قانون جنگل | پیش نمایش بازی Mad Max

۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

استفاده از تم اخرالزمان در صنعت بازی های رایانه ای و بین بازی سازان و البته گیمر ها تبدیل به یک بستر بسیار محبوب برای رخ دادن وقایع بازی شده است و کم کم دارد تبدیل به یک پدیده ی همه گیر مانند استفاده از تم زامبی در بازی های رایانه ای می شود.شاید دلیل اصلی این علاقمندی ریشه در ذات کنجکاو انسان برای یافتن پاسخ سوال هایی مثل ” در اینده چه می شود؟ ” و یا ” اگر نسل انسان در معرض نابودی قرار گیرد جهان چگونه خواهد بود؟ ” داشته باشد.طی چند سال اخیر و از طریق مدیوم های مختلف شامل فیلم های سینمایی، سریال ها و بازی های رایانه ای بارها و بارها به این مسئله پرداخته شده است و هر کدام به روش خود دنیایی را به تصویر کشیده اند که در ان به دلایل مختلف جهان از بین رفته است و عده ای از انسان ها باقی مانده اند و به هر شکل ممکن قصد دارند بقای خود را در دنیایی وحشی تضمین نمایند.

انسان ها به گروه های مختلف تقسیم می شوند و همه به جان هم می افتند و حتی به خاطر نیازهای اولیه ای مانند غذا و اب یکدیگر را می کشند.اگر روزی ” جهان مانند تئاتری بود که انسان ها بازیگران ان بودند ” اکنون جهان به مانند جنگلی شده است که انسان ها حیوانات ان هستند و البته هم وحشی دارند و هم اهلی.زمانی که دنیا به جنگلی وحشی تبدیل شده است طبیعتا قانون جنگل بر ان حکفرما می شود و قوی تر ضعیف تر را از بین می برد.در چنین دنیایی دیگر نیازها هدف را تعیین نمی کنند و بلکه این هدف است که نیازها را تعیین می کند، هدفی به نام زنده ماندن.به طور خلاصه باید گفت وقتی با مفهوم پسااخرالزمان سروکار داریم نخستین کلمه ای که به ذهن ما خطور میکند کلمه ی بقاست.به راستی اگر روزی حادثه ای رخ دهد و جهان و نسل و انسان را در معرض نابودی قرار دهد چه انفاقی خواهد افتاد؟ اگر ما روزی درگیر چنین اتفاقی شویم تا چه حد شخصیتمان تغییر خواهد کرد؟ ایا تبدیل به انسانی دیگر نخواهیم شد؟

در Wasteland باید دیوانه باشی تا زنده بمانی…

اینک اخرالزمان…

جدیدترین عنوانی که در نسل هشتم بازی های رایانه ای موضوع پسا اخر الزمان را به عنوان تم اصلی خود برگزیده است بازی Mad Max است که شاید فیلم سینمایی که اخیرا با همین نام منتشر شده است را مشاهده نموده باشید و با فضای کلی و دنیای ان اشنایی داشته باشید.البته داستان بازی طبق گفته ی سازندگان داستان فیلم را دنبال نمی کند و داستان اوریجینال خود را دارد ولی فضای بازی و فیلم بسیار به هم شبیه هستند و البته شاهد شباهت هایی نیز در کلیات داستان میان فیلم و بازی هستیم.

اگر بخواهیم بازی Mad Max را در قالب یک سبک بگنجانیم باید گفت این عنوان یک بازی اکشن ماجرایی سوم شخص با محوریت مبارزات ماشینی و یا به قول خودمان ماشین جنگی می باشد.Avalanche Studio که سابقه ی ساخت سری Just Cause را در کارنامه دارد و اتفاقا نسخه ی سوم ان را نیز برای نسل هشتم در راه دارد ساخت بازی Mad Max را بر عهده دارد و در نمایش هایی که تاکنون از این بازی دیده ایم می توان مشاهده کرد که این استدیو کاملا از تجربیات خود در ساخت سری Just Cause در عنوان Mad Max نیز استفاده کرده است که در این مورد در ادامه ی مطلب توضیحات بیشتری را خدمت شما عزیزان ارائه خواهم کرد.نشر بازی را نیز کمپانی برادران وارنر بر عهده دارد که از ناشران به نام صنعت سینما و بازی های رایانه ای در دنیا محسوب می شود.

پس از مقدمه ای کوتاه برای معرفی و اشناتر کردن شما عزیزان با کلیات بازی Mad Max، اکنون به بررسی جداگانه ی بخش های مختلف بازی بر اساس نمایش ها و تریلر هایی که تاکنون از بازی منتشر شده اند می پردازیم تا به صورت دقیق تری با این عنوان زیبا اشنا شوید و بتوانید به طور نسبی سطح انتظارات خود را از این بازی تخمین بزنید.از این جهت می گویم نسبی که همان طور که شما بهتر از بنده می دانید هیچ گاه نمی توان به طور دقیق و قطعی پیش از انتشار بازی در مورد ان نتیجه گیری نهایی کرد مخصوصا وقتی نام سازنده نمی تواند خیال ما را کاملا از جانب بازی راحت نماید.

waseland به معنای واقعی کلمه…

لذتی که در انتقام هست در بخشش نیست!

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون از سوی سازندگان در مورد داستان بازی منتشر شده است شاهد داستانی بر پایه ی انتقام خواهیم بود که البته در شروع خود شباهت هایی با فیلم سینمایی این بازی نیز دارد. مکس که تنها مشغول سفر است و روزگار می گذراند طی حمله ای توسط گروهی از غارتگران به سرکردگی Scabrous Scrotus (پسر Immortan Joe که در فیلم سینمایی شخصیت منفی اصلی بود) همه چیز خود را اعم از لباس و اسلحه و اذوقه و حتی ماشین خود را از دست می دهد و در افتاب کشنده ی بیابان رها می شود تا بمیرد.اما وی در برابر مرگ مقاومت می کند و نا امید و خسته تصمیم می گیرد تا وسایل و تجهیزات خود را از غارتگران پس بگیرد.در ادامه وی با مکانیکی به نام Chumbucket اشنا می شود که در ساخت و تجهیز کردن انواع ماشین ها و تا دندان مسلح کردن ان ها بسیار کارکشته و خبره است.پس از اشنایی با وی و امیدوارتر شدن مکس به انتقام گرفتن از غارتگران، وی و Chumbucket با هم متحد می شوند تا با کمک یکدیگر و البته ماشین های مجهزی که Chumbucket می سازد بتوانند به هدف خود دست یابند.سپس ان ها با هم به جستجوی متحدانی دیگر و همچنین تجهیزات و غذا و اسلحه و… می پردازند که البته این وظیفه ی شماست تا این کارها را در دنیای دیوانه وار اخرالزمان انجام دهید و ادامه ی داستان بازی را در دست بگیرید.

به طور کلی و با اطلاعاتی که از داستان داریم باید شاهد یک داستان مناسب برای این عنوان باشیم که البته مانند ۹۰ درصد از بازی های این روزها واژه ی کلیشه ای را نیز به دنبال خود یدک می کشد.البته نمی توان از این موضوع به عنوان نقطه ضعف یاد کرد زیرا روایت صحیح یک داستان کلیشه ای ان را بسیار جذاب و دوست داشتنی خواهد کرد.مگر نه این که عنوان شاهکاری مثل The Last Of Us با وجود یک داستان نسبتا کلیشه ای توانست با یک روایت زیبا داستان خود را به یکی از برترین های تاریخ بازی های رایانه ای تبدیل کند؟

شخصی سازی ماشین ها حرف اول و اخر را در گیم پلی بازی می زند

اخرالزمان نسل هشتمی

اگر بخواهیم در مورد گرافیک بازی با توجه به تریلرها و نمایش های ان صحبت کنیم باید گفت اولین نکته ای که در مورد رنگ بندی و محیط بازی به چشم می اید استفاده ی خیلی زیاد از رنگ های قهوه ای و نارنجی است که البته با توجه به محیط کاملا بیابانی و خشک Wasteland کاملا منطقی به نظر می رسد.از منظر فنی با توجه به نمایش های فعلی بازی شاهد یک عنوان نسل هشتمی واقعی هستیم و به نظر می رسد سازندگان در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا شاهد بافت های با کیفیت و نورپردازی مناسب برای یک بازی نسل هشتمی باشیم.ان ها به خوبی موفق شده اند تا یک محط اخرالزمانی بیابانی و با کیفیت را شبیه سازی کنند. از منظر هنری نیز بازی بسیار زیبا کار شده است و شاهد طراحی های جالب و زیبایی در بازی هستیم.این مسئله به خصوص در مورد طراحی وسایل نقلیه به چشم می اید و شاهد انواع و اقسام ماشین های مختلف که بسیار با جزییات طراحی شده اند هستیم.همچنین افکت های انفجار در بازی بسیار جالب و دیدنی به نظر می رسند و البته در بازی تا دلتان بخواهد و شاید بیش از هر چیز دیگری شاهد انفجار و تکه تکه شدن ماشین های مختلف خواهیم بود.در این مورد سازندگان بازی در Avalanche Studio کاملا از تجربیات خود در ساخت سری Just Cause استفاده کرده اند و افکت های زیبا و پرهیجانی را خلق کرده اند.

شاید از منظر هنری بتوان گفت که محیط هایی که تاکنون در بازی مشاهده کرده ایم کمی خالی و خلوت به نظر می رسند که البته نمی توان این را به پای کم کاری سازندگان نوشت.به هر حال در یک بیابان پهناور و دنیایی از بین رفته نمی توانیم شاهد انواع و اقسام برج ها و ساختمان های مختلف باشیم و مسئله ی خلوت بودن محیط ها با کانسپت کلی بازی کاملا منطبق است.اما مکان ها و مناطقی که برای بازی طراحی شده اند بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسند و می توانند بستر مناسبی برای رخ دادن گیم پلی بازی را فراهم نمایند.

به صورت کلی در گرافیک بازی مشکل خاصی مشاهده نمی شود و باید تا انتشار بازی صبر کنیم و ببینیم که ایا تمامی بازی به مانند مراحلی که تاکنون به نمایش در امده اند جذاب طراحی شده اند یا خیر و همچنین بتوانیم در مورد روان بودن اجرای بازی و وجود یا عدم وجود باگ های فنی قضاوت نهایی را انجام دهیم.

در مبارزات ماشینی شاهد بسیاری حرکات اغراق شده و ژانگولر هستیم.از سازندگان Just Cause چه انتظاری دارید؟

غرش موتورها و زوزه ی گلوله ها در سکوت بیابان

محور اصلی گیم پلی بازی که در نمایش های ان به وفور مشاهده شده است و سازندگان نیز بر ان تاکید زیادی دارند مبارزات با ماشین های تا دندان مسلح با یکدیگر است و عمده ی گیم پلی بازی حول این محور می چرخد.همان گونه که در یکی از تریلرهای بازی نیز گفته می شود ” در Wasteland مرد بدون ماشین مانند مرد بدون خانه است “.برای ماشین ها قابلیت های شخصی سازی بی نطیری در نظر گرفته شده است و حتی کوچکترین جزییات ان ها نیز قابل شخصی سازی و مسلح کردن هستند. از سوار کردن انواع اسلحه های مرگبار بر روی ماشین ها گرفته تا تقویت کردن بدنه ی ان ها و قرار دادن میخ های تیز و برنده بر روی لاستیک ها همه و همه در بازی وجود دارند.همچنین نکته ی دیگری که در مورد مبارزات ماشین ها در بازی قابل ذکر است تخریب پذیری فوق العاده ی انها می باشد که جذابیت بسیار زیادی را به این بخش از بازی بخشیده است و حس واقعی بودن را هر چه بیشتر برای گیمر به ارمغان می اورد.

یکی از نکات جذاب در مبارزات ماشینی بازی وجود اسلحه ای به نام Harpoon است که وجهه ی جدیدی را به این بخش از بازی افزوده است.با استفاده از این اسلحه می تواند از داخل ماشین خود راننده های ماشین های دشمن را گرفته و از ماشین به بیرون پرتاب کنید و همچنین به وسیله ی ان می توانید راه های جدیدی را در بازی برای خود باز کنید.به نظر می رسد استفاده از این اسلحه هنگام مبارزه با سیل ماشین های دشمن که بر سرتان اوار می شوند بسیار حیاتی است و باید با پرت کردن راننده های دشمن از ماشین هایشان تعداد ان ها را کم و کمتر کنید.اگر سابقه ی بازی کردن دیگر ساخته ی استدیو Avalanche یعنی سری Just Cause را داشته باشید کاملا می توانید ان اغراق و حرکات عجیب و غریبی را که در این عنوان دیده اید در مبارزات ماشینی بازی Mad Max نیز مشاهده کنید و مبارزاتی سراسر از هیجان و انفجارهای مهیب و تکه تکه شدن ماشین ها و حرکات مختلف را شاهد باشید و در این مورد نیز سازندگان از تجربه های قبلی خود در ساخت بازی کمک گرفته اند و به نظر توانسته اند تا هیجان مضاعفی را که در سری Just Cause وجود دارد به مبارزات ماشینی Mad Max اضافه کنند.

 

مبارزات پیاده در بازی شباهت زیادی به سری Batman دارند.

توجه به مبارزات ماشینی بازی باعث کم توجهی سازندگان به مبارزات پباده ی بازی نشده است و برای مبارزه ی پیاده در بازی نیز انواع مبارزات تن به تن و سلاح های سرد و گرم در نظر گرفته شده است که استفاده از ان ها در نمایش های بازی جذاب به نظر می رسد.همان طور که خدمت شما عزیزان عرض کردم بازی Mad Max در سبک اکشن ماجرایی سوم شخص قرار دارد و مبارزات پیاده ی بازی را نیز مانند مبارزات ماشینی از این زاویه دنبال خواهیم کرد.

در مورد مبارزات تن به تن یکی از مواردی که بسیار به چشم می اید شباهت سیستم مبارزه با عناوین Batman می باشد که بر پایه ی استفاده از ضدحمله بنا شده است.همچنین شما می توانید از تمامی اسلحه های دشمنان هنگام مبارزه استفاده کنید و ان ها را از روی زمین بردارید.همان گونه که گفته شد در بازی انواع اسلحه های سرد مثل چوب، چماق، تبر، میله ی فلزی و…. وجود دارند و همچنین انواع اسلحه های گرم مثل مسلسل، اسنایپر و…. نیز در اختیار شما خواهند بود.در مجموع سیستم مبارزات پیاده ی بازی نیز مانند مبارزات ماشینی جذاب به نظر می رسد و البته تا زمانی که خود کنترلر را در دست نگیریم و بازی را امتحان نکنیم نمی توان به قطعیت در مورد خوش دست بودن گیم پلی و کنترل بازی اظهار نظر قطعی کرد.

گویا سازندگان بازی های مختلف در صنعت بازی های رایانه ای به این نتیجه رسیده اند که استفاده از المان های سبک نقش افرینی در بازی های سایر سبک ها سبب جذاب تر شدن بازی می شود و تعداد عناوینی که این روزها شاهد اضافه شدن المان های نقش افرینی به ان ها هستیم کم نیست و صد البته که اگر این کار به درستی انجام شود شاهد افزایش بسیار زیاد عمق بازی خواهیم بود.در بازی Mad Max نیز به مانند وسایل نقلیه که کاملا قابل شخصی سازی هستند برای خود Max نیز یک سیستم پیشرفت شخصیت و شخصی سازی در نظر گرفته شده است که البته اطلاعات خیلی زیادی از جزییات ان در دسترس نیست ولی می توان حدس زد که با پیشرفت در بازی مواردی شبیه به Skill Point دریافت کنیم و با ان شخصیت Max را در هر زمینه ای که بیشتر به سبک بازی ما نزدیک باشد شخصی سازی کنیم و البته ظاهر او را نیز با لباس های مختلف به دلخواه تغییر دهیم.باید تا انتشار بازی و یا تریلرهای جدید ان صبر کرد تا در مورد سیستم شخصی سازی Max اطلاعات دقیق تری به دست اوریم.

با دشمنان سرسخت و عجیب و غریبی در بازی سروکار داریم.

نکته ی دیگری که در مورد گیم پلی بازی وجود دارد اهمیت بسیار زیاد جمع اوری منابع و تجهیزات مختلف مانند اب و غذا و اسلحه و … در بازی می باشد که باید با گشت و گذار در محیط و انجام کارهای مختلف تا حد ممکن ان ها را جمع اوری و ذخیره نماییم.همچنین پیدا کردن سوخت در بازی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید همیشه بنزین ذخیره برای وسیله ی نقلیه ی خود همراه داشته باشید تا به راحتی بتوانید به نقاط مختلف دنیای بازی سفر کنید.بدیهی است که این تنها شما نخواهید بود که به دنبال جمع اوری ذخایر و منابع هستید و دشمنان دیوانه ی شما نیز شدیدا در صدد جمع اوری ان ها هستند و احتمالا نبرد های سختی بین شما در خواهد گرفت، به خاطر یک مشت بنزین!

اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد گیم پلی بازی نتیجه گیری کنیم باید گفت که با توجه به نمایش های بازی می توانیم انتظار گیم پلی بسیار جذاب و متنوعی را از بازی داشته باشیم که بی شک ستاره ی بی چون و چرای ان مبارزات ماشینی بازی و قابلیت های فوق العاده ی شخصی سازی وسایل نقلیه ی مختلف در بازی می باشد که عمق خاصی به مبارزات می بخشد.

در مورد بخش موسیقی و صداگذاری این عنوان اطلاعات زیادی در دست نمی باشد و سازندگان در این زمینه صحبت خاصی انجام نداده اند اما در تریلرها و تصاویری که تاکنون از بازی دیده ایم اشکال و ایراد خاصی در صداگذاری اسلحه ها و ماشین ها و …. مشاهده نشده است و البته صحبت های زیادی را از سوی شخصیت های مختلف یا NPC های بازی نشنیده ایم تا در مورد کیفیت انتخاب صداپیشگان و … نظری را ارائه دهیم.باید صبر کرد تا با انتشار بازی و شنیدن موسیقی های ان و همچنین صداگذاری شخصیت های مختلف بازی در این مورد قضاوت کنیم و باید امیدوار باشیم که موسیقی و صداگذاری در عنوان نهایی بدون نقص و جذاب و شنیدنی باشند.

بازی پر از انفجارهای مهیج و زیباست.

نتیجه گیری

نتیجه گیری قطعی و نهایی در مورد بازی به هیچ وجه تا انتشار بازی امکان پذیر نیست و حتی اگر نمایش ها و اطلاعات زیادی از یک عنوان داشته باشیم تا زمان انتشار ان نمی توان از بد بودن و یا با کیفیت بودن ان اطمینان نظر حاصل کرد (مگر در مواردی خاص).ولی اگر بر اساس مواردی که از بازی دیده ایم و برای شما ذکر کردیم بخواهیم در مورد بازی نتیجه گیری کنیم باید گفت می توانیم سطح انتظارمان را برای انتشار یک بازی خوش ساخت و جذاب بالا ببریم و منتظر عنوانی با کیفیت و نسل هشتمی از سوی سازندگان Mad Max باشیم.عنوانی که تنوع در گیم پلی ان می تواند برگ برنده ی بازی باشد.با وجود مبارزات ماشینی، مبارزات پیاده، اسلحه های سرد و گرم، قابلیت های شخصی سازی برای ماشین ها و شخصیت بازی، قابلیت گشت و گذار ازاد در محیط و جمع کردن منابع و….. می توان امیدوار بود کمتر گیمری از انجام بازی خسته و بی حوصله شود البته اگر و فقط اگر این موارد به درستی در بازی پیاده سازی شوند و در بستر داستانی بازی با دقت جای گذاری شوند.

Mad Max عنوانی است که پتانسیل های لازم را برای تبدیل شدن به یک بازی خوش ساخت و درجه یک در اختیار دارد و این سازندگان هستند که باید به درستی از این پتانسیل ها استفاده کنند و باید دید که ایا در این امر موفق خواهند بود و یا ان ها را با انتشار یک بازی متوسط و شاید ضعیف به باد خواهند داد.با توجه به دیده ها و شنیده های ما در مورد این بازی می توانیم به مورد اول امیدوار تر باشیم و انتظار سفری جذاب و سرگرم کننده به Wasteland را داشته باشیم.

بازی Mad Max در تاریخ اول سپتامبر ۲۰۱۵ برابر با ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ برای پلتفرم های Pc ،Ps4 و Xbox One منتشر خواهد شد.

پیش به سوی تصادف شاخ به شاخ!

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید