سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا
سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا
سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا
سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا

سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3

آرش سعادتمند
۱۷:۱۴ ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا

دیگر کاملا واضح است که این روزها، بازار تلفن های هوشمند و مخصوصا پرچمداران بسیار داغ است. با این حساب بی شک یکی از جنجال آفرین ترین گوشی هایی که به بازار کشور ما هم راه یافت همین LG G3 است. پرچمدار جدید شرکتی که در اینجا تقریبا هیچ کس آن را در زمینه موبایل، موفق حساب نمی کرد اما ناگهان با گوشی های بی نظیری مانند Omptimus G و LG G2، خودش را به همگان ثابت کرد. در این مقاله سعی شده نگاهی کامل به LG G3 داشته باشیم و از طرفی هم آن را با مدل قبلی، یعنی G2 مقایسه کنیم تا ببینیم آیا واقعا تغییری ایجاد شده است یا خیر. با ما همراه باشید …

طراحی و کیفیت ساخت

 lg g3 work review top back angle

طراحی جدیدترین پرچمدار شرکت LG بر خلاف شرکت های دیگه مثل Sony، انقلابی تر از مدل قبلی جلوه می کند. در G3 می توان به راحتی گفت که سازندگان، تمامی ایرادات LG G2 را برطرف کرده اند و نکات مثبت آن نیز حفظ شده است. از این نکات مثبت می توان به وجود حداقل حاشیه در اطرف صفحه نمایش ایجاد کرد. زمانی که گوشی هایی مثل G2 یا G3 را روشن می کنید، انگار گوشی شما فقط صفحه است و در اطراف آن، حاشیه های سیاه رنگ مزاحم را شاهد نیستید. این مهم باعث می شود که حداکثر سایز صفحه، در حداقل بدنه جای گیرد که خود این مسئله نشان از طراحی بی نظیر LG دارد. در پشت گوشی شما تغییرات بیشتری را شاهد هستید. مهمترین تغییر این است که پلاستیک روغنی کنار گذاشته شده و در عوض از یک پلاستیک مات با طراحی برس خورده بسیار شیک استفاده شده است. می توان گفت این طراحی به علاوه موادی که در آن استفاده شده است، اصلا اثر انگشت را جذب نمی کند و اگر رنگ سفید این گوشی را تهیه کنید، دیگر تقریبا هیچ چیزی را شاهد نخواهید بود! کیفیت ساخت بسیار عالی می باشد و محکم است و بر خلاف برخی (روی این “برخی” شدیدا تاکید می شود) محصولات شرکت هایی مثل Samsung، در بدنه لقی و شل بودن حس نمی شود.

 g3f 4

LG G3 گوشی نسبتا بزرگی می باشد اما منحنی بودن پشت آن کمک شایانی کرده است تا شما بسیار راحت با یک دست تمامی کارها را انجام دهید و گوشی را خیلی خوب در دستان خود بگیرید.
میرسیم به دکمه ها که همگی مانند G2 در پشت گوشی قرار دارند. حتی دکمه ها نیز دستخوش تغییرات مثبتی شده اند. اولین نکته برجسته نبودن آنهاست؛ سه دکمه گوشی همگی تخت و تا حدودی فرو رفته در بدنه ساخته شده اند. این مسئله باعث شده که خیلی راحت دکمه های پشت را لمس کنید و حتی از فشردن آنها، به دلیل کلیکی و گوشتی بودن لذت ببرید! من از این ایده زمانی که در G2 استفاده شده بود استقبال کردم و هنوز هم معتقدم که بهترین مکان برای سه دکه ولوم و پاور می باشد.
اسپیکر متاسفانه به پشت گوشی منتقل شده است و دیگر مثل G2 در پایین نیست (البته هیچ قسمتی بهتر از جلوی گوشی برای اسپیکر نمی باشد). کیفیت صدای اسپیکر بسیار عالی است اما از نظر بلندی من نتایج مختلفی را دریافت کردم. برخی آهنگ ها به شدت بلند هستند و یک سری دیگه صرفا ملایم (که فکر میکنم این مسئله به نوع رکورد آهنگ برگرده تا اسپیکر چون خود اسپیکرها همونطور که گفتم در برخی آهنگ ها بسیار بلند میشند).
درب پشت LG G3 اینبار بر خلاف LG G2، قابل باز شدن است و شما می توانید خیلی راحت باطری را عوض کنید یا کارت حافظه را قرار دهید. لازم به ذکر است که LG G3 در دو مدل ۳۲ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت در بازار موجود است که مدل اول از ۳ گیگ RAM بهره می برد و مدل دوم تنها دارای ۲ گیگ RAM می باشد.
باریک، زیبا، سبک و شیک … تمامی این فاکتورها در LG G3 رعایت شده اند و با قاطعیت می توان گفت که این دستگاه، یکی از با کیفیت ترین گوشی های آندرویدی است.

صفحه نمایش

 vis

یک گوشی پرچمدار بدون صفحه نمایش عالی، هیچ گونه ارزشی ندارد! LG اینبار به سراغ یک انتخاب کاملا غیر عادی رفته است و برای اولین بار در جهان، صفحه نمایش ۲K که به آن QHD هم گفته می شود (با رزولوشن ۱۴۴۰×۲۵۶۰)، را در یک تلفن همراه جای داده است. همانطور که از نامش پیداست، این صفحه نمایش ۴ برابر یک صفحه HD می باشد و با دارا بودن تراکم پیکسلی ۵۳۴ در هر اینچ، تصاویر و متون کاملا واضح، صاف و خارق العاده ای را به ارمغان می آورد. شما هیچ گونه شانسی ندارید که پیکسل ها را ببینید و هر نوع رسانه ای در این صفحه نمایش لذت بخش است. عده ای می گویند که چشم انسان قادر به تشخص تراکم پیسکلی بالاتر از ۳۸۰ نیست که درست هم است اما زمانی که G3 را با دیگر صفحه نمایش ها مقایسه می کنید، تفاوت بیشتر احساس خواهد شد. LG را می توان سلطان صفحه نمایش های ips دانست و همین مورد در G3 هم رعایت شده است. زوایای دید بسیار خوب کار شده اند و در نور مستقیم خورشید هم می توانید راحت محتویان آن را تشخیص دهید.
صفحه نمایش LG G3 البته تماما نکته مثبتی نیست؛ اولین ایراد آن به مصرف بالای باطری بر می گردد. دومین اینکه کمی تاریک است و در مقایسه با دیگر گوشی ها، این مهم را می توانید تماشا کنید. سوم اگر گوشی شما به خاطر استفاده سنگین گرم شود، نمی توانید نور صفحه نمایش را بر روی ۱۰۰ قرار دهید و گوشی به صورت خودکار برای جلوگیری از overheat شدن، نور را حدود ۱۰ واحد کم خواهد کرد. مورد چهارم ایراد خاصی نیست اما برای چنین رزولوشنی، هنوز محتویات چندانی به چشم نمی خورد که از حداکثر پتانسیل آن استفاده کنند.
صفحه نمایش LG G3 حرکت نوآورانه ای از سوی LG می باشد با این حال معایبی را هم به همراه داشته که قابل توجه هستند. عده ای با آن کنار نمی آیند و صفحه نمایش های استاندارد ۱۰۸۰p را ترجیح می دهند با این حال عده دیگری نیز مثل نگارنده این مقاله وجود دارد، که با دیدن کیفیت شگفت انگیز صفحه نمایش، بر معایب آن چشم پوشی می کند.

 

نرم افزار

 lg g3 optimus ui home screen

شعار LG در محصول جدیدش سادگی است؛ این مسئله کاملا در نسخه جدید رابط کاربری مخصوص این شرکت، یعنی Omptimus UI فاحش می باشد. تمامی آیکون ها ساده تخت شده اند شده اند و دیگر آن تم رنگارنگ و شاد نسخه قبلی که در G2 نیز به چشم می خورد را ندارد. رنگ های محیط اکثرا خاکستری، سبز و سفید هستند که این مسئله علاوه بر جذابیت برای عده ای، آن دسته از کسانی رابط های کاربری شاد دوست دارند را ناامید خواهد کرد. بیشتر آیکون ها هم اکنون ظاهری مشترک، متشکل از دایره یا مربع دارند و بخش Notification و Quick Settings نیز از این مسئله مستثناء نمی باشد چرا که تمامی گزینه، دایره شکل شده اند. اینکه از این رابط کاربری لذت ببرید یا اینکه منتفر باشید، یک سلیقه کاملا شخصی است با این حال Omptimus UI از هر زمان دیگری پخته تر جلوه می کند و ظاهری ساده در عین حال حرفه ای به خود گرفته است.

سمت راست رابط کاربری g2 سمت چپ رابط کاربری g3

سمت راست: رابط کاربری G2 سمت چپ: رابط کاربری G3

lg g3 vs g2 notification 970x646 c

LG اینبار مسیر تازه ای را در پیش گرفته است و می خواهد گوشی خود را با امکانات کاربردی تر عرضه کند تا اینکه صرفا آن را با یک سری قابلیت بیخود یا gimmick پر کند! به عنوان مثال قابلیت Slide Aside با آن انیمیشن های کند، و عملکردی نه چندان مناسب حذف شده است و جای خود را به Dual Window داده است که می تواند مانند گوشی های Samsung، هم اکنون دو برنامه را همزمان بر روی همدیگر اجرا کنید و مولتی تسکینگ انجام دهید. نکته جالبی که در رابطه با فرق Dual Window با Multi Window ارائه شده توسط Samsung به چشم می خورد این است که شما نیازی ندارید آن را از طریق نوار Notification فعال کنید و با نگه داشتن کلید لمسی Back، خیلی راحت و سریع وارد این حالت خواهید شد.
از دیگر موارد جدید می توان به Smart Notice اشاره کرد که هر از گاهی بابت مسائل مختلف به شما اخطار می دهد. مثلا شما یک تماس بی پاسخ می گیرد و آن را مشاهده می کنید اما پیامی به همان شماره نمی فرستید یا اینکه تماسی برقرار کنید. در اینجا گوشی به شما می گوید که مخاطب X یا شماره Y یک تماس بی پاسخ داشته است، آیا می خواهید پاسخ دهید؟
LG Health بخشی جدید دیگری است که اضافه شده و برای افراد علاقه مند به ورزش است که می خواهند آمار فعالیت های خود را ثبت کنند. این بخش چندان بد نیست اما در حد S Health گوشی Samsung Galaxy S5 به همراه سنسور ضربان قلب هم نمی باشد.
هدایت در رابط کاربری LG G3 راحت و لذت بخش است. گوشی از سرعت کافی برخوردار بوده اما تا حدودی لگ در آن مشهود است. این مشکل به هیچ وجه در حدی نیست که تجربه شما را بر هم بزند یا اینکه تو دردسر بیفتید اما چیزی است که فعلا موجود می باشد و باید منتظر آپدیت های مربوطه بود.
در آخر نیز اشاره کوتاه به وجود نسخه ۴.۴.۲ کیت کت از سیستم عامل آندروید می کنیم که کاملا چنین چیزی برای یک گوشی پرچمدار در اواسط سال ۲۰۱۴ طبیعی است و اگر چنین نبود باید تعجب می کرد! با وجود این سیستم عامل، قابلیت های Knock Code و Knock On نیز حضور دارند و هر دو بسیار دقیق، حساس و خوب عمل می کنند مخصوصا Knock On که عملکرد آن به طرز چشم گیری در مقایسه با G2 بهتر شده است.

سخت افزار

qualcomm snapdragon 801 announced

LG G3 از پردازنده چهارهسته ای Qualcomm Snapdragon 801 با میزان فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز در کنار گرافیک Adreno 330 و دو یا سه گیگابایت RAM (بسته به مدلی که خریداری می کنید) استفاده می کند. همانطور که از مشخصات واضح است، شما با یک غول سخت افزاری در تلفن های هوشمند طرف هستید و به راحتی می توانید چندین کار را همزمان انجام داده یا به سراغ گرافیکی ترین عناوین موجود در دنیای بازی ها بروید. باز کردن دو برنامه به صورت همزمان، استفاده از منوی Recent Apps و غیره هیچ یک مشکلی ایجاد نمی کنند و سیستم عامل در قسمت های مختلف پرواز می کند.
اگر اهل این هستید که بدانید آیا Snapdragon 801 موجود در LG G3 می تواند از پس کارهای مختلف بر آید یا خیر بایستی بگویم که پاسخ کاملا مثبت است. اما اگر خیلی محاسبات و ارقام وجود در بنچمارک ها برای شما ملاک هستند، بایستی بگوییم که کمی ناامید خواهید شد. LG G3 به دلیل صفحه نمایش بسیار قدرتمندی که دارد و RAM دو گیگ آن، امتیازاتی کمتر از رقبای خود را کسب می کند. نظر شما را به آمار بدست آمده توسط دو نرم افزار محبوب بنچمارک جلب میکنم:

 bench 3

البته همچنان تاکید می کنیم که G3 با اجرای سنگین ترین بازی ها هیچ مشکلی ندارد و در مولتی تسکینگ نیز عالی ظاهر می شود با این حال چنین افتی در برابر رقبا، قابل ذکر است اما چیزی نیست که در عمل متوجه آن شوید.

 

دوربین:

 gsmarena 013

دوربین یکی دیگر از آن بخش هایی است که تغییراتی به خود دیده. اول از همه اینکه ما مجددا با یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی طرف هستیم که اینبار از لنز OIS+ و فوکوس لیزری بهره مند است و می تواند فیلم برداری ۴K نیز انجام دهد. دیگر فاکتورها مانند لرزشگیر اپتیکال همچنان موجود است و فلاش اینبار برای تهیه هر چه بیشتر نور کافی، دو عدد شده است. با لیزر شروع می کنیم؛ این قسمت از سخت افزار دوربین LG G3 واقعا کاربردی است چرا که با تابش پرتوهای لیزر نامرعی، فوکوس های سریعتری را به ارمغان می آورد و شما با سرعت بالا می توانید عکس برداری کنید. فیلم برداری ۴K مسلما کیفیت بیشتری را دارد اما هر دستگاهی قادر به اجرای چنین کیفیتی نیست. رابط کاربری دوربین تغییرات گسترده ای به خود دیده است. زمانی که آن را اجرا می کنید هیچ تنظیماتی موجود نیست؛ به هر نقطه ای که می خواهد در صفحه ضربه می زنید، فوکوس انجام می شود و گوشی عکس را ذخیره می کند. بعد از انتخاب منوی بیشتر است که همه چیز تازه نمایا می شود البته گزینه ها نسبت به دیگر گوشی ها محدودتر هستند و LG فقط بر روی حالت های کلیدی مانند پانوراما، فوکوس جادویی، دوال و خودکار تمرکز کرده است. تنظیمات دستی چندانی در این گوشی موجود نمی باشد و این مسئله عکاسان را احتمالا نا امید خواهد کرد چرا که LG G3 طوری طراحی شده است که تماما اتوماتیک بهترین تصاویر را تهیه کنید که همینطور هم است! کیفیت تصاویر تهیه شده با دوربین LG G2 واقعا عالی هستند؛ چه از نمای نزدیک و چه منظره. در این جا دو نمونه تصویر شاهد هستید: (سایز تصاویر کوچک شده است)

نمونه 1

نمونه ۱

نمونه 2

نمونه ۲

فیلم برداری هم بسیار خوب صورت می گیرد؛ کیفیت صدای ضبط شده بسیار صاف و دقیق است، لرزشی در فیلم به چشم نمی خورد و شاهد قطعه قطعه شدن نیز هر چیز نخواهید بود.
اگر به دنبال یک تلفن همراه با دوربین قدرتمند هستید، بی شک LG G3 باید یکی از گزینه های خرید شما باشد.

باطری

 lg g3 android smartphone 2a

LG G3 از یک بازی ۳۰۰۰ mAh بهره می برد که مقدار کمی نیست اما باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که صفحه نمایش هم یک صفحه HD معمولی نیست و با یک نمایشگر ۲K پرمصرف طرف هستیم. برای کاربری متوسط، مصرف این باطری برای یک روز کاملا جوابگو است اما احتمالا شاید بخواهید که آن را آخر شب برای فردا شارژ کنید که درموقعیت نامناسب اذیت نشوید. LG تا کنون آپدیت هایی برای باطری نیز منتشر کرده است و بنده هم آن را دریافت کردم اما انتظار معجزه نباید داشته باشید.
اگر بخواهیم خارج از کاغذ بازی و آمار کلی صحبت کنیم، بایستی بگویم که باطری این دستگاه، برای مقداری وب گردی در روز با wifi، انجام بازی های HD و تصویر برداری با دوربین، درست در صبح روز سوم نیاز به شارژ خواهد داشت. اگر بیشتر بخواهید از گوشی خود کار بکشید، شارژ گوشی در روز دوم اجباری است.
باطری LG G3 خارق العاده نیست اما در حین عال با توجه به چنین قدرت سخت افزاری و صفحه نمایش عالی آن، می توان گفت که بسیار خوب عمل می کند.

 

کیف Quick Circle

scr

شرکت LG با ارائه کیف های Quick Window برای گوشی LG G2 توانست تحولی را در کیف های هوشمند ایجاد کند. طوری که دیگر اسمارت کیس شما چنین نخواهد بود که صرفا یک تماس جواب بدید، بلکه کارایی های دیگری را هم ارائه خواهد کرد. حال اینبار ما با کیف Quick Circle طرف هستیم که پیشرفت های قابل ملاحضه ای داشته است و آن را بررسی می کنیم.

زمانی که گوشی شما در این کیف قرار می گیرد، فقط به میزان یک دایره از صفحه نمایش شما نمایان خواهد بود که می توانید آن را با Knock On و یا دکمه Power روشن کنید. در این قسمت شما می توانید تنظیمات مختلفی را تغییر دهید. به عنوان مثال ظاهر ساعت را به صورت آنالوگ یا دیجیتال در آورید و یا حتی گزینه ای وجود دارد که علاوه بر ساعت، آب و هوا نیز نمایش داده خواهد شد. در دیگر بخش ها می توانید پخش موسیقی را کنترل کرده، SMS ها را مطالعه کنید، لیست تماس را نگاهی بیندازید و تماس برقرار کنید، به LG Health دسترسی داشته باشید و یا حتی دوربین را برای یک تصویر برداری سریع به کار گیرید.

lg quick circle case

Quick Circle یکی از کاربردی ترین لوازم جانبی است که شما می توانید برای G3 خود تهیه کنید و توصیه می کنیم که اصلا آن را فراموش نکنید.


جمع بندی:

 v2

مثبت = سخت افزار قدرتمند – دوربین بسیار سریع و با کیفیت – خوشدست، زیبا، سبک و خوش ساخت – صفحه نمایش خیره کننده – اسپیکرهای قوی

منفی = باطری می توانست قوی تر باشد – طبق گزارشات نسخه ۱۶ گیگ مقداری لگ دارد که در نسخه ۳۲ گیگ موجود نیست

بازار گوشی های آندرویدی از هر زمان دیگری داغ تر می باشد و ما پرچمدارهای بسیار عالی را از سوی شرکت های مختلف شاهد هستیم. LG G3 دنباله رو موفقیت و محبوبیت LG G2 است و نه تنها تمامی نواقص آن را در طراحی بر طرف کرده، بلکه یک همراه بی نظیر برای کارهای مختلف شما می باشد. اسپیکر قدرتمند، صفحه نمایش خیره کننده، بدنه و طراحی زیبا، دوربین عالی و سخت افزار قدرتمند، همه و همه در این گوشی موجود است و آن را یک تبدیل به یک رقیب جدی برای HTC One M8، Sony Xperia Z2 و Samsung Galaxy S5 می کند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا
سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا
سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا
سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا
سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا
سادگی در اوج هوشمندی | نقد و بررسی کامل گوشی LG G3 - گیمفا