تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا
تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا
تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا
تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا

تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline

Mobin Ahmady
۱۲:۰۴ ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا

بدون شک یکی از پرطرفدارترین بازی های سبک شوتر، سری بازی های Battlefield هستند. در طرف مقابل Call Of Duty قرار دارد که با پیشینه ای بسیار دور و دراز سخت با Battlefield در حال رقابت است. سال به سال شاهد عرضه ی عناوینی از این دو سری هستیم و سال به سال رقابت این دو سری داغ تر از گذشته می شود. امسال هم به وضوح رقابت بین Call Of Duty Advanced Warfare و Battlefield Hardline را مشاهده نمودیم. به جرئت می توانم بگویم که در نبرد امسال باید Call Of Duty Advanced Warfare را پیروز میدان دانست. البته نمی خواهم از موضوع اصلی دور شوم. می توانم در یک نگاه کلی Battlefield Hardline را بهترین و جذاب ترین نسخه ی این سری بخوانم اما آیا واقعا چنین است؟ آیا Battlefield Hardline توانست خود را آنطور که باید، جلوه دهد؟ برای گرفتن جواب خود با گیمفا و نقد و بررسی عنوان Battlefield Hardline همراه شوید.

battlefield hardline cover

Battlefield Hardline Cover

نام بازی: Battlefield Hardline

سازنده: Visceral Games

ناشر: EA

سبک: شوتر – اول شخص

تاریخ عرضه: ۲۰ مارس ۲۰۱۵ ( مصادف با ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ )

پلتفرم (ها): Xbox ONE، PlayStation 4، Xbox 360، PlayStation 3، PC


تاریخچه سری بازی های Battlefield:

در سال ۱۹۹۹ میلادی اولین نسخه این سری با نام Battlefield Codename Eagle 2000، زیر نظر کمپانی Refractor Games، وارد بازار شد. در واقع مردم با سری جدیدی رو به رو شده بودند و برایشان تجربه ی عنوانی جدید چیز بسیار جذابی به شمار می آمد. بر خلاف پیش بینی خیلی ها، بازی موفق شد امتیازات خوبی را کسب کند و شایستگی خود را نشان دهد. در آن زمان انتخاب داستانی با محوریت «حمله ی روسیه به اروپا» بهترین کار بود. اما همه چیز تازه شروع شده بود!

بعد از موفقیت نسخه ی اول تیم سازنده تصمیم به ساخت نسخه ی دوم بازی گرفت. بالاخره و در سال ۲۰۰۲ نسخه ی بعدی این سری با نام Battlefield 1942 وارد بازار شد. بازی با همان موتور گرافیکی نسخه Codename Eagle ساخته شد و این امر یکی از نقاط ضعف بازی به شمار می رفت. این بار این ” DICE ” بود که مسئولیت ساخت بازی را برعهده گرفته بود و در مجموع توانست بازی خوبی را تحویل PC داران دهد. بعد از آن، در سال ۲۰۰۴، عنوان Battlefield Vietnam 2004 منتشر شد و موفق شد متای ۸۴ را برای خود ثبت کند که در نوع خود عالی به شمار می رفت. اما اوج موفقیت این سری در سال ۲۰۰۵ و با عرضه ی Battlefield 2 رقم خورد. بازی آن قدر خوب ظاهر شد که متای ۹۱ را از آن خود کرد. این عنوان کم کم این سری را وارد جنگ های مدرن کرد و تحولی شگرف در این سری ایجاد نمود. سازنده ی این بازی کماکان همان DICE بود. موفقیتی که این نسخه کسب کرد، دیگر هیچ وقت در تاریخ Battlefield تکرار نشد …

بعد از آن عناوین متعددی از بازی منتشر شدند که آن طور که باید ظاهر نشدند تا اینکه در سال ۲۰۰۸ بازی وارد فاز جدیدی شد. Battlefield Bad Company با موتور گرافیکی جدیدی به نام Frostbite وارد بازار شد. داستان بسیار جذاب، بازی را سرگرم کننده کرده بود و از طرفی گرفتن متای ۸۴ توانست بازی را خوب جلوه دهد. البته این نسخه فقط برای کنسول های نسل هفتمی منتشر شد و PC داران از تجربه ی این نسخه بازماندند. به ترتیب بعد از این نسخه، Battlefield Heroes و Battlefield 1943 و Battlefield Bad Company 2 و Battlefield Play4Free عرضه شد. اما اوج تحول در سال ۲۰۱۱ و با عرضه ی Battlefield 3 رقم خورد. حتی Battlefield 4 هم بعد از آن عرضه شد و این سری را بیش از پیش جذاب کرد. Battlefield 4 با گرفتن متای ۸۷ توانست خود را در دل کاربران جا کند.

آکادمی پلیس ها

در بازی Battlefield Hardline شما در نقش پلیسی به نام Nick Mendoza ظاهر می شوید. پلیسی که در شهر میامی مجرمان را دستگیر و مجازات می کند. خانواده ی او به دلیل برخی اتفاقات به طور کامل از هم پاشیده است. او پلیسی وفادار است که دفاع از مملکتش را به هیچ قیمتی نمی فروشد. از همان ابتدا با شخصیتی به نام Stoddard آشنا می شوید که در راه دستگیری مجرمان شما را یاری خواهد داد. به طور کلی می توان محور اصلی داستان نسخه ی Hardline را دستگیری خلافکاران و روسای باندهای مخدر دانست. بازی به صورت سریالی دنبال می شود! بازی دارای ۱۰ اپیزود است که در هر کدام اتفاقات خاصی می افتد. یکی از نکته هایی که در این مورد وجود دارد این است که اگر در اواسط بازی، از بازی خارج شوید به صورت خلاصه، مجموعه ای از حوادث آینده را مشاهده خواهید نمود. همچنین در ابتدای شروع هر قسمت خلاصه ای از اتفاقاتی که در گذشته برایتان رخ داده است، به نمایش در می آید.

داستان بازی مرا درگیر خود کرد. در بعضی از جاها واقعا حس «Battlefield جدید» به من منتقل شد. به این دلیل این سخن را می گویم که عرضه ی Battlefield 4 نتوانست مرا آن طور که باید شگفت زده کند. به جرئت می توانم بگویم که Battlefield 4 نسخه ی ارتقا یافته ی Battlefield 3 بود. فقط پیشرفت های چشم گیری در گرافیک، استفاده از وسایل نقلیه و … مشاهده می شد. اما بگذارید از بحث اصلی دور نشویم. همان اول که وارد بازی می شوید می توانید جمله ی من را که گفتم با Battlefield جدید رو به رو هستید درک کنید. بر خلاف نسخه های قبلی، بازی با درگیری میان دزد ها و پلیس ها آغاز می شود. ( چیزی که در بازی بارها به آن بر خواهید خورد! ). در نهایت پس از زد و خوردی نسبتا شدید، مجرم را دستگیر می کنید.

پس از درگیری ای نسبتا شدید مجرم را دستگیر کردم

پس از درگیری ای نسبتا شدید، مجرم را دستگیر کردم!

صداگذاری، اوج لذت در Battlefield Hardline:

صداگذاری بازی Battlefield Hardline یکی از نقاط قوت بازی تلقی می شود. صداگذاری اسلحه ها به خوبی کار شده و حس بسیار خوبی را به شما وارد می کند. به هنگام حرکت صدای پای خود را خواهید شنید و این موضوعی است که برای من بسیار جالب بود. صدای شخصیت های بازی هم ” نسبتا ” جذاب به نظر می رسد اما من در این بین، دیالوگ های Call Of Duty Advanced Warfare را برتر می دانم! البته قصد من مقایسه ی Call Of Duty Advanced Warfare و Battlefield Hardline نیست اما دوست دارم بدانید در نبرد امسال، کدام یک موفق شده بهتر ظاهر شود.

یکی از بهترین قسمت های صداگذاریِ بازی، صدای آزیر ماشین پلیس هاست! همین صداگذاری عالی بازی است که مرا درگیر خود کرده. هر بار که با ماشین پلیس مجرمی را دنبال می کنید صدای آزیر در این بین شما را همراهی می کند. آژیر روشن می شود، گاز می دهید، گاز می دهید و گاز می دهید، تیر اندازی می کنید تا بالاخره به نحوی مجرم را دستگیر می کنید. صدای ماشین ها هم به خوبی کار شده و حس خوبی را به شما می دهد. سازندگان موفق شده اند یکی از بهترین صداگذاری های سری Battlefield را در نسخه ی Hardline پیاده سازی کنند.

به شیشه ی جلو نگاه کنید شانس آوردم که از دست مجرمان جان سالم به در بردم البته همیشه شانس با شما یار نیست

به شیشه ی جلو نگاه کنید. شانس آوردم که از دست مجرمان جان سالم به در بردم! البته همیشه شانس با شما یار نیست …

گیم پلی عالی، اما ناقص!

به لطف گیم پلی روان و جذاب Battlefield Hardline لحظات خوشی را با این بازی سپری خواهید کرد. بخش گیم پلی بازی به کلی متحول شده به طوری که احساس پلیس بودن را به شما منتقل می کند. برای دستگیری مجرمان راه های مختلفی را در برابر خود خواهید دید. سازندگان به خوبی توانسته اند بخش گیم پلی بازی را جلوه دهند. برای من یکی از جذاب ترین بخش های بازی، همین بخش گیم پلی بود. اما همانطور که گفتم برای دستگیری مجرمان راه های مختلفی را در برابر خود خواهید دید! به طور مثال می توانید در صورت مواجه شدن با خلافکاران نشان پلیسیِ خود را به آن ها نشان دهید و آن ها را به تسلیم شدن وادار کنید; آن ها را خلع سلاح کنید و سپس به اداره ی پلیس ببرید. البته در مواقعی که تعداد مجرمان زیاد باشد، می توانید با پرتاب سکه ای حواس آن ها را پرت کرده و سپس آن ها دستگیر کنید. اما صبر کنید! هر کاری کردم نتوانستم با این بخش ارتباط برقرار کنم. بدون شک دستگیری مجرمان با نشان دادن نشان خود چیز مثبتی تلقی می شود اما اینکه با پرتاب تعدادی سکه حواس آن ها را پرت کرده و سپس دستگیرشان کنید اصلا برای من جالب نبود! آخر چگونه یک پلیس از این شیوه برای دستگیری نعداد زیادی مجرم استفاده می کند؟ . . . البته چیز خوبی که در این مورد وجود دارد این است که می توانید به صورت مخفیانه به دشمنانتان نزدیک شده و آن ها را از بین ببرید که به نظر استفاده از این استراتژی جذابیت خاصی دارد. البته جذاب ترین بخش این ماجرا جایی است که اسلحه ی خود را بیرون می آوردید، خشاب خود را پر کرده و به صورت کاملا «بتلفیلدی» شروع به کشتن دشمنان می کنید. با دستگیر کردن دشمنان بر درجه ی پلیسی شما افزوده خواهد شد. در بازی ۱۵ درجه پلیسی وجود دارد که در صورت باز کردن آن ها آیتم ها و اسلحه های جدیدی در اختیار شما قرار می گیرد.

اما یکی از نقاط مثبت بازی این است که شما همواره با خود یک دستگاه «اسکنر» به همراه دارید که در ماموریت ها شما را یاری خواهد کرد. می توانید به کمک این دستگاه سرنخ دشمنان را در جاهای مختلف شناسایی کرده و پرونده ی جدیدی را باز کنید.

تعدادی از اسلحه ها آیتم ها و گجت های بازی

تعدادی از اسلحه ها، آیتم ها و گجت های بازی

 

در نسخه ی Hardline اسلحه های کمتری نسبت به نسخه های پیشین وجود دارند اما به خوبی روی آن ها کار شده است. صدای اسلحه ها، همانطور هم که در بخش صداگذاری اشاره شد، بسیار خوب جلوه می کند. اگر دوست داشته باشید می توانید با M4 دشمنانتان را به رگبار ببندید و یا با اسلحه های خفه کن دار، بدون هیچ سر و صدایی آن ها را از بین ببرید.

به جرئت می توانم بگویم که یکی ار نقاط ضعفی که در Battlefield Hardline به وفور به چشم می خورد، مراحل تکراری بازی است. درست که بازی، داستانی جذاب و گیرا دارد اما پس از مدتی، مراحل تکراری بازی شما را عذاب خواهند داد. در هر مرحله تعدادی دزد را دستگیر خواهید کرد. گاهی اوقات با ماشین به دنبال آن ها می افتید، گاهی اوقات با آن ها به صورت مستقیم جنگ می کنید و با بدون هیچ گونه صدایی، آن ها را از بین می برید. اما طولی نمی کشد که از بازی خسته می شوید. خود من خیلی زود از بازی خسته شدم. البته شاید دید من به بازی اینگونه بود که باید تنوعی در مراحل ایجاد می شد اما همین روند تکراری برای خیلی ها جذاب بود. اما به نظر من باید بیشتر روی مراحل بازی کار می شد تا تجربه ی متنوعی را به کاربر منتقل کند.

وسایل نقلیه ی زیادی در بازی وجود دارند. معلوم است که سازندگان تمرکز زیادی بر روی وسایل نقلیه ی بازی داشته اند و به خوبی روی آن ها کار کرده اند. اینجا هم تاکید می کنم که صداگذاری بازی عالی است. به خصوص که این موضوع وقتی که وارد ماشین ها می شوید و گاز می دهید به خوبی جلوه می کند. حتی گاهی اوقات آنقدر سرگرم ماشین سواری شدم که یک لحظه فکر کردم دارم یکی از عناوین سری Need For Speed را بازی می کنم.

اما حیف که نمی توان در کنار صداگذاری عالی بازی، زیاد روی گیم پلی بازی حساب کرد; چراکه، بازی گیم پلی جذابی دارد اما نقص هایی در آن دیده می شود که آن جذابیت ها را نه به طور کامل، اما محو می کند!

گرافیک:

یکی از مهم ترین بخش هایی که در همان نگاه اول نظر کاربر را جلب می کند، گرافیک بازی است. اصولا سری بازی های Battlefield گرافیک خوبی دارند و بسیاری از کاربران را راضی نگه می دارند. اما حداقل برای من گرافیک Battlefield Hardline آن طوری که انتظار داشتم نبود. قبل از انتشار بازی، تصاویر بازی، تریلر ها و اطلاعات به خصوص مرا مجذوب گرافیک بازی کرد. حتی همان اول که بازی را آغاز کردم برایم جذاب بود. اما پس از مدتی احساس کردم در حال تجربه ی بازی Battlefield 4 هستم! گرافیک Hardline تفاوت چندانی با گرافیک Battlefield 4 ندارد. مگر در بعضی از بخش ها که پیشرفت گرافیک به خوبی به چشم می خورد. نورپردازی بسیار زیبا کار شده است. جزئیات محیط به خوبی جلوه می کنند. اما بیش از همه ی این ها من بیشترین پیشرفت بخش گرافیک را در چهره پردازی شخصیت های بازی دیدم. اگر بازی را در بالاترین کیفیت ممکن اجرا کنید جزئیات چهره ی شخصیت های بازی خودنمایی می کند. گاهی اوقات جزئیات چهره ی شخصیت های بازی مو را به تنم سیخ کرد!

به جزئیات چهره اش نگاه کنید چهره پردازی bf hardline عالی صورت گرفته حتی خال روی صورت او به راحتی دیده می شود

به جزئیات چهره اش نگاه کنید! چهره پردازی BF : Hardline عالی صورت گرفته. حتی خال روی صورت او به خوبی دیده می شود.

اگر به طور کلی بخواهم بخش گرافیک Battlefield Hardline را جمع بندی کنم از کلمه ی ” خوب ” استفاده می کنم; چراکه، بازی گرافیک خوبی دارد اما نمی توان به خاطر چهره پردازی عالی، آن را در حد گرافیک های نسل هشتمی به حساب آورد. به طور کلی من گرافیک Battlefield Hardline را «نسخه ی ارتقا یافته ی گرافیک Battlefield 4» می خوانم. اما از هرچه بگذریم، سخن باگ را نباید فراموش کنیم! در یک کلام Battlefield Hardline موفق شد کلمه ی ” باگ ” را که مدتی بود سری Battlefield را با آن می شناختیم، از این عنوان دور کند. دیگر خبری از آن باگ های آزار دهنده ی بازی نیست. اما بگذارید صادقانه سخن بگویم. هنوز هم تعدادی باگ اندک در بازی وجود دارند. مثلا وقتی می خواهید کسی را دستگیر کنید اگر در کنار دیواری باشید، بدن فرد در دیوار فرو می رود که این اصلا چیز جالبی نیست. اما اگر به نسخه های پیشین این سری نگاهی بیاندازید می بینید که باگ های بازی خیلی کم شده اند. Battlefield 3 مرا از نظر باگ خیلی آزار داد. در Battlefield 4 هم تعدادی باگ دیده می شد اما در Battlefield Hardline باگ ها اندک هستند. درست است محو نشده اند، اما همین که تا این حد کم شده اند، جای شکر دارد.

بخش چند نفره:

یکی از جذاب ترین بخش های بازی Battlefield Hardline بخش چند نفره ی آن است. جایی که به وفور Visceral Games را ستایش می کنید. بخش چند نفره ی Battlefield Hardline نسبت به عناوین قبلی این سری تغییر و تحول زیادی را متحمل شده است. مادهای زیادی در بخش چند نفره گنجانده شده اند که یکی از یکی جذاب تر هستند. برای من مادهای Rescue و همینطور Heist بسیار جذاب بودند.

battlefield hardline

Battlefield Hardline

 

در زیر، به صورت مختصر، به معرفی هر یک مادهای بخش چندنفره بازی می پردازیم:

ماد Blood Money: مقداری پول در جایی قرار داده شده است که مجرمان ( دزدان ) می خواهند آن ها را بدزدند! از آن طرف، گروه پلیس ها موظف اند که در مقابل این دزدان مقابله کنند. هم پلیس ها و هم دزدها این پول ها را در مکان ویژه ای قرار می دهند که باید مواظب آن ها باشند. چون هر یک از دو گروه، می توانند پول های طرف مقابل را به سرقت ببرد. در آخر، هر گروهی که پول بیشتری را برای خود ذخیره کند، برنده است.

ماد Crosshair: فردی مشهور در داخل ساختمانی قرار دارد که مجرمان موظف هستند او را ترور کند. از آن طرف، پلیس ها هم باید از او محافظت کنند تا کشته نشود. این ماد یکی از سخت ترین مادهای بازی است; چراکه با یکبار کشته شدن، دیگر نمی توانید وارد بازی شوید.

ماد Heist: در این ماد پلیس ها از منطقه ای محافظت می کنند که در آن کیف هایی حاوی پول زیاد قرار داده شده اند. مجرمان موظف هستند این پول ها را به سرقت ببرند.

ماد Rescue: پلیس ها موظف هستند افرادی که توسط دزدان به گروگان گرفته شده اند را نجات دهند. این ماد یکی از مادهای پیشنهادی است.

ماد Hotwire: باید خود را به وسایل نقلیه ای که در نقشه مشخص شده است برسانید و سوار آن ها شوید. هر گروهی که موفق شود وارد ماشین های بیشتری بشود، برنده است.

ماد Team Deathmatch: در این ماد وظیفه تان فقط کشتن است. تا می توانید آدم بکشید چون هر گروهی که بیشتر آدم کشته باشد برنده است.

ماد Conquest: مناطق مختلفی در بازی نشانه گذاری شده اند که باید آن مناطق را تسخیر کنید. در نهایت هر گروهی که موفق بشود مناطق بیشتری را تسخیر کند، برنده اعلام می شود.

البته در همین بخش چند نفره، شما باید از بین کلاس های Operator و Enforcer و Professional و Mechanic یکی را انتخاب کنید. با انتخاب هر یک از این کلاس ها اسلحه ها و آیتم های مختلفی در اختیارتان قرار می گیرد. چیز تکراری که در بخش چند نفره مشاهده می شود، این است که شما باید مثل نسخه های قبلی تلاش کنید که ” رَنک ” خود را افزایش دهید. من Visceral Games را نحسین می کنم! چراکه در بخش چندنفره هیچ چیزی کم نگذاشته. نقشه های بازی هم بسیار جذاب و متنوع هستند و با ورود به آن ها اصلا احساس تکراری بودن منطقه به شما دست نمی دهد.

نقشه های متنوعی در بخش چند نفره وجود دارند به طور کلی بخش چند نفره عنوان یکی از بهترین بخش های این بازی است

نقشه های متنوعی در بخش چند نفره وجود دارند. به طور کلی، بخش چند نفره این عنوان یکی از بهترین بخش های این بازی است

 جمع بندی:

می توانم به جرئت اعلام کنم که Battlefield Hardline بهترین بازی در سری خودش است. گرافیک بازی عالی است، صداگذاری بی نقص است، گیم پلی جذابی دارد. البته درست است گیم پلی بازی فوق العاده نیست، درست است که بازی، گرافیکی مانند عناوین نسل هشتمی ندارد، اما نکات مثبت بازی آن قدر جذاب جلوه می کنند که می توانید بدون در نظر گرفتن نکات منفی، از بازی لذت ببرید. تاکید می کنم قصد ندارم مقایسه ای میان Battlefield Hardline و Call Of Duty Advanced Warfare انجام دهم اما به نظر من در نبرد امسال این نماینده ی COD بود که موفق ظاهر شد. اما این بدان معنا نیست که نباید Hardline را بازی کنید! بلکه من تجربه ی Hardline را به همه ی شما پیشنهاد می کنم. از روی تصاویر قضاوت نکنید، تا خود بازی را نبینید نمی توانید آن چه را که گفتم به خوبی درک کنید.

 

oyd6g75xzrax1o0rtnff

” این نقد بر اساس نسخه ی PS4 بازی انجام شده است “

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا
تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا
تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا
تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا
تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا
تعقیب، شلیک و بَنگ! | نقد و بررسی Battlefield Hardline - گیمفا