پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا
پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا
پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا
پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا

پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments

امیرمهدی نامجو
۱۰:۲۴ ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا

مجموعه کتاب های شرلوک هولمز، اثر سر آرتور کانن دویل، یکی از محبوب ترین _و شاید محبوب ترین_ رمان های کارآگاهی در تمام جهان هستند. تا به حال فیلم ها و بازی های بسیار زیادی براساس این مجموعه منتشر شده اند و اکثر آن ها نیز با استقبال نسبتا مناسبی رو به رو شده اند. حال نسخه جدیدی از سری بازی های شرلوک هولمز توسط Frogwares ساخته و منتشر شده است. با ما در ادامه با نقد این بازی همراه باشید.

———————

باکس آرت رسمی Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

نام بازی: Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

سازنده: Frogwares

ناشر: Focus Home Interactive

پلتفرم: Xbox360، Xbox One، PC، PS4 و PS3

تاریخ انتشار: ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴

سبک: ماجراجویی معمایی

حالت: تک نفره

———————

مهم ترین عامل در یک بازی ماجراجویی، بدون هیچ شک و تردیدی، داستان آن است. داستان بازی با الهام از کتاب معروف جنایت و مکافات نویسنده معروف روسی، فیودور داستایوفسکی ساخته شده است. بازی از شش پرونده تشکیل شده است و خوش بختانه به جز موضوع اصلی پرونده ها که قتل است، در باقی موارد پرونده ها بسیار متفاوت و متنوع ساخته شده اند و شامل پرونده های مرتبط به گیاه شناسی یا باستان شناسی هم می شوند. به همین دلیل از نظر داستانی احساس تکراری شدن به شما دست نمی دهد. تنها ایراد در مورد پرونده ها، عدم ارتباط زیاد آن ها از نظر داستانی است که در آخر هم، با این که اندکی به هم مرتبط می شوند ولی در کل، انسجامی که در داستان نسخه های قبلی بود را ندارند و متاسفانه این مورد بعد از یکی دو پرونده مشخص می شود و ممکن است باعث ناراحتی و دل زدگی شما از بازی بشود.

خوش بختانه شخصیت پردازی بازی به بهترین شکل ممکن انجام شده است. عموم بازیکنان به دلیل آشنایی قبلی ای که با شرلوک هولمز و واستون دارند، از همان ابتدا خود را میان آن ها تصور می کنند و حس دوستی با شرلوک هولمز خواهند داشت. به جز این دو شخصیت، سیستم خوبی هم برای شخصیت پردازی افراد دیگر در بازی گنجانده شده است. شما با ملاقات با هر شخصیت جدید، می توانید با فشردن یک دکمه (X در Xbox360) وارد حالتی خاص بشوید که در آن، به وارسی چهره، و لباس و ویژگی های دیگر فرد نظیر آشکار بودن بیماری و… خواهید پرداخت که با این کار، به خوبی پیشینه ای از آن شخصیت در ذهن شما نقش خواهد بست که باعث می شود در ادامه شناخت درستی نسبت به آن شخصیت داشته باشید.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

دید ویژه شرلوک هولمز

اما مهم ترین عامل اضافه شده به داستان بازی، امکان تغییر پایان هر پرونده است که هم بر روی بازی اثر منفی داشته است و هم اثر مثبت. بعد از جمع آوری اسناد و مدارک در مورد پرونده، شما در هر زمان که بخواهید می توانید وارد حالت نتیجه گیری شوید و با وصل کردن و مرتبط کردن اسناد به یکدیگر، به سرنخ دست خواهید یافت. این سرنخ ها نیز گاهی جنبه دو راهی مانند دارند و مثلا در مورد یکی از سرنخ های بازی، می توانید میان این که شخص توصیف شده توسط مظنون یک شخص خیالی است یا یک فرد واقعی، یکی را به عنوان سرنخ بپذیرید. بعد از این که عموم سرنخ های یک پرونده را جمع کردید، شما می توانید به تصمیم گیری در مورد قاتل یا قاتلان و عاملان جرم بپردازید. شما می توانید با توجه با استنباط خود، هر شخصی که انگیزه ای برای انجام جرم داشته است را به عنوان قاتل معرفی کنید و بعد از اعلام او به عنوان قاتل نیز، می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید او را تحویل پلیس بدهید یا انگیزه او را برای انجام این کار درک کرده و به او فرصت مجدد خواهید داد و او را می بخشید. همین انتخاب قاتل، هم جز نقاط مثبت بازی است هم جز نقاط منفی آن. نقطه مثبت از این جهت که شما احساس آزادی عمل خواهید داشت و می توانید با استفاده از قوه استنباط خود قاتل را معرفی کنید. نقطه منفی هم از این بابت که این عامل، باعث می شود حس شرلوک هولمز بودن و ایفای نقش به جای بزرگ ترین کارآگاه تاریخ، کم رنگ بشود. اما جدا از این موضوع، ساختار سیستم نتیجه گیری بازی بسیار خوب است و می توان آن را یک استاندارد جدید برای این سری به حساب آورد که با تغییر در سیستم انتخاب قاتل، به یک سیستم عالی تبدیل خواهد شد.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

سیستم نتیجه گیری بازی

در این میان، امکان تکرار دوباره تصمیم گیری هم وجود دارد (البته این کار قبل از این که پرونده را بسته اعلام کنید، قابل انجام است) که مشابه انتخاب قاتل، این عامل نیز هم نقطه ضعف و هم نقطه قوت است. نقطه قوت است چون که دیگر لازم نیست کل پرونده را دوباره تکرار کنید تا پایان دیگر را مشاهده کنید و به راحتی می توانید پایان دیگر را هم مشاهده کنید. نقطه ضعف هم از این بابت که شما انتخاب خود را بی اهیمت در نظر می گیرید زیرا به راحتی می توانید آن را تغییر داده تا بالاخره به نتیجه درست برسید.

از مهم ترین تغییر بازی که بگذریم، باید به بقیه اصول گیم پلی بازی اشاره کنیم. مطابق همه ی بازی های سبک ماجراجویی، شما در طول پرونده با صحبت کردن، حل معما و جمع آوری اسناد و مدارک از گوشه و کنار محیط بازی و از روش های مختلف، در داستان پیشروی خواهید کرد. در این نسخه بازجویی نیز در طی صحبت کردن میسر شده است که البته، این امکان، فقط در بخش های مد نظر بازی قابل انجام است و شما با توجه به حرف های کرکتر، باید از میان گزینه های موجود، گزینه مربوط به حرف او را انتخاب کنید تا بحث را ادامه دهید و یا دروغ کرکتر را آشکار کنید. برای این بخش، نیاز به دانستن زبان انگلیسی در حد متوسط دارید و در صورت نداشتن دانش زبان انگلیسی، هر چند می توانید این بخش ها را رد کنید ولی تقریبا لذت خاصی از بازی نخواهید برد. جمع آوری اسناد و مدارک هم مانند همه بازی های این سبک است و بعد از انتخاب یک مدرک، آن مدرک در بخش اسناد دفترچه یادداشت ذخیره می شود تا بعدا بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. از بعضی از این مدارک، عموما استفاده زیادی در طول گیم پلی نخواهد شد و فقط برای آگاهی شما از داستان و بدست آوردن مدرک برای بخش استنباط قابل استفاده هستند. در مقابل نیز بعضی از مدارک و اسناد که البته تعدادشان بسیار کم است، در گیم پلی نیز استفاده خواهند شد. این استفاده نیز به دو صورت است؛ یا این استفاده به شکل یک معما است که شما باید به دنبال کد و کلمه ای خاص در بین اسناد بگردید و یا شما صرفا مدرک را در اختیار دارید و باید با توجه به اطلاعاتی که از آن بدست می آورید، یک معمای محیطی را حل کنید، البته از دومین حالت، تقریبا فقط در یک معما (معمای در های باستانی) استفاده خواهد شد.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

این پرونده در خارج از شهر لندن انجام می شود

معما های بازی از تنوع خوبی برخوردار هستند ولی متاسفانه به جز سه چهار تا، چالش چندانی برای شما ایجاد نخواهند کرد. بعضی از معماهای بازی با وسایل آزمایشگاهی انجام می شود که عموما جز معماهای جالب بازی است. تعدادی مینی گیم برای باز کردن قفل نیز طراحی شده است که البته چون همه شان از یک مکانیزم استفاده می کنند، بعد از مدتی تکراری می شوند. یکی از معما های بازی هم مربوط به سرهم کردن یک وسیله است که باعث ایجاد تنوع شده است. در کنار آن معما هایی نیز هستند که باید یک سری خط و منحنی را با تغییر زاویه دوریبن طوری تنظیم کنید تا یک شکل معین ایجاد کنند. به جز این ها، معما های بسیار متنوع دیگری نیز وجود دارند و از این نظر، با یک بازی بسیار خوب طرف هسیتم که آن دسته از دوستداران عناوین ماجراجویی که به معما ها و پازل ها نیز علاقه دارند را راضی خواهد کرد. فقط ای کاش کمی تعداد معما های پیچیده بازی بیش تر می بود تا تعداد آن ها از انگشتان یک دست بیش تر بشود.

در بالا گفته شد که در بخش نتیجه گیری، کمی از حس شرلوک هولمز بودن کاسته می شود اما این جمله بدین معنی نیست که شرلوک هولمز توانایی های ویژه خود را ندارد. دو توانایی ویژه به شرلوک هولمز داده شده است. با یکی از آن ها شما می توانید موارد ریز و جزیی را در هر محیط به خوبی ببینید و بررسی کنید. توانایی دیگر شرلوک هولمز نیز تخیلی و بازسازی صحنه رویداد است که تحت نام Imagination شناخته می شود. با این توانایی شما بخشی از رویداد اتفاق افتاده را در ذهن شرلوک هولمز بازسازی خواهید کرد و یا اتفاقات رویداده را به صورت بصری مشاهده خواهید نمود، در بعضی بخش ها هم باید ترتیب اتفاقات را تعیین کنید  البته به صورت پیش فرض، در بخش های که نیاز به این توانایی ها باشد، به شما هشدار داده خواهد شد.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

محیط های بازی تنوع نسبتا خوبی دارند

سکانس های دکمه زنی هم در بازی وجود دارد. برای بازجویی از دیگران (در بالا توضیح داده شد) باید فورا دکمه ی خاصی را فشار دهید تا بتوانید وارد بخش انتخاب گزینه شوید. جدا از این در بعضی از پایان های بازی هم باید با مظنون درگیر شوید و در این زمان بازی وارد حالت QTE خواهد شد. یک مینی گیم هم در بازی وجود دارد که کم و بیش ساختار Button Smashing دارد ولی باید در این میان، کمی هم به دکمه ای که فشار می دهید، فکر کنید.

کمی از گیم پلی فاصله بگیریم و به گرافیک بازی بپردازیم؛ بازی های سبک ماجراجویی سه بعدی در چند سال اخیر به جز یکی دو مورد (مثال Vanishing of Ethan Carter) از گرافیک خیلی بالایی برخوردار نبوده اند (دو بعدی ها این گونه نیستند) و در این میان جنایات و مکافات هم مستثنی نیست و از گرافیک متوسطی بر خوردار است. گرافیک بازی را در نسخ نسل قبل، می توان متوسط دانست و شاید این تفاوت در نسخ نسل بعد نیز چندان زیاد نباشد و تنها بتوان آن را نسبتا خوب دانست. طراحی چهره شخصیت ها واقعا خوب انجام شده است. با این حال، گرافیک بازی در نسخ نسل هفتم آزار دهنده نیست و مناظر زیبایی را نیز در بازی شاهد خواهید بود ولی جدا از این، لودینگ های بازی در نسخ نسل هفتم، خیلی طولانی است و خوشبختانه سازندگان نیز برای این کار، راه حلی را در نظر گرفته اند و آن امکان بررسی دفترچه یادداشت و یا بررسی بخش نتیجه گیری در کالسکه در حین لودینگ است که تا حدودی این ایراد را پوشش می دهد. اما گرافیک هنری بازی را می توان در سطح بالا ارزیابی کرد و نوع جایگذاری آیتم ها و … همه خوب کار شده اند. تنوع محیط های طراحی شده برای بازی هم نسبتا خوب است و به جز یکی دو محیط مانند خانه شرلوک هولمز (که فقط در یک مرحله استفاده ای از آن نمی شود و در باقی مراحل در طول مرحله نقش دارد) و چند مورد دیگر، اکثر محیط ها در هر پرونده تغییر خواهند کرد. مطمئنا اگر گرافیک فنی بازی بالاتر بود، زیبایی مناظر بازی که نشات گرفته از گرافیک هنری آن هستند، بیش تر به چشم می آمد.

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

لودینگ های بازی به این شکل انجام می شوند

حال که بحث از گرافیک شده است، به دوربین (زاویه دید) بازی نیز اشاره خواهیم کرد. خوش بختانه دوریبن برخلاف خیلی از بازی ها، اصلا شما را آزار نخواهد داد و مانع دید شما نخواهد شد. ضمن این که امکان تغییر دوربین از حالت سوم شخص به اول شخص هم وجود دارد که حس ایفای نقش شرلوک هولمز را بیش تر منتقل خواهد کرد ولی با این حال دوربین سوم شخص بدلیل تسلط بیش تر بر محیط بازی، بیش تر از دوربین اول شخص توصیه می شود.

مطمئنا از یک بازی که در مورد شرلوک هولمز ساخته شده است، انتظار صداگذاری بسیار خوبی نیز می رود. خوش بختانه این مورد در بازی کاملا رضایت بخش است و صداگذاری های بازی به بهترین شکل ممکن انجام شده اند. صدای شرلوک هولمز، کاملا آن حس باهوش بودن و متمایز بودن با دیگران را به شما منتقل خواهد کرد. ضمن این که شخصیت ها با لهجه کاملا بریتانیایی صحبت می کنند و در این زمینه نیز بازی کاملا طبیعی و واقعی به نظر می رسد. موسیقی های بازی هم نسبتا خوب هستند ولی از آن جایی که عموما در یک مکان تنها یک موسیقی معین شنیده می شود و نیاز به حضور در بعضی از مکان ها بیش تر از جا های دیگر است، لذا در بعضی مواقع موسیقی بازی تکراری و خسته کننده می شود و در نتیجه می توان آن را جز نکات منفی بازی به حساب آورد.

شرلوک هولمز: جنایات و مکافات، یک عنوان خوب در سبک ماجراجویی است و مطمئنا طرفداران این سبک را راضی خواهد کرد. در این نسخه سازندگان نوآوری هایی را به کار برده اند که بعضی از آن ها نتوانسته اند راضی کننده ظاهر شوند. بازی از منسجم نبودن داستان نیز رنج می برد ولی با این حال، تنوع خوبی در داستان بازی دیده می شود. در کل این بازی را به همه طرفداران شرلوک هولمز و سبک ماجراجویی پیشنهاد می کنیم ولی نمی شود به قطع گفت که یک بازیباز نا آشنا با این سبک از این بازی خوشش بیاید ولی با این حال، تجربه آن برای دیگر بازیکنان نیز خالی از لطف نخواهد بود.

jadval nomre

این نقد و بررسی با توجه به نسخه Xbox 360 نوشته شده است

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا
پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا
پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا
پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا
پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا
پیپ افسانه ای | نقد و بررسی بازی Sherlock Holmes: Crimes And Punishments - گیمفا