بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا
بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا
بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا
بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا

بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن

امیر حاجی زاده
۲۰:۰۲ ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا

هفت ماهی از شروع سال ۲۰۱۵ می گذرد، سالی که نکو بودنش را از بهارش که معرفی زیبای قدرتمند انویدیا یعنی GTX 960 بود، می توان شناخت. در این هفت ماه شاهد جولان دادن دو رقیب دیرینه در دنیای کارت گرافیک بودیم، AMD و NVIDIA را می گوییم که هر کدام برای پیروزی در میدان نبرد سال ۲۰۱۵ برنامه ریزی کردند و اتفاقات گذشته عبرت گرفتند و تجربه هایی کسب کردند. شاید کمی زود باشد تا درباره ی برنده امسال صحبت کرد اما می توان حدس هایی هم زد چون این انویدیا بود که سال را با خودنمایی موقت شروع کرد. در آن سوی میدان هم AMD برای هوادارانش کم نگذاشت، روزنه های امیدی را که در اوخرا سال ۲۰۱۴ ایجاد کرده بود را پر رنگ تر کرد و به واقعیت تبدیل کرد تا توانسته باشد حساب کار را به تساوی برساند، یعنی ۱-۱! پس با ما همراه باشید.

همان گونه که شما دوستداران گیمفا می دانید، زمستان هر سال شاهد مقاله ای با نام”بزرگان گرافیک” در صفحه اصلی سایت و انجمن هستید و امسال هم این مقاله را تقدیم حضورتان خواهیم کرد اما با تغییراتی کوچک. بدلیل معرفی کارت گرافیک های متعدد و در عین حال ارزشمند در طی سال، مسلما باید از یک سری از محصولات صرف نظر کرد تا به بررسی تعداد محدودی از آن ها بپردازیم اما امسال این کار به شکل دیگری رخ خواهد داد. به این صورت که بزرگان گرافیکی که تا به حال معرفی شده اند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • نامی آشنا برای غول ها- GTX TITAN X

غول ولی زیبا…

کمپانی Nvidia در مراسم GDC 2015 از پرچمدار ۱۰۰۰ دلاری خود، یعنی GTX Titan X رونمایی کرد. Titan X که قوی ترین کارت گرافیک تک هسته ای جهان تا به این لحظه است، با اختلاف کمی، یک پله بالاتر از GTX 980Ti قرار گرفته است. این غول بی شاخ و دم با قدرت بسیار بالایی که دارد می تواند هر بازیبازی را شیفته خود کند. از دیگر مشخصات این کارت می توان به ۳۰۷۲ عدد هسته CUDA، حافظه ۳۸۴ بیتی، ۹۶ واحد ROP و ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 اشاره کرد. Titan X نه تنها از سه درگاه Display port، HDMI 2.0 و DVI پشتیبانی می کند، بلکه  از فناوری Quad SLI پشتیبانی می کند. ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی Titan X را در کنار پیکربندی SLI تصور کنید، قطعا رویایی خواهد بود! این کارت همانند GTX 980Ti  فاقد Back-Plate است، که یک نقطه ضعف برای این کارت گرافیکی گران قیمت محسوب می شود.

شاید با Dying Light بتوان قضاوت کرد.

شرکای وفادار Nvidia اجازه تولید Titan X با بورد و خنک کننده سفارشی خود را ندارند، پس باید با مشکلات این کار که نویز و حرارت می باشند، کنار آیند. هرچند Titan X قیمت بسیار بالایی دارد اما همچنان انتخاب خوبی برای اجرای بازی ها در رزولوشن ۴K می باشد.  حتما با ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی ، تجربه بی نظیری را در رزولوشن ۴K به یاد خواهید داشت.

 

  • باصرفه و ارزان ولی غریبه-GTX 960

GTX 960، از جدیدترین کارت های معرفی شده توسط شرکت Nvidia است. غول سبز با معرفی این کارت خوش قیمت، معماری Maxwell را به بازار میان رده ها نیز وارد کرد تا شاید توانسته باشد کمی به بازار های جهانی، تکانی داده باشد. GTX 960 برپایه پردازنده گرافیکی جدید GM206 است که جانشین GTX 760 (که برپایه GK106 بود) محسوب می شود. این کارت، قدرتمند تر شده و به لطف معماری Maxwell، مصرف و حرارت بسیار کمتری دارد و از فناوری های جدیدی مانند MFAA ،G-Sync ،Dynamic Super-Resolution ،VR Direct و Voxel illumination به خوبی پشتیبانی می کند.

هر چه به آینده نزدیک شویم، فاصله ها زیادتر می شوند…

بهتر است نگاهی دقیق تر به مشخصات GTX 960 بیندازیم: ۱۰۲۴ عدد هسته کودا، ۳۲ واحد ROP، فرکانس هسته ۱۱۲۷ و ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 با پهنای باند ۱۲۸ بیت، سهم GTX 960 می باشد. شاید بتوان نقطه ضعف GTX 960 را حافظه آن دانست، ۲ گیگابایت حافظه ۱۲۸ بیتی، برای کارتی که ۲۰۰ دلار بابت آن پرداخت می کنید، قطعا کافی نیست و ما انتظار بیشتری داشتیم، البته GTX 960 همچنان انتخاب خوبی برای کاربری در رزولوشن ۱۰۸۰p می باشد و عملکرد بسیار خوبی در اکثر بازی های روز، ارائه می دهد. Gainward و Palit و EVGA و ZOTAC و MSI و ASUS و KFA2 و PNY و Inno3D مدل های خود را از GTX 960 بطور رسمی معرفی کرده اند.

 

  • حریفی بی رقیب- RADEON R9 390X

خاکستری در زیر آتش…

کمپانی AMD سرانجام پس از سکوتی بلند مدت، از جدیدترین کارت گرافیک خود رونمایی کرد. R9 390X که پرچمدار سری ۳۰۰ می باشد، برپایه پردازنده گرافیکی Hawaii که اکنون، Grenada نام گذاری شده است، می باشد.می توان گفت R9 290X ،R9 390X در ظاهری جدید است زیرا بر پایه همان پردازنده گرافیکی که در R9 290X نیز به کار رفته بود، ساخته شده است. با این تفاوت که بهینه سازی های جزئی تری صورت گرفته و فرکانس هسته و حافظه نیز افزایش یافته است. R9 390X از ۸ گیگابایت حافظه گرافکی از نوع GDDR5 بهره برده که نسبت به کارت R9 290X، پیشرفت چشم گیری داشته است. ۸GB حافظه گرافیکی، قطعا برای کاربرانی که از پیکربندی های Crossfire استفاده می کنند، یک نکته مثبت محسوب می شود.

با Captain Jack بیشتر آشنا شوید…

افزایش حجم حافظه گرافیکی این محصول جدید را می توان بزرگترین تفاوت R9 390X نسبت به R9 290X دانست زیرا باعث افزایش قیمت این کارت، نسبت به R9 290X نیز شده است. از دیگر مشخصات R9 390X، می توان به ۲۸۱۶ واحد سایه زن، ۶۴ واحد ROP و حافظه ۵۱۲ بیتی، اشاره کرد. این کارت قدرتمند، با قیمت پایه ۴۳۰ دلار می تواند انتخاب مناسبی برای کاربری در رزولوشن بالاتر از ۱۰۸۰P است.

 

  • پرچمدار فعلی-GTX 980 TI

زیبایی منحصر بفرد در انحصار انویدیا

مراسم Computex برای Nvidia فرصت خوبی بود تا از کارت GTX 980Ti رونمایی کند. کارتی که در آوریل ۲۰۱۵ زمزمه هایش به گوش همگان رسید و رسید تا این که بالاخره معرفی شد.  Nvidia پس از مدت کوتاهی، جانشین GTX Titan X را با قیمتی کمتر معرفی کرد. می توان گفت GTX 980Ti تقریبا تمام ویژگی های Titan X را در کنار قیمتی بسیار کمتر دارد. این کارت گرافیک قدرتمند، با قیمت ۶۵۰ دلاری خود می تواند هر بازیبازی را وسوسه کند! نسبت به GTX 980 قیمت بیشتری دارد، اما در مقابل، کارایی قابل قبولی در رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ دارد. در این رزولوشن، شما حداقل به دو کارت GTX 980 نیاز دارید که علاوه بر آن، حجم حافظه ۴ گیگابایتی برای عناوین گرافیکی و سنگین امروزی، مشکل ساز خواهد شد و کافی نخواهد بود. GTX 980Ti 6GB انتخاب هوشمندانه تری برای بازی در این رزولوشن خواهد بود، خصوصا زمانی که سیستم کامپیوتر شما فقط از یک کارت گرافیک به طور همزمان پشتیبانی می کند.می توان گفت GTX 980Ti، مدل تقلیل یافته GTX Titan X است. بهتر است نگاه دقیق تری به مشخصات GTX 980Ti بیندازیم:Titan X از ۳۰۷۲ هسته CUDA بهره برده که این مقدار، در GTX 980Ti به ۲۸۱۶ هسته کاهش یافته است. همچنین GTX Titan X از ۱۹۲ واحد Texture بهره می برد که در مقابل، این مقدار در GTX 980Ti به ۱۷۶ واحد کاهش یافته است. لازم به ذکر است که مقدار حافظه گرافیکی نیز در مقایسه با GTX Titan X، از ۱۲ گیگابایت به ۶ گیگابایت کاهش یافته است. تعداد ترانزیستور ها، ROP و Memory Interface در GTX 980Ti دست نخورده باقی مانده است. هردوی این  کارت گرافیک ها از ۸۰۰۰ میلیارد ترانزیستور، ۹۶ واحد ROP، و حافظه ۳۸۴ بیتی، بهره می برند.

برخلاف GTX Titan X، کمپانی Nvidia، به شرکای خود اجازه می دهد که GTX 980Ti را با برد و خنک کننده سفارشی خود، تولید و روانه بازار کنند که یک نکته مثبت برای GTX 980Ti محسوب می شود. همچنین لازم به ذکر است که با روی کار آمدن GTX 980Ti، کمپانی Nvidia قیمت GTX 980 را از ۵۵۰ دلار، به ۴۹۹ دلار کاهش داده است. Nvidia سرانجام، با معرفی GTX Titan X و GTX 980Ti، اجرای بازی در رزولوشن ۴K با یک GPU را امکان پذیر کرده است. این کارت های گرافیکی، به اندازه کافی قدرتمند هستند که فریم ریت قابل قبولی را در رزولوشن ۴K ارائه دهند. فناوری G-Sync انویدیا را هم در کنار آن قرار دهید و بدانید که قادر خواهید بود گیمینگ بدون پارگی تصویر و مشکل را تجربه کنید که در نوع خود، عالی به نظر می رسد. پیکربندی های SLI مشکلات خود را دارند و تعداد زیادی از عناوین امروزی، به خوبی از این فناوری پشتیبانی نمی کنند، لذا GTX 980Ti آمده است که لحظاتی لذت بخش و خوشی را برایتان رقم بزند.

 

 

 

  • کوچک و پرسرعت- RADEON Fury X

زیبای کوچک AMD

 

AMD بعد از سکوتی بظاهر معنادار، طی مراسم E3 2015، سری جدیدی از کارت های گرافیکی خود را با نام Fury را معرفی کرد. پرچمدار این سری که Radeon Fury X نام دارد، بر پایه پردازنده گرافیکی Fiji بوده که این بار با ۴ گیگابایت حافظه پرسرعت HBM همراه می باشد. AMD در سری Fury، با به کار گیری حافظه های نسل جدید HBM، که ۶۰ درصد پهنای باند بیشتری در مقابل حافظه های GDDR5 ارائه می دهند و مصرف کمتری نیز دارند، توجه همگان را به خود جلب کرده است. Fury X برخلاف قدرت بالایی که ارائه می دهد، فضای بسیار کمی را اشغال می کند. حافظه های نسل جدید HBM، بر روی GPU قرار می گیرند که این امر موجب شده است تا طول کارت به ۱۹.۵ سانتی متر، که مقدار قابل توجهی است، کاهش یابد. این کمپانی پرآوازه همانند پرچمدار سال گذشته خود، R9 295×2، از خنک کننده مایع که ساخت شرکت Cooler Master می باشد، برای خنک سازی این کارت گرافیک تازه معرفی شده ، استفاده کرده است. رادیاتور خنک کننده این کارت، از یک فن ۱۲۰ سانتی متری بهره می برد که در اکثر کیس های امروزی می توان بدون مشکل آن را نصب کرد. همچنین لازم به ذکر است که این محصول از Back-plate نیز برای جلو گیری از آسیب هایی که ممکن است در هنگام حمل و نقل، به کارت وارد شود، بهره می برد. کارت های گرافیکی بر پایه Fiji، برای استفاده از پیکربندی Crossfire، نیازی به کانکتورهای فیزیکی Crossfire ندارند و از طریق گذرگاه PCI-Express اطلاعات را منتقل می کنند.

این است لحظه ی شکست GTX 980 Ti

بهتر است نگاه دقیق تری به مشخصات Fury X بیندازیم: این کارت گرافیکی قدرتمند، از ۴۰۹۶ واحد سایه زن، ۸۹۰۰ میلیارد ترانزیستور، ۶۴ واحد ROP و ۴ گیگابایت حافظه ۴۰۹۶ بیتی HBM، بهره می برد. همچنین فرکانس هسته ۱۰۵۰Mhz اعلام شده و فرکانس حافظه گرافیکی هم، ۵۰۰Mhz می باشد. این کارت گرافیک نه تنها از ۱ خروجی HDMI 1.4 و ۳ خروجی Display Port پشتیبانی می کند، بلکه برای تغذیه، به دو عدد کانکتور ۸ پین هم بهره می برد. شاید بتوان از نقاط ضعف این کارت خوش نام، به نداشتن خروجی های DVI و عدم قابلیت اورکلاک حافظه، اشاره کرد. AMD نیز همانند Nvidia، قیمت پایه ۶۵۰ دلار را برای پرچمدار خود در نظر گرفته است. اگر قصد خرید کارت گرافیکی قدرتمند با بازده بسیار خوب، برای اجرای بازی ها در رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ را دارید، Radeon Fury X انتخاب بسیار هوشمندانه ای  برایتان خواهد بود.

 

با تشکر ویژه از ehsan 1377

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا
بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا
بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا
بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا
بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ممنون بابت مقاله. Nvidia بهتره ولی AMD با صرفه تره.

  • Triple_M گفت:

    دهنم آب افتاد پست خیلی خوبی بود :yes:
    به نظر من برای رندرینگ و کار های سه بعدی مث یونیتی و مکس ای ام دی بهتره ولی گیم انویدیاس دیگه صد در صد با توجه به پشتیبانی بهتر و تکنولوژی های مختلفش :X-P:

    • Strixxx گفت:

      بله CUDA برای گیم بهتره تا Stream

      • FDM.Pro گفت:

        ببخشید بر چه اساسی میگید که CUDA برای گیم بهتر هست ؟؟؟؟
        اگه منظورتون پشتیبانی هایی که برای بازی های خاص انجام میده دلیل محکمی نیست.
        تکنولوژی کودا میتونه به صورت اختصاصی و از طریق متد های سنگین ریاضی قسمتی از کار سی پی یو رو هم انجام بده که این کار باعث افزایش سرعت فراوان توی رندر میشه چون به جای انیکه سی پی یو پردازش های سنگین سه بعدی رو انجام بده این کار رو کودا میکنه. توی رندرینگ حرف اول رو کارت گرافیک های انویدیا میزنن.

    • فرشاد گفت:

      عزیز داری کم لطفی میکنی هر دو شرکت کارت های قوی دارن و هردوشون هم تکنولوژی های خاص خودشون رو دارن فقط انویدیا آپدیت های کارت هاش رو زود به زود منتشر میکنه ای ام دی نه تقریبا هر ۶ یا ۷ ماه یه بار ولی خوب اینکه میگید استریم از کودا ضععیف تره و بد تره شما تست های بازی GTA V رو نگاه کن تو کارت های انویدیا میزان رنگبندی و زنده بودن رنگ ها بیشتر به چشم میومد در صورتی که توی ای ام دی برعکس شاید رنگ ها زنده نبود ولی جزئیات خیلی بیشتر بود به فرض تراکم موی شخصیت های بازی چین و چروک هایی که روی صورت هاشون بود حتا درختان و … تمام جزئیات کوچیک بازی قابل مشاهده بود بازم میگم هر دو شرکت عالی هستن و کارت های بیسار و خوب و قوی تولید میکنن و نمیشه گفت کدوم یکی بهتره چون جفتشون کارت های پرچم دار و میان رده و پایین رده دارن تنها فرقی که دارن اینه که کارت های میان رده ای ام دی از نظر قیمت از انویدیا ارزون تر و قوی تر هستن یه مقدار دقت کنید گفتم یه مقدار بعدا رو سرم خراب نشید

  • erfanrd گفت:

    دیگه معلوم کدوم بهتر Nvidia بهتر ولی من با AMD بیشتر حال میکنم

  • AMIR_PC گفت:

    Fury X با ۴۰۹۶ بیت نتونست یه ۹۸۰tiـی که فقط ۳۸۴ بیت رو داره ون طور که باید شکست بده، همه قبول دارن که Fury X رسما خراب کرد و باز ۹۸۰ تایتان برنده هست و پرچمدار
    معماری مکسول انویدیا واقعا داره میترکونه، ببینیم پاسکال چه میکنه….

    • ALI FT9 گفت:

      پسر خوب amd کارت اصلیشو رو نکرده….fury برای رقابت نیومده بود…چهارتا سایت سخت افزاریو دنبال کنی متوجه میشی.

    • Strixxx گفت:

      Fury X کارت ۹۸۰Ti رو در رزولوشن ۱۰۸۰ و این حدود نتونست شکست بده، فقط تو ۴K تونست کمی جلو بیافته

      • ALI FT9 گفت:

        وقتی کارت گرافیک ۹۸۰ti از f تو رزولوشن ۱۰۸۰ بهتر عمل میکنه شما میگید ۹۸۰ti تونست fury رو شکست بده اما وقتی تو رزولوشن بالا که خیلی مهم تره چون معمولا کسایی این کارتارو میخرن دوست دارن رو بالاترین رزولوشن بازیشونو اجرا کنن عمل کرد ضعیف تری داشته شما میگید fury کمی بهتر از ۹۸۰ti بوده…امان از دست این فن باز ها…

        • Strixxx گفت:

          رزولوشن ۴K از کی شده مهم؟؟
          الان ۹۰ درصد ۱۰۸۰ بازی میکنن. تو ۴K برتری اصلا زیاد نیست در حد ۱ ۲ فریمه!!
          نگاهی به این بنچمارک ها بیندازید بد نیست!!
          tpucdn=com/reviews/AMD/R9_Fury_X/images/gta5_3840_2160=gif
          tpucdn=com/reviews/AMD/R9_Fury_X/images/witcher3_3840_2160=gif
          tpucdn=com/reviews/AMD/R9_Fury_X/images/ryse_3840_2160=gif
          حالا این بنچ های ۱۰۸۰. اختلاف بیش از ۱۰ فریمه!!(تازه مدل رفرنس ۹۸۰Ti.بدون اورکلاک)
          tpucdn=com/reviews/AMD/R9_Fury_X/images/gta5_1920_1080=gif
          tpucdn=com/reviews/AMD/R9_Fury_X/images/witcher3_1920_1080=gif
          فن بازی!! حقیقت محضه!
          تایید لطفا

          • ALI FT9 گفت:

            بله…ولی فکر کنم شما جزء اون دسته افرادی هستید که چند سال پیش میگفتید full hd بودن زیاد اهمیت نداره…۷ سال amd اومده روی حافظه های gddr5 کارکرده و نقشه اساسی تو این نسل داشته…الان داره روی رزولوشنای بالتر کار میکنه واقعا باید به شما خسته نباشید گفت….فکر کنم شما چند سال دیگه هم روی ۱۰۸۰ گیر کنید.

            • Strixxx گفت:

              خوبه بنچ مارک دادم فرقشون در حد ۲ فریم هم نیست!! ۹۸۰Ti های غیر رفرنس با اورکلاکی که دارن به راحتی تو ۴K هم پیروز میشن!! دگ فن بازی هم حدی داره والا!!!
              دگ از DX 12.1 هم ک پشتیبانی نمیکنه!! HDMI 2.0 هم که نداره!!! واترکولرش هم که جای یک فن رو میگیره یعنی برای منی که Water Cooler دارم رسما نمیشه استفاده کرد!! دگ نمیدونم دلیل برتری رو تو چی میدونید!

            • ALI FT9 گفت:

              پسر خوب کسی از برتری حرف نزد….جالبه بدونی من هم pc و هم لپ تاپمو جزء کارت گرافیکای nvidia انتخاب کردم..و مثل شما فن باز نیستم.
              الان این سوال مطرحه شما ایندرو میسازید یا من…یا یه شرکتی که داره واسه آینده کار میکنه.

            • Strixxx گفت:

              عزیزم مطمین باش با پاسکال و ۳d memory آینده هم برای انویدیا هست. هنوز معماری از DX 12.1 پشتیبانی نمیکنه این رو میگن آینده؟؟ :sweat:

        • unreal engine گفت:

          حالا که fury گند زده برای رقابت نبوده!!! و کارت اصلی حساب نمیشه

          همه فن های AMD میدونند fury شکست کامل بود وقتی n Vidia در ۴k بهتر عمل کنه اصلا ۴k مهم نیست ولی وقتی fury فقط در ۴k بهتر عمل میکنه یک دفعه تبدیل به یک ملاک میشه که از هزار نفر یک نفر ۴k داره معماری مکسول و دمای زیاد کارت و مصرف زیاد و قفل ولتاژ کارت و… اصلا کشک واقعا حدی داره 😐 واقعا مثل اینکه قبول حقیقت برای جناب عالی مقداری سخته

  • ALI FT9 گفت:

    پول کمتر توانایی مناسب amd
    پول خیلی بیشتر توانایی عالی nvidia

  • iman mafia گفت:

    دوستان من ps4 دارم بعد میخوام بازیهای مولتی رو روی pcبرم بعد میخوامسیستم ببندم میخوام بازیه هارو رو مدیوم برم به نظرتون این خوبه ۴۱۶۰ cpu core i3 گرافیکasus gt740g رم۸

  • Reza Heydari گفت:

    یه سوال فنی داشتم الان با صرفه ترین کارت گرافیک موجود توی بازار چی هست و قیمتش چنده؟

  • unreal engine گفت:

    بنده خودم ۹۸۰ ti گرفتم به جرات میتونم بگم بهترین کارت n Vidia هست و خیلی در بازی ها عملکرد خوبی داره از سری TITAN هم استفاده کردم که برای ۴k gaming پیشنهاد میکنم ولی به شخصه بیشتر برای work station ازش استفاده میکنم ولی از AMD خیلی کم استفاده میکنم و قصد خرید FURY داشتم چون روی کاغذ غولی بی شاخ و دم هست ولی متاسفانه در full hd زیاد خوب عمل نمیکنه و ضعف های نسخه های قبل هم به همراه داره برای همین منصرف شدم به دوستان هم یا ۹۸۰ یا ۹۸۰ ti پیشنهاد میکنم

    • ramin#x#.x گفت:

      اتفاقا تایتان اکس برای کسانی توصیه میشه که نمیخوان سمت sli برن و بنده این کارت رو به کسانی توصیه میکنم که خوراکشون ۱۰۸۰ و حداکثره.
      بتمن – ویچر + گیمورک و…
      زمانی به دوستان میگفتم ۹۸۰ ۴ گیگ به صلاح نیست الان رو میدیدم که بازی ها رم بالای ۴ گیگ طلب میکنن و فردا رو هم میبینم که بازی ها رم بالای ۶ گیگ رو طلب میکنن.

      • unreal engine گفت:

        تا حدودی این حرف رو قبول دارم منتها من دیدم اختلاف کمی بین x و ti هست و تایتان فعلا توجیه اقتصادی نداره زمانی که یک کارت ۹۸۰ ti میتونه از x قوی تر باشه و قیمت کمتری داشته باشه رفتن سمت x زیاد عقلانی نیست حداقل برای من اینطور بوده و فعلا با سنگین ترین بازی هم حدود ۵ گیگ vram مصرف شده و تایتان فعلا فقط برای ۴k مناسب هست و vram کارتti برای ۱۰۸۰ زیاد هم هست چه برسه به x البته من منکر قدرت این کارت نمیشم و احتمالا اگر روزی برسه که ti جوابگو نباشه از TITAN برای گیمینگ استفاده میکنم
        تایید لطفا

        • ramin#x#.x گفت:

          الان یچی بین ۵ – ۱۰% تایتان اکس قوتر از برادر کوچکتره خودشه و خوشبختانه کلیه کارتهای رفرنس غیرقابل دستکاری انویدیا قابلیت اورکلاک بالایی دارند و همین الان شما میتونید پروفایل evga titan x super over clock رو برای تایتان اکس دانلود و اجرا کنید خواهید دید که تایتان اکس ۲۰ % از ۹۸۰ti g1 و ۳۵ % از ۹۸۰ ti معمولی قویتر خواهد بود. دقت کنید بدون برد و سیستم کولینگ کاستومایز شده ولی این ویژگی از محدود ویزگی هایی است که در سری های ۵۹۰ – ۶۹۰ – titan z و حالا تایتان اکس پر رنگتر از سایر مدلهاست.

  • ramin#x#.x گفت:

    من به همه کسانی که توان مالی رو دارند توصیه میکنم در خرید تایتان اکس حتی شک نکنند. الان ۹۸۰ti به دلیل بهینه نبودن بتمن درش مشکل داره ولی تایتان اکس بدون هیچ مشکلی ۶۰ فریم ثابت رو میده. و این دلیل چیزی نیست جز رم بالا که در بتمن به ۷۰۵۰ مگ هم نیاز پیدا خواهید کرد.

  • hamid sh گفت:

    سختی انتخاب کردن یکی از این دو (Nvidia.AMD)= سختی انتخاب کردن یکی از این دو (ps4.xbox one)

  • ALIREZA A.T.A گفت:

    دوستان الان یک سیستم خوب با قیمت مناسب چیه؟

  • بچه ها یه سوال من نسخه ی اصلی ویندوز ۱۰ رو نصب کردم ولی تو پنل انویدیام اولی نوشته direct api version 12 و بایینش نوشته api level future 11_0 چرا مگه نباید بایینش ۱۲_۰ باشه

  • mostafa. sony گفت:

    سلام دوستان. میخوام یه سیستم ببندم در حد ۳ تومن میتونم از گرافیکgtx980 استفاده کنم یا از ۹۷۰ استفاده کنم که بیشتر از ۳ تومن نشه؟ در مورد سی پی یو هم راهنمایم کنین لطفا هم ب صرفه باشه از نظر قیمت هم واسه اجرا بازی کم نیارن

  • فرشاد گفت:

    من برام مهم نیست کارت گرافیکم ماله انویدیا باشه یا ای ام دی واسه همین حرفام از روی فن بازی نیست تو این کارت هایی که توی مقاله معرفی شد بهترینشون از نظر قیمت و کارایی به نظر من GTX 960 چون قیمتش کمتر از ۱ میلیون تومن هستش و قدرت بالایی داره مخصوصا مدل های OC که شرکت ایسوس تولید میکنه چون جدا زا اینکه سری GTX اورکلاک شده هست ایسوس همراه کارت گرفیک های OC برنامه ی اورکلاک کردن رو هم ارائه داده که خیلی خوبه در کل هر دو برند کارت هاشون یکسان و دقیق نمیشه گفت کدوم یکی کارتاش قوی تره خرید کارت گرافیک نباید از روی تعصب باشه بلکه باید به سیستمی که جمع میکنید باشه به فرض سی پی یو های اینتل با کارت گرافیک های Nvidia توی تست هایی که گرفته شده نشون دادن که عملکرد بهتری نسبت با کارت گرافیک های ای ام دی داشتن واسه همین به نظر من اگه دنبال یه سیستم خیلی خوب برای رندرینگ و گیمینگ هستید فقط فقط ای ام دی جمع کنید سیستمون رو یعنی هم سی پی یو و هم جی پی یو تون رو AMD بگیرید

  • AC.Syndicate گفت:

    این GTX 980Ti تا چند سال بازی ها رو با رزولوشین ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم ساپورت میکنه؟

    • فرشاد گفت:

      خیالت راحت همین GTX 960 بگیری راحت برات ۴ سال جواب گو من خودم GT9800 داشتم سال ۸۸ گرفتم تا سال ۹۲ خداشاهده همه بازی هارو به حتا کوچکترین لگ و Dly بازی کردم اونم روی تنظیمات High چون کارت میخوای بخری باید به تعداد هسته و سرعتشون و همینطور اینترفیس مموریشون نگاه کنی مثلا ۶۴ بیتی یا ۱۲۸ بیتی یا ۲۵۶ بیتی و یا بالاتر اون GT 9800 من ۲۵۶ بیتی ۱۸۰۰ مگاهرتزی با ۹۶ تا کودا کور یا همون هسته گرافیکی بود واقعا کارت عالی بود الان کارت های ۲۵۶ بیتی خیلی قیمتشون بالاست اون موقع ۲۰۰ هزار تومن من بالاش پول دادم دیگه از این بالاتر تو بازار نبود حکم GTX 980 الان رو داشت یادش بخیر

  • mostafa. sony گفت:

    Farshadجان ی سیستم معرفی کن که خیلی خوب از پس بازی ها بر بیاد. در حد سه ملیون بدون مانیتور

    • فرشاد گفت:

      داداش با ۳ میلیون بهت یه سیستم میگم تا آخر نسل جوابگو باشه برات تازه PC یه مزیتی نسبت به کنسول داره اینه که شما میتونی با پول یه بازی کنسول حداقل ۶ تا بازی خفن بگیری البته خرید یه پلتفرم برای بازی دست خودته دل بخواهی من نمیتونم از بازی های استراتژیک مخصوصا بازی های بیلیزارد دست بکشم واسه همینم هیچوقت پی سی رو ول نمیکنم بگذریم الان بهت یه سیستم معرفی میکنم منتها چون جلوشون قیمتاشو مینویسم شاید گیمفا نشون نده اگه نشون دادن که هیچ اگه تو خصوصی بهت میگم

    • فرشاد گفت:

      مادربورد : ASRock Z97 Anniversary قیمت ۳۸۰ هزار تومان
      سی پی یو : Intel Core i5-4690 Haswell Processor قیمت ۷۳۵ هزار تومان بیخود پولتو برای Core i7 هدر نده تنها فرق i5 با i7 اینکه i7 جدا از اینکه ۴ هسته ای هستش ۴ هسته مجازی هم داره ولی i5 اون ۴ هسته مجازی رو نداره اصن مهم نیست چون تو گیم هیچ تاثیری نداره چون مجازی بریم سر بقیه بقیه قطعات
      کارت گرافیک : ASUS GTX 960 TURBO OC 2GB GDDR5 قیمت ۹۳۰ تومن این کارت چون حافظه اش یا همون رم گرافیکیش نسل GDDR 5 هستش خیلی سریعتر و قوی تر از کارت های DDR3 هستش تازه این مدلی که گفتم توربو اورکلاک شده است یعنی راحت برات بسته به بازی تا ۸۰ فریم رو میگیره
      رم : CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz قیمت ۱۸۰ هزار تومان
      پاور : Cooler Master Silent Pro M2 1000W 80Plus Silver PSU قیمت ۷۳۵ تومن یه چیزی یادت باشه توی خرید پاور اولا همیشه همیشه همیشه فقط کولر مستر بگیر که رقیب نداره بعدش گرین دوم اینکه بهت این پاور رو پیشنهاد دادم چون فقط یه برق ۶ پین باید به کارت گرافیکت وصل کنی واسه همین با این پاور دیگه خیالت راحت
      مجموع قیمت این سیستم کمتر میشه ۳ میلیون هستش البته میتونی پاورت رو Green GP1200B-OC-Plus بخری که قیمتش ۶۶۵ تومن هستش بجاش باقی پولت رو یه کیس Green X-Plus-Eagle بگیری که جدید ترین مدل کیس گرین هستش قیمتشم ۱۲۰ تومن خیلی جیگر قیافه اش

      • فرشاد گفت:

        گیمفا جان من تایید کن لطفا plz

      • فرشاد گفت:

        بالاخره تایید شد بازم سوالی بود در خدمتم

        • دوست عزیز شما حالت خوبه پاور ۱۰۰۰ وات این سیستم نهایتا ۶۰۰ وات در ضمن کارت گرافیک هم یک از برند گیگا مدل G1 با ۱۰۰ هزار بیشتر ۴ گیگ حافظه داره که خیلی بهتره در مورد رم هم ۲ تا ۴ گیگ خیلی بهتره تا یک هشت فقط CPU خوب گفتی لطفا اطلاعاتتون رو زیاد تا دوستان رو به اشتباه نندازی

          • فرشاد گفت:

            شما حرفه ای اصن تو خوب بشین جلو یه عمر دارم سیستم میبندم حالا داری به من میگی چیکار کنم نظرت محترم ولی من به مارک و برند کاری ندارم اینو کل دنیا هم میدونه بهترین سیستم کولینگ کارت گرافیک ماله ایسوس هستش که الان ۵ ساله هنوز کسی نتونسته سیستم کولینگی طراحی کنه که از ایسوس بهتر باشه دوم تو جزو همون آدم هایی هستی که فکر میکنن هرچقدر رم کارت گرافیک بالا باشه اون کارت بهتره پسر خوب GT610 هم ۲ گیگابایت حجم رمش GTX650 رمش ۲ گیگابایت خوب پس چرا اینقدر اختلاف قیمت دارن برا بار صدم تو کامنت های قبلم گفتم حجم رم زیاد مهم نیست مهم تعداد هسته های گرافیکی – اینترفیس مموری گرافیک و سرعت پردازنش هسته و رم هستش که مهم نظر میدی دلیل بیار کارشناسانه نظر بده رو باد هوا و سمبل نظر نده من مغازه دارم یه عمری تو این حرفه ام دیگه نمیخواد به من بگی چی خوبه چی بد بعدشم پرفسور فقط ۹۵ وات سی پی یو برق مصرف میکنه نزدیک به ۲۵۰ وات هم مادربورد حالا DVD RW و هارد با بقیه مخلفات کیس به درک اصن اونا مصرف برقشون هیچی میدونی این کارتی که گفتم چقدر برق مصرف میکنه نزدیک ۴۵۰ وات تو حالت معمولی و ۶۰۰ وات در حالت توربو و گیمینگ یعنی زمانی که فن های کولینگ با دور بیشتر کار میکنن همه اینا بیشتر از ۶۰۰ وات میشه تو چجوری میگی ۶۰۰ وات کافیه همین شما ها هستید میرید سیستم جمع میکنید پاور وات پایین میندازید مادر اون کارت گرافیک و قطعات رو میارید جلو چشش بریم سر وقت رم میگی ۲تا چهار بهتره خوب مستر چیزی در مورد کانال های رم میدونی بزار به زبون ساده بگم قابل فهم باشه برات فکر کن تو یه اتوبان داری میری اون اتوبان چهار بانده باشه بهتره یا ۲ بانده مسلما ۴ بانده تو اون حرکتی که شما میگی انجام بده اون چهار گیگ بعدی زمانی فعال و قابل استفاده میشه که ۴ گیگ اول پر بشه و نیاز پیدا کنه که از ۴ گیگ بعدی استفاده کنه که این کار باعث هنگ سیستم در حالت گیمینگ و یا لگ وسط بازی میشه ولی اگه یه ۸ باشه کل حجم رم ازاد و دیگه نیازی به فعالسازی نداره و کلش در دسترس بازم سوالی داشت بگو بنده رشته ام فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) هستش رو هوا حرف نمیزنم

            • فرشاد گفت:

              بازم بررسی گیمفا تایید کن دیگه اصن این سیستم رو برداری لطف میکنی مهد کودک نیست که به حقوق کاربر های سایت احترام بزارید

            • فرشاد گفت:

              این کارتی که شما گفتی هیچ فرقی با کارتی که بنده گفتم نداره فقط رم بیشتر با این تفاوت که کارت گیگابایت فقط اورکلاک شده است با ۴ گیگ حافطه گرافیکی ولی ایسوس با ۲ گیگ در عوض توربو اورکلاک در ضمن وقتی شما بازی میکنی همین ۲ گیگ هم زیاد هم هست بیشتر از ۱ گیگ استفاده نمیشه مگر اینکه در حین گیم شما یه برنامه ای مثل مکس و مایا باز گذاشته باشی که نیاز به کارت گرافیک داشته باشن در کل اون کارتی که گفتی خوبه قیمتشم ۱۰۰ تومن بیشتر نیست قیمتش ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومن با گارانتی آوزنگ ولی من ایسوس رو به خاطر قابلیت هاش ترجیح میدم تا حجم حافظه اش با قیمت ۹۳۰ هزار تومان

            • واقعا تو دانشگاه به شما ها چی یاد میدن؟؟
              کارت ۹۶۰ در حالت گیم حتی در رزولشن ۲k فقط ۱۸۳ وات مصرف میکنه حتی در حالت sli هم ۲۷۳ وات مصرف میکنه من خودم تازه سیستم بستم کارت هم ۹۷۰ هست یه ۷۰۰ w پاور انداختم خیلی خوب کار میکنه براش زیادهم هست بد هم نیست بدونی سری ۹۰۰ از معماری Maxwell 2 ساخته شده است که در مقبل کارایشون خیلی برق کمی مصرف میکنند یک حرف احمقانه توی حرفتون دیدم مادر برد ۲۵۰ وات مصرف میکنه به کسی نگو از خنده می ترکه امیدوارم اطلعاتتون زیاد شده باشه در جواب به فرشاد شینوبی

          • فرشاد گفت:

            فقط ۹۵ وات سی پی یو برق مصرف میکنه نزدیک به ۲۵۰ وات هم مادربورد حالا DVD RW و هارد با بقیه مخلفات کیس به درک اصن اونا مصرف برقشون هیچی میدونی این کارتی که گفتم چقدر برق مصرف میکنه نزدیک ۴۵۰ وات تو حالت معمولی و ۶۰۰ وات در حالت توربو و گیمینگ یعنی زمانی که فن های کولینگ با دور بیشتر کار میکنن همه اینا بیشتر از ۶۰۰ وات میشه تو چجوری میگی ۶۰۰ وات کافیه همین شما ها هستید میرید سیستم جمع میکنید پاور وات پایین میندازید مادر اون کارت گرافیک و قطعات رو میارید جلو چشش بریم سر وقت رم میگی ۲تا چهار بهتره خوب اصن چیزی در مورد کانال های رم میدونی بزار به زبون ساده بگم قابل فهم باشه برات فکر کن تو یه اتوبان داری میری اون اتوبان چهار بانده باشه بهتره یا ۲ بانده مسلما ۴ بانده تو اون حرکتی که شما میگی انجام بده اون چهار گیگ بعدی زمانی فعال و قابل استفاده میشه که ۴ گیگ اول پر بشه و نیاز پیدا کنه که از ۴ گیگ بعدی استفاده کنه که این کار باعث هنگ سیستم در حالت گیمینگ و یا لگ وسط بازی میشه ولی اگه یه ۸ باشه کل حجم رم ازاد و دیگه نیازی به فعالسازی نداره و کلش در دسترس بازم سوالی داشت بگو بنده رشته ام فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) هستش رو هوا حرف نمیزنم

  • mostafa. sony گفت:

    من خودم عاشق انحصاری هایps4 هستم ولی pc فعلا برام ب صرفه تر ه از نظر بازی تنوع بیشتری داره قیمت بازی هاشم کمتره فعلا یه سیستم قابل قبول بعدش ps4 و انحصاریاش

  • Ali_76 گفت:

    من که gtx 970 خریدم خیلی راضی هستم کسی میخواد بخره دبی واقعا قیمتا ارزون تره اونجا من msi خریدم به مول ایران شد ۱،۸۰خیلی به نفعه سری overclock که رنگ سفیده

    • Ali_76 گفت:

      دو اشکال یادم رفت ویرایش کنم به پول ایران شد حدود ۱،۰۸۰
      یه سوال دارم این کارت یکم طولش زیاده به همین خاطر احساس میکنم کارت سر جاش یکم خم شده به پایین اون اخرش هر دو پیچ رو که سفت میشه به کیس بستم ولی ربطی نداره اون اخرش احساس میکنم یکم خم شده به پایین به نظرتون چیکارش کنم یعنی توهم زدم؟

  • خیلی ممنون بابت مقاله
    به نظر من بهترین کارت از نظر قیمت کارایی ۹۷۰ هست از دایرکت ۱۲ هم پشتیبانی میکنه و برای رزولشن ۱۰۸۰ بسیار مناسبه به همه ی دوستان پیشنهاد میشه

  • _RasouL- گفت:

    مقاله عالی بود
    لذت بردم از خوندنش
    ممنون :yes: :yes: :yes:
    AMD خیلی روی این Fury مانور داد. حالا خود AMD هیچی! اگه وب سایت های اونور سر بزنید و اخبار قبل از لانچ Fury رو ببینید، شاهد کامنت هایی خواهید بود که از هر سه کلمه ی فنای AMD، دو تاش HBM هستش 😐 ولی آخرم این HBM هیچ کاری نکرد! چون فرکانس این نوع حافظه خیلی پایینه (۵۰۰ مگاهرتز)
    فقط و فقط منتظر پاسکل هستم! 😎

  • amir hosein گفت:

    دوستان یک پردازنده و پاور و کارت گرافیک تا حداکثر یک و نیم میلیون می خواستم بگیرم . لطفا راهنمایی کنید چی بگیرم

  • majidam گفت:

    دوستان من مانیتور فول اچ دی ۳۲ اینج دارم با رزولوشن۱۹۲۰ در۱۰۸۰ وکارت گرافیک gtx 760 بااینکه هم مانیتورم وهم کارت گرافیکم قابلیت اجرای بازی ها در کیفیت ۱۹۲۰ در۱۰۸۰ رو دارن اما وقتی رو همین کیفیت میزارم کیفیتش افت شدیدی میکنه مجبورم تمام بازی ها رو رزولوشن ۱۳۶۰ در ۷۶۰ بزارم که بهتر اجرا شه دلیلش چیه عزیزان مشکل از کجاست مشکل از کارت گرافیکه به نظرتون یاازمانیتور

  • تصاویر و مقایسات گویای همه چیز هست!!!
    AMD هم اروزنتر و هم قدرت بیشتری داره :yes:

  • amir51 گفت:

    من خودم r9 290x دارم خیلیم راضیم ازش و توی قیمت پایین پولی که برای ای ام دی بدی جنس بهتری تحویل میگیری تا قیمت پایینای انویدیا

  • دوستان لطف کنید سوالات مشاوره ای رو در پست نپرسید. :yes:
    ارزش مقاله با طرح چنین سوالاتی پایین میاد.
    اگر در انجمن این کار رو انجام بدید، در سریع ترین زمان ممکن به سوالات و مشکلات شما رسیدگی میشود. 😉

  • Strixxx گفت:

    دوست عزیز کسی از شما نظر نخواست اقا حامد و امیر تشخیص میدن مناسبه سایته یا نه!!
    شما قدرت درک چنین مقاله های رو ندارین دلیل نمیشه اینجا اینطوری بگین خیلی هم طرفدار داره اینجور مطالب

  • Tomny گفت:

    چرا gtx 980 که نسبت به ۹۶۰ خیلی بهتر بود رو بررسی نکردین

  • بچه ها یه سوال من نسخه ی اصلی ویندوز ۱۰ رو نصب کردم ولی تو پنل انویدیام اولی نوشته direct api version 12 و بایینش نوشته api level future 11_0 چرا مگه نباید بایینش ۱۲_۰ باشه ترو خدا جواب بدین

  • از نظر من که اصلش سلیقه ایی هست و چند فریم بالا پاین ملاک نیست ولی اگر قصد خرید gtx 970 رو دارید یه نیم نگاهی به r9 390 بندازید که اگه اشتباه نکنم هم قیمت هستند ولی با کلی تفاوت . باز هم میگم خرید کارت گرافیک بیشتر سلیقه ایی هست

  • mory_num1 گفت:

    مقاله خوبی بود و دست نویسنده درد نکنه ولی دو جا اشتباه فاحش داشت . ۹۸۰ ti تعداد ترانزیستوراش ۸ میلیارده و fury x هم ۸.۹ میلیارده. احتمالا یه زمانی gtx 9800 ti در آینده دور بتونه ۸۰۰۰ میلیارد ترانزیستور رو تو خودش جا بده که در این صورت باید یه موتور هواپیما برای خنک کنندگیش بزاره انویدیا

بررسی کارت گرافیک های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ تا به الآن - گیمفا