گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا
گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا
گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا
گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا

گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015

آرش هنرور
۱۱:۰۰ ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا

بعد از بازی PES 2014، تمامی افراد که این بازی را بازی کردند و مخصوصأ طرفداران سری بازی های PES تأکید داشتند که نسخه ۲۰۱۴ بازی یک بازی نیمه کاره بود و همچنان نیاز به کار بیشتری داشت ولی همه انتظار داشتند که نسخه بعدی بازی باید تمامی این مشکلات را برطرف کند و تغییراتی را که در کل بازی اعمال شده را بهبود بخشد. نسخه ۲۰۱۴ این بازی نوید تغییرات زیادی را می داد. این بازی از لحاظ گیم پلی و گرافیک به کلی متحول شده بود ولی همچنان با مشکلات فراوانی روبرو بود . نسخه ۲۰۱۵ این بازی ابتدا در نمایشگاه E3 معرفی شد و سپس در نمایشگاه Gamescom امسال نمایش هایی را از این بازی مشاهده کردیم که این نمایش ها یک نمایش خوب و معقول بود و نوید یک بازی خوب را به ما داد.

Portada-PES-2015-Gotze

عنوان: Pro Evolution Soccer 2015
سازنده: KONAMI
ناشر: KONAMI
تاریخ انتشار: ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴
پلتفرم: PC, PlayStation 3, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 4
ژانر: شبیه ساز فوتبال

PES 2015 اولین بار در نمایشگاه E3  به سر و زبان ها افتاد . از آن زمان همه می گفتند که این بازی باید تغییرات خوبی را اعمال کند . آن چه که دیده شد این بود که شوت زدن در این بازی پیشرفت های خوبی را داشته و دروازبان ها هم که یک مشکل بزرگ در نسخه ۲۰۱۴ این بازی بودند به خوبی اصلاح شدند و واکنش های خوبی از خود نشان می دهند. ولی من همچنان دچار شک و تردید بودم و برای قضاوت کردم منتظر اخبار و ویدیو های بیشتری از این بازی بودم . نمایشگاه Gamescom  فرا رسید و این نمایشگاه نشان داد که PES 2015 یک بازی کاملا متفاوتی شده است ولی تفاوت خوب .

PES-2015-Mario-Gotze-Cover (2)

طراحی منوی بازی زیباست ولی زیبا تر از آن طراحی فوق العاده ی Mario Götze  است

یکی از بزرگترین شک و تردید های من در نمایشگاه E3 ، این بود که تغییراتی گرافیکی عمده ای میان نسخه PS3 و PS4 وجود ندارد . زمانی که نمایشگاه E3 به پایان رسید کلمه ای که برای توصیف گرافیک بازی استفاده کردم ، ساخت مجدد بازی PES 2014 به صورت HD بود. ولی آن چیزی که در نمایشگاه Gamescom به نمایش در آمد درست است گفتنش کمی سخت است ولی گرافیک بازی دچار تغییرات بسیار خوبی و زیبایی شده است. زمین چمن این بازی بلاخره به لطف قابلیتی که همانند بازی فیفا در آن گنجانده شده به یک زمین چمن زیبا تبدیل شده است . در این قابلیت ، زمین چمن بازی پس از تکل ها و اتفاق های بازی دچار خراش و تغییر می شود . نورپردازی بازی زیبا شده است و این قابلیت به هرچه طبیعی تر شدن بازی کمک شایانی کرده است . اگر بخواهم واقعیت را بگویم نورپردازی بازی می توانست کمی طبیعی تر باشد ولی این به نسبت نمایش این بازی در E3 یک تغییر بزرگ محسوب می شود . مدل و چهره بازیکن ها خوب است و بعضی از بازیکن ها کاملأ با واقعیت برابری دارند و حرکت ها ی برخی از بازیکن ها به لطف موشن کپچر طبیعی به نظر می رسد به طور مثال انیمیشن هایی که برای Andre Schurrle و Arjen Robben وجود دارد بسیار طبیعی است . تغییر و انتقال از یک انیمیشن به انیمیشن دیگر می توانست کمی روان تر باشد و این مشکلی است که وجود دارد و همیشه اتفاق نمی افتد ولی من امیدوارم تا زمان انتشار بازی این مشکل هم توسط تیم بازی برطرف شود . من خوشحالم که گرافیک این بازی مانند بازی های PS4 است نه گرافیک بازی های قدرتمند PS3 و این نشان می دهد که تیم بازی بلاخره به درستی از موتور گرافیکی Fox Engine استفاده کرده اند .

می رسیم به گیم پلی بازی یعنی اتفاقات درون بازی که از اهمیت بالایی برخوردار است . این دقیقأ جایی است که PES 2015 برتری پیدا می کند . تغییرات صورت گرفته از نمایش بازی در E3 تا به الان به مانند تغییرات روز و شب است . طبق این نمایش ، بازی کردن PES 2015 لذت خاصی دارد و این اتفاق چندین دلیل دارد . یکی از دلایل ، دروازه بان ها هستند . آن ها از یک فاجعه به یک دروازه بان خیلی خوب تبدیل شده اند . نه این یک شوخی نیست . دروازه بان ها واکنش های نرمی از خود به نمایش می گذارند و دیگر از آن واکنش های خشک و بی روح خبری نیست . یعنی تبدیل شدن از فاجعه و خشک بودن به نرم و قابل اعتماد بودن . بنابراین Manuel Neuer در واکنش های تک به تک بسیار خوب عمل می کند . این یک تغییر بسیار بزرگ محسوب می شود ، بله ، PES 2015 بلاخره دروازه بان های نرمی دارد .

 

1920x-1

ورزشگاه های زیادی در بازی قرار ندارد ولی همین تعداد اندک با طراحی زیبا و جزییات بالایی همراه است

 

شوت کردن یکی از موارد خوب دیگر بازی است و توجه خوبی به آن شده است . نا امیدی و غیر طبیعی بودن شوت ها در نسخه های قبل ، به یک قابلیت زیبا و طبیعی تبدیل شده است . دقیقأ همان چیزی که از دسته بازی خود توقع دارید . طبق نمایش ها شوت های زیادی از فواصل دور زده شده است ولی همه ی آن ها توسط دروازه بان دفع شده است و یا به بیرون رفته است ولی تمام این شوت ها حس خوبی به ما می دهد و این چیزی است که ثابت می کند PES 2015 کار خود را بسیار عالی انجام داده است . شوت ها در این سری حس اتوماتیک نبودن را به شما القا می کند . شوت ها دقیقا به همان جایی که توسط دسته مشخص می کنید می روند . اگر شما با شوت های کنترل شده سر و کار دارید ۱ تا ۲ بازی طول می کشد که به سیستم جدید شوت زدن بازی عادت کنید . در کل گیم پلی بازی یک فوتبال خالص را برای شما به نمایش می گذارد .

به مانند نسخه های معروف بازی PES ، پاس دادن و بازی بر اساس تکنیک ها ، اساس و پایه ی بازی PES 2015  را ساخته اند . شما می توانید از تاکتیک های روز تیم های ایتالیا ، اسپانیا و هلند در بازی های خودشان استفاده کنید . قابلیت های اصلی بازیکن ها در این بازی به مانند بازی فیفا در این بازی هم گنجانده شده است . بازیکن هایی مثل Xavi  و Pirlo بسیار خوب پاس می دهند مخصوصأ Pirlo پاس های بلند خوبی را به هم تیمی های خود می دهد . دریبل زدن یکی از قابلیت های دیگر بازی است که اصلا به دکمه های اضافی برای انجام آن نیاز نیست . دکمه stick چپ دسته کفایت میکند ولی باید در بهترین زمان ممکن این کار را انجام داد . کنترل کردن بازیکن هایی مانند Ronaldo ، Messi و Robben بسیار لذت بخش است .

هوش مصنوعی بازی هم دچار پیشرفت هایی شده است . بازیکن های شما خودشان را در موقیت های مناسبی برای پاس قرار می دهند . آن ها به سمت چپ و راست حرکت می کنند به عقب بر می گردند و دست شما را  برای تاکتیک ها و پاس دادن ها باز می گذارند. بازی کردن با کامپیوتر در حالت superstar بسیار سخت است مخصوصأ وقتی شما جلوی تیم هایی مانند برزیل و اسپانیا قرار می گیرید . عمق فراوانی در تاکتیک های تیم ها وجود دارد و شما زمانی بر اساس تاکتیک های خود می توانید نتیجه بگیرید و این چیزی است که شباهت این بازی با بازی فیفا را بیشتر نشان می دهد . یکی دیگر از نکات دیگری که همانند بازی فیفا در این بازی هم وجود دارد تأثیر بازی خوب یک بازیکن در عملکرد آن است . اگر بازیکن در بازی گل بزند و خوب بازی کند در بازی بعد روی عملکرد ان تأثیر می گذارد و بازیکن عملکرد بهتری از خود به نمایش می گذارد .

دفاع کردن بازیکنان شما در این بازی خوب است . همانطور که می دانید دفاع کردن بر پایه ی حدس و گمان نیست و در واقع بر اساس توانایی ها و دانش سیستم تیم مقابل انجام می شود . شما باید بدانید چه زمانی دکمه دنبال کردن بازیکن را بزنید و چه زمانی تکل بزنید . مدافع هایی مانند Thiago Silva کار خود را بسیار خوب انجام می دهند و برای عبور از ان ها شما باید بسیار هوشمندانه عمل کنید . این مبارزاتی که برای توپ گیری و دفاع در بازی انجام می شود و نبرد های تک به تک دفاعی چیزهایی است که Konami مانورهای زیادی را روی آن انجام داده است .

 

1920x-1 (1)

بعید می دانم در این صحنه Arjen Robben پاس بدهد ولی مهاجم این تیم به خوبی خود را در موقعیت گل قرار داده

 

آن چه که در این مقاله گفته شد نشان می دهد که این بازی بسیار شبیه فیفا شده است . پس از موفقیت های بازی فیفا و پیشی گرفتن آن از رقیب دیرینه اش ، سری بازی های PES هم به یک تغییر عمده نیاز داشت . تغییری که بتواند موفقیت های گذشته ی این سری را تکرار کند . طبق نمایش ها ، ما با یک بازی بسیار خوب روبرو هستیم . بازی که شاید بعد از مدت ها طرفداران واقعی PES را دوباره خوشحال کند . درست است خیلی از ویژگی های خود را از فیفا گرفته است ولی سری بازی PES همیشه مشخصه های خاص خودش را داشته و دارد . دموی قابل بازی PES 2015 در تاریخ ۱۷ سپتامبر و نسخه اصلی بازی در تاریخ ۱۳ نوامبر منتشر می شود . امسال سالی است که می توانیم بگوییم نبرد سختی میان دو بازی خوب FIFA 2015 و PES 2015 شاهد هستیم . به نظر شما برنده واقعی امسال کدام است ؟ باید تا تاریخ انتشار بازی صبر کنیم .

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا
گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا
گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا
گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا
گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا
گل طلایی | اولین نگاه به PES 2015 - گیمفا