غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا
غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا
غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا
غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا

غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015

امیرمهدی نامجو
۱۹:۲۴ ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا

همان‌طور که مطلع هستید، امسال نیز به‌مانند هرسال نمایشگاه گیمزکام در شهر کلن آلمان برگزار شد. مایکروسافت نیز همانند هرسال در این نمایشگاه کنفرانس خبری خود را برگزار کرد و به دلیل عدم حضور رقیب اصلی خود، یعنی شرکت سونی، فرصت بسیار خوبی برای نمایش‌هایی بسیار جذاب داشت و از این فرصت نیز نهایت استفاده را برد. در کنفرانس امسال بسیاری از عناوین مهم و مورد انتظار مایکروسافت که در E3 حضور نداشتند، نمایشی طوفانی داشتند و هواداران را به‌طور کامل راضی کرده‌اند. در ادامه می‌توانید تحلیل این کنفرانس را مطالعه بفرمایید… .

اول‌ازهمه و پیش از شروع به توضیح و تحلیل کنفرانس، باید گفت که به‌طورکلی مایکروسافت توانست در کنفرانس خود در گیمزکام ۲۰۱۵ طرفداران خود را راضی نگه دارد و نمایش‌های طوفانی از عناوین مورد انتظار خود داشته باشد؛ عناوینی که تعدادی از آن‌ها از E3 یا Gamescom سال گذشته نمایش خاصی نداشته‌اند و طرفداران بی‌صبرانه منتظر یک تریلر و جزییات جدید از آن بازی‌ها بودند که مایکروسافت نیز به‌خوبی انتظارات طرفداران را برآورده کرد و از بسیاری از عناوین بدون نمایش در E3 2014، تریلر باکیفیتی را به نمایش گذاشت.

توجه: این مطلب از دو بخش تشکیل‌شده، بخش تحلیل مفصل و بخش تحلیل خلاصه. در بخش تحلیل مفصل به‌طور تقریباً کامل نمایش هر بازی توضیح و تحلیل‌شده و وقایع درون کنفرانس نیز نوشته‌شده است. بخش خلاصه به‌طور خلاصه به نمایش‌ها و موارد اعلام‌شده در کنفرانس پرداخته است و وقایع کنفرانس نوشته‌نشده است. این دو بخش به یکدیگر وابسته نیستند و بخش مفصل، همه‌ی اطلاعات بخش خلاصه را نیز در خود دارد.

تحلیل مفصل کنفرانس:

اما برسیم به خود کنفرانس… در ابتدا و با شروع نمایش آقای Gregor Bieler از بخش آلمان مایکروسافت به روی صحنه آمدند و به زبان آلمانی به حضار در سالن و بینندگان نمایش از طریق Xbox Live و یا Stream آن در سایر سایت‌های Streaming نظیر Twitch خوش‌آمد گفتند. بعد از خوش‌آمد گویی های آقای Gregor Bieler، ایشان از آقای Phil Spencer، رئیس بخش Xbox شرکت مایکروسافت، دعوت کردند که به روی صحنه بیاید. آقای اسپنسر، در ابتدا و مانند همه‌ی کنفرانس‌ها، از هیجان و خوشحالی تیم Xbox از حضور در این نمایشگاه بزرگ گفتند و سپس و در همان اول نمایش، اشاره شد که قرار است افرادی که با Xbox یا PC بازی می‌کنند، خبرهای خوبی بشنوند و مشخص شد که مایکروسافت برنامه‌های بزرگی برای ایجاد ارتباط میان Xbox و PC (و مشخصاً Windows 10) دارد. همچنین اشاره شد که قرار است نوآوری‌های را درزمینه‌ی اجتماعی بازی‌ها شاهد باشیم و شما می‌توانید با هرکسی که می‌خواهید بازی کنید. بعدازآن هم به عرضه‌ی بازی Rare Replay اشاره شد و این‌که از روز نمایش، امکان تهیه این بازی وجود دارد و قرار است بتوانیم مجموعه‌ای از عناوین تاریخی و بزرگ که برای پلتفرم‌های مختلف عرضه‌شده‌اند را بر روی Xbox One تجربه کنیم. بعدازآن هم به سه عنوان Sea of Thieves، Recore و Gears of War 4 که قرار است در سال ۲۰۱۶ مجموعه بازی‌های Xbox را کامل‌تر کنند اشاره شد که البته در این کنفرانس نمایشی نداشتند و فقط به اشاره به نام آن‌ها بسنده شد.

اما بعدازاین و با تعریف و تمجیدهای آقای اسپنسر از استودیو Remedy، اولین نمایش فوق‌العاده کنفرانس که متعلق به‌عنوان مورد انتظار Quantum Break بود، شروع شد.

Quantum Break

microsoft conference gamescom 2015

Quantum Break

نمایش بازی با تریلر سینماتیک کوتاه شروع شد که در آن نام تعدادی از بازیگرانی که در بازی و سریال مربوط به آن ایفای نقش می‌کنند، به نمایش درآمد که در آن نام افرادی همچون Shawn Ashmore و Dominic Monaghan و تعدادی دیگر نیز به چشم می‌خورد که در ادامه لیست کامل آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. بعدازآن مستقیم گیم پلی بازی به نمایش درآمد. اول‌ازهمه بدون توضیح اضافه باید به گرافیک بسیار خوب بازی اشاره کرد و افکت‌های انفجار و همچنین توقف‌های زمانی و خمیدگی محیط در اثر توقف زمان، بسیار زیبا و فوق‌العاده کارشده‌اند و نوید یک عنوان بسیار خوب ازنظر گرافیکی را می‌دهد. اما گیم پلی؛ همان‌طور که انتظار می‌رفت، مکانیک توقف زمانی به‌طور بسیار زیبایی در گیم پلی به نمایش درآمد. آن‌طور که در تریلر به نظر می‌آمد، توانایی توقف زمانی توسط شخصیت اصلی با محدودیت‌هایی روبه‌روست و طبعاً نمی‌توان در هرزمانی زمان را متوقف کرد. گیم پلی و داستان بازی مطمئناً و همان‌طور که از تریلر بازی نیز برمی‌آید، ربط‌های زیادی به مفاهیم فیزیکی مختلف نظیر پیچش فضا-زمان دارد. حتی در تریلر یک وسیله نارنجک مانند نیز دیده می‌شود که در اثر انفجار، خمیدگی‌های عجیبی را در سطح زمین ایجاد می‌کند و قطعات از فضای اطراف به‌صورت شیشه‌ی شکسته به اطراف پرتاب‌شده و دشمنان نابود می‌شوند. بدون شک چنین وسیله‌ای یک نارنجک انفجاری معمولی نیست و به مسائل پیچیده فیزیک ارتباط دارد. علاوه بر این شخصیت‌های اصلی بازی تنها کسانی نیستید که امکان متوقف شدن زمان و یا مشاهده‌ی آینده و… برایشان وجود دارد و افراد عادی و غیر اصلی دیگری هم هستند که می‌توانند در حینی که زمان برای بقیه متوقف‌شده، به‌راحتی در محیط حرکت کنند و احتمالاً همانند این تریلر و تریلر قبلی بازی، بسیاری از این افراد از دشمنان بازی خواهند بود. تریلر گیم پلی بازی دو بخش داشت که در بخش دومش، شخصیت بازی به یک انباری می‌رود و در آن محیط با شکستگی و درهم بودن زمان روبه‌رو می‌شود. محیط به‌سرعت دچار تغییراتی می‌شود و اصلاً معلوم نیست که شخصیت بازی دقیقاً در چه زمانی در آن محیط قرار دارد و چیزی که می‌بیند متعلق به چه زمانی است. از اصطلاحات فیزیکی خاصی نیز در طول تریلر استفاده می‌شود که معمولاً در مورد مواردی مانند سیاهچاله به کار می‌روند؛ اصطلاحاتی نظیر تکینگی (Singularity) و افق رویداد (Event Horizon). البته چندان هم عجیب نیست که این اصطلاحات در تریلر بازی وجود دارند چون واقعاً قرار است داستان بازی ربط‌های زیادی به فیزیک داشته باشد چون سازندگان بازی حتی با یک دانشمند نیز مشورت گرفته‌اند تا در داستان بازی موارد فیزیک نظری رعایت شده باشد.

به‌هرحال بعد از نمایش تریلر بازی، آقای سم لیک (Sam Lake)، کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده بازی به روی صحنه آمد. همان‌طور که از قبل نیز اشاره‌شده بود، ایشان هم به ترکیب گیم پلی اکشن بازی با یک سری ویدیوهای سینمایی واقعی در طول بازی اشاره کردند که مطمئناً برای اولین بار است که در صنعت بازی، ترکیب فیلم و گیم پلی به‌صورت جدا و درعین‌حال وابسته به یکدیگر را شاهد هستیم. بعد از اشاره به این موضوع، آقای سم لیک با صحبت در مورد آقای Shawn Ashmore، بازیگر هالیوود و اشاره به حضور او در فیلم‌های X-Men، از او دعوت کرد که به روی صحنه بیاید. آقای Ashmore هم اشاره به حضورش در نقش Jack Joyce در بازی کرد و گفت که Jack Joyce در بازی توانایی توقف زمان را دارد. بعد از همه‌ی این‌ها، یک تریلر از بخش سینمایی بازی نیز به نمایش درآمد که کیفیت بسیار بالای فیلم‌برداری بخش سینمایی و Live-Action بازی را به نمایش گذاشت. در آخر تریلر، عبارت “زمان قدرت است” (Time is Power) نقش بست و تاریخ انتشار بازی مشخص شد؛ ۵ آوریل ۲۰۱۶ (۱۷ فرودین ۱۳۹۵)، زمانی که احتمالاً با شلوغی و تنش‌های زیاد در بازار بازی‌ها روبه‌رو نیستیم و مایکروسافت با عرضه بازی در این زمان، احتمالاً تا چند هفته به‌طور کامل بازارهای مختلف دنیا را در دست خواهد گرفت. لیست بازیگرانی که تابه‌حال حضورشان در فیلم و بازی تأییدشده است را می توانید در لینک زیر مشاهده بفرمایید:

بازیگران Quantum Break

————————————————————————–

بعد از نمایش Quantum Break نوبت به نمایش بازی Crackdown 3 می‌رسد…

Crackdown 3

microsoft conference gamescom 2015

Crackdown 3

در ابتدای بخش مربوط به این بازی، از کارگردان بازی آقای David Jones دعوت می‌شود به روی صحنه بیاید. جدا از همه‌ی صحبت‌ها، احتمالاً بخشی که توجه همه را لحظه‌ای به این بخش جلب می‌کند، تپق زدن ایشان در حین صحبت است که ظاهراً حرفی که می‌خواست بزند را فراموش می‌کند و بعد از یک معذرت‌خواهی، دوباره حرفش را ادامه می‌دهد و می‌گوید چیزی که آن‌ها می‌خواهند نمایش دهند، درون موتور ساخت بازی انجام‌شده است و قرار است پایه و اساس چیزی باشد که روش بازی کردن شما را برای همیشه تغییر دهد و بعدازآن تریلر بازی به نمایش درمی‌آید.

در طول تریلر، بخش‌هایی از مراحل ساخت و تست بازی توسط سازندگان، به نمایش درآمد. از همان ابتدا مشخص بود که قرار است بازی پر از انفجار، زدوخورد و هرج‌ومرج باشد. یکی از نکاتی که در طول تریلر بازی به آن اشاره می‌شود، حضور وسایل نقلیه تبدیل شونده در بازی است. هرچند صرفاً گیم پلی این بخش نشان داده نمی‌شود ولی یک ماشین در حال تغییر در طول تریلر بازی وجود دارد که ظاهراً باید شاهد مکانیک‌های بسیار زیبا و البته پرهیجانی در بازی اصلی باشیم. یکی از موارد بسیار فوق‌العاده‌ای هم که در طول تریلر بر روی آن تأکید می‌شود و در نمایش آن نیز دیده می‌شود، قابلیت تخریب پذیری بالای محیط خواهد بود. تقریباً کل ساختمان‌های بازی قابل‌نابودی هستند و این یعنی هرج‌ومرج واقعی و همان چیزی که از Crackdown انتظار می‌رود. یکی از قابلیت‌هایی هم که البته سازوکار آن به‌طور کامل معلوم نیست، استفاده از شبکه ابری مایکروسافت است که باعث می‌شود بتوانید از ۲۰ برابر توان کنسول Xbox One استفاده کنید تا همه‌چیز بازی به بهترین شکل ممکن به نمایش دربیاید. احتمالاً این موضوع مربوط به سیستم پردازش ابری (Cloud Computing) می‌شود ولی معلوم نیست که آیا برای اجرای بازی باید حتماً از این قابلیت استفاده شود یا خیر. بعد از همه‌ی این‌ها تریلر بازی با نابودی ساختمان‌های فراوان و انفجارهای مختلف در سراسر نقشه‌ی بازی به اتمام می‌رسد و تابستان ۲۰۱۶ برای تجربه بخش چندنفره بازی اعلام می‌شود که البته معلوم نیست که آیا تاریخ انتشار نسخه کامل بازی خواهد بود یا نه.

————————————————————————–

بعد از نمایش بازی Crackdown 3 نوبت به نمایش بازی Scalebound می‌رسد…

Scalebound

microsoft conference gamescom 2015

Scalebound

بخش مربوط به این بازی با حضور آقای Hideki Kamiya، کارگردان معروف بازی از استودیو Platinum Games، شروع می‌شود. آقای کامیا برخلاف اکثر بازی‌سازهای ژاپنی به زبان انگلیسی در مورد بازی حرف‌هایی می‌زند که خوشبختانه مقدمه‌چینی‌های زیادی در آن نیست و یک‌راست در مورد خود بازی اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. اولین نکته این است که این بازی بزرگ‌ترین بازی استودیو Platinum Games تابه‌حال است. دومین نکته این است که شما در نقش شخصیتی به نام Drew و به همراه اژدهایی به نام Thuban باید بر پشت این اژدها و یا با پای پیاده سرزمین بازی را که بعداً اعلام می‌شود نامش Draconis است بپیمایید.

اما تریلر بازی فوق‌العاده هیجان‌انگیز و زیبا بود. بازی به‌طور همزمان توسط آقای کامیا انجام شد و گیم پلی فوق‌العاده بازی را مشاهده کردیم. مبارزات پیاده‌ی بازی، به شکل عناوین Hack n’ Slash انجام می‌شود و همان‌طور که می‌دانید، Platinum Games استاد سبک Hack n’ Slash است. اژدها نیز در طول مبارزات نقش اساسی ایفا می‌کند و در حین مبارزه‌ی شما، او نیز با آتش و قدرت بالای خود به‌حساب دشمنان می‌رسد. امکان تخریب ساختمان‌های دشمنان نیز وجود دارد و اژدها با یک حرکت خیلی ساده یک ساختمان را وسط علفزارهای محیط بازی تکه‌تکه می‌کند. امکان استفاده از کمان هم در بازی وجود دارد. علاوه بر همه‌ی این‌ها، اژدهایان تنها موجودات عظیم‌الجثه و پرقدرت بازی نیستند و دنیای بازی پر از موجودات عجیب‌وغریب است. بعد از مبارزه شخصیت اصلی با یک سری سرباز، یک مانتیس غول‌پیکر سروکله‌اش پیدا می‌شود و شخصیت اصلی به همراه اژدهایش به سمت او هجوم می‌برند. برای نابودی این مانتیس از یک وسیله الکتریکی که در کار این موجود اختلال ایجاد می‌کند، استفاده می‌شود و احتمالاً باید شاهد حضور انواع و اقسام Gadget های مختلف در بازی باشیم. ضمن این‌که امکان قطعه اعضای بدن موجودات غول‌پیکر نیز وجود دارد و شخصیت اصلی با یک حرکت خیلی سریع و انفجاری به سمت آن موجود حمله کرده و بخشی از اعضای بدن این مانتیس را جدا می‌کند و سپس با یک حرکت، اژدها آن موجود را به آتش می‌کشد. یک سری Orb نیز در بازی وجود دارد که البته کارکردشان مشخص نیست. علاوه بر همه‌ی این‌ها، بخش ۴ نفره همکاری (۴ Player Co-Op) نیز برای بازی تأییدشده است که احتمالاً در مقابل هیولاهای پرقدرت بسیار کاربردی و قدرتمند خواهد بود. در آخر نمایش نیز تاریخ انتشار بازی تعطیلات ۲۰۱۶ اعلام می‌شود.

————————————————————————–

بعد از نمایش بازی Scalebound استراحتی در نمایش بازی‌ها به وجود آمد و از بعضی از قابلیت‌های جدید Xbox One رونمایی شد. برای این کار آقای Mike Yabarra رئیس بخش مهندسی پلتفرم به روی صحنه آمد. Xbox One قرار است از تلویزیون Free-to-Air HD پشتیبانی کند و امکان نمایش فیلم به این شکل روی Xbox One مهیا شود.

مهم‌تر از این قابلیت، اضافه شدن قابلیتی است که طرفداران مدت‌هاست منتظرش هستند؛ قابلیت DVR یا ضبط دیجیتالی ویدیو. بدین ترتیب شما می‌توانید Xbox One را برای ضبط یک فیلم در حال پخش تنظیم کنید و خودتان به انجام بازی یا تماشای فیلم دیگری بپردازید. همچنین امکان زمان‌بندی برای ضبط نیز وجود دارد و می‌توانید حتی زمانی که خانه نیستید هم اقدام به ضبط فیلم موردنظر خود بکنید. علاوه بر این‌ها، امکان Stream و حتی دانلود ویدیو ضبط‌شده بر روی هر وسیله‌ای ازجمله کامپیوتر، تبلت و موبایل که از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ استفاده کند نیز وجود دارد و بدین ترتیب در هر مکانی امکان دسترسی به فایل های دانلود شده برای شما وجود خواهد داشت و البته این تنها یکی از کارهای مایکروسافت در جهت همگام‌سازی Xbox One و ویندوز ۱۰ است. نکته مهم در مورد قابلیت DVR رایگان بودن آن است که نشان‌دهنده اهمیت مایکروسافت به انتظارات طرفداران از Xbox One به‌عنوان یک وسیله مالتی مدیا است. این قابلیت در سال ۲۰۱۶ برای Xbox One عرضه می‌شود.

microsoft conference gamescom 2015

Xbox One Chat Pad

علاوه بر این قابلیت‌ها، یک چت پد نیز برای کنترلر Xbox One معرفی شد که دارای دکمه‌های کنترل صدا و همچنین دو دکمه قابل‌برنامه‌ریزی است و امکان چت و جست‌وجوی سریع‌تر را فراهم می‌کند و هم در Xbox One و هم در ویندوز ۱۰ قابل‌استفاده خواهد بود. این چت پد در نوامبر امسال عرضه خواهد شد.

در آخر نیز اشاره‌ای به آمار مربوط به قابلیت اجرای بازی‌های Xbox360 در Xbox One شد و اعلام شد که ازاین‌پس هر بازی که برای Xbox360 از طریق سیستم Games with Gold در دسترس قرار بگیرید، دارای قابلیت Backward Compatibility خواهد بود و این نشان‌دهنده این است که مایکروسافت علاقه دارد این قابلیت را به‌سرعت برای بازی‌های مختلف اجرا کند و از این طریق، قصد سرعت بخشیدن به این کار را دارد.

بعدازاین موارد، خانم Shannon Loftis به روی صحنه آمده و در مورد بازی Killer Instinct Season 3 صحبت می‌کنند…

Killer Instinct Season 3

microsoft conference gamescom 2015

Killer Instinct

فصل سوم بازی Killer Instinct در این کنفرانس معرفی شد و قرار است ماه مارس سال ۲۰۱۶ برای Xbox One و ویندوز ۱۰ عرضه بشود. این بازی از قابلیت Cross-Play میان این دو کنسول بهره می‌برد و شما می‌توانید به‌وسیله هرکدام از این دو وسیله، با سایر افرادی که روی وسیله دیگر این بازی را تهیه‌کرده‌اند نیز به بازی بپردازید. یک شخصیت مهمان نیز برای بازی معرفی شد که از عنوان Rare Replay به این بازی آمده است؛ Rash یک وزغ (!) که اصالتاً متعلق به بازی Battletoads است.

————————————————————————–

بعدازاین نوبت به عناوین مستقل می‌رسد. آقای Chris Charla مسئول اعلام و توضیحات مربوط به این بخش بود…

ID@Xbox

اولین عنوانی که برای این بخش به نمایش درآمد، بازی Bloodstained: Ritual of the Night ساخته آقای Keiji Igarashi، سازنده بسیاری از عناوین سری Castlevania، بود که بودجه‌ی خود را از طریق Kickstarter تأمین کرده است. آقای Igarashi با یک شلاق وارد صحنه شد و در مورد بازی توضیحاتی ارائه داد؛ این بازی یک بازی ۲٫۵ بعدی Side-Scrolling در سبک Action RPG است که عناصر زیادی از سبک RPG را در خود جای‌داده و توانسته بودجه ۵٫۵ میلیون دلاری را در Kickstarter بدست بیاورد. نکته‌ی مهمی که در مورد این بازی وجود داشت، این است که همانند بسیاری از عناوین موجود در این کنفرانس، این بازی نیز از قابلیت Cross-Play میان Xbox One و ویندوز ۱۰ بهره می‌برد و این نشان‌دهنده این است که مایکروسافت به‌راستی قصد سرمایه‌گذاری روی PC را دارد و سعی دارد که پلتفرم‌های Xbox One و ویندوز ۱۰ را هرچه بیش‌تر به هم نزدیک کند و ازآنجایی‌که بخش عمده کاربران کامپیوتر از ویندوز استفاده می‌کنند، این کار مایکروسافت می‌تواند باعث پیشرفت Xbox One نیز بشود و عملی در جهت بدست آوردن سود بیش‌تر در بازار است. از این قابلیت که بگذریم باید به معرفی یک شخصیت جدید اشاره‌کنیم که البته هنوز کار بر روی او تمام نشده و نامی نیز ندارد ولی گفته‌شده که او یک شخصیت از کلاس Demon Hunter است و ۱۰ سال قبل از وقایع بازی به زمین آمده است و سلاح‌ها را به‌صورت دودستی حمل کرده و قابلیت استفاده از جادوهای خاصی را دارد.

microsoft conference gamescom 2015

Worms W.M.D

بعد از نمایش این بازی، اعلام شد که ۱۵۰ بازی تابه‌حال از طریق ID@Xbox عرضه‌شده‌اند و عناوینی نیز در آینده عرضه خواهند شد. در میان بسیاری از این بازی‌ها نیز قابلیت Cross-Play قرار دارد که همان‌طور که گفته شد، نشان‌دهنده توجه مایکروسافت به PC است. بسیاری از بازی‌هایی که تابه‌حال برای PC عرضه‌شده‌اند نیز قرار است برای کنسول‌ها عرضه شوند و ابتدا برای Xbox One عرضه خواهند شد که ازجمله این عناوین، به دو عنوان Cities Skyline و Train Simulator 2015 اشاره می‌شود. همچنین به عرضه بازی‌های The Escapist و The Walking Dead نیز اشاره شد. بعدازاین، عنوان جدیدی از استودیو معروف Team 17 به نمایش درآمد؛ Worms W.M.D! بله، عنوان جدیدی از سری Worms معرفی شد که قرار است برای PC و Xbox One عرضه شود و البته گیم پلی مشابه عناوین قبلی با یک سری ویژگی‌های جدید دارد.

بعد از معرفی Worms، نوبت به‌عنوان جدید یکی از معروف‌ترین سازندگان سبک ماجرایی می‌رسد؛ عنوان جدید آقای Ron Gilbert یعنی Thimbleweed Park. آقای Ron Gilbert به روی صحنه می‌آید و می‌گوید که این بازی قرار است برای دوستداران کلاسیک سبک ادونچر و ماجرایی ساخته شود و یک گرافیک پیکسلی و کلاسیک خواهد داشت و برای Xbox One و ویندوز ۱۰ عرضه خواهد شد. در مورد تریلر بازی گفته می‌شود که گرافیک پیکسلی آن، چشم شما را خواهد ترکاند (!) و سپس یک تریلر با گرافیک پیکسلی از بازی پخش می‌شود که البته نمی‌توان نظر خاصی در مورد ماهیت بازی داد و فقط می‌دانیم که بازی در سبک اشاره و کلیک خواهد بود.

microsoft conference gamescom 2015

Thimbleweed Park

بعد از نمایش این بازی، یک نمایش از عنوان Ark: Survival Evolved با حضور دایناسورهای مختلف پخش می‌شود و بعدازاین نمایش، اعلام می‌شود که عناوینی نظیر Rivals of Aether و Starbound برای Xbox One عرضه خواهند شد و بعدازآن نوبت به نمایش یکی از عناوین عجیب و ترسناک مستقل می‌رسد؛ We Happy Few. این عنوان ظاهراً درزمانی که اوضاع شهر لندن به‌هم‌ریخته است به وقوع می‌پیوندد و موجودات عجیب و تقریباً ترسناکی شهر را پرکرده‌اند. افرادی که ماسک‌های خندان به چهره زده تا حد بسیار زیادی ترسناک به نظر می‌رسد و ظاهراً بسیاری از آنان نیز رابطه دوستانه‌ای با شما نخواهند داشت. به‌هرحال هنوز چیز خیلی زیادی از بازی به نمایش درنیامده و نمی‌توان در این مورد اظهارنظر کرد.

————————————————————————–

بعدازاین یکی از اعضای مربوط به ویندوز و DirectX12 به روی صحنه می‌آید و یک خبر جالب و مهم را اعلام می‌کند؛ در ماه نوامبر، ویندوز ۱۰ برای Xbox One عرضه خواهد شد و همه‌ی قابلیت‌های آن نظیر Cortana را نیز خواهد داشت. به‌این‌ترتیب واقعاً معلوم می‌شود که مایکروسافت قصد یکسان‌سازی PC و Xbox One را دارد و به‌نوعی با دو پلتفرم در نسل هشتم حضور خواهد داشت. نکته مهم‌تر نیز ساپورت ویندوز ۱۰ از DirectX12 است که قدرت فوق‌العاده‌ای دارد و ازاین‌رو، یک دمو برای نمایش قدرت‌های آن نیز پخش می‌شود. در این دمو، جزییات در محیط و شخصیت موجود در دمو بیداد می‌کند. سنگ‌های محیط بسیار زیبا ساخته‌شده و شخصیت حاضر در محیط نیز ازنظر گرافیکی با کیفیت بسیار بالایی ساخته‌شده است و ظاهراً با DirectX12، درزمینه‌ی گرافیک تحول بزرگی روی خواهد داد. بعدازاین نمایش نیز به قابلیت‌های بسیار زیاد ویندوز ۱۰ درزمینه‌ی بازی اشاره می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به قابلیت ضبط تصویر و فیلم از بازی‌ها با DVR موجود در ویندوز ۱۰ بدون هیچ‌گونه نرم‌افزار اضافی و همین‌طور پشتیبانی ویندوز ۱۰ از همه‌ی وسایل مربوط به Xbox One اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های دیگر ویندوز ۱۰ نیز امکان Stream کردن بازی از روی Xbox One است و شما با در اختیار داشتن نسخه Xbox One بازی، می‌توانید آن را روی PC نیز تجربه کنید که یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده مایکروسافت است تا هم باعث افزایش نفوذ ویندوز ۱۰ و هم افزایش فروش Xbox One بشود.

————————————————————————–

بعدازاین صحبت‌ها، آقای Jens Bergensten، سازنده ارشد بازی ماینکرفت به روی صحنه می‌آید. اولین بخش صحبت‌های او به عرضه ماینکرفت برای ویندوز ۱۰ اشاره دارد که البته هنوز در حالت Beta قرار دارد و در طول زمان بهتر خواهد شد؛ اما بازی اصلی جدید شرکت Mojang، در اکتبر امسال برای PC و Xbox One عرضه خواهد شد؛ Cobalt.

Cobalt

microsoft conference gamescom 2015

Cobalt

این عنوان، یک عنوان سریع دوبعدی است. در این بازی که به‌صورت رقابتی و همکاری انجام می‌شود، شما کنترل یک موجود روبات مانند را در اختیار دارید که به همراه دیگران، با انواع و اقسام سلاح‌های مختلف، از تفنگ‌های لیزری گرفته تا بومرنگ مشغول نبرد با یکدیگر هستید. بازی امکانات بسیاری متنوعی دارد و حتی بخش‌های هک کردن نیز در بازی وجود دارد و آن‌طور که از عبارت Cosmic در طول تریلر برمی‌آید، ظاهراً بازی در محیط‌های فضایی جریان دارد. به هر صورت این بازی برای طرفداران این سبک از عناوین شلوغ و پر زدوخورد فوق‌العاده خواهد بود.

————————————————————————–

بعد از عنوان Cobalt نوبت یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۱۶ رسید تا اولین تریلر گیم پلی خود را به نمایش دربیاورد…

Dark Souls III

microsoft conference gamescom 2015

Dark Souls III

تریلر با یک نمای سینماتیک و صحبت‌هایی شروع می‌شود: “بله، البته. همان‌طور که آنان در طول زیارت (Pilgrimage) می‌گویند، آتش در حال محو شدن است و اربابان بدون تاج‌وتخت باقی می‌مانند”. در ادامه بخش‌هایی از یکی از قلعه‌ها در بازی و جسد یک اژدها که قطعات آن در حال پودر شدن هستند نشان داده می‌شود و بعدازآن گروهی از افراد Hollow که به‌صورت گروهی به محلی خاص می‌روند نشان داده می‌شود؛ سپس شخصیت اصلی بازی به نمایش درمی‌آید که در شعله‌ور کردن یک جسد و ساخت یک Bonfire است که احتمالاً اشاره‌ای با مکانیک احتمالی ساخت Bonfire در بازی دارد. بعدازاین بخش، گیم پلی بازی به نمایش درمی‌آید. بدون شک باکمی دقت، متوجه افزایش سرعت و مسافت در اثر Dodge و Roll کردن به اطراف خواهید شد. نکته مهمی که در تریلر وجود دارد، نمایش سه تا از باس های بازی است که البته به‌جز یکی، نام دوتای دیگر هنوز معلوم نیست. اولین باس که لحظه‌ای به نمایش درمی‌آید، یک غول بسیار بزرگ است که در تریلر ضربه‌ای با مشتش به شخصیت اصلی وارد می‌کند و ظاهراً آن‌قدر بزرگ است که روی یک محیط مشخص راه نمی‌رود و در مرکز یک حلقه قرار دارد و شما باید به دور اطراف حرکت کنید تا او را شکست دهید. باس بعدی موجودی است که روی چهار دست و پای خود حرکت می‌کند و البته یک سلاح نیز در یکی از دست‌هایش در اختیار دارد و لحظاتی به‌صورت قوزکرده روی دو پایش می‌ایستد. این موجود جهش‌های بلندی دارد. باس آخر نیز Dancer of Frigid Valley است که قبلاً از ظاهر او رونمایی شده بود که البته در این تریلر حرکت Grab او به نمایش درمی‌آید که شخصیت اصلی را می‌گیرد و با کوبیدن شمشیرش به او، احتمالاً در یک حرکت او را می‌کشد. البته به عقیده بعضی از سایت‌های مربوط به بازی، این شخصیت یک باس دیگر است ولی با توجه به اطلاعات منتشرشده از Dancer of Frigid Valley، احتمالاً این شخصیت به نمایش درآمده در تریلر همان باس باشد. تریلر با آتش یک اژدهای خشمگین که معمولاً در عناوین دارک سولز ناگهان سروکله‌اش پیدا می‌شود، پایان می‌یابد. در طول تریلر یک سر اسکلتی بسیار بزرگ نیز به نمایش درمی‌آید که البته معلوم نیست دقیقاً یک باس باشد یا نقش دیگری در داستان ایفا خواهد کرد.

————————————————————————–

بلافاصله بعد از اتمام نمایش Dark Souls III، تریلر بازی Homefront: The Revolution به نمایش درآمد.

Homefront: The Revolution

microsoft conference gamescom 2015

Homefront: The Revolution

بازی دو تریلر در این نمایش داشت، یک تریلر سینماتیک و یکی تریلر گیم پلی؛ در ابتدا تریلر سینماتیک به نمایش درآمد. این تریلر تحت نام Thank You شناخته می‌شود و در آن، یک پسربچه آمریکایی درحالی‌که سربازان کره‌ای در اطراف و پشت پرده با تفنگ ایستاده‌اند، به روی صحنه‌ی یک کنفرانس مطبوعاتی می‌رود تا از تصرف و به غارت کشیده شدن سرزمینش توسط کره و بیدار کردن آن‌ها از خواب، از کره‌ای‌ها تشکر کند و به‌این‌ترتیب و با نشان داده شدن ظلم به مردم و گفتن کلمه Thank You، تریلر سینماتیک بازی به پایان می‌رسد.

بعد از تریلر سینماتیک بازی آقای C.J. Kereshner، طراح بازی، به روی صحنه می‌آید و در مورد بازی صحبت می‌کند و قبل از شروع تریلر گیم پلی بازی، وعده داده می‌شود که دارندگان Xbox One بتوانند به‌صورت انحصاری نسخه Beta-ی بازی را زمستان امسال تجربه کنند.

اما تریلر گیم پلی بازی به حرکت شخصیت اصلی روی یک موتور شروع می‌شود. ازآنجایی‌که بازی قرار است Open World باشد، چندان هم دور از ذهن نبود که وسایل نقلیه در بازی حضورداشته باشند و حرکات روی موتور، تا حدودی شبیه دیگر عناوین اکشن شوتر نظیر Call of Duty یا Battlefield بود. بعدازآن و مشابه تریلر سال قبل، نحوه استفاده از یک ماشین کوچک کنترلی بمب‌گذاری‌شده نشان داده می‌شود که ظاهراً این موارد در بازی حضور بسیار زیادی دارند. مکانیک‌های هک کردن نیز در بازی وجود دارند و همانند عناوینی یوبی سافت، با هک کردن پایگاه مرکزی هر بخش، اطلاعات مربوط به مأموریت‌ها، قلعه‌ها و سایر موارد آن ناحیه برای شما در دسترس قرار می‌گیرد. ظاهراً این پایگاه‌ها دارد به یکی از استانداردهای بسیاری از عناوین Open World تبدیل می‌شود. تریلر با بالا بردن تفنگ توسط یکی از سربازان و نوشتن سال ۲۰۱۶ پایان می‌یابد.

————————————————————————–

بعد از Homefront، نوبت FIFA 16 می‌رسد…

FIFA 16

microsoft conference gamescom 2015

FIFA 16

به‌مانند هرسال، مایکروسافت باهمکاری EA، سعی در اضافه کردن محتوی‌های انحصاری به نسخه Xbox One و Xbox360 بازی FIFA 16 داشته‌اند تا از این طریق و با توجه به محبوبیت بالای سری فیفا، باعث افزایش فروش کنسول Xbox One بشوند. در طول نمایش به نوآوری‌های جدید در زمین مسابقه و همین‌طور موشن کپچر تیم‌های زنان و وجود تیم ملی زنان نیز در بازی اشاره می‌شود. همانند هرسال هم بخش Ultimate Team در نسخ Xbox از محتوی‌های انحصاری بهره می‌برد که در این عنوان مربوط به بخش Legends و حضور بعضی از بازیکنان افسانه‌ای است. به‌علاوه قابلیت‌های جدیدی نیز به بازی اضافه‌شده که بازیکنانی که در یک لیگ بازی می‌کنند اگر در نزدیک هم باشند، باهمدیگر ارتباط بهتری در زمین برقرار می‌کنند و از این مهم‌تر، بازیکنان هم ملیت نیز ارتباط بسیار بهتری از دیگران با یکدیگر خواهند داشت. بعد از صحبت‌های تهیه‌کننده بازی، نام چند تا از بازیکنان قدیمی که در انحصار Xbox هستند نظیر ویتر باییا و جنارو گتوسو گفته می‌شود. با اتمام این بخش، آقای فیل اسپنسر به روی صحنه می‌آید تا باندل های فیفای Xbox One را معرفی کند و به‌مانند هرسال، شاهد همکاری نزدیک EA و مایکروسافت هستیم. دو باندل معرفی‌شده برای فیفا با قیمت‌های ۳۶۹ و ۳۹۹ یورو در دسترس خواهند بود که تفاوت آن‌ها مربوط به هارد ۵۰۰ گیگابایتی مدل ارزان‌تر و هارد ۱ ترابایتی مدل گران‌تر و همچنین اشتراک ۱ ماهه EA Access مدل ارزان‌تر و اشتراک ۱۲ ماهه مدل گران‌تر می‌شود. به‌علاوه شما تنها بر روی Xbox می‌توانید از قابلیت EA Access استفاده کنید و بازی را زودتر از عرضه تجربه کنید و کنسول سونی از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی‌کند.

————————————————————————–

اما عنوان بعدی، Halo 5: Guardians…

Halo 5: Guardians

microsoft conference gamescom 2015

Halo 5: Guardians

نمایش عنوان هیلو در این کنفرانس، مبتنی بر بخش چندنفره بازی بود و بعد از رونمایی از یک محیط جدید برای مبارزه تحت نام Colosseum شاهد مبارزه دو تیم بسیار معروف بازی هیلو با یکدیگر بودیم که با گزارش دو تن از سازندگان و افراد مرتبط با بازی همراه بود که در آن قابلیت‌های جدید بازی را معرفی کردند. این بازی نوآوری‌های فوق‌العاده‌ای در بخش چندنفره دارد و به قول خود تریلر، عنوانی که بخش چندنفره را تعریف و تشریح کرده است، قرار است باری دیگر خودش (و البته بخش چندنفره) را دوباره تعریف کند. اولین نکته مهم این است که بازی همچنان روند روان خود را حفظ کرده است. دومین نکته مهم اضافه شدن قابلیت‌های جدید است. در این تریلر قابلیت Charge کردن به نمایش درآمد که با توجه به نحوه‌ی انجام آن در تریلر، واقعاً استفاده از آن فوق‌العاده به نظر می‌رسد. سومین نکته که نکته‌ای بسیار مهم است، تغییر در سیستم پرچم است که برخلاف بازی‌های دیگر که با تصرف پرچم باید آن را با خود حمل کنید، در این عنوان امکان پرتاب کردن پرچم وجود دارد و به‌این‌ترتیب، امکان انتقال سریع‌تر پرچم مهیا شده است و خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌شود آن را به‌جاهای مختلف منتقل کرد و احتمالاً استراتژی‌های مختلفی جهت همکاری میان اعضای گروه برای استفاده از این قابلیت پیاده خواهد شد. بعد از نمایش بخش مولتی پلیر بازی، یک خبر هیجان‌انگیز برای دوستداران این بازی اعلام شد که مسابقات قهرمانی جهان در زمستان برای اولین بار برای این بازی برگزار خواهد شد و ما شاهد جایزه یک‌میلیون دلاری برای برنده مسابقات هستیم که فوق‌العاده است. ظاهراً این مسابقات در حالت Arena برگزار خواهد شد.

————————————————————————–

عنوان بعدی، Just Cause 3…

Just Cause 3

microsoft conference gamescom 2015

Just Cause 3

نمایش بازی به معنای واقعی کلمه، سریع، هیجان‌انگیز و پر از انفجار بود. از همان لحظات اولیه نمایش شاهد انفجار، پروازی با چتر در هوا، پرش از روی وسایل نقلیه، نابودی هلیکوپتر، نابودی ساختمان‌ها و… هستید و این‌ها یعنی همان چیزهایی که طرفداران از بازی انتظار دارند. شخصیت اصلی از روی وسایل نقلیه مختلف، به RPG و هر سلاح دیگری به سمت دشمنان شلیک می‌کند و همه‌چیز را نابود می‌کند و به‌این‌ترتیب می‌شود مطمئن بود که امکان شلیک از روی وسایل نقلیه وجود دارد. تنوع وسایل نقلیه هم بسیار بالاست و انواع موتور، هلیکوپتر، کامیون‌های دارای تیربار و… در بازی وجود دارند که فقط ساخته‌شده‌اند تا منفجر کنند! تریلر با انفجار یک هواپیما بسیار بزرگ به‌وسیله RPG پایان می‌یابد و تاریخ ۱ دسامبر (۱۰ آذر) به‌عنوان تاریخ انتشار بازی بر روی صفحه‌نمایش نقش می‌بندد.

————————————————————————–

اما بعد از آن نوبت می‌رسد به Forza Motorsport 6…

Forza Motorsport 6

microsoft conference gamescom 2015

Forza Motorsport 6

بدون شک سری Forza Motorsport یکی از بهترین عناوین شبیه‌ساز در سبک ریسینگ است. در تریلر پخش‌شده از نسخه ششم این عنوان که ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) منتشر خواهد شد، تقریباهمان چیزهای جدید این سری که قبلاً نیز اعلام‌شده بودند، به نمایش درآمدند. اولین نکته حضور ۴۵۰ ماشین در بازی است و در رقابت‌های آنلاین می‌توانید در رقابت‌های تا سقف ۲۴ بازیکن شرکت کنید که نشان از توجه زیاد مایکروسافت بر روی ارتقا قابلیت‌های شبکه Xbox Live برای انجام این مسابقات دارد. همان‌طور که قبلاً نیز اعلام‌شده بود، شبیه‌ساز باران نیز برای اولین بار در سری Forza Motorsport در این عنوان وجود خواهد داشت و بخش اعظم تریلر بازی و صحبت‌های سازندگان به همین موضوع اختصاص داشت. سطوح مختلف سیمانی، آسفالت و… هرکدام واکنش خاصی به هوای بارانی و مرطوب یا هوای خشک نشان خواهند داد و این نشان از این دارد که بالاخره سازندگان می‌خواهند از قدرت واقعی Xbox One استفاده کنند و همه‌ی آن چیزی را که طرفداران در طول این سال‌ها می‌خواستند، به آنان ارائه کنند. در طول تریلر، یکی از رانندگان ماشین‌های واقعی می‌گوید که حتی شبیه‌سازهای میلیون دلاری که برای رانندگان واقعی طراحی‌شده‌اند، به‌خوبی بازی فورتزا نیستند و این نشان از کیفیت بسیار بالای بازی دارد. همچنین رقابت در بخش آنلاین براساس دو مؤلفه سرعت و حرفه‌ای بودن است و بازی بر این اساس، افراد حرفه‌ای‌تر را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد تا برای جایزه‌ای بیش‌تر با یکدیگر رقابت کنند.

————————————————————————–

بعد از نمایش بازی فورتزا، یک تریلر کوتاه از عنوان Tom Clancy’s Rainbow Six Siege پخش شد که البته چیز جدیدی از بازی را نمایش نداد و فقط به مناسبت حضور در نمایشگاه گیمزکام آلمان، نمایی از پلیس‌های عملیات ویژه آلمان در بازی نشان داده شد تا طرفداران آلمانی بدانند که می‌توانند در نقش پلیس‌های آلمان نیز در این بازی به ایفای نقش بپردازند.

بازی بعدی Rise of the Tomb Raider بود…

Rise of the Tomb Raider

microsoft conference gamescom 2015

Rise of the Tomb Raider

نمایش این بازی نیز دو قسمت داشت. یکی انجام یک بخش از گیم پلی بازی را نشان می‌داد و دیگری تیزری بود از مقبره‌هایی که می‌توانید در بازی به آنجا بروید. گیم پلی بازی با پیشرفت‌های فراوانی همراه بوده است و اگر گفته‌های سازندگان و کارگردان بازی که روی صحنه حضور داشت درست باشد، هیچ‌کسی بازی را به روشی مانند دیگری انجام نخواهد دارد. همانند عنوان قبلی نیز Base-هایی در کنار آتش وجود خواهد داشت که می‌توانید توانایی‌های شخصیت اصلی را در آنجا آپگرید کرده و حتی مهمات دست‌ساز برای خود بسازید. به سبک عناوینی مثل Hitman Aboslution و Splinter Cell، قابلیت‌هایی نظیر پرت کردن حواس دشمنان با پرتاب اشیا، کشتن دشمنان با استفاده از اشیا موجود در محیط نظیر بطری و همچنین قابلیتی نظیر Mark & Execute نیز در بازی وجود دارد. با این قابلیت شما می‌توانید با مشخص کردن چند دشمن، هرچند نفر را باهم و بلافاصله بکشید. تنوع دشمنان بازی‌ها ظاهراً بیش‌تر شده و دشمنانی که Flamethrower دارند نیز به بازی اضافه‌شده‌اند. یکی از نکات بسیار مهمی هم که وجود دارد، تنوع و بزرگی فوق‌العاده بالای بازی است. جدا از این‌که به گفته سازنده، یکی از لوکیشن های تریلر سه برابر نسخ قبلی وسعت دارد، در طول تریلر گیم پلی و تریلر مقبره‌ها، بخش‌های جنگلی، کوهستانی و حتی خشک نیز دیده شد که نشان از گستردگی و تنوع بسیار بالای بازی دارد. بازی در دهم نوامبر (۱۹ آبان) امسال منتشر می‌شود.

————————————————————————–

بعد از نمایش این بازی، آقای فیل اسپنسر به روی صحنه آمد تا صحبت‌های بخش پایانی نمایش را انجام دهد و جمع‌بندی نهایی را انجام دهد. به اعتقاد مایکروسافت این بزرگ‌ترین لیست بازی‌های عرضه‌شده در یک مدتِ زمانی در تاریخ Xbox است. البته پر بیراه هم نیست، انحصاری‌های بسیار خوبی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ قرار است برای Xbox عرضه شوند که بعضی از آن‌ها عناوین بسیار بزرگی هستند که نزدیک ۴، ۵ سال است در حال ساخت هستند؛ اما صحبت‌های آقای فیل اسپنسر پایان‌بخش کنفرانس مایکروسافت نبودند و هنوز یک سورپرایز دیگر از مایکروسافت باقی‌مانده است. خانم Bonnie Ross از استودیو ۳۴۳ Industries، به روی صحنه می‌آید تا در مورد عنوان Halo صحبت کند. او در مورد داستان‌هایی دیگر جدا از داستان مسترچیف صحبت می‌کند که طرفداران مدت‌ها منتظرش بودند، عنوانی که سال آینده برای Xbox One و ویندوز ۱۰ عرضه خواهد شد، نسخه دوم یک عنوان افسانه‌ای…

Halo Wars 2

microsoft conference gamescom 2015

Halo Wars 2

سورپرایز مایکروسافت در این کنفرانس این عنوان بود. عنوانی که احتمالاً کسی انتظار معرفی‌اش را نداشت. نسخه دوم سری استراتژی Halo Wars قرار است ساخته شود و در پاییز سال آینده عرضه خواهد شد. تریلر به نمایش درآمده از این عنوان یک تریلر سینماتیک بود که حمله گروهی به یکی از پایگاه‌های انسان‌ها را نشان می‌داد و چیز خاصی از داستان کلی بازی و گیم پلی آن مشخص نشد ولی یکی از مهم‌ترین موارد در تریلر این عنوان حضور نام استودیو Creative Assembly، سازنده سری Total War، بود. با حضور این استودیو که تبحر زیادی در ساخت عناوین استراتژی دارد، تقریباً خیالمان از بابت کیفیت بازی راحت خواهد بود.

——————————————————————————————————————————-

تحلیل خلاصه کنفرانس:

این بخش به‌طور خلاصه‌تر و با جزئیات کمتری به توضیح در مورد عناوین مختلف به نمایش درآمده می‌پردازد که برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کل متن‌های بالا را ندارند تهیه‌شده است.

Quantum Break

microsoft conference gamescom 2015

Quantum Break

بدون شک همه منتظر نمایش این عنوان در کنفرانس گیمزکام بودند. نمایش این عنوان به‌طورکلی یک نمایش بسیار خوب بود. قابلیت‌های تغییر و توقف زمانی موجود در بازی به‌طور کامل‌تری به نمایش درآمدند تا علاقه‌مندان به بازی به‌طور دقیق‌تری از کارکرد این قابلیت‌ها آگاه شوند. ضمن این‌که کمی از نکات داستانی بازی نیز در تریلر گفته شد و به نظر می‌رسد که بازی همان‌طور که از نامش پیداست ربط‌های زیادی به موضوعات فیزیک نظری دارد. اصطلاحات تکینگی (Singularity) و افق رویداد (Event Horizon) شواهدی بر این مدعاست. بسیار از افراد بودند که می‌خواستند در مورد سریال و بخش‌های Live-Action بازی نیز اطلاعاتی داشته باشند؛ برای این افراد نیز یک تریلر از این بخش‌ها پخش شد که نشان از کیفیت بالای فیلم‌برداری قسمت‌های سریال بازی دارد و همین‌طور نام تعدادی از بازیگران سریال نیز گفته شد که در لیست زیر مشاهده می‌کنید. مهم‌ترین نکته نمایش بازی نیز اعلام تاریخ انتشار آن یعنی ۵ آوریل ۲۰۱۶ بود.

————————————————————————–

Crackdown 3

microsoft conference gamescom 2015

Crackdown 3

مدت زیادی بود که نمایشی از این عنوان نیز پخش نشده بود و برای همین بسیاری انتظار پخش یک نمایش از این عنوان را داشتند. در تریلر این عنوان، به‌طور کامل توجه زیادی بر روی هرج‌ومرج و انفجارهای مختلف بازی شده بود و در همه جای تریلر اثری از انفجار دیده می‌شد. ازجمله ویژگی‌های خاص بازی، قابلیت نابود کردن تقریباً همه‌ی ساختمان‌های بازی است و در طول تریلر، شاهد نابودی و فروریختن آسمان‌خراش‌های بسیار بزرگی بودیم و احتمالاً دستیابی به چنین قابلیتی، برای سازندگان یک چالش تکنیکی بسیار سخت بوده است. ظاهراً از طریق شبکه ابری مایکروسافت امکان دستیابی به ۲۰ برابر قدرت Xbox One نیز مهیا شده است که البته سازوکار این بخش چندان مشخص نیست.

————————————————————————–

Scalebound

microsoft conference gamescom 2015

Scalebound

عنوان جدید استودیو Platinum Games نیز از دیگر عناوینی بود که مدت زیادی نمایش خاصی نداشته‌اند و در این کنفرانس بعد از مدت‌ها تریلری از آن پخش شد. نام شخصیت اصلی بازی و اژدهایش در این کنفرانس اعلام شدند، شخصیت اصلی Drew و اژدهایش Thuban نام دارد. با توجه به نمایش بازی ازنظر تکنیکی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و گرافیک آن فوق‌العاده بالا خواهند بود. به‌خصوص افکت آتش اژدها که در این تریلر بارها شاهد کیفیت بسیار بالای آن بودیم. بخش‌هایی از بازی نیز به‌صورت پیاده و بخش‌هایی بر روی اژدها خواهد بود و مبارزات بازی نیز شکل Hack n’ Slash دارند که با توجه به استودیو سازنده بازی که استاد این سبک است، باید خیالمان از بابت این بخش راحت باشد. تاریخ انتشار بازی تعطیلات ۲۰۱۶ اعلام‌شده که یعنی بیش از یک سال دیگر برای عرضه بازی منتظر باشیم.

————————————————————————–

قابلیت‌های جدید Xbox One

چند قابلیت جدید برای Xbox One معرفی شد. اولین قابلیت مربوط به امکان پخش شبکه‌های Free-to Air به‌صورت HD است که قرار است به Xbox One اضافه شود و دومین قابلیت هم مربوط به ضبط شبکه‌های تلویزیونی از طریق DVR است که قابلیت برنامه‌ریزی و زمان‌بندی هم دارد. همین‌طور امکان استریم کردن فیلم‌های ضبط‌شده به وسایل دارای ویندوز ۱۰ نیز وجود دارد و آن وسایل می‌توانند این ویدیوها را دانلود کنند تا بدون اینترنت به آن دسترسی داشته باشید. قابلیت ضبط DVR به‌صورت رایگان از سال ۲۰۱۶ در دسترس کاربران خواهد بود. این سه موضوع به‌طورکلی نشان‌دهنده توجه بالای مایکروسافت به کاربرانی است که از Xbox One به‌عنوان یک وسیله کاملاً مالتی مدیا و فراتر از بازی انتظاراتی دارند. ضمن این‌که رایگان بودن این قابلیت نیز نشان از این دارد که مایکروسافت امکاناتی اساسی که هر وسیله مالتی مدیا باید داشته باشد را به‌طور رایگان در اختیار دارندگان Xbox One قرار می‌دهد و واقعاً روی این کنسول به‌عنوان وسیله‌ای فراتر از بازی حساب بازکرده است. قابلیت استریم کردن ویندوز ۱۰ نیز در جهت هماهنگ‌سازی PC و Xbox One انجام‌شده است و بعدازاین هم در مورد اکثر عناوین معرفی‌شده در کنفرانس، امکان Cross-Play میان ویندوز ۱۰ و Xbox One وجود دارد و این یعنی مایکروسافت قصد دارد به‌نوعی نسل هشتم را با دو پلتفرم خود ادامه دهد و بالاخره قرار است ویندوز را به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های اصلی خود برای بازی در نظر گرفته و همه‌ی محصولات خود را با یکدیگر هماهنگ سازد.

یک چت پد نیز برای دارندگان کنترلر Xbox One معرفی شد که هم روی کنسول و هم روی PC قابل‌استفاده است تا به‌وسیله آن، بتوانید سریع‌تر به جست‌وجو در منوهای کنسول پرداخته و یا با افراد مختلف در بازی آنلاین چت کنید. این چت پد دو دکمه قابل‌برنامه‌ریزی نیز دارد. به‌طورکلی، این وسیله یکی از وسایل مهمی است که معمولاً برای کنسول‌ها عرضه می‌شود و مایکروسافت نیز ترجیح داد تا این وسیله را در گیمزکام معرفی کند. تاریخ عرضه این وسیله، نوامبر امسال است.

microsoft conference gamescom 2015

Backward Compatibility

قابلیت دیگری که مایکروسافت بر روی آن مانور زیادی می‌دهد، قابلیت Backward Compatibility است که امکان اجرای بازی‌های Xbox360 را روی Xbox One مهیا می‌کند. ازاین‌پس و جدا از بازی‌هایی که قرار است از طریق این سرویس عرضه شوند، هر بازی‌ای که از طریق Games with Gold در اختیار دارندگان Xbox360 قرار بگیرد، از این قابلیت پشتیبانی خواهد کرد. با استفاده از این روش مایکروسافت قصد دارد که عناوین مهمی را که از این طریق برای Xbox360 عرضه می‌کند، خیلی سریع‌تر برای Xbox One قابل بازی بکند و به‌نوعی اشتراک گلد برای دارندگان هر دو کنسول باهم فواید زیادی خواهد داشت و می‌توانند با دانلود بازی روی Xbox360 به انجام آن روی Xbox One بپردازند. جدای از همه‌ی این‌ها، قابلیت Backward Compatibility یک دست آورد نرم‌افزاری فوق‌العاده است که شرکتی مثل مایکروسافت در جهت رقابت با رقیب خود به‌صورت انحصاری و تنها برای کنسول‌های خود ارائه خواهد کرد.

————————————————————————–

Killer Instinct Season 3

microsoft conference gamescom 2015

Killer Instinct

مایکروسافت قصد دارد فصل‌های این عنوان را همچنان ادامه دهد و در ماه مارس سال ۲۰۱۶ شاهد عرضه نسخه جدید این سری با حضور یک شخصیت مهمان از سری Battletoads هستیم. سری Battletoads ساخته استودیو Rare است و ازآنجایی‌که نسخ اولیه Killer Instinct نیز توسط این شرکت ساخته‌شده است، چنین اقدامی می‌تواند برای طرفداران بازی‌های Rare جذاب باشد.

————————————————————————–

ID@Xbox

مایکروسافت به‌شدت در پی حمایت از بازی‌سازان مستقل است تا عناوینی خلاقانه زیادی را برای Xbox One و ویندوز ۱۰ از این طریق عرضه کند. به عناوین مستقل بسیار زیادی در طول این کنفرانس اشاره شد. Bloodstained: Ritual of the Night که یک عنوان ۲٫۵D Side Scrolling Action RPG با المان‌های قوی سبک RPG است و توسط سازنده عناوین قدیمی Castlevania ساخته می‌شود، یکی از همین عناوین است و از قابلیت Cross-Play میان Xbox One و ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند. بسیاری از عناوین منتشرشده برای PC نیز قرار است برای کنسول‌ها عرضه شوند و با مشارکت مایکروسافت، آن‌ها ابتدا برای Xbox One منتشر خواهند شد. ازجمله این عناوین می‌توان به Cities Skyline و Train Simulator اشاره کرد.

بازی جدید استودیو Team 17، سازنده سری Worms که Worms W.M.D نام دارد نیز برای Xbox One و PC عرضه خواهد شد. آقای Ron Gilbert، سازنده معروف بازی‌های ادونچر و ماجرایی نیز عنوان جدید خود را که Thimbleweed Park نام دارد و از گرافیک پیکسلی بهره برده و قرار است یادآور عناوین کلاسیک سبک ادونچر باشد را در این کنفرانس رونمایی کرد و گفته شد که این بازی برای Xbox One و ویندوز ۱۰ عرضه خواهد شد. به چند عنوان دیگر نظیر Knight of Aether و Starbound نیز اشاره شد که قرار است برای Xbox One عرضه بشوند. ضمناً از بازی Ark: Survival Evolved که در دنیایی پر از دایناسور روی می‌دهد نیز نمایشی پخش شد که نشان از کیفیت بالای بازی داشت.

microsoft conference gamescom 2015

Worms W.M.D

عنوان جدیدی به نام We Happy Few نیز معرفی شد که در شهر لندن و در محیطی ترسناک روی می‌دهد. مردم باوجود داشتن ماسک‌های لبخند دار، به طرز عجیبی وحشتناک هستند و مطمئناً شکل جدیدی از ترس در این عنوان به دوستداران سبک Survival Horror منتقل خواهد شد.

بعد از وقفه‌ای در معرفی عناوین مستقل، سازندگان بازی Minecraft ضمن اشاره به نسخه بتای ویندوز ۱۰ این بازی، از بازی جدید خود که قرار است در اکتبر امسال برای Xbox One و ویندوز ۱۰ عرضه شود نیز تریلری به نمایش گذاشتند. این عنوان Cobalt نام دارد و آن‌طور از شواهد پیداست در فضا جریان دارد و به نظر، یک بازی بسیار شلوغ خواهد بود که به‌خصوص در حالت چندنفره، لذت بسیار زیادی خواهد داشت. انواع و اقسام سلاح‌های عجیب‌وغریب از تفنگ لیزری گرفته تا بومرنگ نیز در بازی وجود دارند.

————————————————————————–

DirectX12 و ویندوز ۱۰ برای Xbox One

microsoft conference gamescom 2015

Direct X12

یکی از خبرهای نسبتاً غافلگیرکننده این کنفرانس، عرضه ویندوز ۱۰ برای Xbox One در نوامبر امسال بود. به‌این‌ترتیب و با توجه به این موضوع، کاملاً واضح است که مایکروسافت می‌خواهد میان محصولات خود یک پیوستگی به وجود بیاورد و ویندوز ۱۰ را به یک سیستم‌عامل برای هماهنگ‌سازی تمامی محصولاتش تبدیل بکند. در کنار این موضوع احتمالاً به‌این‌ترتیب، قابلیت پشتیبانی از DirectX12 نیز به‌طور کامل برای Xbox One فراهم می‌شود و شاهد عناوینی با گرافیک به‌مراتب بهتر بر روی Xbox One خواهیم بود. یک دموی تکنیکی نیز از DirectX12 به نمایش درآمد که واقعاً نشان‌دهنده توان بالای این API گرافیکی در ساخت طراحی‌های گرافیکی به‌مراتب بهتر دارد. ضمناً به امکان Stream کردن بازی از روی Xbox One به ویندوز ۱۰ نیز اشاره شد که به‌وسیله این امکان، شما می‌توانید با خرید بازی روی Xbox One، به انجام آن روی ویندوز ۱۰ بپردازید.

————————————————————————–

Dark Souls III

microsoft conference gamescom 2015

Dark Souls III

با توجه به شرکت‌های موجود در نمایشگاه گیمزکام، انتظار می‌رفت که تریلری از این عنوان در کنفرانس مایکروسافت پخش شود. تریلر بازی ترکیبی از گیم پلی و بخش‌های سینماتیک بازی بود و تعدادی از مکان‌های بازی و باس های آن را به نمایش گذاشت. پر بیراه نیست که اگر یکی از باس های به نمایش درآمده در این تریلر را بزرگ‌ترین دشمن سری Dark Souls تابه‌حال بنامیم. در این نمایش قدرت گرافیکی بالای بازی به‌خصوص در مورد خاکسترهای پخش‌شده از اژدها به‌خوبی نمایان بود و با آتش یک اژدها و در اوج هیجان، تریلر به پایان رسید.

————————————————————————–

Homefront: The Revolution

microsoft conference gamescom 2015

Homefront: The Revolution

بعد از مدت‌ها، تریلری از این عنوان نیز پخش شد. در ابتدای تریلر، وضعیت اسف‌بار مردم در اثر تصرف کشورشان توسط کره نشان داده می‌شود که با تفنگ، بچه‌ای را مجبور به تشکر بابت تصرف و غارت کشورش می‌کنند. بعدازآن هم تریلر گیم پلی بازی نمایش داده می‌شود. ظاهراً دستگاه‌های انفجاری بدون سرنشین کوچک در این عنوان نقش اساسی دارند زیرا تابه‌حال در هر دو تریلر گیم پلی بازی، این وسایل حضورداشته‌اند. با توجه به Open World بودن بازی، وسایل نقلیه هم در این عنوان وجود دارند که البته کنترل آن‌ها تا حدودی شبیه عناوینی نظیر Call of Duty و Battlefield است. مکانیک‌های هک کردن و آزاد کردن مناطق مختلف بدین طریق نظیر عناوین یوبی سافت نیز در این عنوان وجود دارند. مایکروسافت نیز در جهت راضی کردن هر چه بیش‌تر دارندگان Xbox One، سازنده‌ی بازی را متقاعد کرده تا نسخه آزمایشی بازی را برای تست به‌طور انحصاری در زمستان امسال برای دارندگان Xbox One منتشر کنند.

————————————————————————–

FIFA 16

microsoft conference gamescom 2015

FIFA 16

نسخه جدید FIFA نیز نمایشی در این کنفرانس داشت و با توجه به شواهد، امسال تغییرات زیادی نسبت به سال قبل خواهد داشت. در این تریلر نیز به‌اضافه شدن تیم زنان اشاره شد و حتی بخش‌هایی از موشن کپچر حرکات بازیکنان این تیم‌ها نیز به نمایش درآمد که نشان از این دارد که شرکت EA قصد دارد که کیفیت همه‌ی بخش‌های بازی در حد خوب قرار داشته باشند و نمی‌خواهد کیفیتِ بخشی از بازی پایین‌تر از دیگر بخش‌ها باشد. همانند هرسال مایکروسافت با علم به فروش بالای این سری، بخشی از بازی را در انحصار خود درآورده و تعدادی شخصیت در بخش FIFA Ultimate Team Legends در انحصار کنسول‌های مایکروسافت هستند. علاوه بر این مایکروسافت باندل های جدیدی از Xbox One را به همراه این بازی نیز معرفی کرد تا از طریق محبوبیت بالای این سری، به فروش کنسول خود نیز کمک بکند.

————————————————————————–

Halo 5: Guardians

نمایش این بازی، محدود به بخش آنلاین آن بود و برای نشان دادن یکی از نقشه‌های جدید بازی و قابلیت‌های جدید این عنوان از نمایش مسابقه میان دو تیم حرفه‌ای این بازی استفاده شد. در نمایش این عنوان قابلیت‌های جدیدی نظیر Charge کردن برای شخصیت اصلی معرفی شدند و همچنین سیستم پرتاب پرچم نیز به بخش آنلاین بازی اضافه‌شده که سیستمی نوآورانه برای جابه‌جایی پرچم در بخش آنلاین است که در کمتر بازی مشابه آن دیده‌شده است. به لطف شبکه قوی Xbox Live، ظاهراً با یک بخش آنلاین فوق‌العاده در این عنوان طرف خواهیم بود که با توجه به سابقه این سری، کیفیت بالایی خواهد داشت. قرار است برای اولین بار در زمستان مسابقات قهرمانی جهان Halo نیز با جایزه ۱ میلیون دلاری نیز برگزار شود که نشان از توجه بالای مایکروسافت به این عنوان دارد.

————————————————————————–

Just Cause 3

microsoft conference gamescom 2015

۳ Just Cause

نمایش این بازی بیش‌تر برپایه نمایش انفجارها و بخش‌های هیجان‌انگیز متعدد بود. همانند عناوین قبلی می‌توانید استفاده از چتر و وسایل پروازی در بازی اهمیت زیادی خواهد داشت و از روی هر وسیله نقلیه به‌سرعت امکان جابه‌جایی وجود دارد. انواع و اقسام وسایل نقلیه نیز در بازی وجود دارد که امکان منفجر کردن همه‌ی شان وجود دارد و در تریلر منفجرشدن یک هواپیمای بزرگ نمایش داده می‌شود. این بازی در اول دسامبر (۱۰ آذر) منتشر خواهد شد.

————————————————————————–

Forza Motorsport 6

microsoft conference gamescom 2015

Forza Motorsport 6

مدت‌زمان زیادی تا انتشار نسخه جدید این سری باقی نمانده است و مایکروسافت سعی در تبلیغ توانایی‌های بالای این بازی دارد. ۴۵۰ ماشین در این عنوان وجود دارند و به لطف شبکه Xbox Live، امکان رقابت همزمان ۲۴ نفره فراهم‌شده است. باران و تغییرات آب و هوایی نیز مهم‌ترین تغییر این نسخه محسوب می‌شوند و اثر آن نیز روی زمین‌های مختلف سیمانی، آسفالت و… متفاوت خواهد بود حتی رانندگان واقعی مسابقات اتومبیلرانی نیز این عنوان را بهتر از شبیه‌سازهای چند میلیون دلاری اختصاصی رانندگان می‌دانند. همه این‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که باری دیگر مایکروسافت قصد دارد قدرت بالای استودیو Turn 10 را در سبک ریسینگ و شبیه‌ساز و البته توانایی بالای شبکه Xbox Live را به نمایش بگذارد.

————————————————————————–

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

microsoft conference gamescom 2015

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

نمایش این بازی در کنفرانس مایکروسافت تقریباً اطلاعات جدیدی از بازی ارائه نکرد. ظاهراً یوبی سافت به دلیل برگزار نکردن کنفرانس، تصمیم داشته صرفاً در کنفرانس مایکروسافت این تریلر از بازی را که نشان‌دهنده حضور نیروهای ویژه پلیس آلمان در بازی است به نمایش بگذارد تا بدین ترتیب بازیبازهای آلمانی را تشویق به خرید بازی بکند.

————————————————————————–

Rise of the Tomb Raider

microsoft conference gamescom 2015

Rise of the Tomb Raider

شرکت Crystal Dynamics با دست‌پر به نمایشگاه آمده بود. تریلر زمان نسبتاً خوبی داشت و ویژگی‌های جدیدی از گیم پلی بازی را به نمایش گذاشت. ویژگی‌های نظیر پرت کردن حواس دشمنان، کشتن آنان با اشیا موجود در محیط و نشانه‌گذاری آنان برای کشتن همزمان آن‌ها ویژگی‌های اصلی بودند که در این تریلر نشان داده شدند و تا حدودی شبیه عناوینی نظیر Hitman Absolution و Splinter Cell هستند. چند محیط مختلف نیز در طول یک تریلر دیگر به نمایش می‌رسند که شاهد محیط‌های خشک، کوهستانی و جنگلی در آن‌ها هستیم که نشان‌دهنده تنوع بالای محیط‌های بازی هستند. بازی در دهم نوامبر (۱۹ آبان) امسال منتشر خواهد شد.

————————————————————————–

Halo Wars 2

microsoft conference gamescom 2015

Halo Wars 2

یکی از سورپرایزهای مایکروسافت در این کنفرانس، معرفی عنوان دوم سری Halo Wars بود که در سبک استراتژیک ساخته می‌شوند. یک تریلر سینماتیک از بازی به نمایش درآمد که اطلاعات خیلی زیادی را در مورد آن در دسترس ما قرار نمی‌دهد و فقط می‌دانیم که استودیو Creative Assembly نیز در کنار سازنده اصلی سری یعنی ۳۴۳ Industries به ساخت آن کمک می‌کند و احتمالاً می‌توانیم انتظار یک عنوان بسیار خوب را در پاییز سال ۲۰۱۶ داشته باشیم.

————————————————————————–

نتیجه‌گیری نهایی:

مایکروسافت به‌طورکلی کنفرانس بسیار خوبی را در گیمزکام امسال برگزار کرد. این شرکت با نشان دادن بسیاری از عناوین خود که نزدیک یک سال از آن‌ها تریلری منتشرنشده بود، سعی دارد با عناوین انحصاری پرتعداد خود طرفداران بیش‌تری بدست بیاورد. علاوه بر این، شرکت مایکروسافت با توجه بسیار زیاد خود به ویندوز ۱۰ و تأیید عرضه اکثر بازی‌ها بر روی آن، نشان داد که تمرکز بالایی نیز بر روی PC داشته و می‌خواهد در کنار Xbox One به افرادی که با سیستم‌عامل مایکروسافت به بازی می‌پردازند نیز توجه زیادی داشته است. همچنین ویژگی‌های معرفی‌شده برای Stream بازی از Xbox One به روی ویندوز ۱۰، در کنار قابلیت Cross-Play میان این دو پلتفرم و همچنین عرضه ویندوز ۱۰ برای Xbox One در ماه نوامبر، نشان از این دارد که مایکروسافت در حال هماهنگ‌سازی همه‌ی محصولات خود با یکدیگر است تا افراد بتوانند با همه‌ی دستگاه‌های ساخت مایکروسافت با یکدیگر در ارتباط باشند. در کل باید گفت که مایکروسافت بدون شک از عدم حضور رقیب خود در گیمزکام نهایت استفاده را برده است و سعی دارد تا زمانی که شرکت سونی عناوین انحصاری جدیدی معرفی نکرده است، با انحصاری‌های پرتعداد خود بازیبازهای بیش‌تری را به سمت خود بکشد و باید صبر کرد و دید آیا با رویدادهای آینده، مایکروسافت موفق به این کار خواهد شد یا نه.

دانلود با کیفیت ۷۲۰p

دانلود با کیفیت ۴۸۰p 

دانلود با کیفیت ۳۶۰p

دانلود زیرنویس فارسی

مترجم: مهدی طباطبایی

 

 

microsoft conference gamescom 2015

Microsoft Conference Gamescom 2015

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا
غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا
غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا
غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا
غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا
غوغای عناوین پنهان | تحلیل کنفرانس Microsoft در Gamescom 2015 | گیمفا