ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا
ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا
ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا
ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا

ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport

میثم علی حسنی
۱۵:۴۳ ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا

اگر به زمان‌های قدیم نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که فعالیت‌های بدنی که باعث پرورش جسم و آرامش روح انسان می‌شود را در عصر حاضر، ورزش می‌نامیم. این‌چنین فعالیت‌های بدنی از همان ابتدا به‌منظور سلامت جسم انسان پایه‌ریزی شده است اما کم‌کم با اضافه شدن بحث رقابتی به آن حالا حتی یک پیاده‌روی ساده نیز توسط ما ورزش کردن قلمداد می‌شود.

صنعت بازی‌های رایانه‌ای از ابتدا مسلماً هدفی جز سرگرم کردن طرفداران خود نداشته است و در حال حاضر هم اگر سیاست‌های پول پرستانه شرکت‌های بازی‌سازی را کنار بگذاریم هرساله شاهد ساخت عناوینی مختلف با ایده‌هایی جدید هستیم که هدفی جز رضایت خاطر بازیکنان ندارند. کم‌کم سازندگان به این موضوع پی بردند که بازی‌های چندنفره می‌تواند باعث فروش و محبوبیت بیشتر عنوان آنان شود؛ در کنار این نکته رقابت بین بازیکنان بیشتر می‌شود و می‌توانند آن‌ها را ساعت‌های پشت کنسول یا رایانه میخکوب کنند. رقابت بین بازیکنان تا جایی پیش رفت که شکل حرفه‌ای به خود گرفت و برگزاری مسابقات مختلف، تبدیل به محلی برای زورآزمایی این افراد در برابر هم شد. شاید ازاینجا بود که واژه Electronic Sport (ورزش‌های الکترونیکی) کم‌کم بر سر زبان‌ها افتاد.

ESport و پیدایش آن:

واژه ورزش‌های الکترونیکی تعریف مشخص و مخصوص به خود ندارند و در یک توصیف جامع‌تر به تورنمنت‌ها و مسابقاتی که در سطح کشوری یا جهانی با حضور بازیکنان حرفه‌ای برگزار می‌شود و معمولاً در ابتدا آن‌ها نام Esport قرار گرفته است؛ مثل مسابقات جهانی (Electronic Sports World Cup (ESWC که مهم‌ترین تورنمنت بازی در سطح جهان است. برگزاری اولین تورنمنت بازی‌ها رایانه‌ای به سال ۱۹۷۲ برمی‌گردد یعنی حدود ۴۳ سال پیش و زمان پادشاهی کنسول به‌یادماندنی آتاری؛ در دانشگاه معروف Stanford مسابقه‌ای برگزار شد که در آن بازیکنان باید بیشترین امتیاز ممکن را در بازی Spacewar به دست می‌آورند. چند سال بعد خود شرکت آتاری دست‌به‌کار شد و بزرگ‌ترین مسابقات ازنظر تعداد شرکت‌کننده را در ابتدا پیدایش ورزش‌های الکترونیکی برگزار کرد.

space invaders championship

دیدن این همه کنسول به یاد ماندنی آتاری برای رقابت واقعا حس نوستالژی را در انسان زنده می کند

سال ۱۹۸۰ میلادی مسابقه‌ای تحت عنوان  The Space Invaders Championship برگزار شد که نزدیک به ۱۰۰۰۰ نفر از سراسر  ایالات‌متحده آمریکا را دورهم جمع کرد تا بهترین بهترین‌ها انتخاب شود. شاید شروع زیاد جالب و بزرگی برای این صنعت نوپا نباشد، اما با تلفیق بازی‌های رایانه‌ای با اینترنت و تولد عناوین آنلاین به‌یک‌باره ورزش‌های الکترونیکی جهش بلندی برای رسیدن به بالاترین قله‌های پیشرفت برمی‌دارد. سال ۱۹۸۸ عنوان Netrek که به‌صورت آنلاین قابل تجربه بود عرضه شد و تا ۱۶ بازیکن در کنار هم می‌توانستند این عنوان را تجربه کنند. درزمانی که نینتندو تقریباً بازار را در دست داشت صنعت نوپا ورزش‌های الکترونیکی را از یاد نبرد و با برگزاری مسابقات بزرگی در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ تحت عنوان  Nintendo World Championships به پیشرفت آن کمک بسزایی کرد.

با شروع قرن ۲۱ میلادی ورزش‌های الکترونیکی شروع به پیشرفت فوق‌العاده‌ای کرد که دلیل آن در کنار حرکت روبه‌جلو گرافیکی و گیم پلی‌های بازی‌های جدید اضافه شدن جوایز مالی ارزشمند به آن‌ها بود حالا دیگر بهترین بودن در جهان برای حرفه‌ای‌های بازی‌های رایانه‌ای کافی نیست و آن‌ها برای کسب یک جایزه ارزشمند باید حریفان را از سر راه برمی‌داشتند. در شروع این صده تنها ۱۰ سری تورنمنت را مشاهده خواهید کرد، درحالی‌که در سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۲۶۰ مسابقات مختلف در سرتاسر جهان برگزار شد. در همین سال‌ها تورنمنت‌های معروفی چون World Cyber Games ،Major League Gaming ،Electronic Sports World Cup کار خود را شروع کردند که در حال حاضر هم ازنظر میزان جوایز و وسعت برگزاری جز بهترین‌های ورزش‌های الکترونیکی هستند.

800px netrek client cow

عناوین قدیمی شاید در کنسول هایی با قدرت پایین ساخته می شدند اما پیچیدگی خاص خود را دارند مانند این بازی که بیشتر دستورات به صورت نوشتاری باید وارد شود

ورزش‌های مهم جهان مثل فوتبال، بسکتبال و … همواره طرفداران خاص خود را دارد و به همین منظور معمولاً مسابقات از طریق کانال‌های ورزشی برای آن‌ها پخش می‌شود در ورزش‌های الکترونیکی نیز در کنار پیشرفت روزافزون و همه‌جانبه مسابقات کانال‌های اینترنتی تأسیس شد تا با تحت پوشش قرار دادن تورنمنت‌های بازی‌های رایانه‌ای طرفداران را خوشحال کنند. کشور کره جنوبی با افتتاح ۲ شبکه به نام‌های MBCGame و Ongamenet در سال ۲۰۰۰ برای بازی‌های Starcraft و Warcraft3 به‌نوعی سردم دار این نوع شبکه‌ها بود. در حال حاضر شبکه اینترنتی Twitch یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های موجود در فضای مجازی است که مسابقات مختلفی را به نمایش می‌گذارد که میلیون‌ها بیننده نیز دارد.

(Electronic Sports World Cup (ESWC

بزرگ‌ترین مسابقات در سطح جهان که کار خود را رسماً از سال ۲۰۰۳ به‌صورت (Local Area Network (LAN آغاز و در اولین دوره ۳۸۵ بازیکن حرفه‌ای از ۳۷ کشور جهان را دورهم جمع نمود. کسب مقام اول این مسابقات در حال حاضر برای بهترین بازیکنان سرتاسر جهان والاترین مقام ممکن به‌حساب می‌آید و در بازی‌های مختلفی چون Counter Strike، Fifa ، PES و Trackmania به رقابت می‌پردازند. این تورنمنت بین‌المللی در کشور فرانسه هرساله برگزار می‌شود ولی برای راه‌یابی به مسابقات اصلی ابتدا باید در نمایندگی‌های ESWC در کشور یا قاره‌های مختلف با کسب رتبه برتر به مسابقات اصلی دعوت شوید.

20 1

آقای نوید قادری که یکی از افتخار آفرینان ما در تورنمنت ESWC در رشته فیفا هستند و توانستن مقام اول این مسابقات را بدست آورند

(The International (DOTA2

این مسابقات که فقط مختص یک بازی و توسط شرکت Valve برگزار می‌شود را به جرات باید بزرگ‌ترین تورنمنت ازنظر میزان جایزه نقدی نام برد. مسابقاتی که در سال ۲۰۱۵ مبلغ قابل توجه ۱۸۰۰۰۰۰ دلار به کمک طرفداران این عنوان جمع آوری کرد و توانست یک رکورد به یاد ماندی را با شکست جایزه سال قبل خود ثبت کند. این مسابقات هرساله در بازی دوتا ۲ و شهر سیاتل آمریکا برگزاری می‌شود و از سال ۲۰۱۱ کار خود را آغاز نموده است. مدیران شرکت Valve هرساله به کمک فروش بلیت‌های مجازی این مسابقات در بازی که Book نامیده می‌شود و برداشت ۲۵% فروش هر یک از آن‌ها جایزه این رقابت را افزایش می‌دهند. تابه‌حال تیم‌های معروفی چون Natus Vincere و Invictus Gaming ،Alliance ،Newbee ،Evil Geniuses فاتح این مسابقات بوده‌اند

lnbuzy1syxjnztrpzmxgm3ywtuky

حتی خود شرکت Valve تصور جایزه ۱۸ میلیون داری را نمی کرد چرا که حداکثر سقف جایزه مسابقات برای آزاد سازی آخرین Prize Pool را ۱۶ میلیون قرار داده بود

ورزش‌های الکترونیکی یک فرصت شغلی یا تلف کردن وقت؟

شاید هنگام پیدایش و برگزاری مسابقات در زمان ظهور این صنعت شرکت‌کنندگان دغدغه کسب درآمد و به دست آوردن جوایز مادی را نداشتند، اما کم‌کم با افزایش مسابقات و تعداد شرکت‌کنندگان آن، شرکت‌های مختلفی که در حوزه بازی‌های رایانه‌هایی فعالیت می‌کردند کم‌کم برای جلب مشتریان خود که عموماً بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای بوده‌اند به فکر حمایت از این صنعت افتادند تا در کنار تبلیغ برای خود به روند رو به رشد آن کمک بسزایی انجام دهند. در حال حاضر بازیکنان حرفه‌ای سراسر جهان با شرکت در مسابقات کوچک و بزرگ بی‌شماری که در رشته‌ها و نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود، سعی می‌کنند در کنار بهترین بودن جوایز آن‌ها را نیز به دست آورند. شاید میزان درآمد ۱ ساله یک بازیکن حرفه‌ای و سطح اول در حد یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال نباشد؛ اما این‌گونه هم نیست که بتوان از مبالغ جوایز مسابقات E-Sport چشم‌پوشی کرد. برای مثال به لیستی که میزان درآمد بازیکنان حرفه‌ای دوتا۲ در دو سه سال اخیر را نشان می‌دهد توجه کنید، خواهید دید که تقریباً در مقایسه با دیگر عناوین مسابقات جهانی از وضعیت عالی برخوردار هستند البته در حال حاضر هرسال بیش از ده‌ها تورنمنت حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای با جوایزی از ۱۰۰۰تا چند صد دلار نیز برپا می‌شود که هرکدام فرصتی برای کسب درآمد به‌حساب می‌آیند. در یک نگاه کلی اگر به فکر این هستید که بله در محله خودتان همه را بازی Call of شکست داده‌اید و حالا می‌خواهید به‌عنوان یک بازیکن حرفه‌ای در سطح اول جهان خودی نشان دهید، باید کمی در تصمیم خود تجدیدنظر کنید؛ چراکه به این راحتی‌ها هم نیست. پیدا کردن تیم، داشتن پشتیبان (Sponser)، تمرین مستمر و امکان سفر به کشورهای مختلف در هر زمان موانعی هست که در مقابل شما قرار دارد و متأسفانه بیشتر این شرایط در کشور ما به‌آسانی قابل‌دسترسی نیست. اما در کشورهای دیگر با توجه به‌راحتی مسافرت، کسب ویزا و همین‌طور تجربه‌ حرفه‌ای بیشتری که وجود دارد مطمئناً فرصت‌های بهتری برای بازیکنان حرفه‌ای شاغل در این صنعت می‌توان مشاهده کرد. ولی وضعیت در این صنعت آن‌چنان هم رضایت‌بخش نیست بیشتر تیم‌های بزرگ بهترین بازیکنان را گرد هم می‌آورند و همین عامل باعث می‌شود تیم‌های نوپا با بازیکنان آینده‌دار سریع جذب این تیم‌ها شوند و از طرفی این نکته شاید بسیار درخشان به نظر برسد، اما چون یک پلیر سطح اول مانند ورزشکاران حرفه‌ای حقوق ثابتی ندارد پس باید همیشه در بالاترین سطح ممکن ظاهر شود وگرنه به‌راحتی با بازیکنان جوان‌تر عوض خواهد شد این نکته را هم در نظر بگیرید که دوره سن مطلوب برای این ورزش حداکثر ۱۰ سال یعنی از حدود ۱۶ تا ۲۶ سالگی است چراکه هر چه سن شما بالاتر رود به همان میزان عکس‌العمل شما کندتر می‌شود، در یک جمله یا همیشه برنده باش یا بازنده شو به کناری برو!

sa

این ارقام واقعیست! اما باید بتوانید در سطح اول جهان بازی کنید تا بتوانید چنین سرمایه‌ای را بدست آورید

 

E-Sport و وضعیت آن در ایران:

E-Sport مانند بازی‌سازی در کشور ما هنوز موردتوجه حمایت اصولی و همه جانبه واقع نشده است. مسابقات بازی‌های رایانه معمولاً با هزینه شخصی افراد یا تأمین جوایز از ورودی در نظر گرفته‌شده برای آن‌ها، تأمین می‌شود و معمولاً ضعف اساسی در برگزاری، محل خواب و غذا و دیگر مسائل معمول دارند. تیم‌های شرکت‌کننده بیشتر از قشر نوجوان و جوان تشکیل‌شده‌اند که درآمد خاصی ندارند و تازه اگر هم بتوانند در مسابقات داخلی مقامی کسب کنند نه اسپانسری برای حمایت از آن‌ها وجود دارد و می توانند با هزینه ای شخصی در مسابقات برون مرزی حضور یابند. در کنار تمام این کاستی‌ها هرساله مسابقات انتخابی ESWC برگزار می‌شود که تابه‌حال برگزیدگان این مسابقه جز چند مورد و به‌صورت خصوصی نتوانسته‌اند به خاطر مشکلات پیش رو به در تورنمنت اصلی حضور پیدا کنند. در کنار تمام این مشکلات نبود حمایت دستگاه‌های ناظر باعث شده این مسابقات بیشتر رنگ و بویی سرگرم‌کننده داشته باشند و نتوان نتیجه‌ای حرفه‌ای و درستی را شاهد باشیم چرا که استعداد های حاضر در این تورنمنت ها مورد حمایت قرار نمی گیرند.

آخرین نگاه به E-Sport:

اگر نگاهی دقیق به پیشرفت این چندساله ورزش‌های الکترونیکی بیاندازیم مسلماً آن را یکی از آینده‌دارترین صنعت‌های زیرمجموعه صنعت بازی‌های رایانه‌ای خواهیم یافت، حمایت طرفداران و سازندگان، انتشار عناوین جدید با بخش‌های چندنفره جذاب و متنوع و حضور بازیکنان حرفه‌ای نسبت به سال‌های اولیه پیدایش این مقوله، باعث شده تا آینده‌ای درخشان برای این صنعت دور از انتظار نباشد. ورزش‌های الکترونیکی نه‌تنها می‌تواند خود را پیشرفت دهند بلکه به‌واسطه برگزاری همین مسابقات بازیکنان کم‌کم سعی می‌کنند تا خود را حرفه‌ای‌تر کنند تا بتوانند در کنار لذت بیشتر بازی با دوستان خود کمی سطح فکری و مهارت‌های خود را پرورش دهند. در کنار تمام موارد بالا با حمایت بیشتر علاقه‌مندان به این صنعت و همین‌طور افزایش تعداد مسابقات برگزارشده مطمئناً روزی را خواهیم دید که در تمام سطوح چه غیرحرفه‌ای و چه حرفه‌ای شاهد برگزاری تورنمنت‌های بزرگ باشیم. با این اوصاف نظر شما چیست؟ آیا ورزش‌های الکترونیکی  می‌تواند روزی به محبوبیتی که در حد بازی‌های رایانه‌ای برسد یا نه؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا
ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا
ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا
ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا
ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ورزش از نگاهی دیگر | معرفی و آشنایی با E-Sport - گیمفا