اختصاصی: چگونه صنعت بازی های ویدئویی از خشم ما سود می برد؟
همانند بسیاری از انواع سرگرمی ها، بازی های ویدئویی در سال های اخیر مکانی داغ برای بحث و جدل بوده اند و این بحث ها از محتوای بازی ها تا ناشر و کنسول عرضه شده بر آن متغیر است. در آن طرف طرفداران پلتفرم X در تلاش برای جلال دادن به کنسول مورد علاقه شان هستند و از طرفی دیگر، دارندگان Y آن ها را می کوبند. اما همانطور که گفته شد، مسئله بر سر طرفداری یک پلتفرم خلاصه نمی شود و طیف وسیعی از بحث ها را می توان به محتوای بازی ها (خشونت آن، سواستفاده از نقش های مذکر و مونث، کمبود نوآوری و…) نسبت داد. اما در این میان، چه کسانی واقعا سود می برند؟
با اینکه بحث ها در رسانه ها ادامه پیدا می کند و کاربران یکی پس از دیگری این موضوع را پیگیری می کنند، ما در میان خود یک برنده داریم! برنده ای که خود را نشان نمی دهد؛ بگذارید ساده تر بیان کنیم: نه طرفداران دو طرف و نه فن های تعصبی، بلکه این سازندگانند که در نهایت از این موضوع سود می برند. باید قبول کرد که چیزی به اسم تبلیغات منفی وجود ندارد و حتی اگر محصولی از بُعد منفی در چشم کاربران باشد، باز هم آوازه و حرف های آن به گوش همه می رسد.
به بیان ساده تر، تنفر از یک بازی در واقع به پیشرفت آن کمک می کند. هر زمانی که یک مقاله تحت عنوان “Call of Duty باید بمیرد!” مشاهده می کنیم، باید بدانیم که آن مقاله حقیقتا جایگاه این سری را به عنوان پادشاه شوتر اول شخص مستحکم تر از قبل می کند. به بیانی دیگر (!) وقتی مردم نکات منفی گفته شده در چنین مقاله ای را می خوانند، حتما می خواهند خودشان هم شاهد این موضوعات باشند و بدانند این همه سر و صدا و جنجال از چیست که نهایتا به فروش Activision و توالی آن کمک می کند.
Call of Duty در تلاش نیست که نگاه رسانه را منفی کند، این سری تنها وجود خارجی دارد و افراد به خاطر دلایلی از آن متنفر هستند. اما این همیشه موضوع بحث نیست. به عنوان مثالی دیگر بازی Hatred را در نظر بگیرید که یک عنوان پیش پا افتاده بوده و اگر بخاطر بحث ها و ستیزه های مردمی آن نبود، احتمال شناخت بازی توسط شما بسیار بسیار کم میشد و حتی شاید هیچ وقت برای بار دوم نگاهتان به آن نمی افتاد. اما Hatred چیز جدیدی نیست و Grand Theft Auto هم زمانی که برای PC و PS عرضه شد از همین مزیت بهره برد. بگذارید بحث را با استفاده از مثالی دیگر ادامه دهیم:
آقای X یکی از بازی های Hitman را در یکی از ویدئوهایش نقد می کند (نه یک نقد و بررسی رسمی و بدون جانب گیری که در وب سایتی مثل گیمفا منتشر می شود). حال تمامی حامیان و افرادی که در این نقد بر علیه او هستند باید آن Hitman را تجربه کرده تا در بحث شرکت کنند. همه مخاطبان اینکار را نمی کنند اما عده ای از هر دو طرف بازی را خریده و آن را تجربه می کنند تا بتوانند در مورد آن صحبت کنند. این مردم پس از تجربه بازی بحث را در میان خود گسترش می دهند و به عبارتی داغ می کنند، مثلا با جملاتی برای تخریب بازی و همینطور نقد و بررسی آقای X. آن ها یک مثال (برای بحث) را با استفاده از بازی Hitman گسترش می دهند که در نتیجه باعث می شود افراد بیشتر و دیگری ترغیب به خریدن آن شوند. این تا جایی ادامه پیدا می کند که یک نفر، حامی یا منتقد، پای بازی دیگری را به میان می آورد و به مثال می گوید: Bayonetta چطور؟! حال بحث این بازی نیز آغاز می شود و این چرخه همینطور ادامه پیدا می کند و شاخه های جدید (با سودهای بیشتر برای سازندگان!) در آن ایجاد می شود. بیایید اعتراف کنیم که حتی بازی های بسیار ضعیفی که هایپ زیادی بر سر آن بوده است را تجربه می کنیم.
پس به طور مضحکی می توان گفت، بهترین استراتژی طراحی بازی این است که هم بتواند خوب و هم بتواند بد جلوه کند و بهترین عناوین به مردم چیزی را ارائه می دهند تا در ارتباط با آن بحث کنند. بازی جدید Tomb Raider مثال خوب دیگری برای این موضوع است؛ عده ای آن را نوآورانه و همراه با پیشرفت می دانند، عده ای می گویند جای پای محکمی برای قوی کردن حضور شخصیت مونث در بازی های ویدئوییست و حتی عده ای برعکس این موضوع را در نظر دارند. جریان همینطور ادامه پیدا می کند و قبل و بعد از انتشار بازی، صدها مقاله در باب های مختلف آن نوشته می شود (نظرات شخصی، پیش نمایش ها، مقالات هایپ و بررسی معیارهای مشخصی از آن) که بر فروش ها بی تاثیر نیستند و اگر دقت کنید این مقاله هم یکی از آن هاست!
حال شاید از خود بپرسید که همین بحث ها و موضوع های جنجالی باعث محبوبیت بازی هایی مثل Mortal Kombat و Grand Theft Auto می شود؟ با تمامی اینها، جنجال های زیادی برای دنبال کردن داریم که هر روز بیشتر و بیشتر می شوند و همانطور که برای آثار مورد اهمیت و علاقه خود، چه از نظر اخلاقی و چه از نظر معنوی، بحث می کنیم سازندگان خشم ما را به بانک های خود هدایت می کنند.
الهام گرفته و با تخلیص از مقاله Angelo M. D’Argenio
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- مایکروسافت همچنان به دنبال خرید و تصاحب در گیمینگ است
نظرات
ممنون بابت مقاله :yes:
عالی بود و کالاف هرگز نمی میرد
کالاف از بعد mw3 مرد
دقیقا!!!
بلک آپس و گست = آشغال عالم
ادونسد = ملخ بازی!
ولی سری mw و waw = شاهکار عالم!
بلک اپس ۲ که خدایی قشنگ بود
از نظر من و اکثر طرفداری cod آشغال بود!
Black ops 1 که انصافا خیلی خوب بود نمره های خوبی هم گرفت ولی هیچکدوم از نسخه هاش mw2 نشد به نظرم
مرد!؟ کی؟؟
عجب
این نظر شماست
پس چرا همیشه فروشش بالاست؟
چرا طرفداراش نسبت ب شماها خیلی بیشتره؟!
مدرن وارفر ک عالی بود
اما بعد از مردنش
گوست تتها مشکلی ک میشه ایراد گرفت گرافیکش بود ک نسل هشتی نبود، ک اونم از نظرم مشلی نبود
داستانش بد بود؟
ادونس همه چیش عالی بود اما داستانش چنگی ب دل نزد
بلک اوپس توی تریلرش ک عالی بود
کلا بازیه محشریه هر سالم باید منتشر بشه
چون یه شوتر خطیه با سرعت بالاست، مثله انچارد مثلا نیست ک یه داستان خفن داشته باشه ک چند سال زمان ببره انتشارش
بعضی از عناوینی ک سال ب سال منتشر میشن امکان داره توی یه قسمتش یه داستان معرکه داشته باشه ک توی ذهن گیمرا باقی بمونه
نمیشه گفت بعد از فلان عنوان خوب کل سری دیگه مرد!
عزیزم الان این سری داره چوب سری MW رو میخوره!
همه ما منتظر یه چیزی همانند یه همچین چیزی هستیم!
ما نسخه های جدید رو با شاهکار این سری مقایسه میکنیم!
بعد برادر ادونسد چن ساعت گیم پلی داشت؟
۶ ساعت خدایی ۶۰دلار نمی ارزه!
نه خداییش
شش ساعت کمه
کالاف هیچ وقت از پا نمی افته
با تشکر از مقاله خوبتان که موضوع خوبی هم داشت.
واقعا این مطالب درست هستند.
ممنون بابت مقاله.من هم همینطور هستم اینقدر شما در مورد اویل ۶ صحبت کردید تا اینکه کنجکاوو شدم بازی کنم فردا میرم میگیرم 😉
واقعا جالب بود!!!! 😯
بیا حالا تا میتونید بحث کنید!!کی سود میکنه؟ ?:-)
مقاله ی بسیار مفیدی بود
ممنون آقا عرفان کارت خیلی درسته عکس آواتارتم خیلی قشنگه فیلمش خیلی قشنگه بالاخره شاهکار کریستفر نولان دیگه
شرمنده بابت اسپم
ممنون آقای استادی!
عالی بود!!!!!!!
خدایی این dis like واسه چیه؟؟؟؟
تشکر کردنم اشکال داره؟؟؟؟
ولشون کن.
بعضی ها عقده ی dis like دارن. :reallypissed:
یه نفر توی سایت هست به هرکی تشکر کنه dis likeمیده. 😛 :rotfl:
تو رو خدا خودش رو معرفی کنه براش دعا کنم!! :silly:
بیخیال توجه نکن
هرچند جای تعجب داره
مقاله جالبی بود
ممنون :yes:
مقاله خوبی بود با تشکر از عرفان خان.ما از بازی مورد علاقمون لذت میبریم و سازنده از سود بازی.
در کل صنعت گیم برا من مثل سینما و سریالهای مطرح دنیا جذابیت خاصی داره حتی بیشتر.
خود ما اینقدر سر بازیهای مختلف بحث میکنیم که حتی ۱%اون بحث رو در مورد(تیم فوتبال/فیلم/سریال/و غیره)انجام نمیدیم و این نشان از علاقه زیاد ما به ویدئو گیم هست!!
وقتی عاشقش باشی(گیــم)دیگه خلاصی نداره!!!سازنده ها رگ ما رو گرفتن
کاملا حرفات درسته
حرفات خیلی سنگین و احساسی بود…یه هفته کل کشور تعطیل بریم یکم بازی کنیم 🙂
حرفات کاملا درسته دوست گرامی
ولی هر چیزی به حد و اندازه
خیلی بازی کردن هم خوب نیست
این در مورد بحث هم صدق میکنه
بنظر من اول باید علم رو فرا بگیره بعد سرگرمی
دقت کنید تو این مملکت واسه شغل گیمر نمیخواد
مهندس یا دکتر میخواد
موفق باشید
بچه ها مورتال کمبات ایکس چه سودی می کنه :drool: :drool: 😎 😎 😎
دیگه تو این دوره زمونه بحث کردن در مورد برتر یا بهتر بودن چیزه خاصی نسبت به دیگری عین راه رفتن رو تردمیل می مونه که هر چه قدر هم بدویی به جایی نمی رسی چون هرکس از دیدگاه و منطق خودش حرف می زنه و فکر می کنه که حق با اونه. . .
ممنون از مقاله با درود.
:yes: :yes: حرف دلمو زدی
ممنون واقعا مقاله خیلی عالی بود
جالب بود
بعضی ها فقط از روی تعصب حرف میزنن باشه سعی کنیم فن بازی هامونو کنار بذاریم.امیدوارم این مطلب برای همه مفید بوده باشد .
کال او ک بعد از مدرن وارفار واسه من تموم شد
حالا بازم به اساسین ک تازه میخواد بره تو دوره جنگ جهانی و هنوز جا داره واس ساخت :no: 😀 😀 این کال او میخواد چیکار کنه دیگه
آقایون حتما بخونین خیلی توی زنده باد کنسول X تاثیر میذاره
همه ما گیمریم هدف همه گیمرها (نه فن بوی ها) لذت بردن از بازی ها تجربه کردن اون هاست واقعا اگه تورم تو کشور ما اینقدر بالا نبود همه ما همه پلتفرما رو داشتیم همه بازیا رو تجربه میکردیم واقعا کی بدش میاد بنظرم مشکلات مالی تو فن بازی خیلی تاثیر داره
درست ترین حرف همینه. به نکته دقیقی اشاره کردی
مثلا
طرف پول واسه pc میده ک بیشتر از کنسول واسش اب خورده
دیگه خود خدا هم بیاد بگه عزیزه من فداتشم اینی ک تو انقدر پولشو دادی هزار کاره هست و مختص گیم نیست، عزیزم بهترین بازیارو دیگه نمیتونی باهاش بازی کنی
اما طرف هرگز زیر بار نمیره چون احساس میکنه یجور خفته واسش اگه کم بیاره!
یا مثلا یکی کنسول میخره نمیتونه بهترین کیفیت gtaV رو با pc تجربه کنه چون خیلی گرون درمیاد و شروع میکنه از pc بد گفتن چون کم نیاره
اما دلیل اصلیه اینا پوله
همتون ک از xb یا ps یا pc بد میگین همتونم دلتون میخاد هر سه تارو داشته باشین
این تعصب روی یه دستگاه ته بچه بازیه
خودم همیشه با ps بازی کردم، اما دلیلی نمیبینم xb رو بکوبم یا ایراد بگیرم ازش! یعنی چی اخه!
کیفیت بازیا هم انقدر روی نسل هشت بالا رفته ک از نظرم نیازی نیست pc رو ارتقا بدم برای بازی کردن با کیفیت بهتر!
بحث سلیقه ام هست، خودم بشخصه حاضر نیستم بازی کردن با کنسولو با pc عوض کنم بعضیا هم بلعکس
اما بهتره هرسه پلتفرمو داشته باشی
اما کو پول!
باز خداروشکر دستم تو جیب خودمه واسه این مسائل مشکلی ندارم اما کساییرو میشناسم ک پدر باید هزینه سرگرمیه پسرو بده، یا تو حسرت یه بازی ک جدید میاد میمونه تا پولشو جور کنه، مسائل مالی کل زندگیه مردمو تحت تاثیر قرار داده نه فقط بحث هزینه سرگرمی
اقای عرفان استادی مقاله بسیار جالبی بود دستتون درد نکنه
باید فن بازی بذاریم کنار چون همه ما گیمر هستیم و هدفمون گیم هست گیمی که ازش نهایت لذت ببریم و وقت و هزینه ای که واسش صرف میکنی ارزشو داشته باشه . اگه ما گیمرها متحد بشیم یه بازی بد باشه با نخریدنش میتونیم سازنده رو متوجه کنیم باید بیشتر تلاش کنه به سود خودش فکر نکنه باید سود دو طرفه باشه برد برد
ممنون جناب استادی
مثل همیشه مقاله ای متفاوت
فقط ببخشین یه خواهشی مجله game informer جدید که اومده وکلی درباره ی deus exنوشته چرا خبرای اونو تو سایت نمیزارید؟(الان خودم دارم میخونمش)
خیلی ممنون میشم اگه این کارو بکنید. بخدا این کارا سایت رو بالا میبره نه که هر ساعت یه عکس جدید ازwitcher!!!!!!
بازم ممنوم آقا عرفان کاراتون عالیه بازم مقاله هایی مثل اونی که درباره ی shadow of mordorوآثارتالکین نوشتین بزارید
بابت زیرنویس های تریلرا هم که شما میذارید ممنون
به عنوان یکی از طرفداران تالکین، حقیقتا دوست دارم مطالب بیشتری ارائه بدم اما خب گیمفا سایت مناسبی نیست و اون هم به هرحال مربوط به Shadow of Mordor بود
با تشکر از نظردهی شما
ممنون از بابت مقاله واقعا حرفه درستی بود فقط امیدواریم در یک اینده ای اگه قرارهه بحث و جدالی سرهه بازیا بشه سرهه بازی هایه ایرانی بشه
الان هدف از این مقاله کوبیدن کالاف بود؟