چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا
چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا
چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا
چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا

چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول

علیرضا قاسمیان مقدم
۱۵:۳۵ ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا

دیگر چیزی تا عرضه‌ی رسمی نسخه‌ی بعدی سری‌ بازی‌های محبوب Batman نمانده و حال پس از پوشش توفانی که گیمفا از نمایشگاه E3 امسال داشت و مطمئنم شما نیز در چند روز گذشته همراهمان بودید، نوبتی هم باشد، نوبت به سری مقالات چند روز مانده به‌ـی مخصوص بتمن می‌رسد و چه نامی بهتر از “چند روز مانده به: شوالیه‌ی تاریکی‌” ؟

در این سری مقالات که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده بین ۳ الی ۴ قسمت خواهند بود، هر آنچه که شما باید در مورد دنیای فانتزی بتمن، فیلم‌هایش، کامیک‌هایش و بازی‌هایش بدانید را پوشش خواهم داد و مطمئنم پس از آگاه شدن از نظرات شما دوستان نسبت به “چند روز مانده به: گرگ سپید!”، اینبار یک چند روز مانده به‌ـی بی نقص تر و بهتر را با هم خواهیم خواند.

همراهم باشید با قسمت اول این سری.

قبل از شروع این قسمت باید بگویم که از این به بعد هر قسمت چند روز مانده به، همراه با یک فایل صوتی که خلاصه‌ی متن آن قسمت را توضیح خواهد داد، منتشر خواهد شد و فایل صوتی مخصوص این قسمت را می‌توانید در پایان این متن دانلود کنید.

مطمئنم که با چهارچوب کلی مقالات ” چند روز مانده به” آشنایی دارید، پس بدون صحبت بیشتر، شروع می‌کنیم!

(قبلش اجازه بدید از همکار و دوست عزیزم، شایان شفایی، بابت کمک‌هایی که در تهیه‌ این مقاله کرد، تشکر لازم رو به جا بیارم)

arkhamknight3

سلام! خیلی خوشحالم که دوباره قراره با هم بریم سراغ یک بازی دیگه، ایندفعه میخوام درباره‌ی بتمن ازت سوال بپرسم!

سلام! چه خبرا؟ آره، حقیقتا وقتی که خودمم بخاطر پاسخ دادن به سوالات تو عمیق‌تر درباره‌ی یک بازی مطالعه می‌کنم، واقعا خودمم بیشتر از تجربه‌ی بازی لذت می‌برم و اینو پس از به اتمام رسوندن  Witcher 3 متوجه شدم! دنیای پیرامون بتمن خیلی از دنیای گرالت پیچیده تر و البته غنی تر هستش و به همین خاطر بهتره کمی منسجم تر جلو بریم!

من مشکلی ندارم! اول اصلا بگو که بتمن از کجا پیداش شده؟ اصلا چرا بتمن شده؟ کارش چیه؟ اسمش واقعیش چیه؟‌ چند سالشه؟ اینجور چیزا دیگه!

بتمن! خب ترجمه‌ی اسمش که مطمئنا میشه مرد خفاشی! بگذار قبل از جواب دادن به سوالاتت، یک مقدمه بگم.

اغلب ابرقهرمان‌هایی که ما میشناسیم، مثل سوپرمن، بتمن، The Flash (که الان با نام Barry Allen میشناسمش)،  Green Arrow (که الان بیشتر با نام Arrow و Oliver Queen شناخته میشه) و خیلی‌های دیگه، توسط کامیک‌ بوک‌های DC -یک ناشر که از زیر مجموعه‌های برادران وانر (Warner Bros) به شمار میاد- پا به دنیای خیالی من و شما گذاشتن و بتمن هم پس از سوپرمن توسط باب کین ( Bob Kane ) و بیل فینگر (Bill Finger) در شماره‌ی ۲۷ام سری کامیک‌های کارآگاه در می ۱۹۳۹ میلادی معرفی شد; سوپرمن محبوب‌ترین ابرقهرمان تاریخ هستش و بتمن هم نایب قهرمان به شمار میاد!

بری الن؟ آلیور کویین؟ من اینا رو میشناسم! سریال نیستن؟

سریال که نیستن; اما شخصیت‌های اصلی دو تا از معروف‌ترین سریال‌های این سبک که از شبکه CW پخش میشه به شمار میان.

در حقیقت همونجوری که گفتم، تمام این شخصیت‌ها برای اولین بار در کامیک‌های DC معرفی شدند و پس از اون بود که در سریال‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های ویدویی به ایفای نقش پرداختند; حالا بعضیاشون فعالتر بودن و برخی کمتر دیده شدن!

آره!‌ من کلی اسم از فیلمای بتمن شنیدم! میشه یه اشاره‌ی کوچیک بهشون بکنی؟ سریالی هم داره بتمن؟

قرار نیست که از اصل موضوع دور بشیم; بحث اصلی ما درباره‌ی بازی‌های بتمن و خصوصیات شخصیتیش و دنیای اطرافش در سری بازی‌های بتمن هست. اما این قول رو بهت می‌دم که در قسمت دوم کامل به دوره‌های مختلف کامیک، فیلم و در کل زندگی “شخصیت” بتمن خواهم پرداخت، اما فعلا بگذار که به سوال اولت برگردیم!

اسم اصلیش؟ سنش؟ کارش؟

آره! اغلب ابرقهرمان ها به خاطر دلایل معمولا شخصی اقدام به مبارزه با افراد شرور می‌کنن و بتمن هم از این موضوع جدا نیست! هنگامی که بتمن فقط ۸ سال داشته، یک شب همراه با پدر و مادرش ( Dr. Thomas Wayne (دکتر توماس وین) و Martha (مارتا)) – که در قسمت‌های بعدی کامل بهشون می‌پردازیم- به سینما ( برخی هم میگن تئاتر که همین دومی بیشتر مورد تایید هست) میرن و در راه برگشت توسط یک خلافکار دون پایه جلوشون گرفته میشه. بالاخره طی صحبت‌هایی که رد و بدل میشه، پدر و مادر بتمن توسط همون خلافکار (زورگیر) کشته ‌می‌شن و از همینجاست که اولین جرقه‌های تبدیل به یک ابرقهرمان برای نجات شهر گاتهام شروع به فروزش می‌کنه و بتمن به روح پدر و مادرش قسم میخوره که انتقام اونا رو از تمام خلاف‌کارا بگیره!

به روح پدر و مادرم قسم می‌خورم تا در مدت باقی مونده از عمرم، با هر چی خلاف و خلاف‌کار هست برای انتقام مرگ اون‌ها بجنگم!

عجب نامردایی بودن! آخرش میتونه قاتل پدر و مادرش رو پیدا کنه؟

چندین روایت وجود داره!

joe chill

چه خبره؟‌ چندین روایت؟؟؟!!

خب، معمولا نویسنده‌های کامیک‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های یک شخصیت، با هم فرق دارن و حتی نویسنده‌های سری کامیک‌های بتمن هم در طول زمان خیلی تغییر کردن و به همین خاطر هر چند وقت یکبار، یک سرنوشت برای Joe Chill (جو چیل)، قاتل پدر و مادر بتمن، اعلام می‌شد. برای جواب به این سوال بهتره کامیک‌‌های بتمن رو به دو مقطع زمانی تقسیم کنیم: تا قبل از سال ۱۹۸۷ (دوران اولیه‌ی بتمن – قبل از بحران!) و پس از ۱۹۸۷ که دوران مدرن و پس از بحران بتمن نام داره. اینکه چرا معمولا کامیک‌های بتمن رو به یکی از این دو مقطع نسبت می‌دن، قضیه ای طولانی داره و اصلا در حوصله‌ی این مقاله نمیگنجه، فقط اینو بدون که بتمن همیشه محبوب نبوده و یه زمانی خیلی افول کرد و به همین خاطر ناشر مجبور به انجام تغیراتی در اون شد تا دوباره مخاطبان و طرفداران رو به کامیک جذب کنه! مثلا حتی همین لباس بتمن هم قضیه‌ای طولانی داره که بهش می‌پردازیم!

داشتم می‌گفتم، در دوران قبل از بحران، اینطوری عنوان شده که بتمن در یکی از ماموریت‌هاش باید با یکی از رئسای دون‌پایه‌ی خلافکار مبارزه بکنه و سریعا متوجه میشه این رئیس، کسی نیست جز قاتل پدر و مادرش. پس وقتی که بالاخره رئیس رو پیدا می‌کنه، از هویت اصلی خودش پرده بر‌می‌داره (ماسکشو می‌زنه کنار) و می‌گه که آره، من همون بچه‌ای هستم که تو پدر و مادرش رو تو فلان خیابون کشتی! جو چیل هم از ترس دست به فرار می‌زنه و به زیر دستاش میگه که “من بتمن رو به وجود آوردم! تقصیر منه! من پدر و مادرش رو کشتم و اون برای انتقام از خلافکارا به بتمن تبدیل شد! کمکم کنید و نزارید منو بکشه!” و زیردستاش هم وقتی اینو میشنون بجای دفاع از رئیسشون، بخاطر نفرتی که از بتمن دارن و گناهکار بودن رئیشون در بوجود اومدن بتمن، به جو چیل شلیک می‌کنن و از اونجا می‌رن.

خب، جو چیل هویت بتمن رو می‌دونسته! همون لحظه فهمیده! به کسی نگفته؟

حقیقتش بتمن اولش فراموش کرده بوده که جو چیل هویتش رو شناخته، اما وقتی یادش میاد و میره سر بدن گرم جو چیل که در حال از دست دادت جونش هست، متوجه میشه که جو از گذشته‌اش پشیمونه و به هیچکس نگفته هویت اصلی بتمن رو! آخر این تراژدی با صحبت‌های ناراحت کننده‌ی جو که دیگه بتمن رو، نه شوالیه‌ی تاریکی، بلکه بروس صدا می‌کرده به اتمام می‌رسه…

بروس؟

آره! اسم اصلی بتمن Bruce Wayne (بروس وین) هست.

چه اسم باحالی!

باید هم با حال باشه! Bruce از نام Robert Bruce (بروس اول) که الان یکی از قهرمان‌های ملی اسکاتلند به شمار میاد الهام گرفته شده; رابرت بروس یکی از پادشاهان خیلی کاربلد و درست و حسابی اسکاتلند بوده! Wayne هم از نام Mad Anthony Wayne الهام گرفته شده که کاملا صفات شخصیت “بروس وین” رو در خودش داره; دقت بکن که دفاع از شهر و تبدیل شدن به بتمن، شغل مخفی بروس وین بوده و اونم مثل قهرمانایی چون زورو در زندگی روزمره‌اش نقش یک جوون بی بند و بار و بی خیال رو بازی می‌کرده! پس به همین خاطر اسم اون هم، از روی اسامی انتخاب شده که نشان دهنده‌ی صفات اخلافی بروس وین در زندگی عادیش باشن! گفتم زورو! جالبه بدونی که شباهت دیگه‌ای که حتی خود سازندگان بتمن هم به الهام گرفتن ازش اذعان داشتن، علامتی هست که هم بتمن و هم زورو در آخر هر کارشون بر جای میگذاشتن تا همه متوجه بشن که چه کسی این خلافکارارو دستگیر یا ادب کرده!

جالب بود!‌ نمی‌دونستم برای یک اسم هم اینقدر فکر ‌می‌کنن!

مطمئنا از این چیزی که من گفتم هم بیشتر روی اسامی تمرکز می‌کنن، بالاخره اسم اولین عاملی هست که مخاطب رو جذب و یا دفع می‌کنه!

برگردیم سر سرنوشت قاتل پدر و مادرش:

در نسخه‌های مدرن بتمن هم قضیه اینه که بتمن سر یک ماموریت با جو چیل مجبور به همکاری میشه و البته خودش هم می‌دونه که جو، قاتل پدر و مادرشه، اما به خاطر هدف بزرگتری که دارن، باهاش همکاری می‌کنه. به هر حال همه چیز دست به دست هم می‌دن و جو در آخر این ماموریت میمیره، کسی نمی‌دونه که بتمن اونو کشته یا شخص دیگه‌ای، ولی پسر جو فکر ‌عیقده داره که بتمن اونو کشته و به همین خاطر سعی می‌کنه در آینده با تزریق داروهایی به بتمن، اونو دیوونه کنه بخاطر گناهانی که انجام داده و اینبار رابین ( Robin ) هست که بتمن رو نجات میده! در مورد رابین نپرس که بعدا توضیح می‌دم دربارش!

در برخی از نسخه‌های دیگه هم (مثل فیلم ها و غیره) اعلام شده که جو همون شبی که پدر و مادر بتمن رو کشته، دستگیر شده و دیگه اینایی که بالا گفتم اصلا صورت نگرفته!

یه چیزی! بتمن مگه آدمم می‌کشه؟

سوال خیلی خیلی جالبی پرسیدی!

تو بتمن رو یک قهرمان می‌دونی؟

آره دیگه! خیلی کارای خوبی می‌کنه!

پس جالبه بدونی که بتمن اصلا یک قهرمان نیست!

تا جایی که من می‌دونم، بتمن با جوکر و پنگوئن و امثالهم مبارزه می‌کنه، پس به نظرم یک قهرمان هست که همچین آدمایی از دشمنانش به شمار میان!

ببین، در اینکه بتمن کار خوبی می‌کنه شکی نیست! بحث ما در شیوه‌ی انجام کارهاشه و به همین خاطره که به هیچ وجه بتمن یک قهرمان به شمار نمیاد، یک ضد قهرمان به شمار میاد! الته ضد قهرمان (Anti- Hero) رو با Villain (تبه کار) یکی ندون و بگذار بگم که خیلی خیلی با هم فرق دارن!

طق تعریف رسمی Anti-Hero در دیکشنری داریم که:

به شخصیت اصلی داستانی گفته می‌شود که از یک یا چند عنصر قهرمانی همچون: شرف، شجاعت، عفو و الگو قرار گرفتن برخوردار نباشد.

مگه بتمن اینارو نداره؟

کمی فرصت بده!‌ الان برات توضیح می‌دم.

سوپرمن رو می‌شناسی؟ اون یک قهرمان اصیل هست! شخصی هست که از زمان خلفتش به مردم خدمت می‌کرده، با کسی جز شخصی که قصد مبارزه‌ باهاش رو داره، نمیجنگه و حتی تبه‌کارا رو هم اونقدر خشن مثل بتمن اذیت نمی‌کنه! اغلب دشمنانش وقتی اعمال اون رو می‌بینن، ازش الگو می‌گیرن و خودشون از کاراشون پشیمون می‌شن! اما بتمن اصلا اینجوری نیست!

جالبه بدونی که در اولین نسخه‌های بتمن، اون بیشتر یک نسخه‌ از شرلوک هلمز بوده ( و رابین هم نسخه‌ای از واتسون!) تا بتمنی که ما امروز می‌شناسیم! همیشه همراهش اسلحه بوده و اصلا در استفاده از اون تردید نمی‌کرده! به راحتی هر کی جلوی راهش سبز می‌شده رو می‌کشته و از بزرگترین جنایتاش میشه به اینا اشاره کرد:

در یکی از نسخه‌های کامیک بتمن، شوالیه‌ی تاریک ما، با پرت کردن یکی از دشمنانش به سمت بشکه‌های اسید و در حالی که اون بنده خدا در حال از بین رفتن توی اسیدها هستش، با خودش میگه: “سرنوشت خوبی بود برای یک آدم بد!” و باز هم در یکی از کمیک‌های بتمن شاهد هستیم که با کمک یک اسلحه‌ی تیربار، نزدیک به ۱۰۰ نفر رو می‌کشه و با خودش می‌گه: “با اینکه اصلا رو مود آدم کشتن نیستم، اما بالاخره گاهی لازمه!”; به همین خاطره که بتمن رو یک قهرمان نمی‌دونیم! یا حداقل یک قهرمان خیلی خیلی خیلی تاریک می‌دونیمش! اما بهتره که کلا در رده‌ی قهرمانان حسابش نکنیم چون اینجوری به افرادی مثل سوپرمن توهین میشه!

اما بتمن اصلا مثل Deadpool نیست! در رده‌ی اون هم نباید باشه!

درسته، شخصیت بتمن از یک مقطع زمانی دچار تغیراتی میشه و یک روز با خودش میگه: ‌”اگر من هم خلافکارا رو بکشم، دیگه فرقی با اون قاتلی که پدر و مادرم رو از بین برد، ندارم!” و از همینجاست که دیگه حتی دشمنانش رو هم نمی‌کشه! ولی هنوز هم خشونت زیادی در شخصیتش دیده و میشه و این رو میشه در انتخاب لباسش هم دید که میگه: “درسته که من پس از مرگ پدر و مادرم بجای گریه و زاری، با تمرکز روی قوای جسمی و ذهنیم به جایی رسیدم که از پس هر کسی بر میام، اما من باید مثل یک ترس در قلب تک تک خلافکارا نفوذ کنم…من باید یک لباس مناسب داشته باشم…یک اسم مناسب!” و در همین موقع هست که یک خفاش از جلوی پنجره‌اش رد میشه و “من باید مثل خفاش باشم!”!!!

می‌بینی؟ خشونت و ترس در تک تک اعمال بتمن دیده میشه! از صحبت‌هاش تا بازجویی هاش که یکبار میگه: “اگه جواب سوالم رو ندی همه انگشت‌هات رو میشکنم!‌گرچه اگر جواب هم بدی، ۳ تاشونو میشکنم!”!

اما باز هم بتمن رو یک خلافکار به شمار نمیاریم، اوایل پلیس با بتمن مشکل داشت، ولی پس از مدتی بتمن تبدیل به یک کارآگاه افتخاری در اداره‌ی پلیس گاتهام شد و از اونجا به بعد بیشتر به قوانین احترام میگذاشت، اما یادت نره که تمام افرادی مثل بتمن و Arrow (منظورم Green Arrow نیست!) گاهی برای تحقق اهداف خودشون، از روی قانون هم رد می‌شن!

متوجه شدم! گاتهام کجاست که بالا بهش اشاره کرده؟

گاتهم یا درست‌ترش گوتهم (اینطوری تلفظ کن: Goat-Hem) شهری هستش که بتمن درش زندگی می‌کنه و تمام وقایع داستان اونجا شکل می‌گیره. بگذار قبل از پرداختن به سوالت، تنها چند مورد باقی مونده‌ درباره‌ی بتمن رو بگم:

اول اینکه لباس بتمن از اول اینجوری نبوده! ابتدا لباسی که توسط باب کین طراحی شده بود چیزی شبیه به این بود:

bob kane s original batman by qbatmanp d324ffiپس از اون، وقتی که باب کین به بیل فینگر زنگ زد که:

ناشر از من خواسته تا یک قهرمان جدید رو به کامیک‌هامون اضافه کنم! یه فکر خوب دارم!‌ بتمن! بیا خونه‌ی من و نظرتو بگو!

و بیل فینگر رفت پیشش، قسمت‌های قرمز لباس با پیشنهاد بیل فینگر به خاکستری تغیر رنگ داد و یک سری تغیر دیگه هم کرد. به هر حال، پس از این‌همه سال لباس بتمن بیش از ۴۰ بار تغیر کرده که در اینفوگرافیک زیر تمام لباس‌های (به غیر از لباس اصلی که بدلیل هیچوقت پخش نشدنش در لیست زیر نیومده) بتمن رو با هم می‌بینیم:

thehistoryofthebatsuit 4ef8a37b2d343

خب نکته‌ی دیگه‌ای فکر نکنم باشه… به بت‌موبیل در قسمت‌های بعدی اشاره‌ خواهم کرد، چون در این نسخه‌ از بازی برای اولین بار شاهد استفاده ازش هستیم و فعلا لازم نیست دربارش صحبت کنیم; فقط شاید بد نباشه بدونی که اغلب وسایل بتمن هم پیشوند Bat رو اولش داره:  بت-موبیل، بت-پلین (Bat-Plane)، بت-رنگ (بومرنگ) و …

حالا بریم سراغ گاتهم (یا درست‌ترش: گوتهم)

بریم!

می‌دونستی که یکی از اسامی مستعار نیویورک، همین گاتهم هست؟ اصلا اولین‌ نسخه‌های کامیک بتمن هم مستقیما اشاره می‌کردن که بتمن در نیویورک زندگی می‌کنه، اما پس از مدتی سازندگان بدلیل تفاوت‌هایی که نیویورک با شهر خیالی بتمن داشت تصمیم گرفتن تا اسم شهر رو عوض کنن و پس از پیشنهادات زیادی که دریافت کردن، با باز کردن دفترچه تلفن با نام Gotham Jewelry روبرو شدن و از همینجا Gotham رو به عنوان نام شهر خیالی بتمن انتخاب کردن! اما هیچ ربطی به شباهتش با نیویورک نداشته و در حقیقت خود سازنده‌ی بتمن گفته که بیشتر ما از شیکاگو الهام گرفتیم تا نیویورک، شباهت شهر خیالی ما نسبت به شیکاگو، خیلی بیشتر از نیویورک هستش!

اما قضیه تلفظ این اسم چیه؟ خود جوکر در شماره‌ی ۸۸۰ کامیک‌های کارآگاه به بتمن میگه که: “می‌دونی اسم این شهر چه معنی‌ای داره؟ معنیش “یک مکان امن برای بز‌ها(!) (خلافکارا)” هستش” و وقتی که کمی در تاریخ در این‌باره تحقیق کنیم، متوجه می‌شیم که این اسم از انگلیسی قدیمی اومده و از دو کلمه‌ی  gāt ‘goat’ و hām ‘home’ (بز – خانه) تشکیل شده که به معنای “محل آرامش و سکونت بزها (احمق‌ها-خلافکارها)” هست. خب پس تلفظ درست این اسم مطمئنا Goat-Hem هست و دلیل اینکه چرا اسم مستعار نیویورک هم همین گوتهم هست قضیه‌ای طولانی و تاریخی داره که اصلا در حوصله‌ی این مقاله نمیگنجه.

تمام دنیای بتمن در همین شهر گوتهم می‌گذره و …

پس آرکام (Arkham) کجاست؟

دیوونه‌خونه‌ی آرکام یه قسمت از این شهر هست که بعدا بهش می‌پردازیم. اصلا نقشه‌ی زیر رو ببین:

gotham city map for districts wotb no man s land by teefann d51yht4اگر دقت کنی متوجه بخش خاکستری و زرد میشی که همون آرکام اسایلم ( Arkham Asylum- دیوونه خونه‌ی آرکام) هستش; جایی که اغلب دشمنان اصلی بتمن در اونجا نگه داری می‌شن و بعدا بهش می‌پردازیم.

عمارت Wayne (محل اصلی زندگی بروس وین و همینطور محل کار مخفیش که یک غار هست) در شمال غربی (یعنی بالای نقشه، سمت چپ) گوتهم قرار داره و اگر دقت کنی می‌تونی اداره‌ی پلیس رو هم پیدا کنی; جایی که هر وقت به بتمن نیازه با کمک یک پروژکتور علامت بتمن رو در آسمون به نمایش در‌میاره و بتمن هم به کمکشون می‌ره!

علاوه بر تمام این‌ها، نام گوتهم یادآور معماری گوتیک هم هست و حتی طبق روایاتی که در مورد معمار و نحوه‌ی ساخت این شهر وجود داره، متوجه‌ی سبک گوتیک شهر هم می‌شیم.

در گوتهم چندین گروه زیر‌زمینی وجود داره که در ادامه بهش می‌پردازیم:

گروه‌های بزرگ خلافکاری:

۱- Black Mask: طی اتفاقات Batman: War Games، این خانواده کنترل تمام گروه‌های خلافکاری گوتهم رو در دست می‌گیرن و بر‌خلاف سعی و تلاش رهبر این گوره (Black Mask) برای کشتن بتمن، در آخر Catwoman (بعدا می‌گم کیه) اون رو می‌کشه و به همین دلیل قدرت این گروه از هم می‌پاشه و بقیه گروه‌ها قدرت رو به دست می‌گیرن.

۲- Great White: این گروه با رهبری Warren “The Great White Shark” White پس از Black Mask دوباره تمام گروه‌های خلافکار رو متحد می‌کنه و از داخل Arkham Asylum به طور تمام و کمال این گروه‌ها رو کنترل می‌کنه.

گروه‌های کوچکتر خلافکاری: (هر کدوم مهم باشه، توضیحی می‌دم دربارش- بقیه تنها به اسمشون اشاره شده تا بعدا اگر در بازی برخوردید بهشون بدونید چی به چیه!)

۱- Falcone Crime Family: یک گروه قدیمی که قبل از Black Mask و Great White کنترل تمام گوتهم رو بر عهده داشته و در آخر رهبرش توسط Two-Face کشته می‌شه.

۲- Maroni Crime Family

۳- Galante Crime Family

۴- Odessa Crime Family

۵- Riley Crime Family

۶- Sebatino Crime 

۷- Dimitrov Crime Family

گروه‌های خیلی کوچیک خلافکاری:

۱- Ghost Dragons 

۲- Golden Dragons

۳- Intergang

۴- Penguin’s Gang

۵- The Sprang Bridge Soldiers

۶- The Blackgaters

۷- Hanoi Ten

۸- Batboys

۹- Five Fingers

۱۰- Sirens

۱۱- Blue Flu Gang

۱۲-The Burnley Town Massive

۱۳- Curt of Owls

خب، اینم اسامی این گروه‌ها که بعدا بشناسیشون.

و به نظرم همینا کافیه… هر چیزی که لازم بود فعلا بدونیم رو برات گفتم و بهتره که سایر موارد رو در قسمت‌های بعدی شرح بدم…

بسیار خب… حتما با قسمت‌های بعدی همراهم باش!

خیلی ممنون از لطفت! حتما قسمت‌های بعدی رو هم دنبال خواهم کرد!

پی‌نوشت: از دوست و همکار عزیزم، شایان شفایی بابت کمک‌هایی که در جهت بهتر کردن این مقاله کرد، تشکر می‌کنم.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا
چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا
چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا
چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا
چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

چند روز مانده به: شوالیه‌‌ی تاریکی | قسمت اول - گیمفا