یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا
یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا
یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا
یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا

یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین”

احمد سعیدی
۱۲:۴۲ ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا

به بعضی چیز ها که واقعا بد و غیر قابل قبول هستند، برای ایرادگیری از سازنده اش و ارزش گذاری آن، تنها به اثر تولید شده نباید نگاه کرد و ایراد گرفت، باید دید منشا این بی کیفیتی کجاست و آیا این حاصل غیر قابل قبول نهایت تلاش، توان و دانش خالقش بوده یا خیر و بعد تصمیم گیری کرد.
وقتی بازی سازی ایران در دوره ها و نسل های مختلف، عناوین رو به رشد و قابل قبولی  همچون مبارزه در خلیج عدن و شبگرد داشته، امروز انتظار بازی های ایرانی با کیفیت دو نسل قبل و ۵-۴ سال پیش بازی های ایرانی را نداریم و با توجه به این عقب ماندگی و غفلتی که در این سال ها داشته ایم، به هیچ عنوان به پسرفت واکنش خوب نشان نخواهیم داد. در واقع هر بازی ایرانی که با کیفیت خوب و بهتر نسبت به بازی های گذشته منتشر می شوند، برای بازی بعدی حکم کفِ کفیتی که بازی باید داشته باشد را دارند و بی وقفه باید رو به جلو باشیم.
بازی مرگ:کفر خونین اثر جدید استودیو رسانا شکوه کویر است، استودیو پر فراز و نشیبی که همه جوره در حال کسب تجربه است و اگر در تصمیم گیری های کلی و اساسی بهتر عمل کند، یکی از  خوش آتیه ترین شرکت های ایرانی خواهد بود. این استودیو دست به ساخت بازی های مختلف در سبک های متفاوتی زده و از این حیث در ایران رکورد دار است، در بعضی بازی ها موفق بوده و در بعضی خیر. رسانا شکوه کویر طی اتفاقات تروریستی در کشور سوریه، دست به ساخت بازی مرگ به صورت واکنش سریع زده و با هزینه و زمانی کم (نسبت به سبک بازی)، یک اثر ناموفق از تمام لحاظ را عرضه کرده است که در ادامه تا حدود کمی به جزئییات آن ، اینکه چرا این اتفاق افتاده و آثار و تبعات آن خواهیم پرداخت.

1 25

یک اشتباه

نام: بازی مرگ-کفر خونین
سبک: سوم شخص اکشن
سازنده: رسانا شکوه کویر
موتور پایه: Unity
پلتفرم: PC
توزیع کننده: شرکت مدرن
تاریخ انتشار: مرداد ۹۳

مطمئنا سازندگان با هدف یک بازی مفهومی، ساخت بازی مرگ:کفر خونین را آغاز کرده و قصد به نمایش گذاشتن و القا پیام های مفهومی داشته اند، چرا که  موضوعی این چنینی را انتخاب کرده اند. اما گنجاندن این عناصر مفهومی و دارای پیام، مستلزم یک داستان پردازی خلاقانه و جذاب ، شخصیت پردازی و میان پرده های قوی و … است تا سازندگان به هدف خود برسند، اما بالکل تمام این ها در بازی مرگ: کفر خونین یک آرزو است و هیچ یک را مشاهده نمی کنیم. بازی طوری داستان سطحی خود را برای شما روایت می کند که اگر پشت کاور بازی را نخوانده باشید شاید تا پایان هیچ چیز از آن را متوجه نشوید؛ سطح پایین داستان نیز در امروز و این عصر بازی سازی جهان، اصلا پذیرفتنی نیست؛ حتی از یک بازی مستقل ایرانی. این داستان ساده که عرض کردم بسیار بد روایت می شود، از این قرار است که سه تن از تکاوران ارتش سوریه قرار است به طور مخفیانه وارد پادگان تسخیر شده توسط تروریست ها شوند و تسحیلات شیمیایی را از چنگ آن ها در آورده و مردم بی گناه را نجات دهند. این داستان با جزئیات زیاد و روایت با کیفیت می تواند بازی جذابی را رقم بزند، اما در بازی مرگ:کفر خونین نه جزئیاتی وجود دارد نه میان پرده های حتی قابل فهمی.
در مجموع داستان پردازی این بازی هیچ حرفی را برای گفتن نداشته و در سطح تزدیک به صفر قرار دارد، این در حالی است که بازی مرگ: کفر خونین در سبک سوم شخص اکشن تولید شده، سبک بزرگ و محبوب که در دنیا داستان پردازی برای آن یکی از ارکان موفیقیت برای یک بازی محسوب می شود و تمامی بازی های در این سبک، بهترین داستان پردازی ها را دارند.

gameofdeath 8

داستان بازی سطحی و کاملا غیر قابل قبول است

گیم پلی بازی هم میشه گفت اوج بی کیفیتی بازی را نمایش می گذارد. تنوع حرف اول را در بازی می زند اما زمانی که کیفیت نباشد کمیت و تعداد ارزشی ندارند. شما موتور سواری ، ماشین سواری ، تیراندازی ، کنترل هلیکوپتر و… را تجربه می کنید اما واقعا انجام هیچ کدام برای شما توام با لذت و جذابیت نیست، نیست و شما در کنار یک داستان پوچ و گیم پلی این چنینی دلیلی برای ادمه بازی نمی یابید و این احساس اگر به بازیباز دست دهد، شکست بزرگ برای سازنده محسوب می شود.
در کنار این فاکتور های منفی، گرافیک بازی به نسبت وضع بهتری دارد. برخی محیط ها با بافت های خیلی مناسب و طبیعی طراحی شده اند و برخی مدل ها مانند مدل کاراکتر سعید از جزئیات فوق العاده ای بهره مند است، اما این ویژگی های به نسبت خوب هم در پس مشکلات فنی و باگ های بسیار و برخی مشکلات مربوط به برنامه نویسی قرار گرفته که همگی بر ناامیدی بازیباز اضافه کرده و بازی مرگ:کفر خونین را در سطح پایین تری قرار می دهند؛ HUD ساده و ابتدایی ، رد شدن اشیا مختلف از بدن کاراکتر ، فیزیک غیر طبیعی حرکات و راه رفتن و انیمیشن های ضعیف ، نحوه بی کیفیت کشته شدن دشمنان ، عدم واکنش نسبت به تیر خوردن دشمنان و کاراکتر اصلی و …
صداگذاری بازی هم خوب نیست و نکات کلی و ابتدایی هم در آن رعایت نشده است. از تیم با تجربه ای برای صدای اشخاص استفاده نشده و دیالوگ ها کاملا مصنوعی مطرح می شوند و از طرفی عدم تطابق آن با موزیک بازی باعث می شود در کل متوجه جریان و سیر بازی نباشید.

gameofdeath 13

هیچ یک از فاکتور های بازی برای بازیباز جذابیتی ندارند. گیم پلی کوتاه و بی کیفیت ، گرافیکی پر از مشکلات و صداگذاری بسیار بد

میشد ریز بینانه تر “بازی مرگ:کفر خونین” را نقد کرد، اما چیزی که مشخص بود این است که بازی کیفیت بدی دارد و این به کلیت و نکات فنی اساسی بر میگردد که در بازی رعایت نشده و من سعی کردم تنها ذهنیتی از این بازی برای شما ایجاد کنم و اکنون به این بپردازیم که رسانا شکوه کویر چرا چنین بازی بی کیفیتی را عرضه کرده و اشتباه کجا بوده؟ این گروه بازی سازی اکنون حدود سه سال است که پروژه بزرگ بازی سالهای سیاه را در اختیار دارد و روی آن کار می کند، ساخت بازی مرگ:کفر خونین در اواسط کار سالهای سیاه شروع شد، به عنوان یک بازی کوچک تر و با پیام های سیاسی و انسانی به صورت واکنش سریع. اینکه قصد ساخت بازی در خصوص سلاح های شیمیایی در کشور سوریه و اینکه خواستند عنوانی در این زمینه در طی مدت نسبتا کوتاه با هزینه نسبتا کم تولید کنند تصمیمی است که نمی توان به آن ایراد گرفت و به هدف گذاری شرکت مربوط می شود، اما اشتباه بزرگ اینجا رخ می هد که سبک “سوم شخص اکشن” برای این بازی انتخاب شده است. عنوانی که قرار است سوای پروژه اصلی شرکت ، به عنوان یک پروژه فرعی با هزینه کم و نیروی انسانی کم ساخته شود.
با اعتباراتی که رسانا شکوه کویر برای این اثر اختصاص داده، آیا بهتر نبود یک بازی در سبک کوچک تر و خلاقانه تر ساخته شود؟ بنده مخالف ساخت بازی در سبک های بزرگ توسط سازندگانمان نیستم، اما زمانی این اتفاق بیفتد که مدتی دو سه ساله و هزینه و سرمایه ای خوب را خرج کنیم، همانند بازی های به نسبت بزرگ ایرانی که یکی از آنها سال های سیاه همین رسانا شکوه کویر است. این ها بسیار خوب است و موجب پیشرفت خواهد شد اما زمانی که اعتبارات اندک برای تولید اثری اختصاص داده می شوند، قطعا نباید به سمت بازی های بزرگ رفت و این اشتباه را مرتکب شد، چرا که این اشتباه علاوه بر اینکه منجر به تولید اثری بی کیفیت خواهد شد، باعث بی اعتباری شرکت سازنده و سپس بازی سازی ایران در نزد اکثریت کاربر ها می شود. متاسفانه بازی سازی ایران از ابتدا تا کنون از بازی های بی کیفیت کم ضربه نخورده و اگر می بینیم خیلی ها رقبتی به بازی های ایرانی ندارند، قطعا اثر بازی هایی است که آن را نا امید کرده اند. امیدواریم با تدبیر بیش از پیش سازندگان و تصمیم گیری های قوی و بهتر، جلو چنین ضرباتی به بازی سازی ایران گرفته شود.
ساخت بازی ضعیف بازی مرگ:کفر خونین از سوی رسانا شکوه کویر را بنده نتیجه یک اشتباه در تصمیم گیری می بینم و به سطح فنی و پیشرفت آینده ی آن بسیار ایمان دارم. امیدواریم هر چه زود تر شاهد سالهای سیاه این گروه که یکی از بزرگترین پروژه های بازی سازی ما هست با کیفیت خوب و لذت بخش باشیم.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا
یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا
یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا
یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا
یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mohammad002 گفت:

    واقعا که خودشونو مسخره کردن بهتره به سمت چنین موضوعاتی نرن فقط گند میزنن.

  • DeadTarget گفت:

    بازی داغونه. به خدا اگه ما ایرانی ها یکم بیشتر رو بازی کار کنیم و یکم براش وقت بذاریم خیلی وضعیت بهتر میشه :reallypissed:

  • ares گفت:

    بازیی که تو کنسول عرضه نشه یا تو pc عرضه بشه و از سایتای خارجی متا نگیره ارزشی نداره
    این کشور حاضر نیست برا یه بازی ۱۰۰ میلیارد خرج کنه پس بهتره این صنعتو فعل تعطیل کنن

  • Gamei گفت:

    من این بازی رو بازی کردم
    واقعا یکسری ایرادات داره اما نه به شدتی که بعضی از آدمایی وانمود میکنن
    واقعا نقد خوبی بود احمد جان
    دستت درد نکنه
    این بگم وقتی میگم ایراد ، باید نسبت به هزینه و زمان بسنیجم ، چند روز پیش تو یه سایتی یه بنده خدا ، شروع کرده بود چرت و پرت گفتن برای شبگرد ، یکی نیست بگه مگه تو ۲۰۰ هزار پول دادی که کیفیت اسنایپر ۳ میخوای
    تو رو خدای یکم از نوب بازی دور بشین و منطقی باشین
    در مورد سالهای سیاه این شرکت
    من بازی رو تو ITDEMX دیدم
    واقعا جالب بود
    بخصوص سیستم اپن وردش
    در کل امیدوارم موفق باشن
    و بازم مثل قتل در کوچه های طهران و مسیر عشق بازیهای خوب بسازن

    • F-d گفت:

      آدم عاقل ۲۰۰ تومن پول اسنایپ الیت ۳ رو نمیده میره یه x 360 میخره هم اینو هم

      بازیهای بین نسلی ای ک قراره بیان رو بازی میکنه.

      درضمن چنین بازیهایی باعث میشه ذهنیت یه گیمر به بازیهای ایرانی بدوبدتر شه

  • XBOX ONE IS THE BEST گفت:

    واقعا انتظار نداشتم
    واقعا انتظار نداشتم
    من فکر کردم الان یه بازی میسازن از سایت GAMESPOT نمره ی ۱۰ میگیره 😥 😥
    گرافیکش RYSE به فنا میده :-((

  • ares گفت:

    من که پول بازی کپی رو هم ندارم چه برسه اصل اگه زور خودمو بزنم هوی رین رو میگیرم :laugh:

  • گفت:

    چشم راک استارو یوبی سافت کور بشه تا بازیهای ایرانی پیشرفت کنن از بس که این دوت چشم شون شوره روی دیدن بازیهای ایرانی رو ندارن والا.

  • mohammad0773 گفت:

    به نظر من نباید وقتی ایده خوبی برای یه بازی داری اونو زود مصرف کنی بهتره اول با ساختن بازی های دیگه تجربتو زیاد کنی تا بتونی از تجربت توی ایده اصلیت استفاده کنی.
    کلا بازی دارای ایده خوبیه اما همین بی تجربگی کار دستشون داد.

    • Gamei گفت:

      واقعا حیف ایده های خوبه 😕 ، باید تیم های بازیساز ما تلاش کنن تا بتونن بین ایده و اجرا یک توازن ایجاد کنند :yes:
      اما این بی تجربگی تو سبکی که کار کردن مشهوده
      نمیدونم قتل در کوچه های تهران این تیم رو دیدی یا نه
      اما اون واقعا خوبه :yes:
      تا جایی که میدونم خارج از کشور هم توزیع شد
      اما تو این سبک نمیدونم چرا ورود پیدا کردن :struggle:
      شاید به قول احمد ، یک واکنش سریع بوده
      در هر حال خوشحالم که سالهای سیاه یک بازی ادونچر دنیای بازه :snicker:
      //
      یه نکته رو هم به دوستانی که مسخره کردن
      من نخواستم بازیهای رو مقایسه کنم
      حرفم این بود که باید به بازیسازامون فرصت داد
      ارتش های فرازمینی ، حاصل ۴ سال بازیسازی تو ایرانه :yes: :yes: :yes:
      یعنی ما میتونیم
      نباید همش مسخره کنیم و تخریب
      یا مثل بعضی از سایت ها فقط دنبال منافع و رانت و کثافت کاری باشیم :reallypissed:
      خوشحالم که گیمفا اصالت و بی طرفی و عدالت خودشو داره :yes:
      .واسه همینم هست که اینقدر محبوبه :cute:
      //
      در نهایت بعضی از دوستان هم همچین میگن حیف ۸ هزار تومن انگار ۸ میلیونه 😀 😀
      دوستان اخیر سوپر چیپس نخریدن احتمالا :giggle:
      شده شیش هزار تومن
      والا 😀 😀 😀 😀

      • F-d گفت:

        وقتی کسی بقول خودت میگن حیف ۸ تومن پس یعنی این قبیل بازیها مورد قبول گیمر نیست.
        چطور کسی که برای مثال the evil witin رو با همین قیمت میخره چنین نظری نداره؟؟

        وقتی یه بازی قراره بیاد همه ماها میدونیم موضوعش چیه(یا سیاسی یا جنگ تحمیلی یا اسطوره های ایرانی)خب پس فیلمو برای چی ساخن؟؟؟کتاب رو برای چی نوشتن؟؟؟همه این داستانارو هرکدوممون بارها دیدیم یا شنیدیم

        خب چیمیشه یکم داستانهای تخیلی بیشتری رو موضوع بازیشون قرار بدن.
        (مگه tlou سیاسی یا تاریخی از امریکا هست؟؟
        وکلی از شاهکار های دیگه)
        بخدا میشه کلی داستان های خیالی عالی برای ساخت ی بازی نوشت
        یا بازیهای سبک ترس و بقارو تولید کرد.

        (و در آخر شرمنده عناوین بزرگ رو برای مثال انتخاب کردم)

        • در مورد اون قضیه داستان های تخیلی فقط باید بگم آقا فرهاد تا حدود زیادی سلیقه ایه. الان مثلا شما تخیلی و خارج از دنیای حقیقی رو می پسندی، اما خیلی ها از ابتدا تا کنون گفتن که باید از اساطیر و دوره های کهن ایرانی بازی ساخته شود. کلا یکم به سلیقه ها هم بر میگرده
          در مجموع منم نظرم اینه که بازی نامه های قوی تری برای بازی های ایرانی باید نوشته بشه

  • SMAUG گفت:

    انگار مجبورن که بعد از هدر دادن بزرگترین سرمایه یعنی زمان یه همچین افتضاحی رو بدن بیرون. :yawn:

    قبول دارم باید از صنعت گیم حمایت شه،قبول دارم که از نظر دولتی کمک چندانی بهشون نمیشه، ولی دیگه داستان و شخصیت پردازی وظیفه بازیسازه که باید به نحو احسن اونو انجام بده که این بازی حتی از تریلر هاش هم کاملا مشخص بود چه شاهکاریه.

    کم کم این داره بین ما جا میوفته که بازی ایرانی هر چه قدر هم ضعیف باشه باید ازش حمایت کرد. ولی با اینکار هم پول خودمون رو هدر دادیم و هم یه امید تو خالی به سازنده اثر برای ادامه کارش دادیم. :no:

    به نظر من فعلا فقط ارتش های فرازمینی، شبگرد و جنون سیاه ارزش صرف هزینه و وقت رو دارن. :yes:

  • بچه ها توی بازیهای ایرانی تا الان بنظر من گرشاسپ،شبگرد،مبارزه در خلیج عدن همینا خوب بودن البته ارتش های فرازمینی هم خوب قبل ازینکه تریلر بخش انلاینش بیاد که در زیر شرح میدم وقتی خواستم ببینم و بعد ازینکه دیدم چجورش شدم!!!
    :sidefrown:
    اوفی دانلود شد :sweat:
    بریم نگاه کنیم
    :rotfl:
    :silly:
    :beauty:
    :lashes:
    😯
    :wilt:
    :idk:
    😮
    :footmouth:
    :teeth:
    :sick:
    :shutmouth:
    :shutmouth:
    ولی خداییش توی بازیهای ایرانی گرشاسپ خیلی خوب بود بالاترین نمرش توی سایت خارجی دیدم ۷.۵ بود و شبگردم خوب بود به امید آینده خوب ایرانیا توی صنعت گیم 😎

  • “تکاوران ارتش سوریه” … همین ایده های پوچ و مضحک کافیه تا از این بازی صرف نظر کنیم. شب گردش که اون همه گفتند خوبه و بنده خداها تلاش کردند شد دریای باگ و مشکلات، دیگه اینکه باید با چنین توصیف هایی از الان بره جلو بوق بزنه!
    من نمیدونم چرا انقدر جون می کنند بازی های اول شخص و سوم شخص مسخره این مدلی بسازند. این همه ایده، این همه بازی مستقل که همگی با حداقل هزینه بهترین دستاورد ها رو دارند.
    ممنون مطلب خیلی جالبی بود :yes:

  • ۱۰۰ بار گفتیم و نقد کردیم به سازندگان خودی که نرین تو این سبک بازیا!
    شما که پلتفرم اصلی تون همیشه PC یه چرا میرین تو سبک بازی های اکشن بازی میسازین؟!؟!

    چرا نمیرین بازی های استراتژیک زمان پادشاهان بزرگ کشورمون رو بسازین که هم زحمت کمتری میخاد و هم بازیکن از یک بازی استراتژیک خیلی انتظار گرافیک خفن نداره
    مثل بازی strong hold جدیدی که یک ماه پیش اومد و گرافیکش مشابه نسخه های قبلش بود و سرمایه کمتری هم داره برای مراحل ساخت بازی نسبت به بازی های اکشن

  • eljugador گفت:

    نه اصلا از داستانش هم معلوم بود بازی بدرد بخوری نمیشه
    سوریه دیگه کیه !؟

  • Gamer fan گفت:

    چند تا مشکل بزرگ کاری میکنه که بازی هایی این مدلی ساخته بشه

    اولی پول . دولتم که روی بازی ها سرمایه گزاری نمیکنه یا اگه هم بکنه رو بازی هایی که به جنگ ایران و عرق یا … .

    دوم خود بازی سازان چراکه با عشق و علاقه بازی نمیسازن. به نظرتون چرا بازی هایی مثل tlou موفق شدند چون داستانی عالی داره و معلومه روش کار زیادی انجام دادند و همه این کار ها با عشق انجام داده شده مثل خودم که عاشق سری mw از call of duty بودم

    سوم مدت زمان ساخت بازی هاست . یه بازی رو نمیشه تو ۱ یا ۲ سال ساخت بلکه برای ساخت بازی های عالی و در رده بالا نیاز به زمان خیلی طولانی است.

    و چهارم خود ما هستیم که باید از بازی ها حمایت کنیم درسته حق دارید وقتی بازی
    مثل gta یا call of هست چرا باید بریم سمت بازی هایی مثل این ولی حتی برای پیشرفت خودمان هم که شده بریم یه بازی ایرانی مثل شبگرد یا ارتش فرازمینی ها را بخریم تا بتونیم پیشرفت کنیم وقتی بازی سازان میبینند که گیمر ها تمایلی به خرید بازی هایشان ندارند سعی نمیکنند بازی های عای بسازند و روی بازی ها سرمایه گزاری نمیشه. 😀 :laugh:

  • yaiba گفت:

    به نظر من اینقدرهم نباید بدبین باشیم بلاخره باید قبول کنیم صنعت بازی ایران یه صنعت روبه رشده

  • Kian K گفت:

    والا “یک اشتباه” که چی بگیم “صد اشتباه”.
    واقعا بازیسازای ما نمی فهمند که بازی های FPS و TPS نیاز به سرمایه ی کلان و از اون مهمتر تجربه و دانش کافی برای ساخت نیاز داره؟ ?:-)
    تا کی می خوان یه اشتباه رو تکرار کنن؟ ?:-)
    به امید اینکه یه روز متوجه بشن سبکای دیگه ای هم وجود داره.(البته این موضوع رو خطاب به همه نبودم.)
    :yes: بابت نقد منصفانه. :yes:

  • X.O.I.T.B گفت:

    برای حمایت از ایران اینو می خرم :yes:

  • farshid گفت:

    خود بازی ک هیچی
    اسم بازیم که تو دهن نمیچرخه
    اسم 🙂 استودیو ها هم خودش یه معضل بزرگتره
    آمیتیس بازی رایان
    بهبود رایانه پردازان مدرن
    پویا توسعه آرتیمن
    رسانا شکوه کویر

    چه وضع نامگذاریه ؟؟

  • farshid گفت:

    ناتی داگ ? 😀
    منظورم محتوای کلام یا معنی نبود
    مثلا شکل ایرانیزه ی اپل یه همچین چیزی میشه : شرکت داده پردازان سیب نشان 😀
    ب جای چسپوندن سه چار کلمه به هم که حفظ کردن اسم استودیو رو هم سخت کنه میتونن واژه های مختصر و ساده یی رو انتخاب کنن

  • Gamei گفت:

    بابا بخدا انقدر گیر ندین به این بچه ها :no:
    میرین جهنم آخر سری 😀
    اسم شرکت ها که یه مصوبه کشوریه :reallyangry:
    باید سه سیلابی یا همون سه کلمه ای باشه
    مثل نمیتونن بزارن : سیب
    باید باشه داده پردازان سیب 😛

    //
    در مورد حمایت باید باشه
    حالا چه با خرید چه با فرصت دادن :yes:
    یکی از دوستان همچی میگه من دیگه اعتمادم سلب شده از این شرکت انگار مثلا داره در مورد اکتیویژن صحبت میکنه :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed:
    بابا ما تازه ۴ ساله داریم بازی میسازیم
    همین الان پروانه کاندید بهترین بازی ساله :yes:
    باید به بازیسازامون اعتماد کنیم :cute:
    //
    بخدا بعضی وقتا احساس میکنم بعضیا واقعا فکر میکنن با خرید فیفا ۲۰۱۴ شرکت عصر بازی به مبلغ ۸۰۰۰ تومان دارن به حساب EA پول واریز میکنن 😀 😀 😀
    //
    تو رو خدا آقای سعیدی شما یه چیزی بگو به این جو زده های نوب ! 😕
    من که زبونم مو در اورد :reallypissed:

    • F-d گفت:

      کسی فکر نمیکنه با خرید فیفا ۱۴ مبلغ ۸۰۰۰ تومن به حساب EA واریز میشه آقای بظاهر دانا ولی درعمل نادان

      ببند دهنتو دیگه خسته نشدی از بس شروور بلغور کردی؟؟

      • Gamei گفت:

        هر چند به قول سعدی علیه الرحمه

        زبان در دهان ای خردمند چیست // کلید در گنج صاحب هنر
        چو در بسته باشد چه داند کسی ؟// که گوهر فروش است یا پیله ور

        و جواب شما رو با این ادبیاتتون دادن آب در هاونگ کوبیدنه اما به احترام ” انسان” های محترم این سایت چند نکته رو متذکر میشم :

        ۱) بسیاری از دوستان از قیمت بازیهای ایرانی شکایت میکنند ، این در حالی است که برای یک بازی ایرانی هزینه مستقیم شده و حتی ناشر آن ( به درست یا غلط) بازی خارجی را دانلود کرده و میفروشد اما برای بازی ایرانی حد اقل ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون پول داده است ، لذا قیمت بازیها نه تنها بالا نیست ، بلکه پایین است .

        ۲) قیمت اصل بازی های خارجی بسیار بالاتر از نسخه کپی است . بنابراین وقتی کسی شبگرد را با یک بازی کلاس ، خارجی مقایسه میکند دارد ۲۵۰ هزار تومان را با ۱۰ هزار تومان مقایسه میکند !! فلذا عجیب است که کسی کاه را با کوه مقایسه کند.

        ۳) نیازی نیست وفتی از مساله ای آگاه نیستیم اظهار نظر کنیم . این واقعا عجیب هست که تفاوت برند و اسم خاص یک شرکت را در ایران ” کشور که در آن زندگی میکنیم” ندانیم و آنوقت شرکت ها را مسخره کنیم ، در حالیکه اگر خود ما هم شرکتی بخواهیم ثبت بکنیم به همین مشکل دچار خواهیم شد .

  • farshid گفت:

    سه سیلابی ؟
    اسب چموش سیاه
    هم مثلا تابع مصوبه س هم از سگ ناقلا الگو برداری شده 😀

    تلفظشم راحته نه مث اون اسمای قلمبه ک معلوم نیس کجا باید کسره بذاری کجا مکث کنی 😀

  • Shylon گفت:

    اینطور تحت فشار گذاشتن درست نیست(با توجه به مشکلات)، بعضی وقتها تشویق و راهنمایی بهتر جواب میده،

    آیا علم بهتره یا مواد و قلیون مصرف کردن؟ جوون توی این دور و زمونه هیچ امیدی نداشته باشه، آخر چی میشه،

    تشویق کنید نه ایراد زیاد، راهنمایی کنید همدیگه رو نه بزنید توی سر همدیگه، یک بازی آشغال بخوایی بسازی نیاز به دانش است، همین کافیه که برای جلوتر رفتن.

    موفق باشید، همیشه شکست پر از درسه. 🙂

  • grandknife گفت:

    خروجی بی کیفیت به هر نحوی محکوم به فناست..حتی اگر حمایت بشه..

  • فرشاد گفت:

    ای آقا هنوزم که در انتظار بررسی تایید کنید دیگه عجبا

یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا
یک اشتباه | نگاهی به “بازی مرگ:کفر خونین” - گیمفا