مایکروسافت در حال تحقیق بر روى سیستمى است که مشکلات ناشى از تأخیر در انتقال اطلاعات “Network Latency” را از بین ببرد
محققان مایکروسافت قابلیت جدیدی به نام “DeLorean” را معرفی کردند که می تواند با پیش بینی حرکات بازیباز در بازی، مشکلات تأخیر در انتقال اطلاعات “Network Latency” را خنثی کند و راه حلی برای این مشکل در بازی های آنلاین باشد. پیش از پرداختن به متن خبر، ابتدا به صورت مختصر با مفهوم تأخیر در انتقال اطلاعات “Network Latency” و اهمیت آن برای بازی های آنلاین آشنا می شویم.
“Latency” در دنیای اطلاعات به معنای تأخیر ایجاد شده بین زمانی است که اطلاعات برای فرستاده شدن جمع آوری می شود تا زمانی که ارسال می گردد. به زبان فنی تر، تأخیر بین زمانی که اولین بیت از اطلاعات تا آخرین آن انتقال می یابد. واحد اندازه گیری این تأخیر میلی ثانیه است و طبیعتاً هرچقدر این عدد کوچکتر باشد به معنای تأخیر کمتر است و نشان می دهد ارتباط از وضعیت بهتر و پایدارتری برخوردار است و انتقال اطلاعات سریع تر صورت می گیرد، موضوعی که برای بازی های آنلاین اهمیت بسیار ویژه ای دارد. به این دلیل که در بازی های آنلاین معمولاً حجم اطلاعات انتقال یافته در واحد ثانیه زیاد نمی باشد و با اینترنتی که حدود ۵۰ کیلوبایت به ازای هر ثانیه بتواند اطلاعات را انتقال دهد، می توان به راحتی به بازی آنلاین پرداخت به شرطی که تأخیر در ارسال اطلاعات در حدی باشد که بازی دچار کندی نشود یا این که سرور بازی قبل از این که تشخیص دهد ارتباط کاربر قطع شده است، اطلاعات را از کاربر دریافت کند. همچنین در بازی های مختلف بسته به سبک بازی، این موضوع بسیار اهمیت دارد. چه بسا در بازی آنلاین فوتبال در ضربه ی پنالتی به علت تأخیر در انتقال اطلاعات، یعنی زمان بین هنگامی که بازیکن دکمه جهت کنترلر خود را فشار می دهد تا زمانی که اطلاعات مربوط به این حرکت انتقال می یابد، توپ وارد دروازه شود.
حال که با اهمیت این موضوع در دنیای ارتباطات و بازی های آنلاین آشنا شدیم، درک می کنیم که چرا شرکت هایی مانند مایکروسافت و سونی قصد دارند با استفاده از ترفندهایی مشکلات ناشی از این تأخیر در انتقال اطلاعات را خنثی کرده و به حداقل برسانند.
با توجه به گزارش منتشر شده از مایکروسافت، سیستم حدس و گمانه زنی به کار رفته در DeLorean توانایی دارد تا ۲۵۰ میلی ثانیه تأخیر در انتقال اطلاعات را با پیش بینی و تفسیر پیامدهای احتمالی در آینده و ارسال آن ها به دستگاه کاربر پیش از فرا رسیدن آن پیشامد، پوشش دهد. این سرویس با استفاده از رفتار گذشته ی کاربر و بررسی گرایش ها و تمایلات او تلاش می کند اعمال کاربر را پیش بینی و آن ها را تفسیر کند و پیش از صورت گرفتن آن عمل آن را به دستگاه کاربر ارسال کند تا بازیباز احساس کند که بازی در مقابل اعمال او حساس تر شده است و سریع تر واکنش نشان می دهد. برای اعمالی که پیش بینی آن ها سخت تر است، DeLorean پیشامدهای احتمالی مختلف را به نوبت پردازش کرده و فقط آن احتمالی که رخ دادن آن صحیح است را نمایش می دهد.
محققان این پروژه اذعان کرده اند:
“این سرویس تجربه ای را به وجود می آورد که حساسیت بیشتر و میزان واکنش دهی بالاتری را نسبت به راه حل هایی که در حال حاضر برای حل مشکل “Network Latency” ارائه می شود را دارد. در حال حاضر حتی تأخیر در حد ۱۰۰ میلی ثانیه هم ممکن است احساس کندی در بازی (یا به اصطلاح “لگ”) را به وجود بیاورد.”
مایکروسافت DeLorean را در دو بازی Doom 3 و Fable 3 مورد آزمایش قرار داده و با توجه به بررسی های صورت گرفته بر روی کاربران و کارایی این سرویس، DeLorean در امر کاهش مشکلات ناشی از تأخیر در انتقال اطلاعات موفق عمل کرده است.
در حالی که مایکروسافت اظهار کرده توانایی کاهش مقدار پهنای باند اضافه شده به موجب انتقال فریم های خروجی احتمالی را با استفاده از فشرده کردن بهتر تصاویر ارسالی دارد، اما DeLorean به حدود ۵ برابر پهنای باند بیشتر نسبت به سیستم های استاندارد بازی های آنلاین نیاز دارد و بنابراین در حال حاضر برای استفاده ی عمومی آمادگی ندارد ولی راه حل جالب توجه و امکان پذیری برای مشکل تأخیر در انتقال اطلاعات می باشد.
راه حل سونی برای این مشکل، که نام آن PlayStation Now است و بر مبنای تکنولوژی Gaikai کار می کند، در حال حاضر در حالت بتا است.
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
نظرات
😯 تکنولوژی داری کجا میره.. 😯
“سیستم حدس و گمانه زنی” 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯
داری = داره 😯
:yes:
چقدر خوب میشه که این تاخیر در سرعت اطلاعات رو کم کنند 🙂 و بیشتر از همه برای ما ایرانی ها خوب میشه که میتونیم از این تکنولوژی برای بازی های انلاین مون استفاده کنیم :-))
ممنون بابت خبر خیلی خبر خوبی بود :yes:
دلت خوشه ها!!!! اینجا سرعت ۱۰ مگ دارن میفروشن در واقع ۲۵۶ کیلوبایت هم نیست اونوقت میگی…
چی میگی؟ :wilt: اصلا خبر رو خوندی؟ :wilt: مگه نمیبینی نوشته ( DeLorean توانایی دارد تا ۲۵۰ میلی ثانیه تأخیر در انتقال اطلاعات را با پیش بینی و تفسیر پیامدهای احتمالی در آینده و ارسال آن ها به دستگاه کاربر پیش از فرا رسیدن آن پیشامد، پوشش دهد.) 😐 و بعدش نمیبینی نوشته (حتی تأخیر در حد ۱۰۰ میلی ثانیه هم ممکن است احساس کندی در بازی (یا به اصطلاح “لگ”) را به وجود بیاورد.”) 😐 و مگه ندیدی برای بازی انلاین زده 😐 بعد شما داری از اینترنت ۱۰ مگ که ۲۵۶ کیلوبایت نیست میگی 😐 اصلا من چی میگم شما چی میگی؟ 😐 بعد این اینترنتی که من دارم سرعت انتقالش ۱۰۰ کیلوبایت به ازای هر ثانیه هست بعد شما چی میگی ۱۰ مگ ۲۵۶ کیلوبایت نیست 😐 اینو ببین تو خبر نوشته (با اینترنتی که حدود ۵۰ کیلوبایت به ازای هر ثانیه بتواند اطلاعات را انتقال دهد، می توان به راحتی به بازی آنلاین پرداخت به شرطی که تأخیر در ارسال اطلاعات در حدی باشد که بازی دچار کندی نشود) که این سیستم به مشکل تاخیر در ارسال اطلاعات کمک میکنه 😐 اونوقت شما میگی…
شگفتا 😐
حرف های شما متین! ولی ما داریم تو ایران زندگی میکنیم! من دارم میگم وقتی اینا یه نت معمولی رو نمیدن بیان این امکانات رو هم بهش اضافه کنن! تو خواب
داداش من ، برادر من ، این سیستم از طریق سرور های مایکروسافت به کنسول ارسال میشه کاری نداره شما کجا هستی ، وقتی که شما یکی از بازی های xbox رو انلاین داری بازی میکنی این سیستم خودکار حرکات شما رو پیش بینی میکنه و از سرور مایکروسافت که شما داری توش بازی میکنی به کنسول میفرسته :smirk: همین :kissed:
داداش چرا جو میدی من الان نتم ۶ مگه سرعت دانلود و اپلودمم بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کلیو بایت ( گفتم بایت بایت نه بیت ) مثل هلو هم انلاین بازی میکنم پینگم هم با شهر خودم ۱۶ میلی و با اروپا ۱۰۰ میلی و سیاتل ۱۵۰ میلیه ( سیاتل مرکز تمام سرور های انلاینه ) .
در ضمن isp کی ازش سرویس میگیرم نت ۱۰ مگ هم اراعه میده که دقیق ۱ مگابایت بر ثانیه سرعت داره
خواهشا سرعت اینترنت رو بهونه نکنید حاظر نیستید وقت بزارید یه روز بشینید یه اکانت بسازید .
درسته سرعتمون برا دانلود بازی ۴۰ گیگابایتی کمه ولی برا جابه جایی چند کیلوبایت در ثانیه زیادم هست ( هر چند که همون بازی ۴۰ گیگابایت هم ۲ روز طول میکشه ولی بالاخره دان میشه )
تو از چه شرکتی داری استفاده میکنی بگو ما هم بخریم 😐 ! من دارم از وضع ضعیف نت کشور میگم! مشکل پینگ بالا سراسری هست در کشور :-(( . شاید شما بتونی بازی کنی ولی عموم جامعه چی! 🙁 با این نت لاکپشتی :no:
از مخاطرات
من آسیاتک ماهی ۷۰ میدم وضعش افتضاحه :no: :no: :no:
دمشون گرم.خدا پدر مادرشونو براشون نگه داره :yes: 😥
جونم مایکرو :yes: سونی هم کارش درسته.
خب اومدیمو اشتباه حدس زد اون وقت تکلیف چیست 😐 ?:-) مثلا حدس بزنه من به راهم ادامه میدم ولی من یهو بپرم !!؟؟!! 😐 ?:-)
برادر من tony 😐 من شمارو خوب میشناسم ولی این حرف دیگه از شما بعید بود 😐 اگه این سیستم اونجوری که شما میگی کار میکرد که دیگه هیچی 😐
tony جان این سیستم همه ی حالات رو پیش بینی میکنه وبه دستگاه میده و بد شما حر کاری کنید اون از قبل امادس
😐 😐
ببخشید من خبرو نخوندم میشه بگید این سیستم توی آپدیت هستش یا از همونجا توی سرورهاشون فعاله 😐
این سرویس فعلاً براى استفاده عمومى عرضه نشده چون میزان مصرف پهناى باند زیادى داره.
اگه کانتر بزنیم پس لتنسی مون میشه ۲۰ 😀 خخخخ چه باحال :rotfl: