حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا

حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم

کسری نراقی
۱۲:۰۷ ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا

اگر بخواهم مقدمه ای کوتاه برای این مقاله بنویسم می توانم بگویم که Racing، سبکی است که در طول حیاتش عناوینی افسانه ای را به خود دیده است. عناوینی نظیر سری بازی های Gran Turismo بر روی کنسول جادویی PS2 گرفته تا عناوینی نظیر Need For Speed Underground 2 و NFS Most Wanted. همگی این عناوین توانستند مخاطبین خاص خود را جذب کنند و سبک ریسینگ را به محبوبیت منحصربه فردی برسانند. اما با گذشت زمان ایده های محدود، اما جالب این سبک از بین رفت و عناوینی عرضه شدند که سعی میکردند از گرافیک خوب و حتی داستان(!) استفاده کنند تا ضعف های خود را بپوشانند. به هرحال در نسل هفتم عناوینی نظیر NFS: The Run با انتقادهای شدید منتقدین رو به رو شدند تا EA تصمیم بگیرد که NFS را با تغییر و تحولات زیادی رو به رو کند. فارغ از این بحث ها می توان گفت که با وجود عدم وجود ایده های زیاد، سری بازی های Forza، Dirt در نسل هفتم بسیار خوب عمل کردند و سونی هم با Gran Turismo 5 پا به میدان گذاشت که در ادامه در مورد تک تک این عناوین توضیح خواهم داد.

برترین Racing های نسل هفتم…

از همان ابتدا خدمت شما عرض کنم. در این مقاله من بیشتر با نمرات و افتخارات بازی ها کاردارم تا علاقه ام به آن ها. همچنین اکثر این بازی ها را تجربه کردم و به صراحت می توانم خدمت فن های سونی بگویم که GT5 بهترین ریسینگ این نسل نیست! حداقل تجربیات من و سایر منتقدین نسبت به آن تاحدودی این را نشان می دهد.

۱.FORZA Motorsport 4

متا اسکور: ۹۱

سازنده: Turn 10 Studios

ناشر: Microsoft Studios

پلتفرم:X360

تاریخ انتشار: ۱۱ اکتبر سال ۲۰۱۱

سبک: شبیه ساز رانندگی

دو نسخه ی قبلی Forza دارای نمرات بهتری نسبت به فورتزا ۴ بودند اما نکته ای که نسخه چهارم این سری بازی را خاص و متمایز می کند این است که تکامل گرافیکی فوق العاده فورتزا ۴ و شبیه ساز بی نظیر رانندگی آن در پیست های اتومبیل رانی، فورتزا ۴ را تبدیل به بهترین ریسینگ نسل می کند. عنوانی که با لایسنس فوق العاده اتومبیل ها، قابلیت های Auto Log، ویژگی های منحصر به فرد رانندگی و جهش فوق العاده اش نسبت به سایر ریسینگ های شبیه ساز، توانست از نظر بسیاری از منتقدین و شخص من تبدیل به بهترین ریسینگ نسل شود. Forza MS4 مانند Forza Horizon یک عنوان Open World خالص نیست ولی گرافیک منحصر به فرد آن در دموها و گیم پلی آنقدر شگفت انگیز است که تصورکردن فورتزا ۴ به عنوان یک بازی امر سختی خواهد بود! با بازی کردن فورتزا ۴ می توانید این جمله را به خوبی درک کنید:

“و اکنون مرز بین رویا و واقعیت شکسته خواهد شد!”

https://gamefa.com/wp-content/uploads/2013/11/FORZA.jpg

۲.Colin McRae: Dirt 2

Dirt 2 - NTSC-U Retail Cover-dirt2.jpg

متا اسکور: ۸۹

سازنده: Codemasters

ناشر اصلی: Codemasters

ناشران فرعی: SCEE(برایPSP،PS3 در اروپا)

Namco Bandai (در استرالیا)

Feral Interactive(سیستم عامل مک)

پلتفرم ها:PS3-PSP-X360-PC-Mac-Cloud(On Live)-DS-Wii

تاریخ انتشار: ۸ سپتامبر ۲۰۰۹ و ۱ دسامبر ۲۰۰۹ برای PC

سبک: نیمه آرکید

Dirt 2 عنوانی نیمه آرکید است و دارای بعضی از استانداردهای شبیه سازی نیز می باشد. Dirt 2 با توجه به استانداردهای رالی ساخته شده است وگیم پلی آن در جاده ها و مسیرهای سخت و خاکی پیش می رود. این بازی با توجه به زمان عرضه اش دارای گرافیک فوق العاده ای است که از جلوه های بصری و افکت های فوق العاده ای نظیر خاک و آب بهره مند است. Dirt 2 به خوبی لایسنس اتومبیل های رالی را انجام داده است و همچنین از Sound Truck های کاملا اختصاصی بهره مند است. بازی در مدهای مختلف قابل بازی است و گیم پلی آن استانداردهای یک عنوان AAA را رعایت کرده است. ویژگی منحصر به فرد Dirt 2 این است که در طول بازی احساس یک شبیه ساز کامل را ندارید اما کنترل ماشین و فیزیک آن فوق العاده کار شده است. تخریب پذیری بی نظیر Dirt 2 نشان می دهد که این بازی از چه عظمتی در گرافیک و طراحی های فنی برخورد دار است. Dirt 2 به حق مستحق چنین جایگاهی می باشد و گرافیک آن با استفاده از EGO Engine، در سال ۲۰۰۹ منحصر به فرد به نظر می رسد.

۳. Gran Turismo 5:


متا اسکور:
۸۶
سازنده:
Polyphony Digital

ناشر: Sony Computer Entertainment

پلتفرم:  Play Station 3

تاریخ انتشار: ۲۴ نوامبر ۲۰۱۰

سبک: شبیه ساز رانندگی

وقتی که Kazunori Yamauchi سری بازی های Gran Turismo را خلق کرد، سونی در خواب هم نمی دید که گرن توریسمو تبدیل به یکی از پرفروش ترین سری بازی های تاریخ شود. گرن توریسمو در نسل ششم خارق العاده ظاهر شد و در نسل هفتم هم تا به اینجای کار و قبل از عرضه GT6 تنها نسخه این سری بوده است. من در این مقاله وقت زیادی برای مانور ندارم زیرا باید تا دهمین بازی پیش برویم اما می خواهم تنها چندخط کوتاه ولی مفید در مورد GT5 بنویسم. گرن توریسمو ۵ می توانست بهتر از این باشد اما در نظر من در حد برترین ریسینگ نسل نیست اما به هرحال این بازی از جایگاه ویژه ای در نزد من برخورددار است. GT5 در حد نسخه های قبلی اش نیست ولی طراحی اتومبیل ها، پیست ها و محیط تقریبا در سه سال پیش چیزی در حد یک انقلاب بود! البته در این بین سازندگان اشتباهات فاحشی را در مورد GT5 انجام دادند. دو دستگی اتومبیل ها که به دو گروه اتومبیل های پریمیوم و استاندارد تقسیم می شدند اشتباه بزرگی بود و همین ضربه را به بازی وارد کرد. بعضی از اتومبیل ها ضعف فاحشی در تصادف ها داشتند و بعضی از آن ها هم بسیار کند بودند.GT5 اما طراحی جزئیات شگفت انگیزی داشت و همچنین شبیه سازی خوب آن به ویژه هندلینگ فوق العاده اتومبیل ها از جمله ویژگی های گیم پلی GT5 بود. این بازی قطعا برترین ریسینگ نسل نبود اما حضور داشتن آن در بین ۳ ریسینگ برتر نسل، خالی از لطف نبود!

۴.Project Gotham Racing 3

متا اسکور: ۸۸

سازنده: Bizarre Creations

ناشر: Microsoft Games Studios

پلتفرم: X360

تاریخ انتشار: ۲۲ نوامبر ۲۰۰۵(عنوان لانچ کنسول X360)
سبک
: Racing!

Project Gotham Racing را میتوان عنوان فراموش شده ای دانست. حال مایکروسافت با FORZA قصد کنار زدن سونی را دارد و این سری دوست داشتنی که کنسول ایکس باکس(XBOX) را به موفقیت رساند. نسخه های اولیه این بازی نمرات و فروش فوق العاده ای را کسب کردند که بسیار قابل توجه بود. شاید این بازی را بتوان عنوان بهتری نسبت به Dirt یا GT دانست اما اگر کمی موشکافانه بررسی کنیم و این بازی را تجربه کنیم می بینیم که PGC3 نسبت به نسخه ۲ پیشرفت محسوسی نکرده بود اما با این حال آنقدر خوب بود و با گرافیکی خوب در آن زمان(هشت سال قبل) توانست از نظر مجله رسمی ایکس باکس جایزه بهترین عنوان لانچ این کنسول و بازی سال را از آن خود کرد. در بازی لایسنس رسمی تمامی اتومبیل های شرکت های فراری، فورد، لامبورگینی خریداری شده بود و همچنین از محیط های کاملا واقعی استفاده شده بود. استفاده از موتور سیکلت در بازی یکی از سورپرایز های فوق العاده بازی بود که با استفاده از نمونه های اصلی ساخته شده بود. بازی با گرافیک بسیار خوب خود و همچنین گیم پلی نیمه آرکید خود، توانست یکی از بهترین عناوین انحصاری کنسول X360 باشد.

۵. Forza Motorsport 2:

متا اسکور: ۹۲

سازنده: Turn 10 Studios

ناشر: Microsoft Studios

پلتفرم:X360

تاریخ انتشار: ۲۴ می ۲۰۰۷

سبک: شبیه ساز رانندگی

انصافا نمی توانم اغراق نکنم که مایکروسافت در سبک ریسینگ در نسل هفتم فوق العاده عمل کرد! فورتزا ۲ شاید تحول بزرگ این سری بود. در واقع تمام المان های ابتدایی این سری بازی را Turn 10 با فورتزا ۲ شروع کرد. متا اسکور این بازی حتی از نسخه ۴ نیز بالاتر است اما اگر این مسئله را کنار بگذاریم این بازی مشکلاتی در امر شبیه سازی دارد و با توجه به سال عرضه اش می توان گفت که گرفتن چنین نمراتی کار سختی نبوده است! با این حال Forza Motorsport2 عنوانی است که شاید از نظر شما لیاقتش بیشتر از این رتبه باشد و حقش از Dirt و  PGR   بیشتر باشد اما اگر بخواهیم نگاهی جامع به این بازی داشته باشیم متوجه می شوید که المان های شبیه سازی در بعضی نقاط بازی به خوبی پیاده نشده اند که اگر بنده می توانستم آن را نقد کنم دلایل آن را شرح می دهم. اما قطعا بازی دارای ویژگی های ممتازی نیز هست که نام بردن از آن ها خالی از لطف نیست. Forza MS2 دارای گرافیکی خوب با توجه به سال تولیدش می باشد و همچنین بازهم مانند سایرین از لایسنس خوبی برخورددار است و حتی از بعضی از اتومبیل های کلاس فرمول یک هم می توانید استفاده کنید. مانند تمام سری بازی های فورتزا این بازی در صحنه های سینماتیک و همچنین بخش های فرعی و خارج از گیم پلی، دارای طراحی هنری فوق العاده ای می باشد. جای فورتزا ۲ میتواند بالاتر باشد اما قطعا Forza 4 کامل کننده رسالت سری فورتزا و اهداف Turn 10 بود و فورتزا ۲ فقط این راه را به صورت رسمی شروع کرد!

Need For Speed Hot Pursuit:

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQeXfJZM82I3d6UctUqX7UMYkNNopokOq5A_txAo58X8BXnxyOjnw

متا اسکور:۸۷

سازنده:Criterion Games
ناشر:
 EA

پلتفرم: X360,PS3,PC,IOS,Wii,Android
تاریخ انتشار:
۱۶ نوامبر ۲۰۱۰

سبک: Arcade Racing

اگر بخواهم در مورد Hot Pursuit 2010 چند کلمه کوتاه حرف بزنم فقط می توانم این را بگویم که Criterion Games، روحی دوباره به Need For Speed بخشید. به طوری که  Criterion دیگر نتوانست هیجان منحصربه فرد این بازی را به Most Wanted 2 منتقل کند. از مهم ترین ویژگی های Hot Pursuit این بود که توانست آبروی از دست رفته EA را بعد از فاجعه Undercover بخرد. استفاده از اتومبیل های پلیس در مقابله با خلافکاران خیابانی، به طور گسترده تر توسط Criterion وارد بازی شد و توانست ویژگی استفاده از اتومبیل های پلیس و غیر پلیس ره به تکامل برساند. از مهم ترین ویژگی های گرافیکی بازی استفاده از لوکیشن های فوق العاده در سطح شهر و جاده های کوهستانی و همچنین بهره مندی از فیزیک بالا بود.

۷.:Burnout Paradise

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR3TVJYo4m5xKBNkTxfL8rUikyOol1PJhvWCW_YnmJpHAY17FLP

متا اسکور:۸۷

سازنده:Criterion Game
ناشر:
EA

پلتفرم:PC,X360,PS3
تاریخ انتشار:
۲۲ ژانویه
سبک:
اتومبیل رانی(کاملا آرکید!)

NFS تنها ریسینگ EA نیست! Burnout دارد کم کم فراموش می شود و عرضه هر ساله NFS، این بازی را به یک IP فراموش شده تبدیل کرده است. به هرحال Paradise یکی از ریسینگ های خوب نسل هفتم بود. با وجود نمرات خوبش، برای عده ای از جمله من عنوان لذت بخشی نبود اما صرفا نمی توان از ارزش های آن کم کرد. Burnout یک عنوان خاص در نوع آرکید است. اگر دوباره بازی را تجربه کنید شاید نتوانید آن را درک کنید. مانند اکثر بازی های Criterion، تصادف ها در بازی بسیار اعصاب خورد کن هستند و متاسفانه این نوع تصادف که با پخش یک Replay، شما را عملا از گیم پلی خارج میکند، هنوز که هنوز است در برنامه های Criterion جا دارد. همچنین استفاده از نیترو، عملا مهم ترین بخش در گیم پلی بازی محسوب می شود زیرا بدون آن نمی توانید در رقابت با سایر اتومبیل ها موفق شوید. مسابقات Burnout در محیط های کوهستانی و در بعضی از لوکیشن ها هم در مناطق تنگ شهری رخ می دهد. لازم به ذکر است که این بازی عملا با NFS تفاوت های زیادی دارد! ویژگی های عجیب و غریبی نظیر موتور سواری از جمله این تفاوت ها هستند!

۸. Grid:

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRWLJwpqKpnfEPZ8E63tE853WPk3QMq3ZYgMw7aoTrjTeIHUG9ESw

متا اسکور:۸۷

سازنده:Codemasters

ناشر:Codemasters
پلتفرم:
PS3,MAC,PC,X360,Arcade
تاریخ انتشار:
۳۰  می ۲۰۰۸
سبک:
Real Driving

سال ۲۰۰۸، عنوانی متولد شد که از نظر تکامل گرافیکی، بهت را به ارمغان آورد! Grid، یک شبیه ساز خارق العاده بود. شهر، جاده، محیط های برفی، بارانی باعث ایجاد تغییرات آب هوایی داینامیک خارق العاده ای شدند. این بازی هرچیزی که کم داشت با توجه به زمان عرضه اش گرافیک خارق العاده ای داشت البته گیم پلی سخت و بعضا غیر اصولی Grid 2، باعث صدای شد منتقدان نه چندان سخت گیر آن زمان(!) هم در بیاید و از هندلینگ ضعیف بازی انتقاد کنند. لایسنس خوب خودروها و همچنین استفاده از مسابقات خیابانی بدون حضور پلیس(!) از جمله ویژگی های این بازی است. متاسفانه در نسخه یک این بازی هم از فیزیک خوبی استفاده نشده بود. به طور کل Grid  از نظر گیم پلی و ساختار کلی، در سطح خوبی بود اما قطعا مستحق رتبه ای بهتر از هشتم و بالاتر از عناوین نامبرده نیست!

:Mario Kart 7.9

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQbgLOcAzXINAZKdZFpe0rcf3eA6QpWSTHcfQHO7fuPi3wM-ClL

متا اسکور:۸۵

سازنده: Nintendo EAD Group No.1 Retro Studios
ناشر:
Nintendo
پلتفرم:
۳DS
تاریخ انتشار:
۱ دسامبر

سبک: ریسینگ آرکید

نمی توان منکر این شد که نینتندو شرکت خلاقی نیست! از ۱۹۸۵ که سوپر ماریوی پیکسلی منتشر شد تا به امروز که Super Mario 3D World آخرین نسخه از آن است. ماریو و لوئیجی، هرکدام جداگانه، بارها منتشر می شوند و انصافا هم هیچ گاه نمرات ضعیفی نگرفته اند! برعکس سونیک و کراش که نتوانستند به راه خود ادامه دهند ماریو روز به روز بهتر از قبل می شود!

Mario Kart هم یکی از نسخه های بیشمار ماریو است که برای ۳DS در ۲۰۱۱ منتشر شد. در طول بازی متوجه می شوید که با این که بازی کاملا غیر واقعی و فان است اما به شکل عجیبی لذت بخش است و طراحی هنری آن، آن قدر چشم نواز است که محو تماشای محیط خواهید شد. مطابق معمول ماریو مثل همیشه ایده دارد و این بار شما میتوانید از زمین و هوا شروع به مسابقه دادن به دوستان خود کنید و از قابلیت هایی نظیر Co_Op نیز بر روی یک کنسول دستی استفاده کنید! سری Mario Kart توانسته است به خوبی خود را حفظ کند اما به هرحال هنوز که هنوز است برای من یکی، هیچ عنوانی در سبک Mario Kart، به Crash Nitro Cart نرسیده است!

Need For Speed Shift.10

متا اسکور:۸۴

سازنده: Slightly Mad Studios

ناشر: EA
پلتفرم:
PS3,X360,PC,IOS,Android,Symbian,Windows Mobile
تاریخ انتشار:
 ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹
سبک:
شبیه ساز رانندگی

میخواهم کمی کوتاه تر حرف بزنم. حق دارید بپرسید چرا Most Wanted در این رتبه هم نیست ولی Shift هست! بخواهم راحت تر حرف بزنم می توانم بگویم MW، یک DLC نه چندان خوب برای HP بود و با محدودیت های بیشتر، شاهد عنوان معمولی ای بودیم. اما Shift برای اولین بار به ما نشان داد که NFS میتواند شبیه ساز خوبی را نیز در یک پیست به ما نشان دهد. همین هم شد. با لایسنس بسیار خوب EA و کنترل خوب اتومبیل، این بار شاهد یک NFS، با تغییرات زیاد بودیم. تغییراتی که به مذاق من و اکثر منتقدان خوش آمد. گرچه Shift مثل اکثر ریسینگ های نسل هفتم ضعف داشت اما طراحی بصری خوبش آن قدر مرا مجذوب خود کرد که به خود حق دادم Shift را دهمین ریسینگ برتر نسل بدانم.

Forza 4، بدون هیچ اغراقی بهترین ریسینگ نسل است. نمی توان کتمان کرد که تک نسخه Gran Turismo(تا قبل از نسخه ۶ که چند روز دیگر وارد بازار می شود) نتوانست قوی تر از Forza 4 باشد. پس بیایید نظر این نویسنده را بخوانیم و اگر قبول نداریم به شیوه ی خودمان، تقسیم بندی عادلانه تری داشته باشیم!

 

 

 

 

 

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا
حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

حماسه اتومبیل ها | نگاهی بر ۱۰ Racing برتر نسل هفتم - گیمفا