شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا
شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا
شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا
شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا

شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014

شایان شفایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا

بی شک اگر از هر بازیبازی بپرسید که مهمترین مراسم در دنیای بازی های رایانه ای چیست؟ با پاسخ E3 مواجه خواهید شد! اما گاهی اوقات، E3 آن طور که باید و شاید نمی تواند بازیبازان را راضی کند. گاهی اوقات اتفاق می افتد که مراسم های دیگر بهتر و مهیج تر از E3 باشند. شاید سال ۲۰۱۴ برای مایکروسافت کمی متفاوت تر از سال های پیش بود. به عقیده بسیاری از بازیبازان، Gamescom 2014 برای مایکروسافت به مراتب جذاب تر از E3 این کمپانی بود و قطعا یکی از مهمترین دلایل جذاب بودن آن، نمایش های زیبا از عناوین مختلف بود که بی شک یکی از بهترین نمایش ها مربوط به عنوان انحصاری Quantum Break بود. در ادامه با ما همراه باشید تا به تحلیل این نمایش بپردازیم.

quantum break cover معجون کوانتومی | اولین نگاه به quantum break

کاور رسمی بازی Quantum Break

نام: Quantum Break

ناشر: Microsoft Studios

سازنده: Remedy

پلتفرم: Xbox One

تاریخ انتشار: ۲۰۱۵

 

در کنفرانس شرکت میایکروسافت در E3 2014، بیشتر طرفداران انتظار یک تریلر گیم پلی از عنوان انحصاری Quantum Break را داشتند اما این اتفاق نیافتاد و بسیاری از طرفداران نا امید شدند. اما در کنفرانس امسال مایکروسافت در Gamescom 2014 یک تریلر ۸ دقیقه ای از گیم پلی این عنوان فوق العاده را به تماشاگران و مشتاقان ارائه داد که در ادامه قصد داریم تا نگاهی کلی بر این تریلر بیاندازیم.

همانطور که می دانید، داستان اصلی بازی، آزمایشی در شهر Riverport را روایت می کند که درباره کنترل زمان است. اما در ادامه، این آزمایش با شکست مواجه شده و سه نفر از اعضای تحقیقات که شامل Jack Joyce (شخصیت اصلی بازی)، Beth Wilder و Paul Serene (آنتاگونیست اصلی بازی) می شوند،  قدرت های ماورایی بدست می آورند. این سه نفر قادر هستند تا کنترل زمان را بدست گرفته و از آن استفاده کنند.

Quantum Break | یک عنوان انحصاری که مشتاقان زیادی دراد…

در تریلر ۸ دقیقه ای که از بازی شاهد بودیم، نکات مختلف و قابلیت های زیادی را از بازی شاهد بودیم. در ابتدای تریلر، شخصیت اصلی بازی ( Jack Joyce ) را دیدیم که در اتقی قرار داشت. صدای آژیر پلیس به گوش می رسید. در همین ابتدای تریلر متوجه یک نکته مهم می شویم: جزییات محیط بسیار زیاد است. یک اتاق شلوغ و بهم ریخته که جزییات آن بسیار دقیق کار شده است. نکته دیگری که در همین ابتدا مشخص می شود، قابلیت استفاده از برخی از اجزای محیط است. دستگاهی که در کنار اتاق قرار داشته و هنگامی شخصیت اصلی به کنار آن می رسد، نوشته ی USE خود را نشان می دهد. هر چند که نتوانستیم بفهمیم کاربرد دستگاه برای شخصیت اصلی چه بوده و اگر USE را می زدیم چه اتفاقی می افتاد، ولی پیام اصلی به بینندگان رسید و همه فهمیدند که می شود از بعضی از اجزای محیط نیز بهره برد. نکته بعدی که در همین ابتدا جلب توجه کرد، انیمیشن ها و نحوه حرکات Jack Joyce بود. شخصیت اصلی طوری آزادانه حرکت می کرد که ظاهرا از پیش هیچ برنامه خاصی برای حرکات او مشخص نشده!! شخصیت اصلی بازی بسیار طبیعی و نزدیک به واقعیت حرکت کرده و حتی در هنگام حرکت به  سمت های مختلفی نگاه می کرد. نکته بعدی که بسیار خود را نشان داد، HUD بود. شما هیچگونه HUD را مشاهده نمی کنید. به بیانی ساده تر، شما در حال تماشای یک فیلم هستید! مطمئنا این ویژگی به زیباتر شدن بازی کمک شایانی خواهد کرد.
شخصیت اصلی به پنجره ای رسید و آن را باز کرد. با باز شدن پنجره، صدای هلیکوپتری که در همان حوالی مشغول گشت زدن بود، بیشتر و واضح تر به گوش رسید. خلبان مشغول گزارش دادن به مرکز است و گزارش یک اعتراض مردمی بر روی پل شهر را می دهد. در همین لحظه است که Jack Joyce زمان را متوقف می کند و یک لحظه ی فوق العاده پدید می آید. متوقف شدن زمان با یک افکت صدایی بسیار زیبا آغاز می شود. صدایی که پیش از متوقف شدن زمان به گوش می رسد، دقیقا همان افکت صدایی است که تمامی ما انتظارش را داشتیم. رنگ بندی محیط به کلی تغییر کرده و کل محیط، رنگ آبی و خاکستری به خود می گیرد. پس از مدت کوتاهی، توقف زمان پایان یافته و همه چیز به وضع سابق خود باز می گردد. از مرکز به خلبان می گویند که پلیس ضد شورش برای جلوگیری از شورش های مردمی در راه بوده و به زودی به آنجا می رسد. Jack Joyce به راه خود ادامه می دهد. او در حال راه رفتن بر روی یک بالکن بوده و در بالای سرش، چراغ هایی رو به بالا قرار دارد. نکته خیره کننده در این صحنه این است که گرد و غبار هوا به زیبایی هر چه تمام تر خود را در نور چراغ ها نشان می دهد. بافت های بازی عالی طراحی شده اند. شخصیت اصلی از نردبانی که در همان حوالی بود پایین می آید. نکته دیگری که بسیار زیباست، نحوه هنرمندانه حرکات دوربین بازی است. حرکات دوربین در بعضی از نقاط بازی، کاملا حالت کلیشه ای را کنار گذاشته و جلوه ای شبیه به فیلم ها به بازی داده است. حرکت دوربین با عاملی دیگر که همان نبودن HUD است، دست به دست هم داده اند تا این عنوان بیش از هر عنوان دیگری شبیه به فیلم ها و واقعیت باشد. هنگامی که Jack Joyce در حال پایین آمدن از نردبان است، ماشینی را می بینیم که در پایین در حال آمدن است و سریعا خود را به منطقه می رساند.شخصیت اصلی بر روی ارتفاعی قرار می گیرد که بر روی آن، بخشی از شهر از دور پیداست. افق ها و دور نماها بسیار زیبا و واقعی اند. Jack Joyce از آن ارتفاع به پایین پریده و به سرعت کاور می گیرد و در اینجا فاز جدیدی از گیم پلی نمایان می شود.
مردی از بالای پل Jack را می بیند و شروع به داد و فریاد می کند! در این نما، از چهره Jack می توان استرس واقعی را مشاهده کرد. او استرس دارد و مدام زیر لب در خطاب به مردی که در بالای پل است می گوید: “خفه شو..!!!” اما دیگر کار از کار گذشته و سه نفری که در خودرو بودند، مسلح برای از بین بردن Jack آمده اند. حال به صحنه های اکشن بازی رسیده ایم. HUD در پایین صفحه نمایان می شود که شامل دو قسمت است. قسمت اول از تعداد تیرهای باقی مانده و بخش دوم حلقه ی زرد رنگی که برای کنترل زمان از آن استفاده می شود تشکیل شده. سه نفری که به دنبال Jack هستند، هنوز از مکان دقیقی که او پنهان شده اطلاعی ندارند. تا اینکه شخصیت اصلی با ۷ گلوله یکی از آنها را می کشد. حال دو نفر دیگر شروع به تیر اندازی می کنند. Jack کاور گرفته و تیرهای دشمنان به یک سری چوب برخورد کرده و آنها را در هم می شکند. اینجاست که تخریب پذیری بالای محیط خود را نشان می دهد. تا به اینجای تریلر مطمئنا هنوز تمام طرفداران منتظراند تا از نحوه ی کنترل زمان و چگونگی تاثیر این قابلیت در گیم پلی مطلع شوند. انتظارها به پایان می رسد. زمان متوقف شده و Jack این فرصت را پیدا می کند تا محل خود را تغییر دهد. بدون اینکه دشمنان از این مسئله مطلع شوند. در حینی که زمان متوقف شده، به تدریج نوار زرد رنگ در حال خالی شدن است. اکنون Jack در جای دیگری کاور گرفته ولی همچنان دو نفر دیگر در محل قبلی وی به دنبالش می گردند. یکی از این دو نفر در حال حرف زدن است که ناگهان Jack زمان را متوقف کرده و به سمت او می رود. نکته جالبی که در صداگذاری متوجه آن شدیم، صداگذاری زیبای بازی در زمان توقف زمان است به طوریکه اگر در هنگام توقف زمان کسی در حال صحبت باشد، سخنان و صدای او به تدریج آرام تر و کشیده تر می شود تا اینکه پس از متوقف شدن کامل زمان، دیگکر صدایی را نخواهیم شنید. شخصیت اصلی زمان را متوقف کرده و به سمت یکی از دشمنانش می دود. اینجاست که مبارزات تن به تن را می بینیم و اینکه چگونه Jack در حال دویدن و در شرایط توقف زمان، به زیبایی هر چه تمام تر دشمن خود را از بین می برد. شخص دوم شروع به تیراندازی می کند. صفحه بازی قرمز رنگ می شود که نشان از صدمه دیدن جک دارد. در اینجا قابلیت دوم از کنترل زمان خود را نشان می دهد. Jack دست چپ خود را برای یک لحظه بالا می برد و زمان تنها در منطقه ای محدود و مشخص نگه داشته می شود. سپس به سمت آخرین فرد باقیمانده ۷ گلوله شلیک می شود. نکته جالب اینجاست که هنگامی که گلوله ها به محدوده ای که در آن زمان متوقف شده است می رسند، دیگر حرکتی ندارند و مسیر گلوله با خطوط نارنجی رنگی مشخص شده و در هوا معلق است. سپس همه چیز به حالت عادی باز گشته و هر ۷ گلوله با یکدیگر به نفر سوم برخورد می کند.

لحظات اکشن و تیراندازی هایی که در تریلر مشاهده شد بسیار زیبا بودند.

شخصیت اصلی بازی به حرکت خود ادامه می دهد. در کنار، خودرویی پارک شده که چراغ هایش روشن است. در نور چراغ خودرو، هاله ای از حرکت گرد و غبار به وضوح قابل دیدن است که این مسئله باز هم قدر گرافیکی و بافت های بازی را به رخ می کشد. حال در فضای باز هستیم و جالب اینجاست که در محیط های باز، جزییات هم به مراتب بسیار بیش از پیش شده و حال جزییات بازی بسیار زیاد است. حال نبرد دیگری رخ می دهد. چند مفر دیگر می آیند و به سمت Jack  تیراندازی می کنند. باز هم Jack  کاور می گیرد و باز هم تیر اندازی ها و تخریب شدن اجزای محیط، نوید یک تخریب پذیری قابل قبول را می دهند. حال ویژگی دیگری را مشاهده می کنیم. قابلیتی که بازیباز در آن می تواند آزادانه، بدون نشانه گیری تیراندازی کند. مطمئنا در این روش دقت تیراندازی کمتر می شود ولی این قابلیت در بعضی جاها واقعا مفید و کارآمد است. حال در اینجا باز هم تخریب پذیری محیط را شاهد هستیم که چگونه بازیباز می تواند با شلیک کردن به بشکه ها آن را منفجر کند. نکته جالبی که به وضوح در تریلر مشخص است این است که بازیباز نبض بازی را در دست دارد. Jack  با قدرت هایی که دارد قدرت را کاملا در دست دارد و دشمنان او نمی توانند در برابرش کاری کنند. درگیری ها با چند انفجار و توقف زمان ادامه می یابد تا اینکه شخصیت اصلی به کلی محیط را از دشمنان خود پاک می سازد. مشکل کوچکی که در اینجا شاهد آن بودیم، سایه زنی پشت بشکه ی منفجر شده بود که می لرزید و محو می شد. امیدواریم تا زمان انتشار بازی این مشکل برطرف شود.
Jack  در راه رسیدن به پل اصلی است که در راه، صدای فریاد و تیراندازی را می شنود. اینجاست که تصادف عظیمی رخ داده و کامیونی از پل در حال به پایین پرت شدن است که Jack  در اینجا زمان را به کلی متوقف می کند. حال بازیباز بدون اینکه نگران اتمام نوار زرد رنگ کنترل زمان باشد، می تواند در حالت توقف مطلق زمان حرکت کند. محیط در سکوتی مطلق غرق شده است. مطمئنا هر کسی که این صحنه را ببیند، حس و حال عجیبی تمامی وجودش را فرا خواهد گرفت. تمام صداهایی که وجود دارد، همانند صدای قدم های جک Jack، همه و همه اکو دارند. صداها با یک پژواک مخوف همراه هستند، بعضی از اجزای محیط در هوا معلق اند که Jack  با رسیدن به آنها، با دستش آنها را کنار می زند. تمامی این موارد به بازیباز و یا به بیننده، این حس و حال را القا می کند که واقعا زمان معنا ندارد. حتی جرقه های حاصل از برخورد کامیون با میله های کنار پل، در هوا معلق مانده که این مسئله نیز، قدرت گرافیکی و همچنین طبیعی بودن محیط را نشان می دهد. جلوتر، سربازانی را می بینیم که به مردم بیگناه شلیک کرده اند و وقتی که به مردم نزدیک میشویم، به صورت آهسته صدای آنها را خواهیم شنید که این مسئله اطلاعاتی را در مورد اتفاقی که افتاده است در اختیارمان می گذارد. Jack به راه خود ادامه داده و حال به آخرین بخش تریلر می رسیم.
در حالی که زمان متوقف شده است، شخصی در لباس مکانیکی که همانند یک رباط است، به سمت Jack جک می آید و خودرویی را به سمت او پرتاب می کند. اینجاست که در شرایط توقف مطلق زمان باید با دو نفر در لباس های مکانیکی مبارزه کرد. این نبرد کمی متفاوت با دیگر لحظات اکشنی بود که در بازی شاهد آن بودیم. در اینجا، تیرهای دشمنان نیز به صورت آهسته به سمت Jack می آمد. شخصیت اصلی بازی، به صورت معمولی و شلیک گلوله های پی در پی، دشمن اول خود را از بین می برد و نفر دوم را با قابلیتی دیگر که باز هم دستکاری زمان است نابود می کند. Jack یک خورو که در هوا معلق است را دستکاری کرده که در حالت توقف زمان، به سمت شخص دوم پرتاب شود. انفجار عظیمی رخ داده و سپس موسیقی آرام و بسیار زیبایی شنیده می شود. صحنه هایی پراکنده از بازی را مشاهده می کنیم که همه و همه نوید یک عنوان متنوع و فوق العاده را به ما می دهد. موسیقی بسیار زیبایی را می شنویم و سپس تریلر با لوگوی Remedy به پایان می رسد.

دشمنانی که شکست دادنشان آسان نبود!

تریلر منتشر شده بسیار زیبا و سرشار از نوآری بود. جزییات محیط، صداگذاری، انیمیشن ها و بافت ها، همه و همه بسیار عالی و نزدیک به واقعیت کار شده بودند. ضعف های بسیار جزیی هم در تریلر وجود داشت اما باید به این نکته توجه کرد که این بازی هنوز زمان زیادی را تا انتشار در اختیار دارد و مطمئنا این ضعف ها برطرف شده و کیفیت کلی بازی از آنچه که دیدیم، بیشتر نیز خواهد شد.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا
شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا
شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا
شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا
شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

شکست زمان | تحلیل نمایش Quantum Break در Gamescom 2014 - گیمفا