آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا
آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا
آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا
آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا

آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی

marius
۱۲:۰۰ ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا

همه ما در ذهن خود بازی های ایرانی را به دور از کیفیت و استاندارد های جهانی می دانیم. اما این تفکر از کجا پیدا شده است؟ شاید دلیل پیدا شدن چنین تفکری، عرضه شدن عناوین بی کیفیت از سوی برخی سازندگان می باشد. سازندگانی که هدف خود را به خوبی انتخاب نکرده اند و در کار خود چندان موفق نبودند. مهمترین شرط برای موفقیت در صنعت بازی سازی ایران، انتخاب صحیح سبک بازی و پیاده سازی نهایت هنر سازنده برروی بازی مدنظر می باشد.

شما زمانی که می خواهید یک بازی به اصطلاح شوتر یا همان تیر اندازی خودمان را بسازید، مخاطب نا خود آگاه، بازی شما را با عناوین بزرگ مقایسه می کند. پس بهتر است چه کنیم؟ بهتر است خلاقیت را جایگزین تقلید کنید. کاری که بچه های دوست داشتنی سازنده ” خاله قزی ” انجام داده اند.

مقدمه ای بر وصف حال نویسنده

زمانی که با استودیو آنو برای رفتن و بررسی بازی خاله قزی تماس گرفتیم، بسیار خوب با ما برخورد کردند. پس از انجام هماهنگی های لازم، به سمت استودیو حرکت کردیم. زمانی که رسیدیم، بسیار با آغوشی باز استقبال بی نظیری از نویسنده به عمل آمد. پس از خوش و بش و احوال پرسی گرم و صمیمانه و آشنا شدن مختصری با استودیو و بچه های با ذوق آن، نوبت به انجام دادن عنوان خاله قزی رسید.
عنوانی که می توانم به جرات بگویم، همانند عنوان قهرمان ما، موفقیت مجددی برای استودیو به عمل خواهد آورد.

آن قلب مهربان خاله ام

khale ghezi

نام: خاله قزی
سبک: پلتفرمر
نام شرکت سازنده: آنو
زمان انتشار: احتمالا آخر تابستان ۹۴
پلتفرم: PC
زمان ساخت: ۲ سال
موتور: Unity


شاید پیش خودتان فکر کنید یک بازی در سبک پلتفرم و ایرانی با نام خاله قزی، هیچگونه داستان و جذابیتی نداشته و فقط شما وقت و پول خود را برای آن هدر می دهید. باید به صراحت به شما اعلام کنم که، سخت در اشتباه هستید!
عنوان خاله قزی، روایتگر داستان کودکی همه ما “شنل قرمزی” است! زمانی که شما بازی را شروع می کنید، با یک انیمیشن بسیار زیبا جذب بازی می شوید.انیمیشنی که فکر می‌کنم حدود ۵ دقیقه می باشد.
داستان چنین است، خاله قزی داستان ما هرروز صبح که بیدار می شود، منتظر بچه های خود می شود تا بیایند و کانون خانواده گرم شود. در یکی از همین روزها، خاله قزی متوجه تاخیر فرزندان خود می شود، پس از نگران شدن، به سمت محل زندگی آنها می رود. اما با صحنه ای بسیار بد مواجه می شود. فرزندان خود دیگر درون خانه هایشان نمی باشند و افراد آن محل، درحال گریه برای فقدان فرزند هایشان می باشند.

khaleh ghezi 2015 07 21 08 52 55 36

پس از مشاهده این صحنه، خاله قزی متوجه می شود که فرزندانش توسط گرگ ها دزدیده شده اند. پس، تصمیم خود را برای پیدا کردن آنها و مبارزه با گرگ ها هرجور که شده و به هر قیمتی که شده می گیرد.
به سمت خانه خود حرکت کرده و آماده رفتن به یک سفر طولانی و شکست دادن گرگ ها و برگرداندن فرزندانش می شود.
اما خاله قزی داستان ما فقط یک پیرزن ساده نمی باشد. او، دارای یک سری تجهیزات خاص و یک آزمایشگاه بسیار خوب و عالی می باشد. پس از برداشتن وسایل مورد نیاز این ماجراجویی و سفر پر خطر، راهی راه طولانی و دراز خود، برای پیدا کردن فرزند هایش می شود.

khaleh ghezi 2015 07 21 08 55 41 98

سیستم های پایه ریزی شده بازی

در مورد داستان بازی صحبت کردیم. اکنون زمان آن رسیده است که به مهم ترین بخش بازی، که گیم پلی و المان های داخل بازی می شود، بپردازیم.
خاله قزی یک عنوان ساده نمی باشد! دارای چالش های خاص خود، تکنیک های گیم پلی و دشمنان مختلفی درون بازی می شود.
یکی از نکات جالب در مورد بازی، داشتن فریم ثابت ۶۰ می باشد. شما نهایت پایین ترین فریمی که ممکن است درون بازی دریافت کنید، ۵۸ می باشد. این کار سازندگان، بسیار جای تحسین دارد.

درون گیم پلی بازی، شما با گسترده ای از انتخاب ها و ظرافت های طراحی برخورد می کنید. طبق گفته سازنده ها، که از نظر خاله قزی، عنوان Tomb Raider را تقلیدی از خاله قزی می دانند! این عنوان، دارای راه های مخفی می باشد. شما در روند بازی و مراحل، در صورتی که بتوانید راه های مخفی را پیدا کنید، با صندوق هایی مواجه می شوید که با بازکردن آن، نامه هایی برای شما به نمایش در می آید. با خواندن نامه ها، شما اطلاعات مختلفی درباره خاطرات خاله قزی به دست می آورید. البته نسخه ای که نویسنده آن را تجربه کرد، نسخه انگلیسی بود. اما مشاهده نامه برای شما، خالی از لطف نمی باشد.

khaleh ghezi 2015 07 21 08 20 03 09

یک حالت جالبی که برای خاله قزی تعبیه شده است، شما می توانید با پریدن و مجدد زدن و نگه داشته دکمه پرش، روی هوا کمی پرداز کنید! خاله داستان ما دارای یک عصا می باشد که با استفاده از آن، می تواند کمی برروی هوا شناور بماند.
در کنار این سیستم، حالت دویدن سریع نیز برای خاله ما تعبیه شده است. شما می توانید هم با سرعت بسیار زیاد بدویید و یا با سرعت معمولی و خیلی ریلکس به انجام بازی بپردازید!
درون بازی یک سیستم امتیاز دهی نیز وجود دارد. شما هرچه سکه های درون بازی را جمع کنید، امتیاز بیشتری بدست آورده و در صورتی که به حد نیاز امتیاز برسید، مرحله بعدی برای شما باز می شود.

khaleh ghezi 2015 07 21 08 25 00 91

این همه خاله قزی نمی باشد، درون بازی شما می توانید از مدل های مختلف مبارزه لذت ببرید. یکی از بخش هایی که بسیار برای من جالب بود، مبارزه برروی طناب در حال سر خوردن بود. که اگر بتوانند سازندگان این بخش را کمی تغییر دهند، من بسیار مطمئن هستم که جذابیت بسیار زیادی برای بازی خواهد داشت. گرگ ها روی طناب منتظر شما هستند و شما باید در حال پایین رفتن، آنها را نیز از بین ببرید! جالب است، نه؟

یک سری صخره هایی درون بازی وجود دارند که اگر برروی آنها قرار بگیرید بعد از مدتی شما را به زمین پرتاب می کنند. این صخره ها بسیار جالب تعبیه شده اند چراکه در یک مرحله از بازی، اجازه تفکر به شما نداده و فقط باید به جلو حرکت کنید وگرنه خواهید مرد!

در کنار این صخره ها، یک سری کدو تنبل های خشنی وجود دارند که با تیغ هایشان، از شما پذیرایی زیبایی می کنند. در یکی از مراحل، همزمان شما صخره ای پیش رو دارید که از روی آن خواهید افتاد و در جلوی آن، کدویی دارید که هر چند ثانیه تیغ هایی از خود به بیرون می آورد! چه کنیم؟ من نیز نمی دانم!

khaleh ghezi 2015 07 21 08 21 47 28

دشمنان درون بازی نیز طراحی های مختلفی دارند. خود من، ۳ نوع گرگ درون بازی دیدم. گرگ ساده، گرگ با سپر و گرگ با ماسک. متاسفانه نسخه ای که من بازی کردم هنوز کامل نشده بود و من نتوانستم دقیقا متوجه کارایی هر گرگ شوم اما، گرگ هایی که ماسک داشتند یک نوع ماده سمی به بیرون پرتاب می کردند. حالا ممکن است فقط نمایشی باشد و یا تاثیری برروی بازیکن دارند! نمی دانم!

در کنار اینها، خاله قزی می تواند به چند صورت از خود دفاع کند. حالت اول که با چوب دستی خود گرگ ها را بزند. حالت دوم دقیقا مثل ماریو، برروی سر گرگ ها بپرد! و حالت سوم، با پرش و سقوط آزاد! گرگ ها را از بین ببرد. کاملا به شما بستگی دارد.

khaleh ghezi 2015 07 21 08 26 55 04

مبارزات به همینجا ختم نمی شوند، خاله قزی ما تکواندو کار نیز می باشد! می توانید با زدن پشت سر هم دشمنان، حالت های مختلفی از مبارزه خاله قزی مشاهده کنید.
اینطور که من مشاهده کردم، سازندگان برای هر چیزی یک انیمیشن خاص تعبیه کرده اند.
زمانی که شما برای مدتی خاله قزی را رها کنید، او شروع به گرم کردن خود می کند! جالب است بدانید که دامن خاله قزی چین خورده و با حرکت خاله، تغییر در چروک آن ایجاد می شود!

زمانی که خاله می میرد و زنده می شود نیز انیمیشن خاص خود را دارد. زمان دویدن و حتی تغییر جهت دید خاله، انیمیشن های خاصی حتی برروی صورت و چشم این شخصیت دوست داشتنی ایجاد می شود! خسته نباشید عزیزان سازنده.

khaleh ghezi 2015 07 21 08 21 55 08

در ادامه مراحل، یک مرحله داریم با نام رانر ( باید تا می توانید با سرعت بدوید وگرنه می میرید! ) خود من که بالای ۱۰ بار در این مرحله باختم و دوست عزیزی که کنار من بود تا به من در رد کردن مراحل کمک کند، بسیار کلافه! ( من معذرت می خوام! )
این مرحله، یازدهمین مرحله بازی است. فقط بدوید! در این مرحله، یک سری عروس دریایی شما را دنبال می کنند و در صورتی که شما را بگیرند، خواهید مرد. در این مرحله، شما یک سیستم جالب را مشاهده می کنید، پرش برروی دیوار! بازی مشابه که از این سبک استفاده می کند در حال حاضر حضور ذهن بنده نیست اما تصویر گویای همه چیز می باشد. فقط دیوار را بگیرید، چنگ بزنید و فرار کنید! همین! وگرنه می میرید!

khaleh ghezi 2015 07 21 08 33 23 48

در ادامه، برای هیجان بیشتر، یک سری صدف هایی درون بازی هستند که با صدایی بسیار اعصاب خورد کن! دنبال شما کرده و قصد میل کردن شما را دارند! فرار کنید، سوال نپرسید، فقط فرار کنید!

در کنار این صدف های خوش ذوق، یک سری درخت ها نیز هستند که برای مدت محدودی دهان مبارکشان را باز کرده تا شما از بین آن عبور کنید، اگر عبور کردید که مبارک باشه! اما اگر نکردید، شما را میل کرده و دیگر فرصتی برای تفکر برای شما وجود، ندارد.

khaleh ghezi 2015 07 21 08 46 29 33

در پایان هر مرحله نیز، موسیقی خاصی برای شما نواخته شده و شما را بسیار خرسند از پایان بردن مراحل ( به خصوص مرحله ۱۱ ) می کند!
البته، روند گیم پلی بازی نیز دارای موسیقی بسیار زیبایی مناسب با همان مرحله می باشد که هیجان شما را دو چندان می کند.
از نظر موسیقی سازندگان خداروشکر کم فروشی نکرده و موسیقی های مناسبی برای هر مرحله قرار داده اند.
نظر شما را به تصویر خاله قزی و بابا قزی در پایان هر مرحله جلب می کنیم!

khaleh ghezi 2015 07 21 08 32 28 03

بحث همه چیز را کردیم بجز طراحی بازی. من به شخصه از طراحی بازی خوشم آمد. کیفیت بسیار بالا بود. سیستم بسیار روان بازی را اجرا می کرد و من از ۶۰ فریم بازی خود، نهایت لذت را می بردم!
اما این همه ماجرا نیست، مراحل بازی شامل قسمت های مختلف مانند کوهستان و جنگل و صحرا می شود. البته من اینها را دیدم و شاید بیشتر باشد. اما اکثر مراحل، درون جنگل می باشد که من، بسیار از طراحی جنگل بازی خوشم آمد.

khaleh ghezi 2015 07 21 08 26 19 01

این بود و دیگر نیست، نگرد نیست!

تمام صحبت من درباره بازی و برداشت من همین بود. خوشبختانه من دوستان جدیدی در استودیو آنو پیدا کردم و می توانم بگویم آنها مجدد من را با این سبک از بازی های ایرانی آشتی دادند. از برخورد خود آنها گرفته تا بازی بسیار زیبای عزیزانمان. خسته نباشید.
از اینجای مطلب را به عنوان یک بازیکن ساده و نه نویسنده مقاله ادامه می دهم.
گیمفایی های عزیز، خاله قزی برای تمام شمایی که مثل من از روند تکراری COD و BF خسته شده اید، بسیار جالب می باشد. برای کسانی که Child Of Light را نیز تجربه کردند، این عنوان درخور توجه است.
طراحی عالی، موسیقی جذاب و گیم پلی گیرا و نوآورانه که نه اما با سلیقه چیده شده بازی، مارا بسیار درگیر خود می کند.
پیشنهاد من به شمایی که هم اکنون دنبال یک گریز در انتخاب و یک گریز در روند تکراری بازی ها هستید، خاله قزی بوده و این عنوان بسیار مناسب برای تجربه کردن ما است. بهتر است از هنرمندانی که با همه محدودیت ها، چنین بازی های زیبایی را خلق می کنند حمایت کنیم تا به رشد زیبایی که مد نظر همه ما می باشد، در صنعت بازی سازی ایران، برسیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا
آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا
آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا
آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا
آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا
آن دستان هنرمند | پیش نمایش عنوان ایرانی خاله قزی | گیمفا