فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا
فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا
فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا
فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا

فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014

علیرضا مرادی
۱۳:۱۰ ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا

هنوز هم افرادی هستند، که فارکرای ۳ را بازی می کنند و با به پایان رساندن چندباره آن لذت می برند. گیمرانی که عاشقانه نسخه سوم این بازی را دوست داشتند و شاید بیشترین پیشرفت یک بازی از یک نسخه به نسخه بعدی را در این بازی دیدیم. محیط وسیع و پرجذابیت آن باعث می شد، تا هر بار گشتن در آن تنوع داشته باشد. شوتینگ زیبا، رانندگی، شکار، داستان همه و همه دست به دست هم داده بودند، تا این بازی را به یک بازی فراموش نشدنی تبدیل کنند. حال گیمران انتظار یک بازی فراموش نشدنی دیگر را از یوبیسافت دارند، بازی که بتواند، آن ها را ساعت های زیادی سرگرم کند. مطمئنا این گونه نیز خواهد بود و جذابیت های بصری این نسخه بسیار بهتر از نسخه پیشین خواهد بود. سازندگانی که نقاط قوت بازی قبل را در این نسخه حد اعلی رسانده اند، از ویژگی های طبیعی متنوع تر گرفته تا حیوانات بیشتر و اسلحه های پرزرق و برق تر و از همه مهم تر بخش چند نفره بسیار پویا که می تواند بازی را مهیج تر کند.

 

Far Cry 4 box art.jpg

کاور بازی Far Cry 4

سازنده: Ubisoft
ناشر: Ubisoft
پلتفرم: Pc, Xbox 360, Xbox one, Ps3, Ps4
تاریخ انتشار: ۱۸ نوامبر ۲۰۱۴
سبک: First Person Shooter, Action Adventure

داستان بازی روایت گر بخشی از زندگی Ajay Ghale است، که برای پخش کردن خاکستر مادر مرحومش به زادگاهش تبت بازگشته است، اما در این مسیر درگیر جنگ های داخلی تبت می شود و مسیر زندگی اش عوض می شود. جنگ هایی که هیمالیای سفید و برفی را گلگون خواهند کرد و کایرت سرزمینی که در آن جنگل و کوه و دشت در هم تنیده شده اند و قرار است میزبان ماجراجویی های آجای (البته، به همراه ما) باشند. پاگان مین مسبب بدبختی های مردم نپال است. او حاکمی زورگو و مستبد است و می بایست متوقف شود. آجای فردی است، که بازنمی تابد و برای نجات هموطنانش تفنگ به دست می گیرد و وارد جبهه مردمی می شود. حضور واس و شخصیت او در نسخه قبل باعث شده بود، تا بازی زیباتر گردد. در این نسخه سازندگان باز هم همین رویه را تکرار کرده اند و پاگان مین قرار است، این نقش را ایفا کند. او دیوانه بازی است و دیوانگی او از عواملی است، که سازندگان روی آن حساب ویژه ای کرده اند. فردی که لباس صورتی رنگ می پوشد و این کاملا با خشونت و خون ریزی تناقض دارد و این تناقض می تواند در بازی مشخص گردد. او که اصالتی چینی دارد، یک عصیان گر است و خواب و خوراک را از مردم کایرات بریده است، او از قتل و تجاوز واهمه ای ندارد و همه کار می کند، تا به اهداف شومش برسد. داستان بازی کاملا خطی دنبال نمی شود و گیمران مثل نسخه قبل می توانند در بین هر مرحله و ماموریت به خودشان استراحت دهند و کمی در محیط جهان باز بازی به گردش بپردازند.

image far cry 4 25965 2949 0001

بازی در بخش های متنوعی جریان پیدا می کند، از قله های پربرف هیمالیا گرفته تا کوهپایه هایی که زمین های کشاورزی و روستاها در آن وجود دارد.

جملاتی از سازندگان بازی راجع به پاگان مین: تعریف شما از دیوانگی چیست؟ بدون شک شما Vass را اوج دیوانگی می دانید. اما باید به شما بگویم که ماجرا بسیار فراتر از این حرف هاست. قدم اول برای ساخت شخصیت تازه یعنی Pagan Min درک دیوانگی بود. و درک دیوانگی احمقانه ترین خواسته ممکن است! گیج شده اید؟ منظورم کاملا واضخ است. دیوانگی یعنی بی معنی بودن و بی حد و اندازه بودن. پس اگر بخواهیم دیوانگی را بشناسیم تلاشی بیهوده کرده ایم. زیبایی دیوانگی در ناشناخته بودن آن است. اما با درک این مفهوم که دیوانگی فراتز از هر اندازه ای است می توان اوج آن را درک کرد. در این شخصیت تازه ما اوج دیوانگی را رقم خواهیم زد اما بدون شک از او نیز دیوانه تر وجود دارد و این رابطه تا ابد ادامه خواهد داشت. این همان چیزی است که باید درک کنید.
در نمایشی که در گیمزکام از این بازی دیدیم، کایرت را بسیار وسیع و با ویژگی های طبیعی فراوان مشاهده کردیم. کوه های سر به فلک کشیده، مقرهای دشمنان، حیوانات ریز و درشتی که هر یک می تواند چالشی برای پیش برد بازی شود. فیل ها می توانند، بسیار نقش حیاطی در بازی داشته باشند. در تریلرهای فراوانی که از بازی منتشر شده اند، شخصیت اصلی بازی سوار بر فیل بوده است و از روی فیل به استحکامات دشمنان حمله کرده است. فیل ها می توانند با خرطومشان دشمنان را به اطراف پرتاب کنند، که در بخش هایی از بازی تاثیر بسزایی خواهند داشت.
در بازی مخفی کاری هم نقش مهمی دارد، همان طور که در نسخه قبل هم این گونه بود و مخفی کاری پیش بردن بازی بسیار لذت بخش تر از زمانی بود، که پر سرو صدا و با شلوغ کاری فراوان بازی را پیش می بردید. پرتاب چاقو، شلیک کردن با Crossbow که در این نسخه به بازی اضافه شده است و خفه کردن که از دیگر راه های مخفی کاری هستند. از دیگر ابزار جدید بازی، وسیله ای است، که با آن می توانید از کوه ها و صخره های بلند هیمالیا بالا بروید و مسیرتان را باز کنید. در ابتدا که بازی معرفی شد و متوجه شدم که بازی در هیمالیا جریان دارد، این موضوع را فهمیدم که بازی باید برخلاف نسخه قبل از ناهمواری های بسیاری برخوردار است. سازندگان بازی هم برای جلوگیری از مشکلات گیم پلی این ابزار کوهنوردی را در بازی قرار داده اند. سازندگانی که خودشان به شخصه به تبت رفته اند و این سرزمین را به چشمان خود دیده اند و خوب می دانند، طبیعت زیبای جنوب آسیا به چه شکل است.

image far cry 4 25965 2949 0012

حیوانات بسیاری در بازی حضور دارند و به احتمال زیاد همان نقش بازی قبلی را ایفا می کنند و باعث ارتقا آجای در بخش های مختلف می شوند.

یکی دیگر از ویژگی های جدیدی که در نمایش گیمزکام دیدیم، این بود که بازی در بخش های متنوعی جریان پیدا می کند، از قله های پربرف هیمالیا گرفته تا کوهپایه هایی که زمین های کشاورزی و روستاها در آن وجود دارد،. ( باید دانست، که تبت در تمام مناطق از ارتفاع بالاتری نسبت به سطح دریا دارد. سرزمین افسانه ای شانگری لا هم در بازی وجود دارد، که در آن می بایست، با ببر سفید افسانه ای منطقه مبارزه کنید. بومیان این سرزمین با ظاهری عجیب و متعلق به قرن ها پیش حضور دارند. به نظر می رسد، که این سرزمین در توهم و خیال آجای باشد. سرزمینی که برخلاف دیگر بخش های کوهستانی کایرت که با رنگ های سرد آذین بسته شده اند، با رنگ های گرم طراحی شده اند.
از آن جایی که یوبیسافت همکاری های وسیعی با سونی انجام می دهد، این بار هم بخش انحصاری را برای دارندگان پلی استیشن قرار داده است. در این بازی گیمر می تواند در هر بخش از بازی (جز در برخی مراحل اصلی) دیگر دوستانش را به بازی خودش بیاورد و با یک دیگر به انجام مراحل بپردازند. چترسواری و هلی کوپتر سواری هم به صورت دونفره امکان پذیر است و آتش زدن و به خون کشیدن دشمنان به صورت دو نفره مطمئنا هیجان بیشتری دارد. چتر سواری به صورت تک نفره هم در برخی از مراحل موجود است و آجای می تواند از قله های مرتفع رشته کوه هیمالیا به پرواز در بیاید و سفر پرمخاطره ای را برای خودش و (همچنین ما) به وجود آورد.
حیوانات بسیاری در بازی حضور دارند و به احتمال زیاد همان نقش بازی قبلی را ایفا می کنند و باعث ارتقا آجای در بخش های مختلف می شوند. مطمئنا فیل مهم ترین حیوان بازی است، که جثه بزرگش از فواصل بسیار دور پیدا می شود. در کل فیل ها حیواناتی هستند، که جذابیت خاصی دارند و استفاده از آن ها در انجام مراحل باعث هیجان انگیزتر شدن بازی می شود. رم دادن گله های فیل ها به سوی پایگاه های دشمن هم در بازی وجود دارد، که می توانید دشمنان را زیرپای آن ها له کنید. کرگدن و ببر و گاو وحشی هم در بازی وجود دارد، اما امیدوارم شاهد حضور پرندگان بزرگ هم در بازی باشیم و شکار آن ها هم جزو ملزومات بازی باشد، زیرا شکار پرندگان در هوا می تواند چالش برتری باشد.
گرافیک بازی هم به مانند نسخه قبلی می تواند، بدرخشد. گرافیک نسخه قبلی که طرفداران برای تعریف از آن می گفتند، که می توانید در آن علف ها و چمن ها را یکی یکی بشمارید. کیفیت بافت ها و نورپردازی در بازی حرف اول را می زد. البته، ایراداتی همچون نادیده گرفته شدن پای شخصیت بازی هم در بازی وجود داشت، که امیدواریم در این بازی وجود نداشته باشد.

image far cry 4 25965 2949 0008 2

چیزی در حدود سه ماه دیگر تا انتشار بازی باقی مانده است و همه امیدواریم که یک بازی اکشن اول شخص بسیار زیبا به همراه داستانی گیرا را شاهد باشیم. البته، یوبیسافت سابقه بدی در ساخت بازی های پرزرق و برق ندارد، اما سابقه بدقولی و به نوعی پیچاندن گیمران را به خصوص در بازی watch dogs دارد، که امید می رود این شرکت از گذشته درس خوبی گرفته باشد و این بار بازی به گیمران عرضه کند، که توان رقابت با دیگر بازی های بزرگ سال را داشته باشد و رقیبی باشد برای کسب عنوان بهترین بازی سال. این بازی پتانسیل های بالایی دارد و با کمی افزودن نوآوری می تواند، به یکی از شاهکارهای سال تبدیل شود. از آن جایی که ممکن است، مدت زمان بازی طولانی شود، سازندگان باید برای خسته کننده نشدن بازی هم تلاش هایی بکنند، که به عقیده من مهم ترین فاکتور برای موفقیت بازی است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا
فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا
فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا
فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا
فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فیل علیه ببر | تحلیل نمایش Far Cry 4 در Gamescom 2014 - گیمفا