هیجان فوتبال | نقد و بررسی FIFA 15
فوتبال یک ورزش متناقض است. فوتبال یک فرهنگ است که خود را به بهترین شکل ممکن از طریق رقابت های میان جوامع مختلف معرفی می کند و همچنین باعث افزایش جهانی سازی یا گلوبالیسم می شود؛ به طوری که هیچ سرگرمی به اندازه فوتبال توانایی این کار را ندارد. دنیایی که میلیون ها شرکت کننده را در خود جای می دهد و هنوز از طریق حمایت های طرفداران خود ادعا می کند که ارتباط ویژه ای با مردمان عادی برقرار کرده است. یک بازی تیمی با الگو ها و شکل های قابل پیش بینی که خود باعث ایجاد منحصر به فردی غیر قابل پیش بینی می شود .
سازنده : EA Sports
ناشر : Electronic Arts
پلتفرم : PC, PlayStation 3, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 4
ژانر : ورزشی، فوتبال
FIFA یک فرنچایزی است که بر پایه تناقضات ساخته و بنا شده است .این بازی یک سری بازی محافظه کار و با بودجه کلان است که هر ساله موتور و بیس بازی خود را تغییر می دهد . یک عنوان که اکثر درآمد خود را از طریق قسمت آنلاین خود به دست می آورد . یک بازی که هر ساله خود را ارتقا می دهد و بهبود می بخشد ولی هرگز رو به جلو حرکت نمی کند.
این یک تضاد است که بیشتر افکار من را پس از یک هفته بازی کردن FIFA 15 به خود اختصاص داده بود. موتور نسل بعد این بازی و تغییرات زیبایی که به بازی ایجاد کرده در یک طرف موضوع قرار دارد ولی آیا این بازی توانسته تجربه گیم پلی بهتری نسبت به سری های قبل FIFA ایجاد کرده است ؟
بیایید ابتدا در مورد مواردی که اطمینان داریم صحبت کنیم، FIFA 15 صرفأ اط نظر فنی ، بازی بسیتر چشمگیری است . مدل های بازیکنان، یک قدم بزرگ برای خلق تصاویر واقعی است و اتمسفر و افکت های به وجود امده توسط موتور جدید بازی از قبیل : اسامی بازیکنان هر تیم خوانده می شود، احساسات بازیکنان، استادیوم های دارای لایسنس رسمی، سرود ها و شعارهای زیبای تماشگران همه و همه دور هم جمع شده اند تا تجربه ی یک بازی عالی را برای شما فراهم کنند .
چیزی که فراموش کرده ایم این است که این بازی، اولین بازی نسل بعد به تمام عیار سری بازی FIFA است . EA به وسیله ی موتور نسل بعد خود تصمیم گرفت که این سری بازی را به جلو حرکت دهد که این همه پیشرفت به صورت یکجا می توانست ۲ الی ۳ سال زمان بگیرد .
ویژگی های جدید و بهبود بیش از حد و زیاد این بازی نیاز به توصیف جامع دارد ولی تأثیر بالاقوه ای که بسیار در کار تیم ها و در کل در بازی تأثیر گذار است حضور تماشگران و تأثیر آن ها است . این موضوع زمانی می تواند تأثیر گذار باشد که این ویژگی، جو بازی و اتمسفر بازی، تکرار اختراع Sky در سال ۱۹۹۲ است، گفتگوی تلوزیونی روان و زیبا هنگام پخش تکرار صحنه های بازی، ویدیو های مونتاژ شده و انیمیشن های بازی، یک حس واقعی دراماتیک را در بازی ایجاد می کند .
آیا به یاد دارید که تماشاگران در بازی PES5 چگونه بوده اند ؟ و چمن بازی در FIFA 10 چقدر طبیعی بوده است ؟ این به نظر عجیب می رسد که بازی های ورزشی برخلاف بازی های سایر ژانرها به خاطر ظاهر بازی های خود به فروش می رسند. هدف این بازی های یعنی مخاطبان، دقیقا از دنیای واقعی بازی که طراحان در حال خلق آن هستند آگاه هستند . تصور کنید که چه تعداد افراد تا الان تجربه انجام فوتبال را در مقایسه با تیراندازی و در دست گرفتن تفنگ را داشته اند و تصور کنید ما همچنان چقدر تا آن حس واقعی انجام فوتبال فاصله داریم .
موتور بازی FIFA 15 با موتور این بازی در سال قبل متفاوت است به طوری که تیم توسعه این موتور بازی هم با تیم توسعه موتور بازی پارسال متفاوت است اما این سری به شدت فاقد یک حس روشن از جهت دار بودن و هویت است . یک بازی فوتبال باید به چه شکل باشد ؟ ” متفاوت از پارسال ” که در این لحظه تنها جواب ممکن است .
جایی که FIFA 14 ، بازی راگبی را بازسازی کرده است به طوری که سریع ترین بازیکن راگبی نمی تواند از دست بازیکن مارکر بدون یک شروع ۱۰ یاردی فرار کند . FIFA 15 تقریبأ برعکس است . پاس دادن سریع انجام می شود، به وسیله کنترل کننده دسته بازی می توانید از نقاط ضعف هافبک های حریف استفاده کنید و از آن ها عبور کنید و سرعت بازیکنان شما از نکات اساسی برای موفقیت شما است به همانگونه که در سری های قبل شاهد آن بودیم .
برای شروع، داشتن آزادی برای عبور از مدافعان حریف بسیار هیجان انگیز است . در دنیای واقعی، رحیم استرلینگ می تواند از اکثر مدافعان چپ لیگ جزیره عبور کند و منطقی این است که آن ها را از پیش رو بردارد . حتما نیاز نیست که از استیک سمت راست دسته برای دریبل زدن استفاده کنید، به وسیله کنترل جدید FIFA حتی تازه کارهای این بازی هم به خوبی می توانند در سرعت دریبل بزنند، جهت خود را عوض کنند و بین خطوط حرکت کنند .
این نشاط و هیجان تبدیل به نگرانی و اضطراب می شود زمانی که توپ در پای غیر تخصصی بازیکن قرار می گیرد و حمله به دفاع تبدیل می شود . حتی بازیکن ها با توانایی کم هم می توانند دریب بزنند و به آسانی بدوند . حتی لئون عثمان هم می تواند توپ را به ۶ یاردی محوطه جریمه شما برسانند و شما هم نمی توانید کمکی کنید که این امر بالانس بازی را به هم ریخته است .
دلیل اینکه حمله ساده تر شده است این است که کنترل دفاعی جدیدی برای بازی تعریف شده است به ویژه در این سری تکل ها کمتر کارآمد هستند و همینطور این سیستم دفاعی باعث شده که بازیکن های تنبل نتوانند با گرفتن یک دکمه توپ را در محوطه جریمه از بازیکن های حریف بگیرند . در این سیستم دفاعی، دفاع کردن بیشتر از حمله کردن نیازمند توانایی و تمرکز است و برای کسانی از ما که این طرف بازی یعنی دفاع کردن را در طول سال ها نادیده گرفته اند، یک حرکت هوشمندانه است .
نتیجه این تغییراتی که در بازی داده شده است این است که شانس های بیشتری بر روی دروازه ایجاد می شود و EA با توجه به این تغییرات باید شوت زدن را دشوارتر می کرد . در FIFA 14 گل زدن در صورتی که شما در زمان مناسب در جایگاه مناسب قرار داشتید و یک شوت مناسب را انتخاب می کردید آسان می شد . در این سری حرکت توپ دیگر قابل تشخیص نیست و کنترل کردن آن سخت است و توپ های برگشتی توسط دروازه بان بخش بزرگی از بازی را تشکیل داده است . تاکتیک اصلی من برای گل زدن این بود که توپ را به پشت محوطه جریمه می بردم و از زاویه ها شوت می زدم و توپ های برگشتی توسط دروازه بان ها را به گل تبدیل می کردم . این طبیعت فوتبال و هر بازی است که از موقعیت های مناسب استفاده کنید ولی این نوع سوء استفاده از آن نوع های راضی کننده نیست.
سیستم دروازه بان ها در این بازی بسیار طبیعی طراحی شده است و دروازه بان ها قادر هستند به خوبی حرکات شما را حدس بزنند، از واکنش خوب هنگام تغییر جهت های ناگهانی توپ گرفته تا واکنش های بسیار معقولانه تر نسبت به قبل توسط دروازه بان ها همه و همه تغییرات خوب این بخش را نشان می دهند . مانوئل نویر به جلو می آید و توپ ها را در محوطه جریمه دفع می کند، این موضوع به علاوه این که حرکات توپ غیر قابل تشخیص است بر روی تاکتیک های مورد استفاده شما تأثیر می گذارد همه این ها به کنار، سانترهای چیپ مانند همچنان برای بازیکن های تنبل FIFA وجود دارد
هوش مصنوعی تیم حریف و هم تیمی های شما هم بسیار پیشرفته تر شده است . مدافعان بازیکن های تیم حریف که در حال حمله هستند را بعد از پاس سوم و چهارم دنبال می کنند و همینطور هم تیمی های شما فضای مناسب را برای حمله شما به وجود می آورند .
به مانند پاس در عمق های چیپ مانند، سانترها هم به صورت نامنظم هستند و در کل این تاکتیک ها آسان ترین تاکتیک ها در بازی های آنلاین و معمولی است . چیزهایی که با ان سروکار دارید این است که بازی ها بسیار هیجان انگیز هستند، بازیکن های دریبل زن به سختی متوقف می شوند ولی احتمال ان کم است که پس از چندین دریبل یک بازیکن بتواند دروازه حریفان را باز کند . تجربه این بازی بسیار هیجان انگیزتر از بازی پارسال است .
این بازی نشان داد که شرکت EA تمام تلاش خود را برای هرچه طبیعی جلوه دادن بازی به خرج داده است و این بازی به یکی از بهترین بازی های فوتبال تاریخ تبدیل شده است . البته تغییرات در این سری کمتر از هر سال انجام شده است و شاید این بازی برای بهتر شدن همچنان جای کار بیشتری داشته باشد به طور مثال سیستم دفاعی بازی همچنان جای کار بیشتری دارد. FIFA هر ساله با آمدن خود برای مدت های زیادی در صدر جدول فروش بازی ها قرار دارد و این نشان می دهد که این بازی به خوبی در بین همه جا افتاده است. باید صبر کنیم و ببینیم رقیب دیرینه این بازی یعنی PES 2015 که امسال تغییرات زیادی را اعمال کرده است چگونه عمل خواهد کرد و برنده این نبرد همیشگی چه بازی خواهد بود ؟
پر بحثترینها
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- تحقیقات جدید FTC علیه مایکروسافت آغاز شده است
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- رسمی: فروش پلی استیشن ۲ از ۱۶۰ میلیون واحد عبور کرد
- سهگانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه
- تماشا کنید: Light of Motiram معرفی شد، کپی بیشرمانه از Horizon Zero Dawn
نظرات
m.r.s کاملا حق با شماست از نظر من البته fifa بیش از حد پیچیده ست در career ولی برعکس pes خیلی دیگه ساده ست در مسترلیگ.من خودم pes بازی میکنم که پارسال به علت گند زدن ۱۴ کلا فیفا ۱۴بازی کردم { بیشتر pes}همیشه هر دو نسخه رو بازی میکنم و برعکس بعضی دوستان توی بعضی سایت ها احساس نمی کنم که این شرکت ها مال بابامه که تعصب نشون بدم و به این و اون دری وری بگم . وقتی فیفا بازی می کنی یه جوی ادم رو میگیره که نگو مثلا وقتی گل میزنی احساس میکنی که اتفاق خاصی افتاده ولی متاسفانه در pes انگار نه انگار حتی توی فینال ها.یادمه یه بار توی هفته ی آخر لیگ با یه گل قهرمان میشدم همه چیز مساوی بود و گزارشگر هی تکرا می کرد اینتر فقط دو گل زده و اگه رم یک گل دیگه به ناپولی بزنه قهرمان میشه.که وقتی گل زدم همه چی منفجر شد یادش به خیر
من هم تعصب ندارم خوشحالم هم میشم اگهpes امسال متفاوت بشه تا باعث بشه که fifa بیشتر سعی کنه تا مشتریاشو راضی نگهداره
رقابت باعث پیشرفت میشه واسه هر دو شرکت
دوستان من با این سیستم روی مانیتور ۱۰۲۴*۷۶۸ چجوری میتونم اجراش کنم 😀
CPU : Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz
RAM : 4GB
Geraphic : ASUS NVIDIA GeForce 9600 GT 2GB
😥 😥 😀 :rotfl:
به نظر من اصلا فکرشم نکنی بهتره چون مینیمم گرافیک لازم gtx 750 یا amd 7770
با گرافیک gt 440 4gb چی؟؟
😥 😥 😥 :rotfl:
😐
😐
سوآرز هم گاز میگیرد :rotfl: :rotfl:
فیفا ۱۶ که کرک درست درمون نداره همینو بازی میکنم 🙂
لازم به ذکر است که گیم پلی نسخه ی کنسول های نسل هفتمی این بازی نیز تغییر کرد و حدأکثر رزولیشن جهت تجربه ی این بازی در کنسول PS3(فقط برای این کنسول) نیز همچنان ۱۰۸۰P/1080i یعنی Full HD باقی ماند!
هدف ، فقط اطلاع رسانی است نه طرفداری از کنسول خاصی!
لازم به ذکر است که گیم پلی نسخه ی کنسول های نسل هفتمی این بازی تغییر کرد و حدأکثر رزولیشن جهت تجربه ی این بازی در کنسول PS3 نیز همچنان همان رزولیشن ۱۰۸۰P/1080i یعنی Full HD می باشد.