توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015
امسال E3 انصافا حالوهوایی دیگر به خود گرفته است. چندین و چند عنوان جدید، نمایشهایی تازه از شاهکارهایی تازه یا عناوینی که مدت هاست انتظار آنها را میکشیم، جنگ بزرگان بر سر بازیهایشان، دعوای دوباره جانگرفتهی انحصاریها و غیره فقط بخشهایی از علل این جذابیت تمامناشدنی E3 2015 است. امسال برخلاف سالهای گذشته مهمانهای تازه ای را نیز بر سر سفرهی کنفرانسهای E3 میبینیم و کمپانیهایی که تا به امروز هرگز اقدام به نمایش عناوینشان در یک کنفرانس نمیزدند را بر روی جایگاههای ارائه در برابر هزاران بیننده مشاهده میکنیم. شاید زمانی که Bethesda، این ناشر بزرگ بازیهای رایانهای اعلام کرد که میخواهد در E3 کنفرانس داشته باشد کسی انتظار چیزی فراتر از پخش کردن چند تریلر نداشت اما برخلاف انتظارات بتسدا یکی از برترین نمایشهایی که در E3 دیده بودیم را برایمان رقم زد…. نه به خاطر بازیهایش و نه به خاطر کیفیت تریلرها این حرف را میزنیم، علت این جذابیت در هدفی بود که بتسدا در بندبند ۷۸ دقیقه نمایشش دنبال میکرد، توجهی شگرف به طرفدارانش! چیزی که بسیاری از بزرگان شاید آن را فراموش کرده اند…
از همان لحظهای که کنفرانس بتسدا آغاز شد شعارشان به گوش همگان رسید. یعنی هدف بتسدا مشخص بود، برنامهاش مشخص بود و چیزی که در ادامه پخش شد شاید توضیح همان جملات اول کارکنان این شرکت بود. جملاتی که مفهومی ساده اما ارزشمند داشتند: “ما بازیهایی را میسازیم که دوست داریم خودمان تجربهاش کنیم. ما میدانیم که درک و شعور مخاطبانمان بسیار بالاست و میدانیم که آنها ساختههایمان را میفهمند. ما از همه سازندگانمان، از همه دستاندرکارانمان و همه حامیان تشکر میکنیم اما تشکر اصلی مختص مخاطبانمان است و …” جملاتی که شاید کلیشهای بهنظر میرسند اما آنچه در ۱ ساعت و بیست و اندی دقیقهی بعدی نشان داده میشود ثابت میکند که این حرفها به هیچ عنوان دور از حقیقت نیستند. بتسدا امسال تمام هدفش را این گذشته بود که طرفدارانش و بازیکنندگان بازیهایش را از خود راضی نگه دارد، هدفی که به جرئت میتوان گفت به آن رسید.
کنفرانس از DOOM آغاز شد.(فارغ از این که لحظه اغازین “Please Stand By” فالاوت را دیدیم) یعنی توجهی به عنوانی که مدتهاست انتظارش کشیده میشود.بتسدا هدف خود و بازیکن را خوب درک کرده است و خوب میشناسد. در حقیقت میداند طرفدارش به دنبال چه چیزی است، میداند که بازیکنان از DOOM چه میخواهند و خوب یادگرفته که باید به آنها چیزی را نشان داد که دوست دارند و همین است که وقتی ۲۵ دقیقه از کنفرانس به نمایش این بازی گذشته هیچکس خسته نشده و یا حوصلهاش سرنرفته است، چون همه چیزهایی را دیدهاند که عاشق تماشایشان بودهاند، یعنی یک گیمپلی جذاب و هیجانی، مولتیپلیر فوقالعاده و به قول خودشان فقط و فقط “شیطان کشی!”. درک خوب بتسدا در این است که نمیآید بگوید چندپارتیکل برای فلان قسمت مصرف شده است یا فلان چیزی بازی چه کیفیت ساختی دارد، اول از همه حرفش را نشان میدهد، یعنی در همان تریلر گیمپلی چنان نمایش خارقالعادهای از گرافیک بازیاش دارد که مردم بدون شنیدن حرفهای خسته کننده این کیفیت را درک میکنند. دوم میداند که بازیباز از این عنوان چیزی نمیخواهد به جز کشتن شیاطین در اوج وحشیگری و خب چند دقیقهای هم همین را نشان میدهد. مورد سوم که اوج ماجراست این است که توجه میکند به این که بازیکنان دو چیز را میخواهند: ۱- تجربهای تا حد ممکن پایان ناپذیر و ۲- نقش داشتن در آنچه که تجربه میکنند و توجه به همین دو مورد است که سبب میشود بتسدا DOOM SNAPMAP را به نمایش دربیاورد و به همگان نشان دهد که احترام میگذارد به خواستهی طرفدارانش، توجه دارد به میل آنها برای تجربهی هرچند اندک از بازیسازی و از همه پراهمیتتر آن که احترام میگذارد به شعور بازیکن، یعنی میپذیرد که وقتی وی دوست دارد برای بازی ماد بسازد وظیفهی من است که چنان چیزی را در چنان اثری تامین کنم. اینها شاید در این جملات امرهایی ساده و حتی بعضا کلیشهای به نظر برسند اما باور کنید همین کلیشهها را بسیاری از کمپانیها همچون یوبیسافت فراموش کرده اند. یوبیسافت اگر در ساخت UNITY به مشکل برخورد و آن همه ضرر و توهین نصیبش شد فقط بر گردن این تصمیم احمقانهاش بود که توجه نکرد به آن چه بازیباز از او میخواهد، فراموش کرد مردم چرا ASSASSINS CREED بازی میکنند و یادش رفت که آنها از این عنوان چه چیزی را طلب میکنند. فکر کرد چون هر سال یک AC داده و همیشه محبوب بوده و فروخته کافیست یک تاریخ باحال و جذاب را انتخاب کند، با گرافیک نسلهشتمی آن را بسازد، گیمپلی و اسلحه ها را پیشرفت دهد و چه میدانم تریلرهای با گرافیک سینماتیک شاهکار بسازد! اما این آن چیزهایی نبود که ما را به AC 2 جذب کرد. گیمپلی روانش بود، داستان جذاب و تازهاش بود، ناب بودنش بود، شخصیت پردازی عمیق و خاصی بود که شخصیتهای اصلی و فرعی داشتند. یوبیسافت مخاطب را جدی نگرفت. مشکلش این بود که فکر میکرد میفهمد، در حالی که نمیفهمید مخاطب خیلیخوب بازی را میفهمد و آن را درک میکند. از همان لحظات آغازین و به خصوص ثانیههایی که DOOM بر روی نمایشگرها بود فهمیدم که بتسدا این مشکل را ندارد و همین است که کنفرانس امشبش از اول تا آخرش انقدر جذاب بود.
جدا از این توجه به درک و شعور مخاطب، بتسدا چیزهای دیگری را هم در این کنفرانس رعایت کرد. مثال بارز آن برقراری رابطهی خوب و جذاب با مخاطب است. بتسدا درک کرده بود که گیمر امروز میخواهد ذرهذره از عنوانی که قرار است تجربه کند آگاه باشد، در حقیقت میخواهد در جامعهی گیمهایش زندگی کند و به همین دلیل بتسدا میآید و Bethesda.net را به همین هدف میسازد تا دیگر با هر وسیلهای بتوان عمق قصهی عناوین این شرکت را جستوجو کرد.
این توجه به خواسته در بعضی زمانها حتی فراتر از چیزی بود که بتسدا از مخاطبانش پیشتر فهمیده بود، گویا نگاهی داشت به احساسات درونی که گاهی خیلی بروز هم نمیکنند. یعنی به طور مثال میداند که در خلال این همه نمایش از گیم و باکسآرت و غیره و غیره لازم است گاهی هم صرفا چیزی بامزه که مخاطب به خاطر آن به این جا نیامده اما از دیدنش هم ناراحت نمیشود و شاید خوشش بیاید را نشان داد. از نظر بسیاری نشان دادن آن عروسکها از شخصیتها در پایان کنفرانس کار خاصی نبود یا مثلا کسی که به کنفرانس آمده میخواهد فالاوت را ببیند نه این که چند دقیقه از گجت باحال آن که روی دست بسته میشود بشنود اما حقیقت این است که این نمایشهای اینگونهی بتسدا به شکلی در میان باقی کارها جای گرفته بودند که نه تنها برای کنفرانس جلوه زشتی نیافریدند، بلکه به جذابیت آن برای مخاطب افزودند چون در جایگاه درستشان و به اندازهی درست به کارگرفته شدند. (مثلا همین یوبیسافت که …، ولش کنید، چرا انقدر از این بدبختها بدی بگوییم! شاید امسال کارشان را بالاخره خوب انجام دادند)
بتسدا یک برد دیگر نیز در این نمایش کرد. درست است که آنها در تمام طول کنفرانس از هر چیز آنقدر نمایش دادند که کافی بود و اضافاتی نداشت اما نکتهی دیگری که نباید فراموش شود این بود که آنها از هرچیز آن چیز را نمایش دادند که داشتند و نه بیش از این! یعنی وقتی از DISHONORED 2 بیشتر از ۵ دقیقه حرف مفید ندارند، نمیآیند از بازی ۱۱۰ دقیقه تریلر سینماتیک گرافیکی نشان دهند و در خلالش هی بگویند صدسال است که داریم این بازی را میسازیم. (مدیونید فکر کنید دارم یوبیسافت را مسخره میکنم) آنها از بازی یک تریلر معرفی کوتاه دارند و چندویژگی که میخواهند آن را بگویند، گریزی هم میزنند به بازسازی نسخهی اول برای نسلهشتم و سخنان خود را به پایان میبرند. از هر چیز آنقدر نمایش میدهند که دارند و مخاطب میخواهد: این همه نکتهی مثبت دیگری که بتسدا رعایت کرد.
سیوپنج دقیقهی آخر کنفرانس هم که اختصاص داشت به شاهکارشان یعنی FALLOUT 4. نمایشهایی از گیمپلی، بیان ویژگیهایی که گیمپلی درون خود دارد، نشان دادن تصاویر جذاب از بطن بازی، صحبت از داستان و بیان هرچیز مربوط به این عنوان و در حقیقت تمام آن کارهایی که همهی سازندگان برای معرفی کامل بازیهای بزرگشان انجام میدهند.
کلام آخر
در این مقاله قصد بر این نبود که برایتان تعریف کنیم در این کنفرانس چه گذشت و نه این که بگوییم هر بازی چه ویژگیهایی داشت و … هدف این بود که بگوییم بتسدا در این نمایش چه هدفی داشت و آیا به آن رسید یا خیر. (که البته فکر میکنم همهی شما بدون شک میدانید پاسخ این سوال “بله” است) بتسدا با رعایت اصولی که کمپانیهای بزرگی آن را فراموش کرده اند نمایشی جذاب و دوست داشتی را برای مخاطبانش رقم زد. حرف این نیست که بگوییم بتسدا از همه ناشران بزرگتر است یا این که بگوییم یوبیسافت و … بد هستند یا خوب، ( بدون شک یوبیسافت کمپانی بزرگ و فوقالعادهای است) حرف این است که بگوییم این کمپانیهای بزرگ هم میتوانند با رعایت این اصولی که بتسدا امسال آنها را رعایت کرده و میکند دوباره بسیار بیشتر از این اواخر در دلهای ما جای گیرند، همانگونه که بتسدا با این نمایش ۷۸ دقیقهای جذاب دوباره دل تمام طرفدارانش جایش را محکم کرد.
دانلود کنفرانس با کیفیت ۷۲۰p
دانلود کنفرانس با کیفیت ۴۸۰p
دانلود کنفرانس با کیفیت ۳۶۰p
دانلود زیرنویس فارسی ( هماهنگ با نسخه IGN )
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
کنفرانس سونی لطفا
با تشکر
خسته نباشید.
واقعا لذت بردم از کل مراسم مخصوصا با بخش گیمپلی فال اوت
راستی چرا مراسم سونی برا دانلود قرار نمی گیره؟
دوست عزیز به زودی تمام کنفرانسهای باقیمانده برای دانلود قرار میگیرن :yes:
به نظر من بعد از سونی بهترین کنفرانس بود :yes:
اقا امیر با کنفرانس سونی حال کردی؟؟؟با انچارتد چی؟؟؟ 😀
به نظر من بهترین کنفرانس مال بتسدا بود و بعد از اون سونی.
سلام واقعا معذرت میخوام به خاطر بحث بی ربطم
یکی از آشنایانم میخواد ps4 بگیره میخواستم بدونم gta v روی ps4 به صورت پیش فرض اول شخص داره یا باید مدی نصب شه
؟
و اگه میشه چند تا بازی خوب جدید پیشنهاد بدین
ممنون میشم پاسخ بدهید
بعد از اپدیت حالت اول شخص هم به خودش میگیره نیازی به نصب مود نیست و چون کنسول هستش نمیشه مود نصب کرد
TLOU
کنسول های نسل هشتم هم می تونی باهشون اول شخص بازی کنی وهم سوم شخص gtavبه نظر من بازی witcher3رو بخر با Wolfenstein: The Old Bloodبا :yes: Dying Light
ممنون دوستان
و BLOODBORNE
Batma:arkham knight چندروز دیگه میاد حتما همونو بخرینش 😉
انصافی الان که همه کنفرانسها تموم شدن میگم.یکی از بهینه ترین کنفرانسها به قول نویسنده محترم همون چیزی که همه می خواستنو نشون داد نه بیشتر نه کمتر.
اقایون کمک کنید چرا km player من همه چیز رو گیر گیری نشون میده بعد از ۱ دقیقه هم کلن هنگ می کنه چرا اینجوری می شه ؟ میدونم نظرم ربطی به این صفحه نداره ولی خواهش می کنم کمک کنید
می خواهی کیفیت بالا با km player اجرا کنی.!!!!!!!!!!!!
برو PotPlayerنصب کن حالشو ببر.
داداش دمت گرم نرم افزار خوبی بهم گفتی با زبان فارسی هم هست . فدایی داری بد جور :-* :yes: :yes: :inlove: :evilgrin: :mean:
خواهش.
بدون اغراق میگم بهترین نمایش E3 واقعا لذت بخش بود تمامی عناوین مورد انتظار بودند و خیلی هاشون هم قبلا معرفی نشده بودن و مثل بعضی کنفرانس ها عناوین تکرار و از قبل معرفی شده رو به نمایش نگذاشتن فال اوت واقعا عالی بود هر کاری میتونید در گیمپلی این عنوان انجام بدید من واقعا ذوق زده شدم و در نمایش دوم هم داشتم سکته میکردم بهترین کنفرانس E3 بود
واقعا بعد از سونی این کنفرانس برترین بود. فال اوت ۴ شاهکار بی نظیری خواهد شد.
اما چیزی که خیلی خوشحالم میکنه نتیجه ی نظر سنجی گیمفا برای بهترین کنفرانس هستش که سونی با قاطعیت اوله. این نشون از کیفیت بالای گیمفا و کاربراش داره.
مایکروسافت هم انصافا کنفرانس خوبی داشت و بعد از سونی و بتزدا سوم بود.
ینی چون مردم با کنفرنس سونی بیشتر حال کردن سطحشون بالاست؟!؟!
و کسایی که به بقیه رای دادن همه از دم نو.بن؟
اره نظر من همینه. به کسی هم توهینی نکردم.
تو داری رسما میگی هر کی به sony رای نداده نو.به.
بعد میگی به کسی توهینی نکردم؟!
اعصابتو خورد نکن داداش فقط دعا کن شفا پیدا کنه
حیف وقت باارزش نیست بزاریم برای دعای شفای این؟!
ححح حرفش خیلی خنده دار بود
دوستان عزیز ایشالا شما هم شفا پیدا کنید که البته بعید میدونم. ولی خب چون سنتون زیر ۱۲ ساله احتمالش هست که خودتون عوض بشین که اون هم با توجه به تربیتی که ندارین و توهینی که از بچگی یاد گرفتین بکنین احتمالش کمه.
اره وقتت رو بذار روی تربیتت کار کن و مشقاتو بنویس.
کاشکی خانواده هاتون بیشتر حواسشون به حرف زدن های شما باشه و از بچگی توی اینترنت ولتون نکنن.
دادا میگما.اولا شخصیتت کاملا با عکست جوره.دوما وقتی توهین میکنی انتظار اینم داشته باش بقیه بت بگن خدا شفات بده.و شماره سوم که از همه مهمتره: از ایجور اشخاص مثه تو حالم بهم میخوره شانس آوردی بلاک میکنن وگرنه یچی بت میگفتم.
رفع اسپم:کلا نمدونم چرا از بتسدا خیلی بیشتره باقی بازیسازا خوشوم میاد.دقیقا بازیاش با سلیقم جور بوده و هست.دمش گرم.کنفرانسش عالی بود بشدت منتظر دیزهانرد۲ هستم.
واقعا یه سر و گردن از باقی کنفرانسها بالاتر بود حتی با اینکه اولین تجربه شرکت در e3 رو داشتن(واقعا حساب شده و با برنامه پیش میرفتن مثل تیم فوتبال آلمان)
شمارو نمیدونم ولی بنظرم fallout 4 یه مقدار شبیه bioshock infinit بود
سلام دوستان یک چیزی برای من جالب گفتم نظر شما رو هم بدونم
اگر خودتون سازنده بازی بودید آیا یازی که خودتون ساختید بازی کردنش براتون لذت بخش بود؟
الان خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟!!! 😐
واقعا بتسدا عملکرد خوبی داشت.
لطفا کنفرانس سونی قرار بدید.
خدایش از همه بیشتر با همین کنفرانس حال کردم.عالی بود….
بهترین کنفرانس بود :yes: :yes: :yes: :yes:
سلام خسته نباشید کنفرانس سونی پس کو ؟
من از یه جای دیگه برداشتم فکر کنم کنفرانس سونی ۲ قسمت باشه چون این یکی ناقصه
سلام
کنفرانس سونی و نیتندو و PC gamig به زودی با کیفیت های بالا قرار داده میشه 😉
چه کرد تاد هاوارد .بهترین کارگردانه :yes: :yes: :yes:
به نظر بنده هم بهترین کنفرانس بود
حداقل برای ماهایی که با doomو fallout بزرگ شدیم و خاطره داریم
کلا امسال e3 خوبی بود
درود بر Bethesda بزرگ.
من ک دیوونه ی Fallout 4 شدم با اون نمایشش.
و همچنین Doom و Dishonored ک عالی هستند
:yes: :yes: :yes:
واقعا منم لذت وافر بردم
اقای جعفریان مقاله خیلی خوبی بود، حال کردم…
خسته نباشید.
شما لطف داری دوست عزیز
خوشحالم خوشت اومد :yes:
بدون هیچ تردید و تعصب باید قبول کرد که یتسدا امسال بهترین نمایش رو داشت
حد اقل من یکی رو مجاب کرد برم یه کنسول نسل هشتمی بخرم :evilgrin: 😀
کنفرانس خیلی خوبی بود همه افرادی که توی کنفرانس صحبت کردند کاملا آماده بودند و خوب تمرین کرده بودند گه گاهی هم شوخی میکردند و از اون مهم تر بازیاشون هم عالی بود پیشرفت گرافیکی کاملا مشهود بود توی تمام بازیها بنظرم تمام بازیهاشون عالی بود
:yes:
من که نفهمیدم تماشاگرای این کنفرانس دقیقا از چیه doom ذوق میکردن!
تا یه اسلحه جدید میگرفت دستش،همه میگفتن هورررراا ….تا اره برقی گرفت دستش بازم هورررااا
تا یه مدل جدید دشمنا رو می کشت هوررررااا
یعنی این جور چیزا رو تا حالا توی هیچ بازی ای ندیدین؟!!میدونم الان الکی منفی بارون میکنین ولی لااقل بگین از چیش خوشتون اومده تا ما هم بدونیم…
گیم پلی سریع و روان و خشونت زیاد بازی میتونه چیزی باشه که اونا دوست داشتن در ضمن کلا اخلاق خارجیا با ما متفاوته اونا ذوق هنری دارن و حتی با مسخره ترین چیز ها از نگاه ما ذوق میکنن
منونم گیم فا به خاطر اهمیت دادن به همه ی ما.مرسی
دوستان ببخشید بابت اسپم .بالاخره امروز چیزی که خیلییی براش زحمت کشیده بودم را گرفتم.بالاخره ps4 را گرفتم.:)))
مبارکت باشه داداش لذتش ببری :yes:
مرسی ممنون. :-* :yes: