سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا
سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا
سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا
سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا

سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور

احمد سعیدی
۱۰:۴۵ ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا

خیلی از آخرین حملشون نمی گذره، پیرمرد ها و پیرزن ها آن زمان را بیاد دارند که دشمن قصد به تباهی کشاندن ناریای عزیز را کرده بود؛ مثل دیگر شهر های گیتیمای بزرگ. چند سالی می شود که ناریا دیگر از موجودات پلید در امان مانده و آن ها را بیرون کرده، اما دوباره حرکات و صداهای مشکوکی به گوش می رسد، گویی که باید همیشه مراقب و بیدار بود و خود را از حمله ی گردنکشان مصون ندانست، گویی که نبردی دوباره در راه است و این بار همانند دفعات پیش قرعه بنام جوانان و مردان نیرومند و شجاعانی همچون فادیای قهرمان افتاده است؛ دشمن مکار و فریب دهنده و قدرتمند است اما همیشه این درستی ، حقانیت ، عشق و شجاعت است که بر نادرستی ها غلبه می کند؛ چندی با فادیا جوان باشیم تا ناریا را نجات دهیم…
این برآمدیست از دنیای خیالی پروانه؛ مجموعه بازی جدید ایرانی که با کلی امید و آرزو و هدف تولید شده که میراث نگهبانان نور اولین نمایش آن است. نمایشی که در مجموع خوب و دلچسپ اما توام با ایراداتی است که باید در نسخه های بعدی برطرف شوند. با انتشار این نسخه، پروانه به جزء برترین و استاندارد ترین بازی های ایرانی می پیوندد و بار دیگر خبر از پیشرفت ایران، در بازی سازی می دهد. این بازی حاصل کار دو ساله مجموعه ۳۵ نفره استودیو بازی سازی BeardedBird و به تهیه کنندگی موسه نشر اندیشه کاظمیون است که خیلی با جدیت و نسبتا حرفه ای پروژه پروانه را آغاز کرده اند و می توان گفت در اوایل راه اند تا به قول خود عمل کرده و تا نسخه پنجم بازی را تولید کنند. BeardedBrid یکی از بزرگترین و با دانش ترین شرکت های بازی سازی در ایران است و موسسه کاظمین هم به عنوان تهیه کننده اعتبارات نسبتا خیلی خوبی را در بازی سازی به میان گذاشته و فعالیت این دو در بازی سازی می توان اتفاق خوبی باشد که اکنون قصد داریم به بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور، اولین خروجی این گروه بپردازیم.

parvaneh 1

سلام بر گیتیما

نام: پروانه:میراث نگهبانان نور
سازنده: BeardedBird
تهیه کننده: موسسه نشر اندیشه کاظمیون
سبک: اکشن-ماجراجویی
پلتفرم: PC
توزیع کننده: هنر اول
تاریخ انتشار: شهریور ۹۳

ناریا سرای من است

خلاصه داستان: بازی «پروانه؛ میراث نگهبانان نور» در شهری به نام «ناریا» اتفاق می‌افتد. شخصیت اصلی بازی پسری نوجوان به نام «فادیا» است که در ابتدای بازی متوجه آلودگی آب‌ها و بازگشت مجدد آلودگی به شهر پس از مدت‌ها می‌شود. او در صحبت با پدرش و رائد (حکیم و بزرگ ناریا) متوجه می‌شود که فردی دچار بیماری شده‌ و این مریضی موجب شیوع این آلودگی‌ها در شهر شده‌است. در این بین مسئولیت مهمی بر گردن فادیا افتاده و وی باید با تهیه افتیمون و پیدا کردن فرد بیمار به کمک رائد او را درمان کرده و پس از آن به پاکسازی شهر بپردازد و پس از آن می بایست بدنبال منشا این بیماری و ریشه ی آن بگردد…

از ابتدا گفته شده بود پروانه برای کودکان بازی مناسبی خواهد بود و مخاطبان هدف آن، کودکان و نوجوانان هستند. از این جهت بازی داستان شاد و لطیف و متناسب با روحیه کوردکان را دارد اما به شخصه آن را برای جوانان نیز جالب و درگیر کننده می دانم. داستان پروانه بهترین فاکتور این بازی است که بنظرم خیلی خوب نوشته شده،البته برای ارزیابی کامل آن باید منتظر ۴ نسخه بعدی پروانه باشیم، چرا که داستان کاملا پیوسته و وابسته است و بخش کمی از آن را در میراث نگهبانان نور مشاهده کردیم و در پایان تنها پایان یک قسمت را دیدیم و ابهامات و سوالات زیادی در بازی وجود دارد که برای پاسخ به آن ها تا پایان داستان بازی، یعنی قسمت پنجم باید صبر کرد. در این بازی زمینه قهرمانی ها و حماسه کاملا ایجاد شده و شخصیت پردازی بازی کاملا بر این مبنا صورت گرفته و کودکان و نوجوانان با شخصیتی همچون فادیا کاملا می توانند همزادپنداری کرده و از او الگو بگیرند و یا شخصیت رائد را در آینده به عنوان یه کاراکتر محبوب بدانند. داستان بازی برای بنده نو و جالب بود، داستانی که در آن شخصیت های زیادی وجود دارد و احساس می کنید در یک فضای جدید با انسان های جدید قرار گرفته اید که نسبت به آن ها مسئولیت دارید و گویی آن ها را به خوبی میشناسید.  باید عرض کنم این داستان زیبا در عین جذابیت و و در کنار آن، دارای پیام هایی است که به صورت زیرکانه و غیر مستقیم به مخاطب القا می شوند و این برای یک بازی ایرانی بسیار خوب است، شما داخل یک جهان نو و خیالی می شوید که نشانی از جهان ما ندارد و داستانی خلاقانه و دلنشین را دنبال می کنید اما در این فضا رابطه هایی با دنیای ما وجود دارد و اتفاقاتی میفتد که به مخاطب کد هایی می دهد و این می تواند از ویژگی های مثبت یک اثر هنری باشد. نکته دیگر در خصوص داستان بازی اینکه هرچه فکر کردم تا ارتباط اسم “میراث نگهبانان نور” را با داستان این نسخه دریابم، به جایی نرسیدم.
در کل بنظر من پروانه:میراث نگهبانان نور شروع خوب داستان مجموعه پروانه می باشد که ما را با فضا این داستان آشنا کرد و نشان داد که بازی نویسنده های خلاق و متفکر و البته با هدفی داشته است. میان پرده های بازی هم از دیگر نقاط قوت بازی پروانه هستند و به داستان تکامل بیشتری بخشیده و آن را به خوبی و با کیفیت مناسب به نمایش می گذارند. چنین سینماتیک های باکیفیتی  که با سبک خاص خود را  برای بازی پروانه طراحی شده اند در نوع خود در بین بازی های ایرانی بی مانند است و می تواند تحول و گام رو به جلویی در این زمینه باشد.

parvaneh 7

دو شخصیت بزرگ بازی در کنار هم

برای ارزش ها بجنگ

در یک کلام بگویم که گیم پلی بازی آن طور که انتظار داشتم، نبود. یک بازی با محیط باز و پر از گیم پلی های فرعی و فضای آزاد برای ماجراجویی های گوناگون و یک گیم پلی اصلی تشکیل شده از معما های هوشمندانه و اکشن های جذاب و متنوع و …؛ این انتظاری بود که با توجه به تعریفات سازندگان از پروانه:میراث نگهبانان نور انتظار می رفت، اما اینگونه نشد. بازی open world هست و شما به هر جا که بخواهید می توانید بروید اما در کل از جهان باز بودن، پروانه:میراث نگهبانان نور تنها دسترسی به تمام نقشه را به ارث برده ، در این محیط آزاد تقریبا می توان گفت هیچ کاری جز انجام ماموریت اصلی بازی نمی توانید انجام دهید، تعاملات با شخصیت ها ضعیف است و گیم پلی فرعی به جز چند مورد انگشت شمار وجود ندارد. البته وسعت شهر بد نیست و محیط از لحاظ اندازه قابل قبول است اما حیف که دراین محیط کار خاصی نمی توانید انجام دهید.
اما گیم پلی و ماموریت های اصلی بازی؛ پروانه در سبک اکشن ماجرایی است و در میراث نگهبانان نور هر دو این المان ها با تناسب خوبی بکار گرفته شده اند اما با کیفیتی که می توانست بهتر باشد. ابتدا باید بگویم که بخش اکشن و مبارزات بازی عملا هیچ چالش برانگیزی و دشواری ای ندارند چرا که در صورت اتمام جان فادیا (کاراکتر اصلی) طی یک فرایند چند ثانیه ای، دوباره آن پر می شود و شما در مبارزات تا حدود زیادی نگران باختن و مردن نیستید و این جذابیت بخش اکشن بازی را بسیار کم کرده است، البته اگر مخاطب تنها کودکان باشند، این مورد می تواند نکته مثبت و هوشمندانه ای باشد، اما از پیش عنوان شده بود که پروانه برای جوانان و نوجوانان نیز قابل بازی و برای آن ها نیز جذابیت خواهد داشت؛ با توجه به کشش داستان و درگیر کنندگی آن، این انتظار می رفت و میشد که با سطح بندی گیم پلی، بازی را برای بازیبازان حرفه ای تر جذاب کرد. نکته دیگر در خصوص قسمت اکشن بازی این است که خود این مبارزات و نحوه آن ها استاندارد و خوب طراحی شده اند اما تنوع در آن کم است، به صورتی که در طول بازی شما امکان استفاده از یک سلاح را دارید که تا به انتها همین گونه است تا اینکه یکی دو سلاح دیگر در اواخر بازی اضافه می شوند.  در بحث ماجرایی و معمایی بازی شاهد کیفیت به مراتب بیشتری هستیم و این عنصر به مراتب از مبارزات بازی، گیم پلی را پربار تر کرده است. در بازی معما هایی وجود دارد که تهی از لذت و جذابیت نیست و سطح دشوارای بالا و مناسبی دارند، اما متاسفانه نکته منفی اینجاست که کمیت این معما ها پایین است و شما تعداد کمی معما از این دست را مشاهده می کنید. در بازی برای هرچه که قصد استفاده از آن را دارید، مثلا شمشیر می بایست با حل پازلی خیلی جالب، خودتان آن را بسازید و در طول بازی نیز برای ساخت دوباره ی آن نیاز به مصالحی همچون چوب دارید که از کشتن دشمنان بدست می آید و این یکی از نکات ریز و مثبت گیم پلی بازی است و نکته منفی اینکه در بازی قابلیت ارتقا آنچنانی وجود ندارد، فاکتوری که میشه گفت برای این سبک لازم است.
در کل سازندگان می توانستند گیم پلی بهتر و قوی تری را با تنوع بخشیدن و چالشی کردن بخش اکشن، و ایجاد معما های بیشتر، طراحی کنند.

parvaneh 15

خزغول؛ گول جسه اش رو نخورید

یک بستر مناسب

وسعت کار و طراحی بازی پروانه:میراث نگهبانان نور در حد قابل قبول و نسبتا وسیعی قرار دارد که خلق آن توسط ۳۰-۴۰ نفر در طی حدودا ۲ سال انجام گرفته است و کیفیت نهایی آن بسیار قابل قبول از آب در آمده است. از تصاویر برای کسانی که هنوز بازی را انجام نداده اند مشخصه که بازی قالبا در شهر ناریا انجام می گیرد، محیطی که فضایی شاد و با رنگبندی روشنی دارد و گرافیکی فانتزی  که بدور از واقع گرایی ساخته شده است. بافت های طراحی شده عالی و با کیفیت ، انتخاب خوب مکان منابع نور و ایجاد سایه با زاویه طبیعی ، طرح های هنری زیبا ، فیزیک خوب کاراکتر به هنگام حرکات مختلف ، گیاهان دو بعدی و سه بعدی خوب ، جزئیات بالای محیط ، مدل های متنوع و کم تکرار با کیفیت مناسب ، بکار گیری بافت چمن و همگن سازی آن با دیگر بافت ها به نحو احسن از بهترین نکات مثبت و خوب گرافیکی بازی هستند که به چشم می آید؛ و تکان نخوردن اجسام به خصوص گیاهان و به طبع آن القا محیط ثابت و بی جان و عدم اعمال تخریب پذیری برروی محیط از معدود نکات منفی هستند. در کل گرافیک بازی بسیار قابل قبول بوده و کاملا بستر مناسب برای پیاده کردن طرح های سازندگان برای گیم پلی و داستان را ایجاد کرده است.
خوشبختانه پروانه:میراث نگهبانان نور بازی سَبُک و کاملا قابل اجرا بر روی سیستم های معمولی است و از بارگزاری سریع و اجرا بدون افت فریم نیز برخوردار است و باگ های موجود در آن انگشت شمارند. اما متاسفانه یکی از این باگ ها چیزی قریب به ۱۰ درصد گیم پلی بازی را تشکیل می دهد و آن هم پریدن های کاراکتر اصلی است که برای خود بنده با مشکلات فنی زیادی همراه بود و قسمتی از گیم پلی بازی را خسته کننده  می کند. پیش بینی می شد با توجه به مدتی که سازندگان برای عیب یابی و باگ گیری بازی گذاشته بودند، این مشکلات دیده نشود.

صدای پروانه

parvaneh 14

دور اول مذاکرات با خزغول 😀

استودیو BeardedBird و موسسه کاظمیون به هیچ عنوان صداگذاری بازی خود را دست پایین نگرفته و با سرمایه گذاری خوب و مناسب و توجه کافی و اهمیت که به این بخش داده اند، ساخت و تعبیه ی آن را به افراد نام آشنا ، متخصص و باتجربه این عرصه سپرده اند که حاصل بسیار خوب آن را در بازی مشاهده کردم. دیالوگ های بازی بسیار مناسب با شخصیت های پر تعداد بازی و هیجان آن کاملا متناسب است، متن دیالوگ ها نیز خیلی خوب و گوناگون نگارده شده و در بازی به هیچ عنوان دیالوگ های مورد دیده نمی شود و در کل پروانه:میراث نگهبانان نور بهترین یا حداقل یکی از بهترین بازی های ایرانی در این زمینه است. موسیقی متن بازی خیلی دلنشین و گوش نواز است و کاملا شما را در فضای شاد بازی قرار می دهد و آرامش خاصی را منتقل می کند. صدای محیط به هنگام نزدیک شدن به شعاع های تعیین شده همانند صدای پرندگان و شرشر آب و … و حرکات فادیا نیز صداگذاری بازی را کامل تر و رو به بی نقصی بره است.
واقعا صداگذاری بازی پروانه خوب است.

تازه شروع شد!
پروانه:میراث نگهبانان نور در مجموع نمره خوبی می گیرد اما نقایصی دارد که ارزش بازی را پایین آورده اند، بنده داستان و دیگر بخش های این بازی را برای جوانان جالب و مفرح میدانم اما گیم پلی تا حدود زیادی تنها برای کودکان مناسب است. سازندگان پروانه کار خود را خوب و امید وار کننده آغاز کردند و امروز شاهد یکی از خوب ترین های ایران در بازی سازی بودیم، اپیزود ابتدایی بازی پروانه منتشر شد و باید گفت به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست …
خیلی باید به نسخه های بعدی این بازی امیدوار بود چرا که میراث نگهبانان نور با تمام خوبی ها و بدی هایی که داشت اولین پروژه تیم سازنده محسوب می شود و کسب تجربه در این نسخه به کیفیت نسخه های بعدی و تکامل بخشیدن به آن ها بسیار کمک می کند، امیدواریم این اتفاق رخ داده و در شماره بعدی پروانه که هم اکنون در حال ساخت است، ایرادات و معایب میراث نگهبانان نور که کم هم نبودند، تکرار نشود. گفته شده پروانه:میراث نگهبانان نور فروش خارجی نیز خواهد داشت و با توجه به پتانسیلی که بازی دارد و کلیت آن که کاملا می تواند بین المللی باشد، می توان به آن امیدوار بود. منتظر اخبار تکمیلی در این باره و نسخه بعدی بازی از سوی سازندگان هستیم و در انتها به آن ها خستته نباشید می گوییم.
7 jadval nomreparvaneh

شبگرد طلوع تاریکی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا
سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا
سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا
سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا
سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا
سلام بر گیتیما | نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور - گیمفا