5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا
5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا
5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا
5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا

آیا مامور ۴۷ هم می‎گرید؟ | ۵ دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا

در دنیای وسیع و پهناور بازی‎های رایانه‎ای که پر است از دنیاهای کوچک و بزرگ، افسانه‎های رنگارنگ و شخصیت‎های گوناگون و مختلف، از دیرباز شخصیت‎ها و کاراکترهایی وجود داشته‎اند و وجود دارند که هر یک به دلیلی و یا به دلایلی تبدیل به یک شخصیت خاص و یا نماد یک سری و حتی نمادی برای کل این صنعت گشته‎اند. برخی به دلیل ظاهر منحصر به فردشان مثل الطائر (برای اولین بار)، گاها به دلیل شخصیت خاص و جذابشان (اسنیک بزرگ) و برخی نیز به دلیل بهره بردن از هر دو مورد (مانند کریتوس افسانه‎ای) توانسته‎اند تا با مخاطبین خود یعنی گیمرها ارتباط برقرار کنند و جای خود را بین این همه بازی و شخصیت رنگارنگ در دل گیمرها باز نمایند.

در این بین یکی از شخصیت‎هایی که قطعا از همه نظر خاص و منحصر به فرد بوده است و توانسته خود را به عنوان یک نماد در این صنعت معرفی نماید شخصیت محبوب مامور۴۷ یا همان Hitman خودمان است. وی با بارکد حک شده در پشت سر، کت و شلوار مشکی و همیشه اتو کشیده‎اش، کراوات قرمز رنگ و دو اسلحه‎ی مجهز به صداخفه‎کنی که همیشه همراه دارد توانسته است تا خود را در زمره‎ جذاب‎ترین شخصیت‎ها از لحاظ ظاهری جای دهد و از سویی دیگر با رفتاری سرد و به ظاهر کاملا بی احساس (البته گاهی خلاف این را نیز دیده‎ایم) که گویا تنها کشتن هدف در زندگی برایش اهمیت دارد و بس، نیز توانسته است تا خود را به عنوان یک قاتل بی احساس و گاها سنگدل و البته کاملا حرفه‎ای به بازیبازان معرفی نماید.

hitman 1

موهای تراشیده، بارکد و دو اسلحه با صدا خفه‎کن یعنی هویت یک قاتل با نام مامور ۴۷…

با ذکر این مقدمه‎ی کوتاه در مورد شخصیت عناوین سری Hitman به سراغ بحث اصلی این مقاله می‎رویم. همان‎‎‎طور که حتما اطلاع دارید نسخه‎‎ی جدید از سری عناوین محبوب Hitman که دنباله یا شماره‎ای را نیز با نام خود یدک نمی‎کشد توسط IO Interactive در حال ساخت است و در حدود ۸ روز آینده یعنی ۱۱ مارچ سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ بخش اول آن با نام “Intro Pack” برای پلتفرم‎های PS4 ،Xbox One و PC منتشر خواهد شد. این بازی بر خلاف دیگر بازی‎های قبلی این سری یک نسخه‎ی کامل یا به اصطلاح  “one and done” نیست و حتی در ابتدا به صورت فیزیکی نیز منتشر نخواهد شد. Hitman یک بازی دیجیتالی و دانلودی می‎باشد که تنها با چند ماموریت به صورت پایه منتشر خواهد شد و سپس در طول زمان IO Interactive محتوای جدید را برای آن عرضه خواهد کرد. این محتواها شامل ماموریت، اهداف و همچنین محیط‎‎های جدید می‎باشد. سازندگان اعلام کرده‎اند برنامه‎ای برای انتشار DLC یا micro-transactions ندارند و تمامی محتواهای جدید که برای بازی منتشر خواهند شد رایگان خواهند بود که اگر واقعیت داشته باشد بسیار جذاب است.

با توجه به نوع انتشار این نسخه و اطلاعاتی که تاکنون از آن منتشر شده است قطعا نگرانی‎هایی در میان طرفداران این سری محبوب و همچنین منتقدان و حاضرین در صنعت بازی‎های رایانه‎ای به وجود آمده است که البته در برخی موارد قابل تامل می‎باشند. در این مقاله سعی بر آن شده است تا با توجه به اطلاعاتی که تاکنون از این بازی منتشر گردیده است به بررسی برخی دلایل نگرانی طرفداران در مورد این بازی بپردازیم و ۵ مورد از مهمترین دلایلی که باعث می‎شوند نسبت به موفقیت و کیفیت نسخه‎ی جدید Hitman نگرانی داشته باشیم را با شما عزیزان مطرح خواهیم کرد و البته امیدوار هستیم که این دلایل که بعضا در حالت بدبینانه به موضوع نگاه کرده‎اند در هنگام انتشار بازی همگی غلط از آب در بیایند و سازندگان فکر همه چیز را کرده باشند.

maxresdefault

یک نمای زیبا از تیراندازی مامور ۴۷

۱ – فقط ۷ ماموریت داستانی؟

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون از از بازی منتشر شده است عنوان جدید Hitman تنها دارای ۷ ماموریت داستانی خواهد بود که واقعا تعداد کمی به نظر می‎رسد. حتی اگر راه‎های مختلفی برای انجام مراحل وجود داشته باشد و هر ماموریت شامل چندین ماموریت کوچک‎تر باشد نیز، باز هم تعداد ۷ ماموریت داستانی برای این عنوان به نظر کم‎تعداد می‎رسد و شک و تردیدهایی را برای طرفداران بازی به همراه دارد.

همچنین اگر قرار باشد ماموریت‎های داستانی بیشتری نیز در ماه‎های بعد از انتشار بازی از سوی سازندگان بازی منتشر شوند، آیا این بدان معنی است که داستان ما را تشنه نگاه خواهد داشت تا ماموریت بعدی منتشر گردد؟ سازندگان بازی باید این نکته را در نظر بگیرندکه پایان‎های cliff-hanger همواره و برای هر داستانی بهترین گزینه نیستند و گاها برای ارائه‎ی داستانی قانع کننده و جدی (شاید مانند Hitman) نباید از این راهکار استفاده کرد.

البته اگر کمی هم خوش‎بین باشیم می‎توان گفت که وجود ماموریت‎های LIVE ممکن است ارزش تکرار بازی را بالا ببرد و وجود تنها ۷ ماموریت داستانی را تحت پوشش خود قرار دهد. باید صبر کرد و امیدوار بود.

hitman

باز هم انواع راه‎های مختلف برای انجام ماموریت وجود دارند

 

۲ – ساخته شدن LIVE (زنده‎ی) مراحل

در مورد سیستم ایجاد ماموریت‎های LIVE (مانند “public events” ها در بازی Destiny) در نسخه‎ی جدید Hitman شک و تردیدهایی وجود دارد که ممکن است طرفداران را نگران کند. این ماموریت‎ها تنها در یک بازی‎ی زمانی خاص ظاهر می‎شوند و تنها در همان مدت وجود دارند، پس باید در همان پنجره‎ی زمانی که بازی مشخص کرده است آن‎ها را انجام دهیم وگرنه از بین خواهند رفت و دیگر به وجود نمی‎آیند. پیچیدگی این ماموریت‎ها در مقایسه با ماموریت‎های داستانی بازی چقدر است؟ آیا این ماموریت‎هادر محیط‎های جدید و با تجهیزات جدیدی انجام خواهند شد یا تنها یک چرخه‎ی تکرار شونده از بازی اصلی هستند؟ از همه مهم‎تر این که آیا این ماموریت‎ها در همان مکان‎هایی اتفاق می‎افتند که روند داستانی بازی در جریان است؟ هر ماموریت چقدر خاص و منحصر به فرد است؟ اگر ما در انجام یکی از این ماموریت‎ها شکست بخوریم آیا این ماموریت دوباره  در یک مکان جدید و در قالبی نو ظاهر خواهد شد و یا دقیقا پاداش‎ها و طراحی مشابه با ماموریت شکست‎خورده را دارد؟

تمام این اما و اگرها و پرسش‎ها در نهایت به این باز می‎گردند که سازندگان بازی در IO Interactive چند سناریوی مختلف برای این بازی در نظر گرفته و طراحی کرده‎اند. ممکن است نگرنی ما بی‎مورد باشد و در نسخه‎ی نهایی بازی شاهد چندین و چند LIVE Mission خاص و کاملا متمایز از یکدیگر و منحصر به فرد باشیم. امید است که انسان را زنده نگاه داشته است، اینطور نیست؟

hitman screenshot security 100815 1439216951

مامور ۴۷ در سبد کالا به همراه بارکد!

 

۳ – ماموریت‎های قراردادی چقدر اهمیت دارند؟

مد ماموریت‎های قراردادی (Contracts mode) در بازی Hitman Absolution جذاب و سرگرم کننده بود و به گیمر اجازه می‎داد تا ماموریت و هدف خاص خود را خلق نماید تا او را ترور نماید. این مد در عنوان جدید Hitman نیز بازگشته است و در بازی حضور خواهد داشت و شکی نیست که اتفاقات جذابی در این قرار دادها در انتظار ما خواهد بود، اما آیا در ازای انجام این قرار دادها پیشرفتی را در پروفایل گیمر مشاهده خواهیم کرد؟ آیا در این قراردادها پاداش‎های بسیار ویزه و منحصر به فردی وجود دارد تا موفق شوند گیمر را ترغیب نمایند تا ماموریت‎های LIVE و بخش تک‎‎نفره‎ی بازی را نادیده بگیرد و روی این قراردادها تمرکز نماید؟ به غیر از حس سهیم شدن ایده‎ی خود با دیگران، چه انگیزه‎ و محرک قوی دیگری برای گیمر جهت خلق این قراردادها وجود خواهد داشت؟

در حال حاضر، به نظر می‎رسد IO Interactive از قراردادها به عنوان یک روش جذاب برای گسترش تجربه‎ی بازی برای طرفداران هاردکور بازی که تمام ماموریت‎های تک‎نفره را انجام داده‎اند و به دنبال تجربه‎ای خارج از LIVE Mission ها می‎باشند، استفاده کرده است. در بازی Hitman Absolution چون گیمر بعد از اتمام بخش داستانی هیچ قسمتی را به غیر از ماموریت‎های قراردادی در دسترس نداشت این بخش عملکرد مثبتی را از خود نشان داد و توجه گیمرها را به خود جلب کرد، اما در این نسخه‎ی جدید که LIVE Mission ها نیز حضور دارند آیا باز هم این بخش مفید خواهد بود؟ باید دید سازندگان با چه محرکی گیمرها را تشویق و ترغیب به انجام ماموریت‎های قراردادی خواهند کرد؟ همه چیز با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

hitman21280jpg 98f754 1280w

بیچاره کسی که صداخفه کن به قصد جان او نصب می‎شود… قطعا کارش تمام است

۴ – بدشانسی ماه اول

مهم نیست که بخش آنلاین یک بازی چقدر برای زمان لانچ خود بهینه‎سازی شده باشد، چند گروه تستر بازی را تست کرده باشند، میلیون‎ها دلار خرج صرف بازی شده باشد و سازندگان با اطمینان از بدون مشکل عرضه شدن بازی آنلاین خود سخن بگویند. مهم این است که با تمام این موارد باز هم در اوایل انتشار یک بازی، در بخش آنلاین حتما مشکلاتی وجود خواهد داشت. حتی بازی‎های بی‎نظیری مثل Grand Theft Auto Online و Destiny با بودجه‎های ساخت وحشتناک هم در زمان انتشار خود از مشکلات تکنیکی زیادی رنج می‎بردند که این موارد شاید در اوایل انتشار یک بازی بسیاری از گیمرها را از آنلاین بازی کردن و یا رفتن به سمت بازی‎های تماما آنلاین منع نماید.

امیدوار هستیم که لااقل ماموریت‎های بخش داستانی Hitman به صورت آفلاین قابل بازی باشند. سازندگان بازی در IO Interactive هنوز تاییدی مبنی بر “همیشه آنلاین” بودن بازی نداشته‎اند اما از شواهدی مثل ماموریت‎های LIVE و آپدیت‎های محتوایی مداوم و… این گونه به نظر می‎رسد که “همیشه آنلاین” بودن بازی اصلا دور از ذهن نیست. در این صورت، مشکلات اتصال به سرورها و باگ‎ها و موارد فنی ریز و درشت در زمان انتشار بازی نیز مواردی هستند که احتمال زیادی دارد وجود داشته باشند.

درست است که Hitman یک بازی “early access” و یا نسخه‎ی بتا نیست، اما در ماه‎های نخست انتشار ممکن است چنین حسی را داشته باشیم. این جالت بدبینانه و البته محتمل بود که خدمت شما عرض کردیم، اما از آن سو می‎توان امیدوار بود که این بازی سنت ماه اول انتشار را بشکند و بدون هیچ مشکلی در زمان لانچ، منتشر شود که با توجه به تاریخ آرزویی بسیار دور است اما غیرممکن نیز نیست.

hitman 01

با دقت و ریزبین مثل همیشه

۵ – مکانیک‎های متمایز گیم‎پلی و حضور رقبا

بازی جدید Hitman مانند نسخه‎های قبلی نیست. مراحل بازی به فرم سندباکس کلاسیک بازگشته‎اند نقشه‎‎ها چندین برابر بزرگ‎تر از Absolution هستند اما این قطعا برای موفقیت یک عنوان آن‎هم با بار سنگینی که با نام Hitman یدک می‎کشد، کافی نخواهد بود. این عنوان از سوی دیگر عناوین آنلاین با ستون محتوایی مجکم و سفت و سخت، تهدید خواهد شد. هر چقدر هم که گیم‎پلی این نسخه جذاب و زیبا باشد باز هم عناوین آنلاین قدرتمند با تعداد نسبتا زیادی وجود دارند که ممکن است توجه گیمرها را از بازی Hitman به سوی خود جلب کنند. بدون شک دور کردن طرفداران عنوانی مثل Destiny از بازی محبوب خود و جذب آن‎ها به سوی نسخه‎ی جدید Hitman کار آسانی نخواهد بود. حالا بماند که عناوین آنلاین قدرتمندی مثل Tom Clancy’s The Division نیز حضور دارند والبته از این نکته نیز نمی‎توان غافل شد که Hitman جدید تا کنون هیچ بخش co-op یا competitive (رقابتی) را معرفی نکرده است.

hitman screenshot attic 100815 1439216947

شک و تردید جایی در این چهره ندارند

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا
5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا
5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا
5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا
5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا
5 دلیل برای نگرانی در مورد نسخه‎ی جدید Hitman | گیمفا