اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا
اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا
اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا
اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا

اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution

امیرمهدی نامجو
۱۱:۱۰ ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا

بدون شک شخصیت ناروتو که توسط ماساشی کیشیموتو خلق شده است، یکی از محبوب ترین شخصیت های مانگاها و انیمه های ژاپنی است. انیمه این شخصیت نیز همچنان در حال پخش است و هنوز به پایان نرسیده است. بازی های ویدیویی بسیاری نیز بر اساس این شخصیت ساخته شده اند که تقریبا تمام آن ها در سبک مبارزه ای دسته بندی می شوند. در ادامه مطلب به بررسی آخرین بازی عرضه شده از سری ناروتو شیپودن یعنی Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution (به طور مخفف NSUNSR) می پردازیم.

——————

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution

تصویر روی جلد بازی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution

نام بازی: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution

سازنده: Cyber Connect 2

ناشر: Bandai Namco

تاریخ انتشار: ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۴ در آمریکای شمالی

سبک: مبارزه ای

پلتفرم: Xbox360، PS3 و PC

حالت بازی: تک نفره و چند نفره

——————

یکی از مهم ترین عواملی که در یک بازی اقتباس شده از یک شخصیت باید به آن پرداخته شود، داستان است. برخلاف نسخ قبلی این سری که در داستان، حرف های زیادی برای گفتن داشتند و بخش های هیجان انگیزی از انیمه را روایت می کردند، این نسخه ضعف اساسی در داستان دارد. بازی چند بخش خاص دارد که می شود هر کدام از آن ها را به نوعی Story Mode بازی حساب کرد ولی هیچ کدام آن طور که باید و شاید، مانند نسخه قبلی خوب ظاهر نمی شوند.

در نسخه قبلی (Ultimate Ninja Storm 3 و Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst) بخش های اصلی و حماسی انیمه توضیح داده می شد و حتی اگر شما با سری آشنایی زیادی نیز نداشتید، می توانستید با داستان کلی این سری آشنا شوید. اما این نسخه اصلا این گونه نیست. خط داستانی اصلی بازی Mecha-Naruto Story است که در حدود دو ساعت به طول می انجامد و برخلاف نسخه قبل، توانایی جذب بازیکنان مبتدی و ناآشنا را ندارد. این بخش در واقع چند اپیزود کوتاه از سری را شرح می دهد، در حالی که در انیمه اتفاقات بسیار مهم و تاثیر گذاری قبل از این اپیزود رخ داده است و سازندگان می توانستد به جای ساخت یک داستان فرعی، به ساخت ادامه داستان اصلی بازی بپردازند تا بازی بتواند کیفیت داستانی خود را حفظ کند.

بخش دیگر داستانی، Ninja World Tournament است که تقریبا نمی شود به آن داستان گفت و علیرغم گیم پلی خوب، این بخش تقریبا داستان ندارد و شما صرفا باید در یک سری از مسابقات برای تعیین قوی ترین شخصیت شرکت کنید. آخرین بخشی هم که شاید از نظر داستانی بهترین بخش باشد، Ninja Escapades است که از سه قسمت تشکیل شده است که به بررسی گذشته بعضی از شخصیت های سری می پردازد که متاسفانه علیرغم کیفیت خوب داستان، بسیار زود به پایان می رسد. نکته ای که در مورد این بخش حائز اهمیت است، عدم وجود گیم پلی برای قسمت سوم Ninja Escapades است و این بخش صرفا بخشی از انیمه را به شما نمایش می دهد و هیچ گونه قسمت قابل بازی برای آن طراحی نشده است.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution

Mecha-Naruto | این شخصیت به تازگی به این سری اضافه شده است

از ایرادات زیاد داستان بازی که بگذریم، به گیم پلی نسبتا کامل آن می رسیم. اصول این بازی مانند هر بازی مبارزه ای دیگری، شکست دادن حریف است. اما عناصر بسیار زیادی از سری ناروتو هم به این ساختار اضافه شده اند تا بازی را برای طرفداران سری جذاب کنند. منبع اصلی انرژی شخصیت ها، چاکرا (Chakra) است. این منبع به فشار دادن و نگه داشتن یک دکمه (در Xbox 360 دکمه Y) پر می شود و سپس با فشار دادن (و عدم نگه داشتن) این دکمه، امکان استفاده از چاکرا بر روی هر حرکت شما فراهم می شود. مثلا فشار دادن این دکمه با دکمه پرش باعث می شود که با سرعت به سمت حریف حرکت کنید یا با دکمه حمله، بسته به میزان چاکرا مصرفی باعث انجام یک حرکت ویژه حمله و یا اجرای یک Ultimate Jutsu می شود که در ادامه به طور مفصل به بررسی این حرکت خواهیم پرداخت. (میزان چاکرا مصرفی با هر بار فشار دادن دکمه Y بیش تر می شود و با دو یا سه بار فشار دادن Y می توانید Ultimate Jutsu و یا Team Ultimate Jutsu اجرا کنید)

جدا از چاکرا، سرعت در بازی حرف اول را می زند و از آن جایی که فقط یک دکمه برای حمله عادی (در Xbox360، دکمه B) وجود دارد، سریع فشار دادن این دکمه ترکیب آن با چاکرا و جهت های حرکتی، راه اصلی پیروزی در مبارزات بازی است.

اما مطمئنا یکی از مهم ترین عوامل تنوع در بازی های مبارزه ای، تعداد مبارزان آن است. NSUNSR از این نظر هیچ گونه کم و کسری ندارد و بیش از ۱۰۰ کرکتر قابل بازی در این عنوان وجود دارد که برای تعداد زیادی از آن ها نیز لباس های مختلفی وجود دارد تا به هیچ وجه کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد. حتی شما می توانید کرکتر های بازی را شخصی سازی بکنید و با شخصیتی مطابق میل خودتان به مبارزه بپردازید.

یکی از تغییرات خوب این نسخه، وجود سه حالت مبارزه برای هر شخصیت است. در این حالت ها که Ultimate Jutsu Type، Awakening Type و Support Drive Type نام دارند، نوع توانایی های شخصیت شما تغییر خواهد کرد و بستگی به روش بازی شما دارد که از کدام روش استفاده کنید. در روش اول، شما مجاز به اجرای حرکات Ultimate Justu هستید. روش سوم، بیش تر به درد بازی تیمی می خورد و امکان اجرای حرکات Seal و قفل کردن قابلیت های حریف برای شما وجود خواهد داشت. اما حالت دوم یعنی Awakening یکی از بخش هایی است که در آن بازی نسبت به نسخه قبلی پیشرفت محسوسی داشته است. شما با حرکت دوربین (در Xbox360، آنالوگ راست یا RS) می توانید وارد حالت Awakening شوید که در آن ضربات شخصیت شما افزایش خواهد یافت. اما مهم ترین ویژگی این حالت، امکان انجام حرکت True Awakening است. با اجرای این تکنیک، شخصیت شما قدرت واقعی خود را آشکار خواهد ساخت و برتری بسیار زیادی بر حریف پیدا می کند که البته در عوض، در صورت تمام شدن مدت زمان اجرای این تکنیک، شخصیت شما بسیار ضعیف خواهد شد. به عنوان مثال با اجرای این تکنیک، شخصیت ناروتو تبدیل به Nine Tails خواهد شد و نوع حرکات او کاملا تغییر خواهد کرد. جدا از شخصیت ناروتو و Nine Tails، مطمئنا تجربه بازی در نقش Obito Uchiha و تبدیل شدن به Ten Tailsبرای همه ی طرفداران این سری، بسیار جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

بازی یک بخش Open World-مانند هم دارد که می توانید در شهر بگردید و به انجام ماموریت بپردازید. البته اصلا وجود چنین بخشی در بازی ضرورت ندارد و اجباری بودن انجام بعضی از این ماموریت ها برای بخش داستانی بازی را می توان به نوعی ایراد هم حساب کرد. چرا باید کاربر را مجبور به انجام بخشی کرد که هیچ سنخیتی با سبک بازی ندارد؟

اما از همه این ها که بگذریم، به شیوه گیم پلی بازی در بخش Ninja World Tournament می رسیم. در این بخش، مبارزات به صورت ۴ نفره انجام می گیرد و برخلاف دیگر بخش ها که شما باید با خالی کردن نوار سلامتی حریف، او را نابود کنید، در این حالت شما با ضربه زدن حریف Battle Orb بدست می آورید و این Battle Orb ها برنده بازی را تعیین می کنند. ضمن این که در این بخش شما می توانید تیم تشکیل داده و در هر مبارزه، با یکی از شخصیت های تیم خود به انجام بازی بپردازید که البته تیم را هم قبل از ورود به هر مجموعه مبارزه، انتخاب می کنید. منظور از هر مجموعه مبارزه، مجموعه مبارزه های Qualifying، دور گروهی و مبارزات نهایی است که به صورت جدا گانه، امکان ورود به آن ها وجود دارد. برای هر شخصیت هم از قبل امکان تشکیل تیم با بعضی از افراد وجود دارد و برای بقیه، باید با صحبت با آن ها در جزیره ی برگذاری مسابقات و انجام ماموریت هایی که آن ها به شما محول می کنند، آن ها را راضی به همکاری با خودتان کنید که برای بعضی هایشان باید در همان حالت Open World مانندی که ذکر شد به دنبال آیتم خاصی بگردید و همان طور که گفته شد، چندان خوشایند نیستند. البته بعضی از این ماموریت ها علیرغم حالت گفته شده، جذابیت دارند ولی عموما مبارزه با شخصیت ها لذت بخش تر از گشتن در محیط بازی است.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution

مبارزات در بخش Ninja World Tournament به شک چهار نفره انجام می گیرند

در این حالت، ویژگی های جدیدی به گیم پلی بازی اضافه شده است. مثلا در کنار زمین مسابقه، ریل هایی ظاهر می شود که شخصیت ها با رفتن به روی آن ها می توانند در فاصله زمانی محدودی شروع به هدف گیری و ضربه به زدن به دشمنان بکنند. این ریل ها به دو صورت عمودی و افقی ظاهر می شوند و نوع انجام حرکات برای هر کدام از این ریل ها متفاوت است. مثلا در حالت عمودی شما باید منطقه انجام حمله را بر روی زمین مسابقه مشخص کنید و سپس یک حمله سهمگین به آن منطقه (یا مناطق) انجام خواهد شد ولی در حالت افقی باید بسته به شخصیت خود یا با استفاده از پرتابه (Projectiles) به دشمنان خود حمله بکنید یا بعد از جدا شدن از ریل، یک حرکت انفجاری و سریع به سمت دشمن داشته باشید. در این حالت به طور پیش فرض امکان انجام حرکات True Awakening و یا Ultimate Jutsu وجود ندارد ولی با ظاهر شدن Orb های مخصوص به آن ها، با حمله به موجودی که آن Orb را حمل می کند، امکان استفاده از این حرکات برای شما مهیا خواهد شد. در ضمن باید بدانید که در این حالت، نمی توانید با استفاده از Obito Uchiha، “ده دم” را احضار کنید و سازندگان خوشبختانه به این نکته پی برده اند که استفاده از حرکت در مبارزات چهار نفره، تعادل بازی را به هم می ریزد و فقط در حالت مبارزات عادی امکان انجام این حرکت وجود دارد. البته بقیه افراد مثل ناروتو همچنان می توانند هیولا های خود مانند “نُه دم” را احضار کنند.

بازی از یک بخش آنلاین جداگانه هم بهره می برد که طبیعتا در آن می توانید با بازیکنان دیگر به رقابت بپردازید که انجام بازی به این صورت، لذت آن را دو چندان خواهد کرد. بازی یک حالت دیگر به نام Free Battle هم دارد که در آن چندین مود و حالت مختلف مثل حالت Survival طراحی شده اند که می توانند در نبود بخش داستانی خوب، کمی شما را سرگرم کنند.

اما از مود های بازی که بگذریم، همان طور که پیش تر نیز گفتیم، یکی از حرکات جالب و منحصر به فردی که در بازی انجام می شود، حرکت Ultimate Jutsu است و با این که زیاد به آن اشاره کردیم، هنوز در مورد آن حرف نزده ایم. اگر شما مقدار خاصی چاکرا داشته باشید و در حالت مخصوص Ultimate Jutsu به بازی بپردازید، می توانید این حرکت را اجرا کنید. این حرکت در واقع قوی ترین ضربه هر شخصیت است و خوش بختانه علیرغم این که حرکات بعضی شخصیت ها مثل Obito Uchiha و Madara Uchiha به نسبت بقیه قوی تر به نظر می آیند ولی همه به یک میزان به دشمن ضربه وارد می کنند. اما مهم ترین نکته در مورد این حرکات، این است که آن ها به زیبایی هر چه تمام تر و کاملا وفادار به انیمیشن ساخته شده اند و دیدن حرکات شخصیت هایی مانند Naruto و یا Obito Uchiha همیشه جذابیت خود را حفظ می کنند. در کنار این حرکت، تکنیکی به نام Team Ultimate Jutsu نیز قابل انجام است که هر گاه به صورت تیمی و با یک یا دو یار کمکی به انجام بازی بپردازید، می توانید با اجرای این تکنیک، ضربه بیش تری به دشمن وارد کنید. در این حالت ابتدا یار های شما به دشمن ضربه وارد می کنند و سپس شما Ultimate Jutsu نهایی را اجرا می کنید. اما جدا از این حالت، بعضی شخصیت ها مثل Naruto و Sasuke یا Obito و Madara با همدیگر می توانند یک Ultimate Jutsu متفاوت از حالت تک نفره خود را اجرا کنند که باید بابت طراحی این همه انیمیشن منحصر به فرد به سازندگان بازی تبریک گفت.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution

Naruto و Sasuke در حال اجرای یک Ultimate Jutsu تیمی

در زمینه گرافیک، ایراد زیادی به بازی وارد نیست و بازی همان سبک و سیاق انیمه های ناروتو را دارد و مطمئنا برای طرفداران جذاب خواهد بود.  انیمیشن های شخصیت ها و حرکات آن ها به خوبی طراحی شده است و کم و کسری نسبت به انیمه ها ندارد. ضمن این که زمین های مبارزه ی بسیار زیادی نیز با جزییات بالا طراحی شده اند که همه باعث جلب نظر طرفداران سری خواهد شد. تنها ایراد در این زمینه، مربوط به دوربین بازی است که به جز در مبارزه های تک به تک، در سایر مبارزه ها و گشتن در محیط، کمی در حرکت شخصیت مشکل ایجاد می کند که البته این مورد چیز جدیدی در این سری نیست و در تمام نسخه های اخیر این مشکل وجود داشته است.

موسیقی های بازی، همان موسیقی های انیمه ها هستند و کاملا با حال و هوای بازی همخوانی دارند و در این زمینه بازی هیچ مشکلی ندارد. در زمینه صداگذاری هم از آن جایی که از صداگذاران خود انیمه استفاده شده است، به خوبی شما را به حال و هوای انیمه منتقل می کنند. اما در این زمینه یک ایراد وجود دارد که البته در نسخ قبلی نیز این مشکل مشاهده می شد و آن عدم صداگذاری تمامی صحبت های شخصیت هاست و تنها بخشی از آن ها که اهمیت بیش تری داشته اند صداگذاری شده و بقیه صرفا به صورت متن باقی مانده اند.

نتیجه گیری کلی:

بازی Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution از گیم پلی خوبی بهره می برد و با دارا بودن بیش از ۱۰۰ شخصیت قابل بازی، مطمئنا طرفداران این انیمه را راضی خواهد کرد. مشکل اصلی این عنوان نداشتن داستان خوب و طولانی است که مهم ترین پسرفت این عنوان نسبت به نسخ قبلی این سری محسوب می شود. با تمام این ها، اگر از طرفداران این سری هستید، تجربه این عنوان را به شما پیشنهاد می کنیم و در غیر این صورت، بهتر است که اول نسخه قبلی این سری یعنی Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst را تجربه کنید و اگر از آن عنوان خوشتان آمد، آنگاه به تجربه این عنوان بپردازید زیرا همین نبود داستان منسجم و خوب در این نسخه، می تواند بسیاری از بازیبازان نا آشنا به سری را از آن دلزده کند. در کل NSUNSR پتانسیل این را داشت که به یک عنوان “خیلی خوب” تبدیل شود ولی تنها در حد یک عنوان “خوب” باقی ماند.

 

jadval nomreninja

نقد این بازی براساس نسخه Xbox 360 انجام شده است

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا
اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا
اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا
اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا
اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا
اجتماع نینجاها | نقد و بررسی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Revolution - گیمفا