چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا
چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا
چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا
چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا

چرا سال ۱۹۹۳ یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟

محمدسعید خزایی
۱۷:۲۲ ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا

مسلما در طول تاریخ صنعت بازی های رایانه ای برخی از سال ها به دلیل انتشار بازی های محبوب و دوست داشتنی در ذهن دوستداران این صنعت جاودانه شده اند. یکی از این سال ها که در نزد بازیبازان از محبوبیت خاصی برخوردار است سال ۱۹۹۳ میلادی می باشد. اما به راستی کدام سال بهترین سال در  تاریخ بازی های ویدئویی است؟ سالی که هر ۱۲ ماه آن بازیبازان را با عناوینی محبوب و رنگارنگ به وجد آورده باشد؟ با ما همراه باشید تا نگاهی بر یکی از به یادماندنی ترین دوران های صنعت بازیهای رایانه ای یعنی سال ۱۹۹۳ و عناوین منتشر شده در آن بیندازیم.

در سال ۱۹۹۳ بازی های آرکید نقش مهمی را ایفا می کنند زیرا در Jurassic Park نشان داده شد دایناسور ها نیز می توانند واقعی باشند و برخی از سری های به یادماندنی در تاریخ بازی های ویدئویی نیز در همین سال متولد شدند. کنسول سازان نیز در تلاش بودند تا بازی های آرکید را بر روی کنسول هایی همچون  ۳DO, the Atari Jaguar, و the Amiga CD32 به اجرا در بیاورند اما در نهایت آنها درسی را آموختند که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد و آن این است که ” مهم نیست دستگاه ها پیکسل های بیشتری را نمایش دهند، مهم این است که بازی ها خوب باشند. ” همچنین مسلما بازیبازان در آن سال به تجربه ی بازی های تازه منتشر شده ای همچون  Mortal Kombat II, Samurai Shodown, و Ridge Racer پرداختند اما در نهایت امر این بازی های نیتندو و PC بودند که در آن سال موفق تر ظاهر شدند.

2765430 screen+shot+2014 12 23+at+74044+am

Doom | id Software

اگر چه Doom نخستین بازی سبک FPS ( تیرانداز اول شخص ) نیست اما بازی است که قاعده و قانون این سبک را تعریف کرده است و تا چند سال پس از انتشار آن دیگر بازی های منتشر شده در سبک FPS را الهام گرفته از Doom یا ” کلون Doom ” می دانستند و دلایل خوبی نیز همچون، واقعی تر بودن از هر بازی تیراندازی دیگری، مراحل مرتفع، اتاق های پر پیچ و خم برای اکتشاف آنها و گستره و طبقه بندی از سلاح های دیوانه وجود داشتند. به راستی چه کسی می تواند اولین بار که از قدرت BFG استفاده کرد را فراموش کند؟

اما بهتر از همه ی موارد اشاره شده، نکته ی مثبت قسمت اول این سری رایگان بودن نسخه ی نخست بود. و به همین دلیل اکثر مردم با قرض گرفتن این بازی دوستان خود و بدون پرداخت هیچ هزینه ای به تجربه ی آن پرداختند تا جایی که می توان این تضمین را داد که هرکس در دهه ی ۹۰ یک کامپیوتر داشت  Doom را تجربه کرده بود. اگرچه بازی های دیگر جایگزین این سری شدند اما می توان گفت موزیک متن heavy metal، موجودات جهنمی و خشونت بالای این عنوان حتی عناوین امروزی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

2765431 screen+shot+2014 12 23+at+74421+am

Sam & Max Hit the Road | LucasArts

ایجاد حس طنز در بازی ها کار دشواری می باشد، در حالی که می توان نمونه های موفقی از بازی های ماجراجویی با تمی تاریک و قتل هایی رمز آلود همچون سری محبوب Gabriel Knight ( منتشر شده در سال ۹۳ ) را مثال زد اما یک بازی واقعا خنده دارد مانند Sam & Max حتی امروزه نیز کم یاب می باشد. قهرمانان بازی یک سگ و موجودی همانند خرگوش بودند که از صداگذاری بی نظیری بهره می بردند. شنیدن موزیک  jazzy آن حتی هم اکنون نیز لذت بخش است. اما مهمتر از همه هماهنگی بازی با کمیک های زمان خودش بود که لحظات خوب و خنده داری را برای بازیبازان رقم می زد. و گرافیکی به سبک کمیک Hit the Road مسلما یکی از بازی های موفق ماجراجویی  LucasArts را شکل داده است.

2765432 screen+shot+2014 12 23+at+74555+am

 Star Fox | Nintendo

کنسول  Super Nintendo در سال ۹۳ قوی ترین کنسول موجود در بازار نبود اما این مسئله بدین معنی نمی باشد که نیتندو در استفاده از تمام پتانسیل سخت افزاری کنسول خود باز مانده است و بهترین مثال این موضوع نیز Star Fox می باشد. اولین بازی نیتندو که از تراشه های  Super FX استفاده کرده بود و کارتریج های آن با قدرت محاسباتی فوق العاده یک جهان چند ضلعی همانند عناوین سه بعدی ( ۳D ) را برای اولین بار بر روی این کنسول پدید آورده بودند.

مسیر و روش های گوناگون برای به اتمام رساندن مراحل و easter eggs های فراوان موجود در آنها این نوید را به بازیبازان می داد که Star Fox به یک سری تبدیل خواهد شد و این چنین نیز شد و این عنوان به یکی از سری بازی های محبوب نینتندو بدل گشت. اما مهمترین نکته این است که نیتندو نشان داد، در آن زمان هم قادر به استفاده از نو آوری های تکنولوژی و به کار گیری خلاقیت در مواجه با رقیبان می باشد.

2765434 screen+shot+2014 12 23+at+74916+am

Myst | Cyan

 بازی های کلیک و اشاره ای سنتی در سال ۹۳ در اوج به سر می بردند اما بازی Myst یک نگاه اجمالی و دور نگاری از آینده ی این سبک بود و در آن به جای منو های زیاد مدیریت موجودی ها و تعامل با مردم Myst یک جزیره ی ملموس و واقع گرایانه را خلق کرده بود و بازیبازان را به ” کاوش ” دعوت می کرد. گرافیک خوب و پازل های محبوب بازی این اطمینان را ایجاد می کرد که شما برای مدت طولانی در جهان بازی به کاوش خواهید پرداخت. در آن زمان هنگامی که در کتابخانه ی مدرسه قدم میزدم و یا حتی چند سال پس از آن مشاهده می کردم که هنوز برخی افراد با جدید به دنبال کشف راز های Myst بودند.

2765435 screen+shot+2014 12 23+at+75020+am

 Day of the Tentacle | LucasArts

این موضوع تصادفی نیست که دو بازی از  LucasArts در این لیست قرار دارند. زیرا Day of the Tentacle نیز مانند بازی  Sam & Max ثابت کرد یک بازی هم می تواند مانند فیلم های کمدی حس طنز را ارائه دهد. Day of the Tentacle توسط Dave Grossman و Tim Schafer مدیریت و توسعه داده شد، همچنین این عنوان ادامه ای بر سناریو و داستان مضحک و خنده دار Maniac Mansion بود.

علاوه بر این نکته ی جالبی که در باره ی Day of the Tentacle وجود دارد این است که در سال ۲۰۱۵ این بازی مجددا روانه ی بازار می شود تا بازیبازان مشتاقی که در گذشته آن را تجربه نکرده اند اکنون به انجام Day of the Tentacle بپردازند.

2765436 screen+shot+2014 12 23+at+75202+am

Syndicate | Bullfrog

در حالی که در اکثر بازی ها شما مجبور به قرار گرفتن در نقش پسر خوب داستان می باشید  Syndicate تصورات شما را بر هم می زند. زیرا در این عنوان شما رئیس یک باند خلافکار می باشید که به دنبال کنترل کردن شهری مملو از مواد مخدر، خشونت و سایبورگ ها است. همچنین استراتژیک بودن بازی سبب افزایش محبوب بازی های آن دوران شد و این  امر موضوعی طبیعی بود زیرا Syndicate را  Peter Molyneux افسانه ای ساخته بود. اگر چه ممکن است سری Syndicate چندان دوام نیاورده باشد اما در شکل گیری سری بازی بزرگ دیگری همچون Fallout نقش داشته است.

2765437 screen+shot+2014 12 23+at+75305+am

The Legend of Zelda: Link’s Awakening | Nintendo

مسلما یک بازی بر روی کنسول دستی را نمی توان با نسخه های کنسولی آن سری بازی مقایسه کرد اما بازی Link’s Awakening بر خلاف این موضوع بر روی کنسول Game Boy بسیار خوب ظاهر و به یکی از بهترین نسخه های سری تبدیل شد. در ابتدا این عنوان یک نسخه ی آزمایشی برای آوردن A Link to the Past بر روی Game Boy بود اما در نهایت Link’s Awakening به یک بازی مستقل تبدیل شد که هیچ یک از مظاهر و نشانه های این سری را نداشت و در آن هیچ  Ganon برای مبارزه و یا هیچ Triforce برای جمع آوری توسط بازیبازان وجود نداشت و به همین دلیل بازیبازان مشغول به کاوش در یک محیط منحصر به فرد اما آشنا شدند.

Link’s Awakening یک  داستان جانبی  Zelda را روایت می کند و یکی از چند موردی می باشد که دیگر شخصیت های نیتندو در آن حضور داشتند. اما موفقیت های این عنوان که به یک بازی مستقل تبدیل شد بدون آزمایش از پیش صورت گرفتند.

2765438 screen+shot+2014 12 23+at+75944+am

 Star Wars: X-Wing | LucasArts

بازی هایی که بر اساس فیلم های سینمایی ساخته می شوند بسیار وحشتناک، بد و همچنین بی روح می باشند که باعث می شود شما از سازندگان بازی و یا فیلمی که بر اساس آن ساخته شده است بیزار شوید و حتی در مواردی از زندگی نیز متنفر گردید. اما بازی  Star Wars: X-Wing در سال ۱۹۹۳ با شایستگی تمام منتشر شد. هیجان خلبانی  Rebel Alliance و قرار داشتن در جریان های حاشیه ای فیلم، یک چارچوب بهتر را از نمایش دادن تمامی صحنه های فیلم به وجود آورده بود. درحالی که بعد از این بازی عنوانی با چنین فرمول و تمی منتشر شدند اما نتوانستند هیجان نشستن در کابین خلبان با دیدی اول شخص و جنگ های هوایی بین ستارگان را به مخاطب القا کنند.

در پایان می بایست گفت آیا شما نیز سال ۱۹۹۳ را بهترین سال در تاریخ بازی های رایانه ای می دانید؟ آیا بازی های منتشر شده در این سال شما را مجذوب خود کردند؟ نظرات خود را در این باره با ما درمیان بگذارید و منتظر قسمت های بعدی این مقاله و سالهای پرفروغ دنیای بازی های ویدئویی باشید.

این مقاله از سایت Gamespot ترجمه شده است.

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا
چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا
چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا
چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا
چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

چرا سال 1993 یکی از بهترین سال های تاریخ بازی های ویدئویی می باشد؟ | گیمفا