باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا
باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا
باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا
باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا

باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران

احمد سعیدی
۱۵:۱۹ ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا

با هر کم و کاستی و زحمتی که بود، امسال نیز طبق سنوات گذشته جشنواره بازی های رایانه ای تهران برگزار شد، با تفاوت های اساسی و کمی دل سرد کننده نسبت به سال های قبل. عدم برگزاری نمایشگاه مفیدی که هر سال بهتر از پارسال برگزار می شد و بازدید بسیار خوبی داشت ، کاملا مجازی بودن این جشنواره و عدم برگزاری در زمان مقرر هر سال (مرداد ماه) از این قبیل تفاوت ها هستند که باعث شد جشنواره امسال با بازخورد کمتر ، سوت و کور و نچندان پر سر و صدا برگزار شود؛ به طوری که در پایان کار، خیلی ها تازه از این دوره جشنواره مطلع شدند. البته افزایش صددرصدی جوایز از معدود اتفاقات خوب این دوره بود.

خالی از لطف نیست به بررسی کوتاه چهارمین دوره این جشنواره که بزرگترین و رسمی ترین جشنواره گیم در ایران است بپردازیم و نگاهی به موفق ترین بازی ها و عناوین ناکام در این دوره داشته باشیم.

etarmies and parvaneh

نور چشمی های بازی سازی ایران

موفق ترین بازی ها:
پروانه:میراث نگهبانان نور اولین سازه استودیو بازی سازی bearded bird قطعا موفق ترین اثر ارسال شده به این جشنواره است. این بازی با رعایت استاندارد ها و ویژگی های خوبی که داشته حسابی مورد توجه داوران چهارمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران قرار گرفت و در اغلب بخش هایی که نامزد کسب جایزه بود، جوایز را برای خود کرد. پروانه یک بازی اپیزودیک ۵ گانه در سبک سوم شخص اکشن ماجرایی با دوربین ایزومتریک است که با هدف انتشار در ایران و خارج از کشور تولید می شود. پروانه خصوصیت های بسیار خوبی همچون داستانی جذاب و جدید با روایتی عالی ، گرافیکی هنری و کاملا قابل قبول و صداگذاری دلنشین دارد و از لحاظ های مختلفی به بازی های خوب جهان در سبک خود نزدیک است، و خوشبختانه سازندگان آن تا کنون بسیار با ثبات ، منظم و به نسبت حرفه ای کار تولید پروژه پروانه را جلو برده اند و با توجه به اتفاقات اخیر، ما بیش از پیش به آن امیدواریم و البته از آن انتظار بیشتری داریم. نسخه دوم بازی پروانه هم اکنون در حال تولید است.
بعد از پروانه ارتش های فرازمینی بود که حداقل می توان گفت در کسب جایزه در حد انتظار ظاهر شد و عناوین مهم بهترین بازی اکشن و غزال زرین بهترین دستاورد فنی را مال خود کرد. این بازی چند سالی می شود که سطح بازی سازی ایران را بهبود بخشیده و طرفدارانی را برای خود دست و پا کرده و منتظران زیادی دارد. ارتش های فرازمینی ساخته استودیو بازی سازی راسپینا می باشد و در سبک اول شخص اکشن قرار دارد و می توان گفت در تمامی فاکتور ها در بین بازی های ایرانی بهترین و یا یکی از بهترین هاست. داستانی خوب و روایت بی نظیر آن ، گیم پلی کاملا روان و مراحل متنوع ، گرافیکی عالی و صداگذاری انجام گرفته توسط افراد مجرب و مشهور از شاخصه های ارتش های فرازمینی است. پیش از کسب دو جایزه از چهارمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران، این بازی افتخارات دیگری همچون کسب مقام نخست در indiedb (یکی از معتبر ترین مسابقات بین بازی های مستقل جهان) را در کارنامه دارد. انتشار این بازی هم تا کنون تاخیر های زیادی داشته و کاسه ی صبرمان دیگر به سر آمده و ماه های آتی حتما باید منتظر این بازی بود.

dead august

انقراض؛ یک ادونچر خوش ساخت ایرانی

از دیگر بازی های موفق این جشنواره dead august یا انقراض بود که غزال زرین بهترین بازی ماجرایی و دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری بازی دو بعدی را دریافت کرد تا پس از شبانِ موفق، از شرکت پتاگیمز انتظار یک عنوان با کیفیت دیگر در سبک ادونچر را داشته باشیم. انقراض اولین بازی مطرح ایرانی در سبک Hidden Objects Adventure بوده و پیش بینی می شود دارای سطح کیفی بالا در مقیاس بین الملل داشته باشد، بسیار به آن امیدواریم تا بتواند موفقیت های شبان را تکرار کند.
از بازی های موبایل نیز خروس جنگی گویا به چشم داوران جشنواره خیلی خوب آمده و جوایز مربوطه را کسب کرده است.

engine 2014 09 17 12 24 15 79

این ناکامی چیزی از ارزش های شبگرد کم نمی کند

ناکام این دوره:
در کنار این عناوین موفق، جشنواره امسال عناوین ناکامی هم داشت که با توجه به کیفیت و محبوبیتشان در کسب جایزه کم فروغ بودند که نمونه شاخص و بارز این مقوله شبگرد:طلوع تاریکی است که خیلی ها آن را بهترین بازی ایرانی می دانند و یکی از بزرگترین و با کیفیت ترین بازی های ایرانی بوده و هست، اما شبگرد در جشنواره موفق شد تنها دیپلم افتخار بهترین بازی اکشن را کسب کند و در بخش های طراحی و داستانی و گیم پلی برخلاف انتظار موفق به کسب جایزه نشد. این بازی در مجموع یک بازی موفق ایرانی است اما در اکثر سیستم های متوسط و ضعیف شبگرد دارای مشکلات فنی ناخوشایندی بود که به این بازی ضربه های زیادی زد، گمان می کنم این ایرادات در ناکامی شبگرد در جشنواره امسال نقش اصلی را داشته و مانع رسیدن آن به شایستگی هایش شد. البته این با این امیدواری است که داوران با عدالت کامل برترین ها را انتخاب کرده باشند.

نکته عجیب این دوره:

g

عجیب تر از عجیب!

چهارمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران با یک مسابقه پیامکی عجیب نیز همراه بود. بنیاد ملی بازی های رایانه ای چند هفته قبل از اختتامیه، اسامی بازی های ایرانی شرکت کرده در جشنواره و شماره پیامکی را را اعلام کرد و از کاربران در خواست کرد بهترین بازی ایرانی را انتخاب کنند؛ در حالی که تا چهار رو باقی مانده تا پایان مسابقه، شبگرد:طلوع تاریگی با اختلاف اول بود و بازی های کاپفا ، عصر پادشاهان ، عملیات انهدام و ترکمنچای دوم تا پنجم بودند؛ اما در روز پایانی به طرز عجیبی بازی خروس جنگی با حدود ۷۰۰۰ و خورده ای رای اختلاف بهترین بازی ایرانی از نگاه مخاطبان شناخته شد!!! در حالی که شبگرد تنها ۵۰۰ رای آورده بود. آیا واقعا خروس جنگی از شبگرد و پروانه و ارتش های فرازمینی و بازی های آنلاین و … نزد کاربران بازی بهتری است و طرفداران بیشتری دارد؟!! جالب است تا چهار روز مانده به پایان این بازی حتی جز ۵ بازی اول هم نبود، در چند روز پایانی چه شده خدا می داند. این عدم شفافیت و مشکوک بودن این مسابقه پیامکی از دیگر نکات منفی این دوره بود که در آن نظر کاربران چیز غیر قابل باوری اعلام شد.

poster

خدارو شکر که برگزار شد، به امید رفع ایرادات و پیشرفت کیفی در آینده

جای خوش حالی دارد که چنین جشنواره ای چهار سال است که برگزار می شود اما از مسوولین انتظار می رود هر دوره بهتر از دوره قبل شود و کیفیت جشنواره از این وضعیت بهتر باشد، امسال محصولات، کیفیت بسیار خوب و امیدوار کننده ای نسبت به سالهای قبل داشتند و در بین آن ها عناوین خوب و باکیفیت دیده می شود اما متاسفانه به دلیل همراه نبودن برگزاری نمایشگاه و جشنواره در این دوره و اطلاع رسانی ضعیف و برگزاری طی چند هفته، با وجود محصولات با کیفیت این سری از جشنواره جذابیت و کیفیت لازم را نداشت، اما همان کیفیت خوب بازی ها و پیشرفت کیفی و کمی آن ها به نسبت سالهای قبل و ظهور عناوین جدید همانند پروانه، جای خوشحالی و امیدواری داد.
به امید اینکه کم و کاستی های این جشنواره در آینده مرتفع شود و هر ساله شاهد رقابت سالم بازی های ایرانی باشم، رقابتی که باعث پیشرفت است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا
باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا
باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا
باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا
باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • حصین گفت:

    خو بهتر شود دیگه ما که بخیل نیستیم 😀 😐
    ممنون :yes:

  • ps4best گفت:

    برادر :yes: :yes: :yes: :yes:

    ممنون بابت مقاله :yes: :yes: :yes:

  • حصین گفت:

    اون نماد جشنواره رو من باشم سرو ته میگیرم، دسته بازی که نباید برعکس باشه که 😀
    حالا دیگه بالا بیاره هم خود داند 😀
    ببخشید بابت اسپم

  • Bigby Wolf گفت:

    به امید پیشرفت.

    ولی اگه بخوان اینجوری برن جلو پیشرفتی حاصل نمیشه.

    ۱.بازی های ایرانی از نظر داستان مشکلی ندارن این از این.

    ۲.ولی از لحاظ گرافیک و گیمپلی مشکلاتی دارند که این قابل حله.

    راه حلش هم اینه که در گیمپلی نو آوری داشته باشند و خلاقیت (دوستان بازی ساز).

    اما گرافیک

    برای بهترن شدن گرافیک بازی های ایرانی هم راه حلی هست.این بازی سازان عزیز باید از موتور های گرافیکی معروفی همچون Unreal Engine و Cry Engine استفاده کنند (و موتور های معروف دیگر)تا ما در صنعت گیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

    مثلا همین شبگرد که داستان فوق العاده ولی گرافیک و گیمپلی ضعیفی داشت.

    با تشکر از مقاله :yes: :yes: :yes:

    خسته نباشید.

    • killer777 گفت:

      صرفاً استفاده از انجین های پر قدرت ، سطح گرافیک بازی را تعیین نخواهد کرد .

      برای مثال بازی شبگرد که از نظر کاربران گرافیک بالایی ندارد از انجین Unreal استفاده می کند .

      رسیدن به سطح گرافیک های امروزی نیاز به داشتن دانش بالای فنی و برنامه نویسی در مباحث انجین و گرافیک و همینطور مل سازی ، کانسپت و تکسچر و … دارد . مقداری از این مشکلات به دلیل نبود بودجه کافی ایجاد شده و ما باقی کم تجربه بودن بازیسازان و با توجه به نو پایی این هنر صنعت در ایران چندان هم غیر معقول نیست .

  • Arminwar گفت:

    دست شما درد نکنه آقای سعیدی به نظر من در مورد شبگرد حداقل باید از بخش داستانی و گیم پلی جایزه ای میگرفت یا توی مسابقه پیامکی باید اول میشد اینجاش یکم بو میده ?:-) ?:-)
    و اما یادتون میاد بازی ۲ ماه تاخیر خورد(شبگرد) بخاطر اینکه بازی با بنیاد مشکل داشت حالا بگزریم هر چی بوده بوده وگذشته :-/ :-/

  • killer777 گفت:

    توجه : دلیل بالا بودن رای بازی خروس جنگی
    .
    .
    در بازی خروس جنگی چند روز قبل از اختتامیه ، متنی مبنی بر رای دادن به بازی در این مسابقه اعلام شد و همینطور در این خبر ذکر شده بود که اگر به عنوان بهترین بازی از دیدگاه مخاطب انتخاب شود ، به همه خروس داره مقدار زیادی جایزه داده میشود .
    همانطور هم که اطلاع دارید تعداد دانلود این بازی بیشتر از ۱۰۰,۰۰۰ نسخه می باشد در نتسجه این تعداد رای چندان هم غیز منطقی به نظر نمیرسد .

    • ClashOfDuty گفت:

      بزرگترین مشکل مسابقه پیامکی این بود که بازیهای آنلاین یا دانلودی رو با بازیهایی که فیزیکی بودن یکی کردن خب کاملا معلومه که سازندگان بازیهایی مثل شبگرد نمیتونن به مخاطباشون مستقیم ارتباط برقرار کننو بگن به بازی ما رای بدید. پس اینجا یه مشکل پیش میاد که متاسفانه کسانی که این مسابقه رو راه انداختن به این فکر نکردن که ممکنه این مسائل پیش بیاد و بازی آنلاین ممکنه خیلی راحت بیشترین رای رو بیاره!
      کلا مسابقه پیامکی جشنواره خیلی بد بود و باید یا سبکهای آنلاین رو جدا میکردن یا اصلا شرکت نمیدادن :no:

  • خیلی از اعضای تیم داوری با بچه های پروانه رفاقت داشتن وگرنه هرکی این بازی رو کرده باشه میدونه که موسیقی یا گیم پلی جذابی نداره و نقاط ضعف این بازی تکراری بودن گیم پلیش هست، تو کل بازی باید با یک مدل دمشن خیلی مسحره بجنگی
    البته من شنیدم که این بازی مربوط به جریان فتنه هست و خزدک های سبز همون جنبشش سبزه و ایران هم اگه برعکس بشه میشه نارینا شهر بازی !!!! پس خیلی تعجب نکید اگه این بازی همه جایزه هارو گرفت ! :no: :no: :no: :no: :no:

    • بخش اول حرفاتونو نمیدونم.
      اما بخش دوم. این ادعا رو اصلا قبول ندارم. همین داوران جشنواره رو هم نگاه کنید از نویسندگان و بازیسازان قدیمی یا فعلی هستن و از لحاظ اعتقادی هم شاید بشه گفت نصفیشون اینطور نیستن که اگه یه بازی با مفاهیمی که شما میگید باشه رو برتر انتخاب کنند (منظورمو میفهمید که). اصلا دولت روی کار و مدیر بنیاد هم …
      بحث اصلا بحث خوبی نیست.بازی پروانه پیام های زیادی برای کودکان و نوجوانان داره اما این چیزی که شما فرمودید تو کسب جایزش دخیل نبود. خودم از کسایی بودم و هستم که میگم شبگرد شایسته کسب بهترین بازی بود، اما با افراد حرفه ای تر و بازی ساز ها که حرف میزدم اونا پروانه رو از لحاظ فنی بهتر میدونستن.

      • من نمیگم پروانه بازیه بدیه ، ولی یکم عجیبه توی گیم پلی و موسیقی بخواد بهترین باشه !!! البته به جز دوتا از داورها هیچکد.م بازی درست حسابی توی کارنمشون ندارن می تونید برید رزومه ی کاریشون رو که بنیاد منتشر کرده پیدا کنید، متاسفانه هیچکدوم نه بازیساز بودن نه تحصیلات مرتبط دارن، یکم عجیب نیست کلا یک نفر داوری بخش موسیقی رو انجام بده؟؟؟ یک نفر گیم پلی بعد سه نفر فنی؟؟؟ اصلا مگه میشه یه نفری داوری کرد ؟؟ به هر حال خود دبیر جشنواره آقای آشتیانی مدیر بازی خروس جنگیه !!! می تونید بازیشو همین الان نصب کنید و ببینید!!! عجیب نیست دبیر جشنواره بازی خودش رو بازی اول انتخاب نکنه؟؟؟
        کلا باند بازیه الکی دفاع نکنیم خوبه خودتون هم میگید حق شبگرد بیشتر از اینها بود !!! خداییش فقط یه دیپلم ؟؟؟ :no: :no: :no: :no: :no:

        • الان که گفتی شک کردم رفتم چک کردم. اغلب از اهالی گیم بودن، برای هر بخش هم که یه نفر داور نیست، همه برای همه بخش های نمره میدن.
          خروس جنگی رو نمیدونم
          هنوزم میگم به سلیقه و نظر من شبگرد بازی بهتری بود. اما خب داوران حتما ملاک و شاخصه هاشون با من فرق داشته
          حالا این بحثا خیلی هم مهم نیست. مهم اینه که پیشرفت کنیم

  • به نظر من (بازی ساز کوچک :دی) بازی خروس جنگی و پروانه هرچی جایزه گرفتن حقشون بود هرچند میتونستن بهتر باشن ! درمورد شبگرد بحس اینجاست که ملاک های داوران اون چیزی نبود که شبگرد داشت ! شبگرد داستان خوبی داشت اما روایتی نه چدان خوب و مبتدی !

    اینارو ولش یک بازی بود به نام جوخه که پاش رو سر گروه های کوچکی مثل گروه ما بود.
    گرافیک مثل نقاشی یک بچه ! گیم پلیش بد نبود! صداهاش که جایزه هم گرفت فوق العاده مسخره و با دهان ساخته شده بود ! حتی حضار هم جملگی مسخره میکردند این بازی رو ! حتی سازنده بازی نیومده بود !!!! چون میدونست چی ساخته 😀 اما چه کنیم که بازیمون ناقص بود و این دقیقا برعکس ملاک ها بود! یعنی گفتن ما کار نداریم کامله یا نه، مستقله یا نیست، تعداد افراد گروه چندتاس و ….

  • Mr-MAMAD گفت:

    مشکل بازی های ایرنی گرفیک بازی هست. که امیدوارم در ۵ سال آینده این بخش هم رفع بشه

  • mohammad0773 گفت:

    من موندم خروس جنگی چطوری ۷ هزار رای اورده و شبگرد ۵۰۰ تا

  • kingds گفت:

    ببینم! بازیهای ایرانی چرا نسخه کنسولی ندارن؟ من فقط میتونم با کنسولم بازی کنم. 😥 😥

  • farhad422s گفت:

    امیدوارم یروز زنده باشمو ببینم بازی خفن ایرانی!
    بازیای خفن خارجی بازی کردیم دیگه اینا لذتی نداره

باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا
باید بهتر شود|نگاهی به چهارمین جشنواره گیم تهران - گیمفا