روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا
روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا
روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا
روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا

روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War

marius
۱۰:۴۵ ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا

بازی های استراتژیک از ابتدا در انحصار PC بوده و اینطور که پیداست، کنسول ها فعلا توانایی اجرای اکثر بازی های استراتژیک را ندارند. به همین دلیل طرفدارای سبک استراتژیک به وسعت طرفداران خیلی از سبک های دیگه نمی باشند. اما افرادی که سبک استراتژیک را دنبال می کنند، از توانایی مدیریتی بالایی برخوردار بوده و همیشه نقشه دومی برای خود دارند. اما چند بازی وجود دارد که سبک سوم شخص را نیز با استراتژیک ترکیب کرده باشد؟

Rise and Fall: Civilizations at War Box Art

Rise and Fall: Civilizations at War

نام بازی: Rise and Fall: Civilizations at War
سازنده: Stainless Steel Studios
ناشر: Midway Games
موتور: Titan 2.0
سبک: Real-Time Strategy, Third Person Shooter
پلتفرم ها: PC
سال انتشار: June 12, 2006

امپراطوری رومی ها

یکی از بهترین عناوین سبک استراتژیک و پرچم دار این سبک، همین عنوان Rise and Fall: Civilizations at War می باشد.عنوانی بسیار خوش ساخت که با ترکیب سبک سوم شخص با استراتژیک، توانست طرفداران بسیاری را برای خود جذب کند. این عنوان شایسته تقدیر های بسیاری می باشد.بخش داستانی این عنوان، به دو بخش با ۴ مرحله تقسیم می شود. بخش اول در مورد زندگی الکساندر، پادشاه یونان و نبرد های او با ایرانیان می باشد و بخش دوم بازی، مربوط به کلئوپاترا، فرمانده زن مصری و نبرد های او با ارتش روم می باشد.

بخش نبرد های الکساندر، در مورد رویای او در جوانی و تصرف آسیا می باشد. این بخش با یک صحنه سینمایی و کشته شدن پدر الکساندر شروع می شود و الکساندر را یک شاهزاده بی کفایت جلوه می دهد.در بخش نبرد های کلئوپاترا، بازی روایت داستان زندگی کلئوپاترا هفتم و نبرد های او با رم را روایت می کند. زمانی که اکثر مصر توسط رومی ها تصرف شده و او به همراه خانوادش تحت سلطه روم زندگی می کند. پس از گذشت مدتی، مردم از وضع زندگی ناراضی شده و با رومی ها به جنگ می پردازند. کلئوپاترا در مرکزی جنگی آموزش دیده و شروع به تربیت فیل های جنگی برای مبارزه با رومی ها می کند.

فیل، یکی از پر کاربرد ترین ابزار جنگی می باشد.

در این بین، اسپارت ها و ایرانی ها نیز در روایت داستان کمک شایانی می کنند. بازیکن نمی تواند به صورت مستقیم نژاد ایرانی را برداشته و وارد بخش داستانی شود. اما می تواند در میان درگیری های الکساندر، کمی اطلاعات از روایت داستانی ایرانیان بدست آورد. البته در نسخه فارسی این بازی، کمی تحریف در ترجمه متن ها صورت گرفته است.

از عرش به فرش

بیشتر تمرکز این بازی برای بخش مولتی پلیر می باشد. این بازی به قدری در بخش مولتی پلیر قوی ظاهر شده که جذابیت تکرار و انجام مجدد این عنوان بعد از ۸ سال هنوز هم بالا است.
سازندگان با ایده زیبای خود، سبک استراتژیک و سوم شخص را ترکیب کرده اند. در این بازی ۴ نژاد وجود دارد. رومی ها، ایرانی ها، مصری ها و یونانی ها. هر کدام از این نژاد ها دارای دو فرمانده می باشند. روم دارای سزار، ایران دارای داریوش، مصر دارای کلئوپاترا و یونان نیز الکساندر را در اختیار دارد.
زمانی که شما فرمانده خود را در بازی تربیت کنید، بخشی به نام استقامت و سلامتی خواهد داشت. سلامتی او در جنگ ها کم و زیاد خواهد شد.
اما بخش استقامت، با افزایش سطح قهرمان بالا می رود. قهرمان شما می تواند تا سطح ۱۰ بالا رود. هر چه سطح او بیشتر شود، توانایی ها و سلامتی و استقامت او نیز بالا می رود.
شما می توانید به ۲ صورت سطح قهرمان خود را بالا ببرید. اول اینکه با ساخت مجسمه بزرگان و دریافت افتخار و لطف الهی و دومین راه جنگ. شما حق انتخاب یکی از موارد بالا را دارید. اگر شما جنگ را انتخاب کنید، هرچه بیشتر بکشید، از محبوبیتتان نزد خدایان کم شده و دیگر معابد قادر به افزایش سطح قهرمان شما نخواهند بود. اما اگر شما جنگی انجام ندهید، با ساخت معابد می توانید به راحتی سطح خود را افزایش دهید. ارتقای سطح از طریق معابد راحت تر و سریع تر از جنگیدن می باشد.
استقامت شما از سطح دو به بعد شروع به پر شدن می کند و زمانی که نصف استقامت شما پر شود، شما می توانید بازی را از حالت استراتژیک به حالت سوم شخص تغییر داده و در نقش قهرمان خود بجنگید.

 

 

زاویه دید را می توانید به سوم شخص تغییر دهید

زمانی که شما در نقش قهرمان هستید، می توانید چندین حرکت انجام دهید. اولین حرکت حمله کردن می باشد که به دو صورت قدرتی و معمولی است.
دومین حرکت شما دفاع می باشد که با سپر و یا سلاح اصلی صورت می گیرد.
سومین حالت دستور حمله به نیروهای تحت رهبری به سوی هدفی که روبروی شما قرار دارد.
چهارمین حالت امکان دستور دنبال کردن شما به گروهی از سربازان است.
پنجمین حالت امکان ارسال دستور حمله به منجنیق می باشد.
ششمین و آخرین حالت، فریاد روحیه بخش فرمانده برای سربازان می باشد.

زمانی که بازی به صورت سوم شخص می شود، تمامی ساختمان های ساخته شده و دیوار کشی ها و سربازان خود را می توانید از نزدیک و با وضوح بالا ببینید.

وفاداری تا سر حد مرگ

کیفیت بازی بسیار بالاتر از عناوین همسال خود می باشد. کیفیتی که توانایی هماهنگی کامل با حالت سوم شخص و استراتژیک را به خوبی دارد.زمانی که شما به طراحی سربازان درون بازی نگاه می کنید، به صبر و حوصله ای که پشت ساخت تک تک آنها قرار دارد آفرین خواهید گفت.
هر نژاد دارای دو گروه سواره نظام و پیاده نظام می باشد و هر واحد قابلیت ارتقای ۵ سطح را دارد. سواره نظام دارای دو واحد و پیاده نظام دارای ۴ واحد می باشد. هر سطح سربازان یک شکل خاصی خواهند داشت. این یعنی طراحی بیش از ۱۰۰ کاراکتر برای بازی. و این کاراکتر ها باید دارای کیفیت کافی برای بخش سوم شخص نیز باشند.

از طراحی کاراکتر های بگذریم، طراحی ساختمان های بازی نیز بسیار عالی می باشد. هر ۴ نژاد دارای ساختمان های مختلفی بوده که با پیشرفت علم در بازی، شکل ساختمان ها نیز بروز تر و زیباتر می شود.تعداد نقشه های بازی بسیار زیاد بوده و از ۲ نژاد در بازی تا ۸ نژاد متفاوت است. این نقشه ها شامل مناطق بیابانی، جنگلی و دریایی جنگلی می شوند. طراحی نقشه ها نیز به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است.سایه زنی و نور پردازی بازی نیز از بهترین بخش های بازی به شمار می رود. سایه ها حتی در حالت استراتژیک به خوبی قابل رویت بوده و بسیار روان می باشند و حالت خطی به خود نگرفته اند.

 

الکساندر، سطح ۲، حالت سوم شخص

طراحی بخش دریایی و کشتی رانی بازی نیز بسیار جالب توجه می باشد. زمانی که شما در حالت سه بعدی اقدام به گشت دریایی می کنید، در برخورد با دشمن می توانید با تیر و کمان از داخل کشتی با آنها درگیر شده و یا به داخل آب پریده و با شنا کردن به دشمن رسیده و اقدام به درگیری تن به تن کنید.

شاید بتوان گفت بهترین گرافیک را در سال ۲۰۰۶ این بازی داشته است.

سواره نظام آهنین

گیم پلی بازی بسیار وسیع می باشد. زمانی که شما در حالت استراتژیک هستید، می توانید کل سازمان را کنترل کنید. ساخت و ساز کنید، سرباز تربیت کنید، لشکر کشی کنید، ارتقا بدید و یا تحقیق کنید. اما زمانی که شما به حالت سوم شخص تغییر می دهید، می توانید فقط قهرمان خود را کنترل کرده و با دشمنان مبارزه کنید. معمولا زمانی باید به سوم شخص تغییر موضع بدید که وارد درگیری با نیروهای دشمن شده باشید.

زمانی شما می توانید برنده یک بازی باشید که اولا فرمانده دشمن را کشته باشید و سپس تمامی خانه های دشمن را از بین ببرید. در حالت سوم شخص و با استفاده از قهرمان خود، به راحتی می توانید ساختمان ها را نابود کنید. اما در حالت استراتژیک، قهرمان شما نمی تواند به تنهایی کاری انجام دهد و حتما باید نیرو های خود را برای کمک به او ارسال کنید.

در بازی امکان مبادله و مذاکره نیز می باشد. اما این امکان فقط برای بخش چند نفره بوده و هوش مصنوعی امکان مبادله را ندارد.
شما در بازی می توانید طلا و چوب مبادله کنید و یا اقدام به صلح و دوستی و یا دشمنی کنید.
سه منبع در بازی بسیار مهم می باشد، طلا برای تربیت سربازان، چوب برای ساخت و ساز و افتخار برای بالا بردن سطح سربازان و قهرمان.
چوب را می توانید از درختان موجود بدست آورید. طلا را نیز می توانید از معادن و یا غارت دشمنان به دست آورید. افتخار نیز با ساخت معابد و یا جنگیدن به دست می آید.

نبرد های دریایی، سخت ترین نوع درگیری در بازی  می باشد.

نبرد های دریایی، سخت ترین نوع درگیری در بازی می باشد.

در درگیری های دریایی، شما کار بسیار سختی را در پیش دارید. اگر با کشتی های بزرگی مواجه شوید، آنها به راحتی به شما برخورد کرده و کشتی شما را خواهند شکست. اگر هم با کشتی های هم قد خود مواجه شوید، در صورتی که کشتی مقابل از توان کمانداران خود نتواند استفاده کند، با استفاده از طناب هایی به کشتی شما چسبیده و وارد کشتی شده و اگر نیروهای موجود در کشتی شما همگی کشته شوند، کنترل کشتی به دست دشمن خواهد افتاد.

یک مشکلی که این بازی دارد، افت فریم آن در حالت چند نفره می باشد. زمانی که یکی از سیستم های داخل بازی کند شود، یک لاک پشت برروی نمایشگر ظاهر شده و به رنگ آن نژاد در خواهد آمد تا شما متوجه شوید کدام سیستم باعث کندی بازی شده است. از این رو این مشکل را بر این بازی می گیریم چراکه حتی اگر سیستم شما قویترین سیستم دنیا هم که باشد، زمانی که یک سیستم دچار افت فریم شود، بازی شما نیز از افت فریم رنج خواهد برد.

آوار خانه ها، برده های جنگی، سر های بریده

تنها بخشی که از این بازی کم کاری هایی داشته بخش صداگذاری است. از بخش دوبله بازی نمی توان ایرادی گرفت چراکه تعداد دیالوگ های بازی بسیار زیاد بوده و کاملا هماهنگ با روند داستانی و با شخصیت های بازی می باشد.
مشکل از بخش موسیقی متن بازی است. در بخش تک نفره در حد معمول ما شاهد موسیقی متن هستیم اما در بخش چند نفره، بسیار این موسیقی های متن کم بوده و حس کسالت به شما دست خواهد داد. اگر شما وارد درگیری با دیگران نشوید، پس از گذشت ۲۰ دقیقه از بازی، بسیار خسته شده و بازی را خواهید بست. چراکه بخش موسیقی متن در حالت چند نفره بازی، تهی است.

بخش صداهای جنگی بازی بسیار دلنشین است. شما زمانی که می جنگید کاملا فریاد های سربازان را خواهید شنید. البته این مربوط به حالت سوم شخص است. صدای کشته شدن دشمنان، خورد شدن استخوان های آنها، برخورد کشتی با ساحل، دویدن و برخورد شمشیر ها با هم، همگی در حالت سوم شخص به خوبی کار شده اند.

در برابر سزار

عنوان Rise and Fall: Civilizations at War، یک بازی است که باید توسط هر استراتژیک دوستی تجربه شود و برای آنها که سبک سوم شخص را نیز دوست دارند، این بازی می تواند اعتیاد آور باشد. ترکیب سبک های استراتژیک و سوم شخص یک ابتکار بسیار زیبا بوده است.

البته این بازی در نقد های خود مانند عنوان Beyond: Two Souls دچار دوگانگی خاصی شد، به صورتی که GameSpot به آن ۶.۶ داد، IGN نمره ۵ و GamesRadar UK نمره ۹! و ایرادی که می گرفتند این بود که نمی دانند این بازی اکشن است یا استراتژیک. ( درک درستی از هنر ندارند! )
البته این بازی از ۶۵% نقد ها سربلند بیرون آمد ولی به خوبی با بازیکنان خود ارتباط برقرار کرد و مهم نیز همین می باشد.

jadval nomrerise

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا
روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا
روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا
روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا
روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: نبرد افسانه ها | نقد و بررسی Rise and Fall: Civilizations at War - گیمفا