بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا
بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا
بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا
بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا

بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین

میثم علی حسنی
۱۵:۲۴ ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا

هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد یک عنوان جدید که از روی یک نقشه محبوب از بازی Warcraft 3 ساخته‌شده است، روزی بتواند این‌چنین قلب میلیون‌ها بازیکن و طرفدار بازی‌های رایانه‌ای را تسخیر کند. همان نقشه، همان قهرمانان (Hero) با ظاهری تغییریافته و همان مبارزات و جادوها که به نظر تکراری بودند، توانست نشان دهد یک عنوان در هر شکل و ظاهری که است، می‌تواند جایگاه اصلی خود را در صنعت بازی‌های رایانه‌ای پیدا کند. بازی Defence Of The Ancients 2 که به‌اختصار Dota2- دوتا۲ معرفی می‌شود در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین بازی‌های جهان و شبکه استیم با حدود ۱۲ میلیون بازیکن مختلف است که هرساله شاهد برگزاری تورنمنت‌های بسیاری برای آن هستیم. این بازی توسط شرکت پرآوازه Valve و زیر نظر Icefrog، سازنده نقشه این بازی، ساخته و در دسترس عموم قرارگرفته است. در ابتدا این عنوان را باید خریداری می کردید، اما بعد از مدتی سازندگان آن را مجانی در دسترس تمام علاقه‌مندان در جهان قراردادند تا به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های Free To Play تبدیل شود. به خاطر این محبوبیت تعداد زیادی بازیکن حرفه‌ای نسخه Warcraft3 و نقشه دوتا را رها کرده و به سمت این بازی شتافتند. شرکت Valve که نشان داده بود سیاست‌های جالبی در قبال مسائل مختلف اجرا می‌کند با تحت نظر گرفتن مسابقات این بازی باعث هر چه بیشتر حرفه‌ای و مهم‌تر شدن تورنمنت‌های این عنوان محبوب شد. در این مقاله سعی در کنار آشنایی شما خوانندگان گرامی با تیم‌ها، بازیکنان و تورنمنت‌های مطرح این بازی نیم‌نگاهی هم به وضعیت برگزاری مسابقات آن در کشور عزیزمان ایران داشته باشیم پس با ما همراه باشید.

67239

عکسی از نشان مسابقات The Internatinal که به نوعی نماد تورنمنت‌های این بازی هم به حساب می‎آید.

میدان مبارزه قهرمانان | معرفی تورنمنت‌ها

به جرات بازی دوتا۲ ازنظر تعداد مسابقات برگزارشده در یک سال و همین‌طور جوایز در نظر گرفته‌شده یکی از بهترین بازی‌های صنعت E-Sport به شمار می‌رود. بیشتر مسابقات با جوایز ارزنده برگزار می‌شود و بهترین تیم‌های این بازی در نقاط مختلف جهان گرد هم می‌آیند تا جوایز را به همراه خود به خانه ببرند بهتر است در ابتدا با چند تورنمنت اصلی این عنوان آشنا شویم.

The International

این تورنمنت که در حال حاضر بزرگ‌ترین جایزه تاریخ بازی‌های رایانه‌ای را به خود اختصاص داده است زیر نظر مستقیم شرکت Valve برگزار می‌شود. از سال ۲۰۱۱ بود که همراه با برگزاری اولین دوره این مسابقات شرکت سازنده، مستندی زیبا را تحت عنوان Free to Play تولید و برای جهانیان به نمایش گذاشت. به جرات باید گفت همین مستند باعث شد تا بسیاری از بازیکنان جهان، Dota2 و مسابقات ورزش‌های الکترونیکی را به‌مانند یک سکو برای پرتاب شدن به قله‌های افتخار تصور کنند. در آن زمان جایزه خیره‌کننده ۱ میلیون دلاری به‌مانند یک رویا شیرین حتی در خواب بهترین بازیکنان جهان هم دیده نمی‌شود، اما Gabe Newell و همکارانش این رویا را تحقق بخشیدند. در ۵ دوره مسابقاتی که برگزارشده است هرساله شاهد پیشرفت محسوسی نسبت به سال قبل ازنظر تعداد بینندگان و جوایز نقدی هستیم تابه‌حال ۵ تیم فاتح این تورنمنت جهانی شده‌اند و باید دید بالاخره تیمی خواهد توانست این طلسم را بشکند یا خیر. در ابتدا این مسابقات مکان اختصاصی در اختیار نداشت و اولین دوره آن در شهر محل برگزاری نمایشگاه Gamescom آن سال برگزار شد ولی از سال ۲۰۱۲ به بعد بود که مکان اختصاصی این تورنمنت در شهر سیاتل تاسیس شد. هرساله ۱۶ تیم از سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا با کسب مقام اول این مسابقات جایزه هنگفت آن را تصاحب کنند. در جدیدترین برنامه برگزاری این تورنمنت قرار است مسابقات به‌صورت فصلی صورت بگیرید، باید دید TI6 می‌تواند رکورد جایزه تورنمنت سال قبل را بشکند یا خیر.

89e0cdc0f5a96b72ee4ecbd26febc77c

پدیده مسابقات TI5 تیمی که به GrandFinal این مسابقات رسید و مغلوب تجربه بیشتر حریف خود تیم EG شد.

Star Ladder

یکی از قدیمی ترین تورنمنت های بازی دوتا۲ که قدمتی به اندازه TI دارد. این مسابقات کار خود را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرده است و سالیانه ۴ بار برگزار می شود. این مسابقات تا فصل نهم خود دارای مکان ثابتی برای برگزاری نبود و چند دوره اول هم فقط به صورت فقط آنلاین برگزار شد؛ اما از فصل دهم به بعد ۲ دوره در کشور اکراین و آخرین فصل آن نیز در کشور رومانی برگزار شد. این مسابقات کار خود را با جایزه پانزده هزار دلاری شروع و در آخرین تورنمنت برگزار شده توانست با فروش بلیت‌های مسابقات تا ۲۷۰ هزار دلار را جمع‌آوری کند.

star ladder s12

در آخرین فصل این مسابقات تیم Vici Gaming توانست قهرمان شود

 

Dota 2 Asia Championship

یکی از تورنمنت‌هایی که در سال ۲۰۱۵ کار خود آغاز کرد، اما به‌واسطه اینکه زیر نظر سازمان‌های چینی برگزار شد، بعد از TI بزرگ‌ترین تورنمنت ازنظر جایزه و تعداد گروه شرکت‌کننده است. این مسابقات توانست با فروش Book و بلیت، مبلغ ۳,۰۵۷,۵۰۰ دلار را جمع‌آوری کند. مسابقات با حضور ۱۶ تیم در شهر شانگهای چین پیگیری شد که در نهایت تیم Evil Genuises توانست جایزه $۱,۲۸۴,۱۵۸ را به دست آورد.

c934fc54dda987eb792b367e96ed6d0d

این مسابقات با اینکه اولین دوره خود را پشی سر نهاده است، اما بدون شک در دوره‌های بعدی بسیار بزرگتر و بهتر برگزار خواهد شد.

تیم‌های زیادی در تورنمنت‌های بازی دوتا۲ سعی در تصاحب جایگاه اول دارند خیلی از آن‌ها چندین سال است که تورنمنت‌های مختلف شرکت می‌کنند و بعضی دیگر جدیدا تاسیس شده‌اند. بعد از آشنایی با چند تورنمنت مطرح وقت آن رسیده است که تعدادی با از بهترین‌های این رشته ورزش‌های الکترونیکی آشنا شویم. فصل جدید این تورنمنت به عنوان Major زمستانی برگزار خواهد شد.

Natus Vincere

پرافتخارترین تیم مسابقات و تورنمنت‌های مختلف عنوان دوتا۲ با ۱۸ قهرمانی که یک بار نیز فاتح مسابقات TI شده است. این تیم از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین تیم‌های دوتا۲ به حساب می‌آید که بیشتر اعضای آن اوکراینی هستند و مطمئناً علاقه‌مندان به این تیم بازیکن سرشناس آن یعنی Danil«Dendi»Ishutin را می‌شناسند. سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به جرات دوران اوج این تیم بود؛ جایی که آن‌ها تمام جوایز تورنمنت‌ها را درو می‌کردند و شاید حداکثر دو یا سه جام را از دست می‌دادند که اتفاقا دو بار در فینال TI این حادثه رخ داد و درحالی‌که شایسته قهرمانی بودند حریف تیم روبرو خود نشدند. در حال حاضر این تیم حال‌وروز خوشی ندارد، در TI5 که این تیم در همان مرحله اول حذف شد و به مقام ۱۳-۱۶ افاقه کرد و در بیشتر تورنمنت‌ها حتی به مسابقات اصلی هم راه پیدا نکرده‌اند.

na vi new

از راست به چپ: Dendi- Funn1k- XBOCT- Artstyle- SoNNeikO

بعد از ناکامی این تیم در تورنمنت TI5 تغییراتی صورت گرفت:

Ivan«Artstyle» Antonov که کاپیتان این تیم بود از تیم خارج و Andrew«PSM» Dunaev جایگزین او و به عنوان کاپیتان این تیم انتخاب شد.

آپدیت: XBOCT و Funn1k به تیم Empire پیوستند و ترکیب حال حاضر این تیم با بازیکنان ذخیره پر شده‌است.

294px 920320 487802117941777 282656275 o

Danil «Dendi» Ishutin

Danil «Dendi» Ishutin:

دنیل بدون شک یکی از بهترین و پرطرفدارترین بازیکنان مسابقات دوتا۲ به‌حساب می‌آید، طرفداران او را با بازی‌های زیبایی که با هیرو های Pudge و Puck انجام می‌دهد، می‌شناسند. Dendi در ۲۰۱۱ درحالی‌که فقط ۲۱ سال سن داشت توانست اولین دوره مسابقات رسمی TI را با تیم NA’VI قهرمان شود؛ شاید به همین خاطر که الارغم پیشنهادات زیاد از تیم‌ها دیگر، NAVI را ترک نمی‌کند. در چند سال اخیر او کمی افت کرده است، اما در مرحله مقدماتی TI5 باز خودی نشان داد و بدون شک دلیل حضور NAVI در آن مسابقات حرکات و بازی زیبای او بود. اگر مستند زیبا Free To Play را مشاهده کرده باشید بدون شک او را به یاد خواهید که به تمام مشکلات پیش رو توانست غلبه کرد و عنوان قهرمانی TI سال ۲۰۱۱ را به دست آورد. باید دید آیا او می‌تواند NAVI را به سال‌های اوج خود برگرداند یا همچنان این تیم در باتلاقی که در آن گیر افتاده است، می‌ماند

Evil Geniuses

قهرمان تورنمنت TI5 و DAC که مجموعا بیشتر از هشت میلیون دلار جایزه را تصاحب کرد. این تیم آمریکایی که از ۲۰۱۱ تشکیلات دوتا۲ آن به وجود آمد (مجموعه EG در سال ۱۹۹۹ تشکیل شد) تابه‌حال چندین تورنمنت معروف و معتبر را به دست آورده است، اما سال ۲۰۱۵ را باید سال این تیم دانست. Clinton«Fear»Loomis بازیکن شاخص و وفادار این تیم است که یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان امریکای شمالی به شمار می‌رود. این تیم در بازی‌های خود به خوبی هماهنگی بین اعضا را به نمایش می‌گذارند و سعی در سریع تمام کردن فایت ها دارند.

800px evil geniuses with the aegis at the international 2015

از راست به چپ: UNiVeRsE- Aui_2000- ppd- Fear- SumaiL اعضای تیم قهرمان TI5

در ترکیب فعلی این تیم تغییراتی اعمال شده است:

 بازیکنان سابق این تیم Artour«Arteezy»Babaev و Ludwig«zai» Wåhlberg دوباره به این تیم بازگشتند، اما بازیکن ساپورت Kurtis«Aui_2000» Ling از این تیم اخراج شد.

آپدیت: Artour«Arteezy»Babaev این تیم را ترک کرد و به تیم Digital Choas پیوست تا هم بازی Kurtis”Aui_2000” Ling در این تیم شود.

294px fear the summit 3

Clinton «Fea» Loomis

Clinton «Fea» Loomis:

 Fear از آن دست بازیکنان کم سروصدا و فوق‌العاده باتجربه دوتا۲ به‌حساب می‌آید که بدون حاشیه همیشه سعی در بهترین بودن دارد. شاید در سال ۲۰۱۱ تیم NIRVANA.OK او نتوانست مقامی بهتر از ۷-۸ به دست آورد ولی بدون شک او دست از تلاش برنداشته است. او از سال ۲۰۰۵ به‌صورت حرفه‌ای در دوتا۱ فعالیت داشت و بعد از آمدن دوتا۲ به سمت این بازی کوچ کرد. کلینتون از لحظه شروع به کار Evil Genuises تابه‌حال در این تیم بازی کرده است. بعد از ۳ سال تلاش در سال ۲۰۱۴ دچار مصدومیتی از ناحیه مچ دست شد و همین عامل باعث شد تا TI4 را از دست دهد درحالی‌که تیم EG بدون او توانست رتبه سوم آن مسابقات را به دست آورد. او یک سال دیگر صبر کرد و بالاخره در سال ۲۰۱۵ و سن ۲۷ سالگی توانست هم به آرزو خود که قهرمانی TI بود برسد و همین‌طور جایزه هنگفت آن را به خانه ببرد.

Alliance

قهرمان TI3 که دوستداران این تیم آن‌ها را Ratboys صدا می‌کنند این تیم با روش Rat توانست در سال ۲۰۱۳ قهرمانی را از چنگ Navi درمی‌آورد و خود جایزه ۱,۴۳۷,۱۹۰ این مسابقات را به خانه برد. این تمام سوئدی که کار خود از سال ۲۰۱۳ رسما آغاز کرد تابه‌حال ۱۲ تورنمنت رسمی و جهانی دوتا۲ از آن خودکرده است. Rat روش بازی که این تیم در سال ۲۰۱۳ و فینال در پیش گرفت بیشتر مربوط به تحت‌فشار قرار دادن حریف با Push های بی‌امان به Tower ها و Brackres را شامل می‌شود که تا حد امکان از درگیری با حریف جلوگیری می‌کند در این روش از هیروهایی با توانایی ساخت Illusion مثل Naga Siren و Phantom Lancer استفاده می شود. این تیم نیز بعد قهرمانی در سال ۲۰۱۳ در حال حاضر آن‌چنان درخششی از خود نشان نداده است و مانند تیم Navi بعد از تغییر پچ بازی دیگر ترفندها و نقشه‌های بازی آنان نمی‌تواند حریفان را تحت‌فشار قرار دهد.

77479

اعضای تیم Alliance از راست به چپ: Mynuts- AdmiralBulldog-S4- Loda-Akke

این تیم قبل از مسابقات اصلی TI و در مرحله ورودی آن با دو بازیکن دیگر به نام Sébastien «۷ckngMad» Debs و Per Anders Olsson «Pajkatt» Lille شرکت کرد که متاسفانه در همان مرحله گروهی از دور مسابقات کنار رفت. Jerry «EGM» Lundkvist به این تیم بازگشت تا قهرمانان TI3 دوباره گرد آیند.

400px s4 ems fall

Gustav «s4» Magnusson

Gustav «s4» Magnusson:

یکی از بهترین بازیکنان اروپا در پست Solomid که در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ توانست در مسابقات ۱v1 مقام اول را کسب کند. او یک کاپیتان باهوش، زیرک و موقعیت‌شناس است و این نکته را از روی هیروهای زیاد پیک شده او PUCK و Magnus می‌توان متوجه شد. همه انتظار داشتند حضور او در Team Secret به همراه Puppey یک ترکیب مرگبار را رغم بزند، اما مشکلات دو عضو این تیم باعث شد تا آن‌ها در TI5 ناکام بماند. S4 در حال حاضر به تیمی که خود موسس آن بوده پیوسته است تا شاید بتواند دوباره خاطرات شیرین سال ۲۰۱۳ را تکرار کند.

Invictus Gaming

یکی از بهترین تیم های آسیای شرقی و کشور چین که در سال ۲۰۱۲ با غلبه بر تیم NAVI قهرمانی TI2 را به دست آورد. این تیم تا به حال چندین دوره مسابقات معتبر دوتا۲ را با قهرمانی پشت سر گذاشته است و تمام اعضای آن به جز کاپیتان این تیم چینی بوده و هستند. این تیم از ۲۰۱۱ کار خود را در بازی دوتا۲ آغاز کرد و به همراه NewBee دو تیم چینی هستند که توانسته اند تورنمنت TI را تصاحب کنند.

800px invictus gaming roster redbull bg

ترکیب IG در مسابقات TI ار راست به چپ: BurNIng- Faith- ChuaN- Ferrari_430- Luo

این تیم نیز دست خوش تغییراتی بعد از مسابقات TI شده است؛ Xu «BurNIng»Zhilei و Zeng «Faith» Hongda بازیکنان Carry و ساپورت از این تیم جدا شدند و Wang Zhang»Rabbit» و Su «super»Peng جایگزین آن‌ها شدند.

Wong «ChuaN» Hock Chuan:

یکی از بهترین بازیکنان آسیای شرقی که در پست خودش ساپورت یک بازیکن مطمئن به حساب می‎آید. او با اینکه اصلیتی مالزیایی دارد؛ اما بیشتر در تیم‌های چینی حضور داشته است، ونگ ۲۴ ساله در سال ۲۰۱۲ توانست به همراه تیم IG با شکست NAVI در فینال تورنمنت TI2 را فتح کند. ونگ در پست خود معمولا با هیروهای Lion Rubik و ANCIENT APPARITION بیشتر بازی می‌کند و از او همیشه به عنوان یک بازیکن کم حاشیه و محبوب یاد می‌شود.


حال که نگاهی گذرا به تیم‌ها و بازیکنان مطرح آن‌ها داشته‌ایم، وقت آن رسیده است که کمی اطلاعات در مورد مسابقات و تورنمنت‌های این بازی در داخل کشور خودمان داشته باشیم به همین منظور با آقای سعید«اسلش» آذرآیین مسئول برگزاری تورنمنت PGC و مدیر سایت دوتا۲پرشین که سابقه چندساله در برگزاری مسابقات این رشته ورزش‌های الکترونیکی در داخل کشور دارند مصاحبه‌ای انجام‌شده است که نظر شما را به این گفتگو جلب می‌کنم.

۱- در ابتدا خودتان را برای گیمفایی عزیز معرفی کنید و بگید چه مدت هست که در حال برگزاری مسابقات دوتا۲ در ایران هستید؟

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان
سعید آذرآیین هستم ملقب به اسلش؛ خب اگر بخوایم از اول بگیم ۳ سال هست که در زمینه  دوتا۲ فعالیت داریم ولی به صورت حرفه ای دو سال و نیم هست که مسابقات دوتا ۲ رو برگزار می‎کنیم.

10802493 1493080917635512 1533280016 n

۲- تا به حال چند دوره مسابقات PGC به صورت Lan و آنلاین برگزار شده است؟

اگر بخواهیم دقیق بگیم ما هفت دوره مسابقات جام خلیج فارس (PGC) در رشته دوتا ۲ برگزار کردیم که سری دوم و ششم آن به صورت لن و در شهر های کرج و قم برگزار شد که سری پنج آن با تیکت رسمی در قسمت Professional دوتا ۲ به همراه باندل Legion Commander انجام شد.
همچنین دو دوره مسابقات کشوری به همت شبکه ملی فرهنگ و بنیاد ملی بازی های رایانه ای برگزار کردیم که سری اول تابستان سال ۹۳ در  مجتمع مگامال با حضور ۴۸ تیم به پایان رسید و سری دوم آن در بهار ۹۴ به انجام رسید.

20140820 191354

۳- به نظر شما جایگاه حال حاضر ایران از نظر برگزاری و کیفیت تونمنت‌ها در کجا قرار دارد؟

به گفته بسیاری از بازی‎بازان و کسانی که تجربه بالایی در این حیطه دارند ما در یکی از پایین‌ترین سطح‌های ممکنه در برگزاری و کیفیت تورنمنت‎ها هستیم.

۴- کمی از مشکلات و موانع پیش روی تیم‌های برگزار کننده مسابقات در ایران را برای ما بازگو کنید؟

خب این سوال بسیار بزرگ و منوط به یک جلسه ی منحصر به فرد برای ریشه‌یابی به این موضوع هست، اما بزرگترین عوامل عبارت‌اند از:

نبود بستر مناسب اینترنت جهت برگزاری مسابقاتِ انلاین

نبود حمایت حامیان مالی و معنویِ دولتی و خصوصی

نبودِ سازماندهی برای برگزاری تورنمنت‌ها در زمان مشخص

۵- برای این موانع مشکلات راه حل و چاره ای هم اندیشیده‌اید؟

بله برای برطرف کردن موانع و مشکلات پیش رو ما کارهای زیادی انجام دادیم:

جلسات متعدد با نمایندگان شرکت‌های اینترنت دهنده برای برگزاری مسابقات

جذب اسپانسر‌های خصوصی و دولتی جهت حمایت از تورنمنت‌های بازی‌های رایانه‌ای و افزایش تعداد تورنمنت‌های معتبر

استفاده از افراد با تجربه جهت سازمندهی و مدیریتِ تورنمنت‌ها

همچنین یه گله‌گی از تیم‌های شرکت کننده دارم که توی هر تورنمنت فاقد اعتبار و مقدماتی شرکت می‌کنند.

img 5173

۶- TI5 چند هفته پیش تمام شد نظرتون در مورد این دوره چی بود آیا روزی می تونیم یه تیم ایرانی تو این مسابقات ببینیم؟

همون‏‎طور که می‎دونید مسابقات جام جهانی دوتا ۲ جایزه ای بالغ بر ۱۸ میلیون دلار بود و از این حیث از بسیاری از ورزش‌ها پیشی گرفته است. جالب ترین اتفاق این دوره رسیدن تیم CDEC از مقدماتی و سپس از WildCart به فینال این دوره از مسابقات بود. ۱۰۰%، ما با یک برنامه ی مدون و حمایت همه جانبه می‎توانیم تیمی از ایران را در مسابقات جام جهانی داشته باشیم فعلا مهم ترین هدف رسیدن به TI هست تا در برنامه‌های آینده برای صعود از مرحله  گروهی مسابقات تلاش کنیم.

۷- قرار به زودی این نسخه از بازی دوتا ۲ با نسخه جدید و موتوری جدید جایگزین بشه اون نسخه خودتون تجربه کردید نظرتون در بارش چی هست؟

خب یکی از بزرگترین مشکلات بازی دوتا ۲ تا به امروز موتور گرافیکی آن بود که به لطف سورس انجین ۲ به صورت رضایت بخشی این مشکل نیز بهبود یافته همچنین با بهبود رابط کاربری این بازی، آینده روشنی رو پیش رو داریم.

۸- نظرتون درباره سایت خبری و تحلیلی گیمفا چیست قبلا به سایت سر زده بودید؟

مطمئنا سایت خبری و تحلیلی گیمفا بزرگ‌ترین و معتبرترین سایت در حوزه‌ی ورزش‌های الکترونیک و اخبار مربوطه به بازی است و من بارها به این تارنما وارد شدم و آن را دنبال کردم.

– سخن پایانی اگر دارید بفرمایید

مرسی از شما و سایت خوبتون که به مسائلی از این قبیل اهمیت می‌دید و با آرزوی موفقیت برای سایت خبری تحلیلی گیمفا


پایان رقابتی سخت

شاید بعد از خواندن مقاله از عدم حضور بازیکنان بزرگی چون Puppey، Mushi، rOtK و … یا تیم‌های Team Secret ،Vici Gaming، LGD، Fnatic تعجب کنید، اما عدم حضور این بزرگان باعث نمی‌شود که آن‌ها کم‌اهمیت یا بی‌ارزش به نظر برسند این بازیکنان و تیم‌ها فقط قطره‌ای از دریای بی‌کران مشغول در عنوان دوتا۲ به حساب می‌آیند. دوتا۲ در حال حاضر یک ستاره درخشان در ورزش‌های الکترونیکی به حساب می‌آید و مطمئنا در آینده نیز با وجود شرکتی بزرگ مانند Valve این پیشرفت درخشان‌تر خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا
بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا
بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا
بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا
بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا
بررسی E-Sport (قسمت دوم: بازی Dota2) و مصاحبه اختصاصی با سعید آذر آیین - گیمفا