لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا
لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا
لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا
لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا

لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport

عرفان خورسند
۱۲:۰۰ ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا

این روز ها بازار عناوین شبیه ساز رانندگی بسیار داغ است و طی چند سال گذشته شاهد بازی های بسیار خوبی در این سبک بوده ایم. یکی از این عناوین Race Driver Grid یا به اختصار Grid بود که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و توانست که نظر های بسیاری را به خود جلب کند. گیم پلی هیجان انگیز، تنوع زیاد اتومبیل ها و تلفیق سبک آرکید و شبیه ساز از نکات برجسته ی این بازی بودند که باعث شدند تحسین های زیادی از جانب منتقدین و همچنین فروش و بازخورد بسیار خوب از طرف بازیبازان نصیب Codemasters شود. پس از یک وقفه ی ۵ ساله این شرکت نسخه ی دوم Grid را هم روانه ی بازار کرد که علیرغم پیشرفت هایی که داشت چندان نتوانست به اندازه ی نسخه ی اول بدرخشد. دلیل آن هم المان های جدیدی بود که  تا حدودی از جانب سازنده رویشان کم کاری شده بود و همچنین اکثر بخش های بازی دست نخورده باقی مانده بود. حال پس از گذشت یک سال از انتشار نسخه ی دوم، Codemasters باز هم دست به کار شده و نسخه ی جدیدی از این فرانچایز پر طرفدار را عرضه کرده است. Grid Autosport آمده که باز هم ثابت کند می تواند تعادل بی نظیر میان آرکید و شبیه ساز برقرار و زودتر از رقبا از خط پایان عبور کند.

grid autosport

کاور رسمی بازی Grid Autosport

نام بازی: Grid Autosport

سازنده: Codemasters

ناشر: Codemasters

موتور: ۳ EGO  

پلتفرم: PC/X360/PS3

سبک: ریسینگ

تاریخ عرضه: ۲۴ ژوئن ۲۰۱۴

نمی توان GA را یک بازی شبیه ساز محض قلم داد کرد. در واقع این بازی تلفیقی است از اتفاقات غیر واقعی و بزرگنمایی شده ی بازی های ریسینگ فان و آرکید و جو سنگین و دشوار شبیه ساز های خالص؛ درست همانند نسخه های قبل این سری. چیزی که در این قسمت تغییر کرده تمرکز بازی فقط و فقط روی مسابقه و حذف کردن بخش داستانی است (که هر چند نقش پر رنگی هم در نسخه ی قبلی بازی نمی کرد). بازی از حالت تمرکز روی مسابقات خیابانی خارج شده و اکنون ۵ مود مسابقه ای در بازی وجود دارد. Touring، Open-Wheel، Endurance، Tuner و Street. محدودیتی در انتخاب مسابقات وجود ندارد و شما می توانید بازی را در هر دسته ای که دوست دارید ادامه دهید اما برای آزاد کردن مود ویژه ی Grid Grand Slam  باید در هر مود پیشرفت کنید. این مود ویژه خود تلفیقی است از هر ۵ مود بازی در قالب تیم اصلی بازی که Ravenwest نام دارد. پس از ورود به هر دسته و آغاز یک فصل جدید، به شما پیشنهاداتی از تیم های مختلف ارائه می شود که شامل جزییات قرار داد، آبجکتیو ها و ماشین های در نظر گرفته برای هر مسابقه می شود. تنوع بسیار خوبی در تیم هایی که قصد استخدام کردن شما را دارند وجود دارد و بسته به میزان XP که برایتان در نظر می گیرند وظایفی را هم در طول مسابقه بر دوش شما خواهند گذاشت. دو نوع از این گونه وظایف وجود دارد: نوع اول وظایف تعیین شده توسط تیم است که می گوید بایستی فصل را با چه رتبه ای به پایان برسانید و همچنین چه شخص خاصی از تیم رقیب را شکست دهید. نوع دوم آبجکتیو های مختص به اسپانسر هاست که تنوع زیادی دارند و چالش های زیادی برای محقق کردن آن ها باید طی شود. مانند اول بودن در تمام طول مسابقه، آسیب نزدن به اتومبیل در طول فصل و… . یک نکته ی آزار دهنده در کار های تیمی GA، هم تیمی های شما هستند. هنگام بررسی کردن پیشنهادات می توانید وضعیت هم تیمی هایی که شما را در طول مسابقه همراهی خواهند کرد را هم ببینید و میزان دقت، تجربه، قدرت تصمیم گیری و… به همراه یک بیوگرافی کوچک از آن ها را مشاهده کنید. متأسفانه این هم تیمی ها از هوش مصنوعی بسیار ضعیفی بهره می برند و در اکثر مسابقات در رده های آخر قرار می گیرند. از آنجا که فاصله ی میان دو راننده از یک تیم امتیاز منفی به حساب می آید، اگر شما اول هم شوید باز هم در رده بندی تیمی نمی توانید رتبه ی خوبی کسب کنید چرا که هم تیمی شما امتیاز کلی تیم را پایین می آورد. هوش مصنوعی رقبا اما بسیار خوب است و بسته به شرایط مختلف رفتار های متفاوتی از آن ها شاهد خواهید بود.

هر فصل از ۲ تا ۶ مسابقه  دارد که برخی مسابقات اصلی فصل هستند و برخی دیگر در قالب یک Special Event برای بدست آوردن XP بیشتر جدا از فعالیت های تیمی. در تمام مسابقات می توانید قبل از آغاز ۱۰ دقیقه تمرین کنید تا با وضعیت پیچ و خم های پیست آشنا شوید. در اکثر مسابقات هم یک مرحله ی زمان گیری وجود دارد که می توان با شرکت در آن ها و ثبت بهترین زمان، مسابقه را در خط اول آغاز کرد. نکته  جالب در این مرحله عدم امکان ریستارت کردن است که باعث می شود به خوبی تمام دقت و تمرکز خود را روی آن بگذارید تا مسابقه را در مکان خوبی آغاز کنید. FlashBack که از مشخصه های اصلی سری Grid است همچنان در این نسخه هم وجود دارد و می توانید در مواقع نیاز ده ثانیه به عقب برگردید و اشتباهات خود را جبران کنید. بسته به اینکه چه درجه ی سختی را انتخاب می کنید تعداد این فلش بک ها هم تغییر می کند و در درجات سختی بالاتر به کلی حذف می شود تا کار بیش از پییش سخت شود. خوش بختانه آزادی عمل فراوانی در تعیین سختی بازی تان وجود دارد و می توانید هر چیزی را نسبت به علاقه تان تغییر دهید. حتی می توانید برای سخت و هیجان انگیز تر کردن بازی HUD را هم به کلی حذف کنید!

autosport multiplayer 04

حالت Open-Wheel که مختص به مسابقات فرمول ۳ بوده شباهت زیادی به بازی F1 خود کد مسترز دارد. اگر چه در جزییات و اتومبیل ها هرگز به پای آن نمی رسد.

دسته بندی های GA تنوع بسیار خوبی به این عنوان بخشیده اند  و باعث می شوند که پس از پایان هر فصل انتخاب وسیعی در مقصد بعدی خود داشته باشید. سخت ترین این مود ها به جرأت مود Endurance می باشد که در واقع مسابقات طولانی مدت با مسافت های بسیار طولانی و با اتومبیل های قدرتمند است. در طول مسابقه که از ۸ دقیقه به بالا به طول می انجامد بایستی با رقیبان سمج خود مسابقه دهید و در عین حال باید نیم نگاهی به وضعیت تایر های خود داشته باشید چرا که این تایر ها در طول مسابقه کم کم مستهلک می شوند و اگر مثلاً از آسفالت پیست خارج شوید و یا دریفت کنید شانس این که در دقایق پایانی مسابقه بترکند بسیار بالا می رود. چیزی که اینجا نبودش بسیار در ذوق می زند عدم امکان تعویض تایر و تزریق سوخت در حین مسابقات است. این چیزی است که در اکثر بازی های ریسینگ شبیه ساز (حتی در دوران PSOne!) وجود داشته و واقعاً عجیب است که Codemasters چنین قابلیتی در بازی تعبیه نکرده است. هر از چند گاهی چنین رفتار های عجیبی از این سازنده که ید طولایی در ساخت عناوین ریسینگ دارد سر می زند و این اولین باری نیست که چنین چیزی را از آن ها می بینیم. بعنوان مثال عدم قرار دادن دوربین خلبانی در نسخه ی دوم همین بازی. قابلیتی که خوش بختانه دوباره به این سری بازگشته اما به شکلی کاملاً ناقص و نا امید کننده. در مورد آن در بخش گرافیک بیشتر توضیح خواهیم داد.

حالت Open-Wheel که مختص به مسابقات فرمول ۳ بوده شباهت زیادی به بازی F1 خود کد مسترز دارد. اگر چه در جزییات و اتومبیل ها هرگز به پای آن نمی رسد. کوچک ترین برخورد با اتومبیل های رقبا در این مود باعث آسیب دیدن شدید اتومبیل شما می شود به طوریکه حتی ممکن است از ادامه ی مسابقه باز بمانید. مرحله ی زمان گیری در این مود اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند چرا که آغاز کردن مسابقه در جایگاه آخر کار را برای اول شدنتان بسیار سخت می کند و شانس اینکه در مسیر اول شدن با سایر رقبا برخورد داشته باشید را افزایش می دهد. هندلینگ اتومبیل های این مود واقعاً بی نظیر است. اتومبیل فوراً با کوچک ترین گاز دادن شتاب می گیرد و با کوچک ترین ترمزی هم کاهش شدید سرعت پیدا می کند. به همین دلیل هنگام پیچیدن بایستی بسیار دقت کنید چرا که احتمال بیش از حد پیچیدن و به اصطلاح Over Steering در اتومبیل های این مود بیشتر از سایر مود هاست.

تیم razer حضور فعالی در این بازی دارد و معمولاً پیشنهادات خوبی هم به شما می دهد

تیم Razer حضور فعالی در این بازی دارد و معمولاً پیشنهاد های خوبی هم به شما می دهد

در مود Tuner اما قضیه کمی فرق می کند. این مود خود شامل دو بخش دریفت و Time Trial است و بیشتر جنبه ی فان و سرگرمی دارد. اغلب اتومبیل های این مود سنگین، قدیمی و تقویت شده برای دریفت هستند و از آنجا که ماشین های ژاپنی در این کار زبان زد اند اغلب اتومبیل های این مود را هم ماشین های کمپانی های مزدا، هوندا و نیسان تشکیل می دهند. دریفت کردن در این مود واقعاً لذت بخش و در عین حال آسان است و با وجود سختی دیگر مود ها، نوعی تناقض را در بازی ایجاد می کند. متأسفانه بخش Time Trial از جذابیت کافی برخوردار نیست و بیشتر شبیه همان مراحل زمان گیری است. سنگینی و کندی اتومبیل های این مود هم بیش از پیش از جذابیت آن می کاهد. اگر چه شبیه سازی عملکرد اتومبیل های Muscle در این مود واقعاً تحسین برانگیز است و به خوبی می توانید وزن زیاد و تنبل بودن آن ها را حس کنید. فیزیک اتومبیل های دریفت اما با واقعیت فاصله زیادی دارد و به نوعی بسیار بزرگ نمایی شده (شاید چون این بخش بیشتر برای فان است تا شبیه سازی). هر چند این غیر واقعی بودن به هیچ وجه به لذت بخش و هیجان آور بودن آن ضربه ای وارد نمی کند.

Touring مسابقات مربوط به اتومبیل های جاده ایست که برای مسابقات پیستی دست کاری و تقویت شده اند. اغلب اتومبیل های این مود ماشین های معمولی از کمپانی های معروفی همچون مرسدس بنز، آئودی و فورد هستند و این حس معمولی بودن آن ها به خوبی در بازی به بازیباز منتقل می شود. طراحی بی نظیر این اتومبیل ها به خوبی ایجاد تمایز میان آن ها با ماشین های دیگر مود ها می کند و در عین حال هنرمندی سازندگان بازی را به رخ می کشد. این مود شاید معتاد کننده ترین مود این بازی باشد که شاید تا مدت ها از بازی کردن آن خسته نشوید. به دلیل اینکه این مسابقات در قالب Circuit و در پیست هستند، سازندگان وقت زیادی صرف طراحی پیست های واقعی و غیر واقعی کرده اند و این بار شاهد ۱۳ یست واقعی هستیم (در نسخه ی دوم این تعداد ۵ تا بود).

می رسیم به آخرین مود بازی یعنی Street. اتومبیل های این مود طیف وسیعی از خودرو ها را تشکیل می دهند و از ماشین های ضعیفی همچون فولکس واگن گلف گرفته تا بوگاتی ویرون در این مود تنوع اتومبیل وجود دارد. لوکیشن های واقعی از شهر های دوبی، بارسلونا، شیکاگو، پاریس، واشنگتون، دیترویت، و سان فرانسیسکو در این بازی گنجانده شده که بایستی گفت طراحی فوق العاده ای دارند.  هیجان این مود به دلیل پیچ و خم های نامتعارف و بعضاً ۹۰ درجه و همچنین حضور نزدیک جمعیت در کناره های خیابان ها واقعاً بالاست و با وجود مسیر های تنگ و رقبای قوی، اول شدن در این مسابقات سخت و طاقت فرساست. کد مسترز با اتشار بازی خیابانی محور Grid 2 اکنون دیگر تجربه ی بالایی در ساخت اینگونه مسابقات دارد و این تجربه بسیار به نفع بازی جدیدشان تمام شده است. طراحی ساختمان ها و جزییات شهر چشم نواز است و ممکن است که حتی بنا های معروف برخی شهر ها مانند کاخ سفید در واشنگتن را هم بتوانید ببینید.

پاریس و برج معروف ایفل

پاریس و برج معروف ایفل

سری Grid همیشه عملکرد بسیار خوبی در زمینه ی گرافیک داشته و GA هم از این قائده مستثناء نیست. نور پردازی و سایه زنی در این بازی فوق العاده است و بازتاب های نور از روی بدنه ی اتومبیل ها بسیار زیبا کار شده اند. جزییات پیست ها بسیار چشم نواز هستند و از ترک های آسفالت گرفته تا برجک ها و صندلی های تماشاچیان پیست ها طراحی بسیار خوبی دارند. اوج هنر طراحی پیست ها در این بازی را می توان در پیست Okutama دید که در یک کلام فوق العاده است. این پیست که در میان طبیعت کوهستانی ژاپن قرار دارد به شکل واقعاً تحسین برانگیزی در بازی گنجانده شده و آب و هوای ابری آن در کنار کوه ها و جنگل های خارج پیست شما را در جایتان میخکوب می کند.

در کنار تمام نکات مثبت پیست ها، متأسفانه باید طراحی بد تماشگاران را هم بیان کرد که علیرغم اینکه رفتار آن ها در کنار پیست و در جایگاه تماشاچیان جالب به نظر می رسد اما از لحاظ بصری بسیار ضعیف کار شده اند و اگر از نزدیک به آن ها نگاه کنید می توانید لبه های تیز اجزای بدن آن ها را ببینید. هر چند به دلیل اینکه در اکثر مواقع با سرعت از کنارشان رد می شوید چندان به چشم نمی آیند و ضربه ی مهلکی به طراحی خوب پیست وارد نمی کنند.

okutama

Okutama

طراحی اتومبیل ها بسیار خوب است و به مدل واقعی آن ها شباهت زیادی دارد. در کنار طراحی خوب اتومبیل ها باید جزییات جالب متعلقاتی که به آن ها اضافه شده همچون نقش و نگار ها، Body Kit ها و اسپویلر ها را هم در نظر گرفت که زیبایی آن ها را دو چندان کرده است. همانطور که گفته شد زاویه ی دید خلبانی یا همان داخل ماشین دوباره به این سری بازگشته ولی متأسفانه به شکلی نا امید کننده. هیچ گونه از جزییات داخل ماشین به دلیل تار بودن تصویر در این زاویه قابل مشاهده نیستند و سازندگان به نوعی کم کاری خود در دادن جزییات به داخل ماشین را با تار کردن تصویر مخفی کرده اند. از این رو باعث شده اند که کلاً بیخیال دوربین داخل ماشین شوید و به طور عادی از خارج کار را دنبال کنید.  باگ هایی هم بعضاً در طول بازی دیده می شوند به خصوص در هنگام آسیب دیدن اتومبیل. تخریب پذیری به طور کلی خوب است اما نه به خوبی سایر رقبا. شاید اگر زیاد به جزییات ماشینتان دقت نکنید، نحوه ی تخریب پذیری و اثرات ضربه هایی که به اتومبیلتان وارد می شود را نبینید ولی کافی است کمی ریزبینانه تر نگاه کنید تا به ایرادات کار پی ببرید. هنگام سایش اتومبیل با دیواره ها، ممکن است رنگ جا هایی که کوچکترین تماسی هم نداشته اند برود و یا در هنگام برخورد جا هایی از ماشین غر شود که که ضربه به آن وارد نشده است. هر چقدر که تخریب پذیری ایراد دارد، اثرات آن بر عملکرد اتومبیل بی نقص است. برخورد ها به هر شکلی اثر خود را روی ماشین می گذارند و دردسر ساز می شوند. مثلاً ممکن است انحراف به طرفین پیدا کنید یا در تعویض کردن دنده دچار مشکل شوید. بنابراین باید در حین رانندگی به خوبی دقت کنید. گاهی ممکن است اجزایی که از ماشینتان جدا شده اند را میان زمین و هوا ببینید که متأسفانه این موارد کم هم نیستند و بیشتر مواقع دیده می شوند. همچنین اتومبیل ها به راحتی از داخل این اجزاء رد می شوند و جرمی برایشان در نظر گرفته نشده است. امکان ایجاد تغییر در ماشین تنها محدود به تیونینگ و آپگرید های اندک است و همچون نسخه ی قبلی نمی توان در رنگ و نقش و نگار های اتومبیل تغییر ایجاد کرد. حتی همان تیونینگ های محدود هم به ماشین های اندکی اختصاص دارند و سازندگان مانور زیادی روی این بخش نداده اند.

رفتار هر اتومبیل نسبت به سایرین کاملاً قابل تمایز است و به هیچ وجه شامل یکنواختی در وزن، هندلینگ و ترمز خودرو های مختلف نیستیم. خوش بختانه سازندگان ایراداتی که به سیستم هندلینگ TrueFeel در بازی قبلی وجود داشت را برطرف کرده اند و اکنون شاهد یک هندلینگ عالی که تلفیقی است از خیال و واقعیت هستیم. اگر چه در این نسخه بیشتر حالت شبیه ساز به خود گرفته و بایستی بیشتر نسبت به زمان ترمز زدن، پیچیدن و گاز دادن دقت به خرج دهید.

در این میان بایستی به طراحی ضعیف HUD بازی هم اشاره کرد که با اینکه طراحی مینیمال و ساده ای دارد اما در شرایط مختلف مثلاً در هوای آفتابی ممکن است به دلیل رنگ سفیدشان دیده نشوند و کار را کمی سخت کنند. ایراداتی که در اثر برخورد ها به وجود می آیند در سمت راست و پایین صفحه نمایش داده می شوند و طراحی جالب و ساده ای هم دارند.

gsrnp4s

در این میان بایستی به طراحی ضعیف HUD بازی هم اشاره کرد که با اینکه طراحی مینیمال و ساده ای دارد

می رسیم به بخش آخر و آن هم صدا گذاری بازی است. از همان ابتدای ورود به منوی اصلی موسیقی گوش نوازی پخش می شود. هر بار که وارد بازی می شوید این موسیقی تغییر می کند که در نوع خود بسیار جالب است. افکت های صدا در حین رانندگی بسیار خوب هستند و ایراد خاصی ندارند. اگر چه صدا های اتومبیل های مختلف می توانست کمی واقع گرایانه تر و متمایز تر از هم دیگر باشد ولی این ایراد آنقدر ها هم تو چشم نیست. در حین مسابقه می توانید با راهنمای تیمتان با ارتباط باشید و از او در مورد وضعیت اتومبیلتان، جایگاه همی تیمی و رقبا و همچنین وضعیت و جایگاه خوتان سوال بپرسید و جواب بگیرید. حتی می توانید از او بخواهید که به هم تیمی تان نسبت به جایگاهش هشدار دهد و از او درخواست جلو افتادن یا نگه داشتن جایگاه را بکند ( هر چند که کلاً فایده ای ندارد و در هر صورت او آخر می شود!).

Grid Autosport یک بازی هیجان انگیز، لذت بخش و با گرافیک خیره کننده است.Codemasters توانسته که باز هم یک عنوان ریسینگ عالی بسازد تا بازار بازی های این سبک پیش از پیش داغ تر شود. اگر چه این بازی مختص نسل هفتم است، اما عملکرد بسیار خوبی در زمینه ی گرافیک دارد و به خوبی قدرت موتور EGO را به رخ می کشد. ایرادات نسخه های پیشین خصوصاً نسخه ی دوم تا حدود زیادی برطرف شده و پایبندی به ریشه ها هم سر لوحه ی کار قرار گرفته تا طرفداران قدیمی این سری راضی شوند. تجربه ی این بازی خارج از لطف نیست و می تواند اوقات خوش و هیجان انگیزd (گاهی هم اعصاب خرد کن!) را در تابستان برای بازیبازان رقم بزند. خصوصاً برای کسانی که دوست دارند مدت بیشتری در نسل هفتم باقی بمانند.

jadval nomre

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا
لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا
لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا
لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا
لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا
لذت مسابقه | نقد و بررسی Grid Autosport | گیمفا