طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا
طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا
طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا
طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا

طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon: Zero Dawn

محمد صادق شجاعی
۱۳:۰۶ ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا

آخر الزمان، اتفاقی اجتناب ناپذیر و حتمی. عوامل مختلفی دلیل وقوع آن هستند. قطع شدن دائمی برق، انتشار ویروسی مرگبار، یا حتی بزرگ شدن خورشید. اما دو چیز بین تمامی آن ها مشترک است: نابودی و تعدادی بازمانده. پس از وقوع آخر الزمان بازماندگان مسیرهای مختلفی را در پیش می گیرند. برخی به گروه های شبه نظامی می پیوندد، برخی دیگر به قتل و غارت دیگران می پردازند، و تعدادی دیگر به زندگی غار نشینی بازمی گردنند. شهرهای شگفت انگیز نابوده می شوند. ساختمان هایی که دیگر به ستاره ها نمی رسند. بر دیوار غارها نقاشی تمدن های قدیمی نقش بسته. تمام این اتفاقات به دلیل فرو رفتن در دل تاریکی است. دنیایی که زمانی متعلق به “قدیمی ها” بود، هم اکنون به طبیعت بازگشته. ربات ها مالکان جدید این دنیا هستند. اما تمدن بشری به کلی نابود نشده و همچنان امید هست.

با این وجود که معرفی Horizon Zero Dawn را نمی توان غافلگیری بزرگ Sony و Guerrilla Games نامید، زیرا قبل از معرفی در کنفرانس تا حدودی از اطلاعات بازی لو رفته بود، از جمله حضور دایناسورهای رباتی و فضایی مربوط به عصر حجر. اما بدون شک  یکی از بهترین نمایش های E3 امسال را متعلق به این عنوان است. به این دلیل که نمایش E3 به نوعی مرجع تمامی اطلاعات بوده و نقش بسیار مهمی در شناخت بازی دارد، در ابتدای امر به تحلیل و بررسی نمایش می پردازیم.

horizon new dawn

Draw to Distance و گرافیک فوق العاده بازی

در مقدمه به پیش زمینه داستانی بازی اشاره شده، و تکرار آن ها عبث و بیهوده است. تنها به ذکر این نکته بسنده می کنیم که شخصیت مونث بازی از قبیله ای است که برای اولین بار شکار کرده، و از تکنولوژی سطح پایین استفاده می کند. اولین چیزی که در نمایش گیم پلی نظر شما را جلب خواهد کرد، Draw to Distance فوق العاده بازی است. ربات های غول پیکر، ساختمان های ویران و فضایی عاری از هر گونه نشانه از تمدن بشری… . این سطح از جزئیات و زیبایی بدون شک قلب شما را تسخیر خواهد کرد. همچنین می توانید تاثیر باد بر روی درختان و پوشش گیاهی زمین را مشاهده کنید. شکار با حرکت پروتاگونیست از سرآشیبی اغاز می شود. انیمیشن های سریع و زیبا، به همراه افکت های محیطی از جمله گرد و غبار و تکه های زمین. یک Watcher در جلوی اوست، در نتیجه Aloy در میان بوته ها مخفی می شود. بوته ها نسبت به نحوه حرکت او به زیبایی واکنش نشان می دهند. تمامی این ویژگی ها نوید دهنده فیزیک واقع گرایانه هستند. ربات Watcher سریعا به حضور Aloy واکنش نشان می دهد، و با تغییر نور آبی به زرد در حالت خطر قرار می گیرد. با به صدا درآوردن آژیر خطر توسط Watcher، شکارچی ما سریعا از بوته بیرون آمده، و او را نابود می کند. نکته ای که این جا حائر اهمیت است، به زبان آوردن جمله “Sorry Little one, but I cannot let you call for help” توسط Aloy می باشد. از این جمله می توان برداشت کرد که او برای لذت نمی کشد، و تنها زمانی این عمل را نجات می دهد که مجبور باشد. چه برای بقا، چه برای پیش برد اهداف. تا حدودی می توان این جمله را به جمله ای مشابه در فیلم Avatar ربط داد. در ادامه یک روز خوب برای شکار را مشاهده می کنیم. زیرا دسته بزرگی از ربات های حامل Blaze  در این مکان حضور دارند. Aloy آماده شکار شده، اما پرواز پرندگان نشانه خوبی نیست. در این لحظه دو ربات غول پیکر از جلوی دیدگان شما رد می شوند. ربات ها با جزئیات و از طراحی جالبی بهره می برند. نورپردازی و سایه زنی بسیار واقع گرایانه و به دور از هر گونه اغراق است. با عبور ربات های غول پیکر، و جابجایی Aloy در بوته ها شکار رنگ و بوی حقیقیت به خود می گیرد. ربات های حامل Blaze فرار می کنند، و کابوس به حقیقت بدل می شود. ربات غول پیکری که بازگشته، به شکارچی شجاع حمله می کند. آیا Aloy می ترسد؟

zero dawn

نبرد با ربات غول پیکر

جواب خیر، و به زیبایی با جمله “Someone is angry” شوخ طبعی خود در بدترین شرایط را نشان می دهد. تکه تکه شدن سنگ ها باری دیگر فیزیک زیبای بازی را به رخ می کشد. نکته دیگر، عدم وجود نوار سلامتی هم برای پروتاگونیست و هم برای دشمنان است. از این ویژگی دو برداشت می توان داشت: ۱) Guerrilla Games قصد دارد حس ماجراجویی را در بازیبازان زنده نگه دارد ۲) اهمیت بیشتر استراتژی در حمله. پس از انتخاب تیروکمان مناسب از منوی سلاح ها، Aloy به یکی از نقاط حساس ربات حمله می کند. هدف قرار دادن سر ربات با تیر الکتریکی بی فایده است. استفاده از این نوع تیر در مکان مناسب، باعث می شود ربات برای چند ثانیه متوقف شود. در نتیجه Aloy می تواند به جعبه رو ربات شلیک کرده، و سلاح قدرتمندی را برای مدت کوتاهی بدست آورد. پس از چند شلیک، ربات به شکل متفاوتی و با دم ضربه می زند. در این لحظه با جالب ترین سلاح بازی آشنا می شویم. سلاحی که با شلیک طناب و اتصال آن ها به زمین، ربات را به زمین می زند. حساس ترین نقطه ربات مشخص می شود. Aloy در حالت آهسته به این نقطه شلیک کرده، و با نیزه کار را تمام می کند. شکارچی خسته از نبردی سخت به لبه پرتگاه می رود، و به مکانی که سابقا نمادی از تمدن و تکنولوژی بوده نگاه می کند. اما این تنها آغاز طوفان است، و او آماده خواهد بود. در این نقطه طراحی صورت واقع گرایانه و فیزیک مو بسیار خودنمایی می کنند. بازی از آب و هوای دینامیک بهره می برد. در این لحظه نمایش بازی در E3 با یک صحنه به اصطلاح Cliff-Hanger پایان می یابد. انتخاب دورانی پس از وقوع آخر الزمان به عنوان پیش زمینه داستانی، سوالاتی متفاوت را به وجود می آورد. چرا این اتفاق رخ داده؟ چرا ربات ظهور کرده اند؟ و بسیاری سوالات دیگر. باید صبر کرد و دید که آیا Guerrilla Games قصد دارد به تمامی آن ها پاسخ دهد، یا حل این مسائل را به عهده بازیباز می گذارد.

horizonhed

Cliffhanger یا پایان نفس‌گیر به نوعی از پایان بندی گفته می شود که نمایش در هیجان انگیزترین صحنه تمام می شود و بیننده را به دیدن ادامه تشویق می کند.

همانطوری که Hermen Hulst قبل نمایش بازی گفت، ساخت این بازی قدم گذاشتن در راه جدیدی است. استودیو Guerrilla Games بیشتر با سبک شوتر و فرنچایز Killzone شناخته می شود. در نتیجه وارد شدن به سبک RPG ریسک بزرگی است، و به قول تهیه کننده ارشد، Mark Norris “جاه طلبانه ترین بازی” این استودیو می باشد. Shuhei Yoshida در مصاحبه ای اعلام کرد که ” Horizon مهم ترین پروژه برای او در E3 است، زیرا از طرفی یک پروژه بزرگ و از طرف دیگر IP جدید است.” همچنین او برای انتخاب یک شخصیت مونث به عنوان پروتاگونیست قدری نگران است. اما با ظهور شخصیت های مونث متعدد و نمایش فوق العاده می توان از این موضوع چشم پوشی کرد. بسیاری اعتقاد دارند که تجربه اول با شکست رو به رو می شود. اما یک کشتی قدرتمند با خدمه با تجربه حتی در خطرناک ترین آب ها نیز غرق نخواهد شد. سکان دار ( کارگردان ) این کشتی Mathijs de Jonge، و دست راست ( نویسنده ) او John Gonzalez، نویسنده ارشد Fallout: New Vegas است. همچنین این بازی از موتور Killzone: Shadow Fall یعنی Umbra 3 استفاده خواهد کرد. البته بخش هایی از آن تغییر کرده تا برای سبک Open World مناسب باشد. شایان ذکر است که هیچگونه بخش آموزشی وجود ندارد و بازیباز خود باید برای بقا روش مناسب را بیابد. موسیقی با محیط تطابق دارد، و بخش های وکال بدون هیچ کلامی این دنیای پس از آخر الزمان را توصیف می کند. صداپیشه Aloy به بهترین نحو ممکن وظیفه خود را انجام داده، و درونیات را به زیبایی منتقل می کند. افکت های صوتی به دقت و ظرافت انتخاب شده اند، و سطحی از واقع گرایی را به بازی افزوده اند. علاوه بر نمایش عمومی در E3، نمایشی برای خبرنگاران در پشت درهای بسته در نظر گرفته شده بود. طبق اظهارات این خبرنگاران Aloy توانست با استفاده از مخفی کاری و تله گذاشتن ربات غول پیکر موسوم به Thunderjaw را از بین ببرد. همچنین اعلام شد که این ربات از ۵۵۰ هزار چند ضلعی و ۹۳ نقطه حساس تشکیل شده است.

2886325 stormbringer

طراحی هنری که زبان از توصیف آن قاصر است.

جمع بندی:

Guerrilla Games  با ساخت Horizon Zero Dawn افق های جدیدی را در پیش روی خود قرار داده. قدم گذاشتن در حوزه ای ناشناخته، کاری که کمتر بازیسازی به انجام آن تمایل دارد. مطمئنا از روی یک نمایش نمی توان بر خوب یا بد بودن یک عنوان نتیجه گیری کرد. اما می توان اطمینان داشت که با یکی از نوآورانه ترین و خلاقانه ترین بازی های چند سال اخیر رو به رو هستیم. شخصا بسیار خوشحال هستم که برخی المان های عنوان فوق العاده و کالت، Enslaved: Odyssey to the West را در این بازی مشاهده می کنم.

این عنوان با رزولوشن ۱۰۸۰p و ۳۰ فریم بر ثانیه، بدون کوچکترین مشکل فنی، بر روی PS4 اجرا و در تاریخی نامعلوم در سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد.

horizon zero dawn 8

او کیست که Aloy را آموزش می دهد؟ آیا پدر اوست؟

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا
طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا
طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا
طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا
طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا
طلوعی نو | اولین نگاه به Horizon New Dawn | گیمفا