تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا
تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا
تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا
تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا

تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک

مبین معاوی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا

کرایتک نام شرکت سازنده بازی های ویدئویی است که توسط ۳ برادر ترک به نام های چوات , آونی و فاروک یرلی در سال ۱۹۹۹ در شهر کوبرگ آلمان تاسیس شد. اولین حضور تبلیغاتی کرایتک در سال ۲۰۰۰ در نمایشگاه کامپیوتر اروپا با یک دموی فنی در غرفه شرکت انویدیا بود.

در چندین سال دموهای زیادی با نام X-isle از تیم کرایتک به نمایش در آمد و همه آن ها به نوعی تصور اولیه این شرکت از پروژه اول آن ها یعنی فارکرای بود.حضور بعدی کرایتک در سال ۲۰۰۳ در کنفرانس توسعه دهندگان بازی بود که نمایشی حیرت آور از آخرین تکنولوژی های موتور آن ها یعنی کرای انجین بود. از رویداد های قابل ذکر در سال ۲۰۰۴ در این استودیو حضور پلیس آلمان در صبح یک روز و مطرح کردن این موضوع که این استودیو از نرم افزارهای غیرقانونی استفاده می کند اما برخلاف این ادعا هیچ مدرکی دال بر استفاده این شرکت از نرم افزارهای کپی و خریداری نشده یافت نشد و برای پلیس آلمان مشخص شد که این استودیو در حقیقت از مجوزهای معتبر استفاده کرده است. کرایتک همچنین با همکاری شرکت ATI دموی فنی برای نمایش آینده بازی های کامپیوتر را تولید کرد. کرایتک در همان سال با شرکت EA قرارداد همکاری بست و مابین آن ها توافق  شد که این استودیو به صورت مستقل به کار خود ادامه دهد اما بازی جدید ساخته شده توسط آنها به صورت انحصاری توسط EA منتشر شود. درست در همین زمان شرکت مایکروسافت وارد مذاکرات اولیه برای خرید استودیو کرایتک شد اما هنگامی که کرایتک نشان داد قصد دارد یک بازی تیر اندازی نظامی مدرن را بسازد مایکروسافت از تصمیم خود منصرف شد و اعلام کرد با حضور ۲ بازی Halo و Gears of War  در عناوین کاری آن ها برای کنسول ایکس باکس دیگر احتیاجی به یک بازی مشابه ندارند. مقر اصلی این استودیو در شهر فرانک فورت آلمان و پنج شعبه دیگر این استودیو در کیو اوکراین, بوداپست مجارستان,ناتینگهام انگلستان, صوفیه بلغارستان و سئول کره جنوبی است.

از راست به چپ مدیران کرایتک Avni Yerli, , Faruk Yerli Cevat Yerli

این شرکت کار خود را به شکل رسمی با توسعه و ساخت اولین بازی خود با نام فارکرای با استفاده از موتور کرای انجین ۱ شروع کرد و توانست به موفقیت های زیادی دست پیدا کند. روند رو به رشد فعالیت کاری این شرکت با ساخت سری بازی های بسیار زیبا و چشم نواز کرایسیس در سال ۲۰۰۷ با استفاده از موتور قدرتمند کرای انجین۲ تعریفی نوین از بازی های کامپیوتری را عرضه کرد. با این موفقیت بود که شرکت ها و دانشگاه های نسبتا زیادی تصمیم گرفتند که از موتور این شرکت برای پروژه ها و برنامه های آموزشی خود استفاده کنند.اما این پایان کار این شرکت پرآوازه نبود و پس از سال ها تلاش و کوشش طاقت فرسا توسط متخصصان این استودیو موتوری قدرتمندتر و بروز با استانداردهای علوم گرافیکی پا به عرصه رقابت در بازار بازی های کنسولی بگذارد. اولین بازی که توسط کرای انجین ۳ به تولید رسید کرایسیس ۲ می باشد که مانند دیگر بازی های این استودیو محصولی کاملا منحصربفرد و چشم نواز بود و همچنین اولین بازی محسوب می شود که به صورت همزمان بر روی ۳ پلتفرم اصلی به صورت سه بعدی منتشر شده است. از عناوین بزرگ دیگری که این استودیو در دست ساخت دارد می توان به بازی Ryse  اشاره کرد که یک بازی انحصاری ایکس باکس ۳۶۰ با سبک اول شخص Hack And Slash  می باشد و در این بازی بازی کننده در نقش یک جنگجوی رومی قرار دارد و گیم پلی آن مبتنی بر کینکت است که توسط مایکروسافت به توزیع می رسد. عنوان دیگر این استودیو بازی WARFACE با سبک تیراندازی نظامی چندنفره انحصاری و آنلاین که به صورت رایگان برای کامپیوترهای شخصی در آینده ای نزدیک در دسترس قرار می گیرد که توسط شعبه کرایتک Kiev با همکاری کرایتک سئول و فرانک فورت تولید می شود.

بازی دیگری که توسط شعبه کرایتک UK در دست ساخت قرار دارد بازی اکشن اول شخص HomeFront 2  می باشد که پس از بسته شدن استودیوی سازنده آن Kaos Studio  توسط THQ به شرکت کرایتک و شعبه انگلیسی آن که سازنده بخش چندنفره بازی کرایسیس ۲ هم بوده اند سپرده شد تا با کرای انجین ۳ تجربه ای جدید از این بازی در سال ۲۰۱۳ و یا ۲۰۱۴ به مخاطبان ارائه دهند. از دیگر بازی های دیگر این استودیو که در حال حاضر آخرین خروجی آن ها می باشد بازی Fibble – Flick ‘n’ Roll می باشد که بر روی موبایل های با سیستم عامل IOS و Android در سبک گیم پلی Physics based و پازل با گرافیکی باورنکردنی بر روی تبلت های شرکت اپل قابل بازی می باشد و به گفته رئیس این استودیو جناب آقای چوات یرلی آن ها علاقه زیادی به حضور در دنیای بازی های موبایل داشته اند و این امر را تحقق بخشیده اند. شرکای کاری این استودیو شرکت های EA, THQ, Nvidia, Intel, AMDهستند. اعضای این استودیو در مجموع ۶۰۰ نفر از متخصصان توسعه بازی از ۳۶ کشور جهان هستند که باعث شده است این تیم یکی بزرگترین استودیوهای خصوصی توسعه بازی در جهان باشد و با محصولات خود آینده ای نوین و غیرقابل پیش بینی پیش روی مخاطبان قرار دهد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا
تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا
تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا
تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا
تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تجربه ای جلوتر از زمان | تاریخچه استودیو کرایتک - گیمفا