روزی روزگاری: یک پایان، یک بار و برای همیشه | نقد و بررسی Mass Effect 3
ایثار، حماسه، جنگاوری، شجاعت، ایستادگی و انتخاب… این ها ریشه های آخرین بازی Mass Effect 3 بودند؛ اثری که به افسانه بزرگ فرمانده شپرد پایان داد و در خاطره ها ماندگار شد. موجودیت تمامی موجودات زنده متمدن و دارای هوش و عقل در خطر است و بالاخره با تهدیدی که دو عنوان اول شما را برای آن آماده می کردند، رو به رو می شوید. Mass Effect 3 دارای عظمت و جهات والای زیادی است. از داستان حماسی و درگیرکننده بازی گرفته تا شخصیت پردازی فوق العاده بالا و پرجزئیات تک تک کرکترهای موجود که هر کدام در تصمیم گیری ها، رفتار و اعمال شما اثر خواهند داشت و می توانید مطمئن باشید که آزادی های لازم نیز به شما داده می شود. نمی توان وسعت و بزرگی Mass Effect را در یک مقاله نقد چند هزار کلمه ای خلاصه کرد اما نهایت تلاشم را می کنم تا آن را باری دیگر بررسی کنم تا خاطراتمان با ساخته بایوور در سال ۲۰۱۲ زنده شود.
بگذارید از ساده ترین ها شروع کنیم: Mass Effect چیست؟
ME که به معنای «اثر جرمی» می باشد، از سری بازی های ویدئویی معروف و محبوب در سبک شوتر سوم شخص/نقش آفرینی است که در طی سال های اخیر توانسته به خوبی جایی بزرگ در قلب گیمرها برای خود ایجاد کند. Mass Effect از آن بازی هاییست که دنیای منحصر به فرد خود را دارد؛ آن هم دنیایی که عناصر آن بی محدودیت هستند و بازیکنان در صورت ادراک و توجه به آن، غرق در جزئیات بی پایان می شوند.
بازی در آینده و با کشف و پیشرفت قابل توجه علم با استفاده از میدان های اثر جرمی و Mass Relay ها به وقوع می پیوندد. شما در نقش شپرد، سرباز نیروهای نظامی متحد سیاره زمین هستید که به تازگی راه خود را به دیگر نقاط کهکشان باز کرده است. با این دستاورد، انسانیت با موجودات فضایی بی شمار دیگری رو به رو شد و توانست خود را به عنوان یک عضو قدرتمند در این سیستم پیچیده جای دهد. اولین نکته که همینجا مورد توجه قرار می گیرد، وجود نژادهای مختلف موجودات فضایی است که هر کدام فرهنگ، رفتار و تاریخ خود را دارند.
کافیست فقط بر روی همین قضیه کمی تفکر کنید: شما در این بازی تنها با انسان ها رو به رو نیستید و بیشتر کار شما با موجودات فضایی و غیر آشنا خواهد بود. شاید با خود بگویید بخاطر غریب و عجیب بودن آن ها، نمی توان ارتباط خوبی با بازی برقرار کرد اما سخت در اشتباه هستید. صداگذاری، طراحی و شخصیت پردازی این موجودات به قدری بالاست که بعد از مدتی بازی کردن، حتی دیگر با دیدن آن ها به فکر فرو نمی روید و یا به عبارتی، وجود آن ها را در این بازی عظیم که محوریت آن هم همین موضوعات فضایی است، می پذیرید.
هرکدام از این نِژادها ویژگی ها، فرهنگ و تاریخ خود را دارند و در قسمت های مختلف کهکشان می توان شاهد خانه های آن ها بود. اما این کهکشان که موجودات آن به طور وسیع در ارتباط هستند و در کنار هم زندگی می کنند، آن قدرها هم بی نظم نیست. Citadel یکی از مکان هاییست که اتحاد این موجودات را نشان می دهد؛ ایستگاه عظیم و معلق فضایی که در آن انجمنی از نژادهای قدرتمند، به مسائل کهکشانی رسیدگی می کنند. تمامی این ها را گفته و حتی ذره ای از محیط و داستان بازی را پوشش نداده ام!
از نژادهای بازی که حضور پررنگ خود را در هر سه نسخه دارند می توان به Turian ها، Asari ها، Krogan ها و Quarin ها اشاره داشت. شپرد بعد از مدتی فرماندهی سفینه ای به نام Normandy را بدست می گیرد (که خود دارای دنیای منحصر به فرد و یا به عبارتی شخصیت کاملیست!) شما حتی با این سفینه که هر سه بازی را در آن می گذرانید، ارتباط برقرار می کنید. خدمه و اعضای گروه شما نیز هر کدام در ماجراجویی هایتان همراه می شوند و از مهم ترین آن ها می توان به خلبان سفینه یعنی Joker اشاره داشت. در داخل تیم شما تنها انسان ها حضور ندارند و جوخه Normandy از مرگبارترین جنگجویان کهکشان در تمامی نژادها تشکیل شده است.
داستان بازی از آنجایی شروع می شود که به یکی از کلنی های انسان ها حمله شده و سفینه فرمانده شپرد برای بررسی آن اعزام می شود. با عبور از خط های داستانی متعدد، نهایتا متوجه خطر اصلی یعنی Reaper ها می شوید؛ یک نژاد ماشینی/ارگانیک بسیار پیشرفته که در فضای تاریک میان کهکشان ها سکونت دارند و هر ۵۰۰۰۰ سال برای نابودی تمامی نژادهای پیشرفته و متمدن وارد کهکشان می شوند. حتی در تهاجم این موجودات نیز فلسفه و حقایقی وجود دارد. شپرد در اولین بازی جلوی ورود آن ها را می گیرد و در دومین بازی (Mass Effect 2) که از آن به عنوان یکی از برترین عناوین دهه اخیر یاد می شود (با نمره متای ۹۶) با یکی دیگر از نژادهای ناشناخته به اسم Collector ها وارد جنگ می شود.
این یک پس زمینه مختصر در ارتباط با بازی های Mass Effect و دنیای آن ها بود. Mass Effect 3 توانست موفقیت بازی دوم را تکرار کند و پایانی حماسی را برای این دنیای غنی به ارمغان بیاورد. پس بیایید هرچه زودتر به نسخه سوم بپردازیم!
بازی با تعلیق شپرد و حضور او در سیاره زمین (پس از ماجراهای بازی دوم) آغاز می شود. با تمامی تلاش های صورت گرفته، Reaper ها به تهاجم خود نزدیک می شوند. طولی نمی کشد که شخصیت های بازی زمین را در شعله های جنگ و نابودی می بینند و البته از دو نسخه قبلی هم می دانستیم که در برابر حمله ریپرها، هیچ گزینه ای جز فرار نیست! حمله کهکشانی صورت گرفته و شپرد مجبور به ترک زمین می شود.
جوسازی و محیط بازی از همان ابتدا بازیکن را درگیر خود می کند. با سفینه خود نرماندی و معدود افراد داخل آن در فضای بی کران حرکت می کنید و می دانید که انسان ها و دیگر فضایی ها در سیاره زمین و دیگر نقاط جهان جان خود را از دست می دهند. Mass Effect در وقایع جو تاریکی داشته و در عین حال، همیشه در طول بازی صحبت از امید به آینده و پیروز شدن در این نبرد حضور دارد. این ها باعث می شوند که دنیای اثر جرمی ۳ زنده شود و شما خود را درون آن احساس کنید.
طولی نمی کشد که نقشه ای جدید و استفاده از سلاحی برای نابودی ریپرها به میان می آید. حال شپرد باید تمامی نژادهای کهکشان را که خود درگیر جنگ با ریپرها در سیستم های خود هستند (با وجود اختلاف های متعدد) به دور هم جمع کند تا با هم به نبردی همه جانبه با این نابودگران بروند. پس از همان ابتدای بازی، بازیکن برای هدفی بزرگ مبارزه می کند. تا حالا فهمیده اید که داستان اثر جرمی ۳ در شعاع بسیار بزرگی دنبال می شود و خطری جدی تمدن و زندگی را تهدید می کند. شپرد به عنوان نماینده انسان ها در اتفاقات مهم این جنگ طولانی نقش به سزایی دارد؛ شما با شخصیت هایی که در این سه گانه شناختید و عاشق آن ها شدید رو به رو هستید و وقتی عواقب تصمیم ها و اتفاقات بازی جدی تر و بزرگ تر می شوند، تلخ ترین حقیقت جنگ را می فهمید: نمی توان همه را نجات داد!
اما نکته مهم اینجاست: این بازی با تمام شخصیت های بزرگ و کوچکش که هرکدام در کامل ترین حالت خود در این ماجرا حضور دارند و داستانی که هر لحظه بازیکن را بیشتر در خود غرق می کند، دنیاییست که به معنای واقعی کلمه ارزش جنگیدن و نجات دادن را دارد.
در طول بازی شما باید تصمیم های سختی بگیرید، تصمیم هایی که شاید باعث شوند عده ای از متحدان خود را از دست بدهید و یا آن ها را فدای هدفی بزرگ تر کنید. این تصمیمات در قالب های بزرگ و کوچک خود را نشان می دهند و یقین داشته باشید که عواقب خود را دارند. بازیکنان حتی می توانند فایل های ذخیره خود را ازبازی قبلی به این عنوان منتقل کنند که در این صورت بعضی از شخصیت های قسمت دوم در آن حضور خواهند داشت و تصمیمات و عواقب آن ها به طور خودکار و پیش فرض انتخاب نمی شود.
بازی دارای ۱۶ پایان منحصر به فرد است که هر کدام از آن ها با توجه به تصمیمات شما و عملکردتان در جمع کردن نیروهای متحد بدست می آیند. حتی اگر امتیازاتتان به اندازه کافی نباشد، ممکن است تنها یک انتخاب و یک پایان به شما داده شود. عده زیادی از پایان بازی انتقاد کردند اما می توان آن را ختامی حماسی برای این ماجرای طولانی در نظر گرفت که یاد شخصیت های آن را برای همیشه جاودان می سازد. مگر می شد در آخر شپرد را دید که با شکست دادن ریپرها، بازنشست شده است؟!
گیم پلی Mass Effect 3 پایبند به نسخه های قبلی بوده و البته برای تجربه هرچه بهتر و عمیق تر آن، بهینه شده است. سیستم مبارزات بازی با حضور صدها اسلحه و شخصی سازی تک تک آن ها، دشمنان متفاوت و متعدد (که می توانند چالش برانگیز باشند) همچنان لذت خود را حفظ می کند و حتی بهتر نیز شده است. حس جالب استفاده از اسلحه های پیشرفته و قدرت های بیوتیکی برای نابودی موجودات پلید هنوز در بازی وجود دارد و شخصی سازی ها نیز دستخوش تغییرات و گسترش هایی بوده اند. خود شپرد که به طور کامل قابل شخصی سازی است (جنسیت، نژاد زمینی، رنگ پوست و…) و شما با انتخاب یکی از کلاس های موجود (سرباز، محافظ و…) بازی را آغاز می کنید که هرکدام ویژگی ها و سلاح های منحصر به فرد خود را دارند (اما عمقی که در شخصیت و شکل پیش فرض او می باشد در هیچ کدام از آن ها یافت نمی شود!)
یکی از زیبایی های این نسخه، وجود مراحل فرعی بی پایان است. به شخصه بارها و بارها آن را به پایان رساندم (و همینجا باید گفت که ارزش دوباره تجربه کردن آن بسیار بالا است!) و هر بار شاهد مراحل فرعی جدیدی بودم. این مراحل فرعی چطور بدست می آید؟ فرض کنید که در Citadel راه می روید و ناگهان از کنار دو نفر که با یک دیگر صحبت می کنند، می گذرید. این ممکن است برای شما مرحله فرعی جذابی را باز کند که در نهایت امتیاز شما را به دستیابی پایانی درخور بزرگی این بازی می رساند. پس هرباری که یک ماموریت را به پایان می رسانید به Citadel سر بزنید زیرا بعضی از این مراحل تنها تا نقطه ای از داستان برای تجربه کردن موجود خواهند بود؛ هیچ فرصتی را از دست ندهید. شاید همین الان هم تعدادی از آن ها را از دست داده و یا به سراغشان نرفته باشم!
در واقع سیستم امتیازی که برای پایان بازی بسیار مهم است، EMS (قدرت نظامی تاثیرگذار) نام دارد. با عبور از مراحل اصلی می توانید تعداد نیروهای نظامی اصلی هر نژادی که به اتحاد ملحق می شود را بدست آورید (و یا بر حسب تصمیمات بعضی را از دست بدهید) اما در نهایت، برای بدست آوردن بهترین پایان کافی نخواهد بود. برای بدست آوردن بهترین پایان باید تمامی منابع را داشته باشید؛ مثلا یکی از آن ها، شامل ناو دزدان دریایی و مزدوران Aria T’Loak (از شخصیت های بازی دوم) می شود که بازیکنان ممکن است به راحتی از آن عبور کنند و یا در صورت توجه نکردن، با آن رو به رو نشوند. مراحل فرعی یکی دیگر از راه های بدست آوردن این منابع هستند و البته این مراحل فرعی تنها به مبارزات در مکان های مختلف خلاصه نمی شوند و عده ای از آن ها با صحبت کردن با افراد متعدد یا انجام کارهای بخصوص با موفقیت به پایان می رسند. یکی دیگر از راه های بدست آوردن آن ها (که مهم ترین آن نیز می باشد) شرکت در بازی های چند نفره تیمی است و درصد آن را کامل می کند.
در هر دو بخش گیم پلی و داستان می توان از عناصر نقش آفرینی صحبت کرد. شخصیت های مختلف بر اساس تصمیم های شما، برخورد متفاوتی دارند. این شخصیت ها هر کدام داستان و زمینه خود را در بازی دارند و شپرد می تواند با آن ها به طور نزدیک در ارتباط باشد. به عنوان مثال، شاید یکی از هم تیمی هایتان بخواهد با شما صحبت کند و این با شماست که به نزد او می روید یا خیر. در دومین بازی، هر کدام از هم تیمی ها مراحل شخصی داشتند که با انجام آن ها، وفاداری شان بدست می آمد. دیگر خبری از این مراحل نیست اما تعداد زیادی مرحله فرعی و محتوای خارج از داستانی برای آن ها، جای این ماموریت ها را پر می کند.
قدرتمند ترین بخش های اثر جرمی ۳ همین داستان و گیم پلی داینامیک و وسیع هستند. به طرز عجیبی، تجربه های شما در دفعات متعدد بازی کردن دوباره متفاوت خواهند بود و هرگز با چیزهای مشابه رو به رو نخواهید شد (باز هم برمی گردد به انتخاب هایتان). و اما می رسیم به عضو ثابت هر بازی ویدئویی یعنی باگ! سیستم پردازش و پیشرفت Mass Effect 3 طوری طراحی شده که وجود باگ ها را به حداقل می رساند؛ به خصوص در بخش تک نفره. کمتر می شود با این جور مشکلات رو به رو شوید اما شاید گاهی اوقات با ترکیب حرکت های مختلف (و با عجله کردن بازیکن!) مانع از اجرای وظایف همراهتان در مرحله خاصی شوید.
جلوه های گرافیکی Mass Effect 3 را نمی توان رقیب عناوین دیگر آن زمان (۲۰۱۲) به حساب آورد اما این به معنای آن نیست که جزئیات و بافت های بازی شایسته گیم پلی و دیگر وجوه آن نیستند. بازی حتی بر روی PC دارای تنظیمات گرافیکی نیست و تنها رزولوشن آن قابل تنظیم می باشد. با تمامی این ها، پیشرفت های قابل توجهی نسبت به گرافیک عالی Mass Effect 2 از سال ۲۰۱۰ داشته است. شاید گاهی اوقات با بعضی محیط ها رو به رو شوید که دارای توازن گرافیکی با سایر قسمت های بازی نباشند اما خوب می دانید برای عنوانی که به این اندازه بر روی گیم پلی و داستان تمرکز می کند، گرافیک به مراتب کم اهمیت تر هستند؛ چه برای سازندگان و چه برای بازیکنان.
صداگذاری شخصیت شپرد باری دیگر توسط Mark Meer و Jennifer Hale انجام شد. شخصیت های اساسی دیگر نیز با صداگذاران قبلی خود در آن گنجانده شدند. بازی دارای ۴۰۰۰۰ دیالوگ ضبط شده (دو برابر بازی اول و دوم) و همینطور ۱۲۵۰۰ فایل موسیقی و صدا می باشد. موسیقی افسانه ای Mass Effect 3 در سال ۲۰۱۲ همچنان در گوش های ما حضور دارند. Clint Mansell (نامزد گلدن گلوب) و Sam Hulick (نامزد بفتا) به همراه Christopher Lennertz و Cris Velasco سرایندگی آن را بر عهده گرفتند و به زیبایی هرچه تمام تر از پس آن بر آمدند به طوری که موسیقی Mass Effect 3 از بهترین های سال عرضه بود و در VGA 2012 نیز به همراه چند بازی دیگر (از جمله ACIII, The Walking Dead, Journey و Dishonored) در اجرای Lorne Balfe و گروهش حضور داشت. در اینجا یکی از قطعه های آلبوم ME3 (که محبوبیت خاصی دارد) با نام An End, Once and for All برای شما قرار گرفته است، آن را از دست ندهید:
خلاصه کردن دنیای عظیم Mass Effect 3 در این نقد و تحلیل کار آسانی نبود و هدف از این بخش (روزی روزگاری) هم زنده کردن دوباره بازی هاییست که نباید به این زودی ها به فراموشی سپرده شوند. اثر جرمی ۳ شما را به ماجراجویی حماسی شخصیتی فراموش نشدنی دعوت می کند که هر لحظه بیشتر با آن ارتباط برقرار می کنید و در نهایت، شاید احساسات این شخصیت های پرجزئیات به شما نیز القا شود؛ این کهکشان و دنیایی بود که برای نجات آن جنگیدیم.
پر بحثترینها
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- سازندگان Astro Bot امید زیادی به Intergalactic دارند
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- دل نوشتههای یک گیمر خسته؛ نگاهی به حواشی پیرامون The Witcher 4
- گزارش: کنسول جدید کشور روسیه توانایی رقابت با ایکس باکس و پلی استیشن را ندارد
- توسعهدهنده Witcher 4 به استفاده از بات برای کنترل جنجال پیرامون شخصیت سیری متهم شد
- کارگردان Black Myth Wukong: محدودیت سختافزاری سری اس علت عدم عرضه بازی برای Xbox است
نظرات
هنوزم که هنوزه دارم بازیش میکنم انقدر که این بازی عالیه
نسخه ی دوم این بازی ، به همراه Skyrim ، بهترین نقش آفرینی تاریخ هست که تونست متای ۹۶ بگیره .
واقعا سری Mass Effect جزو بهترین سری بازی نسل هفتم بود .
Bio ware با این بازی خودش رو به جمع بزرگان RPG ساز ملحق کرد .
نسخه ی سوم هم عالی بود .
مرسی بابت نقد اقای استادی
با این بازی خودشو ملحق کرد به rpg سازان بزرگ؟ مطمعنی؟
از لحاظ دستور زبان میگید ؟
یا از لحاظ صحت این مسئله ؟
از لحاظ صحت مساله
این شرکت از خیلی قبل تر از این ها بازیایی ساخت که بسیار ارزشمند و قدرتمند هستن..مس افکت هم روش
(( که خودم سری مس افکت رو از همه اشون بیشتر دوست دارم ))
متاسفانه من این شاهکارو تجربه نکردم
عاغا نمره ده کمشه
هر سه نسخه مس افکت لایق نمره کامل بودن
یکی از عظیم ترین سه گانه های تاریخ گیم
پایان نسخه سوم خیلی عالی بود
در کل این بازی در نوع خودش لنگه نداره
ممنون
استاد نمره ۱۰ کامله دیگه
استاد …. منظورش اینه که خیلی بازیه خوبیه …. کاش بچه ابتدایی هارو راه نمیدادن تو 😐
در ضمن موسیقیاش روانین برین دانلود کنین حال ببرید
بازی عالی بود و به نظر من ده
اولین بازی بود که سرش گریم گرفت پایان می گم
ولی اون انتظار داشتم از ۳ بر اورده نه کرد
تصمیم هایی که در طول بازی می گیری زیاد تاثیر گذار نه بود ولی ۲ یه چیز دیگه بود
راستی dlc
citadel عالی بود حتما دانلود کنید
من این بازی زو بار ها و بار ها بازی کردم
حتما ارزش چهار پنج بار بازی کردنو داره
خیلی لذت بخش بود
دوستانی که این بازیو بازی نکردن حداقل برن دو تا سکانسشو از اینترنت ببینن:
1.سکانس حمله ی Reaper ها به زمین.
2.سکانس پایان “نابودی” با extended cut رو هم حتما ببینید که واقعا این دو سکانس فوق العاده اند.
من که با شخصیت های این سری زندگی کردم.
واقعا فوق العاده بود این سری. :yes:
ممنون بابت نقدی که گذاشتید.
مرسی آقای استادی بابت نقد زیباتون . به جراءت میتونم بگم برترین سه گانه نقش آفرینی که بازی کردم البته بعد از سری elder scrolls . تمام المان های این بازی فوق العاده است ، از داستان گیرا و زیبایی که داره تا شخصیت پردازی و گیم پلی و بقیه عناصر بازی . موسیقی رو که حرفی برا گفتن ندارم بس که عالی بود . یکی از گیم هایی بود که پایان بندی بسیار زیبا و ناراحت کننده ای داشت ، موسیقی آخر بازی هم که فوق العاده بود و تنها گیمی بود که بعد اتمام بازی افسردگی گرفتم و تو حال خودم نبودم . خلاصه هر کی این سری بازی رو شروع نکرده پیشنهاد میشه حتما بازی کنه وگر نه بد از دستش رفته ، مخصوصا mass effect 2 رو که شاهکار بود واقعا . آقای استادی هم بسیار خوب نقد کردند و نمره به جایی رو دادند و راست گفته اند : بازی فاقد نکات منفی است :inlove:
اصلا امکان نداره یک بازی فاقد نکات منفی باشد
یعنی یه چیزه غیر ممکنه ا
:sidefrown:
شاهکار راک استار L.A.NOIRE
جزء کم باگ ترین بازی های تاریخ
و همینطور GTA V
خیلی بازیه عالییه بود….
با این مقاله یاد بازی افتادم حاله که میخوام دوباره بازیش کنم بازیو ندارم ….اعصابم ریخت بهم..اه
با این موسیقی…دیگه راه نداره باید بازیو دباره بگیرم….
بغض گلوم رو گرفته :weep: 😥
شاهکار بود.(نمی دونم چرا من با نسخه سومش بیشتر حال کردم ?:-) )
هر وقت این موزیک رو گوش می کنم یاد بازی می افتم و خیلی دلم گرفته میشه. 😥
خدایا من چقدر این بازی رو دوس دارم ……..
امیدوارم نسخه بعدش هم به خوبی این ۳ گانه باشه.
شاهکارِ BioWare، یک عنوان Action role-playing game ـه فوق العاده.
ممنون بابت نقد عرفان جان
بازی فاقد نکات منفی می باشد :yes: :yes: :-*
این بازی فوق العاده بود و هنوز هم هست .
یه جورایی بازی هایی که EA میسازه مثل : Mass E و Mirrors E از زمان خودشون جلو تراند .
به شخسه تنها بازی با موجودات فضایی بود که تو کل عمرم تونستم باهاش ارتباط بر قرار کنم ..
:yes:
غنی ترین بازی که در عمرم به لحاظ معنوی تا به امروز این سه گانه بوده واقعا زیبا تا همیشه!!
پایان آبی یا پایان قرمز یا پایان سبز که با یک dlc برای اعتراضات از پایان دلخراش بهش اضافه شد که بهترین پایان هم همین پایان سبز بود….واقعا یه شاهکاره
من چند وقت پیش ریختم بازی کردم همون اولاش ک رفتم خوشم نیومد پاک کردم …
هر چند که نسخه ی دوم این بازی بهترین نسخه از این سری هست ولی نسخه ی سوم نه تنها یکی از متفاوت ترین در سری مس افکت بکله در کل بازیها بود.
+دنیای عظیم
+داستانی عالـی
+گرافیک بسیار زیبا
+گیم پلی سخت و جـذاب
+شـخصیـت پردازی فـوق الـعاده
+پایان های حماسی و به یاد موندنی
+موسیقی بسیار بسیار عــالی و جـذاب
پایان این بازی واقعا حماسی ترین و به یاد موندنی ترین پایان ها بود:
کشته شدن تک تک دوستان و یاران شپرد جلوی چشماش و دیدن مرگ دوست قدیمیش اندرسون, و در نهایت فدا کردن جون خودش برای نجات زمین و کل کهکشان و در آخرین لحظات زندگی؛ دیدن تصویر تمام دوستان و هم رزمانش که زمانی زیادی رو باهم می جنگید و پس از اون مرگ شپرد!
باعث شد تا پایان این بازی به یکی از به یاد موندنی ترین پایان ها بشه.
در مورد موسیقی این بازی هم به جرات می تونم بگم اگه چنین شاهکاری نبود شاید بازی خشک و خالی میشد,
یه بازی زمانی شاهکاره که تمام عناصرش عالی باشند که در بخش موسیقی مس افکت یکی از بهترین بازیها بود و در غیر این صورت شاید فقط کمی با بازی ارتباط بر قرار می کردم؛
گیم پلی و گرافیک و داستان بازی در این نسخه هم مثل سنخه ی دوم عالی کار شده بود
شخصیت پردازی بازی در این نسخه به اوجش می رسه که ستودنی هستش طوری که همیشه سعی می کردم زمان حرف زدن با شخصیت های بازی( بعضی هاشون) دیالوگ هایی رو انتخاب کنم که باعث ناراحتیشون نشه و ….
البته نا گفته نماند که یکی از تفاوت های نسخه ی دوم این بازی نسبت به سه؛ میحط های و تاریکتر و همچنین مکان های بیشتری برا گشت و گذار و چرخیدن و شخصیت های بیشتر و غیره در بازی بودش که در نوع خودش زیبا بود.
ممنون بابت نقد.
داداش کامنت وجدانا لایک داشت فقط پایانی که اشاره کردید فقط یکی از پایان های بازی بود.
اگه نسخه های قبل رو بازی کنین و شخصیت خودتون رو import کنین و متحدین زیاد بدست بیارین تقریبا همه زنده میمونن حتی شپرد .
کیان@
قربانت داداش ((:
در واقع منم اولای حرفم اشاره کردم و گفتم “پایان های حماسی…”(نه یه دونه پایان)
امیر علی@
اتفاقا به خاطر همین موضوع نسخه ی دومو دوباره تهیه کردم و سیومو import هم کردم منتها هنوز بازیرو تموم نکردم . . .اما این پایانی که گفتم(یعنی فدا کردن جون خودت برای نجات بقیه) حداقل برای من خیلی حماسی تره تا این که همه نجات پیدا کنن ((:
تشکر!
اتفاقا منم همون سالی که نسخه سوم منتشر شد بازیش کردم بعد رفتم نسخه اول و دوم رو گرفت و ایمپورت کردم . صرفا بخاطر صلح گث ها با کوارینها که بعدش با شخصیت هایی مثل جک تین و ….. آشنا شدم . مخصوصا شخصیت جک خیلی باحال بود که توی نسخه سوم هم بعد ایمپورت بازی حضور داشت . دیفالت بازی به گونه ای بودش که انگار شخصیت ها نسخه دوم رو سراغشون نرفتی .
حرف آخر رو زدی خداوکیلی
دمت گرم
حیف نبود مایکروسافت بایوور رو از دست بده…از بزرگترین اشتباهات بخش ایکس باکس…
متاسفانه بازیش نکردم
نقد خوبی بود ممنون
فقط سگا
شما دقیقا پیرو چ فازی هستید دوست عزیز؟؟میشه بیشتر برام توضیح بدین تا من متوجه بشم؟؟
الان سگا لعنتی چ ربطی ب mass داشت؟؟شما دیگه شورشو دراوردی تو هر پستی ی کامنت بی ربط میدی بیرون
حداقل یکم واسه خودت شخصیت قاعل شو دوست عزیز
چرا تو هر پستی میگین سگا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یه شخصیت توپ مانند تو portal 2 بودش خیلی به فضا علاقه داشت همش میگفت space
من هر وقت نظراتتو میخونم یاد اون میوفتم
I’m in space :rotfl:
مثل همیشه عالی آقای استادی
ولی به یه سری مسائل اشاره نکردید مثل جست و جو توی سیارات به دنبال یه Artifact خاص . (که خوب جزئی از مراحل فرعیه ولی ارزش اشاره کردن داشت.)
به یه سری مسائل هم که کلا نمیشه اشاره کرد (!)
با نمره هم کاملا موافقم
___________________________________________________
فک نکنم کسی Aria T’Loak رو تو بازی ندیده باشه چون بالاخره گذر همه مون یه بار به کلاب بازی افتاده :rotfl:
راستی بازی تنظیمات گرافیکی داره ولی خارج از بازی و بین فایلاست. از اونجا و قبل از اجرا کردن بازی باید پیداش کنید و تنظیم کنید
یه DLC مخصوص خودش رو هم توی نسخه سوم داشت به اسم omega .
شخصا یکی از بهترین Rpg هست که تجربه کردم. واقعا بدون نقص و مهیج بود این سری و اگر پایان مزخرف نسخه سوم در ابتدا در نظر نگیرم( بعدا یه dlc میاد درست می شه) بدون شک لایق نمره ۱۰ هست
ممنون از آقای استادی برای نقد عالیشون
البته DLC که بعدا اومد فقط اون مقدار امتیاز متحد ها رو تغییر داد چون اگه میخواستی به حد نساب برسه باید یه سری مراحل آنلاین رو میرفتی و حتما بازی رو از نسخه های قبل ایمپورت میکردی تا امتیاز متحد خوب بگیری . اینجوری فقط با بازی کردن نسخه سوم به تنهایی با انجام مراحل فرعی کمی آنلاین میشد بهترین حالت رو دید .
نقد بسیار عالی بود. :yes:
باعث شد یه بار دیگه سراغش برم و تجربش کنم.
واقعا بازی عالی بود .گیم پلی ،داستان،موسیقی و..
شاهکاری بود از bio .
امیدوارم نسخه جدیدش هم یک شاهکار باشه که البته دور از ذهن هم نیست.
پایان شماره ۳ اصلا خوب نبود و یه توهین بود ۱۰ زیاده
ازش خوشم نیومد نمیدونم چرا فکر کنم بخاطر نگرفتن داستانش و بازی نکردن نسخه های قبلی شما هم موافقید؟؟؟
اصلا طرز دویدن کاراکتر خودش اونقد زشته ک باید ۱۰ نمره کم کنید بعدش شما ۱۰ دادین
Ps4 عشق نباید سونی از مایکروسافت بترسه چون که مایکروسافت هیچ پخی نیست تاکید می کنم مایکروسافت هیچ پخی نیست
دوستان خواهشا جواب اینو ندین مشخصه ک بچه دبستانیه میخواد دعوا راه بندازه واقعا بعضیا دیگه دارن آبروی سونی رو میبرن زیر سوال با این فن بازیای احمقانه
سلام دوتا سوال درباره drive club تو استور داشتم
۱ الان این بازی که تو استور اومده من اگه بخوام دانلودش بکنم نسخه کامله یا نه؟(چون بقلش زده دمو ولی حجمش ۱۵ گیگ هست)
۲ میتونم دیگه دانلود نکنم فقط برم دم مغازه دیتای همین نسخه رو بخرم؟
ممنون
——————
ببخشید بابت اسپم
نسخه ۳ این بازی که عالی بود
از این جور سبک بازیها خوشم نمیاد. یه دیسکش هم تموم کردم دیسک دومش نیومد بعدش گفتم (اخیییش راحت شدیم) ولی الان با این نقد بسیار زیبا از آقای عرفان استادی چشم و گوشم نسبت به بازی تغییر کرد سریع یه نسخه ازش تهیه میکنم
یک بازی شاهکار . این بازی و ویچر از لحاظ داستان و حق انتخابها بهترین ها هستند . البته اسیکرم SKYRIM هم خیلی قوی بود ولی با داستانش خیلی حال نکردم ولی حق انتخابهای زیادی داشت .
اما هیچ بازی نقش افرینیی پایانی جماسی مثل این رو نداشت ( البته ویچر ۳ رو نمیدونم )
نسخه ۳ افتضاح بود و کاملا بچه گانه نسخه ۲ خوب بود اما طراحی چهره خوبی نداشت و میشه از ۱۰ بهش ۶ داد گیم پلی هم افتضاح بود نمیدونم چرا هنوز خیلی ها از ۲ طرفداری میکنن امیدوارم این یکی مثه بتمن گند نزنه
به به عجب نظری! چه عکس پروفایلی! چه منطقی! شما باید جای رئیس gamespot بشینین! مواظب باشین چشم نخورین یه وقت! بادیگارد دارین یا خودم بیام جونمو در راه محافظت از اون منطقت فدا کنم؟
:smug: :smug: :smug:
مطمعنید که ده حقشه؟
رو سوال فکر هم نکنید صد درصد ده حقشه :yes: :yes:
واقعا بازی به یادماندنی بود یاد شپرد بخیر