بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا
بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا
بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا
بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا

بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴

امیر حاجی زاده
۱۰:۴۱ ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا

سال ۲۰۱۴ کم کم نفس های آخرش را می زند و اکثر اروپاییان به تعطیلات رفته اند. در این میان هستند کسانی که در همین تعطیلات هم به فکر سال بعدشان می باشند. دنیای سخت افزار، بخصوص دنیای کارت گرافیک از این قاعده پیروی می کنند. کمپانی هایی چون AMD و انویدیا، سال ۲۰۱۴ را با تمام پستی و بلندی هایش، به پایان رساندند. سال ۲۰۱۴ با برگزاری بزرگترین نمایشگاه IT دنیا یعنی CES آغاز شد و مدتی بعد هم نمایشگاه Computex برگزار شد. اگر نگاهی کلی به این سال بیندازیم، خواهیم دید که انویدیا بیشتر در کانون توجهات بود چون محصولات جدید چون GTX 750 Ti و GTX TITAN BLACK و Z و از همه مهم تر GTX 980 و ۹۷۰ را معرفی کرد. البته AMD برای طرفدارانش کم نگذاشت، از معرفی APU های جدید و آوردن R9 295X2  تا پایین آوردن های پی در پی قیمت های محصولات خود و… را انجام داد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بودند شرکت هایی چون MSI،ZOTAC،GIGABYTE،ASUS و Sapphire که از سال ۲۰۱۴ به خوبی استفاده کردند و با عرضه محصولات با کیفیت(چه ارزان و چه گران)، سود خوبی به جیب زدند. مانند سال قبل نیز، در خدمت شما هستیم با بررسی بزرگان گرافیک. در این مقاله سعی شده که به رویدادهای مهم در سال ۲۰۱۴ در زمینه کارت گرافیک، پرداخته شود. پس با ما همراه باشید.

 

آشنای دیروز و غریبه امروز – GTX TITAN BLACK

کمتر کسی پیدا می شود که نام کارت غول پیکر و قدرتمند  TITAN را نشنیده باشد، چرا که با قدرتی بالا و ظاهری خشن، در عین حال باطنی آرام، توانست خود را در دل کاربران دنیای سخت افزار جا کند. با اینکه قیمتش بالا بود ولی در هر مجلسی که حرفی از کارت گرافیک پرقدرت زده می شد، نامش اولین نام بود که گفته می شد. بله، GTX TITAN را می گویم، همان کارتی که به پرچمدار ۱۰۰۰ دلاری کمپانی سر شناس NVIDIA مشهور بود. اما امروز شاهد معرفی برادرش یعنی GTX TITAN BLACK می باشیم.به تازگی کمپانی انویدیا محصول جدید خود یعنی  GTX TITAN BLACK را با همان قیمت همیشه بالا، رسما معرفی کرد تا چهارستون بدن کمپانی AMD را به لرزه درآورد و ندای شروعی دوباره را به هواداران خود دهد.قبل از اینکه به مشخصات این عضو جدید انویدیا بپردازیم بهتر است یک یادآوری کوچک از پدر خانواده یعنی GTX TITAN داشته باشیم، تا هم مشخصاتش برایمان تداعی شود و هم یاد و خاطره اش.GTX TITAN در زمان عرضه اش با داشتن ۱۰۰۰ دلار قیمت و ۷میلیارد ترانزیستور و ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5، خیلی زود بی رقیب شد و برای مدتی خودنمایی کرد. بهره بردن از پردازنده ۲۸ نانومتری GK110 به همراه ۲۶۸۸ هسته پردازنده Cuda و ۴۸ واحدROP با ۲۲۴ واحدTMU، از دیگر مشخصات این کارت فراموش نشدنی بود. با آمدن کارت هایی چون R9 290X و GTX 780 Ti از یادها فراموش شد.
GTX TITAN BLACK از معماری Kepler بهره می برد و پرچمدار جدید انویدیا محسوب میشود.استفاده از پردازنده ۲۸نانومتری GK 110 و ۲۸۸۰ عدد پردازنده CUDA با ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 محصولی پر قدرت محسوب می شود.از دیگر مشخصات این کارت میتوان به قیمت نجومی۹۹۹ دلار و ۲۴۰ واحد TMU و ۴۸ واحدROP اشاره کرد. شرکت هایی چون EVGA و ASUS و ZOTAC و  GIGABYTE و MSI حداقل یک نمونه از این کارت را عرضه کرده اند ولی جالب است بدانید که شرکت EVGA، پنج نمونه از این کارت را با پسوندهایی چون دو نسخه از HydroCopper و SC و SC Signature معرفی کرد تا سهم بیشتری در عرضه این محصول داشته باشد. البته چندی بعد از معرفی این محصول، شرکت گیگابایت نیز، نسخه اورکلاک شده ی این کارت گرافیک را با دو خنک کننده روانه بازار کرد.همان خنک کننده WindForce. قیمت فعلی GTX TITAN BLACK، سه میلیون و پانصد هزارتومان می باشد.

 

سریعترین ساخته ی انویدیا – GTX TITAN Z

GTX TITAN Z

اول TITAN و بعد TITAN BLACK  و حالا TITAN Z، کارت گرافیک هایی هستند که قدرت و کارایی و کیفییت در کنار پرهزینه بودن، ویژگی های مشترک این ۳غول دنیای کارت گرفیک است. بعد از به میان آمدن API جدید کمپانی AMD به نام MANTLE و رضایت کاربران این کمپانی از کیفیت و سرعت فریم بهترنسبت به دایرکت ایکس ، طولی نکشید که کمپانی NVIDIA هم برای جلب توجه کاربرانش، از آمدن درایورهای جدیدش که حاوی آپدیت هایی برای بهتر اجرا شدن بازی های نسل هشتم است، خبر داد تا شاید دل طرفدارانش را بدست آورد اما برای کامل کردن این کار، پرچمدار و غول جدید خود، یعنی GTX TITAN Z را معرفی کرد تا هم دل طرفدارانش را بدست آورد و هم زنگ خطر را باری دیگر برای AMD به صدا درآورد. NVIDIA GTX TITAN Z  که بر پایه هسته GK110  و با فناوری ساخت ۲۸ نانومتری ساخته شده است،  گویا همانند نامش، غول پیکر و افسانه ای می باشد و ظاهرا جانشینی به یادماندنی همانند GTX 690 هم خواهد بود. این غول بی شاخ و دم از ۲ هسته پردازشی GK110 با ۵۷۶۰  هسته پردازنده Cuda و ۹۶ واحد ROP و ۴۴۸ واحد TMU، گویا بهترین کارت حال حاضر انویدیا و حتی دنیا هم می باشد. ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 و داشتن فرکانس موثر ۷ گیگاهرتز و رابط حافظه ۳۸۴ bit-x و استفاده ازنهایت قدرت GK110 ، از دیگر مشخصات این کارت پر سر و صدا است. در بخش خروجی های تصویرش هم شاهد یک خروجی HDMI و ۲ خروجی Dual-Link DVI و یک خروجی Displat-Port هستیم که طبق گفته ها، توان مصرفی این کارت، ۳۵۰ وات می باشد. مبلغ در نظر گرفته شده برایش هم، مثل تایتان های قبلی گران بوده ولی با این تفاوت که این کارت، خیلی بیشتر از سری های قبلیش خرج دارد چراکه ۲۹۹۹ دلار، کم پولی برای انویدیا و این محصولش نیست. انویدیا زمان عرضه این کارت گرافیک، بسیار این دست و آن دست کرد. بطوری که در زمان روانه شدن این محصول به بازارهای جهانی، دوبار شاهد تاخیر خوردن تاریخ عرضه بودیم.کمپانی انویدیا اظهار داشت که دوبار تاخیر در عرضه این محصول به دلایلی چون بوجود آوردن تغییراتی در سامانه خنک کننده و فراهم کردن درایوری مناسب برای محصولش بود. بعد از عرضه و معرفی هم خیلی از منتقدان اظهار داشتند که این کارت را باید با رقیبش یعنی AMD R9 295X2 مقایسه کرد. البته در آن زمان اکثر منتقدان و طرفداران این دو کمپانی بزرگ دنیای کارت گرافیک، GTX TITAN Z را برنده رقابت می دانستند زیرا تنها برتری این کارت نسبت به AMD R9 295X2،شصت وات مصرف انرژی کمتر بود.

در کنار این همه ویژگی که گفتیم، به ویژگی منحصربفرد و عالی این کارت یعنی، اجرای بازی ها بر روی رزولوشن ۵K، می رسیم که به زبان سادتر میتوان گفت، این کارت توانایی اجرای بازی ها را روی رزولوشن ۲۷۰۰×۵۱۲۰ پیکسل را دارد و شاید همین ویژگی اش باعث شده است که هم آینده کارت های ۲ هسته ای مانند GTX 690 و RADEON 7990 را زیر سوال ببرد و هم لقب سریعترین کارت گرافیک ساخته شده توسط انویدیا را به خود اختصاص دهد. البته همین اواخر نیز شاهد کاهش قیمت این محصول در بازارهای جهانی بودیم. به گونه ای که ۱۵۰۰ دلار از قیمت آن کاهش یافت تا شاید تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد و انویدیا هم اشتباه خود را به گوش طرفدارانش رسانده باشد. قیمت فعلی این محصول نیز از ده میلیون و پانصد هزار تومان شروع می شود و تا دوازده میلیون و چهارصد هزار تومان ادامه دارد.

 

پرچمدار فعلی اما موقت – AMD R9 295X2

بعد از به روی کار آمدن MANTLE و صحبت از Direct X12 و سپس معرفی پرچمدار جدید کمپانی NVIDIA، یعنی TITAN Z، حال بنظر می رسد که کمپانیAMD قصد دارد با کارهایی مانند ارزان کردن محصولات پر طرفدار خود و معرفی پرچمدارهای آینده این کمپانی، عرصه را برای رقیب دیرینه خود یعنی کمپانی انویدیا تنگ تر کند. R9 295X2 با ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 با ۲ رابط حافظه ۵۱۲ بیتی و ۵۶۳۲ پردازنده جریانی، ظاهری عالی و پرقدرت را به ما نشان می دهد. استفاده از ۲چیپ Hawaii-XT به همراه سیستم خنک کننده Hybrid(همان خنک کننده ۲ گانه) و هم چنین داشتن ۵ گیگاهرتز فرکانس موثر در کنار ۱۰۱۸ مگاهرتز فرکانس هر دو GPU آن و پهنای باند ۶۴۰GB/s، از دیگر مشخصات پرچمدار جدید کمپانیAMD می باشد. از دیگر مشخصات این کارت میتوان به توان ۵۰۰ واتی و ۳۵۲ واحد TMU و ۱۲۸ واحد ROP  اشاره کرد. لازم به ذکر است که قیمت این کارت ۱۵۰۰ دلار است، این در حالیست که TITAN Z ، مبلغی معادل ۳۰۰۰ دلار را داراست و قیمت این کارت جدید نصف قیمت TITAN Z می باشد. توان این کارت نیز از دو کانکتور ۸ پینی تامین شده و از مدار تنظیم ولتاژ ۱+۵ فازی هم استفاده می کند چراکه بهره بردن از هسته Vesuvius در کنار فناوری ساخت ۲۸ نانومتری، قدرتی حیرت انگیز را به این غول دنیای کارت گرافیک داده است. طبق گفته ی خود کمپانی AMD، این کارت ۶۰% سریع تر از R9 290X در تست سنگین ۳D Mark FireStrike خواهد بود. در بخش درگاه خروجی این کارت نیز شاهد چهار Mini Display Port 1.2 و یک پورت Dual-Link DVI هستیم. همان گونه که میدانید، R9 295X2 از دو GPU استفاده کرده و عیب آشکارش نیز، بالا بودن انرژی مصرفی اش است که میتوان گفت او را از رقابت با GTX TITAN Z خسته  کرده است. اما این کارت گرافیک دارای دو خنک کننده بصورت مایع و بادی است تا شاید بتواند تا حدودی راه حل مشکل مصرف بالایش باشد که تا به امروز این چنین نبوده است. چندی بعد از عرضه این محصول، شرکت آلمانی Aqua Computer نیز خنک کننده ای با نام kryographics Vesuvius برایش معرفی کرد. این خنک کننده در دو مدل مسی و نیکلی می باشد و در ساختش هم، بیش از دو کیلوگرم مس بکار گرفته شده تا حرارت با دقت بیشتری هدایت شود. سافایر(Sapphire) اولین شرکتی بود که نخستین نسخه  اورکلاک شده این کارت را عرضه کرد. البته قبلا هم شرکت هایی چون MSI ، XFX و HIS هر کدام یک نسخه معمولی را عرضه کردند. بد نیست بدانید یکی از آزمایش هایی که روی این محصول انجام شد و با موفقیت هم از این آزمایش بیرون آمد، اجرای بازی Lichdom: Battlemage بر روی ۳ مانیتور  ۴k با رزولوشن ۱۱۵۲۰×۲۱۶۰ بود. چند ماه بعد از معرفی این غول AMD، شاهد کاهش ۵۰۰ دلاری قیمتش بودیم چرا که شاید خریداران زیاد شوند و اکثر طرفداران این محصول، توانایی خردیش را داشته باشند. شرکت آمریکایی VisionTek نیز، چندی بعد از پر سر و صدا شدن مشکل مصرف بالای این محصول،دست به کار شد و نسخه ای تحت عنوان CryoVenom Radeon R9 295X2 از این کارت را روانه بازار کرد. در مدل این شرکت، نه تنها محصول دارای گارانتی است بلکه دارای کیت ۳۶۰ liquid cooling هم می باشد و قیمت کلی محصول این شرکت هم  ۱۷۵۰ دلار است.

در اوایل شهریور ماه نیز، کمپانی AMD اقدام به عرضه کارت های Radeon  R9 285 کرد که این کارت های گرافیک جدید، از GTX 760 از لحاظ قدرت و مصرف بهتر هستند. این سری کارت ها نیز که بر پایه معماری ۲۸ نانومتری Tonga ساخته شده اند، از DirectX 12 هم پشتیبانی می کنند. شرکت هایی چون GigaByte و MSI و HIS وXFX وClub3D دارای چنین محصولاتی هستند. لازم  به ذکر است که در اواخر همین ماه، قیمت کارت پر طرفدار R9 290X نیز به کمتر از ۵۰۰ دلار رسید. البته  چند روز پیش بود که کمپانی  AMD رسما اعلام کرد که با استفاده از سیستم Dynamic Frame Rate Control  قصد دارد در توان مصرفی محصولات سری R9 صرفه جویی کند. با انجام کارهایی چون کاهش فرکانس هسته و بازه بندی فریم در بازی ها، این اتفاق خواهد افتاد و در توان مصرفی صرفه جویی خواهد شد. در سال ۲۰۱۴ بارها شاهد کم شدن قیمت کارت گرافیک های کمپانی AMD بودیم، بخصوص سری های R9. در این سال، چندین بار توسط شرکت های مختلف، نسخه های متعددی برای پرچمدار پر ادعا سابق این کمپانی یعنی R9 290X بودیم. این کمپانی اعلام کرده که فعلا قصد بازنشسته کردن این محصول را ندارد و اظهار دارد که در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت های همکار خود، مدل های متنوعی از این محصول را روانه بازار خواهد کرد. قیمت فعلی این کارت، شش میلیون و ششصد تومان می باشد.

 

آینده داران انویدیا – GTX 980 و GTX 970

تقریبا اواخر شهریور  ما امسال بود که انویدیا رسما از دو پرچمدار جدید خود یعنی GTX 980 و GTX 970 رونمایی کرد. آن هم در مراسم Game 24 که به صورت آنلاین در اکثر کشور ها برگزار شد. اواسط سال ۲۰۱۴، شایعاتی مبنی بر این که محصولات بعدی انویدیا از سری ۹۰۰ خواهند بود،در سراسر فضای مجازی منتشر شد. بسیار سریع، این دو محصول در سرایر دنیا شهرت یافتند و بر سر زبان ها افتادند و مسلما کمپانی AMD هم ساکت نماند و شایعاتی مبنی بر معرفی محصولات جدید خود از خانواده Radeon R9 300 را در دنیا مجازی پخش کرد. GTX 980 و GTX 970 هر دو بر پایه معماری  مکسول می باشند و پردازنده گرافیکی شان  هم GM204 است. در مدل GTX 980، شاهد ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 و فرکانس موثر ۷ گیگاهرتز در کنار ۲۰۴۸ هسته کودا، ۱۲۸ واحدTMU و ۶۴ واحد ROP و رابط حافظه ۲۵۶ بیت هستیم. اما در مدل GTX 970 نیز شاهد مقادیر کمتری نسبت به GTX 980 هستیم. به گونه ای که در GTX 970 میتوان دید که ۱۶۶۴ هسته کودا، ۱۰۴ واحد TMU و ۶۴ واحد ROP وجود دارد. از دیگر مشخصات GTX 970 میتوان به ۱۰۵۰ مگاهرتز سرعت کلاک هسته اشاره کرد. البته GTX 980 نیز دارای ۱۲۱۶ مگاهرتز کلاک هسته در حالت Boost می باشد. همچنین این دو کارت گرافیک قدرتمند نیز دارای ویژگی های مشترکی چون ۲۲۴ گیگابایت در ثانیه و کمتر از ۱۷۰ وات بودن گرما در هنگام پردازش و استفاده از تکنولوژی ۳rd generation Delta-color compression و الگوریتم Lossless Texture Compression هستند. قیمت GTX 980 و GTX 970 در زمان عرضه، بترتیب ۵۴۹ و ۳۲۹ دلار بود. بعد از معرفی رسمی این دو محصول، شرکت هایی چون GIGABYTE و Inno3D و GAINWARD و MSI و EVGA  و ZOTAC و Palit  و ASUS  و … نسخه هایی از این  دو کارت عرضه کردند.

در مدل شرکت EVGA بعد از عرضه، مشکلی در محصول وجود داشت که این مشکل از سیستم خنک کننده بود و گویا شرکت EVGA هنوز به دنبال راه حلی برای این مشکل می گردد. لازم به ذکر است که با معرفی و عرضه کامل این دو محصول کمپانی انویدیا، رسما اعلام شد که تولید کارت گرافیک های پرطرفداری چون GTX 780 Ti، GTX 780 و GTX 770 متوقف شده است که این یعنی این سه کارت گرافیک نام برده شده، رسما بازنشسته شدند. احتمالا این نکته شما را ناراحت کرده است چون اگر به وب سایت های فارسی زبان که در حوزه سخت افزار فعالیت می کنند، سر بزنید، می بینید که اکثر سیستم های پیشنهادی برای خرید نیز حتما شامل یکی از سه کارت گرافیک بالا می باشند.

بعد از معرفی و عرضه کامل کارت های سری ۹۰۰ کمپانی انویدیا،این کمپانی اقدام به معرفی دو محصول از همین خانواده ۹۰۰ برای نوت بوک ها و لپ تاپ ها کرد. این دو محصول با نام های GTX 980M و GTX 970M می باشند که این امکان را به کاربران لپ تاپ می دهند تا بازی را بالاتر از رزولوشن ۱۰۸۰ اجرا کنند. شرکت هایی چون ASUS، MSI، GigaByte در حال حاضر دارای محصولاتی هستند که از یکی از این دو کارت استفاده می کنند. در  کل میتوان گفت که GTX 980M مناسب تر و بهتر از GTX 970M می باشد.

تا به اینجا در مقاله، حرفی از رکورد و ثبت آن زده نشده است اما GTX 980 توانست دو بار توسط دو گروه مختلف اورکلاک، دو رکورد را بدست آورد. اول، گروه اورکلاکینگ  KingPin نیز توانست بوسیله کارت  GTX 980 که مدل شرکت EVGA بود، امتیاز ۱۹۰۴۰ را در تست ۳D Mark Fire Strike بدست آورد و رکورد جهانی را بشکند. دوم، مدتی بعد گروه SweClockers توانست با مدل ASUS این کارت، رکورد جهانی دیگر را بنام خود ثبت کند. این گروه توانست با رساندن کلاک این کارت به عدد ۲۲۰۸ مگاهرتز، رکوردی جهانی بدست آورد. قیمت GTX 980 و GTX 970 بترتیب در انواع مدل ها از دو میلیون و سیصد تا دو میلیون و پانصد و پنجاه تومان، از یک میلیون و سیصد تا یک میلیون و ششصد و پنجاه تومان می باشد.

 

تا این که…

بعد از معرفی کارت های GTX 980 و GTX 970، کمپانی انویدیا تا حدودی برنده از میدان نبرد با کمپانی AMD بیرون آمد و بلافاصله با دیدن متلاطم بودن بازار دنیا سخت افزار، اقدام به انتشار شایعاتی مبنی بر معرفی محصول جدید خود یعنی GTX 960، کرد. اما تا به الان نه تکلیف غول آینده دار خود یعنی GTX Titan II  را معلوم کرده و نه به طور رسمی تاریخی برای عرضه یا معرفی GTX 960 مشخص کرده است. در حال حاضر اطلاعاتی از GTX 960 در دسترس می باشد که گویا باید شاهد کارت گرافیکی با ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 و ۶ گیگاهرتز فرکانس حافظه گرافیکی موثر در کنار ۹۹۳ مگاهرتز فرکانس هسته و رابط حافظه ۱۲۸ بیتی، باشیم. البته گفتنی است که این محصول جدید انویدیا بر پایه معماری مکسول بوده و از پردازنده گرافیکیGM206 هم بهره می برد. گفته شده که توان مصرفی اش نیز ۱۵۰ وات است.  اخیرا انویدیا اعلام کرده که این محصول را در ژانویه سال ۲۰۱۵ معرفی و عرضه خواهد کرد و گمانه زنی هایی هم برای معرفی کردن نسخه اورکلاک شده یا همان Ti در فضای مجازی پخش شده است. قیمتی هم که برایش حدس زده شده، مبلغی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار می باشد. تاریخی که برای معرفی این محصول توسط انویدیا معرفی شده، ۲۲ ژانویه سال ۲۰۱۵ می باشد. اما چند ساعت قبل، اعلام شد که در حاشیه نمایشگاه CES 2015، این محصول معرفی خواهد شد. جالب است بدانید که اخیرا GTX 960M لو رفته و این کارت گرافیک هم مثل بقیه محصولات انویدیا تکلیفش معلوم نمی باشد.

بعد حرف و حدیث های موجود در فضای مجازی و معرفی بخاطر این که آیا انویدیا پرچمدار بعدی خود را از سری ۹۰۰ انتخاب خواهد کرد یا نه، انویدیا با یک پیچش بسیار ماهرانه توانست پای پرچمدار قدیمی خود یعنی GTX TITAN را به میان بکشد و اعلام کند که GTX TITAN II در راه است. اگر کمی با دقت به قضیه نگاه کنیم، می بینیم که انویدیا طبق رسم هر ساله اش، برگ برنده خود را دیر رو می کند ولی زمانی که رو کند، تمام و کمال این کار را انجام می دهد تا هم حرف و حدیثی باقی نماند و هم طرفداران خود را خوشحال کند. در هر صورت سوال اینجاست که برگ برنده انویدیا که قرار بود در اواخر سال ۲۰۱۴ رو شود و نشد، کدام محصول است؟ GTX 960  یا GTX TITAN II؟ تصویری که در پایین مشاهده می کنید، مربوط به اطلاعات لو رفته از TITAN II می باشد.

با لو رفتن بیشتر مشخصات GTX 960، حال زمان آن رسیده بود که مشخصاتی از غول آینده دار کمپانی انویدیا یعنی GTX TITAN II به بیرون درز کند که این اتفاق هم افتاد. طبق شواهد موجود در برخی از وب سایت ها، GTX TITAN II دارای ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 با رابط حافظه گرافیکی ۳۸۴ بیتی و فرکانس موثر ۶ گیگاهرتز در کنار ۳۰۷۲ هسته کودا و ۳ مگابایت حافظه کش L3(سطح سوم) و ۱۳۹۰ مگاهرتز فرکانس هسته در حالت توربو، می باشد. البته فراموش نکنیم که این غول بر پایه تراشه GM200 که از فناوری ۲۸ نانومتری بهره می برد، ساخته شده است. گفته شده که ابعاد تراشه های این کارت، ۵۵۱ میلی متری می باشند. برای بالا ردن پهنای باند حافظه نیز در این کارت گرافکی، از اگوریتم هایی هم استفاده شده است. با این اطلاعاتی که در دسترس می باشد، با قاطعیت میتوان گفت که این غول انویدیا حتما دقت تصویرش ۵K بوده که در نوع خود جالب است.
بعد از این که همه توجهات به سمت انویدیا و محصولات و گفته هایش بودند، این کمپانی AMD بود که اعلام کرد برای سال ۲۰۱۴ دیگر محصولی برای معرفی یا عرضه ندارد اما قصد گفتن نام و  اطلاعات دو محصولی که در سال ۲۰۱۵ از سوی این کمپانی روانه بازار خواهند شد را دارد. با اعلام کردن اسامی AMD Radeon R9 390X و Radeon R9 490X تقریبا میتوان گفت که تیر خلاص این کمپانی به کمپانی انویدیا زده شد و غوغایی در دل طرفداران AMD به پا شد. AMD اظهار داشت که این دو محصول را قصد دارد در سال ۲۰۱۵ بطور رسمی معرفی و عرضه کند. R9 390X که برخی مشخصاتش در فضای مجازی لو رفته، این را به ما می گوید که قصد دارد با یک تیر دو نشان را بزند، اول این که دو پرچمدار فعلی انویدیا یعنی GTX 980 و GTX 970 را با آسودگی تمام کنار بگذارد و دوم این که ضعف های موجود در کارت های گرافیک نسل قبل کمپانی خودش را بر طرف کند. به این صورت که در R9 390X ما شاهد ۶۵.۶ فریم به طور متوسط و مدیریت بهتر در مصرف توان هستیم. توان مصرفی این کارت به زیر ۲۰۰ وات یا بهتر بگوییم، به عدد ۱۹۷ وات رسیده است اما باز هم همین توان مصرفی، نقطه ضعفی برای این کارت محسوب می شود چون GTX 980 و GTX 970 دارای توان مصرفی ۱۸۵ و ۱۶۷ وات هستند و شاید این عیب نه چندان مهم، او را در رقابت با ۹۸۰ و ۹۷۰ باز دارد که بعید است. در تصویر زیر اگر به عنوان”Captain Jack” توجه کنید، خواهید فهمید که به احتمال بسیار زیاد، مقصود از این عنوان، به احتمال بسیار زیاد همان R9 390X است. در تصویر زیر به وضوح دیده میشود که GTX 980 و GTX 970 حرفی برای گفتن ندارند. گفتنی است که تست  انجام شده نیز، شامل بازی های بروزی چون Assassins Creed: Unity و COD :Adwance Warfare و Dragon Age: Inquisition و Ryse: Son of Rome می باشد.

به جدول با دقت نگاه کنید

 

 

اما بد نیست نگاهی اجمالی به Radeon R9 490X داشته باشیم. این کارت که گویا انقلابی در سال ۲۰۱۵ به پا خواهد کرد چراکه از نسل جدید حافظه های HBM استفاده می کند. در این نسل حافظه های HBM شاهد سرعت ۸ گیگابایتی ماژول های رم در این نسل جدید خواهیم بود. کارت R9 490X که دارای پهنای باند عالی ۶۴۰Gb/s می باشد، از باس ۴۰۹۶ بیتی نیز بهره می برد. هم چنین شاهد سرعت ۱.۲ ترابایت برای انتقال اطلاعات در حافظه رم موجود در این کارت گرافیک، هستیم. این در حالی است که این اعداد و ارقام در مقایسه با GTX 980 و GTX 970 بسیار بالا و عالی هستند.

 

سخن آخر

در سال ۲۰۱۴ برای هر دو کمپانی AMD و NVIDIA اتفاقات خوب و بدی افتاد. رسم هر سال این گونه است که یک کدام از این کمپانی ها برنده از میدان نبرد بیرون می آیند ولی بازنده چیزی از ارزش هایش کم نمی شود. امسال نیز شاهد این بودیم که AMD چندین بار متوالی قیمت محصولات خود را کاهش داد،چندین بار دیدیم که انویدیا تلنگری به طرفداران خود و رقیبش یعنی AMD می زد. همین اواخر نیز انویدیا اعلام کرد که سال ۲۰۱۴ سالی پر بار و پر سود برایش بود. با اینکه قیمت محصولاتش گران هستند اما واقعا قدرت خوبی دارند. کمپانی AMD مانند هر ساله، محصولات ارزان قیمت را روانه بازار می کرد ولی متاسفانه در بعضی از کشورها، اسم بعضی از برند ها بد در رفته است که AMD شامل همین قاعده می شود. همان گونه که در سال ۲۰۱۴ شاهد منتشر شدن بازی های فوق العاده ای نبودیم و در اکثر اوقات،عناوین پر طرفدار یا تاخیر خوردند یا در زمان انتشار، آن چیزی که بنودند که گفته می شد. اگر در سال ۲۰۱۴ از اخبار دنیای بازی آگاه بودید، متوجه می شدید که سال ۲۰۱۵ سال پر باری در عرصه بازی خواهد بود و سال ۲۰۱۴، مقدمه ای برای ۲۰۱۵ بود. حتما دنیای سخت افزار بخصوص دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۵، شاهد رویدادهای جالبی خواهد بود که امیدواریم این اتفاق نیز میسر شود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا
بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا
بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا
بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا
بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا
بزرگان دنیای کارت گرافیک در سال ۲۰۱۴ - گیمفا