روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا
روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا
روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا
روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا

روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source

Mobin Ahmady
۱۶:۰۱ ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا

مرگ، زنده شدن، مرگ و باز هم زنده شدن! این چیزی است که طرفداران سری بازی های Counter Strike دوست دارند. البته درست نیست بگوییم ” دوست دارند ” چراکه به آن عادت کرده اند! اصولا، سری بازی های Counter Strike به دلیل همین سبک جذابی که دارند، در میان کاربران محبوب شده اند. به جرئت می توان سری بازی های Counter Strike را یکی از جذاب ترین بازی ها خطاب کرد که با وجود مدت زمان زیادی که از انتشار اولین نسخه از بازی می گذرد، هنوز مخاطبان خاص خود را دارد و گیمرها اوقات خود را با آن سپری می کنند.اگر هنوز هم در حال تجربه ی این بازی هستید و یا حتی از آن دست کشیده اید، بدون شک مشاهده ی این نقد و بررسی می تواند برایتان جذاب باشد! پس با گیمفا و نقد و بررسی Counter Strike Source همراه شوید.

counter strike source cover

Counter Strike Source COVER

نام بازی: Counter Strike Source

سازنده: Valve Corporation

ناشر: Valve Corporation

سبک: شوتر – آنلاین (اول شخص)

تاریخ عرضه: ۱ نوامبر ۲۰۰۴

پلتفرم (ها): Windows, OS X, Linux


تاریخچه سری بازی های Counter Strike:

در سال ۱۹۹۹ بود که اولین نسخه از سری عناوین Counter Strike ، که به طوری می شد آن را نسخه ی تکامل یافته ی Half-Life دانست ، منتشر شد. در واقع در این بین ، نام بازی از هر دوی آن ها نشئت گرفت و اولین نسخه Half-Life: Counter-Strike نام گرفت. به ترتیب بعد از آن Counter Strike 1 و Counter Strike 1.5 عرضه گشت و در نهایت در سال ۲۰۰۳ نسخه ی محبوب ۱٫۶ وارد بازار شد. در زمان عرضه ، بازی Counter Strike یکی از برترین بازی های تحت شبکه بود که کاربران زیادی را به خود علاقه مند کرد و به جرئت می توان گفت که هنوز هم از جذابیت خاصی برای کاربران برخوردار است. این بازی موفق شد تا در مدت زمان کمتر از ۳ سال بر جایگاه نخست ” برترین بازی های اکشن – آنلاین سال ” قرار گیرد. بدون شک همین الان که در حال مطالعه ی این نقد هستید ، ده ها نفر در حال تجربه ی این بازی – چه به صورت آنلاین و یا آفلاین – هستند. ده ها سرور فعال وجود دارد که در هر کدام افراد متعددی در حال انجام بازی هستند.

در سال ۲۰۱۰ بود که کمپانی Valve Software ساخت نسخه ی جدید بازی را آغاز کرد و در سال بعد از آن ، چند تصویر و تریلر از بازی منتشر کرد تا اینکه در نهایت در سال ۲۰۱۱ ، بازی Counter Strike Source به صورت رسمی معرفی شد. اما این بار شاهد تغییراتی در بازی بودیم. Valve Software به جای کمک گرفتن از Half-Life از Hidden Path Entertainment کمک گرفت تا نسل جدید گرافیک را در بازی پیاده سازی کند. تغییراتی که پیامدهای مثبت و منفی فراوانی داشت! خیلی ها با همان نسخه ی ۱٫۶ که سیستم فوق العاده ضعیفی را می طلبید راحت تر بودند اما عده ای دوست داشتند نسخه ای متفاوت از Counter Strike را تجربه کنند. گرافیک بازی نسبت به نسخه (ها) ی قبلی به صورت بسیار عالی بهبود یافته و تعداد سلاح ها و آیتم ها چند برابر شد …

داستان بازی:

داستان بازی را می توان در چند سطر خلاصه کرد! ماجرای بازی ، درگیری همیشگی میان پلیس ها و تروریست ها می باشد اما نه آن طور که فکر می کنید. در بازی ، هر بار که کشته می شوید می توانید دوباره (در راند بعدی) به بازی برگردید و انتقام خود را از دشمن بگیرید! می کشید ، کشته می شوید. می کشید و به احتمال زیاد باز هم کشته می شوید! تا اینکه از بازی دست می کشید.

counter strike source

Counter Strike Source

 صداگذاری:

بدون شک یکی از نقاط قوت بازی Counter Strike Source صداگذاری آن می باشد.البته صداگذاری بازی نسبت به نسخه ی پیشین (Counter Strike 1.6) تغییرات اساسی نکرده و فقط در چندین حالت بهبود هایی مشاهده می شود. صدای تکسچرها در بعضی جاها با تغییراتی رو به رو شده و بهبود یافته اند. البته هنگامی که در بازی به تیر اندازی می پردازید، می توانید به خوبی صدای شلیک گلوله ها را بشنوید و این حس عالی ای به شما می دهد. یکی از بهترین قسمت های صداگذاری بازی، شنیدن صدای پای خودتان است که در محیط های خاکی و محیط های بُتنی متفاوت است. در صورتی که دوست دارید در بازی مخفیانه به دشمن نزدیک شوید بدون اینکه دشمنانتان از وجود شما با خبر شوند، باید با نگه داشتن کلید Shift حرکت خود را آهسته کنید. البته نمی دانم چگونه است که شما در هر حالت صدای پای دشمنانتان را نمی شنوید!!

در صورت تمایل می توانید با دستور دادن به دوستانتان آن ها را به کاری وادار کنید. البته در ۸۰ درصد از مواقع این کار جواب می دهد و بعضی از آن ها این کار را قبول نمی کنند. با زدن هر یک از کلیدهای Z ، X و C لیستی در کنار صفحه باز می شود که در آن می توانید انتخاب کنید که می خواهید دوستانتان با شما بیایند، از شما محافظت کنند، جتگ را شروع کنند، بمب را کار بگذارند (در گروه تروریست ها) و یا … .

به طور مثال می توانید با زدن کلید Z و پس از آن انتخاب گزینه ی ۱ دستور دهید که دوستانتان از شما محافظت کنند …

البته هر چند نسخه ی Source تحول زیادی در سری بازی های Counter Strike ایجاد کرد اما بسیاری ترجیح دادند تا همان نسخه ی ۱٫۶ را بازی کنند. البته دلایلی هم برای خودشان داشتند! طلبیدن سیستمی ضعیف تر، محیطی جذاب تر و … دلایل آن ها بود که به نظر من نسخه ی Source بسیار بهتر از ۱٫۶ است. اگر کمی فکر کنید می بینید که نسخه ی Source سیستم آن چنان قدرتمندی هم نمی خواهد! حتی کسانی هم که سیستم ضعیفی دارند می توانند به راحتی با صرف هزینه ای کم سیستمی متناسب برای خود دست و پا کنند تا بتوانند بازی را اجرا کنند.

Counter Strike Source نسخه ی تکامل یافته ی Counter Strike ۱٫۶:

می توانم به جرئت بگویم که Counter Strike Source نسخه ی تکامل یافته ی Counter Strike ۱٫۶ است! همانطور که در بخش صداگذاری هم اشاره کردم، صداگذاری بازی تغییرات چندانی نکرده است. حتی مراحل بازی هم کمی گسترده تر شده اند و نمی توان فرق زیادی بین نقشه های نسخه ی ۱٫۶ با نسخه ی Source پیدا کرد. البته درست است که جزئیات بیشتر شده اند، آیتم های جدیدی در نقشه ها وجود دارد، بشکه ها در بعضی مراحل قرار داده شده اند و … اما محیط همان محیط قدیمی است و با توجه به اینکه نسخه ی Source حدود ۸ سال بعد از نسخه ی ۱٫۶ عرضه شد این اصلا نمی تواند نکته ی جالبی باشد!

می بینید که بعد از هشت سال هنوز هم تغییری اساسی در بازی دیده نمی شود

می بینید که بعد از هشت سال هنوز هم تغییری اساسی در بازی دیده نمی شود!

 گیم پلی:

گیم پلی بازی Counter Strike Source در یک کلام ( به نسبت زمان انتشار ) عالی است. بازی در بیشتر جاها روان و خوب اجرا می شود و شاهد افت فریم بسیار کمی بودیم. به طور کلی گیم پلی روان بازی یکی از نقاط قوت بازی به شمار می رود چراکه معمولا بازی های این سبک از گیم پلی روانی برخودار نیستند.

اصولا در طول بازی باگ های ” اندکی ” دیده می شوند. البته نمی توان آن ها را زیاد جدی گرفت چون در کل بازی آن قدر گرافیک بالایی ندارد تا شما با اینگونه باگ ها آزرده خاطر شوید. در بازی سطح های مختلفی برای بازی کردن وجود دارد! از Easy که راحت ترین سطح می باشد و در آن دشمنانتان از هوش مصنوعی بسیار ضعیفی برخوردار اند گرفته تا Expert که بازی کردن در این سطح کار هر کسی نیست. در این حالت دشمنانتان فقط سرتان را نشانه می گیرند و با یک لحظه سهل انگاری خوذ را مرده می بینید.

در بازی، مراحل زیادی وجود دارد. از بین آن ها می توان به cs_office و cs_militia و de_aztec و cs_assault و de_dust2 اشاره کرد که در بین این مراحل de_dust2 محبوب ترین آن هاست. البته مراحل دیگر هم از جذابیت خاصی برخوردارند اما خیلی ها سری عناوین Counter Strike را با همبن مرحله de_dust2 می شناسند.

در ادامه می توانید تریلری از مرحله de_dust2 را که توسط خودم ضبط شده است مشاهده کنید. لازم به ذکر است که این بازی، در سطح Expert انجام شده است.

دانلود ویدیو

یکی از نقاط جالب توجه بازی برای من، برجای ماندن اثر گلوله ها روی دیوار است! اگر چه این اثرات بعد از مدتی پاک شده و محو می شوند اما در نوع خود تیر زدن به دیوار و سوراخ شدن آن برای یک بازی با این گرافیک می تواند نکته ای مثبت برای بازی تلقی شود. البته این ویژگی در نسخه ی ۱٫۶ بازی هم دیده می شد اما در نسخه ی Source به طرز جذاب تری روی آن کار شده است.

نگاهی به Counter Strike Global Offensive:

بدون شک نسخه ی Global Offensive این سری، تحولی شگرف در Counter Strike ایجاد کرد. البته نمی توان بازی را از هر لحاظ مثبت خواند! نسخه ی Global Offensive آن هیجانی که نسخه های قبلی از آن برخوردار بودند را نداشت! خود من برای تنوع خواستم به Counter Strike Global Offensive یک نگاهی بیاندازم وبرای چندین ساعت خود را سرگرم کنم اما در دقایق ابتدایی بازی، از بازی کردن دست کشیدم. نمی دانم… شاید گرافیک این نسخه آن قدر متحول شده است که دیگر نمی تواند آن هیجان اولیه را به کاربر وارد کند.

در اولین لحظه ای که وارد بازی شدم احساس کردم با یکی از سری عناوین Call Of Duty MW سر و کار دارم. صدای اسلحه ها، نحوه ی حرکت کردنِ شخصیت بازی، شکل و شمایل شخصیت های بازی و … به کلی تغییر کرده بودند و این موضوع اصلا برای من جالب نبود. شاید عادت کردن به این شرایط جدید کمی زمان بطلبد اما هر چقد هم باشد من حاضر نیستم به خاطر آن وقت خود را تلف کنم!

اسلحه ی m4 با رنگ سبز زیاد جذاب به نظر نمی رسد

اسلحه ی M4 با رنگ سبز زیاد جذاب به نظر نمی رسد!

به نظر من، Counter Strike Source موفق ترین بازی در سری خودش است! البته نمی توان از نقاط ضعف بازی چشم پوشی کرد. اما بدون شک گرافیک ” کاغذی ” Counter Strike 1.6 در دنیای امروز زیاد جالب به نظر نمی رسد. البته نمی گویم که Counter Strike Source از گرافیک بالایی برخوردار است . نه! فقط به نظرم حد تعادل بین نسخه ی ۱٫۶ و نسخه ی Global Offensive همین Counter Strike Source است که با وجود مشکلات اندکی که دارد مرا هر روز به انجام خود وادار می کند!

نتیجه گیری:

همانطور که بارها در نقد دیدید، من عنوان Counter Strike Source را بهترین عنوان در سری خودش به حساب می آورم. صداگذاری بازی عالی است. صدای پای شما به هنگام حرکت گوشتان را نوازش می دهد. البته باید قبول کنیم که Counter Strike Source ” کامل ترین عنوان در سری خودش نیست! ” اما بهترینِ آن است. هر نسخه ای مشکلات مختص به خودش را دارد اما مشکلات Counter Strike Source آن قدر به چشم نمی آیند که آن را ناموقف خطاب کنیم. برای هر کسی که می خواهد برای اولین بار سری Counter Strike را تجربه کند، نسخه ی Source را پیشنهاد می کنم چراکه نه سیستم قوی می خواهد و نه از انجام آن خسته می شوید.

 

counter

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا
روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا
روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا
روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا
روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا
روزی روزگاری: خون ریزی بی حد و مرز | نقد و بررسی Counter Strike Source - گیمفا