در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا
در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا
در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا
در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا

در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند

احمد سعیدی
۰۷:۱۳ ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا

در این چند سال کم پیش نیامده که تیمی چند نفره بدون تجربه اما با انگیزه و شوق بالا دست به ساخت بازی در سبک اول شخص زده اند که میشه گفت عمدتا هم کیفیتلازم را نداشته و مورد تایید نبودند. چندی پیش خبر ساخت عنوانی از این قسم بازی های ایرانی منتشر شد به نام جاده جنگ که با اهداف سیاسی انسانی توسط استودیو نشانه ساخته شده که پیش از این در ساخت مستند تبحر بالایی داشته است. دنباله این ماجرا به چند روز پیش رسید که جاده جنگ مجوز تولید بازی را دریافت کرد و تصاویری هم از داخل بازی خود منتشر کرد، در پی این خبر سازندگان بازی با واکنش بد مخاطبان نسبت به موضوع و کیفیت بازی مواجه شدند که شاید نتیجه قضاوت عجولانه و غلط و شاید هم درست باشد.
در پاسخ نظرات کاربران، سازندگان بازی جاده جنگ متنی را ارسال کردند و در ادامه به دو پرسش ما نیز پاسخ دادند که میتوانید مطالعه نمایید:

04

جاده جنگ

بسم الله الرحمن الرحیم

پنج سال پیش در پی یک اتفاق و یک نشانه، استودیو نشانه با نام ” گروه مستند سازی نشانه ” به وجود آمد. و خون حیات در بدنی به نام نشانه جریان گرفت.

بعد از تخریب یکی از آثار مستند استودیو نشانه در آن ایام، توسط شبکه VOA و Man o To ، استودیو نشانه بخش بازی سازی خود را ایجاد کرد. پس از دو سال آموزش، استودیو نشانه به عنوان یک تیم مستقل، تصمیم گرفت که پروژه ای به نام ” عبور از تاریکی : رویای آبی ۱ ” را بسازد.

استودیو نشانه بر خلاف استودیو های مشابه، چه در عرصه ی مستند سازی و چه بازی سازی، هدفش پاسداری از دین اسلام، نظام اسلامی و مردم ایران است. و به خاطر همین هدف در این راه مقدس هرچه را که دارد داده است و  خواهد داد. هدف استودیو نشانه ساخت پروژه برای اشخاص یا افراد نیست و تا به امروز از هیچ نهاد، فردحقیقی یا حقوقی کمکی دریافت نکرده است، هر چند پیشنهادات بسیار بزرگ برای این موسسه بود که مسئولین این استودیو تصمیم گرفتند زیر بار پروژه های چند ده میلیونی نروند. به همین خاطر این موسسه به واسطه ی دسترنج خود اعضا می چرخد و خود تصمیم می گیرد که در مواقع مختلف چه اقدامی انجام دهد.

استودیو نشانه در تابستان ۹۳ نخستین جشنواره مجازی مستند سازی خود را برگزار کرد که این اقدام را باید متولیان امر انجام می دادند اما حیف که خیلی از ایشان بر سر جایگاه خود قرار نگرفته اند و نمی توانند تشخیص دهند که نیاز امروز جامعه ی ما چیست و چگونه و چه کسی باید آن را انجام دهد.

پروژه ی بازی رویای آبی ۱ در حالی ساخته می شد که برای ساخت اولیه آن حدود ۲۰ میلیون تومانی که توسط اعضا تهیه شده بود، هزینه شد. پروژه ای که فقط برای پیش تولید آن حدود یک سال هزینه ی زمانی صرف شد تا آن برای مخاطب یک اثر مفید و جذاب باشد. چرا که هدف این بود که رویای آبی ۱ باید بهترین کیفیت را از نظر داستانی و گرافیکی، دارا باشد تا نشان دهد که در کشور چه ظرفیت بزرگی در زمینه بازی سازی وجود دارد. اما وقتی کار تا حدی جلو رفت و برای حمایت آماده شد، هیچ سازمان مناسبی حاضر به حمایت نبود.

البته بودند شرکت ها و افرادی که حاضر بودند برای این پروژه هزینه بکنند ولی منش ما بر این بود که “هر پولی ارزش گرفتن ندارد” . مثلا فردی بود که طی سه سال از یک پروژه ی بازی حمایت یک میلیارد تومانی ( درست خواندید ) کرده بود، و می خواست از این پروژه حمایت کند اما بعد از تحقیقات متوجه شدیم که پول وی اگر وارد استودیو نشانه شود، نه تنها برای ما آخرتی نخواهد گذاشت بلکه دنیا را هم برای ما به جهنم تبدیل خواهد کرد.

بنابراین تصمیم گرفتیم پروژه با هزینه ی اعضا همچنان ادامه یابد اما بعد از مدتی به حدی هزینه های این پروژه سنگین شد که در اواخر سال ۱۳۹۲ پروژه ی عبور از تاریکی: رویای آبی ۱  که یک پروژه علیه رژیم صهیونیستی بود موقتا متوقف شد. این توقف در حالی بود که برخی دوستان مسئول در آن ایام در حال رونمایی از کتاب های خاطرات ایام دفاع مقدس بودند و هرگز درک نکردند که دفاع مقدس امروز اینجاست نه صرفا آنجا.

از آنجایی که تیم های مختلف استودیو نشانه برای مادیات گامی بر نمی دارند، تیم بازی سازی، هرگز امیدش را برای ساخت یک پروژه از دست نداد، بعد از مشورت سرپرست بازی سازی با افراد طرح ریز موسسه، و بررسی کلی تحولات جهان، چند پروژه در دستور کار قرار داده شد که اولین آن پروژه ی جاده ی جنگ بود. پروژه ی جاده ی جنگ با قدرت تمام در اواخر سال ۱۳۹۲ با محوریت ایران و مقابله با تروریست های داعش، کلید خورد و جاده جنگ با انگیزه ای چند چندان، در مرحله ی تولید قرار گرفت.

در خرداد ماه ۱۳۹۳ وقتی داعش تحرکات خود را بیشتر علنی کرد و برای عامه ی مردم بیشتر مطرح شد، استودیو نشانه اولین تصاویر بازی را منتشر کرد که بعد از انتشار آن و بازتاب بسیار در روزنامه ها و خبرگزاری های مختلف، رادیو زمانه که یک شبکه ی رادیویی دولتی اپوزیسیون است، اقدام به تخریب این بازی کرد و استودیو نشانه را منتسب به مراجع دولتی نظام دانست. این واکنش هرگز به دور از انتظار نبود چرا که ما معتقم بودیم وقتی با دست خالی و با ایمان، جلوی دشمنان مادی طلب بایستیم، باید حرکت چند جوان در چشمان دنیا طلبشان، به شکل یک اقدام بزرگ جلوه کند کما این که پنج سال پیش مشابه آن اتفاق افتاده بود.

در هر صورت پروژه ی جاده جنگ با هر مشکلی که بود، ساخته شد تا ثابت کند کسانی که در راه خدا مجاهدت می کنند خداوند آنان را تنها نمی گذارد و روی آنان که ادعای سیانت از نظام را دارند را نیز گردی سیاه پاشید، تا ثابت کند هدف، پاسداری است و نه چیز دیگر. از این پروژه نباید انتظار بهترین ها و عالی ترین ها را داشت چرا که با منابعی بسیار بسیار محدود ساخته شده و نباید آن را با پروژه ی رویای آبی متوقف شده مقایسه کرد. مسلم است که این تیم می توانست بهترین پروژه را بسازد اما منابع در اختیارش بسیار محدود بودند.

برخی در فضای سایبر از این پروژه انتقاد های فراوانی کرده اند. باید عرض شود که اگر منابع ما هم مانند شرکت های بزرگ آمریکایی بالا بود، یقین داریم که در کم تر  از پنج سال مشابه کار های آنان را می توانیم بسازیم اما کجاست آن درک، که بخواهند ببینید امروز سرمایه گزاری بر روی بازی ها هزاران برابر سرمایه گزاری بر روی امنیت ملی و فرهنگ کشور است ؟

یک مسئله باید روشن، مطرح شود که ما این راه را تا آخرین لحظه از زنگی خود، ادامه خواهیم داد و هیچ چیز جز اراده الهی نخواهد توانست این نور را خاموش سازد ما معتقدیم که این تنها خداست که مشتری مال و نفس است ( سوریه توبه آیه ۱۱۱ ) و ما مال و نفسمان را فقط به او می فروشیم و فقط از او انتظار داریم که این راه را برکت دهد و نه بندگانش. ان شا الله

مهدی سامنی – سرپرست استودیو نشانه

03

جاده جنگ

گیمفا: در فرمایشاتتون آورده اید که نمی خواستید بازی چند ده میلیونی بشه و …! میخواستم بدونم خب وقتی بنا هست با هزینه کم بازی ساخت، چرا باید سراغ سبک بزرگ اول شخص رفت؟ بهتر نیست ساخت بازی های اول شخص برای زمانی بذاریم که تیمی بزرگ و زمانی چند ساله و اعتبارات خوب برای کار اختصاص داده شود؟ الان همه می دانیم یا حداقل گمان میکنیم که جاده جنگ یه بازی بی کیفیت با گرافیکی بد و گیم پلی بدون ایده و داستانی کم جزئیات است.

مهدی سامانی: البته این که نمیخواستیم چند ده میلیونی بشه درست نیست، وقتی شرایط برای اقدام نیست، شما مجبورید با منابع محدود فعلی بسازید. اما این که چرا باید سراغ یک بازی رفت که هزینه های بسیار داره باید عرض کنم که، ببنید برای ساخت آخرین بازی GTA چیزی بالغ بر ۲۶۰ میلیون دلار هزینه صرف شده که یکی از برترین بازی ها در سبک خودشه. اما چرا یک شرکتی مثل راک استار میاد و اون هزینه رو میکنه، چون اعتماد داره که چند برابر این هزینه بر می گرده. که در خبر ها داشتیم که چند برابر اون هزینه، فروش داشته. هرچند، که هدف ما از کار پول نیست اما به هر شکل حداقل باید سرمایه اولیه برگرده. ما الان ظرفیت این رو داریم که برای یک پروژه ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنیم اما چه کسی تضمین میکنه حداقل این هزینه برگرده ؟ تازمانی که به بازی های ایرانی اعتماد نداشته باشیم، و اون ها رو با بازی های چند ده میلیون دلاری آمریکا مقایسه کنیم، هرگز پیشرفتی صورت نخواهد پذیرفت. و البته گیمر هایی که همه چیز رو کپی می کنند حداقل اون ها نباید به امثال این پروژه ایراد بگیرن چون اگر کپی کاری این دست از دوستان نبود، اعتبار بازی های ایرانی خیلی بالا تر از الان می رفت .
در ابتدای تشکیل تیم اولیه بازی سازی، تخصص ما در حد بازی دو بعدی بود اما می دونید چرا به این جا رسیدیم؟ چون ایمان داشتیم که یک روزی میشه با آثار جهانی رقابت کرد. یعنی ما به تیم، اعتماد کردیم و اون ها هم به بهترین شکل عمل کردند. والبته جاده جنگ را نمیتوان یک اثر بد دانست، شاید انیمیشن های بازی بد باشه اما دیزایل لول ها توسط افرادی با تجربه در این زمینه ساخته شده و گرافیک بصری نیز به خوب ترین وجه آماده شده. میتونم بپذرم که جاده جنگ در برابر پروژه ی رویای آبی ۱ که متوقف شد، ضعیفه
jjns01

جاده جنگ

گیمفا: بنظر شما در زمان کنونی که جنگی در بین رسانه های دیجیتالی در دنیا برقرار است، ساخت یک بازی مثل جاده جنگ که مستقیما قصد دارد پیام رو به مخاطب القا کنه مفید است؟ واقعا فک می کنید جاده جنگ از لحاظ مفهومی مفید خواهد بود؟

مهدی سامانی: بله ، اول باید بین ارتش و چریک تفکیک قائل بشیم. ببینید تفاوت ما با آمریکا(به عنوان نماد دشمن) در کار، مثل یک ارتش در برابر یک گروه چریکی است. ارتش از افراد زیادی تحت یک فرماندهی بزرگ تشکیل میشه که هدفش نابودی دشمن از سطح ابتدایی تا عمق انتهایی است. یعنی ارتش به علت دارا بودن منابع بسیار می تونه تا عمیق ترین نقاط استراتژیک دشمن نفوذ کنه. که این نفوذ، نابودی دشمن رو قطعا رقم می زنه. اما یک گروه چریکی، به علت عدم داشتن این منابع، اولا مجبوره محدود کار کنه و در ثانی، باید حتما قلب نقاط استراتژیک دشمن رو مورد هدف قرار بده.
دوم این که حالا که دشمن ظرفیت بالایی برای کار داره از همه ی روش ها برای ضربه زدن و نابودی دشمن استفاده می کنه، و نباید تصور کنیم که دشمن فقط غیر مستقیم کار میکنه مثلا ببینید، یک بازی مثل splinter cell blacklist، یک بازی مستقیم به حساب میاد، که اهدافش رو مستقیم دنبال می کنه اما یک بازی مثل The Sims حرکتش بسیار آرومه و یک نسل رو برای پذیرفتن یک سبک جدید از زندگی آماده می کنه که این آمادگی یعنی تضاد با سبک فعلی و تضاد با سبک فعلی یعنی نابودی هویت قبلی. این که به دشمن محبت بورزیم خیلی مسئله ی مهمیه مثلا اغلب گیمر های حرفه ای کاراکتری به نام captain price رو میشناسن، یک کاراکتر جذاب در سری COD. که در آخر سری اول Modern Warfare کاراکتر تصور می کنه که اون میمیره. جالبه که این کاراکتر در بازی بسیار محبوبه. اما این فرد نام حقیقیش John Mcaleese است. کسی که دو دهه قبل فرمانده حمله به سفارت ایران در لندن بود. کسی که افسر SAS است یعنی برترین نیروهای ویژه ی شناخته شده در دنیا که نیروهای دلتا و براوو رو در آمریکا تربیت کردند. این فرد فرمانده بسیاری از حمله های چریکی علیه ایران در سایر نقاط دنیا بود. ولی ما می بینیم که بدون آن که مخاطب از هویت وی مطلع شود، وی را قهرمان معرفی می کنند. یعنی همین که برای مخاطب ایرانی جا افتاد که نیروهای SAS قهرمان اند، دشمن ضربه خود ش رو زده. و ببینید این که میگن بازی شرکت های بازی سازی دنیا مستقلن و هرگونه که دوست داشته باشن داستان می نویسند یک دروغ بزرگه. یک نمونه اش همین کاراکتر کپیتان پرایس.
اما این که آیا جاده جنگ از جهت مفهومی مفید خواهد بود یا خیر، باید عرض کنم که ما مثل نیروهای چریک هستیم، الان در دنیا، نه آمریکا و نه جای دیگه هیچ بازیی علیه ISIS یا داعش ساخته نشده، این بازی از این جهت بسیار مهمه که نشون میده که تفاوتی است بین اسلام و داعش. و دولت اسلامی یا ISIS دروغی است بس بزرگ. همین که این پیام رسانه ای بشه ما ضربه خودمون رو زدیم.
ممکنه یک سال بعد شرکت های بزرگ آمریکایی این مسئله رو پوشش بدن اما مهم این که این ما بودیم که اولین حرف رو زدیم و ماییم که ادعا داریم که در حال مبارزه با تروریست هستیم. یک ماه پیش تیم مستند سازی استودیو نشانه در کنفرانسی که بیش از ۵۰ نخبه سیاسی دنیا-  که بخش عمده ای از اون ها از آمریکا بودن – برای مصاحبه به اون جا دعوت شده بود. وقتی تصاویر این بازی رو به اون ها نشون می دادیم، اکثرشون از این که ایران داره این بازی رو می سازه بسیار حمایت کردن و گفتن یکی از موثر ترین اقدامات در جنگ روانی فعلی بین غرب و ایرانه . پس ببینید باید با یک بینش قوی به جنگ با دشمن بریم این که خیلی ها تصور می کنند بازی ها صرفا بازی است، یک دید بیسار ساده انگارانه است. در ساده ترین بازی ها هم می شه مفاهیم متهاجمانه رو جا داد و به اون واسطه اهداف رو هرچند آرام جلو برد. متاسفانه این رویکرد در اغلب شرکت های بازی سازی ایرانی وجود نداره، اصلا شرکت های بازی سازی فردی رو به نام طرح ریز و یا کسی که ذره ای آگاهی از مباحث استراتژیک و ژئوپولیتیک داشته باشه ندارن و تصور می کنند بازی سازی صرفا یعنی یک داستان خوب و یک تیم حرفه ای و به همین نسبت هم در سایر محصولات فرهنگی در کشور این دید وجود نداره.
تا زمانی که مسئولان ناآگاه کشور، آگاه بشوند ما مجبوریم به روش خود عمل کنیم و هدف ما اینه که بتونیم در همه ی زمینه ها بهترین بشویم تا بهتر بتوانیم پیام رو به مخاطب خودمون القا کنیم. ان شا الله.
06

جاده جنگ

پروژه جاده جنگ، آخرین اثر بازی ویدئویی استودیو نشانه، در مورد نبرد بین نیروهای داعش و چریک های ایرانی طی یک بازی اول شخص است که به زودی منتشر می شود. برای قضاوت بیشتر در خصوص این بازی باید منتظر انتشار تریلری از گیم پلی آن باشیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا
در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا
در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا
در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا
در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • XSAJADX گفت:

    به نظر من قانون کپی رایت رو رو بازی ها بزارن که فقط اریجینال بازی کنیم افراد کمتری میتونن به خاطر مسائل مالی بازی مثل gta رو بکنن پس مجبور میشن به بازی های ایرانی روی بیارن که این باعث میشه در عرض ۲ یا ۳ سال بتونیم بازی هایی نظیر cod.assasin.fifa. رو بسازیم چون بیشتر گیمر ها به علت قیمت به بازی های ایرانی روی میارن.به نظرم دولت باید قانون کپی رایت رو در مورد گیم بزاره :yes:

  • samanir گفت:

    ما باید کپی رایت خارج بخریم و بازیای ایرانیم اورجینال بگیریم

  • hampeti گفت:

    خداییش حرفش ناحق نیست.
    حداقل امیدوارم مثل ذوالفقار خراب نکنه.
    احمد جان بابت این که همیشه از بازی های ایرانی حمایت میکنی مرسی. 😉

  • خیلی ممنون بابت پیگیری و دریافت این بیانیه و پاسخ ها :yes:
    متاسفانه طبق معمول با یک مشکل همیشگی طرف هستیم و اون هم این هستش که چاقو زیر گلوی جوانان ما هستش. حالا چه ورزش چه بازی سازی و غیره. چرا که به شدت خودمون رو توی تعصبات غرق میکنیم و به دنبال این نیستیم که واقعا یک “بازی سرگرم کننده” خلق بشه و دنبال تهیه یک محصول سیاسی هستیم.
    در بحث اعتماد که ایشون اشاره کردند، بایستی عرض کنم تا زمانی که ایده داستانی بی نظیر، گیم پلی هیجان انگیز و نمایش های خیره کننده نباشه، نمی تونند انتظار جذب حمایت مشتری داشته باشند. که امثال این جور بازی ها هم متاسفانه هیچ کدوم رو به خوبی پیاده سازی نکردند خوب شما چه انتظاری داری مردم با پولشون روی محصول شما غمار کنند؟!
    کشیدن بحث به قانون کپی رایت هم من رو یاد توضیحات خاله زنکی Ubisoft انداخت :laugh: این یک جورایی بی چشم و رویی هستش چون حتی اکثر پایرت بازهای حرفه ای ایرانی هم، حداقل برای محصولات داخلی ارزش قائل هستند و کمتر شاهد پایرسی هستیم منتهی مسئله اینجاست، شما چیزی نمیسازید که آدم بگه “دمتون گرم، این پول حلالتون، شاد شدیم، لذت بخش بود و غیره”. اکثر عناوین ایرانی رو تا اجرا می کنیم از همون اول پیام سیاسی بیخ گوشی شما می خونه تا آخر. بعد تو این میون نه گرافیک خوبی شاهد هستیم، نه موسیقی خوب و نه گیم پلی دلچسب. فقط باگ و مشکلات مختلف.
    امیداورم که صنعت ما پیشرفت داده باشه اما از طرف دیگه هم برای اینکه چنین امری محقق بشه، شدیدا از بازی سازان عزیز خواهشمندم تعصبات رو ول کنید و لقمه اندازه دهن خودتون رو بردارید. همه چیز بحث های پوچ مملکتی نیست. اگر پول ندارید، فقط برای عرض اندام یه چیزی به اسم “بازی” ندید بازار. “سرگرمی” رو خلق کنید.

  • DeadTarget گفت:

    ممنون بابت مصاحبه :yes: من از ۱۰، ۳ به بازیش میدم.

  • xstation گفت:

    بخدا با این وضع مملکت همینم عالیه … به امید روزی که یا ایران تغییر کنه یا من از ایران برم. :yes: :yes:

  • PewDiePie گفت:

    ممنون از گیم فا سوالاش عالی و به جا بود! چند تا نکته:

    ۱- اولا به قول خودتون فرقی نمیکنه میخواد بازی چند ده میلیونی! بسازید یا نه، واقعا نشانه های کار ایرانی تو شرکت شما نمود داره… بحث بودجه به کنار شرکتای خارجی اول بودجه ساخت رو برآورد میکنن بعد زمان ساخت، بعد میرن ببینن میصرفه یا نه این پروژه. شما اومدید شرو کردید بعد یه سال تازه دنبال حمایت مالی میگردید! واقعا مشکل از خودتونه نه سازمانها و مخاطبای ایرانی.

    ۲- این کار چریکی نیست! کار چریکی حداکثر ضربه رو با امکانات کم به دشمن میزنه شما این بازی رو بدید بیرون یه خود زنی کامل انجام دادید… چه تو ایران چه اگر خدایی نکرده تو خارج کسی دستش به این بازی برسه بی برو برگرد باعث تمسخر میشه دلیلشم همتون میدونید در مورد بازی های ایرانی… (گرافیک افتضاح، باگ فراوان، خسته کنندگی بازی، کلیشه در داستان و محیط بازی و…..)

    ۳- شما یا واقعا splinter cell رو بازی نکردید یا فرق بین مستقیم و غیر مستقیم رو نمیفهمید: کار مستقیم مثله کاریه که شما میکنید قهرمان داستان میاد پیام بازی رو تو دوربین میگه یه جوری که همه حتی ماها جلوش موضع میگیریم، غیر مستقیم کاریه که یه پیام بازی بصورت مفهومی تو داستانه و انتقالش به مخاطب ناخودآگاهه..

    در کل من حرفم اینه که آدم از یه سری بازیهای ایرانی حمایت نکنه خیلی بیشتر به صنعت گیم کمک کرده، واقعا شما که بودجه ندارید به امید پول این و اون نشستید چه دلیلی داره برید سراغ شوتر

    • BL FL گفت:

      والا بخدا.آدم عاقل یا کاری رو انجام نمیده یا اگه تصمیم به انجامش گرفت درست و حسابی انجام میده.بعدشم لقمه رو باید اندازه دهن بر داشت وگرنه شخصو خفه میکنه

    • massd گفت:

      جالبیش اینه کسایی که با COD و Battle گیمر شدن نظر هایی میدن که انگار عضو ارشد ناتی داگی چیزی ان!!!!!! از گیم فقط گرافیک و باگ میدونن چیه!!! :sarcasm:
      شما پس اگه IGI بازی کنی چی میگی؟؟؟ من به اون می گم خلاقیت در عین مزخرفی!!! :yes:
      شما کلا چیزی از صنعت گیم جز گرافیک و باگ نمی فهمید!!!!!!! :no: :no: :no:
      وقتی صنعت گیم توی آمریکا شروع به کار کرد برین ببینید بازی ها رو. ما ها چرا عوض اینکه حمایت کنیم با نقد سازنده طرف رو له می کنیم! ubisoft هم یک شبه ubisoft نشد!

  • amirfarzad گفت:

    حتى اگه بازیش خراب کنه من میخرمش حتى ممکنه بازیشم نکنم فقط برا حمایت 😕
    :yes: :yes:

  • بچه ها این بازیه که اسمش جاده جنگ هست ایرانی هست؟ :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :yes: :yes: :yes: :yes: 😯 😯 😯 😯

  • Michael Schofield گفت:

    کی حوصله داره اینارو بخونه؟انشا نوشته :smug:
    ولی در کل امیدوارم بازی خوبی بشه 🙂

  • در هر صورت!
    این بازی ارزش خریدن نداره!

    یکی نیست بگه خوب عزیز من،کسی شما رو مجبور نکرده عمر و پول خودتون رو هدر بدید و یه بازی زیر خطر فقر تولید کنید تا بگید ما هم آره!!

    یه کم برید بازی های دیگه ای که تو ایران ساخته میشه رو نگاه کنید،یه نگاه به شبگرد،ارتش های فرازمینی،پروانه یا حتی باز های موبایل مثل خروس جنگی نگاه کنید،این بازی ها رو میشه بازی کرد و لذت هم میشه برد!

    اما شما باز هم زدید تو کار اول شخص و بکش و برو جلو!
    این بازی ها با این کیفیت که شما میسازین دیگه به سر اومده،هیچ کسی نمیاد اون پولی رو که میتونه بره بازی های درجه یک جهان رو بگیره،بده این بازی های که ارزش نگاه کردن هم ندارن و بخره(مگه این که اون بازی ها رو کرده باشه و یا بخواد حمایت کنه که این بحثش جدا هست)

    مثلا تصویر زیر رو نگاه کنید:

    https://gamefa.com/wp-content/uploads/2014/11/03.jpg

    آدم خنده اش میگیره نگاهش میکنه!

    از اون سوراخ شدن پرچم بگیر،تا کلی مد های دزیده شده و دانلود شده!

    لطف کنین و اینقدر ساده طلب نباشید و بزنید تو یه بازی نو آور که بشه بازی کرد،بزنید تو بازی موبایل که هر کسی بخواد بازی کنه!

  • alireza@b گفت:

    البته من با بعضی مطالب ایشون موافق (حمایت از صنعت گیم توسط بازیبازان ایرانی) وبا بعضی هاشونم مخالف (قراردادن امریکا و اسراییل به عنوان نماد دشمن .. و دشمنی با همه ی دنیا و….)

    برادران من .. تا وقتی خودمون از بازیسازی خودمون حمایت نکنیم هیچ تغییری تو این صنعت شکل نمیگیره ….. مگر همین شرکت اکتیویژن مادر زاد بازیساز به دنیا اومدن که دارن با اون کیفیت بصری بازی میسازن؟؟ نه برادر من با حمایت مردمشون بود البته ناگفته نماند که اونجا دولت تو این زمینه سرمایه گذاری میکنه ولی اینجا نه ….. ولی باز هم با این وجود اگر حمایت گیمرهای ایرانی پشت بازیسازی باشه ..مطمعنا شاهد پیشرفت چشمگیر صنعت گیم خواهیم بود انشالا ……..
    حالا از حق نگذریم گرافیک بازیش خیلی باحاله ها . 😀 😀 😀

  • SMAUG گفت:

    اصلا از لحنش بیانشون خوشم نیومد.

    طوری طلبکارانه صحبت میکنن انگار که ما با وجود این همه عنوان AAA و دهن پر کن خارجی نیاز مبرم به این بازی داریم.

    برادر عزیزی که طعنه کپی کردن رو به ما گیمر های ایران میزنی. با توجه به قیمت ها و ارزش ریال در برابر دلار، فکر نکنم زیاد عاقلانه باشه برای خرید ۵ تا بازی اوریج مبلغی حدود یک میلیون تومان هزینه کینم. حالا جالبه که خودتون هم از کبود اعتبار می نالید.

    بعد از خوندن این مصاحبه فهمیدم که هر بازی ایرانی لیاقت حمایت رو نداره.

    با عرض پوزش بابت اینکه یکم تند صحبت کردم 😎

  • ... گفت:

    مشکل برای بازیساز های ایران یکی دو تا نیست.اصلا اینجا یک نفر از کجا بازیساز میشه ؟…با چهار تا ویدیو از اینور و ااونور اینترنت !!…اکثرا همینطور بازیساز شدن پس همه چیز به خودشون بستگی داره.
    به نظر من اگه ما چند تا استاد و آدم اینکاره از کشور های دیگه برای اموزش چند تا آدم خبره می اوردیم الان وضعیت خیلی بهتر بود تا اینکه هر کس برای خودش از صفر شروع کنه و کم کم با ساخت بازی ضعیف و قوی بشه یک بازیساز…کم از اینجور افراد نداریم.
    از طرف دیگه هم همین قانون کپی رایت هست !…اگه به کشور های دیگه یک نگاه بندازید هر بازی یک قیمت گذاری و ارزش گذاری خاص خودشو داره.نمونه اش یک بازی داره به قیمت ۲ یا ۵ دلار و یک بازی هم داریم ۶۰ دلار پس کسی به اون بازی ارزون قیمت به چشم بازی ۶۰ دلاری نگاه نمی کنه و از طرفی هم به خاطر قیمتش هم که شده فروش خودشو می کنه.{حالا بگذریم از اینکه اینجا قیمت بازی های AAA با قیمت بازی های کوچک یکی هست.پس هر کس عاقل هم باشه مطمنا میره سراغ همون بازی AAA ارزون قیمت}

    ولی در کل به نظر من بازیساز های ایران تو زمینه بازی های موبایل راه خودشونو پیدا کردن ولی این وسط مونده بازی های بزرگ PC و غیره که اونهم هم سرمایه به شدت گردن کلفت میخواد و هم تجربه…گرچه به نظر من گرشاسپ یک تحول برای صنعت گیم ایران بود که واقعا میشد بهش گفت گیم مبارزه در خلیج عدن و شبگرد و ارتش های فرازمینی هم که جای خود دارن.

  • SHARE BUTTON گفت:

    هر بازی رو بخرم اینو نیمیخرم :no: :no:
    سازندهاش خیلی جو گیرن :reallypissed:

  • PHOENIX گفت:

    آخرش ما نفهمیدیم اینا به حمایت احتیاج دارند یا !!!!!!!???? ?:-)

  • Amir Fighter گفت:

    دوستای عزیز اولا اگر کسی کارش خیلی خوب باشه و سطح متوسط به بالا باشه مگه مریضه که تو ایران بمونه و به فکر میهن پرستی باشه . خوب میره تو تیمای خارجی کار میکنه. هم شغل واسه گیم ساز اونجا بازتره هم محدودیت براش کمتره هم پیشرفت بیشتره.

    پس نتیجه میگیریم ایران با این وضعی که داره پیش میره شاید شاید ۱۵ سال دیگه بتونه بازی هایی در حد battlefield 3 بسازه که دیگه اونم خیلی دیره و محاااال . پس بازی سازای ایرانی به جای رقابت با بازی سازای خارجی که (خدا هستن) باید بیان سبک های جدید بسازن مثل angry birds که ایده خیلی نوآورانه ای داشت و اون تیم خارجی بسیار از لحاظ مالی به موفقیت رسیدن و موفقیتشون هنوز هم ادامه داره.

    سینمای ما هم همین مشکل رو داره . آیا ما میتونیم فیلمی مثل Avatar یا Avengers بسازیم؟ حتی اگه بودجه ش رو هم داشتیم؟

    جواب قطعی ” نه ” هست. نه فقط الان بلکه این ” نه ” تا ۵۰ سال دیگه هم ” بله ” نمیشه.

    راه حل؟

    سبک و ایده های جدید و بدون سعی از تقلید از هالیوود !

    فیلمی مثل the Fault in our Stars رو نگاه کنید.
    داستان این فیلم چنان فوق العاده هست که اگر این فیلم فقط صوتی بود باز هم از نظر من یه شاهکاره و حتی لایق اسکار.

    پس نتیجه میگیریم ما بیشتر از اینکه به متخصص جلوه های ویژه نیازمندیم به داستان نویس و کارگردان خوب نیازمندیم.

    اگر توی آمریکا ۱۰.۰۰۰ داستان نویس خوب دارن ما توی ایران ۱۰۰ تا داستان نویس خوب هم نداریم. این فاجعه هست.

    پس باید نگاهمون به رقابت رو عوض کنیم. اینقدر تعصبی نباشیم. واقع گرا باشیم. خیال بافی نکنیم. آینده نگری احمقانه و تخیلی نکنیم و الکی با خودمون نگیم ایشالا درست میشه چون نمیشه. تا وقتی که از این عقلی که خدا بهمون داده درست استفاده کنیم . چون اون ور دنیا محور تمام کاراشون بسیار بسیار بر اساس عقل و منطق هست و نه بر اساس عقده و یا صرفا پول و شهرت بلکه بر اساس موفقیت…

    پس بیاین به جای ساده انگاری با جدیت پیش بریم چون دنیا داره بسیار پیچیده میشه و ما خیلی ازش عقب هستیم…..

  • ares گفت:

    مشکل اصلی اینه که بازی ساز های جوان ما نمیتونن داستان رو خودشون انتخاب کنن بلکه مجبورن از کسانی که حمایت ما لی میشن داستان رو جلوه بدن 😐 😐 😐

  • فقط گرافیکش خوب باشه و باگ نداشته باشه.
    نه گرافیک در حد بازی ایرانی ذولفقار که بالا بود ولی گیم پلی زشتی داشت با اون قابلیت صحنه آهسته کردنش.
    نه در حد بازی کفر خونین باشه که پر از باگ و یه بازی افتظاح ایرانی باشه که من دیگه از این بازی به بعد بازی ایرانی نمی خرم.
    ولی اگه همون گیم پلی متوسط و رازی کننده ی بازی مبارزه در خلیج عدن باشه بهتره اونم با بهنه سازی های خیلی خیلی خوب.
    اگه اینم افتظاح باشه :quiet: :quiet: :quiet: :quiet: :quiet: :quiet: :quiet:

  • HOFFMAN گفت:

    😐 چه بگویم که نگفتنش به ز گفتنش است … حیف ۱ سال صرف وقت و زمان واسه این بازی {البته اگه یه سال باشه s:} تازه انتظار کپی رایت هم دارن 😕

  • mohammad0773 گفت:

    بیچاره ها رنج زیادی کشیدن.گرافیک که زیاد جالب نیست اما امید وارم تو بخش های دیگه موفق باشن

  • ClashOfDuty گفت:

    هیچ کسی شما رو مجبور نکرده بازی بزرگ بسازید!

    این همه بازی موفق کوچیک هست که پولدارتر از یه سازنده بزرگ هستن!
    تو رو خدا اینقدر توجیح نکنید خودتونو. از بازسیازای ایرانیه دیگه حداقل تجربه کسب کنید که ساخت بازی بزرگ با این امکانات خیلی خیلی کمه مثل نیروی انسانی و تخصص، نبود بودجه کافی و نبود تکنولوژی لازم، نبود درک درست از سرگرمی و اشتغال در این زمینه و از همه مهمتر شناخته نشدن بازیسازی به عنوان صنعت و هزاران مشکل دیگه.

    اگه منطقی برخورد نکنید همه رو رد میکنید! خودتون میدونید دیگه

  • Amir Fighter گفت:

    :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick: :sick:

    :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:

    من مطمئنم که این بازی با شکست ۱۰۰ درصد مواجه خواهد شد.

    اگر کسی مرد باشه و شرافت داشته باشه نمیاد واسه هدف یه مشت آدم …. هنرشو صرف بازی که اون آدمای …. میخوان بکنه.

    مرد باش یا بازی نساز یا اگه میخوای بازی بسازی با هدف و داستان خودت بساز. نه اینکه اینقدر دون صفت باش که بر اساس خواسته های اونا بازی بسازی بعد بیای جای دیگه غر و لند کنی!

    هنرمند اگه هنرش توی دست خودش نباشه هنرمند نیست!!!!!!!!!! یه ترسوی بی ارزش هست!!!!

    هزاراتا :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:

  • کوروش گفت:

    شما اومدی بازی بسازی نیومدی شعار بدی که
    درمورد کپتین پرایس هم بگم اخه کی میدونست یارو تو اون زما کی بوده که باسه خودت حرف مفت میزنی :sick:

  • Pouria.G گفت:

    به خدا اگه بزارن این بازیسازان جوان , با خلاقیت خودش یه بازی بسازن , بازیاشون نه تنها در ایران بلکه در کل جهان طرفدار پیدا میکنه…
    و مشکل اینجاست که پشتیبانان مالی این بازیسازان , اون ها رو مجبور به ساخت بازی های سیاسی و جهت دار میکنند و سر انجام کار میشه یه بازیه بی کیفیت و بی محتوا… . چون که این بازیسازان , این بازی رو با میل و علاقه نساختن و در حقیقت افکار پشتیبانان مالی رو تبدیل به بازی کردن نه افکار خودشون رو .
    اگه دست بازیسازان در ساخت بازی باز باشه و بتونن بدون هیچ مشکلی از خلاقیت هایی که درونشون وجود داره استفاده کنن نتیجه کار میشه بازی هایی مثل خروس جنگی و پروانه که بازی های بسیار جالب و خلاقانه ای هستند…
    .
    .
    .
    حالا هی زور بزنید جاده جنگ و از این دست بازیها بسازید ولی مطمئن باشید که هیچ موفقیتی به دست نمیارن.

  • Amir Fighter گفت:

    متاسفانه خیلی از نظرها پاک میشه.

  • Shahin_naderi گفت:

    باید اینو بخریم چون بازی سازنده ها هی پیشرفت میکنه خوبه اگه نگیری دیگه ادامه نمیده . باید بخریم مجبوریم هرچی منلایک داره لایک کنه :yes: :-))

  • hampeti گفت:

    دوستی که میزنی تو سر بازیای ایرانی و خود ایران
    ۱-عرضشو داری؟بلدی؟استعداد داری؟سریع برو خارج.حتما برو.
    نداری هم سکوت بهترین چیزه
    ۲-منطقت در حد همون حیوون جنگ طلبه.جنگ حیوونی نیست.جنگ برای ارزش از انسانیت فراتره.سنگینه نمیفهمی.

    • اولا مگر قراره هرکس توانایی ساخت بازی داشت حق داشته باشه در مورد بازی های ایرانی قضاوت و صحبت کنه؟ این دیگه چه طور منطقیه؟ ظاهرا همین کسانی که حق ندارن در مورد بازی ایرانی صحبت کنن، قراره بازی ایرانی رو بخرن و بازی کنن.

      دوما، این چه طرز فکریه که بین تولید کننده های ایرانی و مردم پیدا شده که باید از تولید کننده ایرانی (صرف ایرانی بودنش) حمایت کرد؟ نباید قبول کرد که بیشتر و شاید اکثر تولیدات ایرانی (قطعا نباید گفت همش) از کیفیت پایینتر و غیر قابل قبول تری نسبت به تولیدات مشابه خارجیشون برخوردارن؟ تولیدات فیلم و سریال ما قابل قبوله؟ تولیدات ماشین ما قابل قبوله؟ تولید لبنیات قابل قبوله؟ کیفیت شعر و ادبیات ما مثل گذشته هست؟ کم حمایت شد از اینها؟ توی شصت هفتاد سال گذشته مردم کم سینما میرفتن؟ دیگه کشوری هست که مثل ایران از تولید ماشین های بی کیفیتش اینطوری حمایت کنه؟ تو ۵۰ سال گذشته هر چی تولید شد مردم نخریدن؟ گمرک ۱۰۰ درصد نبستن رو ماشین خارجی؟ کیفیت فیلم و سریال و ماشین و خوراکی و … روز به روز بهتر شد؟ یا دائم در حال بدتر شدنه؟ چرا نمیشه بازی با کیفیت تولید بشه؟ مردم به خودی خود از محصول باکیفیت حمایت نمی کنن؟

      • ScratAmir گفت:

        احسنت بر این منطق. :yes:

        در ضمن, عزیزانی که در این سایت با لحن تند و بی ادبانه صحبت میکنید در نظر داشته باشید همه اینجا کشورشون و دوست دارن و انقدر میهن میهن نکنید و در دادن پاسخ بهمدیگه صبور باشید و فارغ از مسائل اعتقادی و سنی نظر بدید و یا از موضع حق به جانب و شما درک نمیکنید و نمیتونید بفهمید و غیره استفاده نکنید.

        از آقای احمد سعیدی عزیز که برای صنعت گیم دلسوزانه تلاش میکنن هم خواهش میکنم با اندکی صبوری نقش مدیریتی داشته باشن, نه اینکه کامنتی رو پاک کنن نه, منظورم اینه که قبول داشته باشن شنیدن اینکه دوستی به دوستی سر هیچ و پوچ بگه منطقت در حد فلان … هست جایز نیست. و دادن کامنت با یک هویت نا معلوم و با عدم شناخت طرف مقابل کاریه که در شان این سایت نیست.

        در هر صورت برخلاف تصور من جزو کسایی هستم که اعتقاد دارم ایران به زودی زود وارد صنعت حرفه ای گیم میشه و محصولات با کیفیتی تولید میکنه.به امید زمانی که همه صحبت ها در جهت تمجید و تشکر از بازیسازان عزیز باشه.چینی ها و روسها هم مدتها از این صنعت دور بودن ولی جایگاه خوبی دارن پیدا میکنن.فقط مساله شناخت زیر ساخت هاست نمیشه شما از مفاهیم گیم و رندرینگ سر در نیاری و با یک انجین آماده بازی پرفروش داشته باشی.این از هر عدلی به دوره.بازی Limbo که در ظاهر سیاه وسفیده و هرگونه بافتی یا تکنیک عجیبی نداره و دو بعدی هستش و چندین رقیب مشابه هم با همون سبک داشت ولی ۳ سال طول کشید و یک کار حرفه ای بیرون داد و ۷ میلیون دلار فروش کرد.

        میگن توی یک جنگلی آتیش سوزی مهیبی سر میگیره, پرنده ای با نوک کوچیکش از رودخونه آب میاورد و میریخت روی آتیشها.پرسیدن این چند قطره آب چه تاثیری داره؟؟ گفت: من توانم در این حده و وظیفه ام رو دارم انجام میدم.
        شما بازیساز عزیز هم باید کارتون و به نحو احسنت انجام بدید و تلاشتون رو برای بازی ای بکار ببرید که مطمئنید بدون ایراد و اشکال ساخته خواهد شد.حتی بدون حمایت!!!

  • hiva گفت:

    بازی اگه بخواد هدفش رو مستقیم بگه خیلی لوس و مصنوعی میشه. قرار نیست که همه بازی های ایرانی یه هدف سیاسی داشته باشن.
    مثلا فوتبال رو فکر کنید: گل برای آمریکا همه با هم تماشاگرها بگیید مرگ بر آمریکا :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

  • یک نکته ای خطاب به آقای سامانی؛ برای تولید بازیت به وفور از نرم افزارهای تولید آمریکا استفاده می کنی. از انجین UDK و نرم افزار سه بعدی ۳dsmax (یا maya) بگیر تا فتوشاپ و حتی همین ویندوزی که به عنوان سیستم عامل استفاده می کنی (یا حتی لینوکس یا مک). بگذریم که همین کامپیوتر و اینترنت رو از آمریکایی ها داریم.

    روا نیست انقدر از آمریکا بد بگیم.

  • FERIDEVIL گفت:

    من از این اقای سازنده سوال داشتم.
    یه صحبتی راجب mw 1 و کاپتان پرایس کرد که فلانه و بیساره.
    بعدم گیمرارو به کپی کردن متهم کردید
    میخواستم بدونم شما خودت mw1 رو اورجینال بازی کردی؟وجدانن(شک دارم)
    حرف اخرمم اینه که بازی هایی که نگاه دارو دسته ای و دشمن ستیزی و ….{بجز داعش که مشکل جهانیانه} دارنو یه هلوگرام روش بزنید که ما بدونیم از چه بازی هایی نباید همایت کرد.
    با تشکر

در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا
در مصاحبه کوتاه با گیمفا|سازندگان بازی جاده جنگ به واکنش های اخیر پاسخ دادند - گیمفا