روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا

روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی Age of Empires III

عرفان استادی
۱۵:۱۴ ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا

اگر از طرفداران قدیمی سبک استراتژی بی درنگ باشید عنوان Age of Empires II را بخاطر دارید که در سال ۱۹۹۹ عرضه شد. AoE II: The Age of Kings (عصر امپراطوری ها ۲: عصر پادشاهان) نیز توسط همین استدیو و آقای Bruce Shelley طراحی و منتشر گردید. در آن زمان، بازی توسط منتقدین ستوده و نمرات بسیار عالی ای را از آن خود کرد. نسخه سوم یعنی Age of Empires III نیز با گیم پلی و جلوه های بهینه شده، باری دیگر رقبای سبک استراتژی خود را کنار زد و تبدیل به یکی از برترین بازی های زمان شد.

age of empires iii pc

Age of Empires III – Box Art

نام بازی: Age of Empires III (عصر امپراطوری ها ۳)

سازنده: Ensemble Studios

ناشر: Microsoft Game Studios

طراح: Bruce Shelley

موتور: نسخه بهینه شده BANG

پلتفرم ها: PC/Mac OS X/Windows Mobile/N-Gage

ژانر: استراتژی بی درنگ real-time

تاریخ انتشار: ۱۸ اکتبر ۲۰۰۵

حالت های قابل بازی: تک نفره – چند نفره

 

سال ۲۰۰۵ یکی از قدرتمند ترین عناوین استراتژیک در همه زمینه های شناخته شده این ژانر توسط Ensemble Studios ساخته و توسط Microsoft منتشر شد. Age of Empires III (به فارسی: عصر امپراطوری ها ۳) سنت نسخه های قبلی خود را ادامه داد. این سنت چه بود؟ موفقیت.

به آمریکا خوش آمدید! | داستان

داستان بازی اکثرا در قاره آمریکا به وقوع می پیوندد و ماجراهای خانواده بلک (Black) را روایت می کند. شما در نقش مورگان بلک (Morgan Black) یکی از شوالیه های سینت جان (St. John) بازی را آغاز می کنید و به مبارزه با ترکان عثمانی می پردازید. داستان بازی پیشرفت و ادامه پیدا می کند تا به جایی میرسد که افسانه “چشمه جوانی – The Fountain of Youth” به میان می آید و دشمنان اصلی خود یعنی گروه اُساس (Circle of Ossus) را می شناسید.

75239631png

تصویری از محیط بازی

خط داستانی در قرن ها و به صورت بخشی ادامه پیدا می کند. داستان مورگان بلک بخش اول بازی می باشد و در بخش دوم با جان بلک (John Black) نوه مورگان بلک یک دشمنی قدیمی (میان گروه اساس و خانواده بلک) ادامه پیدا می کند. بازی با افسانه چشمه جوانی آغاز شده و تا انقلاب آمریکا و مبارزه با سفید پوستان و سرخ پوستان ادامه دارد. داستان غنی آمیخته شده با افسانه های تاریخی یکی از نکات مثبت بازی بود که محیط را جذاب تر کرده و بازیکن را به طرف خود می کشد. همچنین در این سفر تاریخی شخصیت های بزرگ دیگری را می بینید که شما را در اهدافتان یاری می دهند. یکی از این شخصیت های بزرگ جرج واشنگتن رهبر انقلاب آمریکا در قرن ۱۸ می باشد که در کنار ناتانیل بلک (Nathaniel Black) با نیروهای انگلیسی مبارزه می کند. تمامی بخش ها توسط اِمیلیا بلک (Amelia Black) داستان سرایی می شوند. همچنین بخش ۳ (Act III) در ارتباط با همین شخصیت که دختر ناتانیل بلک است، می باشد.

pc 42448 51358786030

مبارزات واحدهای نظامی در بازی

تلفیق نوآوری و خلاقیت | گیم پلی

وقتی به این بخش رسیدم نمیدانستم از کجا شروع کنم. عناوین استراتژی real-time یا بی درنگ از نظر گیم پلی بسیار وسیع هستند و این مسئله در ارتباط با AoE III بیش از هر بازی دیگری صدق می کند. در نقشه بازی، شما ابتدا Town Center (مرکز شهر) را بنا می کنید. سپس از کارگران و جمعیت استفاده می کنید تا ساختمان های دیگر را بسازید و منابع مورد نیاز را جمع آوری کنید.

واحدهای نظامی بسیار متنوع هستند. این واحدها از سطح ساده (سربازان پیاده نیزه دار و کمانداران) آغاز می شوند و در عصر (Age) های پیشرفته تر به تفنگداران و سربازان منظم می رسند. ۸ قوم در بازی حضور دارند که از آن ها می توان به: انگلیس، آلمان، فرانسه و روسیه اشاره داشت. ساختمان ها و واحدهای نظامی هر کدام از این قوم ها متفاوت هستند و هرکدام مزیت خود را در این زمینه ها دارند. برای مبارزه با هر کدام از اینها باید واحدها و استراتژی خود را به خوبی انتخاب و مشخص کنید. توپخانه ها تاثیر بسیار زیادی در نبردها دارند و قدرتمند ترین واحدها هستند. همانطور که قبل تر نیز گفته شد، در این بازی می توانید با عصرهای (Age) مختلف ارتقا پیدا کنید. هر عصر یک برهه تاریخی را نشان داده و به شما امکان ارتقا ساختمان ها، تکنولوژی و واحدهایتان را می دهد. عصرهای بازی بدین ترتیب می باشند:

  1. Discovery Age (عصر اکتشاف)
  2. Colonial Age (عصر مستعمراتی)
  3. Fortress Age (عصر نظامی)
  4. Industrial Age (عصر صنعتی)
  5. Imperial Age (عصر امپراطوری)
age of empires iii pc

حضور تمدن های مختلف در بازی

در بازی برای اولین بار در سری، Home City (شهر اصلی) ها حضور دارند. به آن ها حمله نمی شود و نابود نمی شوند و شما می توانید با یک پنجره نظاره گرشان باشید. در Home City ها همیشه منابع و سربازان وجود دارند که شما می توانید آن ها را از شهر به بازی اصلی و پایگاهتان بیاورید. همچنین باید گفت که این منابع و سربازان قابل ارتقا هستند و ارقام آنها می تواند افزایش یابد.

مبارزات واحدهای بازی اکثرا از دور بوده و تعداد کمی از نیروها به صورت تن به تن مبارزه می کنند و این هم بخاطر تاریخ بازی است که با پیشرفت در مراحل، کمانداران و نیزه داران کم کم جایشان را به تفنگداران و توپ های جنگی غول پیکر می دهند.

ss ad101c399356944164afaa4b6827d564619e7928600x338

بازی از بهترین گرافیک ها و جلوه های زمان خود برخوردار بود که با توجه به محیط می توانید آن را دریابید

بی رقیب | گرافیک

گرافیک بازی در زمان خود فوق العاده بود. جزئیات محیط و به خصوص مناطق طبیعی نقشه ها بسیار واقع گرایانه و بی مانند بودند. در یک پیشنمایش، IGN گفت:« بعد از مشاهده تصاویر بازی، فکِّ ما از جزئیات بالا بر روی زمین نقش بست(!)» ۱UP بازی را اینگونه توصیف کرد:« یکی از زیباترین بازی هایی که تا آینده ای قابل پیش بینی بر روی PC بازی می کنید.» GameSpy گفت:« گرافیک Age of Empires III در سبک استراتژی بی رقیب است.»

افکت های صدا یکی دیگر از زیبایی های بازی بودند. صدای شلیک توپ ها، تفنگ هایی که بی وقفه و پشت سر هم پُر و شلیک می شوند و خراب شدن ساختمان ها بافراط واقع گرایانه بوده و بازی را زنده تر می کنند.

فروش بازی نیز عالی بود بطوریکه تا مه ۲۰۰۷ دو میلیون نسخه فروخته شد.

بسته های گسترده سازی

AoE III: The Warchiefs و AoE III: The Asian Dynasties دو بسته دیگری بودند که برای بازی منتشر شدند. در Warchiefs (رهبران جنگی) شما دو بخش داستانی دیگر دارید که خط خانواده بلک را ادامه می دهد؛ ناتانیل بلک که قبل تر به او اشاره شد و همچنین شیتون بلک (Chayton Black) که نوه ناتانیل بلک و پسر Amelia Black است. Asian Dynasties نیز ۳ بخش داستانی دارد: کمپین ژاپنی، چینی و هندی. هرکدام از این بخش ها، برهه ای تاریخی از قوم های گفته شده را روایت می کنند و تنها همین سه قوم تمدن های اضافه شده هستند.

age of empires iii the warchiefs pc

Age of Empires III

بخش چند نفره

بازی دارای بخش چند نفره می باشد که به بازیکنان اجازه می دهد با یکدیگر به مبارزه پرداخته و با دیگر بازیکنان چت کنند. هنگامی که بازیکن دیگر رقیبان را در بخش چند نفره و در نبردها شکست می دهد، سطح و رتبه اش بالاتر می رود. یک سیستم رده بندی قدرت و بر اساس سختی نبردها و فعالیت در بازی سطح ها را مشخص می کند. به عنوان مثال، اگر شما بازیکنی با Home City سطح بالا را شکست دهید، امتیاز بیشتری می گیرید و اگر بازیکنی با سطح ضعیف تر از شما، شکستتان بدهد امتیازات بیشتری از دست می دهید.

Age of Empires III به مانند نسخه پیشین یکی از بزرگ ترین عناوین استراتژی real-time بوده و انتخاب خوبی برای طرفداران این سبک است. عوامل گوناگون از جمله نوآوری در گیم پلی، خلاقیت در طراحی مبارزات، تنوع ساختمان ها، واحدهای نظامی و محیط همگی باعث موفقیت این اثر شدند. البته نباید داستان غنی و صداگذاری و موسیقی فوق العاده را از قلم انداخت.

jadval age

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: سرگذشت یک ملت | نقد و بررسی  Age of Empires III - گیمفا