به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا
به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا
به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا
به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا

به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص

mp3
۱۰:۲۰ ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا

یکی از پرطرفدارترین سبک‌های دنیای‌ بازی‌ها که معمولاََ بیش‌ترین فروش را به خود اختصاص می‌دهد، سبک شوتر اول‌شخص است. بگذارید نگاهی به تاریخچه‌ی این سبک داشته باشیم؛ کلیدی‌ترین دوران شوتراول‌شخص، مربوط به زمان‌انتشار بازی‌هایی نظیر Duke Nukem، Quake و Doom بود که تحول عظیمی در این عرصه به وجود آوردند. Doom، Duke Nukem و Quake به عنوان بنیان‌گذاران این سبک نیز شناخته می شوند و حتی برای اولین‌بار موجودات بیگانه را وارد این عرصه کردند. این سه عنوان با فروش بسیار زیاد خود سازندگان را وادار ساختند که سری‌های بعدی عناوین فوق الذکر را طراحی کنند ولی پس از مدتی این عناوین به خاطره‌های ما تبدیل شدند. سال ۱۹۹۹ با ظهور بازی‌هایی مانند Call Of Duty، Battlefield، Half-Life و Counter-Strike دگرگونی بزرگی در این سبک به وجود آمد. Half-Life که یکی از برترین عناوین سبک شوتراول‌شخص شمرده می‌شود و به‌هیچ‌وجه قرار نیست بازی دیگری جای آن را در مقام اول برترین بازی‌های سبک فوق الذکر بگیرد، روز به روز بر طرفدارانش افزوده می شود و همین طرفداران برای این‌که این بازی از یادها نرود، مادهای زیادی برای آن ساخته‌اند. در کل ما بازی‌های‌برتر زیادی را در این فهرست خواهیم دید که هر کدام به نوبه‌ی خود و در زمانی که منتشر شدند، بسیار عالی عمل کرده‌اند. در ادامه‌ی مطلب به معرفی برترین عناوین این سبک می‌پردازیم و با آن‌ها آشنا می‌شویم.

Half-Life:

به نظر من لایق‌ترین عنوان در این فهرست که باید رتبه‌ی اول را همیشه کسب کند، سری Half-Life است. Half-Life پس از عرضه، محتوای اضافه‌ای را به نام Deathmatch منتشر کرد که مخصوص بخش آنلاین بود و حتی با انتشار نسخه‌ی دوم نیز این سنت شکسته نشد و برای آن نیز یک بخش Deathmatch تدارک دیده شده بود. شرکت سازنده‌ی این بازی، Valve است که در کارنامه‌ی درخشان خود نام عناوینی همچون Counter-Strike و Left 4 Dead را به ثبت رسانده است، معمولاََ عناوین این شرکت جوایز متعددی را دریافت می کنند، مانند بازی Left 4 Dead 2 که جایزه‌ی بهترین شوتر را از سوی Bafta Game Awards دریافت کرد. داستان‌بازی و گیم‌پلی آن به نوع خود شاهکار بودند و در آن زمان چنین عناوینی خیلی کم پیدا می شدند. داستان در مورد دکتری به نام Gordon Freeman است که باید با استفاده از اسلحه‌های گرم و سرد موجوداتی بیگانه که در اثر یک آزمایش اشتباه به وجود آمده‌اند را از بین ببرد. در کل گیم‌پلی بازی سرتاسر از هیجان و صحنه‌های خونین است که به همین‌دلیل همیشه در فهرست‌ها رتبه‌ی اول را به خود اختصاص می دهد. حال همگان منتظر معرفی و تایید نسخه‌ی سوم Half-Life از سوی شرکت Valve هستند. (توجه منظور از Half-Life، هم نسخه‌ی اول و هم نسخه‌ی دوم است).

half life 620x388 1

Half-Life

Doom:
 Doom عنوانی است که تا به امروز طرفداران زیادی را مجذوب خود کرد، پس‌زمینه‌ی نارنجی بازی و دیوارهای خونین تصویری است که هر بازیکنی از دوران کودکی خود، از این عنوان به‌یاد دارد. Doom در سبک شوتراول‌شخص است و در واقع یک شوتر خالص را به ما تحویل می دهد. بازی داستان خاصی ندارد و جزء اولین عناوین سه‌بعدی منتشر شده نیز می باشد. با این‌که Doom داستانی ندارد ولی با استفاده از گیم‌پلی منحصربه‌فرد خود باعث می شود که از عنصر داستانی این بازی چشم پوشی شود. به هر حال شاید تجربه‌ی این عنوان به مزاج هر بازیکنی خوش نیاید ولی هر چه باشد، کلیدی ترین دوران این سبک را با این بازی سپری کرده بودیم.
doom feature 672x372

Doom

 Quake 3:
 با این‌که سری Quake همه و همه زیبایی خاص خودشان را دارند ولی نسخه‌ی سوم در این سری توانست فوق‌العاده عمل کند. محیط بازی کاملا سه‌بعدی طراحی شده و سلاح‌های قدرتمندی به بازی اضافه شده‌اند. در موقع تیراندازی می توانید دگرگونی چهره‌ی شخصیت را به‌طور کامل و واضح مشاهده کنید. موجودات بیگانه در بازی لحظه‌به‌لحظه بیش‌تر می شوند و کار شما را سخت‌تر می کنند. این عنوان از هر لحاظ شباهت‌هایی بسیاری به بازی Doom دارد. در کل گرافیک مناسب و گیم‌پلی هیجان‌آور Quake III باعث شد که در فهرست برترین بازی‌های سبک شوتراول‌شخص، مقام سوم را به خود اختصاص دهد.
quake iii

Quake 3

Duke Nukem 3D:
 شاید از دیدن عنوان Duke Nukem در این فهرست تعجب کرده باشید اما به نظرمن این عنوان لیاقت بسیاری برای مقام چهارم بودن در این فهرست را دارد. بازی توسط شرکت ۳D Realms که در کارنامه‌ی خود عناوینی همچون Max Payne را به ثبت رسانده است، طراحی شده است.  سبک بازی شوتراول‌شخص است و جالب است بدانید که  Duke Nukem علاوه‌بر شوتر بودن خود، پازل‌ها و معماهایی را نیز در خود جای داده است تا یک عنوان کامل را به ما ارائه دهد. مانند عناوین فوق الذکر، در این عنوان نیز باید با موجوداتی بیگانه که زمین را احاطه کرده‌اند، مبارزه خواهید کرد. داستان در مورد قهرمانی در شهر Manhattan به نام Duke است که تنها هدف او پاک‌سازی شهر Manhattan می‌باشد. این عنوان نیز مانند عناوین قبلی فقط گیم‌پلی مناسبی دارد و دارای داستان خاصی نیست.
دوک خوش شانس

Duke Nukem 3D

Call Of Duty:
 سری Call Of Duty(ندای وظیفه) که تاکنون عناوین متعددی از روی آن ساخته شده است، به دلیل گیم‌پلی غنی و داستان بسیار زیبای آن به برترین عنوان شوتر اول شخص مبدل شده است، البته Call Of Duty خالی از مشکل نیست. خط داستانی آن در بازه‌های زمانی متفاوتی رخ می‌دهد که به طور واضح رویدادهای آن‌زمان را به رخ همگان می‌کشاند. از نسخه‌ی اول بازی تا Advanced Warfare شاهد پیش‌رفت چشمگیر COD در بخش‌های گرافیکی، داستانی و گیم‌پلی بودیم. یکی از معروف‌ترین سری‌ها در Call Of Duty، جنگ‌های مدرن محسوب می‌شود که از نظر عناصر داستانی و گیم‌پلی به نوع خود شاهکار است. معمولاََ در هر سری شما در نقش یک نخبه‌ی نظامی هستید که ماموریت‌های متفاوتی پیش‌روی شما قرار می گیرند و باید آن‌ها را هر طور که شده به پایان برسانید.
عنوان call of duty یکی از عناوینی بود که زمان انتشار تحولی عظیم در سبک شوتراول شخص ایجاد نمود

عنوان Call Of Duty یکی از عناوینی بود که زمان انتشار تحولی عظیم در سبک شوتراول شخص ایجاد نمود.

Battlefield:
 حال وقت آن رسیده است که رقیب Call Of Duty؛ یعنی Battlefield را معرفی کنیم. این عنوان به‌دلیل بخش آنلاین منحصربه‌فرد و گیم‎پلی فوق‌العاده‌ای که دارد یکی از رقبای اصلی COD شمرده می شود. از نسخه‌ی اول تا عنوان Hardline عناصر بازی در حال پیش‌رفت بوده‌اند ولی از نظر داستانی، نسخه‌ی آخر این سری یعنی Hardline واقعا ضعف شدیدی داشت. Battlefield توسط شرکت DICE ساخته و توسط Electronic Arts منتشر شده است، موتور بازی یک موتور قدرتمند به نام FrostBite است که علاوه بر بهبود گرافیک بازی چاشنی‌های زیادی مانند تخریب‌پذیری را به Battlefield اضافه کرده است. از نسخه‌ی Bad Company 2 به بعد ساخت Battlefield بر عهده‌ی Frostbite بود، البته در ابتدا ضعف‌هایی مانند باگ‌های گرافیکی و ضعف در تکسچرها داشت که با گذر زمان و با بهبود این موتور، این مشکلات برطرف شدند.
battlefield bad company 2 thumb

Battlefield

 Counter-Strike:
 باز هم همان درگیری‌های شیرین میان دزدها و پلیس ها! سری Counter Strike از بدو تولد این ذهنیت را در خود داشت که رقابتی همه جانبه خلق کند و خوش‌بختانه این‌گونه هم شد. Counter-Strike داستان خاصی ندارد ولی مانند همه‌ی عناوین بالا، یک عنصر موفق را در خود گنجانده است که او را به‌یاد ماندنی کرده است. گیم‌پلی بازی در یک کلام شاهکار است و شما می‌توانید با تجربه‌ی بخش دونفره به صورت شبکه یا چند نفره اینترنتی لحظات بسیار خوشی را سپری کنید. محبوبیت Counter-Strike باعث خلق مسابقات EWCS(مسابقات جهانی کانتر استرایک) شد که سالانه در آن تیم‌های زیادی مشغول رقابت با یک‌دیگر هستند. سال ۲۰۱۲ آخرین نسخه از سری به نام Global Offensive منتشر شد که علاوه بر داشتن گرافیک بالا به نسبت سری‌های قبلی، توانست محبوبیت بسیار زیادی میان بازیکن‌ها پیدا کند. سازنده‌ی این سری شرکت Valve است که همانطور اشاره شد، عناوین مشهوری همانند Half-Life را در کارنامه‌ی خود دارد که موفقیت‌های بسیار زیادی برای این شرکت رقم زده‌اند. در کل اگر دنبال یک بازی اعتیادآور هستید که ساعت‌ها شما را پای رایانه میخ‌کوب کند، عنوان Counter-Strike بهترین انتخاب است.
counter strike source

Counter-Strike

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا
به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا
به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا
به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا
به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

    • CR Se7en گفت:

      اااا شهروز تو اونجا چیکار میکنی؟ 😀
      واقعا همشون عالی هستن مخصوصا COD و Half Life و بتل :yes:

    • master_hate گفت:

      هف لایف واقعا جاش تو رتبه اول هست و بس…
      ولی فکر کنم نویسنده های عزیز هیلو رو یادشون رفت چون بتل هست هیلو نیست….
      البته همه میدونن هیلو چه غولیه تو سبک خودش

    • silvermahdi گفت:

      من موافقم واقعا جاى ولفنشتین خالیه بازى که اصلا نمیشه گیم پلى شو توصیف کرد نمیدونم چیکار میکنه که اینقدر گیم پلى جذابى داره کلا استدیو ID که مخفف آیدى سافره خیلى عجیب گیم پلى هارو جذاب میکنه هم DOOM و هم ولفنشتین هر دو شاهکار

    • Dr. Freeman گفت:

      جای خیلی از بازی های بزرگ این سبک خالیه
      * هیلو
      * مدال افتخار
      * بایوشاک
      * ولفنشتاین
      * آنریل تورنمنت
      * دی یِس اکس
      و خیلی های دیگه
      واقعا عجیبه که چنین عناوین بزرگ و با سابقه ای تو این لیست جایی ندارن ?:-)

      • B|ondy گفت:

        یه بازی دیگه که شاهکاره ولی همه فراموشش کردن ، شاهکار استاد کن لواین ، System Shock 2 هستش .
        با این که المان های RPG هم داره ، ولی اکثرا توی دسته ی شوتر طبقه بندی میشه .
        متاش هم ۹۲ شد .
        امیدوارم بودم حد اقل توی این لیست اقای رزم ارا ببینمش ولی …

      • SMAUG گفت:

        هیچکس از شنیدن انتقاد لذت نمیبره ولی وضعیت سایت پتانسیل انتقاد شدن رو داره.
        معیار مقایسه و انتقاد من صرفا به این مقاله محدود نمیشه.
        شاید من اشتباه کنم ولی متاسفانه این اواخر کیفیت مقالات و نقد و بررسی ها و فعالیت هایی که بر روی سایت قرار میگیره همانند قبل جذاب و ترغیب کننده نیست و کاهش محسوسی از نظر کیفیت محتوا داشته. حالا عوامل زیادی تو این قضیه موثرن مثل جانب داری، نگارش غلط، جمله بندی خشک و رسمی و جامع و کامل نبودن مقاله. از مهمترین دلایل محو شدن شادابی و طراوت فعالیت های قبلی سایت هست.
        دیگه خبری از مطالب جذاب گذشته نیست، شاید باورتون نشه ولی هنوز گاهی اوقات از آرشیو گیمفا، قیمه گیم رو میخونم. تماشاخانه با تاخیر و پاس دادن به سایت های همسایه قرار گرفته میشه.
        در عوض حالا به جای تمام اون نکات که دلایل برتری گیمفا نسبت به بقیه وبسایت های گیمینگ پارسی زبان بود حالا جای خودشون رو به خبرهای چند خطی، نقد و بررسی های کسل کننده و به همه اونا درگیری فن بوی ها ( که اکثرا هم زیر ۱۵ سن دارن ) هم اضافه کنید. عملا سایت شده جای جیغ و داد فن بوی های تعصبی که واقعا دیگه خسته کننده، کلیشه ای و سوهان روح شده.
        همه و همه این عوامل باعث شدن گیمفای شهریور ۹۴ نسبت به گذشته واقعا افت داشته باشه
        با اینحال بنده قصد تخریب یا توهین به هیچکدام از ناظرین، خبرنگاران و نویسنده های اینجا رو نداشتم فقط یه نظر دوستانه بود از یکی از کاربران سایت.

        • Dr. Freeman گفت:

          کاملا با نظرتون موافقم
          بخش های جذاب و انحصاری سایت به نسبت گذشته افت و کاهش محسوسی داشته و حتی بخش های محبوبی مثل تماشاخانه (که کلیپ ها در سایت همکار و با کیفیت اکثرا پایین قرار میگیرن) و سینما پلاس (که سابقا با سرعت بیشتری بر روی سایت قرار میگرفت – البته انصافا آخرین شماره ش خوب بود) هم دیگه به صورت جسته و گریخته بر روی سایت قرار داداه میشن…ضمن اینکه دیگه خبری از بخش “چند روز مانده به” یا لااقل چند روز گذشته از!” نیست و تکلیف بخش هایی مثل راهنمای قدم به قدم که قرار بود کار شن اما هیچ وقت نشدن هم که معلومه
          ————————
          دیروز که خبر افتتاح سایت انگلیسی اومد اولش خیلی خوشحال شدم اما حالا که بهتر فک میکنم میبینم که احتمالا این روند تداوم نداره و خیلی زود متاسفانه باید شاهد تعطیل شدن یا خاموش شدن چراغ های سایت انگلیسی باشیم چون با وجود ده ها سایت گیمینگ انگلیسی زبان شناخته شده تنها دلیلی که برای سر زدن به سایت وجود داره پوشش اخبار و مقالات انحصاری و ایرانیه که با توجه به بازار آشفته بازی ایران احتمالا باید هر هفته فقط شاهد یک یا دو خبر نهایتا در این باره باشیم…سیستم بررسی سایت انگلیسی هم که واقعا فاجعه ست و هر چیزی رو مورد بررسی قرار میده…فک کنید یه کاربر خارجی فرضا بخواد نظر بده و با دیدن این سیستم سخت گیرانه چه فکری میکنه…احتمالا همون لحظه عطای سایت رو به لقاش میبخشه
          ———————
          به جای سایت انگلیسی بهتر بود رو بخش های جدید و انحصاری همین سایت فارسی کار و هزینه شه و قسمت های جدیدی مثل موسیقی بازی و وال پیپر و قسمت های جذاب دیگه اضافه شه
          ———————-
          فن بازی هم که دیگه گفتن نداره و همه رو کلافه کرده…جدیدا فضای سایت با کوچکترین خبر جناحی متشنج میشه و جز با بن کردن و بستن بخش نظرات و گاها حتی حذف پست نمیشه اوضاع رو آروم کرد…کار از کل کل و فن بوی بازی گذشته و رسما دوستان به همدیگه و خانواده های هم اظهار لطف میکنن! که حقیقتا بسیار زننده و شرم آوره
          ———————
          همه ما گیمفا رو دوست داریم و امیدوارم روز بروز شاهد پیشرفتش باشیم…امیدوارم اگر مسئولی این نظر رو میخونه به دل نگیره چون تمام حرفهای من و دوستان از روی علاقه و عشقمون به برترین سایت گیمینگ ایرانه

        • SMAUG گفت:

          در ادامه گفته های شما دوست گرامی اضافه کنم؛
          دلایل این کم رغبتی و منفعل شدن جو کلی سایت خیلی زیادن ولی راهکار اشتباهی که وضعیت رو به مراتب بدتر کرد این بود که به جای نگارش مقالاتی که از نظر محتوا داغ ، پر انرژی و بی عیب و نقص هستن، لحن و نحوه نوشتار رو جنجال بر انگیز کردن.
          نمونه های بارزش تحلیل ها و خبر های یک طرفه ای بود که مدام از طرف برخی خبرنگاران و نویسندگان بر روی سایت قرار میگرفت و هیچ نتیجه ای جز درگیری و به اسپم کشیده شدن اون پست در پی نداشت.( هم PS4 و هم X1 ) در آخر همونطور که خودتون عنوان کردین فقط با بستن پست، بن کردن یه عده و حذف بعضی نظرات که وظیفه آقای زاهدی بود میشد قائله رو جمع کرد.
          رک حرفمو میزنم، اسم هیچ سایتی رو نمیارم اما کافیه مطالب سایت رو از نظر کمی و کیفی با بقیه وبسایت های پارسی زبان گیمینگ مقایسه کنید. من به جز چند مورد بخصوص هیچ تعصبی روی چیزهایی مثل سایت، گیم، کنسول، شخص و … ندارم. برای همین در اکثر سایت های همسایه هم با همین یوزر عضو هستم. اما شخصا دوست دارم گیمفا همچنان یکه تاز این عرصه باشه.
          صادقانه بگم، دلیل این تعداد کاربر، بازدیدکننده و نظرات بیشمار هر پست به خاطر گذشته طلایی گیمفا ئه نه وضعیت الان.
          به امید موفقیت و سربلندی هر کسی که تو این کشور برای تنها سرگرمی قشر بی آزار گیمر تلاش میکنه.
          پوزش بابت اسپم

    • Neronas گفت:

      به غیر از ولفنشتاین و هالف لایف بقیه بدرد نمیخوره.

  • ====>Porya gamer goty<==== گفت:

    Far cry چی ?:-)
    مدال اف هانر چی ?:-)
    کیلزون چی ?:-)
    ولفنشتن چی؟
    Halo چی؟
    بابت مقاله ممنون

  • فقط کالاف اونم سری مدرن وار فار :inlove:

  • ممنون……….مقاله خوبی بود … برای کسایی مثل من که از چند بازی اشناییت کامل نداشتن :yes: 😀

  • Dr. Freeman گفت:

    هف لایف و دیگر هیچ :inlove:
    البته همه خوبن اما آن چه خوبان همه دارند هف لایف یکجا داشت
    داستان درگیرکننده و پرکشش، گیم پلی روان، هوش مصنوعی مناسب، شخصیت های به یاد موندنی و دکتر فریمن :inlove:

  • تیار زده برترین عناوین شوتر اول شخص بعد حرفی از هیلو که پدر شوترهای امروزیه زده نشده.

    • Dr. Freeman گفت:

      پدر سبک FPS ولفنشتاین (۱۹۹۲) و دوم (۱۹۹۳) هستن، نه هیلو

      • دوست عزیز دوباره بخون گفتم پدر شوترهای امروزی. نه اینکه پدر سبک شوترها هست.

        • ALIREZA A.T.A گفت:

          نه بابا هیلو پرد شوتر های امروزی فکر نکنم باشه باید بگردی دنبال بازی های طرف battlefield-cod البته من هیلو رو دوست دارم فقط مشکلم تو نشونه گیریشه 😀 😀

          • بله پدر شوترهای امروزی هیلو هست. تعریفی که هیلو کمبت ( اولین هیلو ) داشت سبک شوتر رو متحول کرد و از المانهای که هیلو معرفی کرد تا به امروز داره استفاده میشه بخصوص در بخش مولتی و همین کالاف و بتلفیلد که اسم بردی دارن از این المانها استفاده میکنن هنوز

          • SleepyMan گفت:

            اصلا اطلاعات شما تو حلقم مخصوصا کامنت های پر بار علیرضای عزیز 😐 کاد و بتل از خودشون هیچ نو آوری ندارن سال انتشارشون رو حد اقل نگاه کن بعد بگو پدر شوتر!
            هیلو ، گرز آو وار ، ولفنشتاین (دوم سبک خودشو ایجاد کرد تو این لیست نمیارم ) این بازی ها با نوآوری هایی که آوردن باعث پیشرفت چشمگیر سبک شوتر شدن که نویسنده عزیز با اطلاعات فراوانی که داشتن اسمی از اینها نیووردن اگر آقای خنجری بود لهش می کردن 😐

          • SMAUG گفت:

            خدماتی که ولفنشتاین و هیلو برای روشن کردن موتور FPS انجام دادن غیر قابل چشم پوشیه ولی با اینحال هیچ اسمی ازشون تو این لیست نیست.
            خب موردی نداره، از اینکه هیلو تو لیست نبود ناراحت شدم اما نویسنده حق داره هر طور دلش میخواد مطلبش رو نگارش کنه. به بنده ربطی نداره.

            اما ALIREZA A.T.A از شمایی که تا به حال هیچ کدام از شماره های هیلو رو تجربه نکردی تعجب میکنم که در موردش اظهار نظر میکنی. عنوانی که نقش تعیین کننده ای در FPS داشته حالا ببین از دید یه عده تا چه حد سطح پایین گرفته شده . . . :yawn:
            شدیدا رو این سه شاهکار حساسم. HALO , BioShock , MAX PAYNE و هر جا ببینم نظر کورکورانه ای بخواد ارزش این سه تا رو زیر سوال ببره بدون هیچ رو دربایستی واکنش نشون میدم.

    • Tommy گفت:

      ول کن تورو خدا از این فن بازیا همش انحصاریا رو میکوبید تو صورت همدیگه

  • Tommy گفت:

    یادش بخیر doom گرافیکش اون موقع عالی بود بازی هم همش تو راهروها بود واقعا یادش بخیر

  • reza4447 گفت:

    واقعا لیست فوقالعاده ایه
    همین که بتل زیر کالافه برام کافیه :laugh:

  • Sepehr-sdss95 گفت:

    باید از آخر می اومدید اول نه از اول به آخر 😉
    در کل همونطور که دوستان نیز اشاره کردن جای خیلی بازی ها خالیه 😉

  • تو این لیست COD رو عشقست بعدشم Battlefield :inlove:

  • ALIREZA A.T.A گفت:

    ای خدا چقدر جای خالی بازی igi این جا خالی
    ممنون اقای رزم ارا

    • Sepehr-sdss95 گفت:

      IGI بازی خیلی معمولی هست 😉
      وقتی بازی ای که متاش ۹۷ شده تو این لیست نیست شما انتظار ندشته باش بازی ای که متاش شصت و خورده ای شده تو این لیست باشه 😉

      • ALIREZA A.T.A گفت:

        متا رو واسه برتری یک بازی درنظر نگیر igi سال ۲۰۰۰ که اومد واقعا تحولی در عرصه شوتر بود و با طعم مخفی کاری و جاشنی عملیاتی تونست خیلی هارو شیفته خودش کنه واقعا جاش تو این لیست بود هر چند وقتی edios …. بازی رو داد به codemaster خراب شد این فرانچیز ولی هنوز هیچ بازی صدای تفنگ های این بازی رو نداره مخصوصا
        ak47

        • ALIREZA A.T.A گفت:

          علت منفی ها چیه توضیح میدید دوستان

          • ALIREZA A.T.A گفت:

            یعنی واقعا اونی که به نظر اخریم منفی دادن عقده ای بودن خودشون رو نشون دادن ای کاش نشون میداد کیه جوابشو میگرفت :reallypissed: :rotfl:

            • Sepehr-sdss95 گفت:

              ولشون کن 😉
              جدیدا هر کی نیم ساعت تو عمرشم بازی کنه به خودش میگه گیمر 😐

            • Dr. Freeman گفت:

              یکی از منفی ها رو من دادم
              اما چرا؟!
              چون نوشتی “igi سال ۲۰۰۰ که اومد واقعا تحولی در عرصه شوتر بود ” و “هنوز هیچ بازی صدای تفنگ های این بازی رو نداره”
              من با هر دو جمله ت مخالفم…اولا تحول به چه معنا؟؟ من هم مثه تو این بازی رو چندین بار تجربه کردم ولی تحولی درش ندیدم، هوش مصنوعی کاملا ناقص و کند، گیم پلی خسته کننده ای که محدود به جاگذاری چند تا چاشنی و منفجر کردن یه جایی و بعدشم خروج با هلیکوپتر و غیره…در ضمن صداگذاری این بازی هم تحول نبود و صرفا قابل قبول بود…از این نظر بازی ای مثه دوم و ولفنشتاین که هفت هشت سال زودتر اومده بودن یا هف لایف و هیلو رو میتونیم انقلابی و متحول کننده ژانر خودشون بدونیم اما IGI صرفا یه بازی معمولی بود که در زمان خودش چون رقباش در ایران چندان سروصدا نکرده بودن تونست خودشو تو دل ما جا کنه اما در مقایسه با شاهکاری مثه هف لایف ۹۸ یا هیلو ۲۰۰۱ واقعا حرفی برای گفتن نداره

            • Dr. Freeman گفت:

              در ضمن، من نه عقده ایم و نه نیم ساعت تو عمرم بازی کردم (آقا سپهر 😉 )…خوب نیست به هر کسی که با نظرمون مخالفه برچسب بچسبونیم…منتظرم دیدگاه تو رو در جواب نظرم بخونم علیرضای عزیز :-))

            • Sepehr-sdss95 گفت:

              نه من غلت بکنم به شهروز خان چیزی بگم 😀
              من اونایی رو گفتم که به کامنت “علت منفی ها چیه توضیح میدید دوستان” منفی دادن 😉
              آقا شهروز ما نوکر شما هم هستیم :-)) :yes:

            • B|ondy گفت:

              غلت ؟؟؟؟؟؟ 😐
              باورم نمیشه که بعضی کاربر ها حتی واژه ی ” غلط” رو غلط مینویسن 😐

            • Dr. Freeman گفت:

              اولا “غلط” 😉
              ممنون سپهر جان، من جسارت نکردم خدمت تو یا علیرضا
              البته ازش انتظار دارم من رو قانع کنه که چرا igi رو باعث تحول تو سبک خودش میدونه…
              ما که دعوا نداریم، همه عضو یه خانواده بزرگیم و مثه برادر میمونیم…اختلاف عقاید و منفی دادن هم طبیعیه…الان کامنت اول منو ببین که چند تا منفی داره…من حرفی زدم؟…باید اجازه بدیم هر کسی نظرشو ابراز کنه، بدون اینکه از مخالفت دیگران عصبانی شیم، منفی و مثبت کاملا طبیعیه

            • Sepehr-sdss95 گفت:

              آقای B|ondy من واژه غلت رو از عمد غلط نوشتم 😉
              برای اینکه زشته
              من به شخصه نمیتونم باور کنم همچین کاربرایی مثل ایشون تو گیمفا عضوند 😐

            • B|ondy گفت:

              معذرت
              اخه توی این سایت از بس غلط های املایی عجیب غریب وجود داره ، ( طبلیغات ، حوصلم صر رفت ، حر بازی دیگه ….)
              که فکر کردم بدون غرض نوشتین ‌.
              بازم پوزش .

            • Sepehr-sdss95 گفت:

              خواهش میکنم 🙂 آخه از اونجایی که من به خودم این حرفو زدم گفتم که به یه شکل دیگه بنویسم چون خیلی جا ها دیدم این کارو میکنن منم گفتم این کارو بکنم :-))

            • ALIREZA A.T.A گفت:

              شهروز جان من عقده ای رو با کامنت اول نبودم با اونی بودم که در کامنت دومم که گفتم چرا منفی میدید منفی داده بود :giggle:

            • ALIREZA A.T.A گفت:

              شهروز جان ببین خوب اون موقع بازی هایی مثل بتل و کالاف بودن و به صورت جنگ رودر رو بودن هر چند که هیچ کدوم از این سه بازی داستان خوب ندارن.
              igi با طعم مخفی کاری و first person که تو اون سال هیچ بازی تو سبک اول شخص مخفی کاری نبود انتظار همه رو برد بالا در ضمن شهروز جان عقده با شما نبود با اونایی بودم که علت منفی رو منفی دادن :rotfl:
              در مورد صدا اگه دوباره بازی کنی صدای تفنگ هاش مثل ak47 خیلی بهتر از مثلا بازی های اون زمان بود و البته از خیلی های الان هم که کم هستند

            • ALIREZA A.T.A گفت:

              شهروز جان ببخشید اگه ناراحت شدی ولی عقده ای رو با شما نبود 😥 😉

            • Dr. Freeman گفت:

              در مورد بازی هایی مثل سری COD یا MOH یا بتلفیلد که با تم جنگ های بین کشورها یا جناح های مختلف ساخته میشن داستان حول همون جنگ میگرده و در نتیجه به داستان چندان عمیقی نیاز ندارن و داستان صرفا بهانه ای برای اکشن سریع این سبک از بازی هاست…
              ———————
              و اما در مورد عناصر مخفی کاری بازی باید بگم که دقیقا در همون سال ۲۰۰۰ بازی Deus Ex اولین شماره ش که اتفاقا خیلی از IGI موفق تر بود با هوش مصنوعی بهتر و گرافیک بالاتر و عناصر مخفی کاری کارآمد تر منتشر شد.( متای ۹۰)..ضمن اینکه دو سال قبلش هم هف لایف منتشر شده بود و متای ۹۶ رو گرفته بود و هنوز هم زیبایی خودشو داره…من نگفتم IGI بده، اما قابل رقابت با همتایان بزرگ خودش نیست
              ——————-
              صداگذاری هم از نظر من کاملا معمولی بود در حالیکه همین هف لایف یا دی یس اکس یا هیلو (۲۰۰۱) به مراتب قویتر بودن در این زمینه…حالا البته این قسمت نظر شخصی منه که حاصل مقایسه این چهار عنوانه
              (ناراحت نشدم علیرضا، مهم نیست عزیزم، متوجه شدم)

            • ALIREZA A.T.A گفت:

              ولی شهروز جان از یجای کارت خوشم نیومد
              .
              ..
              .
              .

              .
              ..
              .
              .
              /
              .
              .
              .
              .
              اصلا این بازی هایی که گفتیم درحد half life نیست ما داریم بازی شاهکار هلف لایف رو با بازی هایی که سالی یکبار میان مقایسه میکنم :rotfl: :rotfl:

            • Dr. Freeman گفت:

              وقتی صحبت از مقایسه بازی ها میشه به تنها نکاتی که باید توجه کرد یکی هم سبک بودن دو بازیه و یکی زمان تقریبی انتشارشون…اینکه یه بازی ده سال یه بار ادامه ش ساخته شه (مثل هف لایف ۳ که بعد از ۱۱ سال هنوز خبری ازش نیست) یا هر سال منتشر شه مثل سری COD یا اسسینز چیزی رو عوض نمیکنه و نمیشه مشکلات بازی رو به انتشار سالانه ش نسبت داد چون سازنده میتونه به جای تمرکز بر کمیت رو کیفیت کار کنه…
              ———————-
              من اون بازیارو صرفا از یه سری جهات خاصی مثه صداگذاری و هوش مصنوعی مقایسه کردم، نه از لحاظ تاثیرش بر جامعه گیمر یا فروشش یا غیره
              ———————
              علیرضا، “هف لایف” 😉

  • C_12 گفت:

    واقعا کانتر تو بازی های شوتر میتونه منو مدت ها به بازی وادار کنه.
    حتی نمیدونم چطوری بعضی وقت ها زمان میگذره.
    و COD هم بعده مدال افتخار انقلابی بود در سبک شوتر اول شخص.
    ممنون بابت مقاله زیبا :snicker:

  • hossein619 گفت:

    کاشکی ولفنشتاین هم تو لیست بود

  • yaslover گفت:

    فقط کال اف ۴اولین مدرن کال اف محشر بود عاشقسم :inlove: :inlove: ق

  • B|ondy گفت:

    واقعا این حق half-life هست که اول باشه :yes:
    ولی چرا توی لیست خبری از Halo و BioShock نیست ؟ 😐

  • SleepyMan گفت:

    لیست کاملا ناقص هست با کمترین اطلاعات نوشته شده بهتر بود بنویسین “لیست شوتر هایی که من دوست دارم” هیلو؟ولفنشتاین؟ هف لایف بازی خوبی بود ولی بیشتر به خاطر داستان و شخصیت پردازیش معروف شده جدا از شوتر خوبی که هست ولی دیگه تاپ لیست نیست

    • Sepehr-sdss95 گفت:

      اره به نظر منم این مقاله سطح گیمفا رو اورد پایین

    • B|ondy گفت:

      IGN هم half-life رو به عنوان بهترین شوتر تاریخ معرفی کرد
      در ضمن ، بازی Half-Life 2 توی سال ۲۰۱۲ توی مراسم VGX ، از طرف منتقدین ، به عنوان بهترین بازی دهه انتخاب شد .
      Half-Life هم توی سال ۱۹۹۸ بیشتر از ۱۰۰ تا جایزه ی گوتی به دست اورد ، که اگه بخوایم با توجه به زمان بسنجیم ( چون توی سال ۱۹۹۸ تعداد منابع گیم نسبت به الان فوق العاده کم تر بود ) ، بیشترین تعداد گوتی هست که یه بازی تونسته بگیره .
      اگه دلایل بیشتر خواستید ، در خدمتم ‌‌

    • mjsh گفت:

      هف لایف تاپ لیست نباشه چی تاپ لیسته پس. بهترین بازیه دهه شده. بهترین شوتر نه ها باهترین بازی. یعنی تو همه سبکا بهترین شده بعد تو سبک خودش بهترین نیست؟

  • mrbob گفت:

    آخه کجای بتلفیلد رقیب کالاف حساب میشه؟!!!

  • Sepehr-sdss95 گفت:

    Bioshock
    Halo:Combat Evolved
    Medal Of Honor
    Wolfenstein
    KillZone
    جای خالی اینا تو لیست حس میشد 😉

  • ... گفت:

    به جای Quake باید آنریل تورنمنت تو لیست می بود d:

  • از نویسنده محترم تعجب میکنم که در این فهرست اسمی از مدال افتخار نیست.
    بنظرم من بهترین شوتر مدال افتخار بود و بعد از آن جانشین بحقش کالاف بهترین شوتر شخص اول می باشد.

  • nEo گفت:

    لیست کاملا شخصیه و به نظر من جز مورد اول، دوم و چهارم اسمی از بقیه نمیومد هیچ اتفاقی نمی افتاد.
    تا شوتر هایی مثل Halo, Bioshock هستن بقیه جایی توی لیست ندارن ولفنشتاین هم که دیگه هیچی!!!!
    واقعا این لیست خیلی ضعیفه…
    اسم از Advanced Warfare هست از Halo نیست…

  • mahyar veyron گفت:

    ببینید باید نسبت ها رو در نظر گرفت نمیشه همیشه مستقیم مقایسه کرد،،اینکه half life اوله من کاملا موافقم،،چون در زمان خودش،،بهترین بود..اگه اشتباه نکنم سال ۲۰۰۱ بود که ولفنشتاین شاهکار خودشو ارایه داد،،البته تو همون سال بازی aliens versus predator رو هم فراموش نکنید..بعدش سال ۲۰۰۴ half life 2و doom 3 باز هنر نمایی کردن والبته سال ۲۰۰۳ هم call of duty شروع کرد و همینطور halo …وبتلفیلدو بقیه هم در حال رقابت بودن ..ترتیب من برای این جدول از نظر زمانی البته با توجه به اینکه بعضی از عناوین رو فراموش کردم اینجوریه…half life اول ،،و بعد.aliens vs. predator به همراه wolfenstein.بعدوquake4.. doom 3..بعدش call of duty..بعدش battlefield..وو medal of honor..به همراه haloاینا از لحاظ زمانی هستن وگرنه من خودم بهترینها رو اول call of duty بعدش doom وبعد half life وبعد wolfوbattleمیدونم باید رفیق نیمه راه نبودن رو هم در نظر گرفت زمانی که خیلی از این عناوین سالها خواب بودن call of dutyبرامون هر سال گیم میساخت و میسازه

  • MOHAMMAD گفت:

    لیست کاملا ناقصه…همونطور که دوستان گفتن جای خیلی از عناوین خالیه.خودم وقتی دیدم مقاله تموم شده و اسمی از fps هایی مثل هیلو و ولفنشتاین برده نشده تعجب کردم.بهتره این مقاله یه قسمت دوم داشته باشه

  • قطعا فرانچایز هف لایف لایق بهارین بازی دو دهه اخیر بود.
    شاهکاره این عنوان

  • mantes گفت:

    جای medal of honor. واقعا خالیه درسته از نظر امتیاز کم اورد ولی از نظر بنده خیلی قشنگ بود داستانش خیلی قشنگ بود

  • John Shepard گفت:

    به عقیده ی من Counter بهترین شوتر تاریخ هستش . چرا ؟ درسته که اول یک Patch برای Half life بود اما عملا از خود Hal life هم بهتر بود و تا اونجایی که من به یاد میارم اولین بازی ای بود که مولتیش تا سال ها مردم رو سرگرم نگه داشت و قوی ترین گیمر ها تو سبک شوتینک تو این بازی بودن و به قدری بازیش سخته که هر جقدر بازی کنی بازم انگار هیجی بلد نیستی . مثل بازیای الان نیست که با Aim بشه همه رو زد.
    و در مورد Battlefield . این موضوع بدیهی هست که Single player ضعیفی داره اون هم به خاطر Bot های ضعیفی هست که برای بازی طراحی میشه اما تو مولتی ۱۰۰ برابر Call of duty جذابیت داره و تیر اندازی توش سخت تره
    Snipe زدنش که قابل مفایسه نیست و مخیط هاش هم که بزرگ و واقع گرایانس نه مثل Call of duty که چند ساله تو آیندس و تو محیط های کوچک و تو در تو ۱۰۰ نفر میریزن رو کله ی هم و مثل بسکتبال پرواز میکنن

    در مورد داستان هارد لاین هم باید بگم که داستانش برای یه بتلفیلد عالی بود و از بتلفید ۳ و ۴ خلی داستان و روح بیشتری داشت
    (البته نظر همه محترمه)

  • Mostafa84 گفت:

    در کل اگر دنبال یک بازی اعتیادآور هستید که ساعت‌ها شما را پای رایانه میخ‌کوب کند، عنوان Counter-Strike بهترین انتخاب است. :hypnotized:

  • Mahdibabakhan گفت:

    باید ولفنشتاین و لفت فور دد هم میزاشتید تو لیست

  • daaante گفت:

    جای هیلو و ولفنشتاین خالیه توی لیست
    از بین اینا هاف لایف و دوک عالی بودن

  • مدال که یه بازیه قدیمیه من وقتی ps1 داشتم اونو بازی میکردم تا الان که اخرین نسخه بازی دو،سه سال پیش بود

  • Reza Heydari گفت:

    من هر طوری که فکر میکنم هیلو بالاتر از بتلفیلد بود چه از لحاظ نمره و چه از لحاظ فروش
    نمیدونم چرا همچین بازیی توی لیست نیست
    halo 1 متاش ۹۷ بوده بیشتر از همه تمامی این بازی های اول شخص
    آمار دارم خیلی ایرانی این بازی نکردن

  • amir_frj گفت:

    جای سری های کیلزون واقعا خالی بود…عناوین خیلی مهم رو نزاشتین مثل هیلو یا کیلزون

  • Feηяɨz̈ گفت:

    ای جی ان:” وقتی به ژانر شوتراول شخص نگاه می کنید خیلی راحت متوجه میشوید که این بخش به دو عصر قبل از هاف لایف و بعد از هالف لایف تقسیم میشود.ژانر اول شخص اکشن مدیون بزرگی هالف لایف است و تمام با زیهای بعد از آن بدون چون و چرا از آن به گونه ای تبعیت کرده اند.”
    بازی نیمه جان بزرگترین با معناترین و با هدفترین بازی بود که تا حالا انجام دادم.
    نیمه جان با شیوه‌ی روایت جدید در زمان خودش باعث فهم بهتری از اهمیت داستان در بازی‌ها شدش
    گیب نیوول (سازنده ی نیمه جان) داستان بازی رو به مثل بازیسازهای قبل از خودش سعی نمی کرد به همراه دیالوگ های مبهم و با سینماتیک های بین مراحل یا با متن های مختلف داستان رو برای بازیکنان مفهموم کنه.
    در بازی نیمه جان یا همون هاف لایف عمو گیب برای نشون دادن صحنه های سینماتیک کنترل بازی رو از شما نمیگرفت.بلکه با پیشروی در مراحل خودتون داستان رو درک می کردید
    یعنی داستان سرایی در بازی اسکریپت شده و یکپارچه بود و برخلاف شوترهای اون زمان که بازی رو قطع میکردن و در سکانسی داستان روایت میشد،از داستان سرایی درون خود بازی و بدون قطع شدن بهره میبرد(که همین باعت نگه داشتن بازیباز در حس و حال راوی اول شخص میشد.
    بازیهایی مانند J.o.u.r.n.e.y ,C.a.l.l o.f D.u.t.y ,B.r.a.i.d ,S.p.e.c O.p.s: T.h.e L.i.n.e از شیوه‌ی روایت در H.a.l.f- L.i.f.e الهام گرفته‌اند
    در بازی نیمه جان سیستم مرحله بندی مثل بازیهای اون زمان نبود یعنی مراحل بازی توسط چبترهای تقسیم شده بود که اسم هر چپتر بالای صحنه در لحظه ی ورود به اون فلش میزد(روشی مدرن که حس و حال عجیب و ناشناخته به سیستم هوشمندانه خلق مراحل بازی میداد)
    و امروزه هم تمام بازیها از این روش استفاده میکنن.
    و مورد دیگه ای هم که نیمه جان رو از مابقی شوتر ها متمایز میکنه معما و پازل های درون بازی بود
    در مورد داستان بازی به علت گــ.شادی بنده و نیز طولانی بودن و پیچیده بودنش توضیح خاصی نمیدم فقط همین رو بدونید که سطح برجسته علمی تخیلی داستان و بحثهای پیچیده ای که در طول بازی در باره حیات و بٌعد دیگر از هستی و دلیل زندگی انسان میشود هنوز هم باعث تعجب و شگفتی منتقدان و صنعت بازی و سینماست
    به عنوان مثال فیلم “مه” ساخته فرانک دارابانت از داستان نیمه جان الهام گرفته شده؛
    به این صورت که دانشمندان یک شکاف در بعد جهانی که ما درش زندگی میکینم میندازن تا ببینن اون سوی ّبعد چه خبره
    یا اثر نویسنده ی معروف استفن کینگ به نام مه یا غبار تا حدودی به عنوان منبع الهامش بود…
    ویا بازی ولفنشتاین (سال ۲۰۰۹) ، در بازی دستگاهی به به دست بی جی قهرمان داستان می افته که توانایی سفر به بّعد دیگه ای رو بهش می ده که مخلوقات اون بعد شباهت عجیبی به مخلوقات بازی هالف لایف یعنی “ژِن” ها دارن
    و یا شخصیت کوروو در بازی دیس آنرد که مانند گوردون فریمن قهرمانی بدون صدا که بیشترین تاثیر رو روی مخاطب میزاره
    اینم یادگاری ازم داشته باشین:
    uupload*ir/files/szlo_18z2lfx1beoujjpg*jpg
    اگه دقت کنید میبیند که سری هالف لایف منبع الهام چه تعدادگسترده ای از آثار در سینما و عالم بازی شده است
    افتخارات و نقدهای بازی”
    مجله مشهور c.o.m.p.u.t.e.r g.a.m.i.n.g w.o.r.l.d:
    این بازی نه تنها بهترین بازی امسال است بلکه یکی از بهترین بازی های هرسالی خواهد بود و. بعداز D.o.o.m قطعا تاکنون بهترین شوتر تاریخ بوده است
    .I.G.N:
    تفسیر معیار شوتراول شخص با این بازی رقم خواهد خورد
    G.a.m.e.s.p.o.t :
    نزدیک ترین چیز به آن گام تکاملی ژانر که تاکنون برداشته شده است
    درسال ۲۰۰۷ این بازی به عنوان “G.r.e.a.t.e.s.t G.a.m.e.s o.f A.l.l T.i.m.e” معرفی شد.
    در سال ۲۰۰۴ در رای گیری بزرگی در.G.a.m.e.s.p.y برای بهترین بازی تاریخ ،H.a.l.f-l.i.f.e برنده بزرگ این تحقیق شد.
    در نوامبر ۱۹۹۹ و اکتبر ۲۰۰۱ و آپریل ۲۰۰۵ نشریه P.C g.a.m.e.r بازی H.a.l.f-l.i.f.e را بهترین بازی تاریخ نامید .ضمنا بهترین بازی تاریخ PC نام گرفت.
    G.a.m.e.r.a.d.a.r آن را در لیست ۱۰۰ بازی برتر تاریخ در رتبه های بالا قرار داد.
    A.l.l.g.a.m.e:
    هر روز ما با بازیی رو برو نمی شویم که کل ژانر را زیر و رو کند اما هالف لایف این کار را کرد
    داستان فوق العاده،شخصیت پردازی قوی،گیمپلی بی نظیر،گرافیک جلوتر از نسل خودش،در حقیقت باید گفت که نیمه جان بازیی بود که برای همیشه بازی کردن رو تغییر داد.
    ـــــــــ
    متاستفانه به خاطر کلمات انگلیش نظرم ثبت نمیشد به خاطر همین بینشون نقطه گذاشتم.
    اگه غلط املایی یا چیز خاصی بود به بزرگی خودتون ببخشید…

  • ashkandlv گفت:

    سایت هنو ۴ تا مقاله درست حسابی نداره نه نقدی میکنه نه درست خبر ها رو پوشش میده تازه میخوان جهانی شن ..اخه شما که خبر نمینویسین شما ترجمه میکنین دنبالش نمیرین وای میستین یه سایت خارجی یه خبر جور کنه بعد ترجمه میکنین نمیگم بد هست یا کم کاریه خیلی عالی خیلی خوب موفتم هست دیه چی میخوایم..ولی به نظرم اول بحث همین ترجمه رو سفت میچسبیدین بهتر از سایت انگایسی بود..بعد این که وقتی نویسنده سایت اطلاعات کافی نداره میاد مقاله مینویسه دیگه از کاربر انتظار همه چیز میشه داشت..من گیمفا رو دوست دارم و اگر قراره واسه این نظر ب ن شم موردی نداره حدقل حرفمو زدم..این ب ر رسی هم مس خ ر ه بازیه جم ع کنی ن

  • باحالی گفت:

    جای شاهکار بزرگ یعنی halo و ولفنشتاین خالیست.چهقدر با این ولفنشتلین خاطره دارم 😥

  • abolika گفت:

    Cs صد سال هم بازی کنم خسته نمیشم هنوزم باحاله 😀 البته قبلا یه بازی میکردم به نام flash point:dragon rising که واقعا شدید باهاش حال کردم

  • SINA گفت:

    اصلا اول از همه باید bioshock میبود!:)

  • iman pro گفت:

    من نمیدونم شما چرا killzone که شوتر مورد علاقه منه اسمی نبردین
    اما در کل خوب بود ممنون

  • sam snake 47 گفت:

    در اینکه هاف لایف صاحب سبک بود و گرافیک زیادی داشت و اون فیزیک افسانه ایش آدمو دییونه میکرد هیچ شکی نیس. ولی ی عیب بزرگ داشت اونم اینکه همش تو زیر زمین و تونل و دخمه و اینا بود و خیلی هم اینکارو میکرد و تو ذوق میزد….

  • sam snake 47 گفت:

    ولفنشتاین فراموش نشه ک اصلا قابل قبول نیس

  • sam snake 47 گفت:

    دو تا بازی تو این سبک بودن ک تو زمان خودشون غوغا کردن:
    هاف لایف
    کالاف

  • sam snake 47 گفت:

    البت نمیدونم چرا اسمی از سام ماجراجو نبردین….

  • Steve McQueen گفت:

    جای خالی medal of Honor واقعا احساس میشه
    ============
    واقعا با DOOM خاطره دارم خیلی عنوان غولی بود

  • FMR گفت:

    بایاشوک، مدال ،کیلزون ،فارکرای ،هیلو، دستنی و …؟

  • SHAYAN گفت:

    بی شک بین اکثریت جامعه ، این کانتر استرایک هست که از محبوبیت و مشهوریت بیشتری برخورداره حداقل تو ایران
    گرچه اونورم پر طرفدار بوده
    کسی نیست که باهاش خاطره نداشته باشه

  • head of demon گفت:

    اسم پست بهتره این بود
    بازی های شوتری که به مذاق اکثر ایرونیا خیلی خوش اومده
    چون من اسمی از هیلو و کیلزون نمیبینم

  • Desmond 1377 گفت:

    من half life رو بازی نکردم پس در موردش نظری نمیدم ولی cod واقعا بهتر از بتلفیلته!!! بتلفیلد بیشتر شبیه یه شبیه ساز بازیه تا یه شوتر نفس گیر مثل سری modrrn warfare ولی بی انصافی نکنیم cod داره واقعا شورشو در میاره بازیو داره کم کم میبره تو فضا بعدم قراره با ادم فضایی ها بجنگیم یعنی چی بلک آپس ۳ رو ببینید اخه چیه این?? از تو لباسش مگس میاد بیرون و مسلسل و از بالا برج میپره پایین واقعا از ارمان های یه بازی ایده آال فاصله‌ی گرفته

    • One Man گفت:

      C O D در تمام دورانش از آخرین لایه ی اتمسفر خارج نشده .. به جز Ghosts که اون هم خیلی نزدیک بود به آخرین لایه ! .. حالا این فضا کجاست رو من نمیدونم ! .. البته میدونم منظورتون چیه و موافقم با شما .. ولی اگه از این کلمه استفاده نشه به نظرم بهتره !!

  • Mehr4n گفت:

    آنلاین بتلفیلد فوق العادس البته غیر از Hardline که کلا چرت بود. BF4 تو کانکوئست هاش اصلا جنگ واقعیه! فازش خیلی زیاده!صداهایی که میاد صداهایی که ملت توش تولید میکنند!
    از اون باحالتر تخریب پذیری بازیه! مثل خراب شدن برج شانگهای تو آنلاینش که خیلی توپه!
    دوستانی که آنلاینشو بازی نکردن واسه یه بار هم که شده سعی کنید برید آنلاینش اصلا یه چی عجیبیه

  • One Man گفت:

    ۱ – H A L F L I F E
    ۲ – H A L O
    N o M o r e F o r M e
    درضمن دوستان این یک لیست از خاطره انگیز ترین و ماندگارترین هاست .. بعضی ها دنبال ولفنشتاین یا دستینی میگردن یه کم با این لیست جور در نمیاد ! .. فقط H a l o رو کم داره فک کنم ..

  • REZA_ISS گفت:

    کالاف فوق العاده بود وی جای مدال خالیه یادش بخیر روی ps1 بازیش میکردم…

  • Nikukar گفت:

    مشکل همچین مقاله هایی اینه که خودشونو محدود میکنن به ده تا یا کمتر ، مسلما شوتر های خوب بیشتر از این تعداده خیلی راحت میشد این مقاله رو به پانزده با بیستا افزایش داد ،یا مقاله رو چند سری تقسیم میکردن که تمام بازهای خوب رو پوشش بده

    • mp3 گفت:

      مقاله به چند سری تقسیم شده بود، ولی متاسفانه با جدا شدن من از تیم برنامه بهم خورد. 😉
      اسم تمامی بازی هایی که گفتید در بخش نظرات من در سری دو و سه اوردم، ولی متاسفانه قسمت نبود که منتشر بشه. یا علی 😉

به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا
به هدف شلیک کن | برترین عناوین سبک شوتر اول‌شخص - گیمفا