو.ر.نی آرگو! من موندم چه طور این فیلم نامزد اسکار شده چه برسه به برنده شدنش!
        اما با حرفات در مورد جدایی نادر از سیمین کاملا مخالفم، اصلا کاری به اینکه اسکار گرفته ندارم ولی کجای این فیلم تصویر سیاهی از ایر.ان نشون میده؟ این فیلم داستانِ ترس ها و دل مشغولی های بک خانواده معمولی و یک خانواده نسبتا فقیر رو به تصویر کشیده . تو این فیلم هیچ تصویر اغراق آمیزی از فق.ر یا بد.بختی نشون ( مثل عنوان سخیف از تهر.ان با بهشت ) نمیده به جاش نشون میده حتی در اوج سختی و گرفتاری هنوز هم افراد روی اعتقادات خودشون باقی می مونن، همونطور که پدر حاضر میشه به خاطر دخترش دروغی که گفته رو پس بگیره و وقنی دخترش دروغ میگه چه قدر احساس عذاب وجدان میکنه یا اون زن با وجود بدهکاری شوهرش حاضر نمیشه قسم دروغ به قرآن بخوره
        به طور کلی جدایی نادر از سیمین با کمی چشم پوشی می تونه نمادی از اکثریت مردم باشه.
        ولی بازم میگم استناد به دو چیز یعنی خیا.نت به کل صنعت سینما
        اسکار – لیست ۲۵۰ فیلم برتر IMDB

        • Dr. Freeman گفت:

          با کمال احترام باهاتون مخالفم (البته با بخش پایانی حرفتون که نباید به اسکا.ر استنا.د کرد موافقم)…شما هنوز دلیل برنده شدن این فیلم در بخش ا.سکار بهترین فیلم خارجی زبان رو به من نگفتید؟ مهمترین بخش سوالم و در واقع سوال اصلی من همین بود…اگر تمام حرفهای شما درست باشه (که تفسیر های متفاوت و گاها کاملا متضادی از این فیلم وجود داره) چرا باید یک مراسم تصنعی و تشر.یفاتی فیلمی رو به عنوان برنده ا.سکار معرفی کنه (با عنایت به اینکه اون فیلم از اون لحظه وارد مرحله جدیدی از زندگی هنریش میشه و افراد خیلی بیشتری میبیننش) در صورتی که اون فیلم تصویر خوب و شجاعانه ای از مردم ایران نشون میده، البته به زعم شما…اون هم در خاک کشوری که همه از سابقه تنش های بین کشور.مون و امر.یکا با خبریم…

          • punk گفت:

            دوست عزیز شما دارین به موضوعی می‌پردازین که از بیخ و بن مشکل داره! در ابتدا باید این مطلب رو ذکر کنم که در مورد فیلم آرگو کاملا باهاتون موافقم؛ چراکه رسیدن اسکار به این اثر، تنها حرکتی نمادین و صرفا بر اساس ماهیت واقعی اسکار نبود و کنش های ایدئولوژیکی تأثیر بسزایی در انتخاب آکادمی داشت. اما در مورد “جدایی”. کاش فقط اندکی به این مطلب فکر می‌کردید که ذات اصلی یک ساخته درام (و لزوما قوی) همیشه بر اساس پرداختن به تناقض ها و دغدغه های اجتماعی بوده؛ صرف نظر از جامعه و فرهنگی که در مرکزیت داستان قرار می‌گیره، هر مل.تی آرمانی رو در سر میپرورونه و هر ملیت.ی هم داستان های خودش رو برای روایت کردن داره. شاید برای بحث کردن در این مورد، لازم باشه که دیدگاهمون رو نسبت به یک اثر سینمایی تغییر بدیم. ببینید، رسالت سینما و تئاتر همیشه ابلاغ یک بینش و تفکر خاص بوده و این چیزیه که اساس شکل گیری صنعتی به نام صنعت سینما و فیلم سازی هم بوده؛ البته بدور از جنبه سرگرمی! حالا این بینش میتونه در اعتراض به اوضاع نابسمان یک مملکت شکل گرفته باشه که اینم برخواسته از دغدغه ها و سیه بختی های مردم هستش! جهان امروزی برای بقا، لازمه که درد های خودش رو به شیوه ای بیان کنه و از راه تصویر و پروردن یک داستان کاملا هدف دار و برانگیختن احساسات ماهایی که به تماشاش میشینیم، موثر ترین شیوه هستش. جدایی به موضوعی پرداخت که بر خلاف نظر دوست عزیزم، SMAUG، امروزه از رایج ترین مشکلات مردمه و چیزی نیست که به این سادگی ازش گذر کرد و به طرز کاملا تأثیرگذاری نمایی از رنج ها و مثیبت های خانواده های فقیر و حتی غیر فقیر ایران رو به جهانیان نشون داد (همین که در داخل، کار.به.دستان موانعی رو بر سر راه این فیلم قرار دادن، خود گویای همه چیز هستش) و دقیقا هدفی رو دنبال کرد که باید می کرد. نشون دادن اعتقاد و روحیه مبارزه (با مشکلات) در قالب داستانی به شدت گیرا و همراه با تمی غمبار که حتی در سنگ سخت هم نفوذ می کرد (مخصوصا سکانس هایی که پدر پیمان معادی حضور داشت)! شخصیت‌پردازی بی‌نقص و بازی “خوب” بازیگران، به عقید بنده معنی یک اثر لایق رو به “جدایی” عطا کرد. همین نمایشنامه مکبث ( اگر حاصل قلم خود شکسپیر رو خونده باشین) مملوئ از این پیام ها هستش و راز جاودنگی این نمایشنامه تا به اکنون، دربرداشتن مقدس ترین اصول انسانیت با الگو برداری از مطالبات قوم های اسکاتلندی بوده. همونطور که آقای صحرایی در مقالشون ذکر کردن، فیلم “محمد رسول الله” میتونست بیننده خارجی رو به عمق فکر فرو ببره همونطور که “جدایی” برد و به شدت هم تأثیر گذار واقع شد. نتیجه همه حرفام اینکه فیلم درام خوب، فیلیمه که در پس پیامش، بیننده رو به ژرفای افکار و غرق شدن در احساسات فرو ببره. فیلم mad max درسته که با مرکزیت این مفاهیم ساخته نشد، اما با پرداختن به یک سری مسائل مقدس که به صورت استادنه ای در سکانس های فیلم قرار داده شده بودن، تأثیر شگرفی بر روی من گذاشت!

            • Dr. Freeman گفت:

              ممنون الوند جان از بابت وقتی که گذاشتی و جواب سوالم رو مفصل دادی 🙂
              میتونم بگم تا حدودی قانع شدم مخصوصا اون بخشی که در مورد اهداف فیلم نوشتی و قبول دارم که فیلم از همه نظر فیلم بسیار خوبیه…اما سوال اصلی من همچنان باقیه: چرا فیلم برنده اسکار شد، در صورتیکه خودت هم به ایدئولوژیک بودن مراسم معتقدی…چرا تنها فیلمهایی از ایران در مراسم خارجی برنده میشن که اوضاع نابسامان و تناقض های فرهنگی یا بدبختی و تیره روزی و عدم پیشرفت و عقب موندگی رو به تصویر میکشن؟ ممنون میشم اگه جواب بدی…چون هنوز کاملا قانع نشدم و دلیلشم میتونه عقاید قدیمیم باشه…خوشحال میشم نظرتو بدونم

        • SMAUG گفت:

          حق با شماست، فراموش کردم پاسخ سوالتون رو در بالا بدم.
          ببیند من “جدایی نادر از سیمین” رو اصلا به چشم اثری که تونسته برنده اسکار بشه نگاه نمی کنم، من فقط به چشم یه اثر خوب ایرانی می بینمش، آثاری که شدیدا جای خالی شون در سینمای بیمار و بی رمق ایران احساس میشه.
          اما در رابطه با سوالتون، کاملا مشخصه مراسم اسکار با همه ابهتی که در نظر خیلی ها داره، گاهی اوقات ( یا شایدم اکثر اوقات ) با دخالت های غیر سینمایی و بیشتر با اهداف س.یا.سی اقدام به دست چین کردم برنده ها میکنن. جدایی نادر از سیمین هم به هیچ وجه از این قائده مستثنا نیست همونطور که آرگو نبود. امسال هم با وجود نماینده شدن محمد رسول الله(ص) به احتمال بالای ۹۰ درصد اسکار بهترین فیلم خارجی به عنوان اسرائیلی و ضد ایرانی “باباجون” میرسه. دقیقا مشابه به همون دلایلی که امثال جدایی نادر از سیمین یا آرگو اسکار گرفتن.

      • SMAUG گفت:

        بالاغریتا این یکی رو دیگه تایید کنید
        :yawn: :yawn:
        نیم ساعت نظر مینویسی یا میره برا بررسی یا خود به خود حذف میشه.

      • aghulampor گفت:

        شهروز جان من خودم نه اون اسکار رو قبول دارم نه جدایی نادر رو قبول دارم نه اون imdb و نه خیلی چیزهای دیگه.وقتی این فیلمای اشغالی و تحریفیه تاریخ مثه ارگو و ۳۰۰ و خیلی از دست ساخته های هدف دار و به قول معروف دوربین روی دست رو مقایسه میکنی با فیلم های دیوید لینچ و فرانک دارابونت و … متوجه میشی که سالانه پول هنگفتی صرف یه مشت فیلم اشغالیه دست ۵ میشه.بعد چنتا از سایت های بی تخصص میان به ساخته هاشون نمره میدن.مردمم میگن اه عجب فیلمی. بحث پول خوردن خیلیها و لب ساحل نشستنشون کهاینجا جاش نیست.بحث من اینه که این هزینه میلیاردی که صرف این فیلم شد ایا تونست حمله وحشیانه اعراب رو به کشورمون تصویر بکشه.تونست نابودی فرهنگ ایران رو به تصویر بکشه تونست زنده بگور کردن دخترها و زن ها رو در سال های هجرت به تصویر بکشه.نه.وحالا به جایی رسیدیم که جسد مردممون رو با لودر مثل کیسه زباله از کف زمین جم میکنن

        • Dr. Freeman گفت:

          ممنون که جواب دادی…با حرفات تا حد زیادی موافقم ولی من معتقدم نباید مسائل رو با هم قاطی کرد…منظورم از این حرف اینه که اگه اون پول صرف ساخت این فیلم نمیشد نباید انتظار میداشتی که صرف امور عمرانی و غیره بشه بلکه دوباره صرف ساخت یه فیلم دیگه می شد که شاید خیلی بدتر هم بود…مشکلات رو باید ریشه یابی کرد نه اینکه به کل صورت مسئله رو پاک کنیم و بگیم کلا نباید فیلمی تو این کشور ساخته بشه. سینما یه ابزار تبلیغی بسیار قدرتمند با ضریب نفوذ بالاست که میتونه درست ازش استفاده بشه اما متاسفانه همونطور که گفتی صرف ساخت اثار دسته چندم و نازل میشه

      • Naughty dog گفت:

        کسی که یک فیلم خیلی خوب و کمخرج ایرانی که هم مردم و هم منتقدا ازش در سطح جهانی استقبال کردن رو میگه به دلایل سیاسی اسکار برد و این فیلم رو که با خرج کلان هیچ حرفی برای گفتن نداره رو میگه نماینده خوب از سینمای ایران به این ادم من چی بگم واقعا؟!!!!
        جدایی نادر از سیمین س.ی.ا.س.ی بود فقط بخاطراینکه زندگی معمولی یک خانواده طبقه متوسط رو نشون میداد؟یعنی از نظر شما حتما یک فیلم باید زندگی خانواده های ثروتمند رو نشون بده؟
        یجوری میگه ایا شایسته بود انگار منتقد درجه یک سینماست خوب حتما لیاقتش رو داشت

        • Dr. Freeman گفت:

          دوست خوبم نیازی به عصبانیت نیست…من که خدای ناکرده با شما دشمنی ندارم فقط عقیده م رو گفتم…آیا جرمی مرتکب شدم یا توهینی کردم؟…در مورد اینکه من منتقد درجه یک سینما نیستم آیا حتما باید منتقد حرفه ای بود تا در مورد چیزی نظری داد؟آیا آقای صحرایی عزیز دلم منتقد درجه یک هستن که این اثر رو نقد میکنن؟ (طبق استدلال خودتون این حرفو زدم)…من صرفا با توجه به زحمتی که صرف ساخت فیلم شده و پیامی که سعی کرده منتقل کنه لقب شایسته رو بهش دادم وگرنه گفتم که ندیدمش و هر وقت ببینمش دیده هام رو با شنیده هام مقایسه میکنم و نظر قطعی خودمو شکل میدم…در مورد سایر حرفاتون هم قبلا توضیح دادم و نیازی به توضیح بیشتر نمی بینم و اون حرفی رو که به من نسبت می دید من ننوشتم و منظورم این نبوده (منظورم خانواده های ثروتمنده)
          لطفا همه نظرات منو با دقت بخونید تا یه تصویر درست ازم داشته باشید

      • HannaH گفت:

        خوب با عرض معذرت فکر مى کنم این یکى یه جورایى به حرفه من مربوط مى شه. اول از همه من فیلم جدید مجیدى رو ندیدم اما با توجه به سابقه فیلمسازى اش امید خاصى هم به نتیجه کارش ندارم. مجیدى به طور کلى بعد از فیلم بچه هاى آسمان حتى یه فیلم که سر وته اش به هم بخوره نساخته. اصولا فیلم هاش یک سرى ایده اولیه هستن که حتى در صورت یک پرداخت مناسب (کارى به مضامین تکرارى و ایدئولوژى کودکانه اش ندارم) بیشتر از یک فیلم کوتاه ۴٠ دقیقه اى نیست که ٩٠ دقیقه کش اومده. اصلا براى من قابل درک میست چطور این حجم پول و امکانات به کارگردانى داده شده که بهترین نماهایى که کارگردانى کرده شبیه به آثار فیلمسازهاى تجربى هست. البته از این اتفاق ها کم پیش نمى یاد و صد البته کسى هم پیگیرش نمى شه. به هر حال ٣۵ میلیون دلار احتمالا رقم قابل توجهى نبوده که نیاز به یه نویسنده خوب (واقعا پرتو و مجیدى کدومشون فیلم نامه بلند این سبکى نوشتن؟) یا کارگردان با تجربه، اونوهم براى موضوعى به این حساسى باشه. به هر حال فیلم حتى توى لیست جشنواره فیلم هاى امسال استرالیا (که به شدت سینماى ایران براشون ازهالیوود هم جذاب تره) نیست که بتونیم از نزدیک فیلم رو ببینیم. اما دوستان فیلمساز دیگه اى هم که فیلم رو دیدن و صحبت کردیم همین نظر رو داشتن.
        حالا جدایى نادر از سیمین چرا اسکار گرفت. اگر قصه فیلم رو فراموش کنیم (که بسیار حرفه اى نگارش شده) مى رسیم به یکى از بهترین کارگردانى هاى چند سال اخیر سینماى جهان، و مطمئنا بهترین کارگردانى کل سینما ایران. فیلمى که به جاى حضور دوربین و کارگردانى که مى خواهد توى هر نما خودش رو به رخ بیننده بکشه، و تمام توان روایتى رو براى تعریف قصه و انتقال حس هر صحنه (تدوینش بى نظیره) گذاشته، واقعا کدوم فیلم دیگه اى در اون سال حقش بود که اسکار بگیره؟ ماهیت سینما، آپاراتوس هست، اما درک صحیح استفاده از ظرفیت هاى این آپاراتوس کار هر کسى نیست و فرهادى براى اولین بار به همه نشون داد که چطور مى شه از یک قصه کوتاه، جسى رو بیرون کشید که مثل موسیقى کلاسیک جهانیه و ربطى به یک کشور خاص یا درک نمادهاى مشخص نداره. فرهادى به جاى تعریف کردن قصه اجازه داد تک تک آدم هاش و اتفاقات حس بشن.
        درباره سیاسى بودن اسکار، یه سئوال دارم، جشنواره فجر، که فکر نمى کنم کسى به جز خود ما بشناسدش، غیر سیاسى هست که انتظار داریم جشنواره داخلى سینماى آمریکا غیر سیاسى باشه؟

        • Dr. Freeman گفت:

          اول از همه ممنون از شما خانم هانا که وقت گذاشتین و جواب دادین 🙂
          با بخش اول حرفتون در مورد آقای مجیدی و آثارشون کاملا موافقم و اتفاقا من و خیلی های دیگه هم نسبت به آثار ایشون نگاه مثبتی نداریم
          و اما در مورد بخش دوم در مورد فیلم “جدایی” باز هم با شما موافقم و همونطور که قبلا هم گفتم من هم این اثر رو به مانند خیلی از سینما دوستان اثری درخور و شایسته از حیث ارزش فنی، هنری و محتوایی میدونم
          در مورد اسکار هم که ظاهرا شما هم به سی.اسی.بودن روند انتخاب برندگان و کاندیدا ها مخصوصا در دو بخش فیلم برتر و فیلم خارجی زبان برتر معتقدین…در مورد جشنواره فجر هم موافقم اما لااقل این انتخاب با خط سیر کشور تقریبا هماهنگه اما در مراسم های خارج از کشور خصوصا در کشورهایی که سابقه تنش و اصطکاک بین کشورمون و کشور مقصد وجود داره تصمیمات به گونه ای اتخاذ میشن که تصویری نه چندان در خور و شایسته از مردم پاک نهاد (در هر زمین و زمانی جنس ناپاک هم هست البته) این سرزمین به جهانیان نشون بدن…البته سینمای ایران در معرفی تصویری متعادل و درست از مردمش خلا جدی داره و به همین خاطره که آثاری از این دست کمتر دیده میشن و اگر هم ساخته شن غالبا آثاری دست چندم و نازل هستن

      • SleepyMan گفت:

        بحث این نیست که این فیلم سعی خودش رو کرد یا نه مفید هست یا نه ولی وقتی اسم کوروش بزرگ میاد وسط و خیلی بودجه کمتری رو طلب می کنه بودجه بخش سینمایی کشور ته میکشه ….

  • SON OF EA گفت:

    در کل خوب بود ولی یه جا جالب بود
    جلو های ویزه در محمد رسول الله ز چلوه ویزهای فیلم های هالیوودی بهترن
    یعنی از اینا بهتره (بتمن. اونجرز. هابیت .ارباب حلقه ها )>>؟؟؟؟؟؟؟

  • drev47 گفت:

    مقاله عالی با حوصله نوشته شده در کل ممنون

  • R7 گفت:

    عین همیشه خوب بود!
    فقط یه سوال :اقای صحرایی احتمالا شما این نقد رو از روی نقد نویسنده ی گاردین ننوشتی؟(با کمی تغییر!)
    حدود یک ماه پیش من یه همچین نقدی رو خونده بودم از اون نویسنده!
    به هر صورت از همه ی نویسنده ها ممنون!

    • عزیزم لطف دارید
      به هر حال هر یادتون باشه هر منتقدی به خصوص در زمینه سینما برای نقد یک فیلم علاوه بر نقدی که خودش اون رو نگارش کرده باید نقد بهترین ها تو این زمینه رو نگاه کنه و اون رو لحاظ کن
      من خودم برای نوشتن نقد فیلم محمد رسول الله علاوه بر نقد خودم به ۳ نقد دیگه رو مطالعه کردم و بعد از رسیدن به یک جمع بندی کلی نقد رو نگارش کردم

      • R7 گفت:

        به قول یکی از دوستام:
        حرف شما کاملا متین است!
        البته تو نقد اون نویسنده خیلی خیلی این فیلم کوبونده شده بود و بیشتر از تصویربرداران فیلم که ایتالیایی بودند تعریف کرده بود!!!
        باز هم دم شما گرم و خداقوت به شما بابت نوشتن این مقاله!
        یکی از بهترین بخش ها واقعا همین سینما پلاس هست!
        به امید شماره ی بعدی!

  • ali.stop گفت:

    خدا کی میخواد اینو بخونه ولی دمت گرم اقای محمد رضا صحرایی خیلی زحمت کشیدی

  • navid!pcbaz گفت:

    به به مردگان متحرگ فصل ۶
    الان دارم فصل چهارشو میبینم
    واقعا فیلم جالبیه :-)) :rotfl:

  • خیلی ممنون مقاله عالی بود :inlove: من خودم خیلی انتظار چندانی از فیلم محمد رسول الله نداشتم و به نظرم فرستادن این فیلم واسه اسکار هم کاری بیهوده است

  • من کی هستم ؟؟! گفت:

    محمدرضا جان بابت مقاله ی زیبات سپاس گذارم………ایشالا تو مقاله های بعدیت موفق تر باشی… 🙂 🙂

  • اول از همه ممنون از اقای صحرایی زحمت زیادی تو گیمفا میکشن….. چند روز پیش تجربه فیلم محمد (ص) را داشتم و اصلا این فیلم نظرمو جلب نکرد…کاری به وقایع تاریخی فیلم ندارم ولی به نظرم فیلم ضعیفی بود…. دوست ما نظر خوبی داد انگار تمام بودجه فیلم سوخت رفت هوا!

  • p.s.4 گفت:

    چقدر دیگه باید منتظر فصل شش باشیم :ZZZ:

  • Adel S Lam گفت:

    اخه چرا این فیلم سازای ایرانی بخشی عظیمی از پول مملکت (بیت المال) رو صرف فیلم هایی با مضمون عربی میکنن چرا کسی تا حالا فیلمی از کوروش و داریوش هخامنشی نساخته؟ واقعا متاسف شدم که تمام پول مملکت به کشور هی عربی میرسه. به امید روزی که فیلم هایی با مظمون پارسی بسازیم

  • tedy گفت:

    وای عالییییییییی بود بهترین مقاله ی گیمفا بود ۱# (تا الان) تشکر ویژه از اقای صحرایی به خاطره وقتی که گذاشتن :inlove:

  • PrO.GaMeR گفت:

    خیلی عجیبه اینکه نظر من تایید نشده هنوز 😐

  • HannaH گفت:

    حالا برگردم به عمومیه سینما. اول از همه ممنون براى این بخش بسیار خوب. مشخصا زحمت زیادى براش کشیده شده. و البته نمى دونم چطور اون عکس هاى پشت صحنه جنگ ستارگان از دستم در رفته بود که اینجا دیدم. دستتون واقعا درد نکنه.
    من امروز فیلم دوم maze runner رو دیدم. رسما حیف پول بلیط. اگر فیلم اول کمى به خاطر پیچیدگى داستان و خود اون مارپیچ هیجان داشت، این یکى حتى همون رو هم نداره. یک فیلم بى منطق، بدون داستان و بى سر وته و پر از آدمهایى که اگر نمام کارهاى احمقانه دنیا رو پشت سرهم نمى کردن فیلم تو نیم ساعت تموم مى شد.
    دیروز هم این یکى رو نوشتم ولى چون یه مطلب خوب درباره فیلم جدید اسکات بود گفتم تکرار کنم. فیلم پرومتئوس ٢ به بیگانه:بهشت گمشده تعییر نام پیدا کرده.
    پیشنهاد. حتما فصل دوم گوتهام رو تماشا کنید. با توجه به اینکه دنیاى سریال با دنیاى فیلم ها فرق داره، تقریبا تمام شخصیت هاى مهم کتاب دان وارد سریال مى شن. از هارلى کوئین و جوکر گرفته تا جوخه خودکشى. فقط کشکل سریال خشونت بیش از حدش هست که مجبورت مى کنه به جاى نسخه سانسور شده تلویزیون، از شبکه هاى اینترنتى ببینیش.
    در آخر بازهم از زحماتتون تشکر مى کنم و منتظر شماره بعدى هستم.

    • ممنون بابت وقتی که گذاشتید و مطالعه کردید
      حتما موارد گفته شده رو تو بخش خبری هفته آینده وارد میکنم اگر دقت کرده باشید بخش اخبار تحت نگارش من نبود و آقای فایقی با یک تلاش دیوانه وار ترکوندن این بخشو
      فقط این رو بگم که عموما از طرفدارای سریال هایی که از کانال های عمومی آمریکا پخش میشه نیستم چون با سانسور ها و کلی کاستی دیگه طرف هستن
      سریال گاتهام رو بگم که تنها ۳ قسمت از فصل اولشو وقت کردم نگاه کنم
      ولی اگه منظورتون از خشن تر شدن این سریال بود پس باید برم سمتش

    • punk گفت:

      سلام…سپاس بابت توجه
      منبعی که بنده در اختیار داشتم، دقیقا از Prometheus 2 استفاده کرده بود و خود آقای اسکات هم در مصاحبه‌ای که انجام داده بودن، با همین اسم پروژه بعدی خودشون رو مورد خطاب قرار دادن. نگارش این خبر هم مدتی هستش که انجام شده؛ به همین دلیل اگر اسم فیلم تغییر کرده، متاسفانه بنده اطلاعی نداشتم و پوزش می‌طلبم! (ولی بازم فکر نکنم اسمش تغییر کرده باشه :evilgrin: )

  • pouriajoker گفت:

    سریال فقط true detective :inlove: :inlove: :inlove:
    ممنون از آهنگ و کل مقاله

  • DeadSpace گفت:

    Minions ها عالین و دوست داشتنی :inlove:

  • Parsi Mood H گفت:

    واقعاً عالی بود؛ ممنون از قلم زیباتون آقای صحرایی :yes:

  • SLIM_SHADY گفت:

    خیلی خوب بود منی که زیاد تو فیلم و سریال نیستم خیلی حال کردم خسته نباشید :yes:

  • ممنون دوست عزیز نظر لطفتونه
    تمام حرفای بالاتون جای بحث نمی زاره

  • در ابتدای متن نوشته اید “تحلیل و بررسی فیلم محمد رسول الله”
    به نظر شما این مطلبی که نوشته اید تحلیل و بررسی است یا نگاه مطلق به نکات منفی فیلم؟
    یعنی همه ی نکات مثبت فیلم در سه جمله خلاصه میشود؟
    به نظرم این بررسی در مورد “محمد رسول الله” اصلا منصفانه نیست.

  • joel 2013 گفت:

    من خودم اینجا کار میکردم خودم با دستای خودم خشت درست کردم میپاچیدم روی دیوار تا مثل زمان قدیم بشه

  • Dark Vampire گفت:

    بحث اصغر فرهادی سیاسیه
    اصغر فرهاد فیلم مذهبی نساخته که بخواین یان دو نفر رو با هم مقیاسه کنید،نقدتون بشدت ضعیف!
    یک فیلم مذهبی رو هر کسی نمیتونه نقد کنه چون بحث تاریخ و دین است و باید به هر دو تسلط داشت این سایت در خور نقد فیلم نیست،در زمینه ی گیم فعالیت کنید خیلی بهترید

سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا
سینما+ | قسمت دوازدهم - گیمفا