روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا
روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا
روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا
روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا

روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3

عرفان استادی
۱۲:۵۱ ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا

بالاخره به یک نقطه از زندگی می رسید و از خود می پرسید: وقتی در شرایط سخت و غیرقابل تصور قرار بگیرم، عکس العمل ام چه خواهد بود؟ آیا تسلیم ترس می شوم و یا کار درست را انجام می دهم؟ این کار درست چیست و بهای آن چه خواهد بود؟ آیا انسان می تواند در چنین شرایطی به درستی فکر کند؟ برای محافظت از کسانی که برایتان عزیز هستند، تا کجا پیش خواهید رفت؟ بیایید با این مقاله به گذشته برویم و خاطرات خود را با یکی از برترین بازی های ۲۰۱۲ زنده کنیم.

تا حالا بهت معنای دیوانگی رو گفتم؟

دیوانگی اینه که یک کاری رو دوباره و دوباره انجام بدی و انتظار داشته باشی که چیزی تغییر کنه… این دیوانگیه. اولین باری که یک نفر اینو به من گفت… نمیدونم… فکر کردم داره منو مسخره میکنه… پس بهش شلیک کردم. قضیه اینه… حق با اون بود. و بعد من شروع کردم به دیدن این قضیه… به هرجایی که نگاه کردم این انسان های آشغال رو دیدم… هرجایی که نگاه کردم… یک کاری رو دوباره و دوباره انجام می دادند و با خودشون فکر می کردند: این بار قضیه فرق میکنه… نه نه نه نه متاسفم، این بار قضیه فرق میکنه… تا حالا بهت معنای… دیوانگی رو… گفتم؟

Vaas Montenegro –

3b742088 91dfjy1ihvl

Box Art

نام بازی: Far Cry 3

سازنده: Ubisoft Montreal (با همکاری دیگر استدیوهای یوبی سافت)

ناشر: Ubisoft

سبک: شوتر اول شخص/ اکشن ماجراجویی/ دنیای آزاد به همراه عناصر نقش آفرینی

پلتفرم ها: Xbox 360/PS3/PC

موتور: Dunia Engine 2

بازی Far Cry 3 در سال ۲۰۱۲ توسط استدیو یوبی سافت مونترال ساخته و توسط شرکت یوبی سافت برای پلتفرم های Xbox 360/PS3/PC عرضه گردید. در زمان انتشار، این نسخه توسط منتقدان و بازیکنان ستایش شد و به یکی از عناوین سال تبدیل گشت. در واقع این موفقیت Far Cry 3 بود که سازندگان را به ساخت نسخه چهارم سوق داد. این بازی در سبک خود یک نوآوری خلاقانه به حساب می آمد که بازیکنان را برای مدت ها سرگرم نگاه داشت و تبدیل به یکی از خاطره انگیزترین تجربه های گیمینگ شد.

یک روان پریش و یک مکمل | داستان

هر انسانی باید خودش را برای روزی آماده کند که با مشکلی سخت و یا وضعیتی غیرمنتظره رو به رو می شود. عاقلی در این باره گفت: “تصمیم گیری با ما نیست، تنها تصمیمی که ما باید بگیریم این است که به چه شکلی از زمان استفاده کنیم.” Far Cry 3 شما را در چنین وضعیتی قرار می دهد. با جیسون بِرودی آشنا شوید؛ یک فرد کاملا معمولی که به همراه برادران بزرگ تر و کوچک ترش یعنی گِرنت و رایلی و دوستانشان لیزا، دِیزی، کیت و الیور برای جشن گرفتن دریافت مدرک خلبانی برادرش رایلی به بانکوک سفر می کنند. وقتی برفراز آسمان ها مشغول چتربازی هستند، در مجمع الجزایر روک فرود می آیند که توسط دزدان دریایی اداره می شود.

jason brody

Jason Brody – جیسون برودی

این دزدان دریایی توسط واس مٌنتِنگرو (Vaas Montenegro) رهبری می شوند و این جمع دوستان را به اسارت می گیرند. جیسون و برادرش گرنت در ابتدای بازی درحالی که دیگر دوستانشان برای فروخته شدن به عنوان برده فرستاده می شوند، مورد آزار و طعنه های واس قرار می گیرند. گرنت و جیسون موفق به پیدا کردن راه فرار می شوند، اما به هنگام فرار، واس گرنت را می کشد و به جیسون اجازه فرار می دهد. پس از یک فرار موفقیت آمیز، جیسون با افراد دیگری در مجمع الجزایر آشنا می شود که از آن ها می توان به دِنیس راجرز اشاره داشت. او برای پیدا کردن دوستانش تلاش می کند و به جمع جنگجویان قبیله راکیات (Rakyat) می پیوندد. آیا یک انسان معمولی می تواند از پس این مسئولیت و حوادث پیش آمده بر آید؟ مسلما انتخاب عده زیادی تسلیم شدن و دست برداری از تلاش می باشد اما عده دیگر، کار درست و لازم را انجام می دهند.

این داستان کلی بازی Far Cry 3 است که پیچ و خم و فراز و نشیب های خود را دارد. در این عنوان با شخصیت های مختلفی رو به رو خواهید شد؛ شخصیت هایی که همگی منحصر به فرد بوده و اهداف به خصوص خود را دارند. با کرکترهایی رو به رو می شوید که ممکن است منزوی یا دیوانه باشند. بُعد فلسفی این نسخه، تغییر یافتن انسان بعد از انجام برخی کارها است؛ شخصیت اصلی بازی از یک انسان معمولی به جنگجویی حرفه ای تبدیل شده و تمامی افرادی که در هدفش جلودار او باشند را از بین خواهد برد. این تا جایی ادامه پیدا می کند که هدف نجات دوستان و خانواده، به انتقام تبدیل می شود.

همانطور که گفته شد، شخصیت های متفاوت و منحصر به فردی در این بازی وجود دارند که در این قسمت درباره برخی از آن ها مطالبی می خوانید. بسیاری از این شخصیت ها ممکن است در ماجراجویی جیسون برودی به او کمک کنند اما در Far Cry 3، شرایط سریع تغییر می کند!

fc3 cutout vaas

Vaas

Vaas Montenegro (واس منتنگرو)

با واس منتنگرو، یکی از دشمنان اصلی تان در Far Cry 3 آشنا شوید. با تمامی کارهای وحشتناکی که این شخصیت تا آخر بازی انجام می دهد، همچنان در میان بازیکنان از محبوبیت خاصی برخوردار است. شاید این محبوبیت از طرز صحبت کردن او که با طنز همراه است، ناشی می شود؛ چرا که در شرایط و محیط بازی، تنها او است که می تواند شوخ طبع باشد. اگر بخواهیم در مورد شخصیت واس صحبت کنیم، باید بگوییم که او منزوی، روان پریش، ظالم و پیچیده است. این فرد به همراه رئیسش Hoyt دشمنان اصلی بازی هستند.

Hoyt Volker (هویت وُلکر)

این فرد که رئیس تمامی تشکیلات دزدان دریایی است را می توان دشمن اصلی نیمه دوم Far Cry 3 به حساب آورد. Vaas دزدان دریایی را رهبری می کند و Hoyt سردسته تمام تشکیلات آن هاست که در زمینه مواد مخدر و برده داری کار می کنند. دیوانگی نسبی این فرد در مقایسه با دیگران شاید کمتر باشد اما همچنان سر راه شما قرار دارد.

fc3 cutout willis

Willis Huntley

Willis Huntley (ویلیس هانتلی)

ویلیس هانتلی از ماموران CIA است و جیسون در جزایر روک با او آشنا می شود. ویلیس در مورد جزایر و ساکنان اطلاعاتی به جیسون می دهد و در مسیرش به او کمک می کند. این فرد در کارش حرفه ای بوده و می توان از او به عنوان معدود افرادی در بازی یاد کرد که از سلامت روانی برخوردار است. اگر Far Cry 4 را بازی کرده باشید، می دانید که در قسمت چهارم، او باز می گردد اما این بار، مراقب پشتتان باشید چرا که کاملا قابل اعتماد نیست!

Dennis Rogers (دنیس راجرز)

دنیس راجرز در واقع فردیست که در ابتدای بازی، شما را نجات می دهد و با جزیره و قبیله راکیات آشنا می سازد. در طول ماجراجوییتان (اکثرا نیمه اول آن) دنیس به جیسون در هدفش کمک خواهد کرد اما نهایتا انگیزه اش تبدیل کردن وی به یک جنگجوی لایق قبیله است. این فرد در کشمکش شخصیتی جیسون از فردی که بوده به انسانی که تبدیل شده تاثیر بسزایی دارد. اما مانند دیگر شخصیت های متعدد این مجمع الجزایر، نمی توان به او اعتماد کرد.

far cry 3 9 1329425969

توانایی و آزادی عمل در انجام مراحل بازی

بکش یا کشته شو | گیم پلی

با اینکه زمان بندی بخاطر داستان بازی از اهمیت والایی برخوردار است، شما از نظر زمانی زیاد محدود نیستید. دنیای بازی بسیار بزرگ است و تنها حرکت کردن و دیدن تمام جزایر وقت زیادی از شما میگیرد؛ حال ماموریت های فرعی و یافتنی های بی شمار را به آن اضافه کنید که بر محتوای آن می افزایند.

بازی را می توان به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرد. فعالیت های زیاد همیشه شما را سرگرم نگاه خواهند داشت. اما اول در مورد عناصر اصلی گیم پلی صحبت می کنیم.

سیستم مبارزات بازی بخاطر متعدد بودن دشمنان و گزینه های شما غنی بوده و می توانید از انواع سلاح های پرصدا و بی صدا (از جمله کمان!) برای پیش بردن هدف خود استفاده کنید. همچنین استفاده از طبیعت می تواند عاملی دیگر برای موفقیت شما باشد. در پایگاه ها، تپه ها، جنگل ها و هر محیط طبیعی دیگر با دشمنان به مبارزه خواهید پرداخت و گاهی ممکن است با NPC های نسبتا زیادی رو به رو شوید که سلاح های سنگین و قدرتمندتان تنها کمک شما هستند.

q5gu4o98cqf8ozbd521j

محیط های وسیع با گرافیک چشم نواز جزیره ای

سیستم ارتقای بازی همه جانبه است. شما می توانید قابلیت ها و مهارت های جدید را در سه شاخه بیاموزید و با این مهارت ها، کار خود را ساده تر کنید. البته این ارتقاها به امتیازات XP بدست آمده توسط شما بستگی دارد. با کشتن حیوانات و جانوران مختلف (وابسته به پوشش جانوری منطقه خاص) می توانید ابزار خود را ارتقا دهید. این سیستم ارتقا حوصله زیادی می خواهد اما با استاد شدن در آن، به راحتی از پس دشمنانتان بر می آیید. این یکی از نقاط قوت و متفاوت بازی بود و در حین بدست آوردن این ارتقاها، تجربیات جالبی برای شما رقم می خورد.

مراحل اصلی نیز تا آخر بازی هیجان خود را حفظ می کنند اما گاهی طی کردن مسافت های بین آن ها می تواند کاری خسته کننده باشد که این را هم به دنیای وسیع نسبت می دهیم. مراحل فرعی متعددی در درون بازی گنجانده شده اند. بعضی از آن ها، شرکت در مسابقات بوده و بعضی هم از شما می خواهند تا به روشی خاص، فرماندهان دشمن را نابود سازید. برج های رادیویی (Radio Tower) یکی دیگر از چالش های شما هستند؛ با قطع کردن سیگنال هر برج در بالاترین نقطه آن، می توانید از جزئیات منطقه ای که در آن هستید با خبر شده و همینطور اسلحه ها در فروشگاه رایگان می شوند. اردوگاه های دشمن نیز در سراسر منطقه موجود هستند که با تسخیر آن ها، مراحل فرعی برای شما باز می شوند. سیستم اقتصاد بازی نیز در اوایل آن می تواند چالش برانگیز باشد که این عبارت در مقایسه با نسخه چهارم فرانچایز (Far Cry 4) صدق می کند.

از هرچه بگذریم، سیستم مخفی کاری FC 3 را نمی توان فراموش کرد. محیط از همه جهات در اکثر نقاط باز بوده و به شما انتخاب های متعددی می دهد. با استفاده از سلاح های مخصوص مخفی کاری نیز کار برای شما آسان تر می شود. اما مانند Far Cry 4، تنها یک اشتباه کافیست تا تمامی نفوذتان برملا شده و در این صورت، از همه طرف مورد تهاجم دشمنان قرار می گیرید. پس حرفه ای شدن در مکانیک های مبارزات و حرکت بازی نیز مدتی زمان خواهد برد و به عبارتی واقع گرایانه هستند.

cenote no logo gold

گرافیک زیبا و بی نظیر بازی (در زمان خودش) در این تصویر نمایان است

جزایر رویایی | گرافیک

در سال ۲۰۱۲، Far Cry 3 از نظر گرافیکی بسیار قدرتمند بود. محیط های طبیعی و آب های جاری و ساکن به خوبی هرچه تمام تر ساخته شده بودند. درختان و گیاهان و حرکت آنها به همراه گیم پلی درگیرکننده بر زیبایی هرچه بیشتر بازی و تجربه بازیکنان می افزودند. در جلوه ها، افکت ها و محیط طبیعی کمتر نقصی دیده می شود، البته اگر آن را با بازی های امروزی مقایسه نکنیم. همانطور که گفته شد، محیط و استفاده از آن، یک عنصر کلیدی در بازی محسوب می شود و اگر گرافیک فوق العاده را به آن بیفزاییم، دل نشینی آن به حد اعلا می رسد.

موسیقی بیادماندنی و صداگذاری مثال زدنی

صداگذاری عالی شخصیت های متعدد بازی از دیگر نقاط قوت آن محسوب می شوند. صداگذاری کرکتر محبوب واس منتنگرو توسط Michael Mando انجام می شود. Gianpaolo Venuta نیز در نقش جیسون برودی شخصیت اصلی بازی ایفای نقش می کند. موسیقی متن Far Cry 3 توسط برایان تایلر ساخته شده است و می توان بعضی از قطعه های آن را شاهکار به تمام معنا دانست. یکی از قطعه های موسیقی (I’m Sorry) که در تیتراژ پایانی بازی شنیده می شود را برای دانلود قرار داده ایم؛ این قطعه زیبا را از دست ندهید (از این موسیقی در تریلرهای بازی هم استفاده شده است):

دانلود موسیقی I’m Sorry به صورت MP3

far cry 3 im dying

Jason Brody & Rakyat Warriors | Rook Islands

تجربه ای کم نظیر

Far Cry 3 با سیستم گیم پلی پیچیده، داستان جذاب و درگیرکننده، گرافیک بصری و هنری فوق العاده، موسیقی بیادماندنی و صداگذاری متناسب با محیط، تبدیل به یکی از برترین بازی های نسل گذشته شد به طوری که ستایش دیگر منتقدان را برانگیخت و هم اکنون نمره آن در متاکریتیک ۹۱ می باشد. این عنوان توانست تجربه های متفاوت و منحصر به فردی برای هر بازیکن رقم بزند چرا که گسترده است و برای همین Far Cry 4 را به معنای واقعی کلمه می توان تکرار یک فرمول موفق دانست. قابل ذکر است که Far Cry 3 در سال ۲۰۱۲ به عنوان برترین بازی گیمفا انتخاب شد.

 

n3ngidj8kl5krdd6kf82

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا
روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا
روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا
روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا
روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا
روزی روزگاری: حد و مرز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry 3 - گیمفا