رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا
رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا
رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا
رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا

رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn

سعید آقابابایی
۱۳:۰۰ ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا

سینمایی شدن پدیده‎ای است که چه ما گیمرها خوشمان بیاید و چه نه، راه خود را توسط بازیسازان به صنعت بازی‎های رایانه‎ای باز کرده است و اتفاقا جواب مثبتی نیز گرفته است. باید قبول کرد که صحنه‎های سینمایی چه در عناوینی مثل Call Of Duty باشد و هیجان ما را چند برابر کند و چه در ساخته‎ای از استاد David Cage باشد و احساس واقعی را در صورت شخصیت‎ها به ما نشان دهد، پدیده‎ای جذاب و هیجان‎انگیز است که جا را برای هر چه پربارتر شدن این صنعت باز می‎کند و در واقع می‎توان گفت از هنر هفتم در راستای بهبود هنر هشتم استفاده می‎کند. سینمایی شدن در درجات مختلف آن همواره موافق و مخالف‎هایی داشته است که هر یک برای خود دلیل و برهان‎هایی دارند که وقتی با دقت به آن‎ها گوش می‎کنیم دلایل غلطی نیستند اما این نکته را نادیده می‎گیرند که این مسئله نیز مانند سایر این قبیل مسائل، موضوعیست نسبی و نمی‎توان از واژه‎ی خوب و یا بد مطلق در باره‎ی آن استفاده کرد.

————————————————————————————————————————

until dawn

Until Dawn

نام بازی: Until Dawn

سازنده: Supermassive Games

ناشر: Sony Computer Entertainment

ژانر: Survival horror, Adventure game

پلتفرم: PlayStation 4

تاریخ انتشار: ۲۵ اگوست ۲۰۱۵ (۳ شهریور ۱۳۹۴)


بازی خاص، مخاطب خاص

زمانی که David Cage که یکی از خلاق‎ترین سازندگان بازی و سازنده‎ی تعدادی از خاص‎ترین عناوین این صنعت می‎باشد بازی Heavy Rain را ساخت، حتی آن شاهکار هنری هم مخالفانی داشت (البته منظور من مخالفانی نیست که تنها به این خاطر که بازی انحصاری کنسول رقیبشان بود آن را می کوبیدند و نه کسانی که اگر بازی در انحصار پلتفرم محبوبشان بود بازی را شاهکار هنری می‎پنداشتند) که با دلایلی بازی را ببشتر به یک فیلم تشبیه می‎کردند. موضوعی که در اینجا مطرح می‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‎‎‎‎شود این است که کسی باید از آن‎ها سوال می‎کرد که شما در کدام فیلم ‎می‎توانید بارها و بارها پایان بازی را به اختیار خود تغییر دهید؟ شما در کدام فیلم می‎توانید انواع و اقسام تصمیمات را بگیرید و در انتها نیز با عواقب تک‎تک آن‎ها روبرو شوید؟ نه دوستان عزیز این فیلم نیست، بازی است. بازی‎ای که شخصیت اصلی تفنگ ندارد و کاور نمی‎گیرد و یک تنه به جنگ یک لشکر نمی‎رود. این یک بازی احساسی است که در آن با تصمیمات و احساس و عواقب و … سر و کار دارید نه با یک گروه تروریست در افغانستان…

موضوع اینجاست که بازی خاص هم مانند سینمای خاص، مخاطب خاص دارد. قطعا نمی‎شود انتظار داشت عنوانی مثل Beyond یا Until Dawn یا Heavy Rain محبوبیتی مانند عناوین شوتر پیدا کنند همان طور که موسیقی راک و هوی‎متال نمی‎تواند مانند موسیقی پاپ طرفدار داشته باشد و نمی توان انتظار داشت که فیلمی از David Lynch مانند Mad Max طرفدار پیدا کند، ولی مخاطب خاص داشتن دلیل بر ضعف یک اثر هنری نیست. باور کنید لذتی که از بازی کردن عنوانی مثل Until Dawn می‎برید شاید کمتر از عناوین عامه‎پسند نباشد ولی برای مخاطب خودش. شاید لذت بازی کردن این چنین عناوینی از جنسی متفاوت با لذت بازی کردن عناوین عامه‎پسند باشند ولی همچنان از همان خانواده هستند، خانواده ای بزرگ به اسم گیم که هدفش سرگرم کردن مخاطب خود است. حال این سرگرم کردن می‎تواند با دادن اسلحه‎ای به دست او برای کشتن یک ارتش باشد یا سپردن تصمیماتی سخت به او که به قیمت جان او یا عزیزترین کسانش تمام شود.

ترس و بیچارگی در چهره موج می‎زندبازیگری در until dawn فوق‎العاده است

ترس و بیچارگی در چهره موج می‎زند…  بازیگری و کیفیت چهره‎ها در Until Dawn فوق‎العاده است

همان‎طور که اطلاع دارید اخیرا عنوان سینمایی و ترسناک Until Dawn به طور انحصاری برای کنسول قدرتمند و نسل هشتمی سونی منتشر شد. سونی با انتشار این عنوان باز هم نشان داد که برای طرفدارانش با هر نوع سلیقه‎ای احترام ویژه‎ای قائل است و سبک‎های خاص را نیز از یاد نبرده است. کاری که در نسل ششم با عنوان زیبای استاد David Cage یعنی Fahrenheit و در نسل هفتم با دوعنوان فوق العاده‎ی Beyond و Heavy Rain که باز هم ساخته‎ی دست وی بودند، انجام داد.  Until Dawn یک عنوان قدرتمند دیگر به لیست انحصاری‎های زیبای کنسول PS4 اضافه کرده است.

بازی Until Dawn پس از انتشار با بازخوردهای مختلفی که اغلب مثبت بودند روبرو شد و البته مثل همیشه مخالفان زیادی نیز به دلیل سبک خاص خود پیدا کرد که از قبل از انتشار مشخص بود چنین خواهد شد. مخالفانی که به شاهکاری مثل Heavy Rain رحم نکردند قطعا بازی خوب و جذابی مثل Until Dawn را راحت نخواهند گذاشت. وقتی ایراداتی که از سوی مخالفان و منتقدان بازی به آن وارد شده است را مطالعه کنید به طور کلی به این نتیجه می‎رسید که اغلب به طور کل با ساختار بازی و تماما سینمایی بودن آن مشکل دارند و از نحوه‎ی روایت داستان یا تصمیماتی که باید در طول بازی بگیرید شکایتی نداشته اند (تاکید می‎کنم اغلب، نه تمام منتقدان) و آن را جذاب توصیف کرده‎اند. دوستان باور کنید اگر این بازی که از وبسایت سخت گیر Gamespot نمره‎ی ۸ را گرفته است قرار بود فیلم باشد چیزی جز یک فیلم درجه دو هالیوودی از آب در نمی‎آمد و امتیاز آن بسیار بسیار پایین‎تر از این حرف ها بود اما به عنوان یک بازی واقعا جذاب از کار در آمده است. میدانید چرا؟ چون این یک بازی است، نه فیلم. اینجا شما اتفاقات را کنترل می‎کنید نه یک روند خطی و از پیش تعیین شده. اینجا تصمیم با شماست زیرا این یک فیلم درجه دو هالیوودی نیست، این یک بازی AAA جذاب و زیباست. عنوانی که شاید وامدار هنر هفتم باشد اما بازیگر نقش اول آن ما هستیم. ما تعیین می‎کنیم چه کسی می‎میرد و چه کسی زنده می‎ماند.

وقتی چند دوست با هم در مورد یک بازی ثابت به نام Until Dawn صحبت می‎کنند ممکن است چند داستان کاملا متفاوت برای یکدیگر تعریف کنند که برای هر کدام از آن‎ها با تصمیماتشان اتفاق افتاده است. چه فیلمی چنین قدرتی دارد؟ قطعا هیچ فیلمی. Until Dawn هر قدر هم سینمایی باشد باز هم یک بازی است زیرا تک تک لحظات و تصمیم‎ها و سرنوشت افراد مختلفش در اختیار شماست. پس لطفا آن را با فیلم مقایسه نکنید. در این مقاله قصد داریم به طور دقیق‎تری در مورد این بازی صحبت کنیم و نکات مختلف آن را بررسی نماییم.

کدام یک زنده می‎مانند شاید هیچ کدام تصمیم کاملا در اختیار شماست

کدام یک زنده می‎مانند؟ شاید هیچ کدام… تصمیم کاملا در اختیار شماست

اثر پروانه‎ای:

مهم‎ترین نکته‎ای که در مورد Until Dawn خودنمایی می‎کند سیستم انتخاب و جزا در بازی است و از نظر رو به رو شدن با عواقب تصمیماتتان با یکی از برترین بازی‎ها روبرو هستید. سیستم “اثر پروانه‎ای” یا همان “butterfly effect” در بازی بسیار موثر عمل می‎کند و وزن خاصی را حتی به تصمیماتی که به ظاهر بی اهمیت می‎آیند بخشیده است و بارها و بارها گیمر را دچار پارانویا و ترس از انتخاب تصمیم اشتباه می‎کند و با روح و روان او بازی می‎کند. این سیستم به همراه خشونت بی‎پرده‎ی بازی و جذابیت‎های تین‎ایجرهای داستان، تجربه‎ی لذت‎بخش خلق یک فیلم ترسناک دهه هشتادی را به شما می‎دهد. Until Dawn در واقع یک آزمایش برای شماست که محک بزنید تا کجا می‎توانید با بازی‎هایی با داستانی چندلایه و شخصیت محور پیش بروید و علیرغم برخی جلوه‎های گرافیکی نه چندان زیبا (بسیار کم‎تعداد)، با کمک داستان و سپردن کنترل آن به شما موفق به رساندن پیام خود که همان به ارمغان آوردن تجربه‎ای درگیر کننده برای شما است، شده است.

زمینه‎ی اصلی داستان بازی همان تم همیشگی فیلم‎های ترسناک می‎باشد. ۸ نوجوان با هم به یک کوهستان برفی به دور از خانواده و تمدن سفر می‎کنند. دور هم جمع شدن آن‎ها در اولین سالگرد ناپدید شدن دو دوست مشترکشان که دوقلویی با نام‎های Hannah و Beth بوده‎اند خیلی زود تبدیل به فاجعه‎ای مخوف می‎شود. این گروه ۸ نفره خیلی زود بر اساس شخصیت‎هایشان به گروه‎های کوچک دو نفره تقسیم می‎شوند و این زوج‎ها جدا می‎شوند تا به علایق و سرگرمی خود بپردازند اما همه‎‎ی ما می‎دانیم وقتی در داستان‎های ترسناک گروه‎ها به بخش‎های کوچک تقسیم می‎شوند چه اتفاقی می‎افتد. ظرف یک ساعت همه چیز تبدیل به یک جهنم می‎شود و مردی ماسک‎دار و موجودی ترسناک شروع به ایجاد وحشت و اقدام به قتل نوجوانان داستان می‎کنند….

روانشناس مرموز شمااو واقعا کیست

روانشناس مرموز شما… او واقعا کیست؟

مرموز و تردیدآمیز

بین هر مرحله‎‏ی بازی شما یک روانشناس مرموز را در دفتر کارش مشاهده می‎کنید. شما که کنترل یک فرد ناشناس را بر عهده دارید به سوالات او پاسخ می‎دهید. سوالاتی که که همگی حول محور ترس‎های شما و حس شما در باره‎ی شخصیت‎های مختلف بازی می‎چرخند. باید انتخاب‎هایی از قبیل “مار یا عنکبوت”، “سوزن یا چاقو” و “روح یا زامبی” انجام دهید. این روش بازی است برای فهمیدن این که شما از چه چیزهایی ترس دارید تا از همان المان‎ها در بازی به ضرر خود شما استفاده کند و داستان ترسناک شما را شخصی‎تر کند. مثلا این که قاتل با چاقو قتل را انجام دهد یا با الت قتاله دیگری که بیشتر از آن وحشت دارید. شاید این مسئله برای این بازی کمی عجیب به نظر برسد ولی تم کلی بازی و داستانی که برای شما تدارک دیده است به اندازه‎ی کافی جذاب هست که از این مسئله آزرده نشوید.

همین دیدارهایی که بین مراحل با روانشناس داریم، مهمترین مثال برای ویژگی “اثر پروانه‎ای” در بازی هستند. تصمیمات بسیار کوچک شما عواقب بسیار بزرگی برایتان در پی خواهند داشت و نکته‎ی مهم این است که این عواقب یک مرحله‎ای نیستند، یعنی مثلا تصمیمی که شما در مرحله‎ی اول بازی می‎گیرید باعث به وجود آمدن مشکلی در مرحله‎ی دوم می‎شود و بسته به این که چگونه آن مشکل را حل کنید در مراحل بعدی چندین مسیر گوناگون و چالش شخصیتی مختلف را برایتان رقم خواهد زد. در واقع تصمیمی که شما در مرحله‎ی اول بازی می‎گیرید به چندین شاخه‎ی مختلف با تصمیمات مختلف متصل می‎شود که خود این شاخه نیز به چندین شاخه‎ی دیگر متصل است و این مسیر ادامه می‎یابد تا باعث خلق تعداد بسیار زیادی مسیر داستانی مختلف شود و ارزش تکرار بازی را فوق‎العاده بالا ببرد.

بعد از تجربه‎ی چندباره‎ی بازی بسیار جالب است که در بار سوم و یا چهارم بازی، مسیرهای داستانی را مشاهده می‎کنید که در دفعات قبلی اصلا آن‎ها را ندیده‎اید و کاملا جدید هستند. در واقع Until Dawn با اتصال شاخه‎های مختلف تصمیم‎گیری و داستان‎سرایی آن هم نه به یک نفر بلکه به ۸ شخصیت جداگانه، زمین بازی عظیمی را در اختیار ما قرار می‎دهد تا آن گونه که دوست داریم نقش‎آفرینی کنیم، بارها و بارها و بارها بازی را انجام دهیم و به نکات جدید پی ببریم و داستان ترسناک شخصی خود را بنویسیم.

قاتل دیوانه‎ی بازی واقعا بی‎رحم است

قاتل دیوانه‎ی بازی واقعا بی‎رحم است

جان هشت انسان در دستان شما… بازگشتی در کار نیست

خود بازی نیز به طرز زیبایی مسیر انتخاب‎های شما را دنبال می‎کند و شما را نیز در جریان می‎گذارد. وقتی یک تصمیم مهم در بازی گرفته می‎شود در صفحه تصویر یک پروانه نمایش داده می‎شود و اگر به منوی بازی بروید می‎توانید مشاهده کنید که کدام یک از اعمالی که در گرفتن آن تصمیم انجام داده اید بعدا باز خواهند گشت و یقه‎تان را خواهند گرفت. نکته‎ی جالب‎تر اینجاست که وقتی بعدا در بازی یک اتفاقی رخ میدهد که در اثر تصمیم شما در چند مرحله‎ی قبل بوده است، بازی به شما اطلاع می‎دهد و شما را در جریان می‎گذارد که بدانید از کجا خورده‎اید!

با استفاده از سیستم “اثر پروانه‎ای” قادر هستید که مثلا بفهمید در اثر تصمیمی که در مرحله‎ی سوم گرفته‎‏اید و اسلحه را به فلان شخصیت داده اید در مرحله‎ی هشتم چه کسی آسیب خواهد دید و حتی این که دیگران چگونه به این حمله واکنش نشان خواهند داد. یا به عنوان مثال اگر از یک شخصیت در قسمتی از بازی حمایت نکنید باعث می‎شود که او رابطه‎اش با یک شخصیت دیگر بهتر شود و این موضوع روی رفتار آ‎ن‎ها در یک موقعیت دیگر تاثیر می‎گذارد و انتخاب‎های جدیدی به وجود می‎آید، رابطه‎‎ی وی با شما سردتر خواهد شد و در یک موقعیت دیگر ممکن است به شما شلبک کند و دیگری را نجات دهد، مجموعه‎ی این زنجیره اتفاقات بر روی موقعیت فرار ‎آن دو شخصیت در نیمه‎ی دوم بازی تاثیر می‎گذارد و کاملا سرنوشت جدیدی را برای آن‎ها رقم می‎زند. سرنوشتی که تنها اگر از او حمایت کرده بودید اکنون کاملا متفاوت بود. همین مثال کافی است تا سطح تاثیرگذاری تصمیمات شما در بازی و نقش آن در واکنش‎های دیگر شخصیت‎ها و سرزدن رفتارهای انسانی و غیر انسانی مختلف از آن‎ها، مشخص گردد. سیستمی که به معنای واقعی کلمه پیچیده، جذاب و شگفت‎انگیز است.

دیگر نکته‎ی مهم و حیاتی در بازی این است که وقتی تصمیمی را گرفتید دیگر بازگشتی در کار نیست. قبل از گرفتن تصمیم، خوب وقت دارید تا عواقب آن را کاملا بررسی کنید و بسنجید ولی وقتی که آن را اتخاذ کردید دیگر تمام است. سیستم سفت و سخت ذخیره‎ی بازی اجازه‎ی هر گونه بازگشت به گذشته را از شما می‎گیرذ و مجبورتان می‎کند تا مانند زندگی واقعی پای تصمیم‎هایتان بایستید تا زمانی که بازی به اتمام برسانید بخواهید دوباره آن را شروع کنید. این یک حرکت شجاعانه از سوی سازندگان بازی بوده است که حتی اگر به اجبار هم شده، قابلیت تکرار بازی را برای شما نگه دارند و عنوانشان را از افتادن به ورطه‎ی آزمون و خطاهای مکرر حفظ کنند.

کدام یک را نجات می‎دهید

کدام یک را نجات می‎دهید؟

تصمیمات احساسی یا عقلانی؟

در کمتر از یک ساعت پس از شروع بازی به خود می‎آیید و مشاهده می‎کنید که از برخی شخصیت‎ها متنفر شده‎اید و بعضی را بیشتر دوست دارید.  کمی جلو می‎روید و ناگهان می‎بینید که طی تصمیماتی شخصیت مورد علاقه‎تان کشته شد و باید بازی را با کسانی که از ‎آن‎ها متنفر هستید ادامه دهید. این کاری است که Until Dawn با شما می‎کند. هر یک از این ۸ نوجوان یک شخصیت کاملا متمایز و جدا از دیگران دارند و قطعا هر گیمری بسته به سلیقه‎اش با برخی از ‎آن‎ها همذات پنداری بیشتری می‎کند و در واقع بعضی‎ها سوگلی‎هایش در بازی می‎شوند. حال با توجه به این که سرنوشت تک‎تک این شخصیت‎ها در دستان شماست و بعد از گرفتن یک تصمیم راه بازگشتی نیست، خودتان تصور کنید چه استرسی را در لحظه لحظه‎ی بازی باید برای حفظ جان شخصیت‎های مورد علاقه‎تان تحمل کنید.

همین‎طور که در بازی پیش می‎روید و کوهستان برفی را جستجو می‎کنید یک سری پازل‎های محیطی نیز وجود دارند که باید آن‎ها را حل کنید. مواردی از قبیل پیدا کردن وسائلی برای درست کردن آتش و یا روشن کردن آبگرمکن. در محیط اجسام و آیتم‎های خیلی کمی وجود دارند که می‎توانید با آن‎ها تعامل داشته باشید و این اجسام با یک نور نقره‎ای رنگ نمایش داده می‎شوند. این مسئله کمی ناامید کننده است زیرا حس قرار داشتن در یک قطار که با سرعت حرکت می‎کند را به ما می‎دهد و خیلی بهتر بود که گشت و گذار و تعامل بیشتری را با اطراف خود می‎توانستیم داشته باشیم زیرا محیط بازی واقعا پتانسیل این را دارد که اجازه دهد در دخمه ها و اتاق‎های ترسناک و مرموز محیط برفی کوهستانی گشت و گذار کنیم و کمی بترسیم.

اجسامی که می‎توانید با انها تعامل داشته باشید بسیار جالب هستند زیرا حاوی نکات داستانی، سرنخ و همچنین تهدید برای شما هستند. آن‎ها نکاتی را در باره دوستان گمشده‎ی شما، قاتلی که دنبال شماست و دیگر رمز و رازهای محیط بیان می‎کنند. راستش را بخواهید در ابتدا به نظر می‎رسد که هر سرنخ به تنهایی مهم نیست و شاید گمان کنید اینها تنها برای پر کردن در بازی قرار گرفته اند اما بعد از مدتی باز هم متوجه خواهید شد که اصلا اینطور نیست. ناگهان به خود می‎آیید و می‎بینید که در منوهای بازی مشغول یافتن همین سرنخ های ریز و مرتبط کردن ‎آن‎ها به بقیه هستید تا قسمتی از داستان را برای شما روشن کنند.

روابط بین شخصیت‎ها بسته به تصمیمات شما کاملا متغیر است

روابط بین شخصیت‎ها بسته به تصمیمات شما کاملا متغیر است.

در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شما همچنین در بازی آیتمهایی را به نام Totem جمع می‎کنید که آینده را نشان می‎دهند، مواردی مثل مرگ شخصیت‎ها و خطرات پنهانی که ممکن است اتفاق بیافتد. مثلا اگر توسط آن‎ها شخصیتی را در اتش ببینید باید بیشتر حواس خود را جمع کنید وقتی می‎بینید او یک مشعل در دست گرفته است. یا زمانی که یک شخصیت مشغول بررسی یک صخره است و شما قبلا یک Totem از او یافته اید که مرگ او با سقوط ار ارتفاع را نشان می‎دهد، تصمیم‎هایتان باید در راستای دور کردن او از صخره قرار گیرد تا از مرگ او جلوگیری کنید. مانند دیگر موارد ذکر شده در بازی Until Dawn این Totem ها هم شاید در ابتدا غیر مهم به نطر بیایند تا زمانی که ناگهان می‎فهمید نه تنها غیر مهم نیستند بلکه بسیار بسیار اهمیت دارند و خود را در حال چک کردن مداوم آن‎ها می‎یابید.

سکانس‎های اکشن و عکس العمل در بازی به شدت هیجان انگیز هستند زیرا شما زمان بسیار بسیار کوتاهی را برای نشان دادن عکس العمل در آن‎ها دارید (دقیقا مثل زمانی که همان نوجوان‎ها برای دفاع از خود در واقعیت دارند). اگر دستوری را انجام ندهید و یا اشتباه دکمه‎ای را فشار دهید سبب رخ دادن حالاتی مثل تلو تلو خوردن هنگام دویدن، برخورد با اجسام و وسایل در مسیر، و یا حتی قدم اشتباه گذاشتن بر روی یک سنگ می‎شوند و سقوط و مرگ را به همراه دارند. زمانی که یک شخصیت زمان گرانبها را برای انجام دستور درست در چنین صحنه‎هایی از دست بدهد ممکن است در حال فرار برای نجات جان خود موفق نشود و به همین سادگی بمیرد (درست مثل دنیای واقعی و فرار از دست یک قاتل دیوانه). این سیستم برای وارد کردن استرس به شما و هر لحظه هوشیار نگه داشتن شما بسیار موفق عمل میکند و درست نزدن حتی یک دکمه عواقب مرگباری را برای شما به همراه خواهد داشت که این مسئله به مراتب مهم تر و جدی تر از هر بازی دیگری است.

یکی از بهترین تجربه‎ها در بازی Until Dawn استفاده‎ی سازندگان از ژیروسکوپ موجود در DualShock 4 است. بعضی بازی‎ها استفاده‎‏های بیهوده‎ای از این مسئله داشته‎اند که اصلا جذاب نبوده است ولی Until Dawn به معنای واقعی از ژیروسکوپ بهترین و جذاب ترین استفاده را کرده است. مثلا در یک صحنه بازی از ما می‎خواهد کنترلر را کاملا ثابت نگه داریم در حالی که در یک کمد قایم شده ایم و البته گزینه‎ی فرار از کمد را نیز داریم. جالب اینجاست که اگر ذره ای، حتی ذره ای کنترلر را تکان دهید و زیروسکوپ دقیق DualShock 4 این حرکت را درک کند شما گیر می‎افتید و مانند اغلب تصمیم‎های اشتباه در بازی مرگ شما حتمی است. در این صحنه ها باید نفس خود را نیز حبس کنید تا مبادا کنترلر تکان بخورد و اینجاست که حس عمیق کسی که در کمد قایم شده است و نفس خود را حبس کرده است به شما منتقل می‎شود و این جادوی بازیست.

محیط‎های بازی ترسناک و مرموز طراحی شده اندمشاهده‎ی مرگ دوستانتان آن‎ها را ترسناک‎تر نیز می‎کند

محیط‎های بازی ترسناک و مرموز طراحی شده اند… مشاهده‎ی مرگ دوستانتان آن‎ها را ترسناک‎تر نیز می‎کند

از نکات منفی که در بازی به چشم می‎خورند می‎توان به برخی جلوه‎های گرافیکی اشاره کرد که در برخی مواقع نا امید کننده هستند در حالی که در دیگر موارد مثل چهره‎ی شخصیت‎ها کیفیت گرافیکی بازی فوق‎العاده به نظر می‎رسد و نفس را در سینه‎ی شما حبس می‎کند. همچنین زاویه ی دوربین و فیلمبرداری بازی در برخی مواقع واقعا ضعیف و البته عجیب است مثل نمایش از بالا و یا روی زمین در گوشه‎ی اتاق که در برخی موارد انجام عمل درست را واقعا سخت می‎کند و مثلا نمیتوانیم بفهمیم جای درست برای رفتن کجاست، آن هم با وقت بسیار کمی که بازی در اختیار ما قرار می‎دهد و عواقبی که واقعا شوخی ندارند و به راحتی شخصیت را می‎کشند. گاهی مواقع مثلا شخصیت در حال بالارفتن از پله و یا عبور از روی پل است که ناگهان دوربین می‎ایستد و شخصیت از کادر بازی خارج می‎شود. دوربین در اکثر مواقع راه‎هایی را که به پیدا کردن سرنخ ها و … می‎شود می‎پوشاند تا به راحتی نتوانیم آن‎ها را پیدا کنیم و البته این به خودی خود نکته‎ی بدی نیست ولی بعضا عذاب آور می‎شود. مثلا مجبورید زمان زیادی را در کناره‎های صفحه راه بروید تا ناگهان یک راه مخفی و یا مسیری به یک سرنخ پیدا کنید.

در مورد بازیگری در Until Dawn واقعا باید از کلمه‎ی فوق‎العاده استفاده کرد. وقتی شخصیتی ناراحت، خوشحال، غمگین و یا عصبانی است کاملا این را به شما منتقل می‎کند به لطف صداگذاری بی نظیر و اجرای عالی بازیگران. البته گاهی صورت شخصیت‎ها زیاد جالب احساسات را نشان نمی‎دهد و حالتی خشک و مرده دارند که البته این فقط در بعضی مواقع در بازی اتفاق می‎افتد. motion capture در بازی ایرادهایی دارد و گویا به خوبی بهینه نشده است مخصوصا در مورد صحبت کردن شخصیت‎های بازی که در برخی مواقع گویا هنگام حرف زدن دهانشان بیش از حد باز می‎ماند و خیلی آرام حروف و جمله‎ها از دهانشان خارج می‎شود که این حالتی ناخوشایند به دیالوگهای بازی داده است. واقعا وجود این نکته خیلی ناراحت کننده است زیرا صداگذاری و حرف زدن بازیگران واقعا درجه یک و بی‎نظیر است و اگر با motion capture دقیق‎تری همراه بود فوق العاده‎تر نیز میشد. تمامی بازیگران Until Dawn به وضوح حس یک نوجوان را کاملا در صحبت‎ها و واکنش‎هایشان به شما منتقل می‎کنند و به همین خاطر حالت عجیب دهان در هنگام حرف زدن شما را زیاد اذیت نمی‎کند و در حقیقت قابل گذشت است.

در راس تمام موارد گفته شده، موسیقی‎های فوق‎العاده ی سازنده‎ی موسیقی Dead Space یعنی Jason Graves قرار دارند که کاملا در بازی حل شده‎اند و واقعا حس و حال و هوای ترس، وحشت، تردید، ناامنی و … را به شما و بازی منتقل می‎کنند که واقعا قابل تحسین است.

کوچکترین حرکت کنترلر مرز بین مرگ و زندگی اوستپس شما هم نفس را مانند بازیگر در سینه حبس کنید تا کنترلر تکان نخورد

کوچکترین حرکت کنترلر مرز بین مرگ و زندگی اوست… پس شما هم نفس را مانند بازیگر در سینه حبس کنید تا کنترلر تکان نخورد

نتیجه گیری: رستگاری در سپیده دم

Until Dawn عنوانی است که وقتی آن را به اتمام می‎رسانید حس و حال کاملا خوشایندی دارید و بازی شما را کاملا سرگرم کرده و به عمق خود برده است. تاثیر تصمیمات شما و رویارویی با عواقب آن‎ها و نقش هر تصمیم در اتفاق افتادن وقایع بعدی در بازی واقعا بی‎نظیر است و هیچ کجا مشابه آن را پیدا نخواهید کرد. شاید در برخی مواقع بعضی جلوه‎های گرافیکی بازی شما را اذیت کنند، ولی در انتها Until Dawn موفق می‎شود حس رضایت کامل را توسط مکانیک‎های موجود در بازی و روند زیبا و چند لایه‎ی داستان گویی خود به شما منتقل نماید. اگر در یک کلام بخواهیم در مورد این بازی صحبت کنیم باید گفت Until Dawn از آن بازی‎های ترسناکی است که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید از دست دهید زیرا برای شما تجربه‎ی جدیدی از استرس و وحشت و تصمیمات و عواقب را به همراه دارد.

jadval nomredawn

Ali_px

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا
رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا
رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا
رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا
رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • EH 10 گفت:

    ممنون جناب اقا بابایی بابت نقد و بررسی فوق‌العاده ات.دست به قلم ات حرف نداره.انتیل داون واقعا بازی خیلی خوبیه متاش هم اینو میگه(۷۹)تقریبا ۸۰

  • an an گفت:

    همین امروز نسخه استیل بوکش خریدم منتظرم برسه بازی کنم
    عاشقشم

  • ====>Porya gamer goty<==== گفت:

    نقد و بررسی عالیه ممنون،فایده نداره باید دوباره یه ps4 بگیرم :idk: :struggle:

  • اینو حداقل باید یک بار بازی کرد.
    بچه ها بازی کنید و بذت ببربد

  • گیمفا افرین مقاله هات زیاد شده باریکلا :yes:
    یه خسته نباشید به همه نویسنده ها

  • ====>Porya gamer goty<==== گفت:

    جان هشت انسان در دستان شما…بازگشتی در کار نیست :pain:
    گند میزنم همشونو از دست میدم :sidefrown:

  • pooyat77 گفت:

    نقد بسیار عالی و کاملی بود ،خیلی ممنون بابتش :blush:
    و در مورد بازی هم، باید چیز جالبی باشه البته من فعلا دارم برای متال پول جمع میکنم ولی بعدش دیگه میگیرم این هم :snicker:
    فقط آقای اقابابایی شما توی چند ساعت بازی رو برای بار اول تموم کردین؟

  • اثر پروانه‌ای این بازی به حدی گسترده و حرفه‌ای کار شده که پس از تموم کردن بازی حس کنجکاوی میاد و میگیم یه بار دیگه بازی کنم و اون یکی گزینه رو انتخاب کنم! و این کار ارزش تکرار بازی رو بسیار بالا برده! و با یک انتخاب دیگه میتونه ده ها اتفاق جدید بیوفته که دفعه قبل ندیدیم!
    ممنون بابت نقد و بررسی.

  • :نقد بسیارعالی بود خسته نباشید بااین نقدخریدش واجب شدتاهفته دیگه بازیشومیگیرم

  • last of us گفت:

    دیروز اجاره کردمش
    شاهکاره شاهکار
    ترس های بازی فوق العادست
    الان حس میکنم یه جامو خیس کردم
    چیزایی که تو واقعیت ازشون میترسین مثل عنکبوت و مار رو میاره تو بازی
    هیچ وقت این شاهکارو از دست ندین

  • رضا نجارپور گفت:

    اول از همه تشکر از جناب آقا بابایی بابت این نقد کامل و زیبا
    بنده از همان ابتدا به این بازی امید زیادی داشتم البته نه فقط من بلکه تمام کسانی که عشقشون بازی ترسناکه هم بی صبرانه منتظر این بازی بودند چون درسته که چنین داستان کلیشه ای را در اغلب فیلم های ترسناک درجه دو یا سه هالیوودی بارها و بارها مشاهده کرده ایم اما تصور اینکه چنین ساختار و داستانی در یک بازی و بسته به انتخاب های خودمان به کار رود واقعا هیجان انگیز است و مهمترین نکته نیز همین است که شما تصمیم می گیرید که چه کسی بمیرد و چه کسی زنده بماند (البته بگذریم از برخی مرگ های ناخواسته!) در واقع به نوعی شما نویسنده ی بخشی از داستان بازی هستید و تصمیم می گیرید که چه کسی بمیرد یا زنده بماند.
    به شخصه هیچگاه با گیم پلی اینجور بازی ها و همینطور بازی های دیوید کیج مشکلی نداشتم چون که قرار نیست که ما با یک بازی شوتر اول یا سوم شخص طرف باشیم که اونموقع انتظار یک گیم پلی کامل و پیچیده را از بازی داشته باشیم، ما فقط باید در محیط بازی راه رفته با دیگر شخصیت ها صحبت کرده و تصمیم هایی بگیریم همین!
    به شخصه از تصمیماتی که میبایست در طول بازی بگیریم و نتایج شون واقعا راضی بودم چون کافی ست که یک یا دو تصمیم اشتباه بگیرید اونموقع ست که دیگه راه برگشتی وجود نداره و جز حسرت و افسوس خوردن احساس دیگری نصیبتان نمی شود. شخصیت پردازی هم به نوعی صورت گرفته است که حتی ممکن است با مرگ شخصیت مورد علاقه تان اشک هایتان نیز سرازیر شود. در کل مطمئنم که عاشقان این سبک از جمله خودم از تجربه ی این بازی نهایت لذت را برده اند و تا مدت ها خاطرات خوش و ترسناک این بازی در ذهن شان خواهد ماند.

    • از شما واقعا تشکر می کنم جناب نجارپور عزیز. می تونم بگم نقد من رو شما در این چند خط خلاصه کردید و نکات کلیدی رو گفتید. دقیقا نکاتی که گفتید صحیحی هستش و بازی فوق العاده از اب در اومده. توی متن هم اشاره کردم که شاید این بازی اگه فیلم بود درجه دو می شد ولی به عنوان بازی یک عنوان AAA زیبا و معرکه ساخته شده. هیچ فیلمی نمیتونه کاری که این بازی میکنه رو انجام بده چون اینجا میدونی که هر کار کردی خودت کردی. توی فیلم شخصیت مورد علاقه ات می میره و میدونی به تو ربطی نداره ولی اینجا می میره و میدونی خودت باعث مرگش شدی. در کل ممنون از وقتی که گذاشتید و همچنین از نظر خوبتون.

  • REZ گفت:

    گیم پلی کامل بازی رو از یوتیوب دیدم و به معنای واقعی حسرت خوردم.
    حیف که نمیتونم تجربش کنم … عالیه این بازی.
    ممنون سعید جان، خسته نباشی.

  • Dr. Freeman گفت:

    تجربه ای که از بازی فوق العاده فارنهایت و همینطور Heavy Rain داشتم باعث شد که خیلی به این سبک خاص از بازی علاقه مند شم…(یادمه فارنهایت از همون صحنه ابتداییش در سرویس بهداشتی رستوران منو میخکوب کرد تا صحنه انتهاییش)…همین که بازی این امکان رو در اختیار گیمر قرار میده که بتونه در فرصت محدودی یه انتخاب سرنوشت ساز بگیره بی نهایت به هیجان و تنش بازی اضافه میکنه.البته در کنار همه اینها جلوه های بصری ناب و صداگذاری تاثیرگذار و موسیقی متن دلهره آور میتونه خیلی به هیجان بازی کمک کنه که در این زمینه until dawn بسیار خوب کار کرده…تبریگ میگم به همه کسایی که تونستن یا میتونن این عنوان خاص و جذاب رو تجربه کنن
    ———————-
    سعید جان مثل همیشه عالی بود…ممنونم ازت 🙂

  • aghulampor گفت:

    خوش به حال ps4 بازا که همچین عنوان خوبی رو تجربه میکنن.باید چیز بدون نقصی باشه

  • Haf گفت:

    عالی عالی عالی مقالتون حرف نداشت من عاشق heavy rain و beyond و walking dead هستم ویچر تموم شه صد در صد میرم سراغ این بازی بازم مرسی بابت نقد و بررسی عالیتون هم چنین واقعا ممنون که هیچ اسپویلی تو مقالتون نبود

  • اول از همه از جناب آقابابایی بابت نقد بسیار قشنگ و منصفانه شان تقدیر و تشکر میکنم.
    در مورد Until Dawn بگم به خاطر استفاده از عناصر سینمایی با سلیقه من نمیخوره اما دلیل نمیشه بازی بکوبم این بازی همانطور که میدونید بر محور تصمیمات شما استوار هست و نکته جالب اینه با تصمیمات اشتباه شما با صفحه گیم اور رو به رو نمیشید و بازی ادامه پیدا میکنه و این یعنی شاهکار چرا؟؟؟ چون بعد از تصمیم اشتباه شما و کشته شدن دوستتان احساس عذاب وجدان بر شما دست میده که این واقعا در نوع خود بی نظیره شما در هیچ فیلمی از کشته شدن شخصیت ها احساس عذاب وجدان نخواهید داشت چون فقط یک تماشاگر صرف هستید. و نکته جالبی در نقد دیدم تاثیر کنترلر بر شما جایی که باید مانند شخصیت بازی نفس در خود حبس کنید واقعا بی نظیره مگه نه؟؟؟
    خدا رو شکر در Until Dawn شاهد موجود زامبی ها نیستیم تا بترسیم و این یک نکته مثبت هست.
    یک بازی برای پی سی وجود داره که واقعا شاهکاره و ترسناک اما داستان محور هست بازی black mirror می باشد اگر بازی نکردید حتما نسخه دارینوس اونو دانلود کنید و لذت ببرید.

    • تشکر از شما که مقاله رو خوندید و مرسی از نظرتون.
      درسته هر بازی با سلیقه ی همه جور در نمیاد ولی دلیل بر بد بودنش هم نیست. نکته ی خوبی رو گفتید چون توی بازی مثلا یکی از شخصیتها رو خیلی دوست دارید و ناگهان می میره ودیگه بازگشتی نیست و باید با بقیه ادامه بدید و این توی هیچ بازی دیگه ای نیست. در مورد کنترلر هم همین طوره و واقعا یکی از بهترین موارد بازی بود. وقتی نفس رو حبس می کنید واقعا استرس داره مخصوصا این که کنترلر شدیدا حساسه و اشتباه یعنی مرگ. من اصلا پی سی باز نیستم. راستش نه واسه این که از پی سی بدم میاد بلکه واسه این که توی بازی با موس و کیبورد برعکس کنترلر کاملا تعطیلم و البته بازیای پی سی که با کنترلر میشه بازی کرد رو انجام میدم. بلک میرور رو بازی نکردم ولی خوندم که از بهترین بازیای ماجرایی روی پی سیه.

  • last of us گفت:

    ترس بازی روان شناسی هست و کمک میکنه تو زندگی واقعی با ترساتوندمقابله کنید

  • Kshn_Hey گفت:

    متاسفانه نتونستم تجربه بازی کردن این عنوان رو داشته باشم و به همون یوتیوب بسنده کردم…بازی واقعا عالی تر از اون چیزی بود که اول بازی فکر میکردم باشه…ایده اثر پروانه ای واقعا فوق العادست من خودم توی چند تا اثر دیگه که دیدم (نه گیم) همیشه استقبال کردم این ایده که توی بازی سر هر تصمیم گیری که انجام میدید عواقب بزرگ و کوچکی در انتظار شماست و همین ترس برای تصمیم گیری که نویسنده هم اشاره کرد عالیه ! ولی شخصا از چند تا نکته بازی خوشم نیومد یکیش اینکه (شاید برای من که بازی نکردم اینطوری باشه و نتونم نظر بدم ولی… ) کل بازی صحنه های ترسناکش Jumpscare بود و یه موجودی یا کسی میومد تو دوربین و صورتت بقیه صحنه ها به صورت ترس و هیجان بود که با گیمپلی همراه بود و یا Gore ! …نکته منفی بعدی برای من داستان تقریبا کلیشه ای بود جوری که خیلی راحت میشد حدس زد که چه اتفاقی قراره بیوفته و توسط کی و کلا قضیه چیه(تا جاهایی البته ! ) …ولی در کل بازی بسیار عالی بود از نظر من و با اینکه بازی نکردم و فقط تجربه سینماییش رو داشتم لذت بردم 😉

    • مرسی از شما دوست عزیز. داستان بازی برای یه فیلم کاملا کلیشه ای هستش ولی برای یه بازی چند لایه و چند شاخه که چندین مسیر مختلف رو دنبال می کنه خیلی خوب بود والبته از اونجایی که شما بازی نکردید این عنوان رو حرفتون منطقی به نظر می رسه چون توی جو بازی قرار نگرفتید. همچنین داستان مخصوصا در اواخرش پیچش جالبی داشت و خیلی هم راحت نمی شد حدس زد. نمیخوام بیشتر توضیح بدم چون اسپویل میشه. ولی مطمئنم که اگر بازی کنید نظرتون در برخی زمینه ها عوض خواهد شد. به هر حال مرسی از وقتتون برای خوندن مقاله و نظرتون.

  • farzad 99 گفت:

    ممنون افای بابایی نفد و بررسی خیلی خوبی بود

  • سعید جان واقعا عالی بود مرسی در کل

  • online300 گفت:

    خسته نباشید بسیار عالی بود

  • amirali-222 گفت:

    ممنون بابت نقداقای بابایی . اجبار شد تجربه کنم .

  • کلا تیم مقاله نویس سایت بسیار قدرتمند و خوب شده، تشکر میکنم از آقای آقابابایی به خاطر این نقدشون. خسته نباشی برادر 🙂

  • Sepehr-sdss95 گفت:

    همون قدر که بازی برای من جذابه مقاله هم جذابه :-*
    خیلی ممنون بابت مقاله :-*

  • EhsanD گفت:

    بابا من هرچی فکر کردم که چطور ps 4 نگه دارم اما بخاطر قیمیت های بسیار بالای بازیهاش نتونستم واسه همین فروختمش الا یه pc دارم واقعا هر جور فکر کردم دیدم. نمیشد چو پول یه بازی ps4 پول بیستا بازی pc هستش و به خودم گفتم نمیارزه واسه بازی اینقدر پول داد واسه همین فروختمش حالا نمیدونم شما دوستان چیکار میکنید اخه بازی جدید ۲۷۰ تومن !؟؟!

  • jangyijin گفت:

    بنده با این که pc باز هستم ولی به این بازی علاقه پیدا کردم.رفتم گیم پلی های مختلفی ازش دیدم. راجب گرافیک به نظرم واقعا عالی کار شده کیفیت مخصوصا چهره ها عالی هست اگرچه بعضی صحنه ها افت فریم شدیدی دارن
    داستان اولش خیلی خوب شروع میشه ترسناک و هیجانی ولی کم کم خسته کننده میشه
    اگه سونی داشتم این بازی رو حتما می خریدم

  • خیلی با نقد حال کردم :yes:
    فهمیدم که ارزش تجربه داره…

  • خیلی ممنون که اسپویل کردی برادر 😐

  • tedy گفت:

    Until downاولین بازی بود که باعث شد دلم پی اس ۴ بخواد چرا ایکس وان یه ترسناک نمیده :-(( ولی. یه چیزی اینهمه خوب گفتین ۸.۵ 😐

    • راستش رو بخواین نمزه ی کاملا شخصی من به این بازی ۹ تا ۹.۵ بود ولی به هر جال اینجا گیمفا هستش و برترین سایت گیم ایران هست و نقدها باید کاملا منصفانه باشه و اصالت قلم حفظ بشه. اگر اون مره رو می دادم یه مقدار سلیقه ای می شد و میشد گفت نظرات شخصیم رو دخیل کردم چون طرفدار سونی هستم و نمی خواستم اینجوری بشه. شاید اگه طرفدار سونی نبودم نمره ی بیشتری می دادم.
      ایکس باکس وان هم عناوینی داره که طرفداران سونی دوست دارن بازی کنن. جدا از کل کل ها و فن بازی ها طرفداران هر دو طرف می دونن که توی تنهایی خودشون دوست دارن برخی انحصاریهای رقیب رو بازی کنن .

  • آقا سعید گل مقاله عالی بود نمره منصفانه بود
    به شخصه انتظار نداشتم که این عنوان تا این حد بتونه منو تحت تاثیر قرار بده بعد از سه بار انجام بازی (برای به دست آوردن تروفی ها) باز هم هر بار که این عنوان رو انجام دادم با یک خط داستانی متفاوت رو به رو شدم
    مطمئنا تنها چیزی که این عنوان رو نجات داد سیستم اثر پروانه ای اون بود
    و خوشحالم هستم که استودیو Supermassive Games تونست به خوبی توی اولین اثری که ساختن سرافراز بیرون بیاد و به بلایی که سر استودیو RAD اومد دچار نشد

    • خیلی خیلی متشکرم از شما اقای صحرایی عزیز. حمایت شما مایه ی دلگرمیه بنده هستش. من همواره از خوندن نوشته های شما لذت می برم.
      کاملا درست میگین. من هنوز یک بار تموم کردم بازی رو ولی فکر میکنم تا ۴ بار رو راحت جا داره.
      سیستم پروانه ایش واقعا عالی و سخت گیره و شوخی نداره وهمین بازی رو پر تنش کرده.
      در کل به خاطر وقت ارزشمندتون و نظری که گذاشتین ممنونم. خوشحالم که به نظرتون خوبه نقد.

  • HannaH گفت:

    با تشکر زیاد از مطلب بسیار خوبتون. من هنوز بازى رو نخریدم (بعد از خوندن این مقاله اگر دیر وقت شب نبود همین الان مى رفتم مى خریدم) اما تجربه بازى هاى شگفت انگیز دیوید کیج (بازى nomad souls رو بعدتر به عشق دیوید کیج دانلود کردم هرچند مال خیلى سال پیشه) باعث شد که واقعا براى این بازى ثانیه شمارى کنم. از طرف دیگه نقد خوب شما قبل از مجلات اینجا رسید و شک من رو براى خرید بازى کاملا مرتفع کرد. امیدوارم از این دست نقدها بیشتر توى سایت ببینیم. منتظر نقدهاى جدیدترتون هستیم.

    • مرسی از شما به خاطر وقت ارزشمندتون که برای خوندن مقاله گذاشتید. بله سعی کردیم به عنوان سایت پیشرو در زمینه ی گیم در ایران نقد بازی رو داغ داغ و زودتر از همه جا منتشر کنیم.
      مطمئن باشیدا که بعد از بازی کردن این عنوان ذره ای احساس پشیمونی نخواهید کرد مخصوصا این که چندین بار جای بازی کردن داره با داستانهایی کاملا جدید.
      انشالله بتونم با نقدها و مقالات بعدی هم نظر شما رو جلب کنم و راضی نگهتون دارم.

  • pewdie گفت:

    واقعا بازیش عالی بود بهترین بازی که بازی کردم توی سبک ترسناک این بازی بود بی شک بهترینه. میشه بپرسم جلوه های ضعیف گرافیکی رو از کجا ساختین ؟! بازی با گرافیک ترین بازی نسل ۸ بود بازم فن بازی موج میزنه توی این سایت یک بار نشد کسی عادلانه بازی رو نقد کنه واقعا که

    • last of us گفت:

      داداش دیگه خدایی نقدش حق بود
      بهترین گرافیک کنسولی نسل هشت که به نظر اردر هست
      اینم تو صورت و … فوق العاده بود گرافیکش
      ولی بعضی جاها مشکل داشت
      نقد حق بود

    • دوست عزیز بنده تمام زندگیم فقط و فقط با پلی استیشن بازی کردم و هیچ کنسول دیگری نداشتم و نخواهم داشت و عاشق سونی هستم. شما این عنوان رو بازی کردی؟ میتونی بگی اگر حرکت بسیار زشت و کند لبها هنگام حرف زدن شخصیتها ضعف گرافیکی نیست چیه؟
      در ضمن توی نظرات نخوندی که نوشتم :
      ” راستش رو بخواین نمزه ی کاملا شخصی من به این بازی ۹ تا ۹٫۵ بود ولی به هر جال اینجا گیمفا هستش و برترین سایت گیم ایران هست و نقدها باید کاملا منصفانه باشه و اصالت قلم حفظ بشه. اگر اون مره رو می دادم یه مقدار سلیقه ای می شد و میشد گفت نظرات شخصیم رو دخیل کردم چون طرفدار سونی هستم و نمی خواستم اینجوری بشه. شاید اگه طرفدار سونی نبودم نمره ی بیشتری می دادم.”
      لطفا تا وقتی از چیزی مطمئن نیستید راجع بهش قضاوت نکنید. لابد اگر ۱۰ می دادم عادلانه میشد؟ فکر میکنم مشخصه که فن بازی از جانب کی هستش؟ بنده عاشق سونی هستم و شاید بیشتر از سن شما با این کنسول بازی کردم ولی منتقد باید انصاف رو رعایت کنه.

      • pewdie گفت:

        سعید آقابابایی : جناب بنده خودم با PS1 قدم به گیمری گذاشتم و توی این ۲۵ سال عمرم نشده از بازی و نقدی ایراد بگیرم ولی نقد و تحلیلی که شما کردین واقعا غیر عادلانه بود . بنده شاهد مشکل جدی از این بازی نبودم طی این ۱۰ ساعتی که بازی کردم این بازی رو و بافت و جلوه گرافیکی مشکل نداشت و حتی نحوه صحبت کردن هم به طوری عالی طراحی شده بود که ادم حس میکرد فیلم میبینه به جای بازی کلا شکل صورت با دهن مچ میشدن . این ایراد های شما قضاوت غلطی بیش نیست بنده بازم میگم . اینم بگم که من فن بازی در نمیارم فقط بدم میاد از کسی که چشمش رو روی واقعیت بسته و دارن به قول دوستان ترول بازی در میاره . اگه از این بازی ایرادی میدیدم نمیامدم بگم نقد و برسی این بازی از روی تعصب بوده

        • شما حتی صحبت کردن درست رو هم بلد نیستید. دوست ندارم جواب توهین شما رو بدم با توهین چون اینجا رو بقیه ی کاربرا هم میخونن و به احترام اونا چیزی نمیگم. من گفتنی ها رو توی نقد گفتم. همه ی دنیا که از بازی ایراداتی گرفتن دروغ میگن و شما درست میگی. همه ی دنیا فن بازی در میارن و با شما دشمن هستن وگرنه متای بازی باید ۱۰۰ بود تا الان. کل سایتهای دنیا هیچ ایرادی از برخی جلوه های گرافیکی بازی نگرفتن و زاویه ی دوربین هم بعضی وقتا مشکل دار نیست. توی مقاله ذکر کردم که بازی از همه لحاظ فوق العاده اس ولی بعضی وقتها دچار مشکلاتی میشه که مهمترینش حرکت لبهاست.
          بد نیست سری به دنیای گیم بزنی و نظرات سایتهای معتبر جهان رو بخونی دوست عزیز. البته اگه به منتقد گیم اسپات هم نمیگی ازت بدم میاد و داری فن بازی در میاری. توهین و بد حرف زدن کاری نداره ولی اینجا جای درستی نیست و بنده هم ادمش نیستم که جواب توهین رو توی همچین جایی با توهین بدم.

          • pewdie گفت:

            بنده نحوه صحبتم درست بوده متنها شما برداشت دیگه ای کردین که به خودتان مربوطه نه من
            هر وقت بنده توهین کردم شما بگید توهین کردین شما اگه توهینی توی کامنت من پیداکردین منو بن کن خوبه !؟ 😐 عجبا!
            همه دنیا این ایرادات رو نگرفتن بغیر از گیم اسپات که اونم نویسنده هاش همچین درست نیستند . اینم بگم من بازی رو الان ۱۰ ساعته بازی کردم و در حال تمام شدنه و هیچ ایرادی ندیدم ! من نمیدونم شما چه طوری ایراد گرفتی و اینو ساختی ! .
            ببین دوست عزیز من هفته ای یک بار توی سایت IGN و گیم اسپات هستم و توی سایت metacritic هم هر روز سر میزنم که فلان بازی چنده و اون یکی دیگه چنده متاش.
            من به هرکی غیر عادلانه نقد و برسی کنه میگم فن بازی در میاری من به کسی هم نگفتم ازت بدم میاد گفتم از افرادی که این کارا رو میکنن بدم میاد که اگه شما واقعا این کارو کرده باشی بهت بر میخوره . منم سعی میکنم با کسی که عادلانه نقد کرده باشه و بازی رو بد و بی کیفیت قلمداد نکرده باشه بدون توهین رفتار کنم وگرنه منم بلد بودم از اول از لحن رکیک و توهین امیز استفاده کنم ولی اینکارو نکردم :dazed:

            • همه چیز مشخصه. بحث با شخصی مثل شما فایده ای نداره. این نقد من هستش و شما اگر خوشت نیومده به خودتون مربوطه. همه رو که نمیشه راضی نگه داشت .عنوانی که با بیش از ۱۰۰ نقد مختلف متاش ۸۰ هستش دیگه بحث یه سایت و دو سایت نیست. بازی ایرادایتی در همین زمینه هایی که گفتم داره و تمام دنیا هم بهش اشاره کردن مثل جا موندن دوربین در برخی صحنه هاو…. اگر شما ندیدی پلی استیشن ۴ شما قویتره احتمالا و درجه ی فن بازیت هم بسیار بالا. حالا که منو قانع کردی برو سراغ گیم اسپات و متاکریتیک و اونا رو قانع کن و بعد برو سراغ ۹۰ تا سایت دیگه به همشون بگو منتقداشون غرض ورزی کردن و بازی نمره اش ۱۰۰ هست. موفق باشی.

            • pewdie گفت:

              والا هیچ چیزی مشخص نیست . کم کم فکر میکنم بحث و فهموندن اشتباهات شما ها بی اثره چون شما همون فن بوی مایکرو هستی که هستی 😐 هر چی من میگم شما شعار خودتو میدی . اگه نقد شما هستش پس چرا به صورت عمومی منتشر شده !؟ پس شما موظف هستید به عنوان یک نویسنده به درستی و عادلانه بازی رو نقد و برسی کنید بازی هیچ یک مشکلاتی که شما گفتین رو نداره ممکنه بعضی جاها دوربین دیر عوض بشه ولی مشکل جدی نیست کلی بازی هست که همین طوری هستن . بنده هیچ مشکلی توی گرافیک و بافت هاش ندیدم شما درجه فن بازیت بالاست که شایعه ساختی واسه خودت . بنده بی کار نیستم برم سراغ شون ولی اگه وقت کردم حتما میریم سراع شون که از فن بوی مایکرو در بیان و تعصب ک.و.ر شون نکنه . بنده هم هیچ وقت حرف از متا نزدم که شما باز از خودت ساختی .

              شما هم موفق باشی 😐

            • چی بگم والا. خنده داره که به من میگی فن مایکرو. البته از بقیه ی صحبتات هم مشخصه که کلا چه فن با منطقی!! هستی. من که گفتم بازی اصلا ایرادی نداره و همه ی سایتا دشمن تو هستن و میخوان اذیتت کنن که به بازی ۸ دادن. همه شون فن مایکرو هستن. کل سایتهای دنیا!!!!! متاسفم که منم طرفدار سونی هستم و تو هم همینطور. این رفتار متعصبانه خجالت اوره. حالا خوبه که کل نقد رو از بازی تعریف و تمجید کردم و به عنوان یه بازی عالی ازش نام بردم. اگر جور دیگه بود می خواستی چیکار کنی. خجالت اوره واقعا.

            • pewdie گفت:

              والا من گفتم بازی مشکلات گرافیکی نداره . شما انقدر ازش تعریف کردن از اخر کوبیدن به بازی والا منم متاسفام که چیزای رو میبینم که تاحالا ندیدم 😐 اگه اینطوری بود من نمیامدم با شما بحث کنم

  • xray7 گفت:

    این بازی چیزای غیر اخلاقی داره یا نه

  • ممنون سعید جان. مقاله کامل و خوبی بود. مقاله هم مانند بازی جذاب بود.
    بازی واقعا قشنگیه و من سبکش رو هم خیلی دوست دارم. با beyond خیلی حال کردم این هم خیلی قشنگه قطعا.
    فعلا که نمیتونم این بازی رو تجربه کنم، ایشالا در آینده نزدیک حتما بازی میکنم.

    • اقا معین عزیز شما لطف دارید به بنده. یاعث افتخاره بنده هستش که مقاله مورد تایید شما و دیگر نویسنده های عزیز که خودتون همگی نویسنده های توانایی هستید قرار داره.
      من هم از این بازی لذت برم واقعا. انشالله تجربه کنی و مطمئنم چون از Beyond خوشت اومده از این هم لذت خواهی برد. مرسی که وقت گذاشتی اقا معین گل.

  • Sepehr-sdss95 گفت:

    احتمالا اولین بازی ای میشه که روی PS4 تجربش میکنم :-))
    این هفته PS4 میگیرم :silly:

  • ehsan3 گفت:

    بازیش همچین بازی جالبی نبود هم متای زیادی خوبی گرفت هم شما خوب نمره دادین ممنون از نقدتون ولی نمره ۷.۵ خوب تره این سبک بازی ها زیاد متا بالای نمیگیرن مثل سایلنت هیل که اونم زیاد متا خوبی نگرفته نسخه هاش به نظر من اگه خودشون صورت طراحی میکردن عالی تر میشد
    تاید لطفا ما هم میخوایم نظرمون رو بگیم

  • moosigamer گفت:

    نوش جون ps دارا 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
    میگم من برا بازی آنلاین میخواستم مودم وایرلس بگیرم میخواستم بدونم کدوم شرکت سرعت و پینگ مناسب تری داره البته هزینش زیاد نباشه؟در ضمن من تو آپارتمان زندگی میکنم میخواستم بدونم با خط تلفن بیسیم میشه مودم وایرلس زد؟(محل زندگی:اهواز)(کنسولPC).ببخشید اینجا پرسیدم آخه جایه دیگه ایی ندیدم :blush:

  • IR-9 گفت:

    شما میدونید ما pc باز ها چقدر گناه داریم؟!
    آخه پول این بازیارو نداریم …
    بخاطر همین شدیم pc باز
    😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥
    :-X :-X :-X :-X :-X :-X
    :reallyangry: :reallyangry:

  • بررسی بسیار خوبی بود و با مطالعه این نقد اشتیاقم برای تهیه کردن این بازی بیشتر شد. انتظار زیادی از این عنوان نداشتم اما استودیو سازنده عملکرد خوبی داشته و موفق شده که رضایت طرفداران رو به دست بیاره.

  • GamerZZZ گفت:

    چهره پردازی این بازی مغز ادم رو منفجر میکونه، ناخن دستها ترس تو چهره ها و کاراکتر مورد علاقه من sam، زیبای دخترا تو بازی هرچی بگم کمه

  • Tommy گفت:

    آقای آقابابایی دمت گرم خیلی خوب بود نقد حتما بازیو کالکشن میکنم

  • teimor گفت:

    چقدر زیبا نوشتین نقد رو واقعا عالی بود.مخصوصا که فهمیدم شما هم مثل من عاشق هوی رین هستید.متاسفانه خیلی ها میگن این سبک بازی ها گیم پلی ندارن ماها خوشمون نمیاد که به نظر من اشتباه محضه این حرف چون صنعت گیم هم نیاز به تنوع داره که خدارو شکر بازی های استاد کیج و عناوینی مثل انتیل دون وجود دارن.

    • مرسی از شما. لطف دارید. بله کاملا موافق هستم باهاتون که این صنعت به تنوع نیاز داره و عناوینی مثل این بازی و یا ساخته های استاد کیج این صنعت رو خاص می کنند. اتفاقا گیم پلیش کم نیست. گیم پلی به کاری میگن که گیمر توی بازی برای پیش بردن بازی انجام می ده و توی این بازی ها همون تصمیم گیری های ما هستش. حتما که نباید شلیک و… باشه.

    • mahdi sniper گفت:

      استاد کیج نابغه ای بود که کار هاش هیچ وقت درک نشد.متاسفانه اکثر مردم دنبال این هستن که کار های ایشون را در رده ی بازی های کامپیوتری یا فیلم های سینمایی جا بدن که کاملا اشتباهه.ایشون سبک جدیدی از سرگرمی را به وجود آوردند که مطمئن باشید در آینده خودش رو نشون خواهد داد.می شه کار های استاد کیج رو در صنعت بازی های ویدئویی هم سطح کار های نیکلا تسلا در علم فزیک دونست.

  • ark.ps4 گفت:

    آقا پس این heavy rain کی ریمستر میشه؟
    چرا هیچ خبری نیست؟

    شنیدم توی E3 امسال یه نسخه دموی قابل بازی از Beyond ارائه شده که

  • Auditore گفت:

    نقد عالی بود
    بازی واقعا عالیه و حتی کوچکترین انتخاب شما هم میتونه تو روند بازی تاثیر داشته باشه
    مخصوصا totem ها که خیلی عالی بودن

    فقط یه اشتباهی که اکثر کسایی که هنوز بازیش نکردن (و بعضی ها هم که کلا بازیش نخواهند کرد!) در باره این بازی میکنن اینه که کر میکنن داستان واقعا همینطوری و خیلی ساده و کشکه ولی خوب اگه بازی کنید داستان اینطوریا هم نیست کاش میشد بگم اگه بگم اسپویل میشه ولی مطمئن باشید داستانشم عالیه 😉

  • Nate گفت:

    دمت گرم آقا بابایی خیلی مقالت عالی و خوب و پرمحتوا بود….
    بعد راستی یه سوال من فقط دو تا بازی میتونم تا اواسط مهر بخرم که یکیش باید حتما Uncharted Collection باشه الان به نظرت متال گیر رو بخرم یا اینو؟ :-))

  • 1100 گفت:

    یه سوال : این قاتله ، یکی از اون دوقلوهاست ؟؟؟

  • ehsan96310 گفت:

    من تجربه کردم عالی………………………………………

  • Gamer girl گفت:

    واقعا این بازی عالی بود این انحصاری باعث شد که من به سمت ps4 برم واقعا عالی بود از هر نظر :inlove: :yes:

  • Farshidmc گفت:

    الان داشتم نقد سایت های دیگر میخواندم
    مال شما واقا درست بود و سلیقه ای نبود
    این بازی بهترین بازی ترسناک بوده تا الان

  • Madlipz4466 گفت:

    سلام خسته نباشید خدمت استادان نوسینده گیمفا
    دوتا سوال داشتم این بازی میشه در کانون گرم خانواده انجام داد
    چون تیزر هاشو که دیدم انگار. …
    ایا این بازی مشکلی داره چون تی ویمون تو پذیرایی هس
    این یکی و اینکه بازی the order1886چطور اون مشکلی داره یا خیر
    خیلی ممنون خسته هم نباشید
    منتظر نقدهای خیلی خیلی خوب از سایت قوی گیمفا هسیم❤ :heart:

رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا
رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا