یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا
یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا
یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا
یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا

یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15

امیرمهدی نامجو
۱۲:۰۴ ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا

ورزش فوتبال آمریکایی، محبوب ترین ورزش ایالات متحده آمریکاست که البته آن طور که این ورزش در ایالات متحده مورد استقبال قرار گرفته، در سایر نقاط جهان با اقبال بسیار بالایی در حد ایالات متحده رو به رو نبوده است. شرکت EA نیز مطابق رسم هر ساله خود، نسخه جدیدی از بازی ویدیویی این ورزش را منتشر کرده است که در زیر به بررسی آن خواهیم پرداخت.

Madden NFL 15

Madden NFL 15

نام بازی: Madden NFL 15

سازنده: EA Sports

ناشر: EA Tiburon

سبک: ورزشی

درجه بندی سنی: همه ی سنین

تاریخ انتشار: ۲۶ آگوست ۲۰۱۴

پلتفرم: Xbox360، Xbox One، PS3، PS4

——————-

آشنایی کلی با قوانین ورزش فوتبال آمریکایی

فوتبال آمریکایی، به صورت نوبتی انجام می شود. به این معنی که تیم مهاجم تا زمانی که یکی از شرایط جا به جایی مالکیت توپ اتفاق نیافتید، مالکیت توپ را از دست نمی دهد که در ادامه به این شرایط هم خواهیم پرداخت. هر تیم در آن واحد ۱۱ بازیکن در زمین دارد که البته تعداد کل بازیکنان تیم، بسیار بیش تر از این عدد می باشد و هر تیم حداکثر ۵۳ بازیکن را در اختیار دارد. این بازیکنان نیز به سه دسته، دفاع، حمله و حالت ویژه تقسیم بندی می شوند ضمن این که محدودیتی برای تعویض وجود ندارد و مربی بسته به شرایط، بازیکنان را تعویض خواهد کرد.

وضعیت دو تیم از نظر حمله و دفاع، با پرتاب سکه مشخص خواهد شد و تیم برنده می تواند تعیین کند که می خواهد دفاع کند یا حمله و در کدام سمت زمین دفاع خواهد کرد. اگر تیم برنده حمله را برگزیند، انتخاب این که کدام طرف زمین به کدام تیم تعلق داشته باشد، بر عهده تیم بازنده خواهد بود. بازی را تیم دفاع کننده شروع می کنند و توپ را با پا به سمت مقابل و به طرف زمین حمله پرتاب می کنند و سپس یکی از بازیکنان تیم حمله کننده توپ را گرفته و به سمت جلو حرکت می کند. این بازیکن باید تا جایی که می تواند به سمت جلو برود و تیم دفاع کننده هم سعی می کند که هر چه سریع تر او را به زمین بزند و بقیه اعضای تیم حمله کننده نیز سعی می کنند تا دفاع حریف را از بازیکن صاحب توپ دور نگه دارند. بعد از این که بازیکن صاحب توپ به زمین خورد، بازی متوقف شده و بعد از جایگذاری مجدد توپ، در واقع اصل بازی شروع می شود.

توپ در هر نقطه ای که بر زمین بیفتد، تیم حمله کننده باید در طی ۴ فرصت حمله (که اصطلاحا به آن ها Down) گفته می شود، توپ را از ۱۰ یاردی منطقه ای که توپ فرود آمده است رد کند وگرنه مالکیت توپ را از دست می دهد. در هر دور، بازیکنان دو تیم دور هم جمع می شوند و تاکتیک های لازم برای دفاع و حمله به آن ها گفته می شود و سپس بازیکن Center تیم حمله کننده، توپ را از لای پای خود با بازیکن پشتی خود که در پست Quarter Back (QB) قرار دارد، پرتاب می کند و حمله رسما شروع می شود و تیم حمله کننده به سه صورت کلی دویدن (Run)، پاس و یا حرکات ویژه باید توپ را به سمت جلو پیش ببرد که البته این فقط سه نوع تقسیم بندی کلی است و تاکتیک های بسیار بسیار متنوعی برای انجام این سه حرکت وجود دارد. تاکتیک های حمله را هم عموما QB به بازیکنان تیم اعلام می کند و از آن جایی که بخش اعظم اجرای این حرکات نیز با این بازیکن می باشد، QB به نوعی مهم ترین بازیکن گروه حمله یک تیم شناخته می شود.

تیم مدافع نیز در طرف دیگر سعی دارد که جلوی گذر بازیکن صاحب توپ را از منطقه ۱۰ یارد جلوتر (منطقه انجام Down) بگیرد و این کار با زمین زدن بازیکن حریف انجام می شود که تکل (Tackle) نامیده می شود. هنگامی که بازیکن به زمین بخورد، بازی دوباره متوقف شده و از همان نقطه بعد از اعلام تاکتیک جدید پیگیری خواهد شد. اگر بازیکن قبل از زمین خورد از ۱۰ یارد جلوتر رد شده باشد، ۱۰ یارد دوباره از نقطه جدید محاسبه خواهد شد و اگر رد نشده باشد، همان نقطه قبلی ملاک قرار می گیرد و مثلا اگر بازیکن ۱ یارد جلوتر از مکان اولیه رفته باشد، ۹ یارد تا منطقه انجام Down فاصله خواهد داشت. اگر بعد از انجام ۳ نوبت حمله، تیم نتواند از منطقه ۱۰ یارد جلوتر عبور کند، بسته به شرایط دو یا سه انتخاب خواهد داشت. اگر به اندازه کافی به دروازه نزدیک باشد، می تواند اقدام به شوت توپ به سمت دروازه بکند. اگر به اندازه کافی نزدیک نباشد می تواند اصطلاحا توپ را به نقطه ای دوردست Punt کند تا بازیکنان حریف مانند اول بازی مجبور باشند که توپ را از آن نقطه به جلو بیاورند و یا این که نوبت حمله چهارم را انجام دهد. انجام دادن نوبت حمله چهارم نیز با ریسک از دست دادن توپ همراه است و اگر این بار هم نتوانند از آن منطقه عبور کنند، بازی درست از همان جایی که متوقف شده بود، اما این بار با جا به جایی دفاع و حمله انجام خواهد شد و تیم حریف را در موقعیت خوبی برای حمله قرار خواهد داد.

گل زدن در بازی هم به چند صورت انجام می پذیرد. مهم ترین حالت آن، گل Touchdown است که با رسیدن به منطقه مشخص شده ته هر زمین انجام می شود. اگر بازیکن تیم حمله کننده بتواند به منطقه Touchdown تیم حریف برسد، شش ۶ امتیاز کسب خواهد کرد. بعد از اجرای Touchdown نیز تیم حمله کننده مجاز به اجرای یک حمله Point After Touchdown (PAT) است. این حمله به دو صورت انجام می شود، اول زدن Field Goal که به نوعی مانند زدن پنالتی در سایر ورزش ها می باشد و یا اجرای یک حرکت حمله از منطقه نزدیک به منطقه Touchdown. گل در حالت اول ۱ امتیاز و در حالت دوم ۲ امتیاز دارد که عموما در شرایط معمول حالت اول بدلیل سادگی و احتمال نزدیک به ۱۰۰ درصد برای گل شدن، انتخاب می شود. روش دیگر گل زدن هم زدن Field Goal از فاصله های معین شده ای است که عموما اگر تیمی به حرکت حمله چهارم خود رسیده باشد و فاصله نصف زمین را هم رد کرده باشد، ممکن است این حرکت را اجرا کند. در صورت گل شدن، تیم حمله کننده ۳ امتیاز دریافت می کند.

چند حالت هم برای تعویض مالکیت توپ وجود دارد. حالت اول این است که تیم حمله کننده بتواند با موفقیت گل بزند و چه بتواند PAT را بدست بیاورد چه نه، بعد از اجرای حرکت باید توپ را برای تیم مدافع پرتاب کند. حالت دیگر  از دست دادن محدودیت چهار حرکت حمله (Down) است که اگر تیمی نتواند در طی چهار حرکت توپ را به فاصله ۱۰ یارد جلوتر از نقطه شروع برساند، توپ به تیم حریف داده می شود. حالت سوم گرفتن توپ پاس داده شده توسط دفاع است که اصطلاحا به آن Intercept شدن توپ می گویند و بازیکن مدافع، می تواند بعد از گرفتن توپ، به عنوان مهاجم حمله کند و حتی اقدام به Touchdown نماید، اگر هم بعد از گرفتن توپ به زمین بیفتد در هر حال توپ به تیم مدافع خواهد رسید و تیم مدافع تبدیل به مهاجم خواهد شد. حالت آخر هم Fumble شدن توپ است. در صورتی که بازیکن مدافع طوری به بازیکن مهاجم صاحب توپ برخورد کند که باعث شود قبل از افتادن بازیکن مهاجم به روی زمین، توپ از دست او خارج شود، اصطلاحا توپ Fumble می شود و هر تیمی که توپ را بدست بیاورد، مالکیت توپ را بدست می گیرد و تبدیل به تیم مهاجم خواهد شد. حالتی به نام Muffed Punt نیز وجود دارد که شبیه Fumble است ولی تفاوت هایی با آن دارد و مثلا تیم نمی تواند بعد از بدست آوردن توپ، شروع به جمله کند و باید بعد از توقف بازی دوباره شروع به حمله کند که البته در لیگ های مختلف این قوانین فرق می کند. البته بعد از تمام شدن نیمه هم توپ به تیمی که در نیمه اول به عنوان مدافع بازی می کرده است تعلق خواهد گرفت و این مورد را هم می توان به نوعی جزو شرایط تعویض مالکیت توپ حساب کرد.

در آخر به زمان هم باید اشاره کرد که در کل ۶۰ دقیقه است و در دو نیمه ۳۰ دقیقه ای و به عبارتی در چهار کوارتر ۱۵ دقیقه ای انجام می شود. البته زمان کلی بازی با توقف هایی که در زمان اتفاق می افتاد و وقت های استراحت و… چیزی در حدود ۳ ساعت می باشد.

فوتبال آمریکایی مجازی!

بعد از پرداختن به قوانین این ورزش، حال بهتر است به خود بازی Madden NFL 15 بپردازیم.

در همان ابتدای بازی از شما درخواست می شود که سطح بازی خود را انتخاب کنید که پیشنهاد می کنم در صورتی که نسخ قبلی این سری را تجربه نکرده اید، پایین ترین درجه سختی را انتخاب کنید تا همان اول کار، اصول گیم پلی و چگونگی انجام آن به شما آموزش داده شود و با چالش کم تری رو به رو باشید. البته همچنان در این درجه سختی هم باید حواستان به حریفان باشد و لازم است که بعد از انجام بازی با هر تیمی، روش بازی آن ها را یاد بگیرید و بدانید که نقطه قوت آنان کدام مورد است و روی این بخش تمرکز بیش تری به خرج دهید. البته در بخش تمرینی، صرفا روش انجام بازی آموزش داده می شود و قوانین مسابقه را باید خودتان در طول مسابقه کشف کنید و به همین دلیل ممکن است در چند بازی اول کمی دچار مشکل بشوید.

Madden NFL 15

تصویری از بخش آموزشی بازی

در بخش تمرینی بازی، حالتی به نام Gauntlet Mode نیز وجود دارد که به طور تصادفی و گاهی از پیش تعیین شده تمریناتی را که در مراحل تمرینی انجام داده اید، در مقابل شما قرار می دهد و سطح آمادگی شما را آزمایش می کند و در نهایت نیز رکورد شما ثبت خواهد شد. در این حالت بعد از هر چهار تمرین، در تمرین پنجم وارد حالتی به نام Boss Mode می شوید که باید کاری عجیب که تقریبا احتمال وقوع آن در بازی بسیار پایین است را انجام دهید. مثلا باید از یک سمت زمین با سطح باد طوفانی (بیش از ۲۰۰) توپ را به صورت پنالتی وارد دروازه حریف در سمت دیگر زمین بکنید و احتمالا اگر در بازی واقعی چنین شرایطی (طوفان) به وجود بیاید، بازی را تا اتمام طوفان متوقف می کنند!

اما مطمئنا مهم ترین بخش بازی، قسمت Career Mode آن است. در این بخش که در بازی با نام Connected Franchise شناخته می شود، شما می توانید به دو صورت آفلاین یا آنلاین به رقابت بپردازید. شما در ابتدا تعیین می کنید که می خواهید مربی، بازیکن و یا صاحب باشگاه باشید و سپس پیشینه شخصیت (Backstory) خود را مشخص خواهید کرد. مثلا در مورد صاحب باشگاه، می توانید صرفا یک شخص پولدار یا یکی از بازیکنان قدیمی این رشته باشید و یا حتی یکی از کسانی که قبلا یا در حال حاضر، صاحب یک باشگاه بوده یا هست. انتخاب هر کدام از این پیشینه ها نیز تاثیرات مختلفی دارد و مثلا اگر صرفا یک شخص پولدار باشید، بودجه ی بالایی خواهید داشت ولی هواداران ناراضی خواهند بود.

یکی از نکات قابل توجه در این بخش داشتن اختیارات کامل باشگاه است. شما به عنوان صاحب باشگاه، علاوه بر امکان خرید و فروش بازیکن ها و مصاحبه های مطبوعاتی، می توانید قیمت لباس های بازیکنان که در فروشگاه ها فروخته می شود، قیمت خوراکی های داخل سالن خود و مواردی دیگر از این دست را نیز تعیین کنید تا بیش از پیش احساس حضور در نقش صاحب باشگاه را داشته باشید. همچنین در صورتی که ورزشگاه خیلی سطح بالایی نداشته باشید می توانید آن را ارتقا دهید یا حتی مکان آن را تغییر دهید و در جای دیگری بسازید. تقریبا در هیچ بازی ورزشی که به این شکل گسترده به همه ی جوانب مالی و تخصصی یک ورزش _همزمان و در حد نسبتا رضایت بخش_ توجه نشده است.

در این بخش، به جز کار های گفته شده شما حتی می توانید بازیکنان کل تیم را با توجه به تجربه ای که از هر بازی بدست می آورند ارتقا دهید. علاوه بر این، شما برنامه ی تمرینات قبل از بازی را نیز تنظیم خواهید کرد که هر کدام از این برنامه ها بر موارد خاصی تاثیر خواهند گذاشت. به طور مثال یکی تجربه ورزشکاران شما را بالا خواهد برد و دیگری روحیه اعتماد به نفس بازیکنان را افزایش خواهد داد. اعتماد به نفس (Confidence) از عوامل تعیین کننده بازی است و بازیکنی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشد، بهتر بازی خواهد کرد و احتمال پیروزی شما را افزیش خواهد داد ولی با همه ی این ها، این عامل نقش خیلی مهمی ندارد و صرفا می شود به آن به عنوان یک فاکتور جانبی در کنار تجربه نگاه کرد.

اما برسیم به خود بازی. بعد از شروع هر بازی و تعیین طرفین از طریق سکه، بازی شروع خواهد شد. بعد از این که بازیکن صاحب توپ که ممکن است از تیم حریف یا تیم شما باشد، به زمین افتاد، شما باید تاکتیک های دفاع یا حمله خود را مشخص کنید. در واقع اصل گیم پلی بازی نیز بر روی همین تاکتیک های تعیین شده است چون برخلاف اکثر بازی ها که صرفا شما باید تاکتیک کلی را تعیین کنید، در این جا با مجموعه ای گسترده از تاکتیک ها رو به رو هستید و حتما برای ادامه بازی، باید در هر دور حمله یا دفاع، تاکتیکی را انتخاب کنید.

Madden NFL 15

مدافعان جلوی پیشروی بازیکن صاحب توپ را می گیرند

تاکتیک های دفاعی بازی به دسته هایی همچون Zone، Blitz، Man، دفاع مخصوص حرکات ویژه و… تقسیم بندی می شود که توضیح دادن آن ها، نیاز به وقت و زمان زیادی دارد که از حوصله این مطلب خارج است. اما توضیح تاکتیک های حمله کمی راحت تر است. تاکتیک های حمله به طور کلی به سه دسته کلی Run، Pass و حرکات ویژه تقسیم بندی می شود که البته خود انواع مختلفی دارند. در حالت Run، بازیکن Quarter Back بعد از گرفتن توپ پرتاب شده توسط بازیکن Center، توپ را به بازیکن خودی پشت سرش تحویل خواهد داد و بازیکن پشتی باید با سرعت، سعی کند که از سد بازیکنان حریف رد شود. البته این امکان هم وجود دارد که QB با یک فریب خود، توپ به دست شده و به جلو رفته و باعث اشتباه مدافعان بشود. در حالت Pass، بازیکن QB بعد از گرفتن توپ، باید توپ را قبل از این که مدافعان حریف بتوانند از سد مهاجمان عبور کنند، به یکی از بازیکنانی که به جلو می روند و وظیفه گرفتن توپ را دارند، پاس بدهد. حرکات ویژه هم شامل حرکاتی مانند زدن ضربه Punt، شوت کردن ضربات Field Goal و… می شود که در این حالت نیز ممکن است فریب صورت بگیرد و در حالی که وانمود به انجام این حرکات بشود، ناگهان بازیکن مهاجم اقدام به پاس دادن بنماید و بازیکنان مدافع را با مشکل رو به رو سازد.

شبیه سازی تاکتیک های فوتبال آمریکایی تقریبا کامل انجام شده و حتی انواع تاکتیک های فریب هم به خوبی در بازی قرار گرفته اند. اما مهارت های فردی نیز در این میان فراموش نشده است. برای هر دو بازیکنان دفاع و حمله حرکات مختلفی تعیین شده که در بخش آموزشی بازی به خوبی آموزش داده می شود. مثلا بازیکن مهاجم با زدن دکمه Y در نسخه Xbox360 از روی مدافع می پرد و یا به وسیله حرکت دادن RS (آنالوگ راست) با حرکت بدن خود به اطراف، از دست مدافع فرار می کند. برای مدافعان نیز حرکات کامل طراحی شده؛ با دکمه LT شما می توانید دامنه ی پرش شخصیت خود را مشخص کنید و سپس با دکمه X به روی حریف بپرید. با حرکت RS نیز شما می تواند بدون پرش خودتان را محکم به حریف بکوبید تا به عقب پرتاب شود و همین طور با زدن دکمه X می توانید از دست سد مهاجمان که جلوی دفاع را می گیرند نیز فرار کنید. ضمن این که قبل از شروع هر حمله یا دفاع، شما می توانید تاکتیک های خود را به طور حدودی تغییر دهید و مثلا دفاع را به سمت راست متمرکز کنید.

اما چیزی که در این میان شاید به نوعی ایراد در شبیه سازی واقعی بازی به نظر برسد، تاکید زیاد بازی بر روی سرعت بازیکنان است به طوری که حتی اگر اولین بارتان باشد که با این بازی رو به رو می شوید، متوجه این موضوع خواهید شد که بازیکنان سریع تر خیلی راحت از دام دفاع می گریزند و به سمت منطقه Touch Down می روند. ممکن است ابتدا فکر کنید که شاید بازی واقعی هم این گونه است اما با تحقیقی در اینترنت، متوجه خواهید شد که در بازی واقعی، هر چند سرعت اهمیت دارد ولی عوامل دیگری هم در موفقیت اثر دارند و حتی این عامل باعث شده که نتوان از قوی ترین بازیکن حال حاضر NFL آن طور که شایسته است، استفاده کرد. پیدا کردن و بدست آوردن بازیکنی که سرعت و قدرت بدنی (Strength) را با هم داشته باشد، تیم شما را بسیار قوی خواهد کرد و چنین بازیکنی مهار نشدنی خواهد بود.

Madden NFL 15

سد مهاجمان جلوی یورش مدافعان به سمت بازیکن صاحب توپ را می گیرد

بخش Ultimate Team هم در بازی به مانند سری FIFA وجود دارد و تقریبا ساختار مشابهی دارد که باید در آن بازیکنان مختلف و قابلیت های گوناگون را جمع آوری کرده و به تیم خود اضافه کنید که به دلیل شباهت به سری FIFA و همین طور وجود مقاله های تخصصی که فقط به بررسی این بخش می پردازند و به خسته کننده شدن مطلب، توضیح بیش تری در این مقاله داده نمی شود.

برخلاف این ایرادات، خوشبختانه گرافیک این عنوان در سطح خوبی قرار دارد. طراحی چهره بازیکنان و یونیفورم و لباس مخصوص آن ها حتی در نسخه های نسل هفتمی نیز از کیفیت خوبی بر خوردار است و توی ذوق نمی زند. چمن ها نیز هر چند از دور چندان خوب به نظر نمی رسند ولی از نزدیک، کیفیت خوبی دارند و مصنوعی نیستند. کار ساخت انیمیشن های بازی هم به خوبی انجام شده است و به خصوص در این بازی که برخورد بازیکنان با هم بسیار بالاست، فیزیک بازی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد که ترکیب آن با انیمیشن های خوب، باعث می شود که این بخش از بازی راضی کننده باشد. تنها نقطه ضعف اساسی در نسخه های نسل هفتمی، تماشگران پلاستیکی هستند که البته از آن جایی که در سایر بازی های ورزشی نسل هفتم نیز با آن ها رو به رو بوده ایم، نمی توان این مشکل را غیر منتظره دانست.

صداگذاری بازی به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود؛ گزارشگر و تماشاگران. در مورد تماشگران، صداگذاری بازی به خوبی انجام شده و تماشگران در لحظات حساس شروع به سر و صدا و فریاد زدن می کنند که بازی تقریبا در این بخش نمره قبولی را می گیرد. در مورد گزارشگران ولی نمی توان چندان اظهار نظر کرد. از آن جایی که تا به حال بنده بازی های فوتبال آمریکایی زیادی را با گزارشگر ندیده ام، نمی توانم در مورد این بخش چندان اظهار نظر کنم. البته به طور کلی این بخش خوب به نظر می رسد و حس و حال و شرایط بازی از تُن صدای گزارشگران به خوبی به شما منتقل خواهد شد ولی در کل نمی توان آن را با گزارشگر واقعی مقایسه کرد تا متوجه شد که آیا واقعا این بخش خوب انجام شده است یا نه.

نتیجه گیری نهایی

بازی Madden NFL 15 علیرغم پیچیدگی های این ورزش، طوری ساخته شده است که بازیکنان مبتدی نیز می توانند از آن لذت ببرند و لازم نیست که از طرفداران حرفه ای این ورزش باشید تا بتوانید Madden NFL 15 را انجام دهید. بازی گیم پلی لذت بخشی دارد و همین طور گرافیک آن حتی در نسخ نسل هفتمی نیز قابل قبول است. بازی بخش آموزشی نسبتا خوبی نیز دارد که اصول گیم پلی بازی را به شما آموزش می دهد. پیشنهاد می کنم حتی اگر شناخت کافی از این ورزش ندارید (مثل خودم قبل از انجام این عنوان) این بازی را امتحان کنید. ساختار این نسخه بازی طوری است که بازیکنان تازه کار که شاید شناحتی هم از آن نداشته باشند نیز می توانند آن را تجربه کنند، پس این تجربه لذت بخش را از دست ندهید.

jadval nomrenfl

این نقد و بررسی با توجه به نسخه Xbox360 صورت گرفته است

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا
یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا
یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا
یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا
یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • R.M.G.S گفت:

    من که تا به حال زنده یا تو تلویزون این مسابقه هارو ندیدم!

  • amirhossein55 گفت:

    من فقط تو فیلم (ماشین مخوف ) ادام سنتدلر فوتبال امریکایی دیدم

  • Its Me گفت:

    چه عجب ی نقد کامل دیدم

    این بازی هم برا اونایی که مولتی دوست دارن خیلی جذاب هست پیشنهاد می کنم شدید البته اول بهتره بخش آمورشیش رو برید 😉

  • DeadTarget گفت:

    از فوتبال امریکایی خیلی بدم میاد. همش وحشی بازیه :pissedoff: تا دست و پای یه نفر نشکنه خطا نمیشه. بازیشم بدم میاد :idk: ممنون بابت نقد عالی :yes:

  • icecube گفت:

    واقعا قوانین پیچیده ای داره
    البته من یکی دوبار که دیدم اون قسمتی که بازیکنه با توپ سعی می کنه رد شه خیلی هیجان انگیزه
    مرسی از نقد
    اگه امکانش هست nhl 15 هم نقد کنید :yes: :yes:

  • darksiders II گفت:

    من عاشق این بازیم ولی هیچوقت نشده بازیش کنم.قسمت نمیشه.
    ممنون بابت نقد :yes:

  • REZ گفت:

    اصلا از این مدل ورزش خوشم نمیاد !

  • X.O.I.T.B گفت:

    من فقط با فکر دوچیز وارد مهر شدم:
    Assassins Creed Unity
    Supernatural

    ممنون از نقدتون یکی از فرندام ۲۵ ساعته بازیش می کنه 😐

  • Blaczsy گفت:

    مهر امد 🙁 :reallypissed:

    منم از این بازیا زیاد خوشم نمیاد این بازی رو بیشتر تو فیلما دیدمش ولی کلن ورزش چرتیه قوانینشم پیچیدس کلن خوشم نمیاد :evilgrin: :no:

  • Sina.M گفت:

    ایول خیلی وقت بود همچین نقدی تو گیمفا ندیده بودم :inlove: :inlove: ولی من از بازیش خوشم نمیاد حتی حاظر نیستم وقت بزارم مفتی دانلودش کنم :no: :no:
    ــــــــــــــــــــــــــــ
    پدرم دراومد تا تونستم بیام پا کامپیوتر کی این مدرسه ها تموم میشن :reallypissed: :reallypissed:

  • سلام دوستان..واقعا اینو از من باور کنید که تا امروز فکر میکردم من تنهاترین علاقمند به این بازی تو ایران هستم…۳۵ سالمه و از سال ۲۰۰۲ به صورت مستمر و مداوم دارم این گیم رو انجام میدم..اگه بگم که برای تهیه نسخه هر سال این بازی چه عذابهایی ت واین سالها کشیدم از سال ۲۰۰۲ تا همین الان که دارم مینویسم شاید یه کتاب بشه و هر کی بشنوه بگه دیوونه ای بابا!!!آره دوستان عزیز نزدیک به ۱۳ ساله دارم madden بازی میکنم و حتی فیفا و کال آف ویا هر بازی دیگه ای رو باهاش عوض نمیکنم..دردسر امسال منم از وقتی شروع شده که نسخه ps4 این بازیو میخوام ولی نزدیک ۲۰ روزه بیش از ۴۰ مغازه گیم تو تهران و کرج رو گشتم وپیدا نکردم.دیگه اعصابم خورد شده تا اینکه قراره از دبی تهیه کنم به امید خدا . من هفته ای ۴ مسابقه مستقیم این ورزش رو از طرق مختلف میبینم ودر آخر اینو با اطمینان میگم : ( اگه این ورزش تو ایران بود و اگر یک بار به صورت زنده کسی این ورزش رو انجام میداد مطمئن باشید الان تو ایران فوتبال اینقدر طرفدار نداشت )

    • assassin wolf گفت:

      من دارمش میخوای اسپم بده تو کرج هم هستم

    • منم تقریبا از ۲۰۰۷ بازیهای NFL رو هر هفته دانلود میکردم و تماشا میکردم اما چند سالی هست زنده میبینم و بخاطر دیدن یه بازی شبا بیخواب میمونم بازیها هم شبای پنجشنبه و یکشنبه و دوشنبه هستن. خودم طرفدار Denver Broncos هستم اونم بخاطر QB باتجربه شون پیتون منینگ که کل لیگ بهش احترام میذارن.
      کلا چند ساله فکر و ذکرمون شده NFL بازیهاش حتی از فوتبال هم هیجان انگیز تره چون هر لحظه هر اتفاقی میتونه بیفته و هیچوقت مثل بعضی بازیهای فوتبال کسل کننده نمیشه و چیزی بنام وقت کشی و تمارض و فریب دادن داور وجود نداره و مربیها میتونن تصمیمات داور رو به چالش بکشن تا داورها از ویدئو پخش مجدد برای تصمیم گیری بهتر استفاده کنن.
      خلاصه NFL رو از فوتبال بیشتر فبول دارم و بیشتر باهاش حال میکنم. اما هنوز نتونستم با بازی madden کنار بیام چون اصلا مثل فیفا پیشرفت های اساسی در گیم پلی نمیکنه و گرافیکش هم زیاد چشم نواز نیست کافیه برید یه ویدئو تو یوتوب از گیم پلی نسل هشتم این بازی ببینین کلا بازیکن موقع دویدن وقتی میخواد تغییر جهت کمتر از ۹۰ درجه بده اصلا فرم بدنش تغییر نمیکنه انگار داره صاف روی تردمیل میدوه!!!
      برخورد ها و Sack ها اصلا طبیعی و مثل واقعیت نیست … خلاصه به هر دلیلی EA لعنتی زیاد روی این بازی تمرکز و بهینه سازی نمیکنه. من هنوزم تماشای بازی زنده رو به بازی Madden ترجیح میدم. امیدوارم یه روز شرکت ۲K یدونه NFL بده بیرون تا این EA مفت خور از خواب بیدار بشه و بفهمه چطور بازی ورزشی میسازن.

  • یادم رفت بخاطر مقاله خوبتون تشکر کنم واقعا مفصل و مفید و آموزنده بود همشو خوندم. اما تا وقتی این بازی مثل Fifa برای PC هم منتشر نشه و یه شرکت رقیب مثل Konami یا ۲K در مقابل EA به ارائه ی بهتر این بازی مشغول نشه آینده ی این بازی اصلا درخشان نیست و EA هرچی بزنه طرفدارای NFL چاره ای جز خریدنش ندارن چون گزینه ی دیگر و رقیبی مقابل EA دیکتاتور وجود نداره….
    تو امریکا این Madden فروش بالایی داره اونم صرفا بخاطر تجربه ی آنلاین بازی و رقابتهای آنلاین هست و کمتر کسی تو آمریکا این بازی رو بخاطر آفلاین بازی کردن میخره (مثل اکثر ما ایرانیا که Fifa میخریم).
    خودتون حساب کنید چطور ممکنه کیفیت این بازی تو Xbox One بهتر از PS4 باشه وقتی سخت افزار PS4 قویتره و خود بازی هم چندان پیچیده و سنگین نیست یه بازی ورزشی هست. همش سیاستهای کثیف مایکروسافت و NFL هست که میخوان کنسول آمریکایی Xbox بیشتر فروش بره و نمیذارن برای PC هم منتشر بشه…
    به تمام دوستانی هم که بالا گفتن از NFL بدشون میاد و متنفر هستن و… توصیه میکنم اینقدر خودشون رو به یه چهارچوب خاص محدود نکنن و کوتاه بین نباشن و زود قضاوت نکنن. کافیه یه بازی زنده ببینین یا دانلود کنین تا از مجادله ی نفس گیر بین دو تیم لذت ببرین.

  • lord011 گفت:

    اینو خوندم سرم گیج رفت :pain:

یک تجربه جدید | نقد و بررسی Madden NFL 15 - گیمفا