چرا سال ۱۹۹۳ یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟
مسلما در طول تاریخ صنعت بازی های رایانه ای برخی از سال ها به دلیل انتشار بازی های محبوب و دوست داشتنی در ذهن دوستداران این صنعت جاودانه شده اند. یکی از این سال ها که در نزد بازیبازان از محبوبیت خاصی برخوردار است سال ۱۹۹۳ میلادی می باشد. اما به راستی کدام سال بهترین سال در تاریخ بازی های ویدئویی است؟ سالی که هر ۱۲ ماه آن بازیبازان را با عناوینی محبوب و رنگارنگ به وجد آورده باشد؟ با ما همراه باشید تا نگاهی بر یکی از به یادماندنی ترین دوران های صنعت بازیهای رایانه ای یعنی سال ۱۹۹۳ و عناوین منتشر شده در آن بیندازیم.
در سال ۱۹۹۳ بازی های آرکید نقش مهمی را ایفا می کنند زیرا در Jurassic Park نشان داده شد دایناسور ها نیز می توانند واقعی باشند و برخی از سری های به یادماندنی در تاریخ بازی های ویدئویی نیز در همین سال متولد شدند. کنسول سازان نیز در تلاش بودند تا بازی های آرکید را بر روی کنسول هایی همچون ۳DO, the Atari Jaguar, و the Amiga CD32 به اجرا در بیاورند اما در نهایت آنها درسی را آموختند که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد و آن این است که ” مهم نیست دستگاه ها پیکسل های بیشتری را نمایش دهند، مهم این است که بازی ها خوب باشند. ” همچنین مسلما بازیبازان در آن سال به تجربه ی بازی های تازه منتشر شده ای همچون Mortal Kombat II, Samurai Shodown, و Ridge Racer پرداختند اما در نهایت امر این بازی های نیتندو و PC بودند که در آن سال موفق تر ظاهر شدند.
Doom | id Software
اگر چه Doom نخستین بازی سبک FPS ( تیرانداز اول شخص ) نیست اما بازی است که قاعده و قانون این سبک را تعریف کرده است و تا چند سال پس از انتشار آن دیگر بازی های منتشر شده در سبک FPS را الهام گرفته از Doom یا ” کلون Doom ” می دانستند و دلایل خوبی نیز همچون، واقعی تر بودن از هر بازی تیراندازی دیگری، مراحل مرتفع، اتاق های پر پیچ و خم برای اکتشاف آنها و گستره و طبقه بندی از سلاح های دیوانه وجود داشتند. به راستی چه کسی می تواند اولین بار که از قدرت BFG استفاده کرد را فراموش کند؟
اما بهتر از همه ی موارد اشاره شده، نکته ی مثبت قسمت اول این سری رایگان بودن نسخه ی نخست بود. و به همین دلیل اکثر مردم با قرض گرفتن این بازی دوستان خود و بدون پرداخت هیچ هزینه ای به تجربه ی آن پرداختند تا جایی که می توان این تضمین را داد که هرکس در دهه ی ۹۰ یک کامپیوتر داشت Doom را تجربه کرده بود. اگرچه بازی های دیگر جایگزین این سری شدند اما می توان گفت موزیک متن heavy metal، موجودات جهنمی و خشونت بالای این عنوان حتی عناوین امروزی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
Sam & Max Hit the Road | LucasArts
ایجاد حس طنز در بازی ها کار دشواری می باشد، در حالی که می توان نمونه های موفقی از بازی های ماجراجویی با تمی تاریک و قتل هایی رمز آلود همچون سری محبوب Gabriel Knight ( منتشر شده در سال ۹۳ ) را مثال زد اما یک بازی واقعا خنده دارد مانند Sam & Max حتی امروزه نیز کم یاب می باشد. قهرمانان بازی یک سگ و موجودی همانند خرگوش بودند که از صداگذاری بی نظیری بهره می بردند. شنیدن موزیک jazzy آن حتی هم اکنون نیز لذت بخش است. اما مهمتر از همه هماهنگی بازی با کمیک های زمان خودش بود که لحظات خوب و خنده داری را برای بازیبازان رقم می زد. و گرافیکی به سبک کمیک Hit the Road مسلما یکی از بازی های موفق ماجراجویی LucasArts را شکل داده است.
Star Fox | Nintendo
کنسول Super Nintendo در سال ۹۳ قوی ترین کنسول موجود در بازار نبود اما این مسئله بدین معنی نمی باشد که نیتندو در استفاده از تمام پتانسیل سخت افزاری کنسول خود باز مانده است و بهترین مثال این موضوع نیز Star Fox می باشد. اولین بازی نیتندو که از تراشه های Super FX استفاده کرده بود و کارتریج های آن با قدرت محاسباتی فوق العاده یک جهان چند ضلعی همانند عناوین سه بعدی ( ۳D ) را برای اولین بار بر روی این کنسول پدید آورده بودند.
مسیر و روش های گوناگون برای به اتمام رساندن مراحل و easter eggs های فراوان موجود در آنها این نوید را به بازیبازان می داد که Star Fox به یک سری تبدیل خواهد شد و این چنین نیز شد و این عنوان به یکی از سری بازی های محبوب نینتندو بدل گشت. اما مهمترین نکته این است که نیتندو نشان داد، در آن زمان هم قادر به استفاده از نو آوری های تکنولوژی و به کار گیری خلاقیت در مواجه با رقیبان می باشد.
Myst | Cyan
بازی های کلیک و اشاره ای سنتی در سال ۹۳ در اوج به سر می بردند اما بازی Myst یک نگاه اجمالی و دور نگاری از آینده ی این سبک بود و در آن به جای منو های زیاد مدیریت موجودی ها و تعامل با مردم Myst یک جزیره ی ملموس و واقع گرایانه را خلق کرده بود و بازیبازان را به ” کاوش ” دعوت می کرد. گرافیک خوب و پازل های محبوب بازی این اطمینان را ایجاد می کرد که شما برای مدت طولانی در جهان بازی به کاوش خواهید پرداخت. در آن زمان هنگامی که در کتابخانه ی مدرسه قدم میزدم و یا حتی چند سال پس از آن مشاهده می کردم که هنوز برخی افراد با جدید به دنبال کشف راز های Myst بودند.
Day of the Tentacle | LucasArts
این موضوع تصادفی نیست که دو بازی از LucasArts در این لیست قرار دارند. زیرا Day of the Tentacle نیز مانند بازی Sam & Max ثابت کرد یک بازی هم می تواند مانند فیلم های کمدی حس طنز را ارائه دهد. Day of the Tentacle توسط Dave Grossman و Tim Schafer مدیریت و توسعه داده شد، همچنین این عنوان ادامه ای بر سناریو و داستان مضحک و خنده دار Maniac Mansion بود.
علاوه بر این نکته ی جالبی که در باره ی Day of the Tentacle وجود دارد این است که در سال ۲۰۱۵ این بازی مجددا روانه ی بازار می شود تا بازیبازان مشتاقی که در گذشته آن را تجربه نکرده اند اکنون به انجام Day of the Tentacle بپردازند.
Syndicate | Bullfrog
در حالی که در اکثر بازی ها شما مجبور به قرار گرفتن در نقش پسر خوب داستان می باشید Syndicate تصورات شما را بر هم می زند. زیرا در این عنوان شما رئیس یک باند خلافکار می باشید که به دنبال کنترل کردن شهری مملو از مواد مخدر، خشونت و سایبورگ ها است. همچنین استراتژیک بودن بازی سبب افزایش محبوب بازی های آن دوران شد و این امر موضوعی طبیعی بود زیرا Syndicate را Peter Molyneux افسانه ای ساخته بود. اگر چه ممکن است سری Syndicate چندان دوام نیاورده باشد اما در شکل گیری سری بازی بزرگ دیگری همچون Fallout نقش داشته است.
The Legend of Zelda: Link’s Awakening | Nintendo
مسلما یک بازی بر روی کنسول دستی را نمی توان با نسخه های کنسولی آن سری بازی مقایسه کرد اما بازی Link’s Awakening بر خلاف این موضوع بر روی کنسول Game Boy بسیار خوب ظاهر و به یکی از بهترین نسخه های سری تبدیل شد. در ابتدا این عنوان یک نسخه ی آزمایشی برای آوردن A Link to the Past بر روی Game Boy بود اما در نهایت Link’s Awakening به یک بازی مستقل تبدیل شد که هیچ یک از مظاهر و نشانه های این سری را نداشت و در آن هیچ Ganon برای مبارزه و یا هیچ Triforce برای جمع آوری توسط بازیبازان وجود نداشت و به همین دلیل بازیبازان مشغول به کاوش در یک محیط منحصر به فرد اما آشنا شدند.
Link’s Awakening یک داستان جانبی Zelda را روایت می کند و یکی از چند موردی می باشد که دیگر شخصیت های نیتندو در آن حضور داشتند. اما موفقیت های این عنوان که به یک بازی مستقل تبدیل شد بدون آزمایش از پیش صورت گرفتند.
Star Wars: X-Wing | LucasArts
بازی هایی که بر اساس فیلم های سینمایی ساخته می شوند بسیار وحشتناک، بد و همچنین بی روح می باشند که باعث می شود شما از سازندگان بازی و یا فیلمی که بر اساس آن ساخته شده است بیزار شوید و حتی در مواردی از زندگی نیز متنفر گردید. اما بازی Star Wars: X-Wing در سال ۱۹۹۳ با شایستگی تمام منتشر شد. هیجان خلبانی Rebel Alliance و قرار داشتن در جریان های حاشیه ای فیلم، یک چارچوب بهتر را از نمایش دادن تمامی صحنه های فیلم به وجود آورده بود. درحالی که بعد از این بازی عنوانی با چنین فرمول و تمی منتشر شدند اما نتوانستند هیجان نشستن در کابین خلبان با دیدی اول شخص و جنگ های هوایی بین ستارگان را به مخاطب القا کنند.
در پایان می بایست گفت آیا شما نیز سال ۱۹۹۳ را بهترین سال در تاریخ بازی های رایانه ای می دانید؟ آیا بازی های منتشر شده در این سال شما را مجذوب خود کردند؟ نظرات خود را در این باره با ما درمیان بگذارید و منتظر قسمت های بعدی این مقاله و سالهای پرفروغ دنیای بازی های ویدئویی باشید.
این مقاله از سایت Gamespot ترجمه شده است.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
:yes: :yes: :yes: :yes:
با doom خیلی حال کردم :yes:
من که اون موقع زنده نبودم
جناب محمد خزایی عزیز جسارت اینو میگم ها ولی به نظرتون این پست رو از پردیس گیم کش نرفتین؟ :sidefrown:
عزیز سطح گیمفا خیلی بالاتر از این حرفا هست که بخواد کسی از جایی کپی کنه یا به نظر شما کش بره…… 😐 منبع ترجمه این هست :
http://www.gamespot.com/articles/why-1993-was-the-best-year-in-gaming/1100-6424375/
سوال دیگه ای باقی مونده؟ ?:-) در ضمن قسمت های بعدی این مقاله در حال ترجمه هست و طی روزهای آینده روی سایت میره. 😉
جناب خزایی عزیز من از شما معذرت میخوام چون این مطلب رو تو پردیس هم دیده بودم یه لحظه فک کردم کپی کردین. 😉
موفق باشین.امروز همه خبرها رو خودتون میزارید دستون واقعا درد نکنه 😉
خواهش….. 😉
فقط خواستم متوجه بشید که هرگز چنین اتفاقی توی گیمفا رخ نمیده.
بله متوجه شدم هم وطن عزیز 😉
توی پردیس بازی های ۱۹۹۶ ولی اینجا ۱۹۹۳
در ضمن اون موقعها بچه بودم تازه کلاس مهد کودک میرفتم این بازیها یادم نیست 😉
من فقط می تونم بگم قدم بچه های ۷۲ای خیلی خوب بوده،یکیش منم! 🙂 :yes:
من ۷ سال بعد انتشار این بازیا به دنیا اومدم :pain: :pain:
اینا گرافیکشون از بازیای ایرانی بالاتره!!! :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
داداش هم سنیم. 😀 :yes:
هم سنیم 😀 :yes:
فقط “Doom”، یادش بخیر، چه قدر می ترسیدیم از این بازی! 😀
مقاله خوبی بود :yes: :yes: :yes:
قسمت بعدیش با خودته 😀
ما که سه سال بعد به دنیا آمدیم 😀
بهترین سال بازی تو قرن ۲۱ سال ۲۰۱۵ 😎 😎 😎 😎
تلخ ترین سال بازی سال ۲۰۱۵ :
وداع با دو فرانچایز محبوب قرن UNCHARTED & BATMAN ARKHAM SERIES 😥 😥 😥 😥
پرفروش ترین و پر سود ترین سال واسه شرکت ها و کمپانی ها $$$
چالش ترین سال واسه VGA :sweat: :sweat: :sweat: :sweat:
داداش درسته بتمن تموم میشه ولی هیچ خبری مبنی بر پایان یافتن فرانچایز انچارتد کبیر نیست 😉
:yes: :yes: :yes:
The Legend of Zelda: Link’s Awakening عالیییییییییییییییی بود :yes:
کاشکی میشد به اون روزها باز گشت
من جام جهانی ۹۴ رو یادمه کودک بودم :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
عاشق doom بودم فقط بعضی موقع ها اونقد راهرو های پیچ تو پیچ داشت که یک ساعتی معطل میشدم هنوزم بعضی وقتا بازیش میکنم 🙂
دوم خیلی خوب بود
بچه بودم بازی می کردم
یادش بخیر بچه بودیم doom بازی میکردیم ممنون بابت مقاله :yes:
با تشکر از ترجمه خیلی خوبت. مقاله جالبی بود (منتظر قسمت های بعدی هستیم :shy:)
به نظر بنده بهترین سال های گیمینگ ۲۰۱۱ و ۱۹۹۶ بودن تو ۱۹۹۶ کراش بندیکوت نظر من رو خیلی جذب کرد تو ۲۰۱۱ هم بتمن آرکهام سیتی و آنچارتد ۳ نظر من رو جلب کردن
و البته gears of war 3
اون موقع من که زنده نبودم 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁
:yes:
من sam & max-star fox-day of the tentacle-zelda رو بازی کردم.ولی یه ده سالی از عرضشون گذشته بود!!!سال ۹۳ من ۲ سالم بوده!!!