توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا
توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا
توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا
توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا

توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015

محمد حسین جعفریان
۱۳:۳۸ ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا

امسال E3 انصافا حال‌وهوایی دیگر به خود گرفته است. چندین و چند عنوان جدید، نمایش‌هایی تازه از شاهکارهایی تازه یا عناوینی که مدت هاست انتظار آن‌ها را می‌کشیم، جنگ بزرگان بر سر بازی‌هایشان، دعوای دوباره جان‌گرفته‌ی انحصاری‌ها و غیره فقط بخش‌هایی از علل این جذابیت تمام‌ناشدنی E3 2015 است. امسال برخلاف سال‌های گذشته مهمان‌های تازه ای را نیز بر سر سفره‌ی کنفرانس‌های E3 می‌بینیم و کمپانی‌هایی که تا به امروز هرگز اقدام به نمایش عناوینشان در یک کنفرانس نمی‌زدند را بر روی جایگاه‌های ارائه در برابر هزاران بیننده مشاهده می‌کنیم. شاید زمانی که Bethesda، این ناشر بزرگ بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد که می‌خواهد در E3 کنفرانس داشته باشد کسی انتظار چیزی فراتر از پخش کردن چند تریلر نداشت اما برخلاف انتظارات بتسدا یکی از برترین نمایش‌هایی که در E3 دیده بودیم را برایمان رقم زد…. نه به خاطر بازی‌هایش و نه به خاطر کیفیت تریلرها این حرف را می‌زنیم، علت این جذابیت در هدفی بود که بتسدا در بندبند ۷۸ دقیقه نمایشش دنبال می‌کرد، توجهی شگرف به طرفدارانش! چیزی که بسیاری از بزرگان شاید آن را فراموش کرده اند…

از همان لحظه‌ای که کنفرانس بتسدا آغاز شد شعارشان به گوش همگان رسید. یعنی هدف بتسدا مشخص بود، برنامه‌اش مشخص بود و چیزی که در ادامه پخش شد شاید توضیح همان جملات اول کارکنان این شرکت بود. جملاتی که مفهومی ساده اما ارزشمند داشتند: “ما بازی‌هایی را می‌سازیم که دوست داریم خودمان تجربه‌اش کنیم. ما می‌دانیم که درک و شعور مخاطبانمان بسیار بالاست و می‌دانیم که آن‌ها ساخته‌هایمان را می‌فهمند. ما از همه سازندگانمان، از همه دست‌اندرکارانمان و همه حامیان تشکر می‌کنیم اما تشکر اصلی مختص مخاطبانمان است و …” جملاتی که شاید کلیشه‌ای به‌نظر می‌رسند اما آن‌چه در ۱ ساعت و بیست و اندی دقیقه‌ی بعدی نشان داده می‌شود ثابت می‌کند که این حرف‌ها به هیچ عنوان دور از حقیقت نیستند. بتسدا امسال تمام هدفش را این گذشته بود که طرفدارانش و بازی‌کنندگان بازی‌هایش را از خود راضی نگه دارد، هدفی که به جرئت می‌توان گفت به آن رسید.

آغار و پایان نمایش جلوه‌ای از fallout به خود گرفته بودند

آغار و پایان نمایش، جلوه‌ای از Fallout به خود گرفته بودند

کنفرانس از DOOM آغاز شد.(فارغ از این که لحظه اغازین “Please Stand By” فال‌اوت را دیدیم) یعنی توجهی به عنوانی که مدت‌هاست انتظارش کشیده می‌شود.بتسدا هدف خود و بازیکن را خوب درک کرده است و خوب می‌شناسد. در حقیقت می‌داند طرفدارش به دنبال چه چیزی است، می‌داند که بازیکنان از DOOM چه می‌خواهند و خوب یادگرفته که باید به آن‌ها چیزی را نشان داد که دوست دارند و همین است که وقتی ۲۵ دقیقه از کنفرانس به نمایش این بازی گذشته هیچ‌کس خسته نشده و یا حوصله‌اش سرنرفته است، چون همه چیزهایی را دیده‌اند که عاشق تماشایشان بوده‌اند، یعنی یک گیم‌پلی جذاب و هیجانی، مولتی‌پلیر فوق‌العاده و به قول خودشان فقط و فقط “شیطان کشی!”. درک خوب بتسدا در این است که نمی‌آید بگوید چندپارتیکل برای فلان قسمت مصرف شده است یا فلان چیزی بازی چه کیفیت ساختی دارد، اول از همه حرفش را نشان می‌دهد، یعنی در همان تریلر گیم‌پلی چنان نمایش خارق‌العاده‌ای از گرافیک بازی‌اش دارد که مردم بدون شنیدن حرف‌های خسته کننده این کیفیت را درک می‌کنند. دوم می‌داند که بازیباز از این عنوان چیزی نمی‌خواهد به جز کشتن شیاطین در اوج وحشی‌گری و خب چند دقیقه‌ای هم همین را نشان می‌دهد. مورد سوم که اوج ماجراست این است که توجه می‌کند به این که بازیکنان دو چیز را می‌خواهند: ۱- تجربه‌ای تا حد ممکن پایان ناپذیر و ۲- نقش داشتن در آن‌چه که تجربه می‌کنند و توجه به همین دو مورد است که سبب می‌شود بتسدا DOOM  SNAPMAP را به نمایش دربیاورد و به همگان نشان دهد که احترام می‌گذارد به خواسته‌ی طرفدارانش، توجه دارد به میل آن‌ها برای تجربه‌ی هرچند اندک از بازی‌سازی و از همه پراهمیت‌تر آن که احترام می‌گذارد به شعور بازیکن، یعنی می‌پذیرد که وقتی وی دوست دارد برای بازی ماد بسازد وظیفه‌ی من است که چنان چیزی را در چنان اثری تامین کنم. این‌ها شاید در این جملات امرهایی ساده و حتی بعضا کلیشه‌ای به نظر برسند اما باور کنید همین کلیشه‌ها را بسیاری از کمپانی‌ها همچون یوبی‌سافت فراموش کرده اند. یوبی‌سافت اگر در ساخت UNITY به مشکل برخورد و آن همه ضرر و توهین نصیبش شد فقط بر گردن این تصمیم احمقانه‌اش بود که توجه نکرد به آن چه بازیباز از او می‌خواهد، فراموش کرد مردم چرا ASSASSINS CREED بازی می‌کنند و یادش رفت که آن‌ها از این عنوان چه چیزی را طلب می‌کنند. فکر کرد چون هر سال یک AC داده و همیشه محبوب بوده و فروخته کافیست یک تاریخ باحال و جذاب را انتخاب کند، با گرافیک نسل‌هشتمی آن را بسازد، گیم‌پلی و اسلحه ها را پیشرفت دهد و چه می‌دانم تریلرهای با گرافیک سینماتیک شاهکار بسازد! اما این آن چیزهایی نبود که ما را به AC 2 جذب کرد. گیم‌پلی روانش بود، داستان جذاب و تازه‌اش بود، ناب بودنش بود، شخصیت پردازی عمیق و خاصی بود که شخصیت‌های اصلی و فرعی داشتند. یوبی‌سافت مخاطب را جدی نگرفت. مشکلش این بود که فکر می‌کرد می‌فهمد، در حالی که نمی‌فهمید مخاطب خیلی‌خوب بازی را می‌فهمد و آن را درک می‌کند. از همان لحظات آغازین و به خصوص ثانیه‌هایی که DOOM بر روی نمایشگرها بود فهمیدم که بتسدا این مشکل را ندارد و همین است که کنفرانس امشبش از اول تا آخرش انقدر جذاب بود.

‌خب وقتی مردم می‌خواهند کشت و کشتار شیاطین در جهنم را ببینند عاقلانه همین را برایشان بساز و به آن‌ها نمایش بده

‌خب وقتی مردم می‌خواهند کشت و کشتار شیاطین در جهنم را ببینند عاقلانه همین را برایشان بساز و به آن‌ها نمایش بده

جدا از این توجه به درک و شعور مخاطب، بتسدا چیزهای دیگری را هم در این کنفرانس رعایت کرد. مثال بارز آن برقراری رابطه‌ی خوب و جذاب با مخاطب است. بتسدا درک کرده بود که گیمر امروز می‌خواهد ذره‌ذره از عنوانی که قرار است تجربه کند آگاه باشد، در حقیقت می‌خواهد در جامعه‌ی گیم‌هایش زندگی کند و به همین دلیل بتسدا می‌آید و Bethesda.net را به همین هدف می‌سازد تا دیگر با هر وسیله‌ای بتوان عمق قصه‌ی عناوین این شرکت را جست‌و‌جو کرد.

این توجه به خواسته در بعضی زمان‌ها حتی فراتر از چیزی بود که بتسدا از مخاطبانش پیش‌تر فهمیده بود، گویا نگاهی داشت به احساسات درونی که گاهی خیلی بروز هم نمی‌کنند. یعنی به طور مثال می‌داند که در خلال این همه نمایش از گیم و باکس‌آرت و غیره و غیره لازم است گاهی هم صرفا چیزی بامزه که مخاطب به خاطر آن به این جا نیامده اما از دیدنش هم ناراحت نمی‌شود و شاید خوشش بیاید را نشان داد. از نظر بسیاری نشان دادن آن عروسک‌ها از شخصیت‌ها در پایان کنفرانس کار خاصی نبود یا مثلا کسی که به کنفرانس آمده می‌خواهد فال‌اوت را ببیند نه این که چند دقیقه از گجت باحال آن که روی دست بسته می‌شود بشنود اما حقیقت این است که این نمایش‌های این‌گونه‌ی بتسدا به شکلی در میان باقی کارها جای گرفته بودند که نه تنها برای کنفرانس جلوه زشتی نیافریدند، بلکه به جذابیت آن برای مخاطب افزودند چون در جایگاه درستشان و به اندازه‌ی درست به کارگرفته شدند. (مثلا همین یوبی‌سافت که …، ولش کنید، چرا انقدر از این بدبخت‌ها بدی بگوییم! شاید امسال کارشان را بالاخره خوب انجام دادند)

دلتان را خوش نکنید سایت تازه‌ی بتسدا هم بدون قندشکن باز نمی‌گردد

دلتان را خوش نکنید. سایت تازه‌ی بتسدا هم بدون قندشکن باز نمی‌گردد! البته کار خودشان است نه کشور…

بتسدا یک برد دیگر نیز در این نمایش کرد. درست است که آن‌ها در تمام طول کنفرانس از هر چیز آن‌قدر نمایش دادند که کافی بود و اضافاتی نداشت اما نکته‌ی دیگری که نباید فراموش شود این بود که آن‌ها از هرچیز آن چیز را نمایش دادند که داشتند و نه بیش از این! یعنی وقتی از DISHONORED 2 بیشتر از ۵ دقیقه حرف مفید ندارند، نمی‌آیند از بازی ۱۱۰ دقیقه تریلر سینماتیک گرافیکی نشان دهند و در خلالش هی بگویند صدسال است که داریم این بازی را می‌سازیم. (مدیونید فکر کنید دارم یوبی‌سافت را مسخره می‌کنم) آن‌ها از بازی یک تریلر معرفی کوتاه دارند و چندویژگی که می‌خواهند آن را بگویند، گریزی هم می‌زنند به بازسازی نسخه‌ی اول برای نسل‌هشتم و سخنان خود را به پایان می‌برند. از هر چیز آن‌قدر نمایش می‌دهند که دارند و مخاطب می‌خواهد: این همه نکته‌ی مثبت دیگری که بتسدا رعایت کرد.

سی‌و‌پنج دقیقه‌ی آخر کنفرانس هم که اختصاص داشت به شاهکارشان یعنی FALLOUT 4. نمایش‌هایی از گیم‌پلی، بیان ویژگی‌هایی که گیم‌پلی درون خود دارد، نشان دادن تصاویر جذاب از بطن بازی، صحبت از داستان و بیان هرچیز مربوط به این عنوان و در حقیقت تمام آن کارهایی که همه‌ی سازندگان برای معرفی کامل بازی‌های بزرگشان انجام می‌دهند.

چرا هیچ‌کس از 35 دقیقه نمایش fallout 4 و سخنان این مرد احساس خستگی نکرد

چرا هیچ‌کس از ۳۵ دقیقه نمایش FALLOUT 4 و سخنان این مرد احساس خستگی نکرد؟

کلام آخر

در این مقاله قصد بر این نبود که برایتان تعریف کنیم در این کنفرانس چه گذشت و نه این که بگوییم هر بازی چه ویژگی‌هایی داشت و … هدف این بود که بگوییم بتسدا در این نمایش چه هدفی داشت و آیا به آن رسید یا خیر. (که البته فکر می‌کنم همه‌ی شما بدون شک می‌دانید پاسخ این سوال “بله” است) بتسدا با رعایت اصولی که کمپانی‌های بزرگی آن را فراموش کرده اند نمایشی جذاب و دوست داشتی را برای مخاطبانش رقم زد. حرف این نیست که بگوییم بتسدا از همه ناشران بزرگ‌تر است یا این که بگوییم یوبی‌سافت و … بد هستند یا خوب، ( بدون شک یوبی‌سافت کمپانی بزرگ و فوق‌العاده‌ای است) حرف این است که بگوییم این کمپانی‌های بزرگ هم می‌توانند با رعایت این اصولی که بتسدا امسال آن‌ها را رعایت کرده و می‌کند دوباره بسیار بیشتر از این اواخر در دل‌های ما جای گیرند، همان‌گونه که بتسدا با این نمایش ۷۸ دقیقه‌ای جذاب دوباره دل تمام طرفدارانش جایش را محکم کرد.

عنوانی که بسیاری از طرفداران دنیای مخفی‌کاری انتظارش را می‌کشند

عنوانی که بسیاری از طرفداران دنیای مخفی‌کاری انتظارش را می‌کشند

دانلود کنفرانس با کیفیت ۷۲۰p 

دانلود کنفرانس با کیفیت ۴۸۰p

دانلود کنفرانس با کیفیت ۳۶۰p 

دانلود زیرنویس فارسی ( هماهنگ با نسخه IGN )

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا
توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا
توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا
توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا
توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

توجهی شگرف به طرفداران| تحلیل نمایش بتسدا در E3 2015 - گیمفا