جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا
جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا
جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا
جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا

جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest

امیرمهدی نامجو
۱۱:۰۰ ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا

در یکی دو سال اخیر، موجی از بازی های مستقل با کیفیت به وجود آمده که بدون سر و صدای فراوان و تنها با پشتکار و خلاقیت سازندگانش ساخته می شوند و خیلی از آن ها نیز با اقبال خوبی از طرف منتقدان رو به رو می گردند. بعد از معرفی کنسول های نسل هشتم، هر دو شرکت سونی و مایکروسافت برنامه های ویژه ای برای حمایت از سازندگان مستقل تدارک دیده اند تا هم پروژه ساخت بازی برای کنسول خود را برای آن ها راحت تر سازند و هم این که بتوانند از طریق ساخت عناوین انحصاری برای کنسول های خود، فروش کنسول ها را بهبود ببخشند. بازی Ori and The Blind Forest یکی از همین بازی هاست که تحت حمایت شرکت مایکروسافت قرار گرفته است و این بازی، تنها برای پلتفورم های شرکت مایکروسافت _که علاوه بر کنسول، شامل سیستم عامل ویندوز نیز می شود_ عرضه خواهد شد.

————–

نام بازی: Ori and the Blind Forest

سازنده: Moon Studios

ناشر: Microsoft Studios

پلتفرم: Windows، Xbox One و Xbox 360

تاریخ انتشار: Q3/Q4 2014 برای Xbox One و PC ||| 2015 برای Xbox 360

سبک: ماجراجویی سکوبازی (Platform Adventure)

————–

جنگل چهارساله

بازی Ori and the Blind Forest توسط شرکت Moon Studios ساخته می شود. این شرکت شامل سازندگانی از سراسر دنیاست که عملا در مکان ثابتی قرار ندارند و اعضای شرکت از سراسر جهان بر روی بازی کار می کنند. بنیانگذار این شرکت، Thomas Mahler، سابقا در سمت کارگردان سینماتیک در شرکت Blizzard فعالیت می کرده است. این شرکت شعاری دارد که در ساخت این بازی نیز به آن شعار وفادار بوده است. شعار این شرکت این است:

“ما بازی هایی را می سازیم که عاشق بازی کردن با آن ها هستیم.

 امیدواریم شما نیز این گونه باشید!”

سازندگان بازی به نوعی این بازی را برای یادآوری دوران طلایی بازی های سبک Metroidvania ساخته اند. بازی از بازی هایی نظیر Zelda: A Link to the Past، Super Metroid و حتی Rayman الهام گرفته است و این بازی، به نوعی، ادای دینی به این بازی ها قلمداد می شود.

ساخت بازی از حدود چهار سال پیش توسط شرکت Moon Studios شروع شد و یک سال بعد از شروع ساخت بازی، در سال ۲۰۱۱، شرکت Microsoft حق و حقوق این بازی را به دست آورد و به عنوان ناشر آن انتخاب شد. سپس در سال ۲۰۱۴ و در نمایشگاه E3 بازی رسما رونمایی شد. متاسفانه بد قولی هایی نیز نسبت به این بازی صورت گرفت و طبق گفته “یوسف مهدی” یکی از اعضای اصلی بخش بازاریابی Xbox One قرار بود افتتاحیه کنفرانس مایکروسافت با این بازی باشد که به جای این بازی Call of Duty: Advanced Warfare انتخاب شد و این بازی در اواسط کنفرانس نمایش داده شد. مدتی بعد نیز سازندگان در سایت رسمی بازیشان اعلام کردند که بازی برای Xbox 360 نیز در سال ۲۰۱۵ منتشر خواهد شد.

گوشه ای از جنگل بزرگ بازی

گوشه ای از جنگل بزرگ بازی

اما شاید جالب ترین نکته ای که باید بدانید این است که شرکت Moon Studios مکان فیزیکی ثابتی ندارد. سازندگان بازی ساکن کشور های مختلفی هستند؛ از ایالات متحده گرفته تا سوئد و آلمان . حتی بعضی از سازندگان بازی تا قبل از E3 همدیگر را از نزدیک ندیده بودند! یکی از تهیه کنندگان بازی در این مورد می گوید که “همیشه یک نفر بیدار است تا بر روی این بازی کار کند.” (اشاره به مناطق زمانی مختلف جهان)

موسس شرکت، Mahler، نیز در ابتدا نگران مشکل مناطق زمانی مختلف و عدم برخورد نزدیک با بقیه اعضای گروه بود و فکر می کرد شاید این موضوع باعث کند شدن ساخت بازی شود اما برخلاف انتظار، نتیجه بسیار خوب بود. زیرا او توانست که افراد باهوشی را برای شرکت خود استخدام کند. او میگوید که با سابقه ۱۰ ساله ای که در این صنعت دارد، بار ها با این صحنه های غم انگیز رو به رو شده که افراد مناسب برای بازی سازی می گویند نمی توانند که سر وقت حاضر شوند، بچه آن ها در مدرسه است و مشکلاتی مشابه دارند و باعث می شود افرادی که به اندازه کافی خوب نیستند، جای آن ها را بگیرند. اما روش اسودیو آن ها و البته حمایت مایکروسافت این مشکل را حل کرده است. وقتی Mahler با شرکت Microsoft در این مورد صحبت کرد و به آن ها گفت که تیم جالبی دارد ولی مشکل این جاست که آن ها در سراسر دنیا پخش هستند، مایکروسافت او را با یک ایمیل غافل گیر کرد: “اهمیتی ندارد. تا زمانی که در پروژه پیشرفت می کنید، اوضاع خوب خواهد بود.” و به این ترتیب Moon Studios بوجود آمد.

نگهبان جنگل نقاشیها

شخصیت اصلی بازی، روح سفید نگهبانی به نام اوری (Ori) است. اوری مدت ها پیش، به جنگل افتاده است و توسط یک موجود خرس مانند تربیت شده است تا این که روزی موجودی بدخواه به نام Kuro، مادر اوری را از او گرفت و او مجبور شد که خودش تنهایی به جستجو در این جنگل بپردازد. اوری موجود بسیار ضعیفی است و تنها می تواند بپرد! اما در طول بازی اوری با موجودی به نام سِین (Sein) آشنا می شود که علاوه بر این که او را راهنمایی می کند، به او در حمله به دشمنان نیز کمک می کند.

فقط به جزییات آبشار نگاه کنید تا مطمئن شوید که بازی از نظر گرافیک هیچ کم و کسری ندارد

فقط به جزییات آبشار نگاه کنید تا مطمئن شوید که بازی از نظر گرافیک هیچ کم و کسری ندارد

اطلاعات بیش تری از محتوای داستان بازی منتشر نشده است اما در مورد ویژگی های آن اطلاعات جالب توجهی وجود دارد؛ بازی از سیستم داستانی “Coming-of-age Story” استفاده می کند. در این روش تمرکز  بر روی رشد شخصیت بازی از بچگی تا بزرگسالی معطوف شده است. علاوه بر این ها سازندگان گفته اند که از کارتون هایی همچون شیر شاه (The Lion King) و غول آهنی (The Iron Giant) و کرکتر های عمیق این کارتون ها که به راحتی با مخاطب ارتباط عاطفی برقرار می کنند، الهام گرفته اند. آن‌ها علاوه بر این از روش داستان سرایی استودیو  Ghibli و Hayao Miyazaki (هایائو میازاکی) نیز به شدت تاثیر گرفته اند. به گفته ی سازندگان بازی، آن ها دنیایی را ساخته اند که برای بازیکن واقعا مهم خواهد بود و بازیکن به آن توجه خواهد کرد. با توجه به همه ی این ها و اطلاعات دیگری که از داستان بازی منتشر شده، به نظر می رسد با داستان نمادینی در مورد بازگرداندن نور به جنگل و نجات دوستان شخصیت بازی طرف هستیم ولی علیرغم این سادگی، بازی مفاهیم عمیقی نیز در خود نهفته دارد.

اما با همه ی این ها، مطمئنا اولین چیزی که در این بازی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، زیبایی وصف ناشدنی مکان های مختلف بازی است. بازی به طرز خارق العاده ای شبیه یک تابلوی نقاشی متحرک است. این بازی به راحتی توان رقابت و حتی شکست عناوین زیبایی همچون Rayman و Child of Light را دارد. چیزی که بازی را بیش از پیش مجلل می سازد، منحصر به فرد بودن هر یک از اجزای محیط بازی است. Don Smith که یکی از تهیه کنندگان مایکروسافت است در یک ویدیو تبلیغاتی این موضوع را این گونه توضیح داد:”آن درخت را در پس زمینه می بینید؟ و این قارچ و این سنگ؟ این جا تنها مکانی است که می توانید این ها را در بازی ببینید.” احتمالا این حرف تنها یک شعار قبل از عرضه بازی نیست و با توجه به مدت زمان چهار ساله ساخت بازی، می توان تقریبا مطمئن بود که این ویژگی در بازی وجود خواهد داشت. ولی مهم ترین چیزی که باعث می شود توانایی سازندگان بازی را در ایجاد چنین تصاویر زیبایی تحسین کنیم، ساخت بازی با موتور Unity است. برخلاف بازی های Rayman و Child of Light که هر دو با موتور مخصوص ساخت چنین بازی هایی، یعنی Ubi Art، ساخته شده بودند، این بازی با یک موتور ساده و معمولی که به راحتی در دسترس هر بازیسازی قرار می گیرد، چنین بازی را ساخته اند و باید سازندگان بازی را به خاطر این همت و تلاش تحسین کرد. به همه ی این ها، Pixel Perfect بودن گرافیک بازی _و در نتیجه کنترل آن_ و اجرای آن در ۱۰۸۰P و ۶۰ فریم بر ثانیه را نیز اضافه کنید تا با یک معجون فوق العاده از هنر سازندگان طرف شوید. با در نظر گرفتن تمام این اوصاف، بازی یک شاهکار هنری به تمام معناست. (توضیح Pixel Perfect: این اصطلاح به معنای این است که هر پیکسل در بازی، واقعا یک پیکسل از صفحه را اشغال می کند. مثلا در بازی های ۸-bitـی جدید شما یک پیکسل بزرگ می بیند که خود از تعداد زیادی پیکسل روی مانیتور تشکیل شده و در واقع یک پیکسل نیست ولی در یک بازی Pixel Perfect هر پیکسل واقعا یک پیسکل از صفحه را اشغال می کند و باعث می شود که هر چیزی در بازی بسیار خوش آب و رنگ و زیبا به نظر برسد)

Ori and the Blind Forest از نظر هنری شاهکار است

Ori and the Blind Forest از نظر هنری شاهکار است

سازندگان بازی گفته اند که آن ها نمی خواهند بازی آن ها صرفا یک بازی “هنری” به نظر بیاید. آن ها ۱۸ ماه تمام را صرف پرداخت (پولیش) گیم پلی بازی کردند و سپس شروع به کار بر روی بخش های بصری بازی نموده اند. آن ها خواسته اند که طراحی بازی شان همان طراحی ای باشد که بازی های Miyamoto را خاص می کنند.

با توضیحات بالا، شاید برای شما عجیب نباشد که بدانید مایکروسافت، از این بازی به خاطر گرافیکش حمایت نکرد. حتما می پرسید چه چیز دیگری توجه غول Redmond را به این بازی جلب کرده بود؟ جواب ساده است: کنترل بازی.

طبق گفته سازندگان بازی، سکو ها در بازی کاملا “تخت و صاف” هستند. مطمئنا در بسیاری از بازی ها دیده اید با این که سکویی به سمت پایین خم شده است، کرکتر بازی کاملا مستقیم از روی آن عبور می کند و اصلا به کج بودن سکو اهمیت نمی دهد! تخت و صاف بودن سکو ها در این بازی این مشکل را بر طرف می کند و انیمیشن های بسیار روان و زیبایی نیز برای حرکت شخصیت بازی و تغییر وضعیت او روی سکو ها طراحی شده است تا حرکت روی سکو ها بسیار دلنشین تر از بازی هایی باشد که این موارد را رعایت نمی کنند. به گفته کسانی که دموی بازی را تجربه کرده اند، حرکت در بازی بسیار سریع، زنده و نرم و روان انجام می گیرد و حس خوبی را به شما القا خواهد کرد. در این مورد اثر گرافیک خوب بازی بر گیم پلی نیز بسیار محسوس است.

بهتر است کمی هم به خود گیم پلی بازی بپردازیم. جدا از عناصر رایج این سبک، یکی از ویژگی های جالب بازی چیزی به نام Soul Link است. با استفاده از Soul Link شما بازی خود را ذخیره خواهید کرد (Quick Save) و یک معبد کوچک از جنس گُل نیز به وجود خواهد آمد که می توانید در آن به Level Up و افزایش توانایی های شخصیت خود بپردازید. این Soul Link ها در بازی چیزی مابین Bonefire در سری Dark Souls و typewriter ribbon در Resident Evil هستند. برای ایجاد Soul Link شما باید نوار انرژی خود را بالا ببرید؛ از آن جایی که این نوار با منابع محدودی افزایش پیدا می کند و علاوه بر این در مبارزات نیز نقش دارد، شما باید در ایجاد Soul Link بسیار محتاطانه عمل کنید و تنها در مواقعی که لازم است آن ها را ایجاد کنید.

برای بازی، معما های منحصر به فردی نیز طراحی شده است

برای بازی، معما های منحصر به فردی نیز طراحی شده است

سه درخت مهارتی برای شخصیت بازی طراحی شده اند. اولین درخت بر روی توانایی های مبارزه تمرکز دارد و اولین آپگرید این درخت، ضربه پرتابی شما را به یک کمبو ۳ ضرب تبدیل می کند. درخت بعدی مربوط به توانایی های حرکتی شخصیت بازی است. آخرین درخت نیز به خود Soul Link ارتباط دارد؛ مثلا یکی از آن ها باعث می شود که بدون مصرف انرژی و تنها با عبور از Soul Linkـی که قبلا بوجود آورده اید، بازی را ذخیره کنید.

یکی از بزرگ ترین ویژگی های بازی که سازندگان به آن افتخار می کنند، نداشتن Loading است. رئیس استودیو می گوید که “من واقعا از وقت های Loading متنفرم.” او در ادامه به این موضوع اشاره می کند که بعضی بازی ها با زرنگی سعی می کنند بخش های Loading را مخفی کنند. مثلا به بازیباز اجازه می دهند که در آن ها به حرکت بپردازد. اما در بهترین کیفیت بازی نباید هیچ گونه Loadingـی داشته باشد زیرا این بخش ها کاملا حس غرق شدن در بازی را از بین می برند. خوشبختانه این بازی سعی دارد که لذت غوطه ور شدن در دنیای بازی را از بازیباز نگیرد و هیچ گونه Loadingـی _احتمالا به جز Loading شروع بازی_ نخواهد داشت.

به جنگل رویا ها خوش آمدید

با توجه به همه ی آن چیزی که گفته شد، ظاهرا Ori and the Blind Forest یکی از بهترین بازی های این سبک خواهد بود. بازی می خواهد حس و حال بازی کردن Mario ها و Zelda های قدیمی را در بازیبازان زنده کند و در این راه، برخلاف نام بازی که اوری و جنگل حاموش است، سازندگان یک جنگل خوش و آب و رنگ و چشم نواز طراحی کرده اند که به راحتی هر بازیبازی را مجذوب خود خواهد کرد. با توجه به دمو های نمایش داده شده از گیم پلی بازی، می توان از کیفیت بالای آن نیز مطمئن بود و موفقیت بازی تضمین شده است. بهتر است هر چه زودتر، خود را آماده سفری زیبا و اعجاب آور به جنگل رویاها بکنید.

به جنگل رویا ها خوش آمدید

به جنگل رویا ها خوش آمدید

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا
جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا
جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا
جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا
جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا
جادوی جنگل | اولین نگاه به Ori and the Blind Forest - گیمفا