فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا
فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا
فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا
فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا

فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم)

دانیال نوروزی
۱۶:۴۹ ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا

سونی؟مایکروسافت ؟ نه آقا ! آقای محترم واستا ! دعوا نکنید…ظاهرا قسمت قبل یه مقدار پر سر و صدا بود و البته مقداری هم خیلی از فکرهارو روشنتر کرد.امروز میریم سراغ قسمت دوم این مقایسه ببینیم این دوتا شرکت چه گلی به سر ما گیمرها مالیدن…نه ببخشید! گذاشتن…

در بخش دوم مقایسه ی دو کنسول Xbox360 و PS3 ،ما به بررسی فروش این دو کنسول در سالهای اخیر و همینطور در نقاط مختلف دنیا میپردازیم.

برطبق آمار رسمی منتشر شده کنسول نسل هفتم مایکروسافت که در سال ۲۰۰۵ به بازارهای جهانی عرضه شد،تا به امروز بیش از ۶۶ میلیون دستگاه به فروش رسانده.

کنسول نسل هفتم سونی،PlayStation 3 که یک سال بعد از کنسول رقیب،یعنی ۳۶۰ به بازار عرضه شد،توانسته تا به امروز بیش از ۶۲ میلیون دستگاه را به فروش بندازد.برای درک بهتر آمار فروش کنسول ها سری به فروش سالیانه ی آنها میزنیم.

اگر به نمودار توجه کنید کنسول ۳۶۰ در سال ۲۰۰۵ بدون هیچ رقیبی توانست نزدیک به ۲میلیون دستگاه را به فروش برساند و به نوعی از این خلا بازار استفاده ی خوبی ببرد.سال بعد کنسول ۳۶۰ توانست بیش از ۶میلیون دستگاه را به فروش برساند و در همین سال هم بود غول بی شاخ و دم سونی،PlayStation 3 (غول به خاطر بزرگی آن که سنگینترین کنسول تاریخ نیز لقب گرفت)وارد این کار و زار شد و توانست به ۲میلیون دستگاه فروش خود را برساند.به سال ۲۰۰۷ میرسیم.در این سال سونی خود را به ۳۶۰ رساند و توانست به رقم ۸ میلیون دستگاه در این سال برسد که مقداری بیشتر از کنسول رقیبش بود.ولی در سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ اوضاع فرق کرد و هم فروش کنسول Xbox360 بیشتر شد و هم مقداری افت نامحسوس در فروش PS3 شاهد بودیم که در سال ۲۰۱۰ کنسول ۳۶۰ تعداد ۴میلیون دستگاه بیشتر از کنسول رقیب خود بفروشد.

یکی از عوامل فروش بالای کنسول Xbox360 را میتوان تمرکز زیاد شرکت Microsoft بر روی قسمت آنلاین و همینطور بازی های مولتی پلتفرم دانست.البته نباید فراموش کرد که قیمت پایینتر این کنسول نسبت به PS3 عامل اصلی فروش بالاتر آن باید دانست.

اگر منصفانه تر رفتار کنیم،کنسول PS3 با داشتن امکاناتی نظیر Blu-ray ،سیستم Wi-Fi (که در مدل های اولیه ی Xbox360 وجود نداشت) استفاده از پردازنده ی Cell ، پشتیبانی ۳D،پشتیبانی از سیستم عامل Linux ( که بعدها برداشته شد) پشتیبانی از بازیهای کنسول های PS1 و PS2 ( که در سال ۲۰۰۷ با آپدیتی برداشته شد) از عواملی بودند که کنسول PS3 را هم از زمان خود جلوتر برد ولی باعث گرونتر بودن آن هم شد.

سال ۲۰۱۱ سونی و کنسولش PS3 با یک جهش ناگهانی تونستن از سد Xbox360 عبور کنن و فروش بیشتری رو نسبت به رقیب داشته باشن در حالی که ۳۶۰ در سال ۲۰۱۱ به همان اندازه که در سال قبل بود،فروش کرد و هیچگونه سقوط یا صعود خاصی نداشت.از عوامل فروش بیشتر PS3 میتوان به بهبود سیستم آنلاین و همینطور تمرکز بیشتر بر روی عناوین انحصاری مانند Killzone 3,Uncharted 3 و چندین عنوان دیگر بود.

در سال جاری طبق آمار ارائه شده تا به امروز کنسول PS3 از رقیب خود پیشی گرفته است ولی امکان اینکه در هنگام عرضه ی عنوان انحصاری Xbox 360 یعنی HALO 4 فروش این کنسول افزایش پیدا کند.

حالا یه نگاهی به فروش کنسول ها در نواحی مختلف دنیا میندازیم.

کنسول Xbox360 که توسط کمپانی آمریکایی Microsoft ساخته شده در میهن خود ۳۷ میلیون دستگاه به فروش رسانده است.

در اروپا این رقم به ۲۰ میلیون دستگاه میرسد و در ژاپن تنها ۱٫۵ میلیون دستگاه.

در مقابل کنسول ژاپنی PlayStation 3 ساخت شرکت سونی را داریم که در میهن خود ۸میلیون دستگاه به فروش رسانده است (نکته : در کشور ژاپن غولی بزرگ به نام نینتندو وجود دارد که سهم زیادی از بازار را از آن خود کرده است و بعد از این کمپانی،سونی بزرگترین سازنده ی کنسول محسوب میشود)

PS3 در اروپا رقم ۲۵میلیون دستگاه را تجربه میکند و در کشور آمریکا ۲۲میلیون دستگاه دیگر به آمار خود اضافه میکند.

حالا به مقایسه ی فروش ها میرسیم.Xbox360 کنسولی آمریکایی است و مسلما باید استقبال از این محصول وطنی بیشتر هم باشد.با این حساب این کنسول ۶۲% از بازار را در دست دارد و کنسول رقیب و البته ژاپنی ۳۸%این بازار را در کشور رقیب خود در اختیار دارد.حالا اگر به مقایسه ی این وضعیت در کشور ژاپن که وطن سونی هست بپردازیم،میبینیم که PS3 توانسته ۸۴% بازار را در دستانش بگیرد و در مقابل Xbox360 تنها ۱۶%.البته ناگفته نماند که حس وطن پرستی ژاپنیها زبان زد خواست و عام است و اگر نگاهی به لیست فروش هفتگی بازیهای این کشور بیاندازین سرتان را به دیوار میکوبید !

اما بازار دیگر که درگیری در آن زیاد است،قاره ی اروپا است.در اینجا سونی ۵۵%بازار را در دست دارد و Xbox360 درمقابل ۴۵% تا به امروز.

همانطور که میبینید رقابت بین کنسول های قدرتمند نسل هفتم بسیار تنگاتنگ است و شدیدا به هم نزدیک…

منتظر قسمت سوم باشید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا
فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا
فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا
فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا
فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • من فکر میکنم دلیل فروش بیشتر xbox این بوده که بازی های بهتری میساخته.و البته بازی ها هم با حداکثر توانایی xbox اجرا میشدند.البته بی احترامی به طرفداران سونی نشود.اما امروز با رونمایی از بازی هایی مثل the last of us ،watch dogsو……شاهد فروش بیشتر این کنسول تاریخ ساز باشیم.چون این بازی ها از حداکثر توانایی سونی بهره میبرند.

  • BucketHead گفت:

    صرف نظر از اینکه قسمت اول جانب دارانه و با مقادیر زیادی دروغ نوشته شده بود . در مورد این بخش هم باید بگم در هنگام عرضه ی کنسول Xbox 360 ، سونی هم بی کار ننشسته بود و با دروغ و کلاه برداری در حال خام کردن عوام بود ، از جمله ی این دروغ ها : ویدیوی از پیش رندر شده ی Killzone 2 ، یا ادعای انحصاری بودن Devil May Cry 4 و Tekken 6 ، که بعد ها هر ۲ عنوان با کیفت بالاتر نسبت به نسخه های PS3 و به صورت همزمان برای Xbox 360 عرضه شدند . هر چند حتی اگه فروش پی اس ۳ از ایکس باکس بیشتر بشه باز هم در مقایسه با فروش PS1 و Ps2 سونی یک شکست خورده ی تمام عیار هست .
    😀

    • Killzone 2 سال ۲۰۰۹ که عرضه شد مشت محکمی تو دهن اونایی بود که گفتن گرافیک سال ۲۰۰۵ و اون ویدئو دست نیافتنی بوده ! اون دمو با PS3 رندر شده بود و اون زمان همه به سونی تهمت زدن که بعداثابت کرد…در مورد DMC و TEKKEN دروغی در کار نبوده!! بازی در ابتدا انحصاری PS3 بودن ولی شرکت های سازنده ی اونها(کپ کام و نمکو) برای سود بیشتر از فروش بازیهاشون این دو عنوان رو از حالت انحصاری در آوردن…پس انقدر دروغ دروغ نکنید !
      بخش اول صحبت هاتون هم متوجه نشدم من دروغ میگم ؟؟ همرو دروغگو خطاب کردیا !

      • reza87 گفت:

        با حرف دوستم موافقم این نقد کاملا جانب دارانست چون نقد کننده خودش یک فن بویه اونم از نوع عصبانیش که هنوزم باور داره اون دموی سال۲۰۰۵از پیش رندر شده نبوده وبازی ۳۰ فریم بر ثانیه killzone همونی بوده که در سال ۲۰۰۵ دیده.
        واقعا جالبه 😀

        • اولا بنده به عنوان مدیر این سایت وکسی که باید و باید بدون جانب داری نقد بنویسم این مطلب رو بر اساس مدرک و شواهد نوشتم که لینک هاش هم تو همین عکس هست !
          ثانیا ! شما یا تریلر سال ۲۰۰۵ رو ندیدی یا بازی رو اصلا انجام ندادی ! تا سال ۲۰۰۷ خبری از killzone 2 نبود ولی E3 همون سال دموی لایو این بازی پخش شد و دهن خیلیا بسته شد که سونی رو محکوم به حیله و دروغ کرده بودن !در ضمن،من نگفتم همون دمو بود بازی،بلکه گفتم خیلی خیلی بهتر از اون چیزی بود که نمایش داده بودن…این رو میشه از امتیازات بازی و همینطور مقایسه ی تصویری که در کل اینترنت هست پیدا کرد…کافیه چشماتون رو بیشتر باز کنید…
          شرمنده و شرمنده از دوست عزیزم که مطلب من و مهمتر از اون آمار و ارقام ارائه شده و همینطور افکارتون اون چیزی نیست که در ذهن من و باز هم مهمتر از اون در این مطلب هست،هستش !!!
          من حرفی که میزنم و نقدی که مینویسم همگی با دلیل و مدرک هست دوست عزیز…

  • expellite گفت:

    بدون شک PS در فروش نسبتا موفق تر بوده و بدون شک Xbox در اجرای بازیهای مالتی-پلتفورم نسبتا موفق تر ظاهر شده است! Xbox نشان می دهد که حتی بدون Blu-Ray هم می توان موفق بود ودر عوض قیمت کمتری ارائه می کند! ولی سونی سخت افزارش را خوب می شناسه و بازی های موفق تری واسش تولید می کند. دو شرکت Naughty Dog و Quantic Dream واقعا سونی سرافراز کردن! ولی خوب بعد از افتضاح PSN و هک شدن سرور سونی مایکروسافت توانست برتری XBL را ثابت کند! در مقابل دو شرکت Lionhead و Epic Games شاید در خلق بازی به اندازه آن ها موفق نباشند ولی Epic Games برگ برنده ای را در اختیار دارد که پیتر مولینیو در عنوان بعدی خود استفاده خواهد کرد: Unreal Engine4 و سونی باید به فکر باشد!
    :laugh: :laugh:

  • 1001sama گفت:

    مطمئن باشید یکی از دلایلی که سونی با یک افت فروش مواجه شد هک شدن بسیار دیر هنگام آن(که هنوز هم بسیار دردسر دارد) و البته گران بودن و عدم دسترسی همه به این هکها دوستان فکر نکنید این عامل عامل بی اهمیت یا ناچیزیست چون این عامل در بسیاری از کشورها مثل ایران (که خود بازار کوچکی نیست ) مالزی اندونزی سنگاپور و… خود نمایی می کند . چیزی که بنده خود بارها حتی در این بازار خودمان شاهدش بودم که خیلی ها از جمله دوستان (آنهایی که دنبال عناوین انحصاری نبودند) به علت قیمت وحشتناک بازی ها ps3 و قیمت هک کردن آن به کل از خرید آن منصرف شدنددر ضمن دوست عزیز به کل شما بازی هایی مثلDemonsouls که بهترین بازی سال شد god of war 3 که بهترین گرافیک سال را برد metal gear solid 4 که دیگر فراتر از یک بازی بود و در اکثر سایت ها دارای امتیاز کامل است مثل gamespot بازی فوق العاده heavy rain بازی killzone2 که با وجود رقیبی مثل crysis جایزه بهترین گرافیک سال را می بردو بازی های زیبای دیگر را به کل نادیده گرفتید . اما افسوس که برای بازی کردن این بازی ها باید حداقل دو تا سه برابر xbox360 خرج کرد هزینه ای که هنوز باید پرداخت کرد.

    • expellite گفت:

      مطمئن باشید خرید بازی در ایران فرقی به حال شرکت های بزرگ نمی کند! شرکتی که بازی می سازد اگر قرار باشد سود کند، سودش را در امریکای شمالی، اروپا و آسیای غربی می کند! پس اصلا مهم نیست که در ایران این قیمت چند برابر است. مهم قیمت بین المللی آن است! من به دو شرکت برگ برنده سونی اشاره کردم! ولی دیگر تمامی گذشته ها گذشته و باید دید سونی در آینده چه کار خواهد کرد! Epic Games مطمئنا نقشه های زیادی دارد، نقشه های که دیگر نمی توان با تکیه بر سانتا مونیکا و Guerrilla Games با آنها رقابت کرد!

    • مثال شما میدونی مثل چیه ؟ مثل اینه که بگی چرا ماشیینی مثل بنز درش قفل داره ! اگه نداشت همه سوار میشدن ! یعنی دزدی مجازه ! بازیهایی که ده ها و صدها نفر روش کار میکنن و میلیون ها دلار خرجش میشه و زحمت روش کشیده میشه شما میگی چون هک نمیشه…اصلا حرفتون با عقل و درک و منطق جور در نمیاد ! قیمت بازی ها هم در بازار های بین المللی و کشورهایی که قانون کپی رایت رعایت میکنن(نه ایران) در هر دو پلتفرم مساوی هست ! چه ۳۶۰ که دی وی دی هست و چه PS3 که بلو-ری !پس بهونه نیارید دوست عزیز !

      • Arthur گفت:

        آقا دانیال از یه لحاظ درست میگه ها
        مثلن آمار فروش بازی کال آف رو در نظر بگیر
        واقعا این عدد نشان دهنده تعداد کساییه که این بازیو بازی کردن
        مسلما نه تو همین ایران میدونی چند نفر کپی این بازیو بازی کردن
        ولی آمار فروش یه دستگاه واقعا نشون دهنده ی تعداد افرادیه که اون کنسولو دارن! 😉

      • expellite گفت:

        خوب دیگه! ولی کاملا مساوی نیستن! شما یه سر به وبسایت بازیا بزن! در ضمن فقط همینمون مونده ایران بیاد کپی رایت رو رعایت کنه! لطفا از سونی هم جانب داری نکنین! اونا خیلی بیش تر از سودی که مدنظرشون بوده کردن! در ضمن من هیچ وقت حرفی از هک نزدم! PS 3 یک سال بعد از Xbox اومد ولی بازی های اختصاصی اش مانند Killzone و Uncharted و Heavy Rain و GT5 که آنهمه خوش ساخت بودند آیا تاثیری در فروش نداشتند؟ Xbox که از این لحاظ پایین تر بود! PS Move هیچ وقت نتوانست Kinect را شکست دهد! 😛

      • واقعا این هکر ها حق سازندگان بازی رو می خورن :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed:

        کاشکی تو ایران هم همه بازی اصل می خریدند 🙁

  • king of north گفت:

    چیزی که مسملمه اینه که xbox تو ایران موفق تره . چون بازیهای کپی اون با قیمت خیلی ارزون وواسه همه در دسترسه و مثله سونی نمیاد هر بازی رو بشینه کد گذاری کنه و …

  • Guerrilla گفت:

    بله سونی کنسولی واقعا پر از سختی هست و همین بلا ها رو هم بر روی ویتا داره میاره پس انتظار فروش نداشته باشه که از ایک بیشتر فروش کنه .

  • Yashar گفت:

    واقعا، کنسول های سونی(ps3-ps vita)قیمت بالایی دارن جالبه که بازی هاشون هم از این قاعده مستثنی نیستن درحالی که کنسول مایکروسافت وهمچنین بازی هاش قیمتشون پایین تره.
    به نظر من یکی از علل فروش کمتر ps3اینه البته به یاد داشته باشید که ps3یک سال بعد ازx360 اومد.

  • Arthur گفت:

    آقا دعوا نکنید یکی یکی برید تو رینگ :laugh:
    اوضاع قاراشمیشه بای بای 😛 :-*

  • 😎 ببخشید ولی اگه یادتون باشه این اواخر قیمت xboxبالاتر رفته

  • ERFAN VITA گفت:

    سلام دانیال جان.نظرم رو درباره ی کیانوش تو پست قبلیت خوندی؟

  • RANDY2 گفت:

    به نظر من در همه چیز xbox 360 برتره
    :yes: :yes: sony هم بد نیست ولی به ایکس باکس نمی رسه :no:

  • Yashar گفت:

    من مطمئنم الان داخل بازی ها از کل قدرت سخت افزاریه psاستفاده نمی شه وگرنه اگر از کل قدرتش استفاده کنن حریفی پیدا نمی کنه.
    باید منصفانه قضاوت کنیم 😉

  • expellite گفت:

    آقا امتیاز های سایت http://www.cnet.com رو میدم دعوا نکنید!
    ۱. طراحی Xbox: 4 PS3: 3
    ۲. امکانات Xbox: 3 PS3: 5
    ۳. سرویس های آنلاین Xbox: 5 PS3: 3/3
    ۴. بازی ها Xbox: 4 PS3: 4
    ۵. قدرت گرافیکی Xbox: 4 PS3: 4/3
    ۶. ارزش برای خریدار Xbox: 3/7 PS3: 5
    مجموع امتیازات: Xbox: 23/7 PS3: 24/3

  • ERFAN VITA گفت:

    در کل به نظر من هر کس بر اساس علاقه خود و تا حدودی وضعیت مالی میتواند کنسول مورد علاقه اش را انتخاب کند.سونی و مایکروسافت،هر کدام معایب و مزایایی دارند،طرفداران این دو شرکت بزرگ بر اساس منطق میتوانند ثابت کنند که کدام بهتر بوده،ولی از نظر من این دو کنسول و این دو شرکت،در این نسل رقایت سنگین و تا حدودی برابر را داشته اند.ای کاش مروری بر نسل های قبل تر هم شود تا افرادی که سن کمتری دارند،با آن و نحوه ی رقابت شرکت ها آشنا شوند و بدانند که کدام یک موفق تر بوده.از نظر من این نسل دیگر رو به پایان است و ما خودمان را هر چه بیشتر،باید برای نسل بعد آماده کنیم و ببینیم کدام شرکت در نسل بعد موفق تر خواهد بود…
    دیگر بس است هر چه درباره ی این نسل سخن گفید! 😉
    از مدیر محترم و پرتلاش سایت خواهش مندم،بعد از قسمت سوم این سری پست ها،مروری بر نسل های قبل تر هم بکند،سپس پیش به سوی نسل بعد…! :chic: 😀
    شما چه نظری دارید دوستان عزیز؟

  • only.ps3 گفت:

    yes: :yes: :yes: :chic: ps3 bazam parchamesh balast ghabol darid????

  • saeed s2 گفت:

    فققققققققققققققققققققققققققققققققققققققط ps3 :yes:

  • xbox خیلی تو ایران طرفدار داره اونم به دلیل این که بازی های هک شده اش خیلی ارزون ترن تو دبیرستان ما همه xbox 360 دارن

  • saman32 گفت:

    بابا اگه سونی بازیهاشو به ایکس باکس نمیداد گه الان نابود شده بود مثل تیکن فاینال فاتزی و دویل مای کرا و……………
    حالا بازیهای ۲۰۱۳ انحصاریشو نگو آخه ایکس باکس با این دسته ی مزخرفش چی داره که هی میگین ایکس باکس مسخره ها 😛

فن بوی های داغ داغ | Microsoft Or Sony ? (قسمت دوم) - گیمفا