تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا
تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا
تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا
تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا

تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد

کسری نراقی
۱۲:۰۶ ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا

کارگاه تخصصی «پاسکال لوبان» استاد مطرح در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای در جهان، در انستیتو ملی بازی‌سازی ایران برگزار و با استقبال ویژه بازی‌سازان ایرانی همراه شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به نقل از مهر، پاسکال لوبان از اساتید بین‌المللی بازی‌سازی از روز سه‌شنبه به ایران سفر کرده است و بنابر برنامه‌ریزی اعلام شده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بازی‌سازان ایرانی فرصت حضور در سه ماژول طراحی شده در قالب کلاس و کارگاه تخصصی با حضور این استاد بین‌المللی را داشته‌اند.
این برنامه‌ آموزشی با استقبال ویژه بازی‌سازان ایرانی همراه شده و ماژول دوم این طرح در قالب کارگاه آموزشی در انستیتو بازی‌سازی ایران از ۹ صبح روز چهارشنبه آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه یافت. به بهانه استقبال ویژه بازی‌سازان ایران از این کارگاه تخصصی سراغ مهرداد آشتیاتی مدیر تولید بنیاد ملی‌بازی‌های رایانه‌ای و متولی برنامه برنامه‌ریزی و اجرای کلاس‌های آموزشی لوبان در ایران رفتیم.
فرصتی برای درآمدزایی بازی‌سازان ایرانی
مهرداد آشتیانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات برگزاری این کارگاه‌ها تخصصی گفت: کلاس آقای لوبان در سه ماژول مجزا طراحی شده بود. اولین ماژول روز سه‌شنبه در قالب کلاسی از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۶ عصر برگزار شد و موضوع تدریس در آن طراحی بازی‌هایی با پرداخت درون برنامه‌ای بود. نوعی از بازی‌ها که بازی به صورت رایگان ارائه می‌شود و در طول بازی امکان خرید برخی امتیازها و آپشن‌ها توسط کاربر وجود دارد.

پاسکال لوبان
وی افزود: این سبک بازی در سطح بازی‌سازی جهانی بسیار مطرح است و از آنجا که درآمدزایی بسیار خوبی هم می‌تواند برای استودیوهای بازی‌سازی ایرانی داشته باشد آقای لوبان تجربیات خود در این عرصه را در این کلاس به بازی‌سازان ایرانی ارائه کردند.
آشتیانی در ادامه به اشاره به ماژول دوم این کارگاه‌ها گفت: در روز چهارشنبه این کلاس در قالب کارگاه برگزار شد و در همان بازه زمانی ۹:۳۰ صبح تا ۶ عصر، بازی‌سازان با حضور و راهنما‌یی‌های آقای لوبان طراحی یک بازی کامل را با تمام المان‌های لازم در زمینه درآمدزایی، مدل اقتصادی درست، طراحی بازی دورن‌برنامه‌ای و مواردی از این دست را طراحی کردند. هدف هم این بود که در این کارگاه و با نظارت استاد لوبان طرح‌هایی در زمینه بازی‌های درون‌برنامه‌ای به سرانجام برسد.
بازدید لوبان از استودیوهای بازی‌سازی ایران
وی ادامه داد: ماژول سوم این کارگاه امروز با حضور آقای لوبان در استودیوهای بازی‌سازی پیگیری خواهد شد. در دیدار با بازی‌سازان ایرانی آقای لوبان مشورت‌هایی را در زمینه موفقیت مدل اقتصادی و امکان عرض اندام در بازارهای بین‌المللی ارائه خواهند کرد.
مدیر تولید بنیاد ملی‌بازی‌های رایانه‌ای درباره کفیفت استقبال بازی‌سازان از این برنامه گفت: استقبال از این کارگاه‌ها بسیار خوب بوده و می‌توان گفت بیشترین حد ممکن از ظرفیت بازی‌سازان ایرانی در این کارگاه حضور داشتند و نزدیک به ۷۰ نفر از بازی‌سازان در کلاس روز نخست حاضر بودند.
وی ادامه داد: در روز دوم و با توجه به کیفیت کارگاهی و درخواست آقای لوبان ظرفیت کلاس محدودتر بود اما تمام ۴۰ ظرفیت در نظر گرفته شده برای این کارگاه تکمیل شد و به جای ۵ گروهی که مدنظر آقای لوبان بود، ۷ تیم در این کارگاه امکان حضور پیدا کردند.
استمرار بهره‌مندی از تجربه‌های بین‌المللی
آشتیانی درباره برنامه بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای در زمینه استمرار این قبیل کارگاه‌های و کلاس‌های تخصصی تأکید کرد: دعوت از آقای لوبان دومین تجربه در این زمینه بود چراکه چند سال پیش آقای اریک سایمون در ایران حضور داشتند و کارگاه‌هایی را در خصوص فرآیند توسعه بازی برگزار کردند.
وی افزود: برنامه بنیاد این است که این برنامه‌ها ادامه داشته باشد تا بتوانیم از تجربه اساتید بین‌المللی برای ارتقا سطح دامش فعالان این صنعت نهایت بهره را ببریم.
فرصت آسیب‌شناسی در نقطه صفر
در کنار این تمهیدات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزاری این کارگاه از منظر فعالان حوزه بازی‌سازی در ایران هم بسیار ارزشمند و مثمرثمر بوده‌است.
طه رسولی از بازی‌سازان فعال و مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی ایران درباره کیفیت برگزاری کارگاه‌های تخصصی لوبان به خبرنگار مهر گفت: استقبال از این برنامه بسیار خوب بود به خصوص در روز دوم یعنی چهارشنبه که برنامه در قالب کارگاه برگزار شد و از حالت کلاس و مونولوگ بیرون آمد و بازی‌سازان امکان برقراری دیالوگ طرح دیدگاه‌ها و مسائل خود را داشتند.
رسولی ادامه داد: در طول برگزاری کارگاه آقای لوبان هم با حوصله به تمام گروه‌های هفت گانه سر می‌زد و نکات و تذکراتی که به ذهنش می‌رسید را مطرح می‌کرد.
وی افزود: اتفاقا حسن این قبیل برنامه‌ها در طرح همین تذکرات است به خصوص که پاسکال لوبان در حدود ۱۵ سال در سطح بالای بازی‌سازی و صنعت گیم در جهان فعال بوده و تجربیات بسیار زیادی به خصوص در زمینه طراحی ایده دارد. صراحت این استاد بین‌المللی در طرح استباهات باعث می‌شود بازی‌سازان ما در همان مرحله ایده متوجه ایرادات احتمالی کار شوند و این بسیار مغتنم است.
رسولی معتقد است: متأسفانه در ایران یک بازی‌ساز باید ایده اولیه خود را تا مرحله اجرا پیش ببرد تا شاید آنجا متوجه برخی ایرادات و اشتباهات شود اما برگزاری این کارگاه‌ها امکان اصلاح و تکمیل یک پروژه در همان مرحله ایده را به وجود می‌آورد. این آسیب‌شناسی از نقطه صفر دستاورد بسیار ارزشمندی برای بازی‌سازان ما می‌تواند باشد.
از نظر دانش چیزی کم نداریم
مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی ایران در ادامه درباره تفاوت سطح بازی‌سازان ایرانی با کلاس تخصصی تدریس و طرح موضوعات از سوی این استاد بین‌المللی تأکید کرد: خوشبختانه بازی‌سازان ایرانی از نظر دانش و تخصص تئوریک هیچ کم و کسری ندارند و از این منظر از دنیا عقب نیستیم. این نه فقط نظر بنده که دیدگاه‌ آقای لوبان برای برگزاری کارگاه‌ها هم بود.
رسولی تأکید کرد: ابتدا برخی از دوستان این هراس را داشتند که سطح برگزاری کارگاه‌ها فراتر از تخصص بازی‌سازان باشد اما در اجرا این نگرانی به طور کامل برطرف شد و حتی خود پاسکال لوبان هم پس از برگزاری اولین کلاس از سطح علمی بازی‌سازان ایرانی ابراز رضایت کامل داشت.
پاسکال لوبان امروز با حضور در استودیوهای بازی‌سازی ایران سفر آموزشی خود را پی خواهد گرفت و مدیران و طراحان ایرانی این فرصت را دارند که در بستر کاری خود به تبادل تجربه با یکی از چهره‌های شاخص بین‌المللی بپردازند.
برگزاری این کارگاه تخصصی از آنجا اتفاقی ویژه در جغرافیای صنعت بازی‌سازی در ایران محسوب می‌شود که یکی از مهمترین حلقه‌های مفقوده در این صنعت عدم ارتباط پویا با تجربیات جهانی است. دعوت و فراهم سازی بستر حضور مستمر چهره‌های بین‌المللی برای آموزش و تعامل نزدیک با بازی‌سازان ایرانی در آینده می‌تواند دستاوردهای ویژه‌ای برای بازی‌سازان ایرانی و به تبع مخاطبان حرفه‌ای بازی‌های ایرانی به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا
تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا
تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا
تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا
تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • amir111 گفت:

    عالیه
    ممنون بابت خبر
    بچه ها پیشرقت کنید

  • B|ondy گفت:

    بهترین راه برای جهانی شدن بازیسازی ایران خلاقیته که اگه بازی سازای ایرانی داشتن تا الان صدبار جهانی شده بودن الکی بودجه رو بهونه می کنن هیشکی از اونا انتظار نداره یه بازی مثل gta بسازید حداقل یه بازی در حد angry birds بسازید مطمئنم بودجه angry birds خیلی کم تر از بازی های ایرانی بوده ولی فروش و خلاقیت اون کجا وبازی های ایرانی کجا . شما استدیو های بازی سازی روسی رو نگاه کنین با تحریمی که امریکا علیه نرم افزار روسیه اعمال کرده با بازی ساده و کم خرج cut the rope چقدر سود کردن یا استدیو اوکراینی ۴a games که تو جنگ داخلی اوکراین و بودجه کم بازی عالی metro رو ساختن شما می تونین تو سایت این استدیو بخونین که چه مشکلاتی داشتند.شما بازی ساده تر از Tetris سراغ دارین؟؟این بازی تا حالا ۱۷۰ میلیون نسخه فروش کرده!!!جالب اینجاست که این بازی توسط یه نفر ساخته شده یه نفر Alexi Pajitnov روسی… فک نکنم چیزی رو از قلم انداخته باشم اینو بدونین که حرف حق رو نمی شه رد کرد

    • MYRON گفت:

      اره والا اینجا خیلیا هستن که انتظارات بیش از حد از هم وطناشون دارن
      ما کلا تو ساخت هنر های ویدیویی ینی ساخت موزیک ویدیو وسریال وفیلم سینمایی از اونا ضعیف تریم حالا چحوری میخوایم یه بازی ویدیویی در حد شاهکار های اونا بسازیم؟
      ایران هیچ وقت نمیتونه یه داستان ناب مثل GOD OF WARیا GEARS OF WARیا سه گانه MODERN WARFAREبسازه (این سه تا فقط مثال عرض کردم وگرنه خیلی هستن)

      • ... گفت:

        اولا بگم که Gears of war هیچوقت تو زمینه داستانی و داستان پردازی خوب نبوده تنها خوب نبوده بلکه یکی از ضعف هاش هم تو همین زمینه داستان پردازی هست.{نه نتها گیرز اف وار بلکه تمام بازی های دیگه اپیک گیمز همگی همینطور هستن و به داستان اهمیتی ندادن (البته شخصیت پردازی ها رو انصافا خوب کار می کنن!)}
        در جواب اون دستمون هم باید بگم مطمنا خلاقیت مهمه خیلی هم مهمه !…ولی سالیانه چند تا بازی خلاقانه تو دنیا ( کشور خاصی رو مثال نمی زنم ! و میگم تمام دنی!) ساخته میشه که به موفقیت خوب تو زمینه فروش و نمرات میرسه ؟!…این تقریبا میشه گفت انگشت شمار هست ! (از بین این تعداد بسیار زیاد بازی های ریز و درشتی که سالیانه منتشر میشه !)
        شما میگی هیچکس انتظار نداره بازیساز های ما بازی هایی مثل بازی های خاص و گردن کلفت خاجری بسازن و این رو انتظار بزرگی می دونید ولی فکر می کنید ساختن بازی خلاقانه انتظار کمی هست ؟…خلاقیت که از آسمون نیافته پایین که ملت بردارن بزارن تو بازی و بازی هم بشه Minecraft !…اگر هم همچین انتظاری کسی داشته باشه باید بگم که این حرفا تخیل هست نه چیزه دیگه ای و نمیشه انتظار داشت که همیشه بشینن و فقط به بازی خلاقانه فکر کنن…این نظر من بود و به نظرم این حرف تخیل هست نه چیز دیگه ای !

        • MYRON گفت:

          اقای صالحی بیخود برای من قصه نباف من خودم کامنتاتو تو گیمفا دیدم که از خداته اپیک گیمز کالکشن گیرزو برای PCبزنه تا بشینی بازی کنی
          اتفاقا این ملت بازیساز های ایرانی رو با این تعداد انگست شمار مقایسه می کنن اگه بخوان با بازیای متوسط رده پایین مقایسه کنن من که حرقی ندارم!
          نه اتفاقا همه انتظار دارن تا بازیساز های ایرانی بازیای گردن کلفت بسازن ولی فقط من انتظار ندارم دلیلشم اون بالا عرض کردم
          راجع به اون حرف تخلیتم متوجه نشدم چی گفتی

          • ... گفت:

            من خودم طرفدار اپیک گیمز هستم و گفتم که گیرز داستان پردازی ضعیفی داشته نه تنها گیرز بلکه تمام بازی های اپیک گیمز داستان ضعیفی داشتن و این استدیو فقط روی گیم پلی و گرافیک و در اکثر مواقع روی بخش مولتی بازی سرمایه گذاری می کنه…یعنی شما میگیn این قضیه اشتباهه ؟…نقد گیم اسپات رو هم اگه راجب نسخه ی اول دقت کنید با اینکه کلی از گرافیک و گیم پلی تعریف کرده ولی داستان رو ضعیف دونسته و گفته بازی داستان عمیق و جالبی نداره !…
            از طرفی هم من یادم نمیاد که کامنت قبلی گفته باشم که از گیرز خوشم نمیاد !…

            • MYRON گفت:

              اتفاقا من از داستانش خوشم اومد منتقدا هم زیاد حرف میزنن (مخصوصا منتقدای گیم اسپات) ولی در کل بازی هایی که متای زیاد گرفتن بازی های بودن که داستان خوبی داشتن وگرنه گیم پلی وگرافیک با گذشت زمان ها فرق می کنه و چیز زیاد مهمی نیست

      • mohammad.m گفت:

        اقا دلیل عقب بودن داستانی سینما و گیم و .. بخاطر محدویت های خیلی خیلی زیاده اینجا وفتی یه شخصیت بد نمی تونه اسمش محمد یا علی و… چه انتظاری داری شما خودت قکر کن یه داستان پلیسی که توش پلیس فاسد نباشه اصلا جذاب هست یا یه داستان تاریخی بدون عشق و عاشقی اینا شاهنامه رو سانسور کردن چه برسه به یه گیم و فیلم از داستان نباید حالا حالا ها حداقل تا ۲۰ سال اینده انتظار چیز خاستی داشته باشی

      • FDM.Pro گفت:

        دوست عزیز این بازی هایی که میگی شرکت های سازندشون حداقل ۱۰ سال پیش زمینه دارن شرکت اکتیویژن از بازی های خیلی خیلی ساده که توسط یک یا دونفر ساخته میشن شروع کرد. بعدشم انتظار داری که ایران ۴ ساله به این حد برسه بعدشم اکتیویژن چندین بازی نامه نویس داره و همچینین کارگردان مجرب که توی این زمینه کاملا مسلطا ایران هنوز تازه شروع کرده. تا الانم بدک نبوده نمیگم خوب بوده ها متوسط بوده این درجه متوسط رو هم به خاطر بازی هایی مثل دوران پرواز و شبگرد و ارتشهای فرازمینی و… شبیه اینها میگم که واقعا با اینکه هیچی نداشتن شاهکار ساختن. البته بودن شرکت هایی که مثل “مرگ کفرخونین” رو ساختن(واسه این بازی حرفی واسه گفتن ندارم). در کل باید بهشون فرصت داد …

    • Alduin گفت:

      باسه اینه که حیفشون میاد ایدشون رو تو ایران طلف کنند. حقم دارند

  • ... گفت:

    باز هم میگم تا وقتی پول و بودجه “حسابی” گردن کلفت و درست و حسابی نباشه امکان نداره که یک بازی در سطح استاندارد های جهانی برای” PC” تو ایران ببینیم {بازی های موبایل جای خود دارد و ایران هم خوب تو این زمینه عمل کرده}
    گرچه هر چه تجربه بازیساز ها بیشتر بشه و این تجربه هم انتقال پیدا کنه بین بازیساز های جدید و قدیم بازی های مطمنا بهتر و پربار تر میشن ولی باز هم مهم ترین قضیه همون چیزی هست که گفتم…

  • MYRON گفت:

    چیه چرا با من لج کردین من نمی تونم اینجا یه بحث خوب با اقای صالحی داسته باشم که نظرمو تایید نمی کنین ؟

  • mohammad.m گفت:

    والله گیم هم مثل بقیه قسمت های این کشور دست کاردانش نیست مثلا این مسولین بنیاد کی هستن؟ حاضرم سر زندگیم شرط ببندم اقای ذبیح الله فیض آبادی مدیرعامل بنیاد فرق pc با ps4 رو نمی دونه چه برسه بدونه ساخت گیم چی هست
    اصلا وجود چنین نهادی هیچ کاربردی نداره(البته اگه کارشون رو درست انجام می دادن یکم فایده داشت) ولی نهادی که کارش فقط هدر دادن بودجه و گیردادن به شرکت ها و تعیین یه مسیر خاص که به مزاج خودشون فقط خوبه و اختصاص سرمایه فقط به چند شرکت خاص هست حکم سنگ جلوی پا رو داره :no:

  • Gman گفت:

    کلا خیلی عقبیم مثلا همین بازیهای شبگرد و ارتش های فرازمینی اینها باید حداقل ۳ یا ۴ سال قبل می مدند ایشالا ۱۰ ۲۰ سال دیگه شاید ما هم حرفی برا گفتن داشته باشیم… :laugh: :laugh: :laugh:

  • VFSDF گفت:

    بجاس ساخت این بازیهای درجه سوم بیاین GTAV برای PC دوبله کنن خودم مشتریشم حداقل زیر نویس فارسی :laugh:

    اینقدر وقت خودشونو هدر ندن :rotfl:

  • Gman گفت:

    اصلا از نظر من آقای mohammad.m راست میگه خیلی بازی سازارو محدود کردند مثلا فکر کنید اگه قرار باشه یه زن توی بازی باشه باید چادری باشه اسمشم باشه امه کلثوم این که نمیشه. :reallyangry:

    • LEON گفت:

      یعنی اگه طرف لخت باشه اسمش هم جنیفر باشه تمام مشکلات گیم مملکت حل میشه!! :silly: :silly:

      تا آدمایی با یه همچین تفکراتی مثل شما هستن این مملکت تو گیم که هیچی… تو بقیه زمینه ها هم پیشرفتی نمیکنه!! :no: :no:

  • badboy X گفت:

    خوب خودم جیگرشو داری برو بازی بساز همینم خیلی زحمت کشیدن واسش. تشکر و همایت نخواستیم حداقل پشت سر بازی ها حرف نزنید دیگه :reallyangry:

  • B|ondy گفت:

    یعنی بازی موفق بدون زن نمیشه ساخت؟؟؟mohammad.m
    یه بازی مثل mine craft نه داخلش زن هست نه چیزبدی داره بازیش فقط سنگ و چوب و دوتا مکعب هست همین دوتا مکعب ۵۴ میلیون نسخه فروخته یعنی بیشتر از gta v که پر از زن و صحنه ی غیر اخلاقیه. این بازی به قدری ساده س که یه نفر به تنهایی هم می تونه بسازتش شاید باورتون نشه ولی حجم این بازی ۲۰۰ مگابایته.حجم بازی های ایرانی چقدره ؟حالا می گیم ۱ گیگ (درصورتی که بیشتر از اینه) پس ماینکرافت یک پنجم بازی های ایرانی خرج و کار نبرده.اگه ایرانی ها می خواستند این بازی رو بسازن نمی تونستن؟با هزینه ی کم شخصی مخارجش رو حتما می تونستن بدن. ارشاد و هیچ نهادی هم نمی تونست بهش گیر بده چون اصلا چیزی غیر شرع و خشونت نداره خودشون هم ازت می خریدن بازی میکردن!! .حالا گرفتی ؟ به قول معروف ادم تو محدودیت ها ستاره میشه .اگه ما استعداد داشتیم تاحالا ستاره که هیچی خورشید شده بودیم

    • mohammad.m گفت:

      برادر من من که بازی های مثل minecraft رو مثال نزدم من منظورم بازی های مثل gow یا uncharted یا batman و اسکایریم و … هست که توشون داستان نقش خیلی مهمی داره اگه تو هر کدوم از این بازی ها شخصیت زن و داستان رو برداری بازیش به درد لای جرز دیوار می خوره؟ من دارم در رابطه با داستان بازی حرف می زنم نه گیم پلی که شما minecraft رو مثال میزنی 😐 بدبختی اینه که تو خود minecraft شخصیت های مونث بودن :-/ این بازی یه بازی گیم پلی محوره که ساختش از gta هم برا سازندش سخت تر بوده رسیدن به این ایده خوب و پیاده کردنش خیلی خیلی سخته چرا فکر می کنین ساخت چنین بازی های راحته ؟ساخت چنین چیزای خلاقیت و ذهن پویا می خواد و استعداد زیاد :sweat:
      ادم تو محدودیت ها ستاره میشه این جمله تو قرن ۲۱ مثل جوک می مونه ما تو عصر اطلاعات داریم زندگی می کنیم شما بدون اطلاعات حتی اگه مغز انیشتین و نیوتون رو هم داشته باشی اخرش به هیچی نمی رسی

  • D@niyal2015 گفت:

    من با این نظراته دوستان دیگه حرفی برای گفتن ندارم 😀

  • white shadow گفت:

    موفق باشید
    به امید gtaایرانی در تهران
    :laugh:

  • happy گفت:

    خدایی mohammad.mدرست میکه دیگه
    :yes: :yes:

  • B|ondy گفت:

    اخه شما می گی چون سانسور درکشور وجود داره گیم پیشرفت نکرده

    • Pouria.G گفت:

      هنر تو آزادی به وجود میادش…
      وقتی که آزادی وجود نداشته باشه هنر هم وجود نداره…
      وقتی که سانسور در هر زمینه ای (حالا میخواد سیاسی باشه اجتماعی باشه فرهنگی باشه مذهبی باشه…) وجود داشته داشته باشه , به دنبال اون هیچ هنر و پیشرفتی هم بدست نخواهد آمد که این موضوع به طور حتم روی صنعت گیم هم تاثیر داشته…

    • mohammad.m گفت:

      اصلی ترین دلیل پیشرفت نکردن تو قسمت داستانی همین محدودیت هاست که گاهی رو گیم پلی هم تاثیر میزاره مثلا بازی rpg بدون کلاس جادو مثل ادمی می مونه که یکی از اصلی ترین عضو بدنش نباشه (بازی قبلی شرکت سازنده ارتش های فرازمینی بخاطر داشتن چنین چیزی مجوز ادامه ساخت نگرف درنتیجه کنسل شد) یا شما فکر کن یه بازی یا فیلم زامبی محور بسازن اخه نمیشه که همه زامبی ها مرد باشن یا زامبی ها زن با روسری و شال چادر باشن :silly:
      البته دلایل دیگه ای هم هست یکیش که خیلی مهمه مشکلات مالی هست ولی نبود امکانات و اموزش دروغی هست که بعضی از سازنده ها به خورد ما می دن وگرنه شما با اموزش های یوتیوب می تونی یه بازی باگرافیک قابل قبول بسازی انجین های رایگان هم که ریختس مثل cryengine درسته تو ورژن رایگان یک سری کم کاستی داره ولی چیزی نیست که جلو ساخت بازی رو بگیره فقط یکم حمت می خواد که ایرانی جماعت باهاش غریبه هست اون عده ای هم که می خوان درست کار یکی مثل بنیاد میزنه تو سرش

      • LEON گفت:

        خلاقیتی که همه اینجا تو نظرات ازش صحبت میکنن از همینجا شروع میشه که یه کم خودباختگی رو بذاری کنار و یه ایده جدید داشته باشی… مگه مجبورمون کردن فیلم یا بازی زامبی طور بسازیم؟!! این همه ایده خوب تو فرهنگ خودمون هست… همین تقلیده که ما رو بدبخت کرده که راه رفتن خودمون هم یادمون رفته!!

        الان شما میگی محدودیت توی هنر خوب نیست… منم قبول دارم که گیر الکی زیاد میدن موسسه ها و بنیادها و … :yes: ولی قبل انقلاب مگه محدودیتی بود؟! نه نبود ولی آخرش سینمای ایران با همه اون آزادی رسید به فیلم فارسی و ابتذال محض ( منظورم از ابتذال، ابتذال اخلاقی نیست از لحاظ کیفی میگم)… پس همه اشکال از محدودیت نیست برادر من یه جای دیگه کار اشکال داره… هر کار خوبی زحمت و تلاش میخواد که متاسفانه تو ژن ایرانی جماعت کمتر پیدا میشه :no: :no:

  • B|ondy گفت:

    درسته تاثیر داره ولی نمی شه همه تقصیر رو گردن سانسور انداخت.

  • درسته ایرانی ها خلاقیتشون کجا بود؟ ی بازی ای مثل شتاب در شهر یا مبارزه در خلیج عدن یا عملیات انهدام خیلی خلاقانه هستن؟

  • Pouria.G گفت:

    این مملکت چیش درسته که صنعت گیمش درست باشه… 😐

  • LEON گفت:

    خلاقیتی که همه اینجا تو نظرات ازش صحبت میکنن از همینجا شروع میشه که یه کم خودباختگی رو بذاری کنار و یه ایده جدید داشته باشی… مگه مجبورمون کردن فیلم یا بازی زامبی طور بسازیم؟!! این همه ایده خوب تو فرهنگ خودمون هست… همین تقلیده که ما رو بدبخت کرده که راه رفتن خودمون هم یادمون رفته!!

    الان شما میگی محدودیت توی هنر خوب نیست… منم قبول دارم که گیر الکی زیاد میدن موسسه ها و بنیادها و … :yes: ولی قبل انقلاب مگه محدودیتی بود؟! نه نبود ولی آخرش سینمای ایران با همه اون آزادی رسید به فیلم فارسی و ابتذال محض ( منظورم از ابتذال، ابتذال اخلاقی نیست از لحاظ کیفی میگم)… پس همه اشکال از محدودیت نیست برادر من یه جای دیگه کار اشکال داره… هر کار خوبی زحمت و تلاش میخواد که متاسفانه تو ژن ایرانی جماعت کمتر پیدا میشه :no: :no:

    • Pouria.G گفت:

      ۳۷ سال پیش رو با الان مقایسه میکنی؟؟؟؟؟؟؟
      بله قبل انقلاب گوشی موبایل توی امریکا نبود ولی الان هست….
      کامپیوتر دست مردم نبود ولی الان هست…
      پس اگه بخواییم بر اساس حرف های شما نتیجه بگیریم الان هم نباید پیشرفتی تو دنیا باشه , چرا؟ چون که قبلا نبوده , الان هم نباید باشه… خب این کاملا غلطه…
      برای پیشرفت در هر زمینه ای زمان و آزادی هر دو با هم لازمه…
      همین سینمایی که میگید قبل انقلاب ابتذال محض بود اگه اون آزادی هایی که قبل وجود داشت الان هم وجود میداشت اونوقت میدیدید که ایرانی جماعت چه خلاقیت هایی داره…
      قبل انقلاب آزادی بود ولی زمانش برای هم گام شدن با پیشرفت های دنیا قد نداد…
      در حال حاظر زمان هست ولی متاسفانه آزادی نیست…

    • Pouria.G گفت:

      ۳۷ سال پیش رو با الان مقایسه میکنی؟؟؟؟؟؟؟
      بله قبل انقلاب گوشی موبایل توی امریکا نبود ولی الان هست….
      کامپیوتر دست مردم نبود ولی الان هست…
      پس اگه بخواییم بر اساس حرف های شما نتیجه بگیریم الان هم نباید پیشرفتی تو دنیا باشه , چرا؟ چون که قبلا نبوده , الان هم نباید باشه… خب این کاملا غلطه…
      برای پیشرفت در هر زمینه ای زمان و آزادی هر دو با هم لازمه…
      همین سینمایی که میگید قبل انقلاب ابتذال محض بود اگه اون آزادی هایی که قبل انقلاب وجود داشت الان هم وجود میداشت اونوقت میدیدید که ایرانی جماعت چه خلاقیت هایی داره…
      قبل انقلاب آزادی بود ولی زمانش برای هم گام شدن با پیشرفت های دنیا قد نداد…
      در حال حاظر زمان هست ولی متاسفانه آزادی نیست…

تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا
تجربه‌ای بین‌المللی برای بازی‌سازان وطنی؛ پاسکال دست پُر به ایران آمد - گیمفا