اسطوره ها هرگز نمی میرند | نقد و بررسی بازی Call of Duty: Ghosts
ما همیشه قدرت خود را داشتیم اما افسوس که اینک خبری از شکوه و جلال ما دیگر نیست. چهره ما در ملا عام به خاطر یک نفر لکه دار شده و تنها فقط خود را داریم و فقط به خودمان می توانیم اعتماد کنیم. ما ارواح هستیم و در برابر چیزی می جنگیم که کشته نخواهد شد ولی با این حال ارواح همیشه هستند و نابود نخواهند شد.
دهمین نسخه از فرانچایز محبوب “ندای وظیفه” در چند روز اخیر منتشر شد. این نسخه که تحت عنوان Ghosts یا ارواح معرفی شده توسط استودیوهای Neversoft، Infinity Ward و Raven Software ساخته و پرداخته شده است. انتقادها و نظر منتقدین یا مثبت بوده و سفید، یا منفی بوده و سیاه! حد وسطی در نمره ها دیده نشده ولی منتقد در این نقد قصد دارد بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از نمره های سایت های دیگر و جانب داری نگاهی به این بازی بیندازد.
نام: Call of duty: Ghosts
سازنده: Infinity Ward
ناشر: Activision
تاریخ انتشار جهانی : 5 نوامبر ۲۰۱۳
سبک: شوتر اول شخص (FPS)
حالت ها: تک نفره/چند نفره آنلاین
موتور : IW engine
پلتفرم ها: PlayStation 3, Xbox 360, Wii U, pc، (در آینده برای کنسول نسل هشتم نیز منتشر خواهد شد)
در آسایش، پسران، پدران خود را دفن میکنند ولی در جنگ، پدران، پسران خود را! – هرودوت-
داستان این نسخه به کلی تغییر پیدا کرده و بازیباز با شخصیت های جدیدی رو به رو خواهد شد. ایستگاه فضایی Odin توسط گروهی که خود را فدراسیون می نامند مورد هجوم قرار میگیرد و ایالات متحده دیگر مکانی امن برای زندگی نیست و دیگر آمریکا یک ابر قدرت نیست. بازیباز در نقش فردی به نام Logan Walker پا به میدان نبرد می گذارد. وی به همراه برادر و پدر خود که فرمانده لشکر است برای احیای ارزش های کشورش تلاش می کند. شخصیت سازی کاراکترهای جدید اصلا خوب نیست و آن کاراکتری که کاپیتان شپرد یا مکتاویش و پرایس در طول ۳ نسخه MW کسب کرده بودند قابل مقایسه با این “واکرها” نیست. هر چند در پایان بندی و حوادثی که پیش روی بازیباز رخ می دهد رفتارهای مثبتی دیده می شود ولی همچنان در میان کاراکترهای دنیای شوتر اول شخص، ضعیف هستند. به عنوان مثال کاراکترهای Battlefield 2: Bad Company را به یاد آورید که تعامل کاراکترها در روایت و پیشبرد داستان چقدر مهم بود. شاید در نگاه اول زیاد مهم نباشد ولی برای نقاطی از داستان که بازیباز قرارست شوکه و غافلگیر شود تاثیر مستقیمی دارد. هر چقدر کاراکتر به دلِ بازیباز بنشیند، داستان و نبرد دلچسب تر خواهد شد.
برای مُردن دشمنانت دعا نکن دوست من! دعا کن فرد قویتری شوی.
علی رغم تبلیغات گسترده ای که برای نمایش جلوه های بصری شده، گرافیک این نسخه در برابر نسخه قبلی نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه پسرفت های بسیاری نیز داشته است. ایراد عمده ای که به بازی گرفتند در این است که چرا باید این بازی نه تنها حجیم باشد، بلکه برای اجرای بازی حداقل ۶ گیگابایت رم نیز نیاز داشته باشد. همچنین برای پلتفرم PC فقط بر روی سیستم های ۶۴ بیتی اجرا شود. بافت های بازی بسیار حجیم هستند و بارگذاری آنها به صورت لحظه ای نیست و در سیستم های ضعیف تر گرافیک بازی در حد کیفیت Xbox 360 خواهد بود. کاملا واضح و مبرهن است که هدف از بهینه ساختن گرافیک بازی فقط برای عرضه این عنوان برای نسل هشتم است وگرنه در بازی BattleField 4 علی رغم باگ های فنی و ریز و درشتی که داشته است، در سیستم های متوسط نیز با کیفیت گرافیکی تقریبا خوب و متوسط قابل اجرا است. با وجود این ایرادات، صحنه های سینمایی In-game بیشتر از پیش، در بازی وجود داشته و بازیباز را به وجد خواهد آورد. در مرحله نخست یا مقدمه بازی، قدرت انجین به بازیباز نشان داده می شود. محیط های بازی نیز همانند گذشته متنوع است با این تفاوت که هم اکنون در فضا و زیر اقیانوس نیز بازیباز می تواند با اسلحه خود پیش برود! مبارزه در فضای خلا بسیار جالب طراحی شده است. هر چند در ابتدا به علت عدم وجود جاذبه گرانشی زمین، تیراندازی اندکی سخت است ولی پس از چند دقیقه لذت بخش خواهد بود. همین اصل برای نبرد در اقیانوس نیز رعایت شده است با این تفاوت که گرافیک هنری زیر آب، از نظر شخص منتفد بهتر از روی آب است!
دشمنِ دشمن من، دوستِ من است – کاپیتان پرایس
صداگذاری شخصیتها درخور توجه است و کار دوبلورهای شخصیت ها به نحو احسن انجام شد.David Buckley، آهنگساز این نسخه است. دیوید در ساخت موسیقی های متن بازی MGS 4 با هری گرگسون ویلیامز همکاری ویژه ای داشته است. البته دیوید باکلی، در عرصه آهنگسازی فیلم بیشتر فعال بوده ولی برای فرانچایز COD، حضور ایشان یک امتیاز برجسته در بخش موسیقی است. برای اولین بار در طول فرانچایز COD، از رپر مشهور و خوش نام آمریکایی، Marshall Bruce Mathers ملقب به Eminem برای ساخت تیتراژ پایانی بازی استفاده شده است. قطعه Survival که در آلبوم جدید Eminem تحت عنوان Marshal Matters 2 نیز وجود دارد، تیتراژ پایانی بازی را تشکیل داده است.
انسانی که برای هیچ چیز در زندگی خود ریسک نکند، لیاقتش مرگ است – مارتین لوتر
سیستم مبارزات بازی، تقریبا به همانند دیگر نسخه های MW میباشد با این تفاوت که تغییر و تحولات اندکی به آن تزریق شده که از اولین تغییراتی که به چشم می آید حضور فعال سگ در بازی است! این مسئله در تبلیغات پیش از عرضه بازی نیز مانور داده شده و انصافا جالب از کار درآمده است. بازیباز می تواند سگِ بازی را که “رایلی” نام دارد کنترل کرده و همانند یک روبات در میدان نبرد برای پاک سازی و ماموریت اکتشاف استفاده کند. استفاده از سگ در هر مرحله امکان پذیر نیست و تقریبا در ۳۰% ابتدایی بازی با سگ می توان بازی را پیش بُرد. سلاحها در بازی متنوع هستند و همچنین ادوات جنگی جدید و مدرنی نیز معرفی میشود که به مذاق بازیبازهای این سبک خوش خواهد آمد.
نوآوری در بازی COD: Ghost واژه ی گمنامی است. این نسخه با دیگر نسخه های MW تفاوت چندانی ندارد. فقط چند سلاح، چند ادوات جدید به بازی اضافه شد. همچنین ۲ مرحله متفاوت که در اقیانوس و ایستگاه فضایی Odin وجود دارد نیز کمک چندانی نمی تواند انجام دهد. منتقد نمی گوید این بازی بدی می باشد بلکه بحث سر نوآوری های است که بتوان این نسخه را با نسخه های پیشین تمییز قرار داد. حالت داستانی بازی ۴ الی ۵ ساعت در طی ۱۷ ماموریت به اتمام می رسد.
مرگ همه مشکلات را حل می کند؛ انسانی نباشد، مشکلی هم نیست! –استالین
در حالت چندنفره نیز به همانند بخش تک نفره خبری از نوآوری های جدید نیست و صرفا تکرار مکررات است. حالت جدیدی تحت عنوان Extinction در این نسخه معرفی شده که بازیباز می بایست به صورت ۴ نفره و گروهی در مقابل دشمنان فرا زمینی مقاومت کنند. به نوعی می توان گفت حالت Extinction همانند حالت زامبی در سری بازی های Black Ops بر پایه بقا (Survival) میباشد. حالت چند نفره بعدی، Squads میباشد که از چند بخش مختلف تشکیل شده است:
Wargame: در این سناریو، ۵ بازیباز با همکاری یکدیگر باید با باتها (هوش مصنوعی) بازی کنند. اهدافی مثل نجات، تسخیر یا پاکسازی میتواند در این سناریو انجام شود.
Squad assault: در این سنارییو، ۵ به ۵ بازیبازها میتوانند با یکدیگر نبرد کنند. این سناریو به شدت توصیه می شود.
Squad vs. Squad: در این سناریو، بازیبازها می توانند با یکدیگر در زیرشاخه های Team death match، Kill confirmed، Domination و Blitz به رقابت بپردازند. در این سناریو، کاراکترها پس از هر نبرد ارتقا خواهند یافت.
Safe guard: این سناریو نیز شباهت زیادی به بخش Extinction دارد. با این تفاوت که ۴ بازیباز باید با همکاری یکدیگر در برابر موج های دشمنان انسانی مقاومت کنند. بازیبازها در طول بازی، کمک رسانی و حمایت خواهند شد. در حالت عادی ۲۰ موج وجود دارد. البته به صورت توافقی بازیبازها می توانند تعداد موج های دشمن را محدود نکرده و هر از چند دقیقه ای، یک موج به سمت بازیبازها هجوم ببرد که به نظر شخص منتقد، هیجان انگیزترین سناریو همین قسمت است.
بازی Call of Duty: Ghost علی رغم تبلیغات گسترده ای که داشته به هیچ عنوان نتوانسته هوادران قدیمی خود را همچنان راضی نگه دارد. پس از ۱۰ نسخه از ساخت بازی ندای وظیفه، احساس می شود که این بازی برای جذب بازیبازهای جدید و به اصطلاح Casual دست به دامان جلوه های بصری و سینمایی شده که از نام پر افتخار Call of Duty این امر بعید است و بهتر بود این بازی Modern warfare 3.5 نام می گرفت. اگر می خواهید اوقات خود را با یک بازی شوتر برای یک روز سپری کنید، بازی Call of Duty، گزینه خوبی برای شماست.
واقعا اوقات خوشی با اسطوره های تریلوژی Modern warfare سپری کردیم و پس از گذشت چند سال هنوز تازگی خود را دارند. اینجاست که می گویند:
اسطوره ها هرگز نمی میرند
Legends never die
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
نظرات
😀 😀
چرا هیچ نظری نیست
فقط منم!
آره خیلی عجیبه نقد یک cod اون هم بعد از این همه مدت خالی از کامنت باشه!
اما به هر حال، نظر من اینه گوست خیلی بهتر از این نسخه های فضایی و تخیلی هست اکتی بهینه سازی این بازی رو قربانی نسل ۸ کرد که خب بالأخره کمپانی های سخت افزار باید سود کنن! وگرنه روی ps4 عالی هست اگه گیمر ها می دونستن پس از گوست cod به کجا میرسه در نقدش مهربون تر بودن!
۲۰ هزارتومن پول نصب ۴۰ گیگ رو هارد واسه ۴ ساعت گیمپلی که تازه نوآوری خاصیم نداره آدم باید عقلش کم باشه که این بازیو بخره
با تمام کم و کسری هایی که داشته باشه، بنظرم حداقل ارزش یکبار تجربه رو داره