در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا
در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا
در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا
در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا

در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family

ابراهیم ثمرصفا
۱۰:۰۰ ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا

عنوان Batman: Arkham Knight، پایان بخش سه گانه ی بتمن Rocksteady بود. استودیوی کار بلد Rocksteady با ساخت دو نسخه قبلی توانایی خود را به همه نشان داد. بدون شک عنوان Batman: Arkham City بهترین عنوان ابر قهرمانی نسل هفتم محسوب می شد و Rocksteady با ساخت بازی Batman: Arkham Knight، این موفقیت را در نسل هشتم نیز ادامه داد. قسمت پایانی مجموعه از یک داستان زیبا، گیم پلی هیجان انگیز و گرافیک نسل هشتمی برخوردار بود، با این حال نتوانست در‌ حد نسخه آرکهام سیتی ظاهر شود و زیر سایه برادر بزرگتر خود قرار گرفت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نقد و بررسی بر اساس نسخه ps4 انجام شده است

نقد و بررسی بر اساس نسخه PS4 انجام شده است.

ناشر: Warner Bros.Interactive

سازنده: WB Games Montreal

سبک: اکشن ماجراجویی

تاریخ انتشار: ۱۴ جولای ۲۰۱۵ (سه شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۴)

پلتفرم های مقصد: PS4, Xbox One


برخی از منتقدان، ایراداتی را به حضور بیش از اندازه بت موبیل وارد کرده بودند. تا جایی که Rocksteady می توانست شعار Be The Batmobile را جایگزین عبارت معروف Be The Batman کند. در کل، تا حدودی با این گفته ها موافقم. در واقع در برخی از مراحل، بازیکنان مجبور به استفاده از بت موبیل بودند و این مورد ممکن است برای برخی از طرفداران، چندان خوشایند نباشد. البته نمی شود از تلاش بسیار زیاد سازندگان برای طراحی واقع گرایانه بت موبیل و همچنین جذابیت کار با آن، چشم پوشی کرد.

با گذشت یک ماه از انتشار این عنوان زیبا، اولین بخش از Season Pass عنوان Batman: Arkham Knight منتشر شده است. همانطور که می دانید این محتوای اضافی A Matter of Family نام دارد. در ادامه مطلب به بررسی این DLC خواهیم پرداخت. با گیمفا همراه باشید.  

داستان محتوای اضافی A Matter of Family، بر روی  باربارا گوردون جوان تمرکز دارد، قبل از اینکه جوکر به او شلیک‌ کند و باعث فلج شدن باربارا شود. این موقعیت را در عنوان آرکهام نایت مشاهده کرده ایم. حوادث داستانی این DLC، به قبل از اتفاقات عنوان Arkham Asylam مربوط می شود. برای اولین بار در سه گانه بتمن Rocksteady، شخصیت باربارا را در نقش Batgirl مشاهده می کنیم.

batman arkham knight batgirl a matter of family snug in their beds puzzles locations guide 640x325

می توان گفت که اتفاقات داستانی این محتوای اضافی، ارتباط چندان زیادی با عنوان Batman: Arkham Knight ندارد. کمیسر گوردون، پدر باربارا، توسط  شخصیت جوکر، ربوده شده است و باربارا گوردون که این بار در نقش Batgirl قرار گرفته است، باید پدرش را پیدا کند و او را از دست جوکر نجات دهد. در مجموع سازندگان تلاش کرده اند تا به جای ساختن یک داستان به یاد ماندنی، بر روی بخشهای اکشن بازی تمرکز کنند.  به جای قرار دادن بازیکنان در بخشی از شهر گاتهام- که حوادث عنوان Batman: Arkham Knight نیز در آن رخ می داد. این بسته اضافی بازیکنان را در یک شهر بازی زیبا، که از طراحی خوبی برخوردار است، قرار می دهد.

البته، باید به این نکته اشاره کنیم که محیط این DLC، نسبتا کوچک است. این شهر بازی به خوبی طراحی شده است، اما محیط های زیباتری نیز در عنوان Arkham Knight وجود داشتند. روند گیم پلی این محتوای اضافی مشابه با بخش Ace Chemicals عنوان  Arkham Knight، می باشد. به عنوان مثال Batgirl باید چند گروگان را که در مناطق مختلف نقشه قرار دارند، پیدا کرده و آنها را نجات دهد. روند بازی تا حدودی قابل پیشبینی است و همین مورد، ارزش تکرار آن را کاهش داده است. البته منظور ما این نیست که اتفاقات بازی هیجان زیادی ندارد، بلکه اگر سازندگان تلاش بیشتری برای متمایز کردن شخصیت Batgirl نسبت به بتمن انجام می دادند، نتیجه نهایی بهتر بود.

شخصیت Batgirl از نظر تجهیزات، به مانند بتمن در ابتدای بازی Arkham Knight می باشد. همانطور که می دانید، بتمن در ابتدای کار تجهیزات نسبتا کمی دارد و به مرور زمان، قدرت خود را افزایش می دهد و از ابزار های جدیدی استفاده می کند. همانطور که بیان کردیم، Batgirl، تجهیزات نسبتا کمی در اختیار دارد. در واقع او از Batrang, Batclaw, Line Launcher, Explosive Gel و بمب دودزا استفاده می کند. اما مهم ترین ابزار او، دستگاه هک از راه دور می باشد. البته این مورد کاملا منطقی است، شخصیت باربارا، دارای تبحر زیادی در امور مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی می باشد و در واقع، این زمینه ای برای تبدیل شدن باربارا به شخصیت Oracle است.

batman

باربارا در مقایسه با شخصیت بتمن، استفاده بیشتری از دستگاه های هک می کند. این مورد تا حدی پیش رفته است که مبارزات بازی هم تا حدودی به هک کردن، گره خورده اند. همانطور که می دانید بتمن به وسیله ابزاری که در اختیار داشت، می توانست سلاح های دشمنان را تا فاصله ای معین، از کار بیندازد. Batgirl می تواند از وسایل خود، برای ترساندن گروهی از دشمنان نیز استفاده کند.

البته اگر سازندگان، ابزار هایی که به صورت اختصاصی برای شخصیت Batgirl طراحی شده بودند را در محتوای اضافی A Matter of Family قرار داده بودند، این DLC می توانست بسیار بهتر از این ظاهر شود. می دانم که انجام دادن چنین کاری، آن هم برای یک DLC، چندان لازم به نظر نمی رسد، اما این کار می توانست از شباهت زیاد شخصیت Batgirl به بتمن جلوگیری کند. هرچند نباید این نکته را فراموش کنیم که سازندگان، همه تلاش خود را کرده اند تا از تمام ابزار های شخصیت Batgirl، در این DLC به خوبی استفاده نمایند.

resizedimage640360 batman arkham knight 20150727221621

یکی از بهترین مواردی که در محتوای اضافی A Matter of Family وجود دارد و باعث جذاب تر شدن آن شده است، حضور شخصیت رابین و استفاده از قابلیت Dual Play، می باشد. این قابلیت از پتانسیل زیادی برخوردار است، اما Rocksteady از تمام پتانسیل آن در نسخه Arkham Knight استفاده نکرده بود. خوشبختانه در بسته الحاقی A Matter of Family، این مورد، در جریان مبارزه ای با یک باس که به خوبی از این مکانیک استفاده شده است، به اوج خود می رسد.

حرکات و انیمیشن های شخصیت Batgirl، در طول مبارزات و جابه جا شدن روان هستند و به زیبایی طراحی شده اند. این موضوع باعث می شود از اینکه این شخصیت، تنها در این DLC حضور دارد، ناراحت شویم. همچنین مدل این شخصیت و بخش های مختلف این بسته الحاقی، از جزییات و کیفیت بالایی برخوردار هستند. در کل، گرافیک بازی به مانند عنوان Arkham Knight در سطح‌ بالایی قرار دارد. ماموریت های AR و موارد اضافی در این محتوای اضافی وجود ندارند. همچنین، هنگام بازی کردن در نقش Batgirl، تفاوت زیادی را- نسبت به هنگام بازی کردن در نقش بتمن- احساس نخواهید کرد. به عنوان مثال در هنگام مبارزه تفاوت خاصی را با قبل مشاهده نمی کنید، به این خاطر که حرکات Batgirl به حرکات بتمن شباهت دارند. همچنین Batgirl به مانند بتمن از یک دید کار آگاهی برخوردار است. بنابراین بهتر بود که این DLC برای خنثی کردن این موارد، از مدت زمان بیشتری برخوردار باشد.

batman™ arkham knight 20150717122103

سازندگان، برای افرادی که علاقه زیادی به کامل کردن بازیها دارند، چند ماموریت جانبی را در این DLC قرار داده اند. این ماموریت ها، در نقشه بازی پنهان شده اند و بازیکنان می توانند با به اتمام رساندن آنها، تعدادی تروفی به دست بیاورند. در یکی از این ماموریت های جانبی، چهار مینی گیم در اطراف پارک وجود دارند که باید آنها را پیدا کرده و هک نمایید. با کامل کردن هر یک از آنها، شما یک نوار صوتی را دریافت خواهید کرد که داستان تاریک شخصیت Edward Bruke را بیان می کند. بعد از کامل کردن تمام آنها، می توانید به مکانی بروید که قطعه صوتی پنجم در آن قرار گرفته است.

بسته الحاقی A Matter of Family، نزدیک به یک ساعت و ربع به طول خواهد انجامید. اما اگر بخواهید تروفی هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم را نیز به دست آورید، مدت زمان بازی کمی بیشتر خواهد شد. هر چند ممکن است که این تروفی ها، برای برخی از بازیکنان از اهمیت چندان بالایی برخوردار نباشند. این DLC در کنسول PS4، به خوبی اجرا می شود و هیچ گونه مشکل فنی ای را در طول تجربه آن مشاهده نکردیم. البته برخی از کاربران کنسول اکس باکس وان مشکلات کوچکی را گزارش کرده بودند که در مجموع، تاثیر خاصی بر روند بازی نمی گذاشت.

با در نظر گرفتن این مورد که شما برای تهیه این DLC، تنها ۶.۹۹ دلار پرداخت خواهید کرد، نمی توانیم از کوتاهی بازی ایراد خاصی بگیریم. اما همچنان بازی بسیار کوتاه به نظر می رسد و این مورد، وقتی در کنار ارزش تکرار پذیری پایین این بسته الحاقی قرار می گیرد، کمی نا امید کننده به نظر می رسد. هر چند مدت زمان این DLC در مقایسه با محتوای اضافی هارلی کوین اندکی طولانی تر است.

batman™ arkham knight 20150715124318

بسته الحاقی A Matter of Family که مدتی از انتشار آن برای عنوان زیبای Batman: Arkham Knight می گذرد، یک محتوای اضافی مناسب برای این نسخه می باشد و ارزش تجربه کردن را، دارد. این بسته الحاقی پتانسیل بالایی دارد، اما مدت زمان کم و روند آشنا و تا حدودی قابل پیشبینی این محتوای اضافی، از تبدیل شدن آن به یک بسته الحاقی بسیار خوب جلوگیری کرده است. با تهیه کردن این بسته الحاقی، می توانید برای نخستین بار، در قالب شخصیت Batgirl به بازی بپردازید. طرفداران این شخصیت مطمعنا از این بسته الحاقی لذت خواهند برد. البته سازندگان کار خاصی برای متمایز کردن این شخصیت نسبت به شخصیت بتمن، انجام نداده اند. داستان این بسته الحاقی، جای کار بیشتری داشت اما باز هم در نوع خود از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و حضور شخصیت رابین، باعث جذابتر شدن روند بازی شده است. با در نظر گرفتن قیمت نسبتا پایین این بسته الحاقی، A Matter Of Family یک دنباله مناسب و در عین حال کوتاه برای عنوان جذاب Batman: Arkham Knight، محسوب می شود. تجربه این DLC را به طرفدارانی که عنوان Arkham Knight را به اتمام رسانده اند و اکنون، منتظر محتوای بیشتری از دنیای بتمن هستند توصیه می کنیم. با این حال، طرفداران بازی به احتمال زیاد، پس از مدتی، این بسته الحاقی را به علت ارزش تکرار پذیری پایین آن، فراموش خواهند کرد.  در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که .Warner Bros سیزن پس بازی Arkham Knight را ۴۰ دلار قیمت گذاری کرده است. این قیمت غیر منطقی به نظر می رسد و محتواهای اضافه ای که تا کنون برای این عنوان معرفی شده اند، حقیقتا ارزش پرداخت چنین هزینه ای را ندارند. امیدواریم که آنها در آینده عملکرد بهتری را از خود نشان دهند.

jadval nomrebagirl

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا
در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا
در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا
در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا
در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

در جست‌وجوی پدر | نقد و بررسی بسته‌الحاقی A Matter Of Family - گیمفا