روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا
روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا
روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا
روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا

روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully

marius
۰۹:۴۶ ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا

همه ما به خوبی با شرکت راکستار و شاهکار های این شرکت آشنا هستیم. بیشتر بازیکنان این شرکت را با دو عنوان GTA ر Max Payne می شناسند. اما این شرکت توانایی بالایی در خلق عناوین گوناگون و Open World با استفاده از ایده های تازه را دارد.در سال ۲۰۰۶ بود که این شرکت اقدام به انتشار یک عنوان جدید در دنیای بازی های کامپیوتری کرد که می توان گفت مشابه آن را هیچگاه ندیده بودیم. این شرکت یک بازی با محوریت زندگی یک دانش آموز نوجوان با استفاده از سبک Open World را منتشر کرد و این بازی نیز تبدیل به یکی از بهترین عناوین راکستار شد و طرفداران بسیاری را برای خود جمع کرد.

 

63141743537799546276

کاور رسمی بازی Bully

نام بازی: Bully
سازنده: Rockstar Vancouver
موتور: RenderWare
سبک: Action-Adventure Open World
ناشر: Rockstar
سال انتشار: October 17, 2006
پلتفرم ها: PC, PlayStation 2, PlayStation 3, Xbox 360, Wii

 

شرارت از نوع دانش آموزی !

در این عنوان، بازیکنان کنترل یک پسر ۱۵ ساله به نام جیمی هاپکینز را بر عهده دارند. این پسر یک فرد عادی نمی باشد چراکه تا به حال ۷ بار از مدارس مختلف اخراج شده است.
مادر جیمی نیز یک فرد عادی نبوده و برای بار پنجم ازدواج کرده و قصد این را دارد به همراه همسر خود به یک ماه عسل یک ساله برود. اما برای اینکه ماه عسل او توسط فرزند شرورش خراب نشود، جیمی را به یکی از شهر های آمریکا به نام BullWorth برده و در مدرسه ای با نام BullWorth Academy ثبت نام می کند. این مدرسه مناسب بچه های شرور بوده و به نوعی سعی در اصلاح تربیت آنها دارد.
جیمی یک فرد عادی نیست، او دوست دارد همیشه رئیس باشد و از اینکه کسی را بالاتر از خود ببیند، رنج می برد. به همین دلیل تصمیم می گیرید که قوانین سخت مدرسه را دور زده و تک تک دانش آموزان و معلمان مدرسه را سر جایشان نشانده و خود را تبدیل به کابوسی در مدرسه کند.
وقتی در ابتدای بازی جیمی خود را به مدیر مدرسه معرفی می کند تا او سابقه جیمی را بررسی کند، مدیر مدرسه او را شیطان کوچک خطاب کرده و حساب کار از همان ابتدا به دست او می آید که با چه موجودی طرف می باشد.

24190569733228248479

ناظمین مدرسه به طور کامل جیمی را زیر نظر دارند!

معمولا راکستار در عناوین خود علاقه زیادی به ایجاد فرقه های مختلف در بازی دارد، این عنوان نیز از قافله عقب نمانده و دارای ۵ گروه مختلف در بازی می باشد:

۱ – گروه Nerd ها با لباس سبز در بازی حضور دارند. بسیار درس خوان بوده و کارهای خود را با هوش خود انجام می دهند.
۲ – گروه Greasers ها معمولا از کاپشن های چرمی استفاده می کنند.
۳ – گروه Prepeis ها متشکل از بچه پولدار ها می باشد.
۴ – گروه Jocks ها نیز اکثرا سیاه پوست و ورزشکار بوده و پیرهن سفید با کت آبی می پوشند.
۵ – گروه Bullies ها نیز دارای لباس سفید می باشند.

نماد اصلی آکادمی!

 

ندای هرج و مرج…

این عنوان، یکی از آن دسته بازی هایی می باشد که ساعت ها می تواند بازیکنان را پشت سیستم نگه داشته و آنها را وادار به ادامه بازی کند.
گیم پلی این عنوان بسیار متنوع بوده و شامل دسته های مختلفی می شود. یکی از مهمترین بخش های بازی کلاس های درس بوده که سر ساعت های خاصی برگذار می شود و باید بازیکنان سر ساعت در کلاس حاضر شوند.
این مدرسه دارای دو کلاس درسی در روز بوده که از ساعت ۹:۳۰ شروع می شوند و درس هایی مانند بیولوژی، هنر، موسیقی، ورزش و زبان را ارائه می دهند.

در این عنوان، ماموریت های اصلی و فرعی نیز قرار داده شده است که بازیکنان می توانند در کنار تحصیل، آنها را نیز انجام دهند. اما شما نباید همانند عنوان GTA، از این بازی توقع ماموریت های حرفه ای را داشته باشید چراکه این عنوان تمرکز خاصی برای اذیت دیگران دارد و شما وظیفه انجام آن را بر عهده گرفته اید.البته روحیه جوانمردی نیز در وجود جیمی وجود داشته و در ماموریت های فرعی سعی به کمک به دیگران می کند. در مدرسه افراد ضعیفی وجود دارند که از شما کمک می خواهند و شما می توانید به آنها کمک کرده و پول بدست آورید.

97997931941285441766

شما نباید همانند عنوان GTA، از این بازی توقع ماموریت های حرفه ای را داشته باشید چراکه این عنوان تمرکز خاصی برای اذیت دیگران دارد و شما وظیفه انجام آن را بر عهده گرفته اید.البته روحیه جوانمردی نیز در وجود جیمی وجود داشته و در ماموریت های فرعی سعی به کمک به دیگران می کند. در مدرسه افراد ضعیفی وجود دارند که از شما کمک می خواهند و شما می توانید به آنها کمک کرده و پول بدست آورید.

گیم پلی این عنوان فقط به داخل مدرسه خلاصه نشده و پس از انجام چند ماموریت، امکان خروج از مدرسه و انجام ماموریت هایی بیرون از مدرسه را بدست می آورید.

گیم پلی بسیار تنوع دارد، یکی از کارهایی که شما می توانید انجام دهید هدیه دادن به دختران مدرسه است! شما می توانید با هدیه دادن به آنها و گفتن جملات عاشقانه، آنها را به خود علاقه مند کنید. همچنین شما می توانید با پوشیدن لباس های مختلف نظر آنها را به خود جلب کنید.

زدو خورد یکی از مهمترین بخش های بازی می باشد. شما می توانید در بازی با مشت صورت هم کلاسی های خود را داغون کنید. اما با شرکت در کلاس های مبارزه در مدرسه، می توانید توانایی های خود را افزایش داده و از حرکات جدیدی برای زدن دیگران استفاده کنید. البته شما می توانید معلمان خود را نیز کتک بزنید که بعد از آن با مدیر مدرسه روبرو می شوید.

جیمی دارای درجه سلامتی بوده و اگر مقدار آن کم شود، می تواند با خوردن نوشابه و یا بوسیدن افراد، میزان سلامتی خود را افزایش دهد.وی هرچقدر هم که کله شق باشد، باز هم یک نوجوان ۱۵ ساله بوده و باید شب ها بخوابد و به همین دلیل هرجایی که باشد راس ساعت ۲ بامداد، خواهد خوابید.

اول مهر از آنچه تصور می کنید به شما نزدیکتر است …

طراحی های این عنوان برای سال ۲۰۰۶ خوب و قابل قبول می باشد. اگر شما بازی GTA: San Andreas را از نظر طراحی قبول دارید، باید بگویم Bully نیز همان کیفیت را دارد.
طراحی کاراکتر های بازی زیاد جالب به نظر نمی رسد اما طراحی های محیط خوب کار شده است.

31000579602808072415

قانون اصلی مدرسه: بزن تا زده نشی!

محیط مدرسه و شهر به خوبی کار شده و توی ذوق بازیکن نمی زند. اما نمی توان گفت طراحی عالی حتی برای سال ۲۰۰۶ را دارد چراکه عناوینی با کیفیت بهتری را در آن سالها دیده بودیم ولی با توجه به وسعت بازی، طراحی ها خوب و قابل قبول می باشند.
اگر از طراحی ضعیف کاراکتر ها بگذریم، می توان گفت طراحی محیط داخلی مدرسه بسیار خوب می باشد و این بخش به خوبی با تکستچر های درخشان پوشیده شده است.

نورپردازی نیز در بازی به خوبی کار شده است. نمی توان از این بخش ایرادی گرفت چراکه راکستار با ظرافت خاصی این بخش را ساخته است.
در بازی چرخه روز و شب وجود دارد و طبق ساعتی که در بازی قرار گرفته، شاهد شب و روز در بازی هستیم.

تنوع شخصیت های داخل مدرسه بسیار بالا می باشد و شما کمتر شاهد افراد یک شکل می باشید و تنوع زیادی را در بازی حس می کنید.

تنفر از درس خواندن …

ساخت موسیقی های داخل بازی بر عهده Shawn Lee بوده و ایشان وظیفه خود را به خوبی انجام داده است. البته هنر راکستار در بخش موسیقی برای همگان آشکار بوده و هیچکس منکر این قضیه نمی باشد. ولی با تلاش تیم سازنده، موسیقی های متن زیادی برای بازی در نظر گرفته شده است.
البته برای یک بازی Open World این مقدار بسیار زیاد می باشد و چه بهتر که کم کاری نشده است.

تنوع صدا در بازی و صداگذاری شخصیت ها خوب و قابل قبول می باشد و می توان گفت این بخش حرف زیادی برای گفتن نگذاشته است.

البته می توان گفت در بخش موسیقی های صحنه های رمانتیک بازی کمی کم کاری شده و این بخش از بازی به صورت جدی حس خاصی را به بازیکن منتقل نمی کند!

جیمی هاپکینز وارد می شود …

این بازی حواشی بسیاری را پیرامون خود داشت، این حواشی به قدری بالا بود که در سال ۲۰۰۸ این بازی در کشور برزیل ممنوع اعلام شد و دلیل این کار خطر و بد آموزی های این بازی برای نوجوانان بود.
ای عنوان توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و متای ۸۷ را در کارنامه ثبت کرد.

71264530571461749297

جنون گاوی! زمانی که این لباس را بر تن دارید، درجه ای به نام جنون گاوی به وجود می آید که از شما بزن بهادری خشن تر می سازد

عنوان Bully یکی از ظریف ترین و البته خشن ترین عناوین راکستار در نوع خود بود. عنوانی که توانست دل هواداران را بدست آورد و آنها خواستار نسخه دوم این بازی می باشند. راکستار همین اواخر اعلام کرده که نسخه دوم نیز در دستور کار بوده و بازیکنان باید صبر کنند تا موقع انتشار آن برسد.

تجربه عنوان Bully برای کسانی که از مدرسه خسته شده اند بسیار می تواند مفید باشد چراکه آنها می توانند راه های اذیت و آزار دیگران را یاد گرفته و با انجام این کارها در مدرسه، مقدمات اخراج خود را فراهم سازند!

 

jadval nomrebully

این نقد و بررسی با توجه به نسخه PC انجام شده است.

Khafiگوگولی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا
روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا
روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا
روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا
روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: بزن بهادر مدرسه | نقد و بررسی Bully - گیمفا