طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا
طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا
طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا
طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا

طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015

سعید آقابابایی
۱۴:۳۱ ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا

در صنعت بازی های رایانه ای فرنچایزها و عناوینی وجود دارند که از آن ها به عنوان بازی هایی خاص یاد می شود و گیمرهای مختلف در برخورد با این بازی ها از لحاظ نوع جبهه گیری به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ی اول کسانی هستند که عاشق و دلباخته ی آن فرنچایز می شوند و دسته ی دوم کسانی هستند که بعد از چند دقیقه بازی دیگر حتی یک بار هم سراغ آن بازی نخواهند رفت و از ان متنفر خواهند بود. برخلاف بازی های عادی برای این دسته از عناوین معمولا حد وسط و میانه رویی وجود ندارد.

یکی از پارامتر هایی که می تواند بازی ها را به سمت خاص بودن سوق دهد میزان درجه ی سختی یک عنوان یا یک فرنچایز می باشد. عناوینی که درجه ی سختی بسیار بالایی داشته باشند به طور ناخوداگاه به سمت خاص بودن حرکت می کنند و هر گیمر بلافاصله در برخورد با ان ها تکلیف خود را برای همیشه با بازی یکسره خواهد کرد.یا ان بازی در لیست او جای دارد و یا هیچ گاه جای نخواهد داشت مگر روزی که دیدگاه خود را و یا لا اقل بخشی از دیدگاه خود را نسبت به بازی های مختلف تغییر دهد.

یکی از فرنچایز هایی که به طور کامل در تعریف بالا جای می گیرد و جزو دسته ای که ذکر کردیم طبقه بندی می شود سری souls می باشد.شاهکاری که توسط سازنده ی نابغه و خلاق خود هیدتا میازاکی که البته برخی گیمرها او را به دلیل علاقه به ساختن بازی های بسیار سخت و ازار دادن خود و دیگران متهم به سادومازوخیست بودن (جایگزین دو کلمه ی سادیست و مازوخیست در علم رفتارشناسی) می کنند ساخته شده است.این سری با عنوان Demon’s souls که یکی از برترین انحصاری های پلی استیشن ۳ بود اغاز شد و در طول زمان با دو شماره Dark Souls پیشرفت کرد و تبدیل به یک عنوان مولتی پلتفرم شد تا یکی از برترین ۳ گانه های تاریخ بازی های رایانه ای شکل بگیرد، ۳ گانه ای عجین با مرگ!

dark souls iii warrior 4k wallpaper 3840x2160

مدتی قبل و در E3 2015 بود که from software و bandai namco با اعلام خبر در دست ساخت بودن نسخه ی سوم بازی Dark Souls طرفداران و علاقمندان هاردکور این بازی را بسیار خوشحال کردند و البته دوباره موجی از بحث های مختلف را در فروم های گوناگون مبنی بر این که ایا این نسخه ساده تر از قبلی ها می شود یا خیر و….. به راه انداختند. بحث در مورد این که ایا این سری در طول زمان برای جذب مخاطبان بیشتر ساده تر شده است یا خیر در حوصله ی این مطلب نمی گنجد و باید در یک مقاله ی دیگر به تفصیل در مورد ان به بحث پرداخته شود.

با مقدمه ای کوتاه در مورد این سری اکنون به بحث اصلی این مطلب در مورد بازی Dark Souls 3 می پردازیم.حتما در جریان هستید که نمایشگاه گیمزکام در شهر کلن المان در حال برگزاری است و البته گیمفا مطابق معمول به بهترین شکل ممکن این نمایشگاه را برای شما عزیزان پوشش داده است تا در جریان ریزترین اخبار و جزییات این نمایشگاه قرار گیرید.در این نمایشگاه برای اولین بار گیم پلی عنوان Dark Souls 3 برای مخاطبان به نمایش در امد و همچنین عده ای موفق شدند تا قسمتی از این عنوان را بازی کنند و بلافاصله سراسر اینترنت را از ویدئوهای این بازی پر کنند.قطعا با مشاهده ی این ویدئو ها و نمایشی که from software از این بازی در گیمزکام داشت می توان به نکات زیادی در مورد این نسخه پی برد و و پاسخ برخی سوال های خود را گرفت.در این مطلب قصد داریم تا به تحلیل موارد مشاهده شده در ویدئو های این بازی و نکات مختلفی که در معرفی این عنوان در نمایشگاه گیمزکام وجود داشت بپردازیم تا علاقمندان بازی و طرفداران دو اتشه ی سری Souls هر چه بیشتر در جریان این که این بار میازاکی چه اشی برایمان پخته است قرار بگیرند و با المان های مختلف گیم پلی این شماره اشنا شویم.

در ادامه ی مطلب به صورت جداگانه و تک تک در مورد نکات مختلفی که در این نسخه و ویدئوهای بازی شاهد هستیم و توسط افرادی که بازی را در نمایشگاه گیمزکام تجربه کرده اند منتشر شده است می پردازیم تا از پیچیده شدن بیهوده ی بحث جلوگیری شود.

readystanceart sample0

battle art ها ستاره ی درخشان Dark Souls 3:

در نمایشگاه E3 و هنگام معرفی بازی استدیو from software ار سیستم جدیدی در مبارزات این بازی نام برد که “weapon arts ” نام داشت و اکنون نام خود را به battle arts تغییر داده اند.battle art ها تعدادی حملات و ضربات ویژه را برای هر اسلحه به صورت اختصاصی بازی می کنند.به عنوان مثال زمانی که دو اسلحه در دو دست خود گرفته اید می توانید از قابلیت چرخش های ۳۶۰ درجه ای برای اسیب زدن به دشمنانی که اطرافتان هستند استفاده کنید.شما می توانید از این battle art ها حتی زمانی که سپر به دست گرفته اید نیز استفاده کنید.

battle art ها تفاوت اصلی مبارزات این نسخه با بازی های قبلی هستند و روح جدیدی را در سیستم مبارزات این عنوان دمیده اند.در واقع ان ها ستاره ی بی چون و چرای نسخه ی سوم در مسیر تکراری نشدن مبارزات بازی و تفاوت با نسخه های قبلی می باشند و یک سیستم ریسک و پاداش جدید را به بازی Dark Souls 3 اضافه می کنند.حتی سیستم سپر جدیدی نیز در این نسخه وجود دارد که مثلا برخی از سپرها قابلیت دفع (parry) کردن حملات حریف رادارا هستند و برخی دیگر این قابلیت را ندارند.

باتوجه به نکاتی که ذکر شد شاید اولین موردی که به ذهن برخی افراد خطور کند این باشد که سیستم مبارزات بازی در نسخه های قبلی به اندازه ی کافی پیچیده و تاکتیکی بود چه برسد به حالا که یک سری حرکات جدید نیز به بازی اضافه شده اند و بازی را پیچیده تر می کنند.پس با این حساب شاید بازی در جذب کسانی که برای اولین بار می خواهند وارد این سری شوند زیاد موفق عمل نکند و کار را برای ان ها سخت کند.

از دو منظر می توان به این نکته پرداخت. اول این که اگر قبول کنیم که این سیستم جدید مبارزات را پیچیده تر کرده است (که در این مورد صحبت خواهیم کرد) پس ما طرفداران این سری باید از سازندگان ممنون باشیم که باز هم طرفداران بازی را نسبت به جذب افراد جدید ترجیح داده اند و بازی را در جهت پیچیده تر کردن و جذاب تر کردن برای علاقمندان هاردکور خود پیش برده است.با این حساب خیال طرفداران می تواند از بابت ساده نشدن بازی برای جذب مخاطب عام راحت باشد.

از جهت دیگری که می توان این نکته را تحلیل کرد این است که با قرار دادن این سیستم در بازی مبارزات بازی در دسترس تر شده اند و گزینه های بیشتری را در اختیار بازیبازان قرار می دهد.مگر نه این که وقتی اپشن ها و حق انتخاب های بیشتری را در اختیار افراد می گذاریم در حقیقت راه های بیشتری را برای ان ها ازاد کرده ایم و در دسترس ان ها قرار داده ایم؟

lungeart sample0

نظر سازندگان بازی در مورد این نکته با نظریه ی دوم منطبق است و به اعتقاد ان ها این حرکات جدید بازی را برای همه در دسترس تر (و نه ساده تر) می کند و هر دو قشر طرفداران قدیمی و جدید را راضی نگه خواهد داشت.Brandon Williams یکی از سازندگان بازی در این مورد می گوید :

” ما امیدواریم که battle arts system بازی را در دسترس تر کند.درست است که Dark Souls برای سختی اش مشهور است ولی ما نمی خواهیم کسی با ناراحتی بازی را به خاطر سختی نامعقول پس بزند.البته ما به سیستم سختی بازی دست نمی زنیم و بازی همان گونه که قبلا بوده است خواهد بود ولی ما می خواهیم بازی برای افراد مختلف در دسترس تر و نه ساده تر شود.یکی از گزینه ها در این راه دادن اپشن های بیشتر به بازیبازان است.اگر شما برای یک اسلحه انتخاب های بیشتری داشته باشید پس بازی برای شما در دسترس تر خواهد بود ”

 

استفاده از battle art ها محدودیت دارد:

battle art ها ضربات بسیار قدرتمند و ویژه ای هستند که نسبت به حملات معمولی سلاح های شما اسیب بسیار بیشتری را به دشمنان وارد می کنند و در مبارزات این نسخه از بازی اضافه شده اند. خب وقتی این تعریف را در ذهن خود تحلیل می کنیم و با صحبت های سازندگان بازی که چند خط قبل به ان اشاره کردیم در مورد دست نخوردن سیستم سختی بازی مطابقت می دهیم تضادی به وجود می اید مبنی بر این که حالا که این سیستم جدید و ضربات قدرتمند به بازی اضافه شده اند پس ما کار راحت تری در کشتن دشمنان خواهیم داشت.ایا این گونه است؟

خیر دوستان این طور نیست. می پرسید چرا؟ بگذارید توضیح دهم. اول این که زمانی که شما از این حملات استفاده می کنید بسیار در برابر ضد حملات دشمنان اسیپ پذیر هستید و کاملا با گارد باز اماده ی دریافت ضربات مرگبار خواهید بود.دوم این که استفاده از این ضربات محدودیت دارند. در نمایشگاه E3 برای استفاده از این ضربات محدودیتی ذکر نشده بود ولی اکنون و در نمایشگاه گیمزکام تعداد انها به ۲۰ عدد محدود شده است و مانند Estus flask ها هر بار با استراحت در bonfire مجددا پر می شوند. حتما می دانید که به این راحتی نیست که هر بار به bonfire بازگردید و بخواهید پشت سر هم این ضربات را پر کنید.زیرا با هر استراحت تمامی دشمنان ان منطقه که با زحمت کشته اید دوباره در خدمتتان خواهند بود و یا بهتر است بگویم به خدمتتان خواهند رسید!

البته این تعدادبه گفته ی سازندگان هنوز قطعی نیست و تا زمان انتشار بازی ممکن است تغییرات زیادی در ان به وجود بیاید و در نهایت به روندی ختم شود که بیشترین کارایی را از نظر سازندگان بازی داشته باشد.

pursuer1 sample0

الگوی حملات boss ها در میانه ی نبرد تغییر می کند:

یکی از مواردی که حتی قبل از تایید رسمی این نسخه در مورد Dark Souls 3 به گوش می رسید وجود مکانیکی به نام “heat up” در بازی بود که بر روی رفتار باس های بازی تاثیر می گذارد و باعث تغییر در عملکرد ان ها می شود.اکنون و با توجه به صحبت های سازندگان بازی و ویدئوهای منتشر شده و تجربه ی کسانی که بازی را انجام داده اند مشخص شده است که چنین چیزی تقریبا وجود دارد و البته نه با نام خاص “heat up”.

بگذارید تا نحوه ی عملکرد این سیستم را با مثالی برای شما توضیح دهم. موجودی که در تصویر بالایی مشاهده میکنید اولین باس بازی است که از سوی سازندگان معرفی شده است و Dancer of the Frigid Valley نام دارد. در ابتدای مبارزه وی شمشیری امیخته در اتش را به دست دارد و با ان به شما ضربات سهمگینی را وارد می کند.پس از ان که مقداری از خون او کم می شود و به درجه ی مشخصی می رسد وی شمشیری دیگر را نیز در دست دیگرش می گیرد که این بار امیخته در خاکستر است (خاکستر یکی از المان های جدید بازی است) و با این دو شمشیر تعداد زیادی حملات جدید نیز برای شما به کار می برد.

خب این موردی که اشاره شد تاکنون در نسخه های قبلی Dark Souls نیز وجود داشته است و چیز جدیدی نیست. موضوع جدید این جاست که سازندگان قصد دارند این غیرقابل پیش بینی بودن و تغییر رفتار را در تمامی باس های بازی پیاده کنند و ان را به یک امر عادی در بازی تبدیل کنند. در مورد Dancer of the Frigid Valley این تغییر رفتار همان بیرون اوردن شمشیر دوم است و در باس های دیگر شامل موارد مختلف که بعدا و با معرفی باس های بیشتر متوجه خواهیم شد.

این تغییر رفتار باس ها در واقعا گیمر را وادار می کند که بسیار با دقت تر مبارزه را انجام دهد و البته روش شکست دادن باس را دیر تر یاد بگیرد.خلاصه بگویم گیمر بیشتر بمیرد!

rollingshot sample0

گرافیک ، ادای احترام به Bloodborne:

در نمایش هایی که در گیمزکام ۲۰۱۵ شاهد بودیم و هنگامی که انها را از منظر گرافیک و طراحی محیط با نسخه های قبلی مقایسه می کنیم به وضوح می توانیم رد پای دیگر شاهکار میازاکی که در فاصله ی Dark Souls 2 و ۳ عرضه شده است یعنی Bloodborne را ببینیم.وقتی در ویدئوهای مختلف منتشر شده از بازی دقت می کنیم در برخی نقاط طراحی محیط ها را کاملا وام دار طراحی گوتیک و مدرن گونه ی Bloodborne می بینیم و گویی شاهد مرحله ای جدید از ان بازی هستیم.البته اشتباه برداشت نشود که Dark Souls 3 و بازی یاد شده کاملا به یکدیگر شبیه هستند و از طراحی محیط یکسانی بهره می برند بلکه هدف بیان این نکته است که درطراحی دو بازی تشابهاتی از لحاظ برخی محیط ها و معماری ساختمان ها و فضاهای مختلف به چشم می خورد که قطعا نه تنها مورد منفی برای بازی به شمار نمی رود بلکه از انجایی که Bloodborne یک شاهکار بی بدیل در طراحی محیط و فضاسازی می باشد قطعا شباهت با ان برای یک بازی نکته ی مثبت و امتیازی خاص به شمار می رود.این شباهت ها بسیار زیبا و جذاب هستند و سبب شده اند در برخی قسمت ها جهان Dark Souls از ان تم قدیمی و باستانی همیشگی کمی فاصله بگیرد و به محیط هایی با طراحی و معماری قرون وسطی شباهت هایی پیدا کند.

اگر از منظر طراحی محیط و گرافیک هنری فاصله بگیریم و بخواهیم در مورد گرافیک فنی بازی با توجه به نمایش های ان صحبت کنیم و ان را بانسخه های قبلی Dark Souls مقایسه نماییم باید گفت نسبت به نسخه های نسل هفتمی Dark Souls 2 شاهد یک جهش گرافیکی فوق العاده در کیفیت بافت ها و و همچنین نورپردازی می باشیم و بازی کاملا از جلوه ی نسل هشتمی برخوردار است.ناخود اگاه با توجه به یکی بودن سازنده های این عنوان و Bloodborne بحث مقایسه بین این دو بازی پیش می اید و از انجایی که Bloodborne نیز یک بازی نسل هشتمی است راحت تر می توان از نظر گرافیک فنی این دو بازی را با یکدیگر مقایسه کرد.از لحاظ گرافیک فنی عنوان Bloodborne تا حدودی از گرافیک صیقل یافته تر و تر و تمیزتری نسبت به نمایش هایی که تاکنون از Dark Souls 3 دیدیم برخوردار است که البته با توجه به این که هنوز نسخه ی نهایی Dark Souls منتشر نشده است نمی توان در این مورد نظر قطعی داد و قطعا تا زمان انتشار بازی سازندگان گرافیک بازی و جلوه های مختلف ان را پولیش خواهند کرد و حتما در نسخه ی نهایی شاهد گرافیک صیقل یافته تری نسبت به نسخه ای که در گیمزکام نمایش داده شد خواهیم بود.

به طور کلی چیزی که تاکنون از گرافیک Dark Souls 3 شاهد بوده ایم نمایانگر یک گرافیک هنری خارق العاده (مثل همیشه) و گرافیک فنی چشم نواز می باشد که البته هنوز جای کار بیشتری را دارد و از انجا که زمان نسبتا زیادی تا انتشار بازی باقی مانده است و با توجه به خوشنام بودن سازنده ی بازی حتم بر این است که تا حد ممکن تا زمان انتشار بازی کیفیت گرافیکی بازی بالاتر خواهد رفت.

phptradk6

گیم پلی ، سریع تر از نسخه های قبل ، کند تر از Bloodborne:

در مورد گیم پلی بازی وسیستم های جدید اضافه شده به بازی در قسمت های قبلی به تفصیل خدمت شما عزیزان توضیحاتی را ارائه کردیم.نکته ای که در این قسمت قصد داریم به ان بپردازیم و از نمایش های بازی در گیمزکام به وضوح مشخص است در مورد سرعت کلی روند بازی و مبارزات است. در ویدئو های منتشر شده از بازی شاهد این موضوع هستیم که تا حدودی گیم پلی بازی نسبت به عناوین قبلی سری Souls سریع تر به نظر می رسد و این مورد را حتی در جاخالی دادن ها و غلت زدن های شخصیت اصلی بازی نیز می توان مشاهده کرد.البته منظور از سریع تر شدن روند بازی چیزی مثل عنوان Bloodborne نیست. به هر حال این دنیا دنیای Dark Souls است و قوانین خودش رادارد.در اینجا مجددا سپر داریم که همین وجود سپر در بازی بازی را نسبت به Bloodborne کند تر می کند و دوباره برای طرفداران قدیمی سری Souls سیستم ” سپر را همیشه بالا بگیر مگر این که خلافش ثابت شود! ” وجودخواهد داشت.یعنی دفاع مطلق با سپر سپس یک ضربه و دوباره دفاع مطلق. همین موضوع سرعت بازی را نسبت به Bloodborne که در ان تنها باید به اطراف غلت میزدیم و جاخالی می دادیم پایین تر می اورد.در Dark Souls 3 نیز مانند نسخه های قبلی شاهد تاثیر وزن ایتم ها بر روی سرعت شخصیت بازی می باشیم که این نیز یکی دیگر از عوامل کندتر بودن بازی نسبت به Bloodborne است که چنین سیسیتمی در ان وجود نداشت.

به طور کلی روند مبارزات و حرکت شخصیت در Dark Souls 3 نسبت به ۳ نسخه ی قبلی سری  Souls مقداری سریع تر به نظر می رسد ولی نه تا مقداری که بخواهد به ریشه های این سری پشت کند و یک بازی سرعتی را برای ما نمایش دهد.بلکه این بازی هنوز هم با تمام وجود یک Dark Souls است و بس.

یکی دیگر از نکاتی که سازندگان بازی نیز در گیمزکام ۲۰۱۵ ان را تایید کردند کمتر بودن تعداد اسلحه های بازی نسبت به Dark Souls های قبلی می باشد که به گفته ی سازندگان در این بخش بیشتر شبیه به Bloodborne است تا عناوین قبلی. Brandon Williams در این باره می گوید :

” Dark Souls 3 به طور کلی تعداد سلاح های کمتری نسبت به نسخه های قبلی دارد و ما بیشتر تمرکز خود را بر روی بالابردن عملکرد و قابلیت هر نوع از سلاح ها در سیستم battle art گذاشته ایم “.

dark souls gets a bone chill

یکی دیگر از نکاتی که در نمایشهای بازی مشهود است و به چشم می اید زشت تر بودن لباس شخصیت اصلی بازی نسبت به لباس فوق العاده زیبای شخصیت اصلی بازی در معرفی دارک سولز ۲ می باشد.لباس شخصیت اصلی بازی در این نسخه بسیار شباهت به لباس و زره شخصیت بازی در کاور و تریلرهای عنوان Demon’s souls دارد که البته نمی توان از ان به عنوان نکته ای منفی یاد کرد ولی شاید یک لباس جذاب تر تاثیر بیشتری در دلنشین تر کردن نمایش بازی برای طرفداران داشت.

در مورد داستان بازی و موسیقی ها و صداگذاری ان از هم اکنون نمی توان نظری داد و بایستی تا انتشار نمایش ها و اطلاعات بیشتر در ماه های اینده توسط سازندگان بازی صبر کرد.

نتیجه گیری:

اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد نمایش Dark Souls 3 در نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۵ نتیجه گیری و ان را تحلیل کنیم می توان گفت from software با این نمایش خیال ما و طرفداران بازی را تا حدود زیادی از جهت اطمینان داشتن برای عرضه ی یک Dark Souls با کیفیت راحت کرد و نشان داد که باز هم حرف های زیادی برای نسخه ی جدید بازی برای گفتن دارد که مهمترین و جذاب ترین ان سیستم battle art در بازی است.اگر طراحی محیط و دشمنان و باس های بازی از همین کیفیتی برخوردار باشند که در نمایش بازی دیدیم قطعا می توانیم شاهد یک شاهکار دیگر باشیم که توانسته است نکات جدید را با هرانچه که ما از Dark Souls های قبلی دوست داریم مخلوط کند و معجونی بسیار خوشمزه و البته با طعمی جدید را به ما ارائه دهد. از نابغه ای مثل میازاکی انتظار دیگری نیز نمی رود.

Dark Souls 3 در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی برای پلتفرم های پلی استیشن ۴ و پی سی و ایکس باکس وان منتشر خواهد شد.شمامی توانید تریلر منتشر شده از این بازی در نمایشگاه گیمز کام ۲۰۱۵ را از اینجا و ویدئوهای گیم پلی بازی را در این قسمت مشاهده و دانلود نمایید.

dark souls 3 e3 screenshot 2 1434385705

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا
طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا
طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا
طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا
طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا
طنین مرگ | تحلیل نمایش Dark souls 3 در Gamescom 2015 | گیمفا